Varmaan lehdestä saadaan taas lukea, miten vaarallisia kaahaajia pyöräilijät ovat.
Olin saavuttamassa edellä samaan suuntaan kevyenliikenteenväylän vasenta puolta kävelevää kävelijää. Kävelijä käveli ilman syytä väärää eli vasenta puolta.
No ajattelin, että kävelee sentään vain toista puolta ja mahdun hiljakseen ajellen siististi ohitse, tarvitsematta soittaa kelloa. Kellon soittaminen on aina riski, tulee huutoa ja uhkaavia eleitä tai kävelijä pelästyessään ei harkitse miten toimii vaan tulee alle.
Hiljaisella vauhdilla lähestyin oikeaa puolta ja juuri kun ehdin melkein rinnalle, kävelijä vaihtoi noin vain puolta eteeni. Hidastin entisestään, väistin toiselle puolelle ja soitin kahdesti kelloa. Kävelijä katsoi minua pelästyneen vihaisesti. Törmäysvaaraa ei ollut, minun varovaisuuden ansiosta, mutta varmasti taas tuli kaahailijan mainetta.
Toinen maineen menetys meni siten, että vastaan tuli samaa puolta kävelijä koiran kanssa. Hän käveli väärää puolta, joten en tietenkään halunnut väistää itse väärälle puolelle. Hänen takaansa olisi esim voinut tulla pari pyöräilijää kovalla vauhdilla, siinä olisi ollut kaikilla arvailemista miten mennään.
Kävelijä sitten aikansa väärää puolta kuljettuaan vaihtoi omalle puolelleen ja tietenkin tyypilliseen tapaan ohjasi ensin koiransa toiselle puolelle katsomatta ollenkaan taakseen ja meni itse perässä katsomatta ollenkaan taakseen.
Törmäysvaaraa ei minun puolesta ollut, ajoin ylämäkeen ja ajattelin, että mielummin pysähdyn varmuuden vuoksi kuin vaihdan vaarallisessa paikassa vastaantulijoiden puolelle.
Jalankulkijan ohittaminen
22
1206
Vastaukset
Kevyenliikenteenväylällä käveliä saa kävellä kummassa reunassa tahansa kunhan kävelee reunassa eikä keskellä kevyenliikenteenväylää. Eli käveliä ei ole kävellyt väärää reunaa.
- Hurja kaahaaja
Ymmärtääkseni ei saa silloin kun siitä on erikseen merkinnöillä määrätty.
Hurja kaahaaja kirjoitti:
Ymmärtääkseni ei saa silloin kun siitä on erikseen merkinnöillä määrätty.
Näin se vaan on, että kävelijän paikka kevyenliikenteenväylällä on tien reunassa. Puolella ei ole merkitystä.
- Hurja kaahaaja
a.s kirjoitti:
Näin se vaan on, että kävelijän paikka kevyenliikenteenväylällä on tien reunassa. Puolella ei ole merkitystä.
Aivan uusi väite minulle, että kulkusuunnan määräävillä merkinnöillä ei olisi merkitystä kevyenliikenteenväylillä. Monesti koko kevyenliikenteenväylä on valkoisella viivalla jaettu kahdelle kulkusuunnalle. Erityisesti vaarallisissa kohdissa ja tunneleissa olen nähnyt käytettävän tätä, muutoin merkinnät ovat tieosuuksien päissä ja tarpeen mukaisissa kohdissa.
Täällä kaikki yhdistetyt kevyenliikenteenväylät on merkinnöin jaettu kulkusuunnille, koskien niin jalankuljijoita kuin pyöräilijöitä. - hipo...
Aivan uusi väite minulle, että kulkusuunnan määräävillä merkinnöillä ei olisi merkitystä kevyenliikenteenväylillä. Monesti koko kevyenliikenteenväylä on valkoisella viivalla jaettu kahdelle kulkusuunnalle. Erityisesti vaarallisissa kohdissa ja tunneleissa olen nähnyt käytettävän tätä, muutoin merkinnät ovat tieosuuksien päissä ja tarpeen mukaisissa kohdissa.
