Tietokone jumittaa... APUA!?

hannuruotsalainen

Minulla on noin vuoden vanha kone ja ajan mittaan siinä on tullut ilmi ongelma enkä tiedä mitä pitäis tehdä. Kone jumittaa satunnaisin väliajoin. Mikään ei toimi, hiirtä eikä näppistä voi käyttää. Windowsin kellokin pysähtyy eli koko kone on jumissa. Ainoa millä saa taas toimivaksi, on painaa kone sammuksiin virtanapista. Tämän kone tekee ihan milloin sitä itseään huvittaa. Välillä tässä oli parin kuukauden tauko ettei tehnyt kertaakaan ja nyt alkoi tekemään päivittäin useasti.. Jos jollakin on vastaavanlaisia ongelmia ja ratkaisua siihen, kertoisitteko kiitos?

8

456

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Aja järjestelmän valvojan oikeuksin komentokehotteessa = käynnistä komentokehote hiiren oikealla napilla ja valitse "suorita järjestelmänvalvojana"

      mdsched
      Tarkistaa muistin

      Chkdsk c: /f
      Korjaa tiedostojärjestelmän ongelmia

      sfc /scannow
      Korjaa / palauttaa järjestelmätiedostoj

      Tuo vika kuulostaa kyllä rautavialta.

      • hannuruotsalainen

        Tuota minäkin mietin olisko rautavika, mutta en oo hirveesti koneiden kanssa pelaillu koskaan nii menee ehkä yli hilseen se.. Miten sen rautavian saa selville? Vaihtamalla joka osa vuoronperään ja katsomalla?


      • hannuruotsalainen kirjoitti:

        Tuota minäkin mietin olisko rautavika, mutta en oo hirveesti koneiden kanssa pelaillu koskaan nii menee ehkä yli hilseen se.. Miten sen rautavian saa selville? Vaihtamalla joka osa vuoronperään ja katsomalla?

        "Vaihtamalla joka osa vuoronperään ja katsomalla? "
        Eipä oikein muuta tule mieleen.
        Koneen voi kyllä palauttaa tehdasasetuksille jos on valmis merkkikone ja katsoa kaatuileeko silloinkin, niin tietää että vika ei ole ohjelmistoissa.


      • hannuruotsalainen
        f.e.dzerzhinsky kirjoitti:

        "Vaihtamalla joka osa vuoronperään ja katsomalla? "
        Eipä oikein muuta tule mieleen.
        Koneen voi kyllä palauttaa tehdasasetuksille jos on valmis merkkikone ja katsoa kaatuileeko silloinkin, niin tietää että vika ei ole ohjelmistoissa.

        Ei ole merkkikone vaan kaveri kasaili.. Osat kylläkin oli uusia joten voishan niitä saada takuisiin menemään..


    • jaa jaa

      Itse veikkaisin yhtä tai useampaa seuraavista syistä.

      1. Kone on täynnä pöpöjä (viruksia, haittaohjelmia tms).
      2. Kone on täynnä jotain sinne kuulumatonta ainetta (pölyä tai muuta likaa sisässä).
      3. Kovalevy on menossa rikki.
      4. Emolevy on menossa rikki.

      Muitakin syitä voi toki löytyä, mutta nuo tulivat itselleni ensimmäisenä mieleen.

      • hannuruotsalainen

        Pitäs olla virusjutut kunnossa.. F secure on ja ccleaner kans.. Kone tökki muutaman kerran sillon alussakin kun sen sain, joten silloin siellä ei ollu pölyä.. Mitkä on ne osat joissa se vika voi olla? Et jos vaihtelen toisesta koneesta ja testailen.. Ja voiko niitä osia vaihdetta ihan tuosta vaan vai pitääkö minun hommata ammattilaisemman apua? Kiitti vastaajille!!


      • hannuruotsalainen kirjoitti:

        Pitäs olla virusjutut kunnossa.. F secure on ja ccleaner kans.. Kone tökki muutaman kerran sillon alussakin kun sen sain, joten silloin siellä ei ollu pölyä.. Mitkä on ne osat joissa se vika voi olla? Et jos vaihtelen toisesta koneesta ja testailen.. Ja voiko niitä osia vaihdetta ihan tuosta vaan vai pitääkö minun hommata ammattilaisemman apua? Kiitti vastaajille!!

        kaveri kasaili, eikös se sitten ole aika osaava ja voisi auttaa?

        Virusjutut on asioita joiden tosiaan pitäisi olla kunnossa, mutta ei ne välttämättä ole, kun yksikään ohjelma ei kaikista örkeistä selviä.


      • hannuruotsalainen kirjoitti:

        Pitäs olla virusjutut kunnossa.. F secure on ja ccleaner kans.. Kone tökki muutaman kerran sillon alussakin kun sen sain, joten silloin siellä ei ollu pölyä.. Mitkä on ne osat joissa se vika voi olla? Et jos vaihtelen toisesta koneesta ja testailen.. Ja voiko niitä osia vaihdetta ihan tuosta vaan vai pitääkö minun hommata ammattilaisemman apua? Kiitti vastaajille!!

        Maadoitusranneke olisi hyvä apu mutta ilmankin pärjännee.
        Virtajohto vaan irti ja varovasti edeten... Nykyään koneissa on aina virta päällä ja oikeaa virtanappia ei ole olemassa joten sen takia johto irti.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      91
      1107
    2. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      886
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      110
      881
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      278
      675
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      76
      638
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      73
      603
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      562
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      546
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      38
      510
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe