Nyt kun tätä E10:ä on tullut tankattua, niin tuntuu kuin venttiilin nakutusta olis ruvennut ilmenemään normaalia enemmän kylmänä. Moottori on siis 1,8 VVT-i (1ZZ-FE). Pari kertaa on käynyt myös niin, että startin jälkeen on lyhyen hetken kuulunut kova "rallatus" koneesta, todennäköisesti venttiilikoneisto. Olenkin harkitsemassa, että pitäisikö ruveta tankkaamaan 98E:tä. Oletteko muut havainneet Avensiksienne moottorissa vastaavaa tai muuta E10:n myötä?
E10-bensan vaikutuksia
17
7170
Vastaukset
- SavoGP
Bensankulutus kasvoi E10:llä noin 0,2 l/100 km. 98E:llä kulkee pintakaasulla kerkeämmin.
- TOTUUS.
15. Mitä tapahtuu, jos tankkaa vahingossa väärää polttoainetta?
E10-bensiinin satunnainen tankkaaminen bensiinikäyttöiseen autoon, johon se ei sovellu, ei aiheuta välittömiä vahinkoja eikä polttoainetta tarvitse autosta poistaa. Suositeltavaa on kuitenkin täyttää tankki soveltuvalla polttoaineella, kun kolmasosa tai puolet tankillisesta on käytetty. On mahdollista, että auton käynnistyvyys ja käyttöominaisuudet pakkasessa heikkenevät tilapäisesti väärän E10-tankkauksen seurauksena.
http://www.e10bensiini.fi/kysymyksia_ja_vastauksia/15._mita_tapahtuu_jos_tankkaa_vahingossa_vaaraa_polttoainetta
2. Kuinka kauan enintään 5 tilavuusprosenttia sisältävää bensiiniä tulee olemaan saatavilla?
95-oktaanisessa bensiinissä on enintään 10 tilavuusprosenttia etanolia ja 98-oktaanisessa bensiinissä enintään 5 tilavuusprosenttia etanolia. 98 E5 -bensiiniä voi käyttää moottoreissa, joihin 95 E10 -bensiini ei sovellu. Käytännössä Suomen autokanta on niin iäkästä, että 98 E5 -bensiiniä tulee olemaan saatavilla vielä pitkään.
Valtioneuvosto antoi joulukuussa 2012 asetuksen, joka edellyttää, että E5-bensiiniä on saatavilla ainakin vuoden 2018 loppuun asti. E5-bensiiniä on oltava tarjolla maantieteellisesti riittävän kattavasti, mutta sitä ei edellytetä tarjottavan kaikilla huoltoasemilla.
http://www.e10bensiini.fi/kysymyksia_ja_vastauksia/2._kuinka_kauan_enintaan_5_tilavuusprosenttia_sisaltavaa_bensiinia_tulee_olemaan_saatavilla
- 9+12
Tuossa autossahan on hydraulinen venttiilinvälyksen tasaus, eli toimii siis öljynpaineella.
Toinen paikka mistä tuo ääni voi kuulua on hydraulinen jakoketjun kiristin.
Miten se bensiinin etanolipitoisuus vaikuttaa autosi öljynpaineeseen?
Aivan, ei yhtään mitenkään.- mulla tosin dieseli
ruvettu kuuntelee mottia tarkemmin kun enne ja taas havaittu jotain jota ennen koskaan ei ole ollut.
samoin vois todeta kulutuksen erosta 0,2 l/100km, aika tarkat mittaustulokset. Täytyy olla hyvä testirata ja pari samanlaista päivää (tuuli lämpötila kosteus ym..) mäkin voisin tulla mittauuttaa mun auton kulutuksen tonne. - älkää rikkoko
Ääni kuuluu koska syttyy liian aikaisin polttoaine, suosittelen käyttämään 98E:tä. Koneessa ei sinäänsä ole mitään vikaa ei mekaanista varsinkaan. Poltaa ventiilejä pidemmällä jaksolla jos liian aikaisin sytty bensiini. Yli 30 vuotta sitten kun tankkas autoon 92 bensaa ja 99 oli suositus, äänsi moottorit samalla tavalla.
