Suomessa puuhastelua

lajin täysin tunteva

Suomalainen am.jalkapallo on puuhastelua jonka soisi joko loppuvan tai lajin harrastajat ottaisivat "hatun" kauniiseen käteen ja alkaisivat tehdä asioita jotka tukevat ammattimaista valmennusta sekä ammattimaisenpaa otetta lajin saamiseksi sisään Suomalaiseen instituutioon kuten kouluihin jne.
Harrastelijat ulos ja todelliset tekijät tilalle.

13

193

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tv

Et ole ilmeisesti vähään aikaan seurannut mitä lajin sisällä tapahtuu.

Liitolle on juuri palkattu valmennuspäällikkö, jonka tehtävänä on valmennuksen kehittäminen ja yhteydenpito lajin ulkopuolelle. http://www.sajl.fi/-/artikkeliarkisto/?num=25063

Keväällä on Your Move suurtapahtuma koululaisille, jossa jenkkifudiksella on ihan näyttävä osuus. http://www.sajl.fi/sarjat/nuoret/your_move_suurtapahtuma_2011-j/

Nyt kevääksi ja kesäksi ollaan perustamassa Läheltä Liikkeelle Lippupallolla-konseptia, jossa lippupalloa käydään vetämässä koulujen kentillä harrastajien lähialueella. http://www.sajl.fi/sarjat/nuoret/your_move_suurtapahtuma_2011-j/

Koululippupallo-sarja on edelleen käynnissä, jonka avulla lajia tuodaan nimenomaan kouluihin. http://www.sajl.fi/sarjat/lippupallo/koululippupallo/

Näiden lisäksi monet seurat käyvät kouluilla pitämässä lajiesittelyitä.

Eli väittäisin, että aika paljon tehdään työtä lajin eteenpäin viemiseksi, mutta ei se tietysti yhdessä yössä tapahdu, vaan vaatii vähän kärsivällisyyttä, ennen kuin tuloksia alkaa näkymään.

Ei lajin välttämättä tarvitse olla ammattimaista, eikä sitä silti tarvitse lopettaa. Vaikka laji olisikin vain puuhastelua, niin ihan mukava harrastus se silti on niille, jotka sen parissa ovat, joko pelaajina tai valmentajina.

• Soikeapää

Olen lajin eteen viikossa aika monta tuntia uhraava "harrastelija" ja äärimmäisen mielelläni annan kaiken tämän homman jollekin "todelliselle tekijälle" jos sellainen oven taakse ilmestyy!

• 615

Juu meillekkin niitä otetaan, tervetuloa vaan ammattilaiset seuratoimintaan.

• ½-amatööri

Yksi askel tähän suuntaan on liiton foorumin sulkeminen. Se oli turha, koska rakentavia ehdotuksia ei kannata esittää siellä vaan seurojen kautta ja liiton "edustajat" nolasivat itsensä siellä täysin kaikkitietäväisyydessään ja sisäsiittoisuudessaan.

• 11+13

vahvat seurat= vahva liitto.
      Nyt liitolla menee kohtuu hyvin, mutta monen seuran toiminta ei ole kovin vahvalla pohjalla.
      Tähän on tultu sillä, että liitto on saanut kupata harrastajilta=seurat maksuja ja siirtänyt ne omaan toimintaansa.
      Liitto tekee näennäisesti paljon, mutta todellinen apu seuroille jää aika vähään.
      Liitossa on tätä nykyä 3-4 työntekijää, mutta se ei näy lajin ulkopuolelle millän lailla.
      Maajoukkueeseen satsataan joka budjetissa rajusti verrattuna esim. Vaahteraliigaan. Kuitenkin maajoukkueen näkyvyys on todella vähäistä.
      Toivottavasti tulee aika jolloin saadaan lajin näkyvyys kasvamaan esmi. liigan kautta jolloin automaattisesti tavoitetaan enemmän sidosryhmiä kuin maajoukkueen kautta.
      Vapaa-ehtoisia ei seuroihin tule. Niitä pitää houkutella toimintaan hyvällä suunnitelmallisella toiminnalla.
      Tekijöiden motivointi on avain kysymys.

• Pekko-olavi

Kertoisitko mulle, mikä on se vahva panostus maajoukkuetoimintaan jos jo junnuikäisistä alkaen pelaajat joutuvat maksamaan itse kokonaisuudessa maajoukkueosallistumisensa?

Kuluvan kauden U19 maajoukkue tulee liitosta kuuluneiden tietojen mukaan maksamaan 1000-1500€ toki sisältäen kisat Espanjassa. Kenellä tuon ikäisellä on ITSE varaa maksaa hommaa? Nyt toki on havahduttu ja alettu etsimään sponsseja. Siksikö, että niin moni on ilmoittanut ettei aio satsata tuota summaa?

Joo tiedän varsin hyvin, että kaikki harrastukset maksavat ja jenkkifutis on halpa verrattuna lätkään.

