Mokkula ei toimi Kajaanissa

ulkokajaanilainen

Ystäväni asuu Kajaanin keskustassa, ja meillä on jatkuvasti ongelmana hänen DND-mokkulansa toimimattomuus jutellessamme Skypellä. Kameran kanssa ei ole onnistunut skypeilemään moneen viikkoon. Todella naurettava liikeyritys. Pitkin hampain ovat muutaman kerran vaihtaneet mokkulan, mutta se ei ole auttanut. Onko vika Nokian mokkulassa vai DNA:ssa, en tiedä. En ole nörtti. Tässä on ihmissuhde vaakalaudalla, kun emme voi jutella enää.

Viimeksi DNA:lla oli ehdotettu ystävälleni, että hän siirtyy käyttämään jotain toista palvelinta. Se oli ehkä ainut järkevä teko heiltä. Mutta miksi pitäisi sitoutua taas kahden vuoden sopimukseen, oltuaan lähes pari vuotta DNA:lla tuhraamassa? Miten tuollainen liikeidea voi toimia? Surkea palvelu ja sitten aukaistaan ovi ja osoitetaan: "Mene kilpailijallemme".

29

463

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • and 3

Minulla on dna mokkula ja pelittää pienimmälläkin nopeudella todella hyvin, asun kaupungin keskustasta kilometrin päässä. Kannattasko antaa ammattimiehen kattoa laitteistoa?

• DNA_asiakaspalvelie

Se on se mokula sellainen peli, että pelittää jos liikennettä ei ole liikaa. Mutta jos kansa soittaa paljon yhtäaikaa, mokulat saa väistyä, ja nettiliikennöinti hidastuu. Ja niinhän käy usein erityisesti taajamssa, joss on paljon sitä puhelimeen paskanpuhujaa.
      Jos haluaa nopean netin niin ei muuta kuin hankkimmaan mahdollisimman nopia kaapeli kotio. Aina pelittää!

• ulkokajaanilainen

Mekin, kaverini ja minä, varmaan kuormitamme verkkoa paskanjauhannallamme, mutta ei se nyt saisi koko systeemi muutaman tunnin jutteluun kaatua. Outo juttu. Outo firma. Ei tässä maassa menestyisi kovin kauan. Miten ihmeessä Suomessa? Eikös siellä olla vielä valveutuneempia ja teknisesti osaavampia kuin täällä tropiikissa?

Mitä pitäisi tehdä? Kahden vuoden sopimus kesken.

• Kehitysmaa suomi.
        ulkokajaanilainen kirjoitti:

Mekin, kaverini ja minä, varmaan kuormitamme verkkoa paskanjauhannallamme, mutta ei se nyt saisi koko systeemi muutaman tunnin jutteluun kaatua. Outo juttu. Outo firma. Ei tässä maassa menestyisi kovin kauan. Miten ihmeessä Suomessa? Eikös siellä olla vielä valveutuneempia ja teknisesti osaavampia kuin täällä tropiikissa?

Mitä pitäisi tehdä? Kahden vuoden sopimus kesken.

Suomi on pudonnut kehityksestä jo kauan sitten kun vertaa aasiaan ja vaikka venäjään.

• Huijausfirma

No joo, tulipa asiaa todellakin tästä DNA:n mokkulasta, toimii erittäin harvoin edes tyydyttävästi. Jatkuvalla syötöllä jumissa, häviää kentät, ei saa yhteyttä verkkoon ym. paskaa. Tällä paskafirmalla ei ole mitään vastuullisuutta hommistaan, mainoksissa puhutaan täyttä paskaa.
      Nyt joku alkaa itkemään että "eihän niihin mainoksiin ole uskomista" no ei tietenkään mutta kun homma ei pelaa edes sinnepäinkään mitä lupaillaan. SItten kun yrität hoitaa asiaa niin ERITTÄIN HYVÄLLÄ TUURILLA/ MAAILMAN SITKEIMMÄLLÄ YRITTÄMISELLÄ ehkä puhelimeen vastaa, jostain hevovitunkuusesta erittäin huonosti "koulutettu" about 18v tytteli, joka ei tiedä yhtään mistään mitään on langan päässä jossain DNA:n "ulkoistetussa" haistapaskan "palvelukeskuksessa" tyyliin jossain takahikiällä. Ymmärrän sen, syy ei ole lainkaan heidän vaan tämän kyseisen paskafirman jolla ei ole eikä ota vastuuta yhtään mistään.

