Luonnemääritelmiäkö?

canis.familiaris

KOVALUONTOINENKOIRA
Tämä kv. parson on niin kova koira, että on nuoruudessaan ollut ongelmakoirakouluttajalla useampaan otteeseen. Miksi?

Rähisi ja puri, eikä sietänyt lähellään ketään toista. Remmiräyhä jne..Vähän niinkuin omantien kulkija... Kuulostaako tutulta? Miksi?

Minulle kovapäinen/luontoinen koira ei ole räyhäkäs eikä muutenkaan yliherkkä ympäristölleen. Miksi?

Kovaluontoinen koira on rauhallinen, joka reagoi tarvittaessa tilanteeseen vahvasti (tarvittaessa), mutta palautuu takaisin perustilaan nopeasti. Sille ei hirtä mikään tilanne päälle, vaan kuittaa tilanteen sen loputtua eli palautuu nopeasti. Ei pelkää uusia tilanteita.
Moni kutsuu tälläistä rauhalliseksi koiraksi. Miksi?

VOIMAKASTAHTOINEN
Voimakastahtoinenkoira? Eikö voimastahtoinen tuo itseään esille niissä tilanteissa missä sen saavutettuja etuja uhataan (kokee) tai tahtoo tehdä jotain. (vieteit, kokemus ja vaistot)
Eli ilmaisee itseään tilanteessa kuin tilanteessa. Yksi tilanne ja ehkä yleisin on se, että ei pääse tutustumaan /haistelemaan haluamaansa. Ei ehkä sen vuoksi, kun ei osaa käyttäytyä -Ei ole opetettu.
Tästä syntyy helposti kehä, joka ruokkii itseään. Näitä koiria kutsutaan helposti kovapäiseksi.
Kovapäisiksi, koska tuovat esille tahtoaan. Miksi?

ARKAKOIRA
Arkakoira reagoi herkästi ja voimakkaan näköisesti. Tekee niin. joko kasvatuspohjaisesti tai luontaisesti. On selvinnyt esim.kohtaamisista ja muusta tuon käytöksen vuoksi. Toistaa sitä, tämän takia. Räyhää jo ennakkoon vaikka kohtaamisissa. Tätä yleisesti kutsutaan kovaksikoiraksi. Tässäkin luonne upeaa ruokkimaan itseään ja usein päädytään luuppiin.
Miksi?

Nyt hieman ihmettelen, millä perusteella koira todellisuudessa laitetaan esim. ongelmakoirakouluttajalle. Miten ja millä perusteella koiranluonne luokitellaan.

Esim tämä prt.pirpana on luokiteltu ja kohdeltu kovanakoirana. Ei täsmännyt tällä(kään) kertaa.

Tämä koira oli voimakastahtoinen, mutta arka. Koira, joka tarvitsi vain sen että tämän tarpeet/liikunta ym. huomioidaan, kuten kuuluukin. Ei hokkuspokkus temppuja.

Nyt vuoden aikana minulla on ollut n.10 koiraa fiksattavana, joita olen pyrkinyt parhaani mukaan auttaa.
Kaikki oli ns."kovia koiria". Ei ollut yksikään. 6kpl oli koiria, joita ei kyetty "huomoimaan" eli lukemaan ja 3 oli sellaista, joita oli otettu kovaa, kun oli kovapäinen. Ei ollut - vaan arkoja/herkkiä, jotka vain vastasivat kasvatukseen/koulutukseen, kun ei muuta voinut. Tähän vaikutti voimakkaasti myös koiran rotu. (ennakko-odotus)

Yksi oli kovakoira. Sitä pidettiin luupäänä (rauhallinen)
En tarkoita että ketään pitäisi syyttää mistään, vaan toivoisin, että jokainen perehtyisi koiraansa ilman mitään ennakkoasetelmaa...Tekemällä, seuraamalla ja kokeilemalla oppii parhaiten tuntemaan koiransa ja sen luonteen.

Ihmettelen niitä ongelmakoirakouluttajia, jotka kuuntelevat sen omistajaa ja lähtevät tätä kautta asiaa korjaamaan. Miksi kuunnella sellaista ja toimia sen mukaan ketä ei edes ymmärrä koko tilannetta, tästä ketoo jo se, koska hänellä (ei koiralla)on se ongelma. Miten tälläinen ihminen sitten voi "analysoida" koiransa luonnetta. Eikö okk.kouluttajalle riitä vain tieto siitä missä mättää. Tuo tieto jo riittää kertomaan sen minkä tarvitsee tietää. (kokonaistilanne)

Termit ja mielikuvat?
Termit luo mielikuvan ja mielikuviin on jo valmis toinimtamalli, mitä yleensä sovelletaan. syntyykä tästäkin päättymätön ja turha kehä?

60

303

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      En ymmärtänyt viestisi sanomaa ehkä ihan, mutta olen monesti itse miettinyt, että mitä pahaa on siinä että koira on pehmeä?

      Miksi ihmisille on kuin kiroisi päin naamaa kun sanotaan, että sinullahan on pehmeä koira?

      Ok, pehmeys sulkee mahdollisesti joitain harrastuksia pois laskuista ja on tietenkin järkytys ihmisille, jotka ovat ottaneet koiran juuri kyseistä harrastusta varten, siksi heille on varmasti pettymys... Mutta niin sulkee varmasti kovuuskin harrastuksia pois, eikä kukaan siihen pettymykseen suhtaudu kuin rintarottingilla ylpeänä.

      • canis.familiaris

        En usko että mikään luonne estää harrastamasta, jos vain luonteen erityispiirteet huomioidaan ja ollaan ilman ennakko odotuksia (koulutuksen eteneminen)


    • canis.familiaris

      Joo epäselvä oli. Häirintä aina katkaisee ajatuksen ja kirjoitus pätkii.

      Lähinnä tarkoitin, että miten eri tavalla ihmiset luonnehtii koiriaan ja kouluttaa sitä tämän perusteella tai miten eritavalla yleensä ihmiset "analysoi" luonteita.
      Yhdelle yksi on toiselle toista jne.

      Missään luonteessa ei ole vikaa sitä en tarkoittanut. siinä on miten ne määritellään. Turhan mustavalkoisesti.

    • 1 + 7

      Kiitos canis.familiaris, koirat taitavat olla hyvissä käsissä kun sinulle päätyvät. Ammatin vuoksi tapaan usein koiria omistajineen, ja eniten minua nyppii juuri, kun omistaja luulee koiraansa kovaksi/kovia otteita vaativaksi, vaikka koira onkin pehmeä, usein hyvinkin oppivainen ja oppimishaluinen, mutta väärin ymmärretty, siis päin honkia tulkittu omistajan toimesta..
      esim. koira on turhautunut tekemisen puutteen ja omistajan ristiriitaisten signaalien takia, seuraa ongelmakäytöstä, josta omistaja päättelee koiran olevan kova ja tarvitsevan RANKAISUA, koira turhautuu enemmän, ongelmat kumuloituivat jne..
      Oli ongelma mikä tahansa, ensin olisi pääteltävä oikein, mitä koiran päässä liikkui juuri ennen kuin tuli ongelmaa, siis paneuduttaisiin syihin eikä seurauksiin.

      • canis.familiaris

        Eikö ole erikoista, jos arkaa/herkkää/varautunutta koiraa kohdellaan kovana, läitetään "jäähylle" ja kolistellaan sitä jatätä sekä ollaan huomioimatta sitä?
        (en viittaa tällä kehenkään kouluttajaan tai henkilöön erikseen vaan mitä on täällä kirjoitettu)

        Rangaistaan koiraa omistajan virheistä ja ollaan tietävinään mikä koiralle on parasta. Voi vain aavistella millaista kuraa tuollaisen koiran elämä on varsinkin, jos siihen ei tule muutosta. Rangaistusta toisen jälkeen.
        Selätetään ja selitellään susijuttuja.


    • canis.familiaris

      "esim. koira on turhautunut tekemisen puutteen ja omistajan ristiriitaisten signaalien takia, seuraa ongelmakäytöstä, josta omistaja päättelee koiran olevan kova ja tarvitsevan RANKAISUA,"....Hyvin tiivistetty.

      "ongelmakoirista" 99% olisi hoidettu, jos käyttöominaisuus ja käyttötarkoitus olisi ratkaissut hankintapäätöksen, ei ulkonäkö tai vastaava toisarvoinen.

      "omistaja päättelee koiran olevan kova ja tarvitsevan RANKAISUA,"...aivan. Tuo että päästää turhautumisen asteelle on ikävä ja työläspaikka korjata.

    • hohooohhhooos

      Luonnemääritelmien pääasiallinen tehtävä on luetella kiertoilmaisuja rotunsa tyhmimpiä koiria kuvaamaan.

    • riia1

      Hieno juttu kun otit tämän esille! Eli koira (ja ihminenkin) usein viestivät juuri päinvastoin kuin heiltä saattaisi odottaa eli: väsynyt viestii vihaisesti..mutta ollapa niin viisas taas että ymmärtäisi koiran signaalit oikein! Kokeilemalla ja kantapään kautta sitten kai.

      • canis.familiaris

        Tekemällä, tekemällä. Ei koiraa hajoita virheet ja tekeminen. Tekemättömyys hajoittaa.

        "Luonnemääritelmien pääasiallinen tehtävä on luetella kiertoilmaisuja rotunsa tyhmimpiä koiria kuvaamaan"..eikö tässä testata pääasiassa ihmisen mielestä/näkökulmasta tärkeitä asioita? Ei taida ihan soveltua kaikkeen. (arki)


      • canis.familiaris

        "usein viestivät juuri päinvastoin kuin heiltä saattaisi odottaa"..Yleinen ennakkoarvio..Jos koira (arka) näyttää vihaansa muille kuin omistajaansa (luottamus) niin koira on silloin kovakoira. Myös otteet näissä tilanteissa on sen mukaiset. Tilanteessa, missä kannustus/ohjaus olisi tarpeen.

        Eli aletaan itse myös käyttäytymään mielikuvan mukaisesti ja selitellään kovuudella hyväksyntää tietämättömyydelleen. Eli tavallaan käännyt käytökselläsi koiraa vastaan.

        Minusta tämä, että mennään heti jonkun asian taakse. esim. Tämä on tälläinen rotu, nämä pienet ovat tälläisiä, tämä on kovapäinen perus rotikka jne. Se selityksen taakse meneminen on vaarallista, koska silloin hyväksytään se ja ollaan tekemättä asialle mitää.


    • omistajan hermovika?

      Meillä on muutaman vuoden ikäinen terrierityttö. Kun haimme sen oli se autossa kuin aina olisi matkustellut eikä mikään sitä järisyttänyt. Kaikki alkuaikojen asiat viittasivat että kyseessä on rohkea koira. Oppi nopeasti asiat.
      Vertasin koiraa toiseen koiraamme ja sekin vahvisti asiaa, rohkea on. Harrastuskaverit sanoivat vielä kovaksi.

      Aikaa kului ja tuli ongelmiakin ja syy oli toisten mielestä kovuus ja jonkin asteinen pomottelu. Olin ulalla. Itse en pitänyt koiraa niiiin kovana, koska olin nähnyt sen varovan asioita. Kauan aikaa kuitenkin meni ennenkuin tajusin ja osasin myöntää että se ei ole niin rohkeakaan kuin luulin. Tässäkin taas vertasin sitä toiseen koiraamme, ja toki se on rohkeampi ja kovempi. Pidin vain kiinni päätelmästä, että kun sen kimppuun on käyty niin siitä se rähjääminen toisille johtuu. Jos se olisi kova ... olisiko se vaikuttanut niin paljon?

      no, koira on myöhemmin testattu hieman pehmeäksi ja toimintakyky ei ollut kovin hyvä. Näissä asioissa en ole enää niin ulalla.

      Itseäni olen tutkiskellut viime aikoina tosi paljon. Pakko sekin on myöntää että en varmaan ole ihanne koiranomistajana. Murehdin koko ajan jotain, se on lähes vakiotila. Jännitän toisten koirien kohtaamista. Uskon että jollain toisella koira käyttäytyisi paremmin.

      Se että koira on tietyn luonteinen ei minunkaan mielestäni tarkoita että se olisi viallinen. En pidä omaani ainakaan sellaisena, jossain asioissa se toimii tosi hyvin ja varmasti jos itse olisin taitavampi ja paremman luonteinen se olisi monessa muussakin hyvä.

    • canis.familiaris

      "Oppi nopeasti asiat.
      Vertasin koiraa toiseen koiraamme ja sekin vahvisti asiaa, rohkea on. Harrastuskaverit sanoivat vielä kovaksi"...Tässä mennään luottamuksen puolelle. (vapautunut tekemään)

      "Aikaa kului ja tuli ongelmiakin ja syy oli toisten mielestä kovuus"..minulla on joskus ollut yhtä viisaita kavereita.. Itse en ole näin viisas. Tunsivat minuutissa minun koirani ja teki päätelmiä. Tunsivat ne paremmin kuin minä. Kadehdittava "ominaisuus"...

      "osasin myöntää että se ei ole niin rohkeakaan kuin luulin"..hieno ja rehellinen ominaisuus. Minulla on ollut muutama tuttu, joka on lähes romahtanut tuon ymmärrettyä. Se näkyi myös suhtautumisessa koiraan. (petturi)

      "kun sen kimppuun on käyty niin siitä se rähjääminen toisille johtuu. Jos se olisi kova ... olisiko se vaikuttanut niin paljon?"..kova koira palautuu. On lähes "yksittäiskokemus" muiden jokossa.

      Tässä on kaiken avain: "Itseäni olen tutkiskellut viime aikoina tosi paljon".
      Tämän kun oivaltaa ja tekee sen rehellisesti, niin oma koirakin näyttää erillaiselta. Koiralta mikä se todellisuudessa on. Ilman ihmisen asettamia määritelmiä. (ennakkomääritelmiä)

      "Uskon että jollain toisella koira käyttäytyisi paremmin."..On minunkin koirille jossain parempi koti. Sen minkä koirien eteen teen, teen sen kuitenkin hyvässä uskossa ja rehellisesti, aina valmiina muuttamaan käsityksiä, jos tarve tai kokemus sitä osoittaa.

      "Pakko sekin on myöntää että en varmaan ole ihanne koiranomistajana"..Sekin on määre. Koiranpidossa ajatus on tärkeä. Samoin itsekriittisyys.

      • "kun sen kimppuun on käyty.." "Kova koira palautuu..."
        Tosin tässäkin myös rotuominaisuudet voivat vaikuttaa. Eli jos on kyse rodusta,joka jo perusluonteeltaan ei ole kovinkaan lajisosiaalinen,niin kovuus/pehmeys ei välttämättä vaikuta toistaan enemmän tai vähemmän.
        Eli samalla lailla voi aggressiot nousta pinnalle kumpi vain onkin ja jättää vahvan muistijäljen.


    • Tämä on aihe,jota taidan olla useasti sivunnut eli näitä muotitermejä,joita viljellään jos koiran kanssa ei skulaa tai tyypillinen tietynlinjan ongelmakoirakouluttajien mielitermi...

      Harva koira on oikeasti kova.Kova sotketaan vaan nykyään heti kuvioihin,jos on jotain ongelmia.Kovapäinen,voimakas luonteinen,sitkeä, vähemmän miellyttämishaluinen ym.on piirteitä,jotka niiiiiin usein sotketaan tuohon termiin.Kaksi aivan eri asiaa,mutta toki samaan pakettiin voi monenlaista osua.Mutta oikeasti kovia koiria on vähemmässä määrin.

      "Esim.tämä pirpana..." Jee,eipä ole ensimmäinen ja todennäköisesti on kyse "samanlinjan" tulkitsijoista...Tiedän jokusiakin vastaavia tapauksia,joten yksi syy,miksi suhtaudun miten suhtaudun tiettyihin "alansa ihmisiin".

      Minusta termit ei itsessään luo varsinaisesti mitään,vaan se on vaan niin helppo mennä johonkin mukaan joillekkin,kun ottaa selvän,mistä on kyse.
      Jos ajattelen noita enemmän harrastamia rotujani,niin voi että,kun ne olisi niiiiiin helppoa pistää hyvinkin moni koviksi,ihan luonteen piirteiden ja tyypillisen toimimisen vuoksi.Samoin kun vielä soppaan keksittiin sana "terävä",niin joopa joo...

      "Nyt hieman ihmettelen..." Toisaalta ihan hyvä juttu,vaikka ihan pienestäkin.JOS osuu sellaiselle,joka osaa ja halua auttaa ihan perusasioiden opettelusta,eikä varsinaisesti suhtaudu joka tapakseen vain tietyn oman vakaumuksensa mukaan putkiaivoisesti.
      .Suurin osa ongelmistahan on ihan perusjuttujen puutetta.Kun kuitenkin parempi on monesti,pienissäkin,että kokonaisuus pannaan kuntoon.Useasti jos vaan hoidetaan yksi keissi kuntoon,niin seuraava jo väijyy oven takana...

      "En usko,että mikään luonne..." En minäkään.Toki jossain lajeissa voi olla jostain enemmän hyötyä.Mutta hyvin monesti,ohjaaja on myös se lenkki,joka homman pistää myös pitkälti rulettamaan.Tai sitten ei,ylipäätäänkään...

      • canis.familiaris

        Juu otsikkoon mahtuisi vaikka mitä, mutta pitäisi jaksaa kirjoittaa niistä raamatun verran. Tämä on mieltä kaivertanut pitkään ,kuten moni muukin asia. On vain niin laaja asia käsitellä. Näitä ala-luonteita varautunut/jännittynyt epävarma jnejne..on vaikka kuinka.

        Itse en ole niihin juuri kiinnittänyt huomiota. Johtuu siitä että asioita pitää katsoa kokonaisvaltaisesti. Rohkea koira voi olla jossain osa-alueessa varsinainen vellihousu. Tositilanteessa taas arka voi pystyä toimimaan.
        Ei koiraa voi määritellä, jonkun tietyn kaavan tai yhden osa-alueen perusteella.
        Kokonaisuus summataan ja tästä saadaan viite mikä huomioidaan, mutta vain huomiodaan, se ei saa ollla pääasia mihin koulutus/korjaus perustuu.

        Kaikilla koirilla on jokin vahva ja heikko puoli. Arassa koirassa nostetaan sen vahvoja puolia ja ne arkuutta tuottavat sivuutetaan. Kun koiran itseluottamusta nostetaan näin, niin arkuuden saa hyvin hallintaan tai se poistuu/hiipuu.

        "Suurin osa ongelmistahan on ihan perusjuttujen puutetta"..tätä. t.olvikoira

        Useasti jos vaan hoidetaan yksi keissi kuntoon,niin seuraava jo väijyy oven takana..." aivan se kokonaisuus

        "vain tietyn oman vakaumuksensa mukaan putkiaivoisesti."..tätä ihmettelen ehkä eniten. Joo->ei...mitä on tässä välissä? Minusta kaikki luonteen välimaastot...(Ymmärtänet asian.)

        Hieman sama kun ajaisi autoa ja: On bensaa->ajetaan tai ei ole-> ei ajeta.
        (Joku osaa seurata mittaria ja tankata tuossa välissä)


    • ok-kouluttaja

      "Ihmettelen niitä ongelmakoirakouluttajia, jotka kuuntelevat sen omistajaa ja lähtevät tätä kautta asiaa korjaamaan. Miksi kuunnella sellaista ja toimia sen mukaan ketä ei edes ymmärrä koko tilannetta, tästä ketoo jo se, koska hänellä (ei koiralla)on se ongelma. Miten tälläinen ihminen sitten voi "analysoida" koiransa luonnetta. Eikö okk.kouluttajalle riitä vain tieto siitä missä mättää. Tuo tieto jo riittää kertomaan sen minkä tarvitsee tietää. (kokonaistilanne)"
      Henk.koht. olen äärimmäisen kiinnostunut siitä, miten koiranomistaja itse tulkitsee koiraansa ja ongelmaa. Ihmistähän tässä työssä pääasiassa koulutetaan, koira on se työväline ja ongelmakoirakouluttajalle toissijainen asia. ihmisen mieli ja oppiminen on sekin kiinnostava ja sielläkin vaikuttaa oppimishistoria, aivan kuten siellä hihnan toisessa päässäkin. Jos kouluttajana menisisin paikalle ja vain kaataisin tiedon omistajan päähän, ei hänelle jäisi oikeasti mitään käteen, hänellä on taas uusi näkemys, joita on varmasti tarjoiltu koulutuskentiltä, naapureilta ja kaupanjonoista, mutta ei hän siltikään ymmärrä asiaa sen syvällisemmin, hänen kantiltaa ei se kouluttaja ole yhtään sen enempää oikeassa kuin kukaan muukaan.
      Kun ihmisen ennakkoluulot ja käsitykset kaivelee esiin ja nostaa sitten kissan pöydälle, päästään jo huomattavasti parempaan tilanteeseen, aivan sama kuinka "väärässä" omistaja on, hän ei opi mitään uutta, ellei tietoa sido oikeaan tilanteeseen ja käy läpi myös niitä uskomuksia ja ennakkoluuloja, mitä hänellä mahdollisesti on. Ihmisen aivot eivät toimi niin, että vanha tieto nollaantuu, kun uutta kaadetaan päähän vaan ihminen käsittelee uutta tietoa aina sen pohjalta, mitä hän on jo tiennyt ennestään. Jos tämä vanha tieto on jotain oleellista siihen nähden, miksi ongelmia on syntynyt, ollaan aika pattitilanteessa, kun ongelmia pitäisi alkaa ratkomaan. (tosin bisnesnäkökulmasta on toki hyvä, että tietoa ei perustele sen kummemmin, siinähän ihminen oppii pian itse ratkomaan ongelmatilanteita, mutta mikäli ei toivo asiakkaistaan ikuisia, pitäisi sitä ihmistäkin osata kouluttaa)

      Mutta todella kiinnostava aihe, ihmisen oppimisesta voisi kirjoittaa sitten toisen "raamatun", eikä taida kuulua edes tälle palstalle... On näihin tulkintoihin itsekin törmännyt niin usein, hyvä, että haastat ihmisiä kyseenalaistamaan tietonsa.

      • canis.familiaris

        Ymmärrän hyvin sanomasi. Itse tarkoitin lähinnä sitä, että ok-kouluttaja (hyvä) pystyy jo havainnoimaan ihmisen puheesta, miten asiat on.
        Ihmisen tuntemus on ok-kouluttajalle vähintään yhtä tärkeä, kuin koiran tuntemus.

        -87 vuodesta asti tavalla tai toisella olen ollut aktiivisesti tämän aiheen kanssa tekemisissä halusin tai en.
        Sisäistin jo silloin, että koira ei ole se ongelma, vaan se omistaja.
        Mielenvikaisia koiria ei synny, ne kuolee tai on syntymättä. Ihminen kyllä saa näitä aikaiseksi luokittelemalla koiran yleisten käsitysten johdattamana ja kouluttamalla sitä sen mukaisella muotilla. (ja opilla?)

        Kova (arka) ->otetaan kovemmin (luuppi)

        Ongelmakoira kouluttaja, teoria ja sen toimivuus.
        Ihminen ei aina luota itseensä koira asioissa. Siihen vaikuttaa moni asia.
        Nyt jos on ongelma ja pyydetään ok-kouluttaja paikalle, niin uskotaan sitä kyseenalaistamatta sitä ollenkaan.

        Yleinen käsitys on, että kyllä auttoi...vähän, mutta ei korjannut lopullisesti asiaa. Tuo vähän johtuu todennäköisesti siitä, että ko.henkilö kiinnittää koiraansa paremmin huomiota ja ottaa siihen hieman määrätietoisemman otteen. Asia hiipuu kun tulee muuta ongelmaa. Sitä samaa mitä ei vain osattu kartoittaa. Yleensä kiinnitetään huomiota siihen mikä näkyy eniten ja vaivaa eniten. Vielä useammin itse syy on aivan muualla. Syy piilossa seuraus näkyvillä. (sanon kokemuksesta)

        Parhaan avun saa se, joka innostuu kokemastaan. Se jatkaa hyvällä menestyksellä. Todellisuudessa tästä on tullut vain päämäärätietoisempi
        joka näkyy koiran käsittelyssä. (ja innokas uusi sen opin kannattaja)
        Ei sen väliä. Hyvä ok-ohjaaja onkin se, joka saa ihmisen herätettyä ja johdattua oikealle raiteelle koiran käsittelyssä (vaikka massia menettäisi..=D)

        ".Suurin osa ongelmistahan on ihan perusjuttujen puutetta" -Molossi-


      • canis.familiaris

        Saako kysyä minkä linjan/tyylin kouluttaja?


    • canis.familiaris

      Minulla on nyt ollut neljä koiraa kahden viimekuukauden aikana, jotka ovat olleet ok-koulutuksessa. Kaksi niistä on/oli omia (kv) .

      Vuodessa näitä autettavia (arvioituja)on ollut seitsemän (7) Kaikki nämä olen arvioinnut erillaiseksi, kuin se miksi ne aijemmin oli. Tämä sai minut "avautumaan" tässä topiikissa.

      Oma on 8v. ja se menehtynyt 10v. Tänä aikana näitä on kohdennettu kovana koirana. Sen vuoksi, kun niin sanottiin ja käytös tuki tätä päätelmää.
      Käytös tuki kaikkea muuta. Tämän näki ja totesi myös ex- omistajat.

      Tämä minkä tapasi viimeksi oli kanssa kovaksi luokiteltu. Ei siinä mitään, mutta koiraa myös otettiin sen mukaan kuusivuotta (6)
      Todellisuudessa koira oli pehmeä kuin nallekarkki, mutta oli parkkiintunut ja tottunut ottamaan kaiken vastaan "kovankoiran" mukaan.
      Se omistajan romahtaminen tässä asiassa ei ollut pieni asia. Koki aika moista syyllisyyden tunnetta ja ihan aiheesta.

      Meneekö jokin asia itse koiran edelle?
      Olen hieman ihmeissäni seurannut joidenkin ihmisten (tyylien) fanaattista tarvetta puolustaa "metodiaan" millä koiraansa kouluttaa tai pitäisi.
      Eikö jokin tietty tyyli ole sitä, että koiraa koulutetaan tietyllä samalla tavalla/kaavalla?

