AA
A A A
Opastus ja palaute
liity jäseneksi!
 /   /  / Tunturin välitys

Tunturin välitys

14 Vastausta 1 480 Lukukertaa
kertoisitteko voiko Tunturin perus 7-vaihteisen pyörän välityksiä muuttaa?
Voi muuttaa vaihtamalla joko etu- tai takarattaan. (Oletan, että kyse on napavaihteisesta.) Vaihteiden välistä suhdetta ei voi muuttaa.

Onko muutos hintansa arvoinen, kannattaa miettiä. Takaratas maksaa muutaman euron, mutta työ huomattavasti enemmän.

Jos napaa ei ole huollettu ihan viime aikoina, voi rattaan vaihdon työn saada tingattua huollon yhteyteen. Napavaihteen huoltoa taas ei kunnolla tehtynä saa ihan halvalla. Siinä on aika paljon askartelua.
Kiitos
Kallis työ?

Takarattaan vaihtohan on äärimmäisen simppeli homma. Jos osaat paikata pyörän kumin, osaat myös vaihtaa takarattaan.

Takarengas irti, rattaan lukitusrengas irti, vanharatas pois, uusi tilalle, lukitusrengas takaisin, rengas paikoilleen.

Siinä se.
Tässä ohjeet ja vieläpä suomenkieliset sellaiset, ei tarvii alkaa arvailemaan ne vieraat ja oudot sanat mahtaa tarkoittaa: :-)

http://techdocs.shimano.com/media/techdocs/content/cycle/SI/Nexus/CoasterHub/SI-7C26C-FI_v1_m56577569830605810.pdf

Olen itsekin harkinnut tuota välityksen vaihtoa, kun välillä tuntuu että tuo ykkönen olis liian tiukka välitys ja 7-vaihdetta ei tule käytettyä juuri lainkaan. Eli tässä tapauksessa pitäisi taakse panna enemmän hampaita omaava takaratas, niin mäet "loivenee" jonkin verran. Jos laittaa liian ison rattaan, voi ketjun pituus (tai siis lyhyys) aiheuttaa ongelmia.

Ainoa ongelma tässä on se, että mistä noita vaihtorattaita saa Nexus Inter 7-takanapaan. Olen löytänyt levityskuvia Inter 7- ja Inter 8-navoista ja osanumeroiden perusteella saman piikkimäärän omaavat Inter 7- ja Inter 8-takarattaat esiintyvät samalla varaosanumerolla
->
tästä olen päätellyt että:

Inter 7:n 20-piikkinen takaratas

Inter 8:n 20-piikkinen takaratas.

ehkä muidenkin napojen 20-piikkinen takaratas.

Mut tuo asia pitäisi kyllä varmistaa ennen kuin alkaa tilailemaan takarattaita ja itse vaihtelemaan.

Vähän off-topic mut mistä sais hommattuu irtotakavanteen 28" nexus 7 C18-navalla? Hinta on tietysti suolainen mutta sellaselle olis käyttöö ehkä...
Ohhoh! Ihmeellistä, että jollakin voi tilanne olla täydellisen päinvastainen, kuin itsellä. Minulla on 28" / 57 cm pyörässä Nexus 7, ja siinä on aina vaivannut nimenomaan se, että vauhti ei riitä mihinkään, vaihde nro 7 on jatkuvasti käytössä, pienimmillä vaihteilla taas ei tee mitään (jos ei halua leikkiä katuvaloista lähtiessä). Eli pienempää ratasta olen suunnitellut pitkään, mutten vielä ole saanut aikaiseksi vaihtaa. Kävin kyllä jo kysymässä pyöräkorjaamolta, mutta siellä oli silloin kevätruuhka. Itse ratas maksaa jotain 10-15 euroa muistaakseni ja työstäkään eivät sanoneet paljoa ottavansa.
Mulla on tässä allaolevassa vanteessa 18 piikkiä (edessä jotain 40 +). Löysin ja ostin toisen SG-7C18-navalla varustetun 28" vanteen ja siihen laitatin 20-piikkisen takarattaan. Lienekö syynä ylipaino tai huono kunto :-) mut noi jotkin ylämäet tuntuu pirun tiukoilta ja ne joutuu sit taluttamaan. Ei kehtaa survoa väkisin mäkiä ylös ja rikkoa osia turhan takia.

Kohtahan tuo ero ehkä kuukauden kuluttua selviää kun laitan tuon uuden 20-piikkisen vanteen alle talvirenkaineen, saa nähdä onko ero miten suuri ja madaltuuko mäet.
"mistä sais hommattuu irtotakavanteen 28" nexus 7 C18-navalla? Hinta on tietysti suolainen mutta sellaselle olis käyttöö ehkä... "

Käykö tuo? Ei tietoa navan tarkasta mallista.

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi?sivu=skriptisivut/index_kauppa.htm&linkki=270097.htm&tuote=270097
tuo Biltsun takavanne on ollut tavallaan tiedossa ja edullisin vaihtoehdoista. Olen pohtinut myös tätä vaihtoehtoa, mut aina parempi jos löytyy edullisempi. :-)

Riittää että napa on Nexus Inter 7 ja tuo 18 on versionumero. Ja mitä isompi tuo nummero on, sitä vähemmän siinä on taipumusta ruostumiseen.

