Mitä voi tehdä kun on käynyt ilmi, että on joutunut salakuvatuksi omalla mökillään hyvinkin "luonnollisissa" tilanteissa? Joku sanoi, että kyse on rikoksesta. Saako esim. kameraseuroilta ohjeistusta vai pitääkö meidän ottaa yhteyttä poliisiin? Pelkään pahoin, ettei meidän perhe ole tienoolla ainoa uhri.
"Luontokuvaaja"
50
2098
Vastaukset
- Tapa Rikollinen
Salakatselu
Sinänsä tuo kuvaaminen ei tekoa muuksi muuta, maks. vuosi linnaa, yleensä vain sakkoja.
Jos kyseessä sukupuolisiveellisyyttä loukkaava teko, voisi tuomio olla ehdollista, jos taas kyseessä normaalit päivärutiinit ja teko yleisellä paikalla, ei tuomiota. - ex mökkiläinen
Missä seudulla "luontokuvaaja" liikkuu? Voitko kertoa?
- Pervoihin kyllästyny
Meillä tietoa Ruokolahden suunnalla vaikuttavasta ja liikkuvasta "luontokuvaajasta". Pieni sisäjärvi kysymyksessä.
- Laki Luke
Mitähän, jos se pervo onkin omassa päässäsi olevaa "toiveajattelua" ja luontokuvaaja onkin vain kiinnostunut luonnosta eikä sinusta.
- Pervoihin kyllästyny
Laki Luke kirjoitti:
Mitähän, jos se pervo onkin omassa päässäsi olevaa "toiveajattelua" ja luontokuvaaja onkin vain kiinnostunut luonnosta eikä sinusta.
Jos se ois just noi, en mie ois asiasta nii kauheen huolestunut.. Noh tään hyypiön touhuista tietää onneks muutkin. Aika näyttää millo ihmiset kyllästyy tuon ällötyksen touhuihi.
- Laki Luke
Rikoslain 24 luvun salakatselua koskevan 6 §:n mukaan se, joka oikeudettomasti teknisellä laitteella katselee tai kuvaa 1) kotirauhan suojaamassa paikassa taikka käymälässä, pukeutumistilassa tai muussa vastaavassa paikassa oleskelevaa henkilöä taikka 2) yleisöltä suljetussa virastossa, liikehuoneistossa, toimistossa, tuotantolaitoksessa, kokoustilassa taikka muussa vastaavassa huoneistossa tai rakennuksessa tai aidatulla piha-alueella oleskelevaa henkilöä tämän yksityisyyttä loukaten, on tuomittava salakatselusta sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi. Myös yritys on rangaistava.
- Ei mikään linssilude
Kiitos asiallisesta vastauksesta. Toivottavasti kenenkään ei tarvitse kokea vastaavaa. Täytyy miettiä miten vien asiaa eteenpäin..
- aurinkoinen10
Miten nämä kuvaajat saisi kuriin? Ottaa päähän kun tuntuu, että yksityisyys on mennyttä.... :(
- linsLude
Olisiko näitä kuvia saatavilla mistä?
- Normaaliako?
Niin, pervoja on maailma täynnä....
- Jenni W
Tämä on vakava asia. Nykyisin kamerat ovat vielä kaikkien mukana puhelimen yhteydessä ja niillä voi halutessaan aiheuttaa vaikka mitä pahaa toisille. Se tosin on yleensä spontaania ja ajattelematonta toimintaa. Tuollaiset kyttääjät ovat sitten asia erikseen ja teko on harkittua. Surullista mihin ihmiset alentuu.
- Asiast tietonen
Mie oon Jenni siu kaa samaa mieltä. Jotenkii mie ton kännyn viel tajuisin mut en sitä et tää vitun pervo suuntaa objektiivinsa "satummoisin" toisen mökkirantaa kohen ja kaukoputkikii on jo valmiina jalustal oottamas oikeeta hetkee, törkeetä toisen yksityisyyven loukkausta sanon mie..
- kavatus
Asiast tietonen kirjoitti:
Mie oon Jenni siu kaa samaa mieltä. Jotenkii mie ton kännyn viel tajuisin mut en sitä et tää vitun pervo suuntaa objektiivinsa "satummoisin" toisen mökkirantaa kohen ja kaukoputkikii on jo valmiina jalustal oottamas oikeeta hetkee, törkeetä toisen yksityisyyven loukkausta sanon mie..
hah hah, anna mun nauraa. kukahan saatana suaki viittis kuvata
- heijastus x
kavatus kirjoitti:
hah hah, anna mun nauraa. kukahan saatana suaki viittis kuvata
tiijätkö, sellaiset pervot haluaisivat kuvata JOPA sinua!