Onneksi 2-vuotinen pakkosopimus on loppu, eikä toista tule, ei ainakaan kyseisen rahastaja-huijaripuljun taholta! Parasta tässä oli se kun "asiakaspalvelija/myyjä" ko.puljusta yritti saada jatkamaan sopimusta. Samaan hintaan "tehokkaampi" mokkula, kehtas vielä kysyä onko entinen toiminut millätavoin, ilemisesti tietävät itsekkin ko. "palvelunsa" "toimivuuden" tai sitten ollaan oltu mukamas "ovelia " jo etukäteen ja nyt ollaan tarjoamassa tehokkaampaa versioita joka voisi jopa toimiakin.
      Vittu mikä pellefirma!

• 25

Pankaas asentaen se mokkula oikein, kyllä pelaa, ja on kaikenlisäksi edullinenkin.

• aloittajan ystävä

Olen se tämän ketjun aloittajan ystävä, ja kerron ongelmista hiukan enemmän. Käytössäni on DNA:n toimittama Nokian CS17-mokkula, ja sen suurin ongelma on yhteysnopeuden tippuminen nollille 2-25 sekunnin ajaksi, jolloin Skypen tai YLE Areenan kaltaiset jatkuvaa bittivirtaa tarvitsevat ohjelmat lakkaavat toimimasta ja ilmoittavat, ettei internet-yhteyttä ole. Normaalissa surfailussa tätä ongelmaa ei välttämättä edes havaitse. Tätä pätkimisongelmaa ei esiinny, jos käytän älypuhelintani Nokia N97 Miniä mokkulana tai vanhaa Huawei E220 -mokkulaa, josta kuitenkin puuttuu mahdollisuus pakottaa laite 3G-yhteyteen, eli laite voi tippua hitaille GPRS-nopeuksille.

Mokkulansa toimintaa jokainen voi yksinkertaisimmillaan seurata Windows Tehtävienhallinnan Verkko-osuudesta löytyvällä tarkkailuohjelmalla, ja netistä löytyy ilmaiseksi kehittyneempiä työkalujakin. Ongelma siis kulminoituu tähän Nokian CS17-mokkulan raudan tai ohjelmiston surkeaan toimintaan, eikä DNA kykene mitään ratkaisua plobleemaan tarjoamaan. DNA:n asiakaspalveluun, vikailmoituksen tekniseen tukeen ja Nokia Care-palveluun olen kymmeniä kertoja ollut tuloksetta yhteydessä. Kajaanin myymälässäkin olen käynyt lukemattomia kertoja asiaan parannusta turhaan etsimässä, eivätkä nämä ongemat kelvotonta mokkulaa uuteen kelvottomaan vaihtamalla parane.

DNA:n tukitoimintoja hallitsee täydellinen asiantuntemattomuus, ylimielisyys ja piittaamattomuus asiakkaidensa ongelmista, ja vioista kärsivää vain pompotellaan hyödyttömiä neuvoja jakamalla tai papukaijamaisesti kehoittamalla lataamaan päivityksiä, vaikka ne eivät sen kummemmin toimi ja ovat jo käytössä. Edellisenkin Nokian CS15-mokkulan vakavat ongelmat olivat DNA:n tiedossa, mutta asiakkaiden riesaksi näitä surkeita kapistuksia vain vaihdettiin takuuseen uusiin surkeuksiin.

Mielellään käyttäisi kotimaisen Nokian tuotteita, mutta viime aikoina olen kaikkien heidän valmistamiensa laitteiden kanssa ollut ongelmissa. Nokian tuotekehityksessä laitteet ja ohjelmistot on ilmeisesti spesifioitu toimimaan jossain kapeassa testiympäristössä, jolloin karrikoidusti sanoen esim. Microsoft Officen asentaminen tietokoneelle halvaannuttaa Nokian laitteiden toiminnan. Surkeaa toimintaa Nokialta, ja ihan itse ylimielisyydessään ovat nykyiset ongelmansa aiheuttaneet. Yhtään Nokian laitetta en tule koskaan enää hankkimaan tai niitä kenellekään suosittelemaan ennen kuin hoitavat nykyisten asiakkaidensa ongelmat kuntoon. Sääliksi Nokiaa vain käy, mutta itse ovat soppansa keittäneet.

