Hei! Olen juuri valmistumassa sisustusrakennus artesaaniksi, eli teen niin suunnittelu kuin pintaremonttejakin. Nyt taustalla on jo opintojen aikana jonkin verran itse hankittuja asiakasprojekteja ja näin valmistumisen kynnyksellä projekteja alkaa puskea lisää ja lisää.
Nyt onkin jo tiedossa projekteja niin että tiedän työllistäväni itse itseni kesän ajan, mikä on hyvä sillä muitakaan kesätöitä ahkera haku ei ole tuottanut.
Nyt olen projekteja tehnyt ihan pimeänä, ja alkaakin mietityttää nyt kun näyttää siltä että puskaradio tuottaa koko ajan enemmän töitä
että
koska kyseiset työt lasketaan liiketoiminnaksi ja kannattaisi merkitä verokorttiin?
Vaatiiko tämä pian jo jonkinlaista toiminimen avaamista tms. tai olisiko se kannattavaa piakkoin?
itse mielellään kyllä vielä opiskelisin/ olisin töissä muilla, mutta tällä hetkellä kumpaankaan suuntaan ei tiet ole auki joten.. ja kun tyytyväisiä asiakkaitakin on ollut jo paljon, ja lisää ovella koko ajan, niin en usko ammattitaidostani olevan kiinni.. Kiitos asiallisista vastauksista!
koska lasketaan/kannattaa yritystoiminnaksi?
4
143
Vastaukset
- Vaikea toista neuvoo
>Nyt olen projekteja tehnyt ihan pimeänä, ja alkaakin mietityttää nyt kun näyttää
>siltä että puskaradio tuottaa koko ajan enemmän töitä
>
>koska kyseiset työt lasketaan liiketoiminnaksi ja kannattaisi merkitä verokorttiin?
No ei koskaan kannata! Jos tosiaan saat kaiken puhtaana tassuun, niin eihän niitä milloinkaan jatkossakaan kannata verottajalle ilmoittaa. Se vaan alkaa pyytää omiansa päältä.
Toiminimen perustaminen voisi olla kaltaisellesi puolittaiselle opiskelijalle se pienitöisin alkuvaihtoehto. Kun oikeasti, et miltään määrätietoiselta todellisen, oikean yrityksen aloittajaltakaan vaikuta.
Ite kyllä nostelisin rahat pimeänä, jos joku toimeksiantaja niitä pystyy jatkuvasti noin vaan pimeänä ja hyvin makselemaan. Mutta lue ne läksysi ja ota valmistujaispaperi, äläkä yhtään pitkittele sitä aikaa vuosissa.
Muuten tuosta nykyisestä pienimuotoisesta verolusmuilusta ei ole mitään hyötyä loppuelämääsi silmällä pitäen.- tmi pystyyn vaan
Mun mielestä taas kannattaisi ihan toiminimen perustaa, koska se on halpa ja sitten voit ihan virallisesti tehdä niitä töitä. Uskon että sunlainen saisi sitten vielä enempi töitä, kun tekisit virallisesti ja asiakkaina voisi tulla lisää yrityksiä. Siitä että joutuisi maksamaan vielä hirveitä veroja verottajalle, niin tuskimpa. Koska jos toimintasi on pienilaatuista, niin ensin lasketaan
tulot-menot =voitot ja siitä verot
Veikkaan että menoja on sulla enempi...
- jeteh
Olisikohan järkevää keikkaluonteisen työn takia "yrittää" osuuskunnan kautta?
Silloinhan riski ns. pienempi, ja saisin tarvittaessa myös työttömyyskorvausta mikäli töitä ei olisi tarjolla.. käsittääkseni
toki nuo osuuskunnat ottavat sitten jonkinlaisen siivun päältä, joten mietityttää, että joudunko nostamaan hintoja kovasti saadakseni voittoakin.. - efevhjklk
Osuuskuntasysteemissä on se hyvä puoli, että hoitavat "byrokratian" päältä pois, josta toki ottavat sitten korvauksen ansaitsemastasi rahasta. Eli sinun tarvitsee tuossa tapauksessa, kun itse hankit työt oikeastaan vain tehdä ne ja osuuskunta laskuttaa ja tilittää sitten rahat sääntöjensä mukaan palkkioilla vähennettynä sinulle. Osuuskuntasysteemiin kuuluu periaatteessa osuusmaksu liityttäessä, jonka saat takaisin jos siitä eroat. Joten katso tarjolla olevien ehdot läpi. "Välistäveto" on yleensä kohtuullinen verrattuna siihen että yrittäjänä joutuisit kuitenkin järkkäämään kirjanpidon jne. - eli kuluja tulee kuitenkin pelkän työpalkkion päälle. Kannattaa kysellä tarkemmin osuuskunnista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole442494Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742477Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732372Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.562140Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321867Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma841685Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko211143Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71024Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411005Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56886