Pinttynyt WC-pönttö

Toivo

Millä ilveellä saa wc-pöntön puhtaaksi. Lähinnä reunat siellä vedenpinnan alla. Lieneekö jotain kalkkisaostumaa tai puhdasta sontaa. Vimit,pyykkipulverit on kokeiltu, myös klorite. Mutta ei lähde , ei sit niin millään. Kaipaisin vinkkejä.

116

109918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Taneli_o

      Daily WC- puhdistaja ja harja päivittäin niin kauan, kunnes lika lähtee, on Anjushkani neuvo!

      Missään tapauksessa ei Vimiä, sillä se vie pintakiillon pytystä.

      Kyllä se siitä. Reippaita istuntoja!

    • vaikuttamaan

      Itse sain valkoiseksi kun ostin kaupasta wc pönttöön tarkoitettuja tabletteja (oliskohan ollu joku wc ankka tms). Laitoin pari yöksi vaikuttamaan ja aamulla harjasin lian pois.

    • Epätoivo

      Yksi keino wc-pöntön putsaukseen on olemassa. Jos ei tällä lähde auttaa vain taltta ja vasara. Kaada reilusti väkiviinaetikkaa pyttyyn (mitä enemmän,sen parempi,luulisin),anna vaikuttaa ainakin tunti. Sitten vielä jyystö vessaharjalla. Ja veto.

      • ja lähtee

        minä laitan tolya yöksi vaikuttamaan ja aamulla pesen harjalla ja kyllä lähtee.


      • Anonyymi
        ja lähtee kirjoitti:

        minä laitan tolya yöksi vaikuttamaan ja aamulla pesen harjalla ja kyllä lähtee.

        Paskainen pönttö on paras!
        Varsinkin, kun on haju mukana!


    • Toivo

      että tässä tarvitaan nyt jotain supermyrkkyä. Kun olen kokeillut jo monenlaisella wc-puhd.aineella, mutku se lika on siellä kuin ...aska junttilantuvan seinällä. Siis luulen että se on jotain kalkkisaostumaa. Olen lorotellut jopa kahvinkeittimiin tarkotettua kalkinpoistoainetta, mutta ei tepsi ei. Joten otan mielelläni vielä ehdotuksia vastaan, ennenkuin turvaudun talttaan ja vasaraan ;)

      • Taneli_o

        Vasaraan älä kajoa! Ota esiin kiinnitysruuveihin sopiva taltta ja yritä ruuvata pönttösi irti lattiasta ehjänä.
        Pytyn viet kirpputorille. Osta tilalle ruskea, vähän edellistä korkeampi ja tyyriimpi upea chaise percee (ranskaa) ja vietä rattoisia lukuhetkiä komealla pytylläsi istuskellen.

        Lievähköt värinvaihtelut pytyssä eivät tule häiritsevästi esiin!


      • sirumari64

        Osta cokista muutama 1,5 pönikkä, tyhjennä ne iltasella viim. istunnon jälkeen ja anna vaikuttaa yön yli. Parempi jos pöntössä ei ois ollenkaan vettä. Ja aamulla viimeistely ja pönttö on kun uusi.


      • Anonyymi

        Uusi pytty maksaa 180-250 eur. Aika nopeasti myrkyt maksaa saman verran.
        Timo


      • Anonyymi
        sirumari64 kirjoitti:

        Osta cokista muutama 1,5 pönikkä, tyhjennä ne iltasella viim. istunnon jälkeen ja anna vaikuttaa yön yli. Parempi jos pöntössä ei ois ollenkaan vettä. Ja aamulla viimeistely ja pönttö on kun uusi.

        Tuo kokis juttu pitää kulemma paikkansa. Itse latoin pöntöön ruokasoda,halvinta Prismasta ja etikaa kaadoin päälle. Puhdasta aamulla ja sen jälken muistan ylläpito hoidon.Käytän sitä myös silloin tällöin keittiö tiskialtaiden viemäri putkin kuin siihen kylpärin hajulukon.Yön yli .


    • Marshmallow

      Samassa veneessä ollaan. Olen nyt 3 kk yrittänyt myös rassata uuden asuntomme pönttöä -aluksi päivittäin, nyt jo harvemmin. Kuvailusi oli tutun kuuloinen. Olen myös kokeillut kaikki em. tuotteet, samoin rautakaupasta saatavan kidesoodan- tuloksetta. Yksi (hieman epätoivoinen)keksintöni auttoi tilannetta hieman eli jos on kanttia niin sopii kokeilla. Eli pistin kumihanskat käteen, istuin pöntön viereen lattialle ja rapsutin pikkulusikalla saostumaa ja kyllä se jonkin verran lohkeili. Voimaa se tietty jonkun verran vaati. Voit tehostaa operaatiota jollain "myrkyllä", mutta samalla kannattaa lisätä kunnolla kuumaa vettä, koska eihän ne aineet kylmään liukene. Näppejä kyllä paleli kun pöntön vesi on sellaisenaan tosi kylmää. Niin, ja pikkulusikkaa en sitten palauttanut kaikessa hiljaisuudessa lusikkalaatikkoon...

      • hyvin puhdasta

        heippa,laita astiapesukoneen tabletti yöksi ,ja pese,kullä puhdasta tulee.


      • Anonyymi

        Saipa nauraa kokeilen vinkkiä laitanpa aamulla saman lusikan ukon kuppiin Jos on illalla kalja höyryissä ollu Samalle p.... Lle haisee suu


    • paskapuoskari

      Saostumien poistoon pitää olla hapan aine ja esim. Hanoista saa sitruunalla ja pöntöt olen käsitelly ruosteenpoistoaineella (voimakas, hapan erikoispuhdistusaine) joka soveltuu myös erittäin pinttyneiden saostumien poistoon. SARTEK EH-1 ja myydään siivousliikkeissä.

      Et varmaan onnistu yhdessä yössä mutta malttia. Laita muutamana yönä likoon ja ilmoitelkaa miten kävi, mulla ainakin onnistu. ;)

      • Kasper

        on tuo jo aikaisemminkin mainittu etikka. Osta sitä isompi pönttö (meillä 3 litraa, halvempaa) ja kaada n litra pönttöön, niin että saostuma jää pinnan alle. Anna vaikuttaa vaikkapa yön yli, jos aikaa on (2-3 tuntia pitäisi riittää) ja pese aamulla pois. TOIMII AIVAN VARMASTI!


      • leilos

        ei toiminu etikka vaikka vaikutti koko viik.lop.ajan


      • Anonyymi
        leilos kirjoitti:

        ei toiminu etikka vaikka vaikutti koko viik.lop.ajan

        Piere sinne pönttöön ja huuda!


    • meikä-tytto

      Oli sellainen ihmeaine kuin Pore-niminen saippua. Ja sillä se lähti, oli mullakin vaikka mitä entisten asukkaiden jäännöksiä ja kalkkia.
      PORE!