- kavatus
heijastus x kirjoitti:
tiijätkö, sellaiset pervot haluaisivat kuvata JOPA sinua!
hei, no mähän olenkin kaikkien MÄRKÄ PÄIVÄUNI
niin naisten kun miestenkin.
sen verran komea komistus - kesäheinä10
Kyllä. Ja ikävää jos tollasia idiootteja sattuu mökkinaapuriksi.
- hektinen hetki
Asiast tietonen kirjoitti:
Mikä on se "oikea hetki?"
- syvää halveksuntaa o
Olisipa keksitty sellainen "symbolinen haulikko", jolla voisi täräyttää mielipiteensä konkreettisesti ko, tirkistelijän ohimoon. Ja se sitten siitä.
- riitakuvaaja
Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua. Jos olet mökissäsi, siellä ei saa kuvata, mutta jos olet esim. pihallasi järven rannalla olet julkisella paikalla. Joten, elähän vapaudu liian naturelliksi.
- Laki luke
riitakuvaaja kirjoitti:
Julkisella paikalla kuvaaminen on sallittua. Jos olet mökissäsi, siellä ei saa kuvata, mutta jos olet esim. pihallasi järven rannalla olet julkisella paikalla. Joten, elähän vapaudu liian naturelliksi.
Tässä kohtaa olen samaa mieltä "riitakuvaajan" kanssa. Lain mukaan kuvaaminen ei ole sallittua -aidatulla piha-alueella. Mikäli piha ei ole aidattu se katsotaan julkiseksi paikaksi.
On tietysti häiritsevää käyttäytymistä, jos jatkuvasti tai usein suuntaa kameransa pihalla oleskeleviin ihmisiin, tätä ei tarvitse hyväksyä. Pitää itse kuitenkin pyrkiä käyttäytymään niin, ettei provosoi kuvaajaa esim. pukeutumisellaan tai muulla tavalla. Omalla pihallakaan ei voi käyttäytyä aivan miten tahansa, esim. vähissä pukeissa.
On ihmisiä joitka saavat määrättyä tyydytystä esiintymällä julkisesti vähissä pukeissa. Näyttää siltä, että tämän keskustelun aloittajalla on taipumusta tähän suuntaan.
Laittakaahan vaatteita päälle, kun menette pihalle, sanoi äitini siskoilleni aikanaan.
- murri ja misti
onko tuolla kuvaajalla paskat housussa, kuljettaako mukanaan kahta chäfer koiraa,
onko kännissä? - tikka öö
joku rakki sillä taitaa olla, jos on kyse samasta henkilöstä
- Papaxatsit
Tiesittekö, että kuvat ovat paljon, pätevänpää todistusaineustoa kuin suulline tedistelu OIKEUDESSA, kuvien ja valvonta kameroiden nauhijen perusteella, on tullut koviakin tuomioita
- Jormakyrpä
Opettele kirjoittamaan saatanan sönkkö.
- mustikka ja mansikka
...jos joku sattuisi niitä kuvia näkemään, niin sanomista voisi tulla. Olisi kiinnostunut oman eukkonsa rintavarustuksesta, eikä puolituntemattomien...
- mietihävähä
Itse tekisin just näin !!
Kävisin asianomaiselta kysymässä että mitä hän oikein aikoo tehdä ottamillaan kuvilla ja että minkä vuoksi hän on menetellyt näin ??
Jatkokysymys kuuluisi että mitä hän aikoo tehdä asian hyväksi, että asiaa ei viedä oikeuteen taikka saateta enenmmän julkiseksi.. Onks sunusta kuvaaja vastaamaan tähän, et miten sie asiaa attelet ? - kamerapeltone
entä,jos kuvaa nukkuvia kavereita alastomana tai olut tölkki kädessä?
- lehtokurppa2
...vielä oudommaksi menee...
- Nikoni
Ei haittaa jos kuvaaja on alaston. Oluttölkki kädessä on melko hankala kuvata.
- Kun vaan veet vähän
lämpiää....
Kohta alkaa kuvauskausi... Tai kai se on jo sillai parhaimillaan kun ei oo noita lehtiäkään vielä ihan kybällä.... - Railakas ruuskanen
Kesä tuo kesä rakastajat tullessaan. Kuvaajat vapaana, saimaan rannoilla tapahtuu.
- raitapaita12
Minä ainakin käräytän kaikki tiirailijat. Hemmetin pervot!
- kuvaus
eräs mies aikoinaan kertoi ystävälle että hän oli käynyt kuvaamassa häntä kun hän oli ollut ulkosaunassa saunomassa ja kun tämä sanoi että se on rikos niin heti muuttui ääni kellossa ja sano että vain pilailijotenka näitä riittää
- ketturepoolainen
Taidan tietää tyypin. Asuu maalla. Naiset vaihtuu yhtenään. Pääsevät varmaan selville sairaasta harrastuksesta ja häipyvät. Tykkää nuoremmista tyttösistä myös.
- terttulixx
Olen asunut siellä maalla silloin kerran yhden kuvaajan kanssa. Kipeetä. Jätin sen.
- ei mikään uniikki
Tuli käytyä juhannuksena mökillä. Ei näkynyt kyylääjää kameran kanssa tällä kertaa. Ellei nyt sitten ollut jossain rakentamassaan "piilopaikassa" maastokankaan alla. (=sairas)
Toivottavasti uusi "onni" on tuonut "harrastukseen"oikeaa oteta.- ei mikään uniikki2
Eiks tää juipelo ookkii jonkulaine aktivisti viel kaikenlisäks? Hää vissii kuvittellee et hää voip tehäkkii iha niiku itte lystää.. Oh hää viel siel, hää varmaakii vilmaa teit vaa pikkuse kauempaa..
- zoomilandia
ei mikään uniikki2 kirjoitti:
Eiks tää juipelo ookkii jonkulaine aktivisti viel kaikenlisäks? Hää vissii kuvittellee et hää voip tehäkkii iha niiku itte lystää.. Oh hää viel siel, hää varmaakii vilmaa teit vaa pikkuse kauempaa..
Niin, Ruokolahtihan tässä on oikea osoite eikä Imatra.
- Taito Vaino
Oireet viittaa pahasti skitsofreniaan. Skitsofrenia on yleensä nuorella aikuisiällä alkava vakava psykiatrinen sairaus. Skitsofrenialle ovat ominaisia erilaiset ajattelun tai havaitsemisen vääristymät eli harhaluulot ja aistiharhat sekä usein myös tunneilmaisujen poikkeavuus tai latistuminen.
Skitsofreniaa sairastavalla voi ilmetä myös näköharhoja.
Harhaluulot eli deluusiot ovat itsepäisiä, jäykkiä ja perusteettomia uskomuksia, joista henkilö pitää itsepäisesti kiinni.
Vainoharhaisille (paranoidisille) harhaluuloille ovat ominaisia perusteettomat ja monesti eriskummallisetkin pelot vainotuksi tai vakoilluksi tulemisesta. - nolosti kävi
Kerran yhdellä "luontokuvaajalla" lipsahti omien otosten näytöstilaisuudessa hieman kysenalaista materiaalia esille. Eikä siinä oltu kuvattu omanperheen jäsentä. Ainakaan siinä tautiluokituksesti ei käy skitsofrenia, vaan joku ihan muu.... :-)
- Luulen tietäväni!!
Tiiättekö et minusta tuntuu ihan siltä et tää kyseinen henkilö tekee nyt just sitä. et hää yrittää johdatella tätä keskusteluu muualle noissa laituritopikeissaan, vähän niiku vastapainosesti pois tästä viestiketjusta.. En tiiä varmasti mut luulen niin... Jos tää on just sama OUDOKKI, niin hänet tuntien tekis näin.. Olkaahan hereillä !!
- neilikka25
Ei näkynyt tirkistelijää tänä kesänä. Taisi mennä viesti perille....
- Usko huvikses vaa..
Mut ei varmast menny.
- laardiii
Jos se huomas et sulla on paino noussut eikä enää haluu kiikaroida sinua
- Hähhäh
Miehä kulinkii semmosen uutisen et häähä yrittääkii taas jotain kummallist..
- tähtiä sateessa
Hähhäh kirjoitti:
Miehä kulinkii semmosen uutisen et häähä yrittääkii taas jotain kummallist..
Joo se taitaa etsiä uusia apajia. Kannattaa palkata tuo mies. Saattaa päästä "filmitähdeksi".....
- lishilude
Mie kiikaroin aina mökillä laiturin nokassa naapuri mökin alastomia naisia
- nainenlaiturilla
Niin,onhan se ihanaa kiikaroida, jos ole omaa mitä kiikaroi. Kunhan et oo niin idiootti, että KUVAAT niitä naisia.
Niinkuin jotkut "luontokuvaajat"
- Au naturel
Käännä kuvaajalle toinenkin poski.
- olipakerran
Mie kuulin, et sillä on joku uus pirttihirmu pitämässä komentoa. Tuskin se enää rannoille lähtee....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1868563
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264668- 504198
- 593742
- 513196
- 502960
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262656- 432461
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv382183Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.362107