Jaaha, ”ulkonäkö voi pettää”. Onkohan se unohtunut melkein kokonaan? Eli, tuomitaanko ihmisiä nykyään liian helposti pelkän ulkonäön perusteella? Ennakkoluuloa?
Olen nuori, 20-vuotias mies. Pukeudun perustavallisiin, rentoihin vaatteisiin. Toisin sanoen, en käytä vaatteita, joita voisi yhdistää skinhead-kulttuuriin. Kyllä, kohta tullaan asian ytimeen; minulla on ajeltu pää.
En millään valita asiasta, se ei sinänsä vaivaa minua millään tavalla. Minulle on siis aivan sama mitä minusta ajatellaan. Jokaisella ihmisellä on oma ajatusmaailmansa, sille ei voi mitään. Toki on ääneenkin minulle tultu kommentoimaan; on huudettu ”sieg heilia” ja sun muita viittauksia ”minun poliittiseen kantaani”. En välitä niistä tippaakaan, sanon vaan ”ok” (tai en sano mitään), ja jatkan matkaani.
Nyt tullaan asian ytimeen.
Haluaisin silkasta uteliaisuudesta tietää, miksi useimmat ihmiset yhdistävät kaljun/ajellun hiustyylin melkein automaattisesti suoraan tuollaisiin äärioikeistolaiskulttuureihin? Onko ihmisten ajatusmaailma oikeasti noin yksinkertainen, kun ei oteta muita vaihtoehtoja huomioon? Pään ajelemiseen löytyy useita mahdollisuuksia, jopa wikipediastakin sen löytää: http://en.wikipedia.org/wiki/Head_shaving
Asia on varmasti myös positiivisempi; mutta minulla on nyt vaan sattunut ikävä tuuri kohdatessani tällaiseen asiaan.
Okei, onhan tämä maailma täynnä outoja ja hieman pelottaviakin ihmisiä. Ei sitä koskaan tiedä minkälaiseen hörhöön sitä törmää, se on valitettavan totta. Mutta omasta mielestäni ulkonäkö ei riitä vielä oikeuteen tuomita toisia ihmisiä. Asia on sitten toisin, kun se henkilö on TEHNYT jotain, mikä paljastaa ns. todelliset kyntensä.
En rupea muovaamaan omaa kehoani ja tyyliäni muiden ihmisten iloksi. Minulla on sen verran hyvä itsetunto. Jos joku ei pidä siitä, aivan sama.
Oma merkitys pään ajelussa on melko.. hmm.. askeettinen. Olen harjoittanut itämaisia taistelulajeja yli 12 vuoden ajan, joten haluaisin jotenkin osoittaa kunnioitukseni ja omistautumiseni sille. Taistelulajit ovat minulle hyvin tärkeä ja pyhä asia. Vaikka olenkin kasvanut ja syntynyt Suomessa, minun ns. hengellinen suuntautuminen on melko lähellä buddhalaisuutta. MUTTA, en ole buddhalainen; seuraan ja ”poimin” niitä asioita, opetuksia ja viisauksia, jotka koen niiden olevan hyödyllisiä minulle. Muuten en ole erityisemmin ”hihhuli” tai muu vastaava ”jeesustelija.” Elän, kuten muutkin ”tavalliset” ihmiset.
Enkä ole rasisti (se varmaan tuli selväksi), enkä ylipäätänsä pidä skinien mustavalkoisesta ideologiasta. Omasta puolestani olen hyvin suvaitsevainen, ilman ennakkoluuloja. Juuri siksi minulla onkin paljon ystäviä, sekä Suomesta että ulkomailtakin.
Tietysti kukaan ei usko tällaista.. jaaha, miksi ei uskoisi? Onko sen aina pakko olla ”kalju tyyppi on yhtä kuin skini”?
Eli, haluaisin mielenkiinnolla tietää, että miksi kaljuja ihmisiä hyvin usein kuvitellaan tuollaiseksi rasistiseksi hahmoksi? Tai ylipäätänsä homoiksi tai linnakundeiksi? Stereotypiaa? Ennakkoluuloa?
Ennakkoluuloja?
4
<50
Vastaukset
- dabadubu2
Minä vielä pyydän anteeksi tästä aihealueen valinnasta; en oikein tiennyt mihin tämän tekstin olisin tunkenut.
Minä kun en oikein ole perehtynyt tämmöisiin... - Kokemus-K
Minun on hieman vaikea uskoa että sinua epäillään jatkuvasti skiniksi vain ja ainoastaan kaljuuden takia. Itse tunnen monia kaljuja tai lähes kaljuja ihmisiä mutta en ole koskaan kuullut vastaavasta ongelmasta. Epäilisin siksi että pukeutumistyylissäsi on kuitenkin jotain sellaista joka jotenkin yhdistää sinut mielikuvissa skineihin. Ehkä joku mainitsemasi askeettisuus (=voi näyttää militaristiselta)? En jaksa uskoa että jos kulkisit (hieman kärjistetysti sanoen) sammarit jalassa ja kukkapaidassa kaupungilla, kukaan luulisi sinua skiniksi.
Mutta tämä ei tarkoita sitä että olisin sitä mieltä että ennakkoluulot olisivat oikein tai että kaikilla ei olisi oikeus pukeutua juuri niin kuin haluavat. Sinun olisi kuitenkin ehkä hyvä katsella hetken omaa ulkoista olemustasi ikäänkuin ulkoa päin ja miettiä, miksi saatat ehkä vaikuttaa joltain muulta kuin olet. Voi hyvin olla että joku hyvin pieni "pehmennys" tyylissäsi voisi poistaa ongelmasi ja voisit edelleen olla ylpeästi kalju...- dabadubu3
En sanonutkaan, että kaikki epäilisivät minua, tai että jatkuvasti ja hyvin usein muka tapahtuisi sitä, pahoittelen syvästi, että en kertonut tarpeeksi selvästi. Vain silloin tällöin, noin pari neljä kertaa vuoden sisällä on tapahtunut tällaista. Toki ei kaikki tällaisiin asioihin törmää, minä nyt vaan satuin olemaan eräänlaisella "tulilinjalla". Jopa minunkin on vaikea uskoa, että pelkän hiustyylin takia arvostellaan.
Mutta kuten sanoinkin, en vaahtoa tästä asiasta mitenkään; en välitä mitä minusta ajatellaan, mutta ihan silkasta, tavallisesta uteliaisuudestani haluaisin tietää miksi minusta (tai ylipäätänsä muistakin kaljuista) ajatellaan noin ja noin, jotta voisin vähän paremmin ymmärtää muiden ihmisten kommentteja ja sen sellaisia.
Anteeksi vielä kerran tämä epäselvyys tässä, ja monet kiitokset kommentistasi!
- Mattx
Joo mulla on vähän samanlaisia kokemuksia, mä pidän usein pillifarkkuja, pidän ihostani hyvää huoltaa ja mulla on pitkät blondit hiukset ja mua tullaan homottelemaan sen takia vaikka kulkisin tyttöystäväni kanssa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482519Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742507Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612175Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321887Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1031739Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231185Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön57922