Kyselisin miten lasketaan 59 vuotiaan lisäpäiväoikeudet, kun olen ollut lyhyitä aikoja töissä 20 vuoden ajan?
Tiedän että 20 vuoden aikana pitää olla työrupeamaa 5 vuotta.
Lasketaanko yrittäjänä olo aika näihin.
59 vuotiaan lisäpäiväoikeudet.
18
1234
Vastaukset
- åååååååååååååå
Kaikki työjaksot lasketaan yhteen. Vuosiedellytys ei siis edellytä yhdenjaksoista työssäoloa.
Kyseessä täytyy olla sellaiset työsuhteet, joista on syntynyt eläkeoikeus. Pyydä siis työsuhderekisteriote ETK:sta, mistä näkyy kaikki rekisteröidyt yksityiset työsuhteet. Jos sinulla on kunnallista tai valtion palvelua, niin niistä voi pyytää rekisteriotteet Kevasta.
http://prima.edita.fi/etklomake/303/2080.pdf
http://www.keva.fi/fi/elakkeet/omatelaketietosi/kunta_alan_elakelaskuri/Sivut/rekisteriotteen_tilaaminen.aspx
http://www.keva.fi/fi/elakkeet/omatelaketietosi/valtion_elakearvio_ja_palvelusrekisteriote/Sivut/Default.aspx - yli 1950 syntynyt
lisäpäivistä on, samalla lailla pitää mennä työelämään valmentautumiseen,vaikka olis jo yli 60v.Väärä käsitys monella ja luullaa,että on niin innokas vanhana vielä töihin,vaikka sinne valmentautumiseen pitää mennä jos meinaa edes vähän saada rahaa elämiseen.
Pakko mennä, eikä se ole oma valinta, kuin vielä luullaan,en vaan ymmärrä miksi,ehkäpä tarkoitus on,että eläkeikä nousee vielä 70v asti.- yli 1950 syntynyt
taitaa olla muut työssä kun hiljasta täällä, menen minäkin kurssille ja olen iloinen kun vielä kelpaan.:)
- asdfghbnjm,.
Ainut hyöty lisäpäivistä onkin, ettei putoa työmarkkinatuen varaan, sillä muilta osin on työkkärin kyykytettävänä siinä kuin muutkin työttömät.
- tyytyväinen työtön
asdfghbnjm,. kirjoitti:
Ainut hyöty lisäpäivistä onkin, ettei putoa työmarkkinatuen varaan, sillä muilta osin on työkkärin kyykytettävänä siinä kuin muutkin työttömät.
Itse olen täyttänyt 57v jo2009 ja lisäpäivät alkaa ensi heinäk. silloin työttömyyden alkaessa kävin paikan päällä ja saniovat, että soittele ennenkuin on vuosi kulunut. Soitin muutamaa päivää aiemmin ja taas soitto vuoden päähän. Lisäpäiviä ei tarvi erikseen anoa , ne tulee automaattisesti liitolta. Työkkärissä pitää kylläkin aina vuoden välein ilmoittautua soittelemalla. Tämä menetelmä meillä , jotka olemme työnantajan kanssa sopineet ns. putkeen jäämisestä.Ja hyvin tuntuu pelaavan.
- kouighgyyt
tyytyväinen työtön kirjoitti:
Itse olen täyttänyt 57v jo2009 ja lisäpäivät alkaa ensi heinäk. silloin työttömyyden alkaessa kävin paikan päällä ja saniovat, että soittele ennenkuin on vuosi kulunut. Soitin muutamaa päivää aiemmin ja taas soitto vuoden päähän. Lisäpäiviä ei tarvi erikseen anoa , ne tulee automaattisesti liitolta. Työkkärissä pitää kylläkin aina vuoden välein ilmoittautua soittelemalla. Tämä menetelmä meillä , jotka olemme työnantajan kanssa sopineet ns. putkeen jäämisestä.Ja hyvin tuntuu pelaavan.
Työkkärikohtaista. Itse sain muutamaa kuukautta ennen 60-vuotispäivää lisäpäivillä osoituksen kurssille nimeltä Uusille urille. Kurssin ainut tarkoitus oli patistella kurssilaisia hakeutumaan palkattomiin töihin.
- lillikatti
kouighgyyt kirjoitti:
Työkkärikohtaista. Itse sain muutamaa kuukautta ennen 60-vuotispäivää lisäpäivillä osoituksen kurssille nimeltä Uusille urille. Kurssin ainut tarkoitus oli patistella kurssilaisia hakeutumaan palkattomiin töihin.
verran monta sairautta, että ne kun luettelee työnantajalle työnhaussa, niin nopeasti sanoo etti tarvi palveluksiani. Sillä on varmaa että sairaslomat on tiedossa ,jos minut töihin ottaa. TIETYSTIpitää olla näyttöä, mustaa valkoisella.
- laki on kaikella
lillikatti kirjoitti:
verran monta sairautta, että ne kun luettelee työnantajalle työnhaussa, niin nopeasti sanoo etti tarvi palveluksiani. Sillä on varmaa että sairaslomat on tiedossa ,jos minut töihin ottaa. TIETYSTIpitää olla näyttöä, mustaa valkoisella.
lääkärintodistus pitää olla työkyvystä, eikä lääkäri anna todistusta jos potilas itse kertoo oireet, kaikki tutkitaan tarkasti ja sitten selviää onko niin sairas, ettei voi työtä tehdä.
Minulle on kerran sanont tuttava, mikset sano lääkärille,ette enää jaksa, mutta asia ei ole niin yksinkertainen, muutenhan vois kuka vaan hakea todistuksen työkyvyttömyydestä sanomalla,ettei jaksa.
Jos todetaan sairaus,joka estää työteon,silloin saa todistuksen. - jo putkessa
kouighgyyt kirjoitti:
sovitko työnantajan kanssa putkeenlähdöstäsi vai sanoiko vaan irti ja oliko pieni vai suurempi yritys josta saakin paremman edun tässäkin tapauksessa, koska työnantaja ,työkkäri, liitto. ja kaikki ovat järjestelemässä asiaa silloin kun on isosta firmasta kyse...
- Herra vm 51
Moi, tiedättekö saako lisäpäivillä tehdä töitä osa-aikaisesti? Vai vaikuttaako korvauksen suuruuteen? Onko lisäpäiväraha saman verran kuin ansiosidonnainen ?
- tyytyväinen oon
lisäpäivät maksetaan ihan saman suuruisena kuin ansiosidonnainen ennen lisäpäiviä, minun lisäpäivät alkaa ensiviikolla.
- entinen työpaikkakiu
Olen 59v. ja 500päivää tulee täyteen kohta olen saanut liitosta paperin että saan päivärahaa 65vuotiaaksi saakka tai voin jäädä eläkkeelle 63v.
Nyt tuli työkkäristä lappu että minun pitäisi mennä keskustelemaan kunnanlyöllistämisestä että saan 34viikon jälkeen taas ansisidonnaista. Eikös tässä ole vähän ristiriitaa kun olen oikeutettusaamaan päivärahaa,joka on kassan säännöissäkin ja joku työkkärin nainen voi kumota asian.
Onko kellään kokemuksia vastaavasta? Mitä pitäisi tehdä?- Näin se on
Tuossa on joku tietämätön ollut asialla. Työvoimatoimiston virkailija ei ilmeisesti ole huomannut tai tiennyt kutsua lähettäessään, että pääset lisäpäiville.
Soita sinne ja ilmoita virkailijalle asia, joten eiköhän tuo selvinne sillä. Tarkista sen jälkeen mollin sivuilta tiedoistasi, että keskustelukutsu on todella peruttu.
Ei työvoimatoimistolla ole tekemistä sen kanssa, että onko päivärahaoikeus vai ei eivätkä he sitä edes tiedä yleensä. Työttömyyskassa siis ratkaisee sen, onko edellytykset päivärahaan vai joutuuko työmarkkinatuelle. Samoin työttömyyskassa ratkaisee sen, onko oikeus lisäpäiviin vaiko ei vaiko ei. Sinulla on ja jos ei karenssia pamahda, niin päivärahan maksu juoksee. - ?????
Näin se on kirjoitti:
Tuossa on joku tietämätön ollut asialla. Työvoimatoimiston virkailija ei ilmeisesti ole huomannut tai tiennyt kutsua lähettäessään, että pääset lisäpäiville.
Soita sinne ja ilmoita virkailijalle asia, joten eiköhän tuo selvinne sillä. Tarkista sen jälkeen mollin sivuilta tiedoistasi, että keskustelukutsu on todella peruttu.
Ei työvoimatoimistolla ole tekemistä sen kanssa, että onko päivärahaoikeus vai ei eivätkä he sitä edes tiedä yleensä. Työttömyyskassa siis ratkaisee sen, onko edellytykset päivärahaan vai joutuuko työmarkkinatuelle. Samoin työttömyyskassa ratkaisee sen, onko oikeus lisäpäiviin vaiko ei vaiko ei. Sinulla on ja jos ei karenssia pamahda, niin päivärahan maksu juoksee.Hei mitä tarkoitat karensilla mistä sen saa? minä täytän kaikki kassan säännöissä olevat kriteerit olen ollut maksava jäsen yli 5v. ja tyäelämää on kohta 40v. ja olen syntynyt välillä 1950-1954 kuten säännöissä sanotaan,katselin niitä kassan sääntöjä jotka koskee kaikkia aloja.
- 222333444
noin ei tehdä onko provo....
- kukaan ei palkkaa
Siis, mitä tarkoittaa kun on jo lisäpäivillä ja voisi saada karenssia, miksi, vieläkö työkkäri järjestää työtä,jota myös saa?
- ???Ymmällä.
Kerroppas sinä näsäviisas kuinka pitkäaikaistyötön pääsisi sairaseläkkeelle. tauti on jo olemassa eikä parantumisesta toivoa.
Olen 60v ja työttömänä liiton päivärahoila jo 3v.
Paljonko saisin kyseistä eläkettä??? Ja miten sitä haetaan??
Asiallista neuvoa pyydän. - työtön,ja sairas
sairaslomalle pääsee jotkin helposti, kun seuraa vaikka uutisia, miten pääsee työtön sairaslomalle, kun särkee joka paikkaa ja vatsavaivoja, ei ole vielä onnistunut minulla, eläkeikä on kyllä lähellä, mutta miksi ei vieläkään saa sairaslomaa, pitääkö sitä itse pyytää
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa
Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k383545On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole322315Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi802243Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä452111Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma561484Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.181445- 741396
Kaunein nimi
Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?69957Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?
Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?48945Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi37823