      • Toivo

        OLI Pore-saippua, eikö sitä enään sitten valmisteta ? Ja mistä kaupasta löysit tuota saippuaa ? Mutta varmaankin pitää olla jokin tosi hapan pesuaine joka tohon saostumaan tehoaa.


      • meikä-tytto
        Toivo kirjoitti:

        OLI Pore-saippua, eikö sitä enään sitten valmisteta ? Ja mistä kaupasta löysit tuota saippuaa ? Mutta varmaankin pitää olla jokin tosi hapan pesuaine joka tohon saostumaan tehoaa.

        Ostin Pore-saippuan kevättalvella Jyväskylän Jyskistä. Luulen, että jossain vastaavissa liikkeissä sitä löytyy, muttei kuulu joka kaupan valikoimiin. Onnea etsintään! Ja pönttö puhtaaksi!


      • Olvi
        meikä-tytto kirjoitti:

        Ostin Pore-saippuan kevättalvella Jyväskylän Jyskistä. Luulen, että jossain vastaavissa liikkeissä sitä löytyy, muttei kuulu joka kaupan valikoimiin. Onnea etsintään! Ja pönttö puhtaaksi!

        Oletan että pönttösi on nähnyt monta istuvaa kun kalkki istuu noin tiukasti!!??

        Uusi pönttö ei ole niin suuri investointi että suosittelisin uuden ostamista. Samalla voi ostaa sellaisen pöntön joka ei kuluta niin paljon vettä turhaan.

        Kun sitten rupeat käyttämään uutta pönttöä niin viikottainen pesu estää kalkin syntymistä!

        Ei ummetusta toivottaen:

        Olavi Olvi


      • Muttamutta

        Kyllähän ne saostumat sieltä vesirajasta saa jotenkin pois, mutta entä kun on ruskea railo ylhäällä siellä, mistä vesi tulee. Lähinnä pöntöissä, joita käytetään harvemmin. Sitä ei oikein saa liotettua, kun vesiraja ei yllä sinne ja mitkään aineet eivät tehoa. Sen takia en pönttöä haluaisi vaihtaa, koska uusikin pönttö olisi vähemmällä käytöllä (mökillä).


      • Anonyymi

        PORI on hieno kaupunki.
        Sinne vaan pieremään.


      • Anonyymi
        meikä-tytto kirjoitti:

        Ostin Pore-saippuan kevättalvella Jyväskylän Jyskistä. Luulen, että jossain vastaavissa liikkeissä sitä löytyy, muttei kuulu joka kaupan valikoimiin. Onnea etsintään! Ja pönttö puhtaaksi!

        PORIssa saat ostaa Pore-saippuaa.


      • Anonyymi
        meikä-tytto kirjoitti:

        Ostin Pore-saippuan kevättalvella Jyväskylän Jyskistä. Luulen, että jossain vastaavissa liikkeissä sitä löytyy, muttei kuulu joka kaupan valikoimiin. Onnea etsintään! Ja pönttö puhtaaksi!

        PORI-saippuaa se pitää olla!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        PORI-saippuaa se pitää olla!

        Pieru-saippuaa myös!

        T: Jorma-Veitikka


    • Roope

      Fosforihappoa joku mulle ehdotti, en ole vielä kokeillut. Itse laitoin lipeää (kaustinen sooda) pöntöön, nyt pohjalla on betoninkova lipeäkakku liimautuneena pönttöön lisätukkeena. Sen kun saisi pois, niin rusketuskaan pöntössä ei enää häiritsisi minua.

      • Tane

        ..niin pikku hiljaa liukenee.

        Onko kukaan kokeillut pyykinpesujauhe-puurolla saada vessanpyttyä puhtaaksi. WC-harjalla "heilutetaan" vesilukko mahdollisimman tyhjäksi ja paljon pyykinpesupulveria pönttöön ja tehokas harjaus.


      • Toivo
        Tane kirjoitti:

        ..niin pikku hiljaa liukenee.

        Onko kukaan kokeillut pyykinpesujauhe-puurolla saada vessanpyttyä puhtaaksi. WC-harjalla "heilutetaan" vesilukko mahdollisimman tyhjäksi ja paljon pyykinpesupulveria pönttöön ja tehokas harjaus.

        olen kokeillut. Eli pyykinpesupulveria, mutta ei tehonnut. Tämä kyseinen pönttö on muutes aika tarkkaan 10-vuotta vanha. Mutta luulisin että huolellisella ja säännöllisellä puhdistuksella se ei ehkä olis päässytkään noin pahasti pinttymään..tiedä häntä. Mutta kovasti olen vinkkejä saanut, eli kiitos vaan osanotosta teille kaikille. Lisää hyviä vinkkejä saapi toki laitella...Pönttö johtaa vielä 1-0 mutta taistelu jatkuu ;)


    • kajsa

      Onko nykyisin vessan pesu miesten puuha? Näin ainakin näiden keskustelijoiden nimimerkeistä voisi päätellä. Pitääpä mainita lähipiirissä asiasta, jos sais innostumaan.
      Ja kovin on mielenkiintoinen aihe monelle, ihan ihmetyttää...

    • Pena

      Apteekista saa viini tai sitruunahappoa, sen kun kumoat pönttöösi ja annat vaikuttaa vaikka ihan yön yli niin johan sonta irtoaa. Tarvittaessa toista toimenpide.
      Itselläni meinasi mennä hermot ja olinkin raapinut puukolla osan irti ennenkun kuulin moisesta kikasta.

    • pönttö puhtaaksi

      moniaita neuvoja tuli, toivottavasti et kuitenkaan kokeillut teräaseita? joko pönttö on puhdas vai jouduitko uusimaan sen? minullakin pääsi vessanpytty sellaiseen jamaan, etten enää tiennyt, mitä myrkkyä sinne laittaisin, kun normaaleilla aineilla ei saostumat irronneet. sitten tutustuin erääseen ihmiseen, joka sanoi poistavansa saostumat pytystäni. en oikein uskonut, mutta tottahan se oli. hän tuli meille pirkan wc-puhdistusaineen ja tiskiharjan kanssa. laittoi ainetta pyttyyn ja kuumaa vettä päälle. hinkkasi astianpesuharjalla. ja taas uudestaan. sama homma monta kertaa. kun tulin töistä, vessanpytty loisti kirkkaana kuin uusi!! en olisi kyllä ikinä itse siihen pystynyt enkä edes ymmärtänyt - teräsharjaa ym. järeämpiä aseita olisin käyttänyt! nyt kyllä pidän pytyn puhtaana, ettei tarvi kenenkään sitä jynssätä. :)

    • Toivo

      että, nyt on pönttö puhdas, tai ainakin melkein...Tässä männä viikonloppuna kun ei sitten muuta käteen sopivaa ollut,niin se oli se TERÄSLUSIKKA joka otti voiton saostumista!!! Kiitos vaan vinkkiä suosittaneelle. Ja vesi oli kyllä kylmää se täytyy sanua. Ainakin melkein tarkoittaa sitä että se PENTELEEN lusikka jätti sinne porsliinin pintaan sellaset naarmut, joita en huomannu ollenkaan kun niin innolla jyystin niitä saostumia pois. Mikä lienee vikana, huonolaatusta terästä...Se onkin sitten toinen juttu millä ne naarmut saapi nyt pois...

    • sillä siisti

      tämän vinkin sain sillä siisti-ohjelmasta, jossa kaatoivat 5dl colaa pönttöön ja antoivat yön yli hautua, niin johan lähti pinttymät.. kokeiltu on ja toimii

    • Toivo

      Hei. Ostin Maksi- Makasiinista Trans-Merin valmistamaa HAPAN-puhdistusainetta ja sillä lähtee ruoste-, kalkki-, virtsakivi- ja mineraalisaostumat kivi-, posliini-, teräs- ja kaakeli pinnoilta.Itse ölen saanut tahrat pois ja suosittelen useamman kerran pesua samalla aineella.

      • ..

        Täällä Siivooja sanoi, ettei näin saisi tehdä, mutta kaadoin vahanpoiston likaveden WC-pyttyyn, ja se kirkastui heti. Työmaalla ei kiellettykään.
        Uudenaikaisiin pönttöihin ei saa kaataa vahanpoistoainetta, toisaalta ne eivät pintykään. WC-pytyt ovat niin vanhoja, kai ne kohta muutenkin vaihdetaan. Ehkä kotikäytössä olevat aineet eivät ole yhtä tuhteja, ja kokeilin tätä vain kerran. Eikä mitenkään vahingoittunut.


    • vedä ainä vessa

      lähden heti huomenna ostamaan jotakin tai useampaa mitä tässä neuvottiin kerron miten ja millä sain pois

    • Elisa shopit

      Ennenkuin laitat mitään myrkkyjä, niin tyhjennä se vesilukko koska vesi liuottaa kaikki sopivat aineet. Ohjeet edellisessä paskanpoistoketjussa.

    • ...

      MrMuscle kylpyhuonesuihkeella irtoaa lika reunan alta. Käytöstä poistetulla tiskiharjalla voi jynssätä.
      Tupakansavusta tulee outo rasvainen lika joka paikkaan, kylpyhuoneen ovi kannattaa pitää kiinni.
      Pytty on pestävä joka viikko, olen nähnyt kauan pesemättä olleen, joka oli melkein tukossa, viikon ajan laitoimme joka päivä pesuainetta, se tuli puhtaaksi.
      Pari satasta kannattaa uhrata jos on toivotonta.

    • luontoa huomioiden

      Tämä talo on otettu käyttöön kesäkuussa 1974, kun muutin tähän 1994 oli WC vesirajasta aivan tummanruskea.
      Pesulla ei karsta lähtenyt, harjan kautta tunsin käteen ruskean olevan karkeaa. Kyselin apua asiaan töissä tutuilta ja mistä vain ei mitään.
      Ostelin erilaisia pesuaineita nimen omaan WC-pöntön pesuun tarkoitettuja. Istui monena iltana karhunkielellä ja neste Vimillä hankaamassa siten yritin avittaa ruskeaa irtoamaan.
      Mitään ei tapahtunut kerros ei edes ohentunut.
      Olin tietoinen siitä, että hapan poistaa kalkkia.
      Olin pienellä reissulla ja lähtiessäni pumppasin WC veden tyhjäksi sillä WC-karhulla laitoin tilalle halvinta etikkaa (euro shopper) koko vesitilan verran.
      Kotiin tullessa en edes muistanut koko etikkaa, vedin pönttö se jäi aivan valkoiseksi...

      Kerran jouduin katsomaan WC vesisäiliöön, se oli saman ruskea sisältä, eli ilmeisemmin kyse on ruosteen ja kalkin seoksesta.
      Olen käyttänyt siitä lähtien WC kerran kuussa ensin etikkaa harjaan ja lisään samaan veteen soodaa alkaa kuohumaan ja pönttö pysyi kirkkaana vaikka ei naarmuton ollut.

      Nyt minulla on uusi 4 litran pönttö, harjaan sen jokaisen kakkakäynnin jälkeen astianpesu aineella, ostan aina halvinta tai tarjousta 1-1,5 € litra harjana on vaihtopää siniltä. Vedän pesun jälkeen vasta tarpeen päälle.

      Mielestäni meillä jokaisella on vastuu luonnosta ja ympäristöstä, kovat myrkyt eivät kuulu edes likaviemäriin.
      .

      • Puucee

        Hapolla lähtee kalkkisaostumat vanhoista pytyistä. Apteekista saa ainakin marjojen säilömiseen tarkoitettuja happoja. Rainbow kalkinpoistoaineella (pH 1) lähti pönttö puhtaaksi ainakin meillä. Liuotuksessa täytyy käyttää aikaa (1-2 vrk). Wc ankat, kodinputkimiehet ja hajusteet on turhaa kemikalisointia, viemäri ei mene oikeassa käytössä tukkoon ja normaalit tarpeet huuhtoutuvat vedellä.


    • tushannananana

      pinttynyt paska lähtee pöntösä hienolla hiomapaperilla. tuli tänään töllöstä amerikan silläsiistiohjelma niin siinä näytettiin ja hyvin lähtiki vuosien paskapinttymät pois sieltä missä se vesi on. lähti myös muut pinttymät.

      tarvitset: kumihanskat
      hienoa hiomapaperia (ei tee jälkiä pöntön pintaan)
      jotain pesuainetta, sitruunaista.

      vola!

      ja voin sanoa että olen enemmän kuin tyytyväinen omaan pönttöööni!!!!

    • zxcvfgbhnjm,.

      mites parin viikon happoputken jälkeen istuu pöntölle ja vääntä sellasen ripuli jöötin sinne arpusparven kera että peräreikä kirvelee pari viikkoa ja jättää vetämättä, akka vetää sen sitten kun tulee töistä ja puhdasta tulee kun happo irroittaa

      • (((

        Uskokaa vain, etikka on paras.
        Aja harjalla vesi pois WC-altaasta, sitten kaada kanisteri tyhjäksi Rajamäen väkiviinaetikkaa. Ei tarvitse edes jynssätä, annat vain vaikuttaa muutaman tunnin.
        Tietenkin pytty on harjattava myös reunojen alta viikoittain.
        Minä teen näin, ensin suihkutan kylpyhuonesuihkeella ja harjaan kannen kiinnityskohdan alta jollain kovalla harjalla, sitten vesisuihkulla puhtaaksi ja kuivaan ulkopuolelta. Ei jää mitään likaa lattiallekaan. Ei ihan joka viikko, mutta samalla kun pesen vessankin lattian perusteellisemmin.
        Vanhoihin pyttyihin pinttyy helpommin.