Täällä kaikki yhdistetyt kevyenliikenteenväylät on merkinnöin jaettu kulkusuunnille, koskien niin jalankuljijoita kuin pyöräilijöitä.Jos on kulkusuunnat merkitty, silloin mennään tietenkin kulkusuuntien mukaan. Tämä on kuitenkin poikkeus, josta olisit voinut mainita. Yleinen sääntö kuuluu edelleen, että jalankulkijan paikka on kevyenliikenteenväylän reunassa.
Itselläni on sellainen käsitys, että ei ole olemassa määräävää kaistamerkkiä jalankulkijoille. Nuo KLV:n kulkusuuntamerkinnät taitavat olla vain ohjeellisia. Tottakai niitä kannatta kuitenkin noudattaa. - Hurja kaahaaja
hipo... kirjoitti:
Jos on kulkusuunnat merkitty, silloin mennään tietenkin kulkusuuntien mukaan. Tämä on kuitenkin poikkeus, josta olisit voinut mainita. Yleinen sääntö kuuluu edelleen, että jalankulkijan paikka on kevyenliikenteenväylän reunassa.
Itselläni on sellainen käsitys, että ei ole olemassa määräävää kaistamerkkiä jalankulkijoille. Nuo KLV:n kulkusuuntamerkinnät taitavat olla vain ohjeellisia. Tottakai niitä kannatta kuitenkin noudattaa.Aivan, mutta pointti ei ollut niinkään väärällä puolella kulkeminen, vaan taakseen/ympärilleen katsomatta puolen/suunnan vaihtaminen. Tulevat itse alle ja sitten ovat vihaisia sille kenen alle tulivat.
- -malttia-
Aivan, mutta pointti ei ollut niinkään väärällä puolella kulkeminen, vaan taakseen/ympärilleen katsomatta puolen/suunnan vaihtaminen. Tulevat itse alle ja sitten ovat vihaisia sille kenen alle tulivat.
Minusta kannattaa AINA ohittaa jalankulkija riittävän kaukaa ja varovasti. Ovat arvaamattomia ja niinhän sitä itsekkin joskus hömelöi jalankulkijana. Vahvempi varoo heikompaa sääntö toimii aina. Ja me pyöräilijätkin voidaan olla kohteliaita ja antaa esim. jalankulkijalle tietä, niinkuin kohteliaat autoilijatkin antavat meille.
- Hurja kaahaaja
-malttia- kirjoitti:
Minusta kannattaa AINA ohittaa jalankulkija riittävän kaukaa ja varovasti. Ovat arvaamattomia ja niinhän sitä itsekkin joskus hömelöi jalankulkijana. Vahvempi varoo heikompaa sääntö toimii aina. Ja me pyöräilijätkin voidaan olla kohteliaita ja antaa esim. jalankulkijalle tietä, niinkuin kohteliaat autoilijatkin antavat meille.
Ehdottomasti turvallisuus aina ensin, paljon enemmän ei voisi varoa ja antaa tilaa, kuin minä jalankulkijoille. Siinä ei itse voi mitään, jos muut eivät ymmärrä tai halua muistaa omia velvoitteitaan liikenteessä.
Tulee joustettua aivan liian paljonkin, siitä huolimatta että en usko rajattomaan kohteliaisuuteen ja muille kuuluvan vastuun kantamiseen, nämä kun mielestäni hämärtävät liikennesääntöjä ja luovat vaarallisia tilanteita.
Kyllä aikuisen pitää osata kävellä ja pyöräillä liikenteessä, sitä velvoitetta ei valitettavasti tue se, että muut kantavat joidenkin toistenkin vastuun liikenteessä.
- fillaroitsija365
Kannattaa soittaa kelloa riittävän kaukaa. Silloin se ei yleensä provosoi tai säikäytä. Toimii ainakin itellä hyvin.
- hiljaa kulkee
Minulla ketjuvaihteista ei kuulu mitään raks raks raks -ääntä vapaallakaan kuten yleensä vaihteista kuuluu, joten joskus voisin yllättää ja yllätänkin jalankulkijoita, vaikka väliin jäisi jopa metri.