Toinen tähän mennessä löytynyt ehdokas olis 170 € ja yhdessä urheilukaupassa maksaa kuulemma n. 180 €, näin pelottelamalla minulle yritettin tyrkyttää napahuoltoa :-).

Tuo Biltsun takavanne napoineen on luultavasti ihan laatukamaa "tehtaan jäljiltä" kuin muissakin paikoissa. Jos ostaa vaikkapa saman Fiskarsin kirveen Prismasta tai jostain "Saiturin Minimani Säästötalosta" niin todennäköisesti tuote on yhtä hyvä molemmissa, eli raakileita ei lähetetä pelkästään jälkimmäiseen myytäväksi.

Pyöräliikkeissä tosin varmaan pyynnöstä säädetään pinnat ja laakereiden kireydet kohdilleen liukuhihnarobotin jäljiltä, biltsun tapauksessa ostaja saa suorittaa homman omaan piikkiin erikseen.
Hyvin varustetuista fillarikaupoista löytyy kyllä suuri valikoima Nexus takanavan rattaita, sen verran yleisiä nuo navat ovat. Esim. Fillarikellarista noita Nexuksen 3/32" rattaita löytyy ainakin 16-23 hammasväliltä.

Kun vaihdat rattaan kannattaa samalla vaihtaa ketjukin, etenkin jos sillä vanhalla rattaalla on paljon jo poljettu. Ja saattaahan se vanha ketju jäädä lyhyeksikin jos isompaan takarattaaseen vaihdat.
Tuskin jää lyhyeksi, on sitä ketjua jo sen verran venytetty :-), tosin ehkä uuden ketjun (ja takarattaan) hommaaminen voisi olla paikoillaan. Nykyisen ketjun (KMC) poistaminen on vähän mysteeri kun siinä on semmonen erikoinen lukko, josta en keksi miten se avataan. No rälläkkä avuksi jos muu ei auta.

Kattelin eilen paikallisen Prisma-kyläkaupan tarjontaa ja siellä näytti olleen myös polkupyörän ketjujakin hyllyssä. Näistä voi käsittääkseni lyhentää ketjukatkaisijalla sopivan mittaisen ketjun polkupyörään (vähän samalla tavalla kuin moottorisahan teräketju, jota myydään pitkänä pötkönä ja siitä voi sitten katkaista sopivan mittaisen pätkän laipan ympäri.) Ne ketjut oli tarkoitettu napavaihde/sinkula ja kai niitä voi itse lyhennellä sopiviksi.
Prisma taitaa myydä vain KMC:n ketjuja. Näistä sopii hyvin Shimano Nexuksiin ainakan KMC-Z510. Shimanon perusketjuista siihen käy hyvin CN-NX10, jota pitäisi saada kaikista fillaripuodeista.
eiks tuo KMC-Z510 ole 1/2"-1/8"-ketju, kun taas Shimano Nexus-takaketjupyörä on käsittääkseni 1/2"-3/32"-tyyppiä. Ilmeisesti tuo leveämpi ketju kestää paremmin rasitusta. Ja 1/8":n ketjun voinee laittaa huoletta kulkemaan 3/32":n rattaalle mutta ei toisin päin?

Onko jotain haittaa jos laittaa tälläsen 3/32" KMC-UG51-ketjun, 114 lenkkiä. Siitä sais askarreltua sopivan mittaisen pätkän isommalle (20 h) takarettaalle...
Tuohon tuli näköjään nolla liikaa, eli KMC-Z51 on 3/32" tyyppiä!

Itse laittaisin kyllä ketjun joka matchää rattaisiin, siis 3/32 ketju 3/32 rattaille jne. Mutta toki leveämmän ketjun voi kapeammalle rattaallekin laittaa.

Kyllähän tuo KMC-UG51 pitäisi hyvin Nexuksen rattaan kanssa toimia yhteen, tuota ketjuahan myydään "napavaihteisen kapeampana ketjuna". Onhan fillarissasi myös 3/32 keskiöratas?
KMC-UG51-tarttui mukaan ja se vaikutti sopivan täydellisesti vanhaan takarattaaseen ja keskiöön, mutta ei siihen uuteen takarattaaseen. Ei muuta kuin shoppailemaan uusi takaratas siihen 20-piikkisen tilalle ja näitä vertailtaessa vanteessa ollut 20-piikkinen oli leveämpi eli ilmeisesti 1/8"-ketjupyörä -> sillä voi heittää vaikka vesilintua. Asensin uuden rattaan paikoilleen ja testasin uudella ketjulla - a vot homma toimii vihdoinkin.

Tosin pitää tuo uusi ketju laittaa vielä paikoilleen (ja askarrella siitä sopivan mittainen) ja vaihtaa sitten polkupyörän mukana tullut (nyt kesävanteessa oleva) 18-piikkinen ratas kanssa vesilintujen ihmeteltäväksi ja laittaa uusi tilalle (ensi kesäksi), siinäkin kun alkaa näkyä jo kulumisen merkkejä. Tuo uuden ketjun ja takarattaiten vaihto on aika halpaa verrattuna eturattaan vaihtoon, ja nuo em. toimenpiteet ajoissa suoritettuina lykkäävät tätä eturatasremonttia.
 /   /  / Tunturin välitys

Asiantuntijat

  • SincityNaisille ja pariskunnille sunnattu intiimituotteiden erik...

Keskusteluhaku

Laaja haku



Lisää keskusteluja aiheesta

Tietoa mainosten kohdentamisesta