Kiinnostaisi vielä tietää mikä on mainittujen palkattujen työntekijöiden tuki seuratoiminnan arjessa? Helsingin ja yhden joukkueen ulkopuolella tuntuu olevan valitettavan hiljaista.

• 8+18
        Pekko-olavi kirjoitti:

Kertoisitko mulle, mikä on se vahva panostus maajoukkuetoimintaan jos jo junnuikäisistä alkaen pelaajat joutuvat maksamaan itse kokonaisuudessa maajoukkueosallistumisensa?

Kuluvan kauden U19 maajoukkue tulee liitosta kuuluneiden tietojen mukaan maksamaan 1000-1500€ toki sisältäen kisat Espanjassa. Kenellä tuon ikäisellä on ITSE varaa maksaa hommaa? Nyt toki on havahduttu ja alettu etsimään sponsseja. Siksikö, että niin moni on ilmoittanut ettei aio satsata tuota summaa?

Joo tiedän varsin hyvin, että kaikki harrastukset maksavat ja jenkkifutis on halpa verrattuna lätkään.

Kiinnostaisi vielä tietää mikä on mainittujen palkattujen työntekijöiden tuki seuratoiminnan arjessa? Helsingin ja yhden joukkueen ulkopuolella tuntuu olevan valitettavan hiljaista.

Voisitko kertoa, miten ja mikä helsinkiläinen joukkue hyötyy arjessaan erityisesti liiton palkatusta henkilökunnasta?

• 10+14
        8+18 kirjoitti:

Voisitko kertoa, miten ja mikä helsinkiläinen joukkue hyötyy arjessaan erityisesti liiton palkatusta henkilökunnasta?

Kaikki
        Esim koulukäyntejä on varmasti pääkaupunkiseudulla enemmän kuin muualla Suomessa.

• 2+7
        10+14 kirjoitti:

Kaikki
        Esim koulukäyntejä on varmasti pääkaupunkiseudulla enemmän kuin muualla Suomessa.

Kaikki? Mutta sinä sanoit "yhden joukkueen ulkopuolella". Vai tarkoititko Helsinki 1? Kuinka paljon koulukäyntejä on ollut? Mihin ne ovat suuntautuneet? Onko sinulla tietoa asiasta?

• v
        10+14 kirjoitti:

Kaikki

Ei se liiton palkattu henkilökunta käy niitä koulukäyntejä tekemässä. Ihan seurat itse ottavat yhteyttä kouluihin ja sopivat liikuntatuntien pitämisestä. Sen jälkeen seuran omat valmentajat ja pelaajat käyvät ne koulukäynnit pitämässä, joten en ihan ymmärrä miten liiton palkattu henkilökunta helpottaa koulukäyntien pitämistä.

• 6+4

maajoukkueen osuus esim liigan osuuteen liiton budjetissa.
      Maajoukkue on tehnyt tappiota joka vuosi rajusti enemmän kuin liiga.
      Ja näiden näkyvyys on erilaista.
      Liiga näkyy n.4kk/vuosi. Maajoukkueet muutaman viikonlopun/vuosi.

Liiton työntekijöiden toimenkuvista tai tavoitteista ei mulla ole mitään tietoa.
      Liekö kenelläkään.
      Itävallassahan laiettiin ensin kuntoon liiga ja sen mukana moni seura nousi uudelle tasolle. Maajoukkue nuosi sitämukaa kohtuu nopeasti Euroopan huipulle.

• xz

Paljonkohan taas maksaa seuroille lisää tuo uusi valmennuspäälikkö, seurat nyt etsimään uusia ehdokkaita PJ ja hallitus paikoille, paikat uusjakoon ensi syksynä niin helppoa se on muutoksen saaminen. Mielestäni nyt kaikki ressurssit kannattaisi panostaa seurojen hyvinvoinnin parantamiseksi ja harrastajamäärän lisäämiseksi. niin kauan kun meillä ei ole riittävästi kilpailukykyisiä seuroja sarjoissa ei pelaajien ja maajoukkueidenkaan taso nouse, kilpailu luo kehitystä. nyt yritetään rakentaa menestyvää maajoukkuetta ilman pohjan kuntoon pistämistä, ei voi onnistua.

• 20+19

Eikös tuo valmennuspäällikön värvääminen juuri tuon pohjan kuntoon pistämiseen tähtää? Millä sinä ajattelit itse laittaa seurat kuntoon?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      20
      2232
    2. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      74
      2173
    3. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      42
      2053
    4. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      51
      1427
    5. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1366
    6. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      46
      893
    7. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      63
      882
    8. Farmi-Amski ja Jucci Hellström - Sydämiä satelee - Onko tässä jotain enemmän?

Amskidamski Anne-Mari Tarkkio ja Jucci Hellström olivat samaan aikaan Farmi Suomi -realityssä. Nyt somessa on nähty mat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      8
      781
    9. Arvaa sattuuko se

Että teen töitä siihen että unohdan sinut. Mitä muutakaan voin
      Ikävä
      52
      753
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      33
      744
    Aihe