      • Anonyymi
        ((( kirjoitti:

        Uskokaa vain, etikka on paras.
        Aja harjalla vesi pois WC-altaasta, sitten kaada kanisteri tyhjäksi Rajamäen väkiviinaetikkaa. Ei tarvitse edes jynssätä, annat vain vaikuttaa muutaman tunnin.
        Tietenkin pytty on harjattava myös reunojen alta viikoittain.
        Minä teen näin, ensin suihkutan kylpyhuonesuihkeella ja harjaan kannen kiinnityskohdan alta jollain kovalla harjalla, sitten vesisuihkulla puhtaaksi ja kuivaan ulkopuolelta. Ei jää mitään likaa lattiallekaan. Ei ihan joka viikko, mutta samalla kun pesen vessankin lattian perusteellisemmin.
        Vanhoihin pyttyihin pinttyy helpommin.

        Toimiii!


      • Anonyymi
        ((( kirjoitti:

        Uskokaa vain, etikka on paras.
        Aja harjalla vesi pois WC-altaasta, sitten kaada kanisteri tyhjäksi Rajamäen väkiviinaetikkaa. Ei tarvitse edes jynssätä, annat vain vaikuttaa muutaman tunnin.
        Tietenkin pytty on harjattava myös reunojen alta viikoittain.
        Minä teen näin, ensin suihkutan kylpyhuonesuihkeella ja harjaan kannen kiinnityskohdan alta jollain kovalla harjalla, sitten vesisuihkulla puhtaaksi ja kuivaan ulkopuolelta. Ei jää mitään likaa lattiallekaan. Ei ihan joka viikko, mutta samalla kun pesen vessankin lattian perusteellisemmin.
        Vanhoihin pyttyihin pinttyy helpommin.

        Nykyään näitä kivettyneitä virtsan valkuaisesta muodostuneita saostumia näkee wc-istuimissa kotitalouksissa useasti, liekö syy tähän on se vesimittarilasku ettei "tuotosta"huuhdella vaan kerätään pitkä ajanjakso ennenkuin virtsakertymä huuhdellaan viemäriin.Jos saostumaa on päässyt kivettymään, niin hapanaine hajoittaa sen.Vaan on ymmärrettävä että, hapanaine syövyttää myös putkistoa joten aina kun joudut puhdistamaan happamalla tuotteella niin neutraloi sen jälkeen putkistoon joutunut hapanaine vaikkapa sillä emäksisellä pyykinpesuaineella.Aloita saostuman poisto laskemalla pytyn vesirajaa wc-harjan avulla mahdollisimman matalalle.Sen jälkeen aseta saostuman päälle esim.Isoja vanulappuja jotka olet kastellut litimäriksi raalla happamalla.Anna vaikuttaa niin kauan kuin vain voit.Oleellista olisi ettei vesi pääsisi vaikuttamaan tähän prosessiin.


    • No jo on ongelma

      mulla on talossa alkuperäinen yli 30 vuotta vanha pytty, ja ei mitään ongelmaa pytyn siisteyden kanssa. Eikö paras lääke siihen pinttymättömyyteen, ole säännöllinen pytyn pesu, ei tarvitse mitään myrkkyjä sinne spruutailla.

      • ))

        Siivoojana huomasin, kauan tyhjänä ollut asunto, niissä vesi aiheuttaa ruostekertymiä. Että siivoamattomuus on helpompaa fiksata kuin ruoste ja kalkkisaostumat.


    • ts

      ahaa

    • Tyytyväinen

      Olin kokeillut kaikkia nikseja, soodaa, etikkaa ja Harpic:ia. kolusin netissä kaikki foorumit, ei apua. Löysin sitten paikallisesta Hanakat liikkeestä linkin alta löytyvää tuotetta. Poistin decimitalla n. litran vettä wc-pöntöstä. Sekoitin lämpimään veteen n. 15% liuoksen tätä ihmemyrkkyä. Kaadoin varovaisesti pönttöön. Annoin vaikuttaa reilun puoli tuntia. Harjasin WC-harjalla kunnolla. Huomasin että vesi muuttui vaaleanruskeaksi. Huuhtelin pöntön kunnolla. Kuin uusi !!!
      http://www.nestetukku.fi/tuote/ruosteen-ja-kalkinpoistoaine-500ml/10115/

      • Hapanta

        Hei!
        Pistin pinttyneeseen vessanpönttöön pullollisen etikkaa. Ei mitään vesien poistoja tms. sinne vaan pyttyyn Pirkka etikkaa 2h odotusta ja kyllä lähti. Hutaisin vähän harjalla, mutta en edes hangannut. Toimii.


    • alton

      Mielestäni likaongelmiin on syyllinen pyttyjen huono pinnoitus. Itsellämme on uudet Gustavberg pytyt ja ongelma alkaa kehittyä uudesta lähtien.
      Vanhoissa Arabian pytyissä laatu oli aivan toista luokkaa.
      Ikuinen talouskasvu perustuu paljolti huonoon laatuun.

      • Eve

        Juuri näin on asia! Gustavberg on jo 4 vuoden jälkeen pinttynyt, vaikka useita kertoja viikossa puhdistetaan.


      • kkkkkkkkkkkkkkk1

        Meillä nykyisessä asunnossamme Gustavsberg-wc pytty. Pinttyy tosi pahasti! Ei koskaan ole ollut tällaista ongelmaa, että kellastuu pissasta, yök. Hieman sain likaa pois terävällä "partaterällä". Keltainen lika lähellä rengasta irtosi lohkeamalla.


      • Kyllä_pytyttää

        Sama juttu, ei todellakaan kannata hankkia Gustavbergin pyttyä jos pyttyostoksille lähtee! Ikinä aiemmin ei ole tuossa kunnossa ollut pytty, parissa vuodessa pohja muuttunut ruskeaksi. Pytty alkaa haisemaan pesun jälkeen jo päivässä-parissa, vaikka on wc-raikastinkin käytössä, ja pestään kyllä pyttyä n. kerran viikossa. Muotoilukin on sellainen, että kakka jää sinne pohjalle kuin tarjottimelle, ja huuhtoutuu huonosti pois. Tuntuu, että vettäkin tulee vain pikku loraus ja monta kertaa joutuu vetämään useamman kerran. Arabian pytyissä kakka sujahtaa vauhdilla matkaan, mutta tässä pytyssä täytyy oikein maanitella kakka viimeiselle matkalleen, turhauttavaa!


      • Anonyymi
        Kyllä_pytyttää kirjoitti:

        Sama juttu, ei todellakaan kannata hankkia Gustavbergin pyttyä jos pyttyostoksille lähtee! Ikinä aiemmin ei ole tuossa kunnossa ollut pytty, parissa vuodessa pohja muuttunut ruskeaksi. Pytty alkaa haisemaan pesun jälkeen jo päivässä-parissa, vaikka on wc-raikastinkin käytössä, ja pestään kyllä pyttyä n. kerran viikossa. Muotoilukin on sellainen, että kakka jää sinne pohjalle kuin tarjottimelle, ja huuhtoutuu huonosti pois. Tuntuu, että vettäkin tulee vain pikku loraus ja monta kertaa joutuu vetämään useamman kerran. Arabian pytyissä kakka sujahtaa vauhdilla matkaan, mutta tässä pytyssä täytyy oikein maanitella kakka viimeiselle matkalleen, turhauttavaa!