- nipponisti.
Vika on koneessa, ei bensassa!
- Avensis06
No ei sit muuta ku kone vaihtoon, vai kenties koko auto?! Mitä vain E10-bensan eteen..
- nipponisti.
Avensis06 kirjoitti:
No ei sit muuta ku kone vaihtoon, vai kenties koko auto?! Mitä vain E10-bensan eteen..
Jos vika on sun mielestä vastausten laadussa, eikä moottorissa, niin silloin ongelma onkin paljon suurempi. Niin, eihä rakkaassa tojossa voi olla kulumaa tai vikaa, bensa se vaan on niin paskaa.
- Avensis06
nipponisti. kirjoitti:
Jos vika on sun mielestä vastausten laadussa, eikä moottorissa, niin silloin ongelma onkin paljon suurempi. Niin, eihä rakkaassa tojossa voi olla kulumaa tai vikaa, bensa se vaan on niin paskaa.
No enpä "nipponistina" lähtis ensimmäiseksi konetta moittimaan..
- nipponisti.
Avensis06 kirjoitti:
No enpä "nipponistina" lähtis ensimmäiseksi konetta moittimaan..
Sehän on sun asiasia jos et pysty totuutta myöntämään. Joskus voisi koittaa katsoa asioita myös toisen väristen linssien läpi.
- 1.8
Itse omistan samalla koneella olevan auton. Mun autossa on kuulunut kylmänä venttiileistä nakutus aina ei oo bensa vaikuttanut. Hetken venttiilit nakuttaa, mutta muutaman sekunnin päästä ääni loppuu. En oo ressannut asialla.
Ainut mihin uusi menovesi on vaikuttanu on käynnistyvyys kylmällä. Saa "sahata" pidempään ennen kun käynnistyy. Kokeilin 98 E:tä ja kone starttas paljon paremmin, ei tarvinnut "sahuuttaa" autoa, vaan käynnisty heti. Kulutukseen E10 on vaikuttanut pari desiä, nostavasti. 98E:tä en oo vielä kokeillut matka-ajossa.
Nyt olenkin tankannut vuoroin kumpaakin bensaa.- Avensis06
Itse en puolestani ole huomannut kylmästartissa mitään eroa. Samalla tavalla lähtee käyntiin kuin ennenkin. Mutta yleensä tankkauksen jälkeinen startti kestää kauemmin. Eli saa sahata hetken ennenkuin hörähtää käyntiin. Häviääköhän bensaletkusta paine tankatessa, jolloinka moottori ei saa heti ensimmäisillä startin pyöräytyksillä polttoainetta? Pumppuhan ilmeisesti muodostaa paineen vielä, kun moottori sammutetaan. Se nimittäin kuuluu pyörivän pari sekuntia virtojen katkaisun jälkeen.
- sthhtga
Ja vielä kun kone on Corolla Versossa ei käynnistyksen pituuteenkaan ole tullut kiinnitettyä huomiota.
(Nappikäynnistys: Kone käynnistyy itsekseen napin painalluksen jälkeen vaikka turvavyötä kiinnitellessä)- ongelmia...
vaikka ajaa 95E10:llä. Samalla tavalla käynnistyy ja toimii. Eikö Toyota kestä jopa E15 polttoineen, jos oikein muistan ?
- Yaris-kuski
Nousee nousemistaan E10:llä. Ei alita lukemaa 4l/100km, jos E10:ä tankissa.
- Avensis06
Miten 2.0 ja 2.4 VVT-i moottorit eroavat pienemmistään siinä, ettei E10 sovellu niihin? Yritin kysyä tätä paikallisesta merkkihuollosta, mutta kaveri sieltä vastaili melko ympäripyöreästi.
- Avensis 06 myös
Miksi 95E10-polttoaine ei sovellu kaikkiin autoihin?
Syitä, miksi auto ei ole hyväksyttyjen mallien listalla, voi olla useita:
1. Kun bensiinin etanolipitoisuutta on lisätty, laihenee polttoaineseos, sillä etanoli tuo mukanaan happea. E5-polttoaineessa maksimihappipitoisuus oli 2,7 %. E10 sisältää happea 3,7 %. Seosongelma koskee erityisesti vanhoja kaasuttimella varustettuja moottoreita, joissa seoksen laiheneminen voi aiheuttaa nykimistä varsinkin, jos moottori on kylmä. Uudemmissa, pakokaasun happipitoisuuden mukaan ohjatulla polttoaineen suihkutuksella varustetuissa moottoreissa happipitoisuus ei vaikuta samalla lailla, koska säätöjärjestelmä kompensoi hapen laihentavan vaikutuksen lisäämällä polttoaineen ruiskutusmäärää. Tällaisia ovat lähes kaikki ns. vähäpäästöiset autot, jotka on otettu käyttöön vuoden 1990 jälkeen.
2. Jotkut auton polttoainejärjestelmässä käytetyt materiaalit eivät kestä E10-polttoainetta. Tyypilliset vauriot ovat metalliosien korroosio ja muovi- tai kumiosien (letkut, tiivisteet, jne.) hapertuminen. Nämä voivat johtaa polttoainesuodattimien tai -suuttimien tukkeutumiseen tai polttoainevuotoihin. Vuotojen seurauksena voi seurata vaaratilanteita, koska bensiini on ensimmäisen luokan palava aine. Yleensä bensiini ei kuitenkaan syty kovin helposti ainakaan ulkoilmassa vaan haihtuu ilman palovaaraa.
Mikäli autoon on vaihdettu myöhemmin osia, voi sellaisessakin autossa, joka alun perin on E10- yhteensopiva, syntyä materiaaliongelmia, jos varaosat eivät materiaaleiltaan vastaa alkuperäisiä. Tähän liittynee suurin epävarmuus polttoaineen sopivuudesta vanhemmissa autoissa.
3. E10 ei sovellu laihaseostekniikkaa hyödyntäviin suoraruiskutusmoottoreihin, joita ovat esimerkiksi ensimmäisen sukupolven VW FSI -moottorit, sekä muutamien muiden valmistajien vastaavat. Syynä tähän on 1-kohdassa mainittu, etanolin mukanaan tuoman hapen vaikutuksen kompensointitarve, joka siis kasvattaa moottoriin syötettävää polttoainemäärää. Tämä ja etanolin bensiinistä poikkeava höyrystyminen taas vaikuttavat polttoainesuihkujen muotoon ja käyttäytymiseen. Kun nämä moottorit ovat normaaleja moottoreita haasteellisempia palamistapahtuman hallinnan kannalta, vähäisetkin muutokset saattavat häiritä niiden toimintaa, ja valmistaja ei hyväksy E10-polttoaineen käyttöä.
E10 sopii kuitenkin useimpiin uuden sukupolven suoraruiskutusmoottoreihin, koska palamistapahtuman hallinta ei niissä ole yhtä kriittinen kuin mainituissa laihaseostekniikkaa hyödyntävissä suoraruiskutusmoottteissa (ns. kerrostäyttömoottori).
4. Auton moottorille määritetty minimioktaaniluku on 98. Silloin ainoa vaihtoehto on 98E5-laatu, sillä vaikka etanolilla on periaatteessa korkea oktaaniluku, on sen vaikutukset otettu huomioon polttoaineen koostumuksessa ja E10 -laadun oktaaniluku vain ”perusbensiinille” määrätty 95 (MON).
5. E10 ei sovellu kaksitahtimoottoreihin, joissa käytetään esisekoitettua öljyä. Etanoli ja jotkin kaksitahtiöljylaadut eivät välttämättä toimi yhdessä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jäätävä epävarmuus
Mistä tää hirveä epävarmuus molemminpuolin johtuu? Pohjimmiltaan uskon, että molemmat tietää, että tunteita on. Vai onko852137- 431720
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!681474- 741228
- 771161
Pitsaa selliiä
Onko uudet pitsat hyviä, kannatteooko käyvä vai suosiollako pittää hilipasta sotkamoon261154- 481143
- 591051
- 37933
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai37922