      Koira voidaan ensin "testata" tai analysoida ja sitten valitaan siihen käypä tapa tästä koulutustyylistä. Eli lähestymistapa on x-tyyli (lähtökohta koulutukselle)

      Eikö tälläisessä asiassa ole jo rajoitteita ja rajallisuutta, sillä koiran luonteita/ongelmia ja niiden variaatioita on aika monta. Lisätään tähän soppaan vielä ajoittaiset muuttuvat tekijät.
      Eikö kaiken ok-koulutuksen lähtökohta ole se, että saadaan itse ihminen ymmärtämään koiraansa.

      Itse arvostan sellaista, jota kiinnosta itse koira ja sen luontainen käytös.
      En sellaista, joka lähestyy asiaa jollain tietyllä opilla. Se on jo rajoittava tekijä.

      Olen jossain jo sanonut, että tunne koirasi miten se käyttäytyy terveenä.
      Tästä on helppo poimia poikkeamat. (sairaus)

      Voisiko tähän ok-asiiaan laittaa perus-säännön. Tunne koirasi luonnollinen käytös. Käytös miten se käyttäytyy, kun asiat on hyvin.
      Tästä on helppo poimia poikeamat ja ne missä niitä ilmestyy. Niihin voi puuttua ennen kuin niistä tulee se itse ongelma.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Fanaattisuus

    • canis.familiaris

      Olipas tarina. Näitä löytyy ikävä kyllä. Taas käyttötarkoitus ei vastaa ominaisuutta.

      Todennäköisesti tuo on ollut lähtökohdiltaan häkki/tarha/juosunarukoira.
      Sen pitäminen on vain käynnyt liian vaaralliseksi.

      Autoin erästä henkilöä viimekesänä alkuun nuoren kaukkarin kanssa.
      Kova työ mutta lopussa kiitos seisoi. Tämä henkilö teki ansiokkaasti töitä sovitusti ymmärtäen sen puutteet ja vajavaisuudet. Vaati hieman kärsivällisyyttä.

      Hyvä esimerkki (hyvä ja hyvä) No esimerki kuitenkin. Jos tuo kiinnikäynti olisi tapahtunut myöhemmin -tilanteessa missä ei olisi ollut hihnaa, niin tilanne olisi voinut käydä hengenpäälle. Parempi lopetus, kuin pitkittynyt piina.
      Nuo päätökset täytyy vain pystyä tekemään. Ikävä kyllä.

      Minulla oli koulutettavana parivuotta sitten keskari 4kk ikäinen ja oli 6kk hoidossa/koulutettavana, niin oli aika mielenkiintoinen tuttavuus.

      Mukavavia koiria.

    • vahva saa olla

      Minä en koiria ole erikoisemmin koulutellut,omia katsellessa vain todennut,ettei se haukkuva, kaikkia liikkuvaa kiinni yrittävä ole vihaisin,se on kaikista arin.Vahvalla koiralla ei ole räksytttämistarvetta,sanoo sanomisensa vain silloin kun aihetta on ja poistuu sitten tilanteesta rauhallisena.Sellaisen kanssa on hyvä elellä.Arkuutta varjoaan haukkuva on mielestäni hankalin tapaus

    • canis.familiaris

      Ihan hyvä esimerkki. "haukkuva, kaikkia liikkuvaa kiinni yrittävä "..tämä tavallaan vahvistaa arankoiran käytöstä, jos muut vain väistää sitä.

      Tämä oma koira teki alussa, yhden kerran niin, että lähti haukkuen kohti isoa koiraa ja säikähti, kun iso koira haukahti. Normaalisti tätä käytöstä tapahtui remmissä, missä on tavallaa turvallista "rähistä". Nyt ei ollut remmiä, niin lakkasi kiinnostus tähän hommaan.

      Toinen asia oli se, kun koira ampaisi parkkipaikalta kohti ihmistä haukkuen, mutta nyt ihminen ei tehnyt mitään. Koira pysähtyi ja laittoi korvat taakseen ja hipsi (lähes hiipi) takaisin. Nämä ovat ainoita asioita mitä minun kohdalla on käynnyt. Nyt koira tyytyy vain katsomaan kadulla liikkuvaa koiraa neuvottoman näköisenä. Ihmisistä ei piittaa lainkaan.

      Nuo asiat jotenkin taittoi tämän pikkukoiran selkärangan ja nykyisinn se on aika rento kaikin puolin.

    • canis.familiaris

      Uroksen ja naaraskoiran luonne erot.

      Olin 6v. kun sain oman 5v.cokkeri uroksen. 14v. kun sain ensimmäisen oman naaras spk.n. Luonne-ero on sukupuolilla huima.

      Minusta ehdottomasti ensimmäinen koira tulisi olla narttu. Narttu on luonteenosalta ihan erilainen kuin uros. Rotuun katsomatta.

      Narttu on nöyrempi, kuuliaisempi sekä antaa anteeksi virheet helpommin.
      Väärin ymmärrettynä hyvin hankala (...oho kuulostaa tutulta..=D))

      Uros taas vaatii selkeästi enemmän ja parempaa pelisilmää.
      Miksi sitten niin moni valitsee ensimmäiseksi koiraksi uroksen? Juoksut on huono syy. Tietämättömyys vielä ikävämpi...

      Miksi kaivaa verta nenästä, jos ei ole välttämätöntä. Onko tähän uros valintaan jokin muu syy kuin naaraan juoksut. (kiima-aika)

      Naaralla on juoksut 1-4krt/vuosi. Onko ihmiset tiedostannut, että uroksella juoksu (kiima) on kerran vuodessa ja kestää 12kk kerrallansa.

      Kumpi on helpompi, jos valintakriteeri on juosu.

      • aloittelija vain

        Ajatus siitä, että narttu olisi juoksujensa vuoksi hirmuisen hankala, istuu kyllä sitkeässä joissakin (ehkä vanhemman kansan ihmisissä?)... huomasin sen konkreettisesti itse, kun olin hankkimassa tätä ensimmäistä mulla pennusta asti ollutta saksanpaimenkoiraani. Sukulaiset päivittelivät, että miten minä nyt nartun otan, kun ovat niin hankalia pitää juoksujen vuoksi... ilmeni sitten, ettei suvussa ollut koskaan ollut yhtään narttukoiraa (vaikka koiria aina ollut, myös lapsuudenkodissani). Että mihin se käsitys sitten pohjautui... :)

        Itselle oli aika selvää, että nartun otan. Ja hyvä niin, ihan on riittävästi ollut haastetta tässäkin.


      • canis.familiaris
        aloittelija vain kirjoitti:

        Ajatus siitä, että narttu olisi juoksujensa vuoksi hirmuisen hankala, istuu kyllä sitkeässä joissakin (ehkä vanhemman kansan ihmisissä?)... huomasin sen konkreettisesti itse, kun olin hankkimassa tätä ensimmäistä mulla pennusta asti ollutta saksanpaimenkoiraani. Sukulaiset päivittelivät, että miten minä nyt nartun otan, kun ovat niin hankalia pitää juoksujen vuoksi... ilmeni sitten, ettei suvussa ollut koskaan ollut yhtään narttukoiraa (vaikka koiria aina ollut, myös lapsuudenkodissani). Että mihin se käsitys sitten pohjautui... :)

        Itselle oli aika selvää, että nartun otan. Ja hyvä niin, ihan on riittävästi ollut haastetta tässäkin.

        Maalla oli ilmeisesti hankalaa, kun "pukkas" epätoivottuja ja sitten vielä oli yrmyjä sulhasehdokkaita nurkilla pyörimässä. Tälläinen toi turhaa levottomuutta pihapiiriin ja muihin kotieläimiin.

        Sitten osalla maaseudulla oli koira osana ja apuna metsämiehelle riistan hankintaan niin tähänkin tuli häiriöitä.

        Kerrostalossa moni kokee, että narttu sotkee jne..on työläs ja hankala.

        Minusta kaikki on lähinnä asenne kysymyksiä. Tässä jää naaraan luonne etu hieman sivuosaan.

        Ok.ei uroksessa mitään vikaa ole, mutta pitäisi sitten olla myös siihen sitoutunut. Sitoutunut hieman haasteellisempaan koiraan.

        Hevosissa tuo kyllä ymmärretään, että oria ottaa harvat. Tamma kelpaa kaikille.


      • aloittelija vain
        canis.familiaris kirjoitti:

        Maalla oli ilmeisesti hankalaa, kun "pukkas" epätoivottuja ja sitten vielä oli yrmyjä sulhasehdokkaita nurkilla pyörimässä. Tälläinen toi turhaa levottomuutta pihapiiriin ja muihin kotieläimiin.

        Sitten osalla maaseudulla oli koira osana ja apuna metsämiehelle riistan hankintaan niin tähänkin tuli häiriöitä.

        Kerrostalossa moni kokee, että narttu sotkee jne..on työläs ja hankala.

        Minusta kaikki on lähinnä asenne kysymyksiä. Tässä jää naaraan luonne etu hieman sivuosaan.