        Kustaabööög on täyttä passshhkaa!


    • halpa&hyvä

      Pytty kuin pytty, mutta jos jokaisen käytön jälkeen suihkauttaa pytyn reunoihin jotain saippualiuosta. Sopii sama sumutin, jolla kukkia suihkutetaan.
      Vettä pulloon ja vaikka mäntysuopaliuosta hiukan joukkoon. Antaa raikkaamman ilman vc-tilaan.

      • Anonyymi

        Paska kuin paska.


    • Joku hullu

      Olen samaa mieltä alton kanssa. Pyttyjen pinnoituksellakin on vaikutusta. Meillä kaksi wc:tä, joissa erilaiset pytyt. Toiseen pinttyy kalkki ja lujasti, toiseen ei. Ja tasan samallai pesen kummanki ja yhtä usein.

      Joskus olen kuullut että aimo luraus cokista liuotuksineen (mieluiten yön yli) ja hankaus poistais kalkkisaostumat. Ihan kaikki cokikset ei kuulemma käy, vaan se aito ja oikea. En tiedä toimiiko, en oo kokeillu. Ja liekö tuo coca cola reseptikin jo muutettu niin, ettei ole niin tymäkkää enää.

    • ihihhhihoi

      Pytyn likaantumiseen vaikuttaa vedenkulutuskin. Meillä likaantui pönttö tosi nopeasti. Kun tajusin alkaa käyttää pelkkää "iso huuhtelu" nappia, niin pönttökin puhdistui. Eli ei se pieni huuhtelu riitä puhdistamaan vettä virtsasta!!

    • tämä toimii

      RTV - liike myy kalkki pois nimistä vaaleanpunaista pesunestettä. Sitä pönttöön ja annetaan vaikuttaa. Saostumat lähtee hyvin pois.

      • Pippuri

        Kiitos tiedosta.
        Muuten on puhdas, mutta takaa keskellä ja vesirajassa, pöntössä rumasti ruskeaa kalkkia. Ei millään pois?? :(((


    • Rekkamiehen hymy

      Ei hitto ei tää nyt voi olla niin vaikeeta.

      Jos pöntössä menee takareunassa sellanen kalkki noro ylhäältä alas se tarkoittaa sitä että pönttö vuotaa ja ennen sen pois hinkkaamista kannattaisi asentaa noin 10€ korjaussarja (onnistuu kyllä ilman putkimiehen taitoja perustyökaluilla) ettei noro uusiinnu.

      Ja millä itse olen putsannut: putkiliikkeistä saa ostettua niagara nimistä hilettä mikä tarttuu kosteaan pintaan kiinni eli pysyy myös siinä pystyosuudessa sen verran että liuottaa kalkit pois muutamilla käyttökerroilla. Ja tämä aine on periaatteessa samaa kuin tuolla yllä mainittu kaustinen sooda vain vähän jytympää ainetta eri nimellä.

      Ja tätä käytettäessa on todella tärkeää muistaa käyttää kumihanskoja ja suojalaseja ja ei tästä muodostuvat höyrytkään ei ole kovin terveellisiä hengittää.

      Niin ja vielä yksi juttu tätä ainetta pitäisi aina käyttää mahdollisimman kuuman veden kanssa (tehostaa vaikutusta ja auttaa liukenemisessa) ettei käy niin kuin tuolla yllä että oli jämähtänyt kakuksi pöntönpohjalle.

    • yks vinkki lisää

      Mulla toimi ensi alkuun erittäin hapan ammattikäyttöön tarkoitettu puhdistusaine, jonka ostin rautakaupasta. Pinttymää jäi senkin jälkeen vielä putken kaarteeseen, reippaasti vedenpinnan alapuolelle. Tyhjensin vettä pötöstä kertakäyttömukilla niin paljon, että vesi ylettyi juuri pinttymien reunaan. Ostin Hong Kongista Viemäri-Apu nimistä ainetta, pH 14. Vaikuttavana aineena 98% kaliumhydroksidi. Ripottelin rakeita huolella pöntön pohjalle ja kiehuvaa vettä päälle. Vartin päästä tiskiharjan ja hanskojen kanssa hinkkaamaan ja ilokseni "skesmat" irtosivat harjaan ruskeina lohkoina!! Toistin käsittelyn vielä muutaman kerran ja nyt on puhdas, kiiltävä pönttö! Nyt kiva kutsua kavereita kylään, kun pönttökin on puhdas.

    • Lopuksi kokeile tätä

      Pönttö lähti 5 minuutissa uuden kirkkaaksi kun käytin viemärin aukaisurakeita.
      Huuhtelin pöntön ensin kuumalla vedellä bide-suihkulla. Sitten kaadoin rakeita vessaharjaan samalla kun hankasin pöntön seiniä. Näin rakeet levisivät tahnaksi pöntön seiniin. Hankasin pöntön seiniä harjalla ja ruskeaa likaa alkoi irrota. Kaikki kalkkeutumat irtosivat ja koko pönttö alkoi näyttää uuden kiiltävältä kun huuhtelin sen.
      Kokeilin tietysti etikat ym ensin mutta tämä toimi heti ilman mitään odotteluja. Lähti kaikki myös veden pinnan alapuolelta.
      Rakeet sisältävät natriumhydroksidia, Ph 14. Roiskeet VAARALLISIA silmille, vaatteille, käsille ym. eli kannattaa suojata itsensä hyvin. Kyseessä on 2. luokan myrkky joka kuitenkin on normaalissa myynnissä esim. siivoustarvikeliikkeessä tai rautakaupassa.

    • besserwisser
    • tara1

      Vuokralainen jätti WC semmoisena, että meni uusiksi: virtsakivet, noin sentin paksu kerros. Vanha koira ei opi uusia tapoja: ei osannut laskea vettä.

    • amj1

      Laita yöksi etikkaa reilusti.Kyllä telee puhdasta.

      • pimpelipompeli

        Jos olet purkkiblondi-ei hätää. Ensin värinpoistoaine hiuksiin. Anna vaikuttaa ja
        töki sitten vessaharjalla kaikki vesi pytystä pois. Kun paljas posliini on näkyvissä pytyssä,huuhdo hiuksesi vaikka alapesusuihkulla pytyn päällä.
        Hiuksia ei tietenkään kannata huuhtoa siinä ihan puhtaaksi asti, että tarpeeksi vahva aine jää vaikuttamaan pyttyyn. Tätä ennen on hyvä käydä kuitenkin pissillä.
        Joudut nimittäin odottamaan aineen vaikutusta mielellään pari tuntia.Vessaharjalla hankausta on syytä harjoittaa hiusten huuhtomisen jälkeen, että ainetta on joka puolella pytyssä.


