Asunnon irtisanominen ja vuokranmaksu

Kysymys.

Tietääkö kukaan viisaampi sanoa, kuinka vuokranmaksun kanssa toimia, mikäli vuokra-asunto luokiteltu terveysriskiksi ilmanvaihtonsa puolesta.
Olen siis irtisanomassa sopimustani, mutten pääse vielä kuukauteen tästä pois.

Tuleeko silti maksaa vuokra, onko siihen joitain lakipykäliä?

9

1676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .

      pääse kuukauteen pois?

      Ilmaiseksi tuskin kukaa voi missään asua

      • tosta vaan

        Mitkä ovat vuokralaisen oikeudet kosteusvaurioisessa vuokra-asunnossa?


    • "Olen siis irtisanomassa sopimustani, mutten pääse vielä kuukauteen tästä pois.

      Tuleeko silti maksaa vuokra, onko siihen joitain lakipykäliä?"

      - Laki asuinhuoneiston vuokrauksesta, 1. luku 63. §. Terveyshaitan perusteella voit purkaa vuokrasopimuksen välittömästi, normaalia irtisanomisaikaa ei tällöin ole. Toimita purkuilmoitus kirjallisesti, ks. linkkini.

      Korvauksia en ole vuokranantajalta vielä hakenut, suunnitelmissa tosin on niin kuin moni muukin juttu. Olen pieni nainen, mutta saatan puraista aikamoisella voimalla takaisin.

      • Toimitin vuokrasopimuksen purkuilmoituksen vuokranantajalle 19.3.2009, vasta kun uuden asunnon vuokrasopimus oli varmistunut. En pitänyt purkuilmoituksen toimittamisella mitään kiirettä, vaikka muuttopäivä oli jo 1.4.2009. Minulla oli hyökkäävä linja ja menin paikalle kuin myrskynmerkki - olin vihainen siitä, että asunto oli pilannut terveytemme.

        Vuokranantajan edustaja ei jullikoinut yhtään. Ilmoitti, ettei edes viimeisen kuun vuokraa olisi tarvinnut maksaa, tosin olimme ehtineet sen jo suorittaa.

        Jos vastaava tilanne tulisi nyt eteen, jättäisin kylmästi terveyshaitan perusteella koko vuokran maksamatta. Vuokranantaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon.


      • vertti-eetu

        Onko "pakko" ja tosi, että aso asunnossa kolme kuukautta pakollista "homehtumista" oireiluineen. Aika syvältä on nuokin asiat hoidettu köyhän tallaajan kannalta.

        Mikäli luulet olevasi jo kaiken kokenut, niin kokeile homehtunutta asoa taì vuokralle, miten vain. Elämyksiä koko rahalla vai terveellistä asumista. Pahempaa tuskin voi enää kokea kuin sairastua syyttömänä toisen tekemien virheiden vuoksi home/kosteusvauriomyrkkyihin ja vielä omassa asunnossa.


      • vertti-eetu
        vertti-eetu kirjoitti:

        Onko "pakko" ja tosi, että aso asunnossa kolme kuukautta pakollista "homehtumista" oireiluineen. Aika syvältä on nuokin asiat hoidettu köyhän tallaajan kannalta.

        Mikäli luulet olevasi jo kaiken kokenut, niin kokeile homehtunutta asoa taì vuokralle, miten vain. Elämyksiä koko rahalla vai terveellistä asumista. Pahempaa tuskin voi enää kokea kuin sairastua syyttömänä toisen tekemien virheiden vuoksi home/kosteusvauriomyrkkyihin ja vielä omassa asunnossa.

        hoituu ta asossa missä on homettaja muutakin häikkää sekä terveys mennyt?
        "Vuokranantaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon".


      • vertti-eetu kirjoitti:

        hoituu ta asossa missä on homettaja muutakin häikkää sekä terveys mennyt?
        "Vuokranantaja on velvollinen korvaamaan aiheuttamansa vahingon".

        Käytännöstä en tiedä, kun ei ole kokemusta vielä. Vasta lajitellut asioita mustiin mappeihin.


      • sanasinko kirjoitti:

        Käytännöstä en tiedä, kun ei ole kokemusta vielä. Vasta lajitellut asioita mustiin mappeihin.

        Pitää laskea esimerkiksi lääkärikulut ja muut, kuinka paljon terveyshaitta on tullut maksamaan. Tuhansia euroja joka tapauksessa vakuutuksesta, jolla summalla lähestynen vuokranantajaa. Voihan olla, ettei vuokranantaja suostu, vaikka kannattaneekin miettiä tarkkaan. Maineen menetys tulee paljon kalliimmaksi.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      203
      2143
    2. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      134
      1178
    3. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1073
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      23
      827
    5. 58
      796
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      34
      751
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      638
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      584
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      46
      567
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      10
      540
    Aihe