        Ok.ei uroksessa mitään vikaa ole, mutta pitäisi sitten olla myös siihen sitoutunut. Sitoutunut hieman haasteellisempaan koiraan.

        Hevosissa tuo kyllä ymmärretään, että oria ottaa harvat. Tamma kelpaa kaikille.

        Juu, metsäkoiria nuo suvun koirat ovat nimenomaan olleet.

        Mutta mitä tulee kerrostalossa nartun sotkemiseen, niin juoksuhousuthan on keksitty ja ovat varsin kätevät...

        Hevosihmisissä taitaa olla myös vannoutuneita ruunaihmisiä? Mutta joo, hevosten kohdalla ei ole ollut sitä ongelmaa, että yrmyt vapaana liikkuvat orit olisivat talon tamman ympärillä pyörineet. :)


      • aloittelija vain
        aloittelija vain kirjoitti:

        Juu, metsäkoiria nuo suvun koirat ovat nimenomaan olleet.

        Mutta mitä tulee kerrostalossa nartun sotkemiseen, niin juoksuhousuthan on keksitty ja ovat varsin kätevät...

        Hevosihmisissä taitaa olla myös vannoutuneita ruunaihmisiä? Mutta joo, hevosten kohdalla ei ole ollut sitä ongelmaa, että yrmyt vapaana liikkuvat orit olisivat talon tamman ympärillä pyörineet. :)

        Sellainen lisäys vielä, että itsellä on sellainen tuntuma, että maalla ehkä toleranssi koiran "haastavan" käytöksen suhteen on/oli suurempi, kuin kaupunkiympäristössä... jos koira pelitti metsällä, niin muuten se sai olla mitä on... muistan lapsuudesta esim. yhden karhukoiran, josta kaikki tiesi, että sen luokse ei ole meneminen, koska se puree. Eikä kukaan mennyt.

        Jos taas tässä nykyisessä ympäristössä itsellä olisi sellainen koira, niin kyllä hyvin nopeasti saisi maineen kulmakunnan kauhuna.


      • canis.familiaris
        aloittelija vain kirjoitti:

        Sellainen lisäys vielä, että itsellä on sellainen tuntuma, että maalla ehkä toleranssi koiran "haastavan" käytöksen suhteen on/oli suurempi, kuin kaupunkiympäristössä... jos koira pelitti metsällä, niin muuten se sai olla mitä on... muistan lapsuudesta esim. yhden karhukoiran, josta kaikki tiesi, että sen luokse ei ole meneminen, koska se puree. Eikä kukaan mennyt.

        Jos taas tässä nykyisessä ympäristössä itsellä olisi sellainen koira, niin kyllä hyvin nopeasti saisi maineen kulmakunnan kauhuna.

        Joo ei niitä koiria paljon rapsuteltu. Kohtalo usein oli, että kun pystäri pentu keväällä pihaan tuli niin kuoli hihnassa 14.vuoden päästä.

        Näitä metsästyskoiria taas saatettiin pitää vapaana lähinnä syksystä kevääseen.

        Noita kumpaakaan tyyppitapausta ei rapsuttele edes se kuuluisa erkkikään.
        Ruokkia ehkä.

        Omat isovanhemmat oli eläinrakkaista. Vaarille jäi sotahommista spk. Kun sitä rapsutteli piti vapaana ja kaikessa mukana, niin sai oudonmiehen leiman.
        Ellei olisi sodasa kannuksia hankkinut niin olisi leimattu höperöksi.


      • canis.familiaris
        canis.familiaris kirjoitti:

        Joo ei niitä koiria paljon rapsuteltu. Kohtalo usein oli, että kun pystäri pentu keväällä pihaan tuli niin kuoli hihnassa 14.vuoden päästä.

        Näitä metsästyskoiria taas saatettiin pitää vapaana lähinnä syksystä kevääseen.

        Noita kumpaakaan tyyppitapausta ei rapsuttele edes se kuuluisa erkkikään.
        Ruokkia ehkä.

        Omat isovanhemmat oli eläinrakkaista. Vaarille jäi sotahommista spk. Kun sitä rapsutteli piti vapaana ja kaikessa mukana, niin sai oudonmiehen leiman.
        Ellei olisi sodasa kannuksia hankkinut niin olisi leimattu höperöksi.

        P.s Vaaria pidettii myös sen vuoksi "outona", kun ruokki koiraa mikä ei tuonnut mitään taloon. Siihen aikaan ja vielä -80 luvulla ainakin koiran piti ansaitas ruokansa. Ketään ei tyhjästä elätetty. Ei riittänyt pelkkä vahdin homma se oli lähinnä metsästyskoiran "sivutyö".


      • aloittelija vain
        canis.familiaris kirjoitti:

        P.s Vaaria pidettii myös sen vuoksi "outona", kun ruokki koiraa mikä ei tuonnut mitään taloon. Siihen aikaan ja vielä -80 luvulla ainakin koiran piti ansaitas ruokansa. Ketään ei tyhjästä elätetty. Ei riittänyt pelkkä vahdin homma se oli lähinnä metsästyskoiran "sivutyö".

        "Outojakin" on aina ollut... Mun äidin suvussa eläimiä on aina kohdeltu hyvin, isän suvussa meininki on sitten ollut toista. Äidin isä (joka kuoli jo ennen syntymääni) oli kuulemani mukaan jonkin sortin oman aikansa "hevoskuiskaaja", siis mies josta hevoset pitivät ja jonka puoleen ihmiset kääntyivät, jos heillä oli ongelmia hevostensa kanssa. Äiti myös kertoi naapureiden ihmetelleen sitä, että heillä kissat saivat asua sisällä talossa, eikä pidetty vain pelkkinä navettakissoina ja hiirenpyytäjinä. Äiti tuntuu omaksuneen varmaankin isältään jonkin luontaisen kyvyn tulla toimeen eläinten kanssa.

        Isän suvussa taas eläimen arvo rajoittui siihen hyötyyn, mikä siitä oli ja jos hyötyä ei ollut, sai eläinkin mennä...


      • Kumpi on helpompi? Riippuu ihan keltä kysyy :D
        Itse sanoisin,että riippuu uroksesta,mutta myös nartusta.
        Jos ei ole mikään seksihullu uros,niin helppo homma,mutta jos toisin päin,niin joopa joo...
        Nartuilla taas on joillain "ongelmana" luonteen häilymiset, ja taipumiset valeraskauksiin.
        Oli niin tai näin,niin itse olen enemmän bitch-ihminen :D

        Luonne-eroista vielä sen verran,että jos noita juttuja ei lasketa,niin taas vedän tähän poikkeamat. Eli on rotuja,joilla ei pahemmin eroa siinä,onko narttu helpompi,vaan puhaasti yksilöerot. Tuon tyypin roduissa itse asiassa nartut voi olla vaativampiakin.
        Että jos pitäisi suositella kumpi,niin jättäisin väliin...Toki kun puhutaan isoista,niin siinä mielessä narttu,jos haluaa hieman pienemmän fyysisen haasteen.Noh tiedä sitäkään,voipi saada ison tytön tai pienen pojan :D

        Uros ihmiset osa tykkää enemmän ehkä uroksista siinä,että mieli ei heilu kuin nartuilla,joilla hormoonit sekoittaa pään.Niin,ja onhan ne urokset useinmiten siinä helpompia,kun ne on vähän putkiaivoja ( ja kuulostaa niiiiiin tutulta @@@:-) )


      • Pari kappaletta

        Tosiaankin monet haluaa uroksen. Minulla on ollut molempia sukupuolia ja nartusta pidän ehdottomasti enemmän, nytkin on narttuja.
        Uros on aina vahvempi ja vaatii tarvittaessa otteitakin joita nartun kanssa harvemmin.


      • canis.familiaris
        Pari kappaletta kirjoitti:

        Tosiaankin monet haluaa uroksen. Minulla on ollut molempia sukupuolia ja nartusta pidän ehdottomasti enemmän, nytkin on narttuja.
        Uros on aina vahvempi ja vaatii tarvittaessa otteitakin joita nartun kanssa harvemmin.

        Kumpiakin löytyy ja nyt en tiedä taas kumpi on parempi. Ensi koirana narttu ilman muuta. Uros on ikuinen poika putkiaivoineen. (ehkä koen hengenheimolaisuutta..=D)


    • canis.familiaris

      Useammin olen maininnut, että kasvavan koiran jokainen viikko on tärkeä ja pitää hyödyntää. (koko aika 8vko->)

      Katsokaa mitä vuosi on koiran kehitykselle. Päätelkää mitä kaikkea koiran pitää tuona aikana sisäistää. Lomaviikot on liiattelua.

      http://www.youtube.com/watch?v=ld7F-MBNesE

    • canis.familiaris

      "Koiratkin voivat olla optimisteja tai pessimistejä, paljastuu tuoreesta tutkimuksesta. Mikäli koira tuhoaa esimerkiksi huonekaluja omistajan poissa ollessa, on se todennäköisesti luonteeltaan pessimisti.