    • sitruunahappo rules

      Joo onhan se hyvä että vuokralainen säästää vettä,mutta vuokranantajalla on hiukan kärheä homma ottaa sitä saostumaa pois pöntöstä.No tässä vuokranantajan niksit.Tilanteessa jossa hemmetillisellä kiireellä pitää saada pytty puhtaaksi ylihuomisen näyttöjä varten.

      Tosi paha!
      Ruskea saostuma,joka näyttää että lähtee pelkällä taltalla ja vasaralla:
      Tarvitset noin 3 pussia sitruunahappoa apteekista ja vedenkeittimen.Väkiviinaetikkaa ja kunnon metallisen patatyynyn.Kumihanskat on valinnainen,mutta suosittelen.Pari kaljaa putsaajalle.

      -Jos ei ekalla kerralla toimi käy hakemassa toinen kolme satsia ja toista käsittely.
      Eli keittele ekana vettä.Kannu kerrallaan pönttöön.Idea on että kalkkisaostuman ja saostuneen pytyn osan pitää kuumeta kauttaaltaan.Kolmella neljällä kannullisella päästään riittävään lämpöön.Humauta ensinmäinen pussi tai vaikkapa kaksi pöntön lähes kiehuvan veden sekaan.Sulje kansi ja laita pyyhe ulkopuolelle pitämään lämpöä pöntön saostuneessa osassa.Lähde kotiin ja ota pari terapeuttista olutta.Palaa seuraavana päivänä.
      No niin...Sitten alkaa hauskuus.
      kumihanskat käteen ja patapata händyyn.Kunnollinen polviasento ja käsi rohkeasti pyttyyn.Kuorrutus lähtee skrabaamalla nyt irti liuskoina.Jos asukkaalla on ollut oikein pahat munuaisongelmat,niin käsittelyn joutuu toistamaan.Toki voit kokeilla raaputtaa ihan morallakin.Oikein pahassa tilanteessa skrabata joutuu.
      Mutta lopulta tulee puhtaaksi.

      Loppukäsittelynä olen keittänyt vettä ja etikkaa sekaisin ja jättänyt sen vielä pyttyyn muhimaan.

      Etikan ja keitetyn veden seos putsaa myös lattiakaivon,jossa sisällä haisee CSI:n 3v vanha ruumis.Kiehuvaa vettä kannattaa käyttää runsaasti.

      Etikka juomalasissa vessan ylähyllyllä pitää vessan ilman raikkaana.Ja muuallakin asunnossa.Kirjahyllyssä muuten käyttämättömään maljakkoon kannattaa lorauttaa aika ajoin hiukan etikkaa.

      Vähemmän kuorrutteisiin vessanpönttöihin auttaa kuumavesikäsittely.Kuumenna pytty posliinia myöten.Sitten reippaasti väkiviinaetikkaa.Käsittelyä toistetaan kunnes on puhdas.

      Kaikkien omien vessanvetojen välillä olen aina lorauttanut pyttyyn kotona etikkaa.Pyttyyn ei ole tullut väri tai kalkkimuutoksia.Helpompaa kuin skrabaaminen.

    • Puhdasta tuli

      TeknoSeesam Saniteetti. Tuolla lähtee.

    • Tosi on

      Rättiin Sampo-jauhetta. Kumihanska käteen ja hankaa.

      • Zampou

        Sampo on hankausjauhetta, ei pidä käyttää tai tilanne vain pahenee.


      • Sampojauhe
        Zampou kirjoitti:

        Sampo on hankausjauhetta, ei pidä käyttää tai tilanne vain pahenee.

        Sampo ei ole hankausainetta. Se on paljon turvallisempi kuin esim. monien suosittelemat erittäin emäksiset pesuaineet, kuten konetiskiaine. Emäksiset aineet liuottavat pöntön lasitetta. Sampo-jauhe on hapanta ja siten turvallista. Samo-jauheella hakkaamalla saa vesirajassa olevan vihertävän kalkkisaostuman pois. Sen jälkeen kannattaa käyttää säännöllisesti happamia WC-pesuaineita.


      • Anonyymi

        Voit työntää kumihanskan sormen persereikääsi!


    • WC-mies

      Kokeilin, niin auton jarrujen puhdistus-spray, kaustinen sooda(NAOH tai lipeä) ja kiehuva vesi tekivät yhdessä hommansa (15min). Wcharjalla liikutin vettä edestakaisin, että suurin osa meni pois hajulukon taakse. Ripottelin jauhemaista lipeää ja sprayasin pinttymiin. Hankasin mutta mitään ei tapahtunut. 15min jälkeen osa lähti pois. Sitten laitoin kiehuvaa vettä annoin olla taas jonkun 15 min. Osa lähti taas pois ja loput, kun vedin vessan. Kuuman ja kylmän nopea vaihtelu saattaa ehkä auttaa? Ennen pelkällä lipeällä ja kiehuvalla vedellä oon saanu pinttymiä pois

      • Anonyymi

        Hyvä, hyvä että kokeilit!


    • pyttypuhtaaks

      Vanhat wc-kalusteet, myös lavuaari ovat kuin uudet, ihan vahingossa ostin tarjouksesta Domestos- pesuainetta, sininen pullo, etiketissä luki Extendded Germ-Kill. Tätä löytyy ainakin Tokmannilta n. 2 euron hintaan. En ollut silmiäni uskoa, kun pesin wc-pytyn ja kaikki lähti, siis p....aa ei ollut, mutta ruosteraitoja, pinttymää ja kalkkia, eikä tarvinnut ihan tajuttomasti edes hangata. Kaikkea muuta olinkin jo ehtinyt kokeilla, tämä aine toimi heti! Suosittelen!

    • Rööritkuntoon

      Wc harja varresta poikki ja istutat sen sähköporakoneeseen. vartta kannattaa tehdä sellainen 35-45cm riippuen istuimesta. Sinne sitten laittaa 1dl pyykinpesunestettä 1dl sitruunamehua. 3-6min vaikutusta ja sit kone pörräämään. Alle 30min ja wc istuimesi on puhdas ja raikas

    • tietää_

      Millään lusikalla tai muulla metallilla kalkkisaostumaa ei saa poistaa, sillä pönttöön jää pysyvät viirut. Suosittelen käyttämään ruoanlaitossa käytettävää puista lastaa, jolla kalkit voi takoa irti niin että pöntön pinta säästyy ehjänä.

    • Zampou

      Kaadoin pyttyyn ämpärillisen kuumaa vettä. Lisäsin sinne kidesoodaa ja pyykinpesujauhetta. Pian alkoi virtsakivi haista, ja hankasin pinttymää vielä puisella paistinlastalla. Ruostunut pinttymä lähti ilman hankausjauheita.