Soitan ping jo kaukana, jos on joku seikkailemassa keskellä yhdistettyä pyörätietä ja jalkakäytävää ja hyvin ovat ihmiset ottaneet asian. Olen myös törmännyt (tosin en kirjaimellisesti) huonokuuloisiin jalankulkijoihin pyörätiellä, jotka eivät millään väistä vaikka kuinka laittaisi ping jopa vain parin metrin päässä, joten silloin on pakko ohittaa jalkakäytävän tai tien kautta...
Koiranulkoiluttajat ovat joskus ongelma... onneksi lähes aina koira on samalla puolella taluttajan kanssa koko ajan, mutta aina ei, jos koiraa ei ole osattu kouluttaa. Siis saa olla varovainen. - hyötypolkija
No kun olisikin noin, työmatka menee golf-kentän ohi missä pelaajat siirtyvät väylälle KLV:n kautta.
Usean kerran olen soittanut kelloa, kun kolme rinnan vedetään kärryjä. Useimmiten seurauksena on vihainen tuijotus ja nyt viimeisimpänä iäkkään pinkin rouvan kovaäänin toteamus "aina nuo pellet on kilisyttämässä kelloaan"
- Muuttuuko ihminen
Juu tuo soittokellon soittamiskulttuuri on tässä ihan viimeisten vuosien mittaan muuttunut selkeästi. Joskus soittokellon soittaminen oli ns. epäkohteliasta, merkki siitä että 'väistä pahvi, kävelet väärässä kohtaa'.
Nykyään se on kohteliasta ja jos EI soita kelloa, pidetään huonotapaisena.
Näin se pyöräilykulttuurikin muuttuu.- ei se muutu
Jännää, että asioille tulee "merkityksiä" liikenteessä. Minulle pyörän kellon äänen kuuleminentarkoittaa, että lähellä on pyöräilijä, joka soittaa kelloa.
Itse soitan sitä lähinnä siksi, että muut liikkujat tietävät minun olevan tulossa. Voivat sitten itse miettiä, pitääkö sen vuoksi tehdä jotain. Eli yleensä soitan kun näen edessä jonkun joka selvästi on mielessään jossain muualla kuin liikenteessä. Niille lopuille ei tarvi soittaa.
Pyörässäni on myös jarrut ja käytän niitä tarvittaessa.
- HerraHukkarainen
Pirautin kelloa tuossa kun näin kahta koiraa taluttavan herran menevän edellä. Arvelin että jos vetää hernekset nenään, niin vetäköön, varoitan kuitenkin tulostani kaikkien parhaaksi. Soitin ja tämä isäntäpä otti hurttansa lyhyeen hihnaan ja kiitti kohteliaasti minua.
Eli niinpä on, että soittaminen katsotaan nykyään kohteliaaksi tavaksi ilmoittaa tulostaan.- pyöräillen hyvä miel
Totta, itsekin pyöräilen suht aktiivisesti ja myös kävelen koiran kanssa joten osaan nähdä tilanteen molempien silmin ja tottahan se on että kun kaksi osapuolta kumpikin tiedostaa toisensa niin tahatonta kolaria ei silloin synny.
Tänään olikin semmoinen huvittava tapaus, olin koiran kanssa lenkillä ja siinä sitten erään kaverin kanssa turistiin .. ei oikein itsekkään huomattu kuinka leveästi mentiin kevyenliikenteen väylällä ja sitten yhtäkkiä autotieltä nainen huutelee meille että mahtuuko tästä (olimme miltei risteysalueella ja nainen oli kääntymässä meidän suuntaan)
Kaverin kanssa siinä vähän hölmistyneenä että tietenkin mahtuu sekaan vaan.. ja täti sitten sepiitti siinä ohiajaessan että oli koukannut jo edellisestä liittymästä autotielle kun me mentiin kevlillä niin leveästi hänen edessään, eikä omin sanoin kehdannut käyttää kilikelloa .. että näin ne ajat muuttuu, käyttäkää sitä kilikelloa -> jos joku siitä hermostuu niin paljastaa lähinnä oman junttimaisen asenteensa
Itsekin olen usein ollut pyörälenkillä tilanteessa jossa väkeä lainehtii koko kevlin leveydellä edessäni.. ja usein näissä tilanteissa alla on ollut maantiepyörä jossa ei kilikelloa ole, ei siinä sen kummepaa kuin että vauhti pois, siihen kävelijöiden taakse ja sanoa ihan suoraan "anteeksi saisiko vähän tietä" ja sitten kohdalla "kiitos"
- Säännöt haltuun
TUTUSTUKAA LIIKENNESÄÄNTÖIHIN!