      Bristolin yliopistossa tehdyn tutkimuksen mukaan koirien luonne-erot näkyvät muun muassa niiden käytöksessä omistajan poissa ollessa.

      Tutkijat selvittivät ensin koiran luonne-erot opettamalla näitä tunnistamaan ruokakuppeja, jotka olivat joko tyhjiä ja tai täynnä. Tutkimuksen aluksi tutkijat sijoittivat tyhjät ja täydet kupit eri puolille huonetta. Tämän jälkeen tutkijat sijoittivat ruokakupit niin sanotulle neutraalille alueelle. Koirien luonne-erot paljastuivat siinä, miten ne lähestyivät ruokakuppeja: positiiviset koirat juoksivat kupille innoissaan odottaen löytävänsä sieltä ruokaa, pessimistit lähestyivät kuppeja sen sijaan epäröivästi.

      Tutkimuksessa tarkkailtiin koiria myös silloin, kun niiden omistajat olivat poissa. Optimistiset koirat olivat huomattavasti rennompia myös silloin kun niiden omistaja ei ollut paikalla. Pessimistiset sen sijaan ryhtyivät helposti haukkumaan tai käyttäytymään huonosti.

      Tutkijoiden mukaan havainnot voivat auttaa koiranomistajia tunnistamaan koiran ongelmallisen käyttäytymisen syitä ja auttaa etsimään apua käytösongelmiin"

      Heijastaako koira tässäkin omistajaansa?..

      • "pessimistit sen sijaan lähestyivät ruokakuppeja..."

        Ei tainnut kokeissa olla ruokahassuja koiria...


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        "pessimistit sen sijaan lähestyivät ruokakuppeja..."

        Ei tainnut kokeissa olla ruokahassuja koiria...

        Ei aina ymmärrä tutkijoiden aivoituksia. Voihan tuo pessimistikoira (heheh) olla epäileväinen/epävarma koko hässäkästä.

        luulisi että pessimissikoiraa tai pessi missi koira ei ole kiinnoistunut kuin odottamaan emäpessimissiä kotiin (omistajaa)

        Uroksista. Kyllä ne on suorempia käytökseltään. (lue yksinkertaisempia) Tämä tekee taas vastapainoksi sen kun, joku vimma valtaa mielen tai tulee känkkäränkkä niin ovat vaikeampia. (johtuuko tämä siitä yksinkertaisuudesta.=D)


      • optimisti/pessimisti

        En usko koska kotonani on pessimisti ja valtava optimisti. Mielestäni on kysymys luonne-eroista.
        Meidän pessimisti jää aina kauemmas odottamaan ruokailua, istuu epäillen ruokakupin eteen ja alkaa syödä todella rauhallisesti ja arvokkaasti.
        Optimisti odottaa innokkaasti pöydän ääressä kunnes vihdoin saa ruokansa. Istuu kupin eteen nopeasti, tökkää kuonolla poskeeni ja syönti on enemmän kun nopeaa. Toisella on vielä ruokaa kupissa kun optimisti jo juo piimää ruuan päälle. Optimisti on jo juonut ja lähtee kupilta kun pessimisti aloittaa piimänsä kadottamista.

        Jos meidän koirat jäisi yksin koetilanteessa kumpikaan ei haukkuisi. Optimisti kyllä klaaraisi koko huoneen etsien ruokaa. Pessimisti ehkä pyörähtäisi huoneessa ja pian kävisi makuulle.

        Pidän enemmän luonnekysymyksenä sekä kovuutena/pehmeytenä. Pessimistimme on pehmeä ja optimisti on normaali.


    • "(johtuuko tämä siitä yksinkertaisuudesta. =D ) "
      No juuri siitä. Katsos kun tunnetusti putki-aivoisilla tulee helpommin jumittumia.Milläs käsittelee useampia asioita.Uros kun uros ;D

    • aamuaikainen

      Sukupuolieroista mieleen tuo ed.mainittu seksihullu uros,siinä se onkin pitelemätön kohta.Juoksunen narttu saa pään niin sekaisin viikkotolkuks ettei puhe vaikuta pätkääkään,ruokakin saa olla ihan rauhassa,kun ei millään ehdi syömään.Sitten toisaalla on ne järkevät jätkät jotka jotka ei halua puuttua koko "naiseen",ellei päivät ole just oikeat.

      Sitten on ne ihmeellisen ovelat tytöt,jotka koko odotusajan ovat niin erilaisia kuin muuten,en ymmärrä kuinka niistä tuleekin sellaisia hellyydenkipeitä,joka asiasta osataan ottaa hyödyt irti,monella nartulla se luonteen muuttuminen onkin ensimmäinen tieto tiineydestä.

      Yleisesti ottaen kuitenkin narttu on helpommin taipuvainen,varmaan koulutuksessakin nopeimmin oppiva kuin uros.Urokset kun on vähän sellaisia jästipäitä,pienissä koirissa se ero ei kyllä ole suuren suuri

    • canis.familiaris

      Päivä päivältä olen enemmän ja enemmän tyytyväinen tähän pieneen pirpanaan. Kerta kaikkisen mukava koira.

      Muutama jännä piirre oli alussa. Ei ollut tottunut miehiin.
      Kun piti tätä sylissä koira oli kuin täytetty koira. Aivan jännittynyt ja sen olis voinut vaikka kaataa kyljelleen siitä asennosta.

      Tapani mukaan "mussutin" koiralle ja koira ärisi kuin sirkkeli. Jos tässä kohtaa olisin ojentanut sitä, niin tilanne voisi olla tosi huono.
      (muuten koira toimi ja käyttäytyi asiallisesti)

      Jotenkin aavistin, että tuo murina liittyy vain sen jännitykseen ja ohitin sen silläkin uhalla, että koira nappaisi nenästä. Ei napannut.

      Tuo narttumaiseen tapaan antoi ensin mennä aikaa ennen kuin lopullisesti katsotaan asetelmat. Kuka ja mitä.

      Itse tekemisen ohella kaikki varjokäytös varsin nopeasti hiipui pois. Sihen kuului em.remmiräyhä ja suvaitsemattomuus toisia kohtaan jne. Tyypillisiä pikkujeppeä.

      Nyt on osat vaihtunut. Seuraa kuin varjo, Tarkkailee tekemisiäni jne.hyppii välillä syliiin ja päivittäinen "huolellinen" naaman pesu on pakollia kuvioita. (ja se hirveän hajuinen hengitys) siitä jos luistaa niin koira loukkaantuu tosi pahasti. Minä vasta vuoroisesti raaputan sen selkää jne..rutiinijuttuja.

      Tänään huomasin kun pihalla oli variksen poikia niin ei lähtenyt edes niitä ajamaan. Huikea edistyminen kaiken kaikkiaan. Koira on hyvin rennon olinen missä tilanteessa vain. Ei härki isommillekkaan vaan sietää niitä.

      Tuo sietäminen on iso juttu, kun koira selvästi haluaa tehdä asioita oikein. Asioita jotka minua miellyttää. (Vahva miellyttämisen halu) Ihmeellistä kun ajattelee koiran ikää 8v.

      Epäilen, että koira on saanut olla se mikä on luonteeltaan. Ilman ihmisen arviota siitä ja sen tuomaa toimintamallia
      Edelleen epäilen, että ihminen vaikkakin alitajuisesti kohtelee koiraa kuten tätä kovapäisenä. Tässäkin koira vastaa paineeseen.

      Tämä on todellisuudessa herkkä luonteinen, mutta itsetietoinen.
      Se olisi muidenkin pitänyt nähdä mikä juro perusilme tällä kokoajan oli. Oikea "vanhapiika".

      Herkkaluontoinen (herkästi itseensä ottava) ja arka käyttäytyy sen kovanpäisen mielikuvan mukaan. Tässä usein erhe.

      Nyt on rento ja ilmeikäs. Tätä ovat lähinnä ulkopuoliset sanonut.

      Tekemistä ollaan vähennetty aika paljon, sillä siitä tuli ilmeisesti koiralle "pakotie" kaikkeen. Itse tulkitsin sen väärin eli tekemisen puutteeksi. Koira taas pääsi pakoo tilannetta missä oli esim minun kanssa. (naisen ent.koira) Oli todellinen pallohullu lähes pekkomielteisesti.

      Tämä on tärkeä huomio..olen ollut asian kanssa tekemisissä aijemminkin ymmärtämättä tilannetta. Ilmettelin kun koiraa ei enää halunut kantaa palloa tai "unohti sen" milloin mihinkin. Todellisuudessa se oli saanut tarpeekseen.

      Pallo on edelleen tärkeä, mutta ei mitenkään pokollinen. Se tykkää pääasiassa sitä kantaa ja seurata mitä minä teen.
      Eli menin sitä minäkin ansaan, kun ajattelin (ennakkoluulo) että trasseli on HYVIN aktiivinen rotu. On edelleenkin, mutta tuolle luonteelle on yhtä tärkeä asia, että asiat kokonaisuudessaan on tasapainossa.