Asun Kajaanin keskustassa Citymarketin lähistöllä ja ongelmia aiheuttaa myös DNA:n verkon paha ruuhkautuminen, ja sen heidän tekninen tukikin myöntää. Asialle he eivät voi tehdä muuta kuin yrittää kiirehtia uusien kanavien avaamista, mutta ei tämä paljoa kärsivää asiakasta lohduta. Lisäksi DNA:n tukipalvelut on rakennettu niin, ettei todellisten asioista tietävien tai päättäjien kanssa pääse keskustelemaan. Heidän palomuurikseen on rakennettu tietämättömien asiakaspalvelijoiden verkko, jonka taakse nämä vellihousuiset päättäjät voivat piiloutua uusia johtamisstrategioitaan tai päivän golfpelejään pohdiskelemaan, tai miettimään uusia asiakkaiden houkuttimia toimimattomille palveluilleen. DNA:n surkeutta vielä korostaa se, että nyt vihjaillaan minun olevan parasta siirtyä kilpailijan asiakkaksi. Kahden vuoden sopimuksenikin DNA muutti yksipuolisesti sellaiseksi, jonka voin vaikka heti sen irtisanoa.

Linkitän tämän ketjun DNA:n ja Nokian asiakaspalveluihin. Katsotaan vaivautuvatko heidän päättämättömät päättäjät tämän keskustelun esiin tuomiin ongelmiin vastaamaan vai piiloutuvatko strutsimaisen pelkurimaisesti päänsä hiekkaan upottaen. Yhteystietoni ja tunnistukseni kyllä onnistuu DNA:n Kajaanin myymälään soittamalla, sen verran tuttu vaiva siellä olen ollut.

• 1234qwer

Kyllä sen Huawein pystyy 3G:hen pakottamaan siinä missä Nokiankin. Yhteys katki, Mobile Partnerista Tools, Options, Network, Network Type-kohtaan valitset WCDMA Only, Apply&Ok.

• aloittajan ystävä

Kiitos 1234qwer! En muistanut tuota yhteyden katkaisua ennen 3G-verkkoon pakottamista, ei sitä äkkiä katsoen enlanninkielisessä manuaalissakaan mainittu. Ajoin nyt vähän testiä, ja tällä 4 vuotta vanhalla Huaweillä yhteys toimii täysin katkomatta. Nyt ei tule rukkasia naisystävältäni, joka asuu kauempana kuin pippuri kasvaa!

• Juntinkorpi

Kas kummaa kun ei itselläni ole tuota ongelmaa, tosin, mokkulana toimii asteen verran parempi sierra 309...Ainoastaan iltaisin meinaa olla hitautta hieman mutta sekään ei ongelma...Eikä ollut ongelmaa myöskään yläkaupungilla kun möin eräälle tuttavalle paketin johon tuli kone mokkula, hyvin toimi ja siksipä ihmettelenkin purkaustasi. Luulen ettei taitosi ehkäpä ole ajan tasalla ;)

• aloittajan ystävä

Nyt ajaudut puhumaan asian vierestä, ei taidoissa mitään vikaa ole. Sierran mokkula on aivan eri tuote nokialainen, joka on se ongelman ydin. Sierraan itsekin olisin halunnut mokkulan vaihtaa, mutta DNA:n yli kuukauden jahkailujen jälkeen en enää jaksanut odotella vastausta, vaan hyväksyin kaikkien luokattomaksi tietämän CS15:n tillle näköjään samaa tasoa olevan CS17-mokkulan. Omat taitosi voisit tarkistaa, koska samanmielistät aivan eri tuotteita. Itse olen sentään tehnyt elektroniikan suunnittelutöitä vuosikymmenen ja johtanut useita tuotekehitysprojekteja.

• vääntäjähkö
        aloittajan ystävä kirjoitti:

Nyt ajaudut puhumaan asian vierestä, ei taidoissa mitään vikaa ole. Sierran mokkula on aivan eri tuote nokialainen, joka on se ongelman ydin. Sierraan itsekin olisin halunnut mokkulan vaihtaa, mutta DNA:n yli kuukauden jahkailujen jälkeen en enää jaksanut odotella vastausta, vaan hyväksyin kaikkien luokattomaksi tietämän CS15:n tillle näköjään samaa tasoa olevan CS17-mokkulan. Omat taitosi voisit tarkistaa, koska samanmielistät aivan eri tuotteita. Itse olen sentään tehnyt elektroniikan suunnittelutöitä vuosikymmenen ja johtanut useita tuotekehitysprojekteja.

Ai että pätevä mies. Ilmankos ymmärsitkin asian heti, kun se oli väännetty rautalangasta:) Nyt kun vielä saataisiin DNA:n ja Nokian asiakaspalvelulle samat väännökset opetettua, niin että osaisivat opastaa asiakkaitaan, niin ongelmat ratkeaisivat.

Kerropa myöhemmin, oliko ratkaisu pysyvä.

• Susanna_

Vika on DNA:ssa. Itsellä jatkuvasti katkeilee eikä saa takaisin päälle kuin odottamalla. Konee boottaaminen ei auta mitään. DNA vaihtuu kun kytky loppuu. Saunalahdessa ei ikinä ollut vikaa. Roskiin joutaisi.

• Con Den Saattori

Minulla katkesi vian vuoksi laajakaista, joten pistin massiinaan työpaikan mokkulan, jossa lukee DNA ja nokia. Hyvin toimii, oikeinkin hyvin. Nettimittari näyttää nopeudeksi 0.89-2Mt/sec.

Yllättävän pätevä peli -ainakin toistaiseksi...

• aloittajan ystävä

Tässä keskustelussa monet kirjoittajat kertovat Nokian mokkuloiden toimivan normaaleissa surfailuissa aivan hyvin, mutta niiden surkeus tuleekin esiin vasta jatkuvaa bittavirtaa vaativissa sovelluksissa kuten Skypessä. Nyt olen pari päivää käyttänyt Huawein vanhaa E220-mokkulaa Skypessä ja videollinen yhteys on toiminut loistavasti, kun sain laitteen pakotettua 3G-verkkoon.

Seurantaohjelma piirtää niin kaunista down- ja upload-käyrää, kun Huawei E220 on käytössä. Surkean Nokian käyrä on pelkkää vuoristorataa pitkine yhteyskatkoineen. Oikein taas huvitti Nokia Caren vastaus, ongelmien peittely ja niiden ratkaisuhaluttomuus, lisää huolto- ja päivityspompottelua vain tarjottiin. Kaikki tämä on aivan turhaa, koska huonoa tuotetta ei millään huollolla saa parannettua.

Mielestäni Nokia joutaisi pois matkaviestintämarkkinoilta suomalaista osaamista häpäisemästä, kun eivät mahtiresursseillakaan kykene tekemään kuin ajastaan jäljessä olevia toimimattomia laitteita hyönäytettyjen asiakkaidensa kiusaksi. Mokkula on aivan yksinkertainen laite esim. kännykkään verrattuna, mutta nyky-Nokialle näköjään aivan liian korkeaa teknologiaa, parasta olisi siirtyä takaisin kumisaappaiden tekoon.

• 45hrsb45gh

Asun noin kilometri keskustasta ja SOneran mokkulalla pystyn seuraamaan streamattuja luentoja, puhumaan skypellä, jopa kuvan kanssa. Samoja linkkejä se dna käyttää, olisko joku katve rakennuksesta johtuen tms.?

• mokkula m

Jos sulla nokian tikku kokeile muuta tikkua.Virustorjuntaohjelma voi myös hidastaa toimintaa,mulla avast oli vaihdoin sen toiseen rupesi toimimaan,Mulla
      Saunalahti on,Puistolassa .

• Irtisanottu liitymä

Irtisano liittymä, ei mokkuloilla mitään tee. Jos ei ole tukiasemia tarpeeksi, niin ei ole nopeuttakaan. Yöllähän ei ole paljon käyttäjiä, käytä yöllä sitä.

Lopetin Elisan mokkulan, jo viime vuoden keväällä kävin KPO laajakaistan hankkimassa.

No oli mokkula joskus ihan nopeakin, kun ei ollut käyttäjiä.

• Äkkinäinen minäkin

En lukenut koko viestiketjua mutta kerron omasta kokemuksestani että jos koneessa on liikaa haitta ohjelmia niin kone hidastuu. Toinen seikka, mitä selainta käyttää? Tässä koneessani on explorer päivitettynä ja on nyt hyvin toimiva dna:n tikulla. Toisessa koneessani on teliasoneran tikku ja siinä pelaa paremmin Firefoxin selaimella.

• ELISAlla takkuaa

Yöllä toimii, kuten nytkin.

Operaattoreilla ei ole tarpeeksi kapasitettia myymiinsä palvelusopimuksiin nähden.

Mokkulat ovat toissijaisia yhteysnopeuksissa puhelimiin verrattuna, raha ratkaisee...

Kuka operattoreista huijaa pahiten?

• 20+10

On typeryyttä laittaa kiinteää laajakaistaa nykypäivänä enää vaikka hinnat onkin tippuneet. Se sitoo paikkaan aivan liiaksi ja on ylimääräisiä johtoja haitolla. Langattomuus on tätä päivää. itse olen mokkuloinut siitä asti kun ne on tullut. päivälläkin pääsee 6-8 mekaan ihan helposti. Asun Kuurnassa. Liittymä on saunalahti. Lataukset ja kaikki pelittää. Koneen voi aina ottaa mukaan vaikka mökille ja sielläkin toimii (tosin edge vauhdilla).

• Huuppa567

No ei toimi ei.

• 11111111111111111111

Eipä toimi Tele Finlandin mokkulakaan kovin noppeesti. Katkoksia on koko ajan. Liittymäni on ollut reilut puoli vuotta ollut ja koko ajan on ollut ongelmia. Tän kevään eritoten. Vähän väliä yhteys katkeaa myös itsestään, hidas ja sivut aukee tosi hitaasti.
      Taatusti irtisanon liittymän sopimuskauden lopussa.

• Nykyään kokeiluaika

Koska nopeudet vaihtelee paljon ihan pienen alueenkin sisällä. Itselläni oli kolme eri mokkulaa(eri operaattoreilta) kokeilussa, kaikki olivat onnettomia verrattuna entiseen 2M kiinteäänkin verrattuna. En huonompaankaan viitsinyt vaihtaa vaikka olisivat olleet edeullisempia.

• tanarih

Itsellä toimii loistavasti dna ja sierra309, parhaimmillaan 6-7megaa eikä vain hetkellisesti vaan tuntikaupalla. huonoimmillaan ollut 2-3megan tietämillä. Tietenkin etuna se että tukiasema on tossa talon vieressä. Saunalahti ei toiminut kuin maksimissaan puolen megan yhteydellä, muuten oli sen alle. Onneksi sai purettua.

• Variskangas

Saunalahti-liittymä mennyt viime päivinä aivan surkeaksi. Hidastelee, katkoo, jne.

• Pie Raisen

Minulla ei mokkula toiminut tänä aamuna ollenkaan, katseli vain nuopeana alaspäin. Mutta äsken toimi; rupesi tuijottelemaan tukiaseman suntaan!!!

• Ruskea reikä

Hajun vai värin perusteellako lie aistinut tukiasemansa?

• Pie Raisen

Kyllä se havahti ihan tutun maalin, sillinhajuisen karhunkidan, joka on niin usein nielaissut mokkulani ahnaaseen kidukseensa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ja taas ammuttu kokkolassa

Kokkolaisilta pitäisi kerätä pois kaikki ampumaset, keittiöveitset ja kaikki mikä vähänkään paukku ja on terävä.
      Kokkola
      72
      6348
    2. Mitä siellä ABC on tapahtunut

Tavallista isompi operaatio näkyy olevan kyseessä.
      Alajärvi
      138
      5772
    3. Helena Koivu on äiti

Mitä hyötyä on Mikko Koivulla kohdella LASTENSA äitiä huonosti . Vie lapset tutuista ympyröistä pois . Lasten kodista.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      486
      3654
    4. Ovatko naiset lopettaneet sen vähäisenkin vaivannäön Tinderissa?

Meinaan vaan profiileja selatessa nykyään valtaosalla ei ole minkäänlaista kirjoitettua tekstiä siellä. Juuri ja juuri s
      Nettideittailu
      120
      2059
    5. Kuvaile elämäsi naista

Millainen hän on? Mikä tekee hänestä sinulle erityisen?
      Ikävä
      39
      1361
    6. Suomi vietiin Natoon väärin perustein. Viides artikla on hölynpölyä. Yksin jäämme.

Kuka vielä uskoo, että viides artikla takaa Suomelle avun, jos Suomeen hyökätään. Liikuttavasti täällä on uskottu ja ved
      Maailman menoa
      402
      1345
    7. Et ilmeisesti aio enää ikinä olla tekemisissä

Että näinkö se menee
      Ikävä
      73
      1173
    8. Sydämeni on sinun luona

Koko ajan. Oli ympärilläni ketä oli niin sinä olet vain ajatuksissa ja tunteissa. En halua muiden kosketusta kuin sinun
      Ikävä
      47
      1034
    9. Trump ja Venäjä

Huomasitteko muuten... Käytännössä ainoat valtiot, joille Trump EI eilen asettanut typeriä tariffejaan, olivat Venäjä ja
      Maailman menoa
      110
      952
    10. Jatkuva stressitila

On sinun vuoksesi kun en tiedä missä mennään mutta tunteeni tiedän ainoastaan
      Ikävä
      56
      950
    Aihe