      Samalla kidesooda-pesujauheseoksella puhdistui myös pahasti palanut kattila, kun unohdin puuron hellalle. Se oli todella musta ja käryävä, roskiskunnossa, mutta kokeilin, ja auttoi. Sama seos toimii myös karstaantuneessa uuninpohjassa.

    • Hyödytön

      RKL tiili ja betoni puhdistusaine. Valmistajana solmaster. Tunti ja pönttö uudenveroinen, ihan sama vaikka täynnä 100 vuotta vanhaa ulostetta. Ei kannata laitaa sekaan esim. putkenavaajaa(lipeä), alkaa savu nouseen.

    • Helppoakunmikä

      Gustavsberg-pöntön pohjassa oli ruskeahko iso karheapintainen ”lantti” edellisen asukkaan jäljiltä. Luulimme sen olevan kaadettua sementtiä tai maalia, mutta se olikin virtsakiveä, eli hävisi täysin, kun kaadoin joka wc-käynnin yhteydessä pönttöön pari ruokalusikallista tavallista etikkaa. Edes harjausta ei tarvittu. Noin parisen viikkoa tiputtelimme sitä etikkaa.

    • arska2222

      Minulla on wc pytty täysin vihreitä valuma jälkiä kauttaaltaam täynnä ei lähde millään ilveelläkään pois. Sanokaa joku siihen hyvä konsti. Muu kuin pytyn vaihto

    • Pyttypuhtaaksi

      Kiitos neuvoista. Viitisen vuotta vanhassa ido-seinämallin pytyssä oli ikävää ruskeaa pinttymää, joka ei lähtenyt millään pois. Kaadoin pyttyyn kuumaa vettä, otin muovikipolla suurimmat pois ja hulautin pullollisen etikkaa tilalle. Muutama tunti ja kaikki lähti astiaharjaa kun vähän näytti.

    • SeppojaSeppo

      Paljon monelaisia höpöhöpöjuttuja täällä.
      Oikea vastaus vaikeiden kalkkisaostumien poistoon: Sitruunahappo. Löytyi K-raudasta (saa myös Apteekeista). Sillä lähti saman tien sellaisen kalkit mihin ei oikeasti edes taltta pystynyt.

    • Lähtipä_vihdoin

      Meillä oli pöntön yläreunoista lähtevät ruskeat ruostevalumat. Hävisivät kun valutti niihin oksaalihappoa (joko apteekista tai kaupasta tahranpoistoaine ruosteeseen). Ei tarvinnut kuin katsoa vierestä valkaistumista :)

    • Anonyymi

      Kaada WC-pöntöön 1,5 litraa Coca Colaa.
      Anna vaikuttaa noin puolituntia.
      Lika lähtee varmasti.

    • Anonyymi

      Kalkki liukenee happoon ja kuumaan veteen (kuumaan happoon).
      Jos ei käytä kovempia myrkyjä (kalkinpoistoaine), hapoksi käy vaikka coca-cola tai etikka, mutta käytä silti suojalaseja ja hanskoja.

      Kovimmat kivettyneet pinttymät joutuu hinkkaamaan kumihanskat kädessä tiskiharjalla (sillä tiskiharjan päässä olevalla kovalla raaputus osalla). Kovettumat murenee lopulta hiekaksi.

      Pöntön saa näyttämään ihan uudelta.

    • Anonyymi

      Oli tummaa kiinteää alkanut kertymään vesiosaan, ja se ei lähtenyt enää WC-pöntön puhdistusaineella ja WC-harjalla. Kuten täällä aiemmin neuvottu, niin WC-harjalla "työnsin" vettä pois. Kun oli puolillaan vettä (enempää en saanut "työnnettyä" pois), niin lisäsin litran perusväkiviinaetikkaa, jota saa ihan K- ja S-marketeista.

      Parin tunnin kuluttua oli ihan puhdas koko vesiosa! Kiitos neuvosta!

    • Anonyymi

      Kalkki jäämät mitä vedestä tulee ajan mittaan, niitä on vaikea saada pois wc pöntön yläreunasta. Kysymys kuuluukin onko mahdollista maalata uusi posliini kerros kalkin päälle. Kaikkihan on mahdollista mutta onko kukaan kokeillut tehdä niin. Lateksia tuskin mutta jotakin posliini maalia päälle vaan.

      • Anonyymi

        Uusi pönttö ja sillä siisti.


    • Anonyymi

      Hilkka 29.08.2020
      Nyt vessanpöntön on vihdoinkin puhdas!!!
      Olen lukenut näitä kommentteja täällä ja niistä tein "oman soppani"!
      Apteekista ostin 50g. Sitruunahappopussin.
      Kotona suljin vessanpöntön vedentulon.
      Sitten vielä yritin muovikupilla lirppiä loputkin vedet pöntön pohjalta.
      Sekoitin noin litraan lämmintä vettä tuon Sitruunahappopussin sisällön ja sitten kun se oli lionnut siihen, kaadoin sen pönttöön, jonka oikeasta alareunasta olin yrittänyt moneen otteeseen muovilastalla hinkata keltaista kovaa pinttymää pois, turhaan!
      Nyt jätin pariksi tunniksi tuon happoveden pönttöön.
      Ja parin tunnin päästä kurkkasin, kaikki keltaisuus oli häipynyt!
      Nyt vain vesihana auki pönttöön ja pönttöharja käteen!
      Oli ilo nähdä, että kaikki saostuma oli häipynyt 👏!
      Nyt vain jatkossa pidän huolen, että kerran viikossa pesen tolkulla pöntön sisällön!
      Kaikki muut osat ovat sitten helppo pitää puhtaana!
      SUOSITTEN!

    • Anonyymi

      MINUN ongelma alaosan ruskettumine ,,olen kaiken laista kokeillu mutta ei lähde ,,ilmeisesti emali palanu puhki eli kyseleen uutta pöntöö,,täällä on hyviä neuvoja tavalliselle tallaajalle ,,

      • Anonyymi

        Ei ole emali palanut puhki (pönttö on posliinia) vaan se on kivettynyttä likaa. Joudut hinkkaamaan kivettymät murskaksi jollakin kovalla muoviesineellä (vaikka tiskiharjan varrella).
        Voimaa täytyy käyttää kunnolla, mutta kyllä ne lopulta murenee hiekaksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole emali palanut puhki (pönttö on posliinia) vaan se on kivettynyttä likaa. Joudut hinkkaamaan kivettymät murskaksi jollakin kovalla muoviesineellä (vaikka tiskiharjan varrella).
        Voimaa täytyy käyttää kunnolla, mutta kyllä ne lopulta murenee hiekaksi.