      Aika hienoa oppia uutta. Se lisää kiintymystä tälläiseen tapaukseen.
      Käppänä on oikeasti kiva juttu. On kiva katsella kun tuonikäinen leikkii itsekseen ja on muuten kin tyytyväinen. Joskus voisi sanoa että toimii kuin ajatus. (sanan mukaisesti)

      Hyvä että tuollainen pirpana antaa hieman herätettä ja uutta näkökantaa "sokealle"...

    • xym

      Kiva tarina, miten "täytetystä" terrieristä, josta kuului murinaa, kuoriutui iloinen, rentoutunut pikku koira. Tämä toivottavasti antaa osviittaa nuoremmallekin polvelle, miten ongelmakoiraa voidaan kunnostaa (RAKKAUTTA ja tarpeellisessa määrin rajoja). Ymmärrän myös hyvin, miksi pakkomielteinen pallojahti lopahti (ei vain huvita). Hyvää jatkoa "vanhapiika"-trasselille omistajineen.

    • iltaaamu

      Kyllä. Tälläisiä tarinoita lisää :-)

    • canis.familiaris

      Oltiin muuten itä-suomessa mm.luonnonsuojelualueella pariviikkoa ja siihen mahtui vaellusta ja veneilyä. "trasseli" oli hyvä ja innokas "laivakoira" tai oikeastaan taisi olla koko veneen kippari.

      Toimi veneessä loistavasti ja hieman määräsi menemisiä. Aina jos pysähdyttiin kahville eli moottori sammui niin rähjäsi moottorille kunnes taas matka jatkui. Siitä sitten pinkaisi keulaan ja istuiniin ylpeänä matkan edestessä. Siitä tuli lisänimi kippari. Ihme koira että tykkäsi veneestä näin paljon.

      Mökin rannallakin se hyppäsi soutuveneeseen ja yritti "ohjeistaa" veneilemään vaikka sitä ei käytetty kertaakaan. Missä vene siellä trasseli.

      Taas tuli todettua tyytyväisenä, että tuo yksilö on ollut pomminvarma käytökseltään. Ihan sama missä liikutaan autolla , vesillä tai jalan.
      Loistava reissukoira.

      Silloinkin kun patikoitiin n.40km merkitty lenkki, niin koira kulki edellä ja kun parikertaa vastaan tuli ihmisiä niin ohitti ne niistä mitään välittämättä.

      Mukava kulkea ilman mitään "tressiä" koiran kanssa. Isompien kanssa tämä kun ei ole ollut itsestään selvä asia.

      Nyt koira on tosi väsynyt ja aikas pinkeässä kunnossa, kun dementoitunut mummo syötti sitä herkeämättä. Samoin "kippari" sai kaikilta hieman extra evästä patikoijilta. No onneksi se liikakilot lähtee liikunnalla.

      Nyt odotellaan pentua kaikessa rauhassa, sillä tuo trasselin käytös tai osa siitä pitää saada siirrettyä tulevaan uuteen tulokkaaseen.

      • Terve c.f !
        Tosi kivalta kuulostava rasseli teillä :)
        Tuosta 40 kilsan lenkistä,että siinä hyvä esimerkki,että ei se koko aina suhteessa ole liikkumiskapasiteettiin.Nykyinen oma pikkurotu on myös siitä hyvä esimerkki.Ja olikin yksi valintakriteeri.
        Olikos teidän junnu jossain hoitsupaikassa,kun patikoijat uskalsi rasselia evästää :D

        ps.melkoinen nikkikuva.Minulla on ollut joskus mukulana tuollanen :) Erinomainen kaveri olikin :)


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        Terve c.f !
        Tosi kivalta kuulostava rasseli teillä :)
        Tuosta 40 kilsan lenkistä,että siinä hyvä esimerkki,että ei se koko aina suhteessa ole liikkumiskapasiteettiin.Nykyinen oma pikkurotu on myös siitä hyvä esimerkki.Ja olikin yksi valintakriteeri.
        Olikos teidän junnu jossain hoitsupaikassa,kun patikoijat uskalsi rasselia evästää :D

        ps.melkoinen nikkikuva.Minulla on ollut joskus mukulana tuollanen :) Erinomainen kaveri olikin :)

        Terve. Pojalla on se mörökölli ja näin jatkossakin.
        Kyllä nämä nappulat on uskomattoman vaivattomia. Osallistuu innokkaasti kaikkeen ja koko sydämmellä. Taas oli pollea olo koirasta, kun käyttäytyi niin hyvin.

        Joo nikki kuvan otin iltiksestä. On valittu maailman toiseksi rumimmaksi koiraksi.
        Kohta vaihtuu siihen vanhapiian kuva.

        "Tuosta 40 kilsan lenkistä,että siinä hyvä esimerkki,että ei se koko aina suhteessa ole liikkumiskapasiteettiin."..päin vastoin kilsat ei tunnu ja aina valmis lähtöön tauon jälkeen. Tuli taas uutta täpinää näitä kohtaan.


    • Millan on paras

      Sinäkin taidat olla niitä, jotka ei oikein Millanista perusta, mutta, mutta -sanompa kuitenkin! Millan kuuntelee aina ensin miten omistaja luonnehtii koiraansa, sen jälkeen hän vasta haluaa nähdä koiran, ja muodostaa siitä oman mielipiteensä.

      Yleensä omistaja puhuu agressiivisesta ja dominoivasta koirasta ns. kovasta ja kovapäisestä koirasta. No Millan katsoo koirulia vähäsen aikaa, ja yleensä sanoo "ei tämä ole agressiivinen ja dominoiva -tämä koira on pelokas ja hermostunut."

      SIINÄ sinulle ongalmakoirankouluttaja joka muodostaa ihan oman mielipiteensä jokaisesta tapauksesta, ja uskaltaa sen myös kertoa omistajalle. Siinä sinulle myös kouluttaja joka kouluttaa tätä ongelmakoiraa sitten arkana ja pelokkaana koirana, eikä agressiivisena ja dominoivana, vaikka omistaja olisikin halunnut uskoa koiransa olevan sellainen...

      Omasta mielestä nämä eniten riehuvat ja haukkuvat ja murisevat hampaitaan näyttävät koirat ovat pikemmin hermostuneita ja pelokkaita, eivätkä yleensä tiedä mitä niiltä odotetaan.

      Kovapäinen koira taas on rauhallinen, ja se tottelee -mutta tekee sen viiveellä. Aina ei välttämättä edes tottele. Kova koira on myös sellainen, joka ei pahemmin välitä kivustakaan ja siksi siitä on vaikea monesti havaita sekin, jos se on esim. sairas. Oikeissa käsissä tällainen koira ei ole mielestäni vaarallinen, sillä ne ovat rauhallisia ja rauhallinen koirahan ei niin herkästi pure.

      Millanin mukaan aidosti vaaralliset koirat, joita hän nimittää punaisen vyöhykkeen koiriksi ovat hyvin eleettömiä olemukseltaan. Sitten jos menet sellaisen lähelle, ja teet väärän liikken tai jotain, niin olet todellisissa vaikeuksissa. On siinä Millanin ohjelmassa tällaisiakin pitbulleja näytetty, ja ne todellakaan eivät rähisseet, vaan olivat eleettömiä ja tarkkailivat tilannetta. Ne myös eroavat täyspäisestä ja rauhallisesta koirasta käytökseltään, kun niitä vähän aikaa katsoo -niin eron kyllä huomaa. Se on jonkinlainen tietty ilme silmissä ja juuri se eleettömyys -rauhallisuus kun ei ole sama asia, kuin eleettömyys.

      • canis.familiaris

        Kiitos mutta olen parjännyt hyvin ilman millaneita tai muita tiettyjä tyylejä tai tapoja. Taidan tehdä näin myös jatkossakin....Ei vain satu kiinnostamaan henkilöpalvonta -Koirat kyllä.


      • Millan on paras
        canis.familiaris kirjoitti:

        Kiitos mutta olen parjännyt hyvin ilman millaneita tai muita tiettyjä tyylejä tai tapoja. Taidan tehdä näin myös jatkossakin....Ei vain satu kiinnostamaan henkilöpalvonta -Koirat kyllä.

        No jos osaat jo kouluttaa koiria, ja tulosta saat aikaiseksi -niin et kai silloin Millaneita tarvikaan...

        Mitä henkilöpalvontaa se on, jos olen sitä mieltä, että Millan on paras kouluttamaan oikeasti häiriintyneitä koiria? En minä sitä jätkää palvo, pidän vain asiansa osaavana henkilönä, jolla on paljon enemmän järkeä ja kykyjä kuin suurimmalla osalla koirankouluttajista. Kuka tietää, jos tapaisin sinut tai näkisin sinun kouluttavan koiria -niin jospa sitten olisin sitä mieltä, että sinä olet paras, tai ainakin suomen paras! :D

        Minä nyt vain katson kouluttajien kohdalla lähinnä sitä, että millaisia on nämä koirat joita he kouluttavat ja mitä on lopputuloksena. Millan kouluttaa todella hankalia tapauksia, ja yleensä onnistuu. :) Itseä lähinnä huvittaa se raivo mitä ko. häiskän nimenkin mainitseminen joissain ihmisissä herättää... Hän kun ei kilju, naksuta naksutinta ja kylvä nakinpalasia ympäriinsä...

        Onhan se tuollainen toiminta varmaan kivempaa peruskoiraharrastajan kannalta, mutta jos on kyseessä aikuinen ja pahasti häiriintynyt koira -niin väitän, että ei mistään naksuttimista ja nakeista silloin hyötyä ole. Millanille kun pääasia on saada sen koiran pääkoppa kuntoon -eikä se, että ihmisellä itsellään on kivaa, kun luulee olevansa koiransa mielestä tosi kiva, kun syöttää sille koko ajan nakkejakin niin paljon. :)


      • "Kovapäinen koira taas..."
        Eiköhän tuo ole tempperamentti ja koulutuskysymys lähinnä.Ihan sama onko pehmopää vai kovapää.
        Kivunsietokynnyskään ei ole kiinni niinkään kovuudesta,vaan on iha oma juttunsa.Mm.taistelukoirataustaisilla roduilla on jokusellakin korkea kipukynnys,ja ihan sama tässäkin onko pehmopää vai kova.


      • canis.familiaris
        molossi kirjoitti:

        "Kovapäinen koira taas..."
        Eiköhän tuo ole tempperamentti ja koulutuskysymys lähinnä.Ihan sama onko pehmopää vai kovapää.
        Kivunsietokynnyskään ei ole kiinni niinkään kovuudesta,vaan on iha oma juttunsa.Mm.taistelukoirataustaisilla roduilla on jokusellakin korkea kipukynnys,ja ihan sama tässäkin onko pehmopää vai kova.

        "Kivunsietokynnyskään ei ole kiinni.."...juu ja kipu lisää agressiota ja nostaa sen tasoa. Se muuntuu ikäänkuin "polttoaineeksi" tilanteessa..

        ".Mm.taistelukoirataustaisilla"..varsinkin. Koira vastaa paineeseen takaisin vähintään samalla tai isommalla volyymillä. Yleensä myös niin kauan kuin se kipua tuottava on lyöty tavalla tai toisella.

        "Kovapäinen koira taas..."..Monesti millanin ja muiden jutuissa on kyse ns."klikkikoirasta" joka on täysin sulkeutunut ja näin mielen avaaminen vaatii alkutoimenpiteitä ennen kuin itse koiralle päästään uusia juttuja ohjelmoimaan. Tälläisessä tilassa olevaa koiraa tai sen luonnetta usein kutsutaan kovapäiseksi tai luupääksi.


      • vaikka töihin
        canis.familiaris kirjoitti:

        "Kivunsietokynnyskään ei ole kiinni.."...juu ja kipu lisää agressiota ja nostaa sen tasoa. Se muuntuu ikäänkuin "polttoaineeksi" tilanteessa..

        ".Mm.taistelukoirataustaisilla"..varsinkin. Koira vastaa paineeseen takaisin vähintään samalla tai isommalla volyymillä. Yleensä myös niin kauan kuin se kipua tuottava on lyöty tavalla tai toisella.

        "Kovapäinen koira taas..."..Monesti millanin ja muiden jutuissa on kyse ns."klikkikoirasta" joka on täysin sulkeutunut ja näin mielen avaaminen vaatii alkutoimenpiteitä ennen kuin itse koiralle päästään uusia juttuja ohjelmoimaan. Tälläisessä tilassa olevaa koiraa tai sen luonnetta usein kutsutaan kovapäiseksi tai luupääksi.

        Olipa hyvät lomailmat!

        Tervetuloa arkeen!


      • canis.familiaris
        vaikka töihin kirjoitti:

        Olipa hyvät lomailmat!

        Tervetuloa arkeen!

        Niin oli hienot ilmat...Tosin ne kaikki neljä vuoden aikaa on aina hieno homma...jäi vielä pari viikkoa syksyksi...heh


      • Labbis_
        molossi kirjoitti:

        "Kovapäinen koira taas..."
        Eiköhän tuo ole tempperamentti ja koulutuskysymys lähinnä.Ihan sama onko pehmopää vai kovapää.
        Kivunsietokynnyskään ei ole kiinni niinkään kovuudesta,vaan on iha oma juttunsa.Mm.taistelukoirataustaisilla roduilla on jokusellakin korkea kipukynnys,ja ihan sama tässäkin onko pehmopää vai kova.

        No sanoisin, että labbiksilla on kyllä monesti erittäin korkea kipukynnys, ainakin mun labbiksella on. En huomaa siitä että se ois sairas ennenkuin vasta sitten, kun se on tosi kipeä. Sen hännän päällä saa seistä tai tassulle astua, eikä se sano mitään. Sitten taas collie joka mulla on, kiljaisee heti jos vain häntäkarvoilla seisoo tai jos pikkusenkaan käy kipeästi johonki, niin se kyllä kertoo sen. Empä kyllä ole kuitenkaan koskaan kuullut labbiksista, jotka ois olleet mitenkään taistelutahtoisia jos käy kipeesti, ja ei tappele munkaan koirani. Olen kuitenki kuullu, että on ihan yleinen piirre labbiksilla, että "kestävät" kipua paljo enempi kuin muut... Ystävällä on amerikan akita ja koulutuksessa on käytetty, ja osaa kaikki mitä pitääkin, mutta kyl se tekee kaiken just viiveellä ja sillain, että siitä näkee ettei ole mikään miellyttämishaluinen koira. Tottelee kyllä, mutta laiskasti. Rauhallinen se kyllä on, joten siinä mielessä helppo, kun ei saa mitään kilareita tai sätkyjä koskaan ja kestää vaikka joku toinen tulis nokan eteen rähjäämään. Kattoo vaan sitä, että mitäs toi tossa metelöi.....


      • musti kysyy
        canis.familiaris kirjoitti:

        "Kivunsietokynnyskään ei ole kiinni.."...juu ja kipu lisää agressiota ja nostaa sen tasoa. Se muuntuu ikäänkuin "polttoaineeksi" tilanteessa..

        ".Mm.taistelukoirataustaisilla"..varsinkin. Koira vastaa paineeseen takaisin vähintään samalla tai isommalla volyymillä. Yleensä myös niin kauan kuin se kipua tuottava on lyöty tavalla tai toisella.

        "Kovapäinen koira taas..."..Monesti millanin ja muiden jutuissa on kyse ns."klikkikoirasta" joka on täysin sulkeutunut ja näin mielen avaaminen vaatii alkutoimenpiteitä ennen kuin itse koiralle päästään uusia juttuja ohjelmoimaan. Tälläisessä tilassa olevaa koiraa tai sen luonnetta usein kutsutaan kovapäiseksi tai luupääksi.

        Ketkä kovapäisiä koiria tarvitsee kun ei hallita edes pehmeitä koiria?
        Itselläni ei ainakaan ole tarvetta, taviskoirien kanssa kun pääsee suht helpolla.

        Kokemusta on kaikenlaisista.


    • canis.familiaris

      Eiköhän nuo kipukynnys asiat ole lähinnä yksilöllisiä...

      • aloittelija vain

        Tervetuloa takaisin, cf! Kuulostaa, että on ollut hyvä reissu!

        Kipukynnyksestä tuli mieleen, että koira puraisi minua takapuolesta mökillä. Oli kyllä täysin oma vikani, sillä olen leikkinyt sen kanssa rannassa sellaista vesileikkiä, että pärskytän vettä ja koira ottaa sitä kiinni...

        Olin sitten saunalla peseytymässä (kauha ja pesuvati) ja saunan ovi auki. Kaadoin juuri kauhalla vettä hiuksiini ja samassa tunsin hapaiden napsahtavan takapuoleen. Kiljaisin (huono kipukynnys emännällä) ja hyppäsin eteenpäin (hyvä kun en kuumavesipadan päälle). Koira livahti korvat luimussa ja häntä alhaalla ulos ovesta... tajusi itsekin, että huti tuli. :D Tilanne oli niin koominen, että purskahdin nauramaan ja kohta oli koira taas ihmettelemässä, että mikä sille tuli....

        mutta joo, vaaratilanne ja täysin mun itseni omalla ajattelemattomuudellani .aiheuttama. No onneksi ei tullut kuin pieni mustelma! :)


    • canis.familiaris

      "Kaadoin juuri kauhalla vettä hiuksiini"..heh opittu käytös. Kohde tosin vain oli se vesivana..et sinä.

      • aloittelija vain

        Niinpä! :D


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe