'Suosittu' ihminen

helwettiinmyheadhaha

Monta vuotta tämän ongleman kanssa pyörinyt ja sen olemassaoloa itseltäni kieltänyt. Ongelmani on mielestäni a)turha b)nolo c)inhimillnen d)raskas.
Ongelmana on siis halu olla suosittu.
Kateus siitä, että joku on kauniimpi, jollakin on suurempi & tiiviimpi ystäväporukka sekä fiksuuden ylimalkainen ihannointi. Tunnen sairasta huonommuuden tunnetta edellisistä asioista, jos koen, etten ole "samalla tasolla" (vieläkään).
Minulle näköjään suosittu ihminen tarkoittaa muita parempaa ihmistä. Joku on vetovoimaisempi - minä luotaantyöntävämpi. Joku on luovempi - minä laiskempi sekä epäluovempi.
Tekstistäni varmaankin kuultaa läpi nuoruuteni - olen 19-vuotias tyttö, takanani ja kai läsnä on masennus, vaikea nuoruus, romantisoitua melankoliaa, ankaraa ryyppäämistä sekä rikkinäinen perhe.

Haluaisin kysyä paria kysymystä, haluan apua! En jaksa nyt terapeutteja.:
1. Mikä tekee ihmisestä suositus ja onko suosio tavoiteltavaa? (Sanokaa, jos pitää tarkentaa jotakin.)
2.Miten päästä muihin vertaamisen nuolenkehästä IRTI.???
3.Entä alemmuudentunteesta...... Se on ollut ja on oikeastaan suurin syy miksi elämäni on vaivalloista räpiköintiä, välillä helpottaa kun tunnen olevani muita "parempi". huoh. typerää, hävvettäää olla näin kaukana viisaan ihmisen ajatuksista.

2

1335

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mtofr33

Tässä muutama lyhyehkö näkökantani asiaan:
      1. Nykyajan yhteiskunnassa elämä koetaan monesti suorittamiseksi. "Suositut" ihmiset ovat stereotyyppisesti komeita/kauniita ja ainankin sosiaalisesti älykkäitä. Se, että tavoittelee suosiota, on neutraali asia. Ei mielestäni ole hyvä, että ihminen esittää jotain muuta kuin on ja sitä kautta suoriutuu mahdollisesti muiden suosioon. Haluaisitko tarkentaa "suositun" käsitettä? Kaikkia ei voi miellyttää, eikä kaikkien suosioon pääse, eikä tarvitsekaan. Minulle tulee mieleen, että suosittu olisi kaikkien kaveri, tuttu, mutta siihen se sitten jääkin. Ihmissuhteet ovat pintaraapaisuja jolloin ne jäävät latteiksi. Jos itse pitäisi "valita", niin mieluummin 10 ystävää kuin 100 tuttua kaveria.

2. Älä ole liian itsekriittinen. Jokaisessa meissä on hyviä ja jotain kehiteltäviä asioita. Ne pitää vain hyväksyä, kukaan ei ole täydellinen. Mieti hyviä puolia itsestäsi ja kirjaa ne paperille ja lue niitä aina silloin kun haluat. Päästäksesi tästä kehästä irti, sinun on vain saatava muuta ajateltavaa. Minulle tuli mieleen, että pyöriikö elämäsi kovasti esteettisten asioiden ympärillä? Minäkuvasi näyttäisi olevan sellainen, että sitä pitäisi kehittää..

3. Itsetuntosi lienee heikko, mutta älä huoli, sitä saa aina kohotettua ylemmäs! Jokaisella meistä on niin sanottu ihanneminäkäsitys, eli sellainen, jota haluamme olla, mutta emme ole. Tämä on vaikea asia vastata, sillä en ole mikään psykologi, vaan 17-vuotias opiskelija Tärkeintä on mielestäni, että lopetat itsesi vertaamisen muihin sekä pyri konkreettiseen kanssakäymiseen ihmisten kanssa. Sosiaalinen tukiverkosto on erittäin, erittäin tärkeä, joten toivon, että sinulla olisi edes yksi luotettava henkilö, jolle voit puhua sinua mietityttävistä asioista.

• ikitai

Miksi itse olet jonkun ystävä ? mitä sellaista hänessä on, että haluat ystävyyttä ? Samoista syistä sinullakin on ystäviä. Autatko ja kuuntelekto ystäviesi murheita, oletko heidän tukenaan, kun ystävyytäsi kysytään ? Onko ystävyydelläsi ikärajaa tai sukupuolta ?

Vertaaminen on inhimillistä, mutta se on myös turhaa ja kuluttavaa. Olimme Lontoossa sisaren tyttäreni 15v kanssa. Hienossa vaateputiikissa tyttö totesi, että hän ostaa vaateensa mieluummin kirpputorilta. Tyttö on mummojen auttaja ja partiossa hänellä on lippukunnassaan 80 ystävää. Hänen ei tarvitse vertailla itseään muihin, kun tietää olevansa yksi muiden joukossa.

Kilpailu ja tavoittelu olisikin aiheellista, jos suosion määrässä huomioitaisiin apu vanhainkodissa, missä tyttö käy lukemassa kirjoja vanhuksille.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      88
      2108
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      136
      1766
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      180
      1316
    4. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      241
      784
    5. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      67
      732
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      10
      711
    7. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      708
    8. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      211
      608
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      49
      566
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      502
    Aihe