Tämä ketju todistaa taas, että syyttelyn lähtökohta on oma tietämättömyys. Erityisesti Tieliikennelain 40§ pitää tuntea ennen kovin vahvojen mielipiteiden esittämistä. Otan siitä yhden osan erikseen tähän: "Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa." Tämä lisättiin lakiin -97 koirankusettajien lobbauksen pohjalta. Opetettu koira kulkee taluttajan vasemmalla puolella. Jotta sen ei tarvi olla liikenteen edessä, kävelijän pitää saada kulkea vasemmalla.
Noin muotoiltuna laki antaa jalankulkijalle oikeuden hortoilla _yhdistetyllä_ kevyenliikenteenväylällä missä tahansa ja hän on aina oikeassa paikassa.
Erotettu väylä (pyörätie ja jalkakäytävä eri puolilla) näkyy siitä, että siinä on yhtenäinen keskiviiva. Yhdistetyllä väylällä (pyörätietä ja jalkakäytävää koko leveys) on joko katkoviiva keskellä tai se on ilman maalauksia. Tieliikenneasetuksen 40§ on myös uusi tunnettava asia. Siellä kerrotaan, että kevyenliikenteenväylälläkin voi olla nuolia, jotka kertovat ajosuunnan. Sitä siis pitää noudattaa.
Ja lopuksi: Pyörätie on VAIN pyörätieksi merkitty väylä. Muut erilliset korokkeet ym. ajoradan varressa ovat automaattisesti jalkakäytäviä, minne pyöräilijällä EI ole asiaa.- Säännöt haltuun
Pakko tarkentaa... Kevyenliikenteenväylän suuntanuoli kertoo _kulkusuunnan_ eikä ajosuuntaa. Sori. (TLa 40§ 5, 23.6.2010)
- hmmmmm....
Tuollaista se juuri on.
Täällä Savossa päin saa huomiokellon soittamisesta murhaavia katseita, ihankuin se tarkoittaisi automaattisesti "haista *****". Siitäkin huolimatta jalankulkijat hortoilevat puolelta toiselle - joskus asettuen keskellekin tietä. Näiden takamukseen pitäisi liimata rekisterikilpi, valkoinen kolmio ja varoitus lätkä "Leveä kuljetus". Näitä piisaa - osa vain ei ymmärrä tiellä olevan muitakin käyttäjiä.
Sitäpä kerran näin kaksi naisihmistä, toinen leveä kuin kahdeksan leivän nunnauuni - kävelivät vierekkäin - jättäen tielle jonkinverran vapaata, josta pääsisi pyöräilijä jos toinenkin hyvin ohi. No- eipä aikaakaan kun tuuli alkaa horjuttaa tätä naisihmistä ja hän tietysti ihan omastatahdosta riippumatta alkaa kävellä siksakkia puolelta toiselle. Lopulta kun pyyhkäisen ohitse - kuuluu takaa kirkaisu. Enpä sentään törmännyt häneen, ehkä tuulenvire sai hänet vaappumaan entisestään. Mutta pitää kyllä ihmetellä miksi ihmiset ovat niin piittaamattomia - etteivät ymmärrä omaa etuaan - pysyä aina tienreunassa ja jättää tarpeeksi tilaa tielle muille kulkijoille - niin edestä kuin takaa tuleville.
Koiran ulkoiluttajat ovat omaa luokkaansa. Sieltä moni laskee koiran hihnan ihan pitkälle - siitäpä tulisi kunnon hirttovehje, jos joku pyöräilijä siihen ajaisi epähuomiossa. Osa ei ole edes ikinä opettanut koiriansa tavoille - saatikka sitten lapsiaan. Ei varmaankaan pidä vaatia liikoja muilta ja muistaa soittaa aina sitä soittokelloa, jotta ei jää epäselväksi. - Pyörällä ja autolla
Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne, se lienee kaikille selvää.
Jos jalkakäytävää tai kevyenliikenteen väylää ei ole, jalankulkija kävelee tienpiennareen vasenta puolta ja näin menetellen näkee vastaantulevan liikenteen, autot, mopot, moottoripyörät ym.
Kävellessään vasenta puolta jalankulkija pystyy siis reagoimaan muuhun liikenteeseen yllättävissäkin tilanteissa ja samalla muu liikenne näkee jalankulkijan ja pystyy reagoimaan esimerkiksi jalankulkijan suunnanmuutoksiin. Syntyy niinsanottu katsekontakti.
Kävelessään sen sijaan kevyenliikenteen väylällä missä ei ole erikseen eroteltu keskiviivalla pyöräilijän ja jalankulkijan puolia, saa jalankulkija kävellä joko oikeata tai vasenta puolta.
Kuitenkin pyöräilijän pitää noudattaa oikeanpuoleisen liikenteen sääntöä edellämainitulla kevyenliikenteen väylällä.
Näistä jalankulkijan takaapäin yllättävistä pyörällä ohituksista tai siitä, että jalankulkija saattaa vaihtaa puolta vasemmalta oikealletaakseen katsomatta ja astuu suoraan pyöräilijän eteen, päästäisiin eroon sillä että jalankulkija kävelee liikennettä vastaan samallalailla kuin tienpientareella eli vasenta laitaa.
Näin syntyy katsekontakti pyöräilijän ja jalankulkija välillä ja turvallisuus parantuisi kun sekä pyöräilijä että jalankulkija näkisivät toisensa ja toistensa liikkeet.
En alunperinkään tajua miksi sääntöä jalankulkijan paikasta kevyenliikenteen väylällä aikoinaan muutettiin siten että jalankulkija saa kävellä joko oikeassa tai vasemmassa reunassa.- Säännöt haltuun
Laki on kuten se on kirjoitettu.
"Pyörätiellä jalankulkijan on yleensä käytettävä sen reunaa."
Tuo antaa jalankulkijalle vapauden hortoilla ihan kuten haluaa. Pyöräilijä on ajoneuvon kuljettajana aina syyllinen jos jalankulkija jää alle. Käytännössä vain mahdollisia rangaistuksia mietittäessä arvaamaton liikkuminen voi olla lieventävä asianhaara.
Suomalaisessa tieliikennesäädöstössä ei ole päälleajo-oikeutta. Siellä on vain väistämisvelvollisuuksia.
- piripirikello
Täällähän puhutaan asiaa. Itse olen edellämainittujen lisäksi tavannut seuraavanlaisia tapauksia vuoden (4800km) aikana: jalankulkija kävelee kulkusuunnassanikevyenliikenteen väylällä vasemmalla ja hänen heijastimeton hihnassa oleva koiransa oikean puolen pientareella. Tämä siis pimeässä. Toinen ärsyttävä on hölkkäävät jääkiekko ja jalkapallo joukkueet. Hölkkäävät vastaan koko kevyenliikenteen väylän leveydeltä, ja väistävät sitten kun olen ehtinyt pysähtymään parin metrin päähän. Kellon soitto ei ole ikinä auttanut.
Mitlhän laki tästä sanoo? - pyöräilijä__86_-
Itse toteutan homman tavalla joka varmasti aiheuttaa ristiriitaisia mielipiteitä. Eli kun näen kävelijän tai hitaammin pyöräilevän niin kelaan niin kovan vahdin kun saan ja suhahdan ohi sekunnin murto-osassa. Olen todennut parhaammaksi tavaksi. Ei tarvitse kuunnella huuteluja joko kellon käytöstä tai sen käyttämättömyydestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482519Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742507Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612175Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321887Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1031739Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231185Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön57922