        Nyt vihdoin löysin keinon, jolla sain wc- pytyn puhtaaksi. Olen kokeillut vahvempia aineita kuten Vim, konetiskiainetabletti ja uunin puhdistusaine. Muita niksejä kuten Coca- cola, etikka ja ruokasooda. Havaitsin, että lika on sellaista kovaa, ikäänkuin kiveä. On yritetty hangata karhunkielellä ja sain vain vähän tulosta. Ostin kokeeksi pullon kalkinpoistoainetta. Sitä samaa, mitä laitetaan kahvinkeittimen. Laitoin koko pullon pönttöön. Ei mennyt kuin pari tuntia, kun reunoissa oleva tumma paskaruinki irtosi. Yön yli kun odotin niin sain koko tuutin aivan puhtaaksi niin kauaksi kuin harja ylti. Ilmeisesti lika oli kalkin ja paskan kovettunut yhdistelmä. Aine sisältää juurikin tuota sitruunahappoa, kuten joku tässä aiemmin mainitsi.


    • Anonyymi

      Potilaana kaksi 20v käytössä ollutta IDO:n pyttyä, joissa ruskeankeltaista saostumaa huuhteluvesirenkaan pinnalla ja harmahtavaa seinämillä sekä vesirajassa. Ensimmäistä ja viimeistä kemikaalia lukuun ottamatta hapot saivat vaikuttaa vähintään yön yli siten, että happoon kostutettuja talouspaperin suikaleita kasteltiin yötä lukuun ottamatta usein. Eli vaikutusajasta ei jäänyt kiinni!

      - 1. Coca-Cola: täysin tehoton
      - 2. Väkiviinaetikka: täysin tehoton
      - 3. Sitruunahappo: hyvin vähäinen teho
      - 4. Laimea oksaalihappo: Bilteman "Waterline cleaner" Tuotenro. 30-573: vähäinen teho
      - 5. Laimea suolahappo: Bilteman "Näkinpoistoaine" Tuotenro. 30-572: Tämä tehosi mutta vaati helvetin paljon hinkkaamista ja useita käsittelyjä

      Eli laimealla suolahapolla saatiin kohtuuttoman jynssäämisen jälkeen (sieni jossa toisella puolen karhunkielimäinen pinta) toinen pytty puhtaaksi. Niinpä googlaamisen jälkeen Etraan, josta litran pullo Kiilto KALK -metaanisulfonihappopohjaista ainetta (18 eur)

      - 6. Kiilto KALK: Tätä pensselillä raakana saostumien päälle ja tunnin päästä karkeaa sientä. KAHDEN KÄSITTELYN jälkeen pytty oli puhdas. Siis 5 5 min hinkkaamista, ja kemikaalia kului alle euron edestä!!!!

      Vinkki: kaada reilu puoli ämpärillistä vettä nopeasti pönttöön, niin vesiraja laskee 5cm ja rajassa oleva saostuma on helpompi poistaa.

    • Anonyymi

      Tahroissa toimii sappisaippua parhaiten, mutta en tiedä wc-pöntöstä. Harpic on riittänyt ja astianpesuharjan muovinen hankauspää. Kokeilin itsekin edellisen asukkaan jäljiltä kaikki aineet, karhunkielet, ihmesienet ja mitä vaan, mutta tuo Aino harjan muovikärki on ihmeen tehokas, samon Harpic ja olen käyttänyt sitä sen jälkeen aina raikastimena ja pesuun. Hankaamaan joutuu tietysti aika kauan jos paksulti pinttynyt.

    • Anonyymi

      etikka laita sieneen ja hankaa ,mulla vuoti säiliö niin jäi inhottava keltainen vana ,mutta etikalla hankasin niin lähti

    • Anonyymi

      Ruosteen ja kalkinpoistoaine TeknoSeesam irroittaa ainakin hyvin ruostetahdat. Myydään putkiliikkeissä ja rautakaupoissa. Itse olen laimentanut vedellä n. 10-20% seosta jonka kaadan sumutepulloon. Suihkuttelen ruosteisille kuiville pinnoille ja annan vaikuttaa 5-20 min, riippuen kuinka pinttynyttä ruoste on. Sen jälkeen huuhtelu. Käsittelyn jälkeen kannattaa tehdä vielä tavallisella pesuaineella pesu, jottei TeknoSeesamin sisältämä fosforihappo jää syövyttämään pintoja

    • Anonyymi

      Jos oot vahingossa ostanut väärää ketsuppia, kaada illalla ketsuppi pyttyyn ja aamulla veto. Toimii.
      Hopeatkin kiillottuu samalla aineella, laitat kulhoon tms.ketsuppia 10min, hinkkaa hammasharjalla ja arvot, kyllä kiiltää.

    • Anonyymi

      Kaupan WC tabletit pohjalle yöksi vaikuttamaan. Aamulla kulho mahdollisimman tyhjäksi WC harjalla pumppaamalla, sitruunahappo sinne vaikuttamaan.

      Tunnin kuluttua taas kulho tyhjäksi ja pienellä terävällä metallipiikillä varovasti kovan kerrostumat reunasta irrottamaan .
      Kalkki kovettumat lähtee isoina palasina irti, jopa 10 sentin kokoisina painavina levyinä joissa on kulhon pyöreä muoto. Ne pitää ottaa pois sieltä eikä yrittää vetää alas viemäriin. Voi viemäri tukkeultua.

      Helppo homma oli, kyseessä 7v vanha ido sevenD pytty, jossa virtsa seisoo usein vetämättä.

    • Anonyymi

      Activa vc cleninc bloc.hartman myy

    • Anonyymi

      Pönttö!
      Onko sun pönttö aivan pinttyneessä paskassa?
      Kuka on pierryt pöntön pilalle??

    • Anonyymi

      Laita uusi vanhan kohdalle.

    • Anonyymi

      Mistä saa muovisen taltan jolla sais nakuteltua kalkki kiven irti?

    • Anonyymi

      Liottamalla ensin geelimäistä wc pöntön kallisaostumiin olevaa myrkkyä niin että kalkkikivi ohenee ja kun siihen saa pienen reunan halkaistua lopulta niin vanha ohut muovinen paistolasta auttoi irrottamaan isoina lohkareina n.3-5 mm. kalkkikerroksen pois.

    • Anonyymi

      Pink Stuff WC puhdistus saa ainakin normal kaupoista kai sitä jo K-kauppakin myy

      • Anonyymi

        Lue edellinen, muu ei auta


    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Gorega tabs, toimii

    • Anonyymi

      wc pyttyyn saostuu kalsiumkarbonaattia. Kalkkikiveä. Lisäät wc pyttyyn illalla etikkaa. Mitä väkevämpää niin sitä parempi. Kalsiumkarbonaatti muuttuu kalsiumasetaatiksi joka on pehmeämpää ja paremmin irrotettavissa.

    • Anonyymi

      Universal Stone. Saanee Motonetista, Puuilosta jne.

      Pöntön yläreunan tummentumat lähti helposti. Laitoin poistoon menevään tiskirättiin, hankaus ja vedellä huuhtelu👍

    • Anonyymi

      Ketsuppia sisäpinnoille, anna vaikuttaa puoli tuntia..harjaa..toista tarvittaessa..toimii..

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe