Uutisissa on viime päivinä ollut esillä EHEC-kolibakteerin aiheuttamat sairastumiset ja kuolemat. Ensiksi Saksassa ja viimeisimpien tietojen mukaan on ollut tapauksia myös Hollannissa, Britanniassa, sekä muissakin Euroopan maissa.
Uutisissa on mainittu epidemian aiheuttajaksi EHEC-kolibakteeri, missään ei kuitenkaan ole mainittu miten ko bakteeri on vihanneksiin päässyt ?
Syy on nimittäin se, että yleensäkin Euroopassa ja varsinkin vesipulasta kärsivässä Espanjassa käytetään kasteluun yleisesti JÄTEVETTÄ joka sisältää näitä ulosteperäisiä bakteereja
Siksi itse ostan ainoastaan kotimaisia vihanneksia, joissa tätä riskiä ei ole.
Espanjalaiset kurkut
17
428
Vastaukset
- hyvää suomesta
Sama koskee kaikkia elintarvikkeita, alkuperämaa täytyy olla Suomi.
- Suomalaista tottakai
Kasviskiihkoilijat käskevät syödä paljon kasviksia, mutta eivät he mainitse, että
ne pitäis olla suomalaisia! Terveellisiä kasvikset vain aina ovat, kaikki muu on
vaarallista:) No nyt tiedetään, että tämäkään väite ei pitänyt paikkaansa. - Hyvää ulkoa
Vai hyvää? samalla tavalla huijataan kuten muualla maailmassa, näkeehän se jo sika tiloistakin,kaikki ei vaan pääse julkisuuteen, esim kurkut kemikaaleilla piristettyjä, ja pahan makuisia keinotekoisia kumiletkun pätkiä, et rahat vaan pois kuluttajilta.
- mitävittuahätä
No ei se ole ihme että espanjalaiset kurkut maistuvat paskalle, jos ne kasvatetaan jätevedellä !!!
- hyi hyi sentään
Paskavesi myös kasvattaa.
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/05/1337671/kolibakteerikurkut-ovat-lopputulos-espanjan-vesipulasta
- joopajoo76543
Ei tuolla Espanjassa nyt välttämättä millään JÄTEVEDELLÄ kastella vihannesviljelyssä vaikka vesipula oiskin.
Tuo kyseinen bakteeri kun on jo luonnossaa muutenkin niin sen lähde kurkkuihin voi hyvinkin olla esim. luonnossa liikkuvat maa-elämet ja linnut eikä mikään jätevesi.
Mun mielestä on täällä aika turha arpoa ja esittää olettamuksia mistään jätevedestä tai miten tuo bakteerikanta on päässy kurkkuihin pesiytymään.
Kyseistä bakteeria on luonnossa muutenkin ja tulee aina olemaan.
Tietoa sulle tästä löydät vaikka http://fi.wikipedia.org/wiki/Escherichia_coli
Annetaan nyt viranomaisten tutkia mistä tuo bakteeri on päässy kurkkuihin. - dsfdrfgs
Todennäköisesti se kuitenkin on jätevesi, koska niin suuri erä on saastunut. En usko, että eläimet pystyisvät saastuttamaan koko erää..
- voihan se olla
No jos eläimillä oli ripuli ne paskoivat kaikkien kurkkujen päälle.
- prian
niin ku sille,,,ku tolle ja ku tälle,,,yleensä kasvihuonevihanekset ei voi millä tavalla pitää luonnonmukaisija,,,,vain maasta ja auringossa kasvanneet ovat
tosi hyödyllisija,,,kasvihuoneessa on sterriliolosuhteet jotka antavat mahdollisuuden jokaiselle jostain jouutnut bakteerille monikertaistumistaa ja
tekee tekoijansa näin,,,,maassa on eri yuttu,,,kun ,,siellä on oma bakterikanta joka ei helppoa antaa vain yhdelle bakt,-lle riehua voimakkaasti,,,
näistä asioista asiantutkijat useasti muutuivat AASI ja,,N,,tutkijoiksi,,,
ymmärtävastä syystä,,,
joku englant,,lainen specialisti netissa selittää kuinka tervelliset ovat tomaatit
,,,ja lopussa sanoi ,,,et ,,ei o ,,välija missä on kasvatettu,,
ihan kuin syksynsävelessä,,,I HA HAA;;;RA HA HAAA !!!!!!!!!!
- kurkii perseestä
Niin tuo bakteeri on perseestä peräisin, paska on aine jossa ehekki elää.
Ei pidä laittaa persiistä paskaa suuhun, eikä muutenkaan.
Käsi/perse hygienia on tärkeää ja toki elintervikkeiden huuhtelu. - kysymyksenheittäjä
Kertokaapa te viisaina ja tietävinä esiintyvät, miksi EHEC-epidemiaa on esiintynyt lähinnä vain Saksassa (sielläkin keskittynyt muutamiin kaupunkeihin kuten Hampuri)!
Jos se olisi peräisin jostain tietystä vihannestuottajamaasta, niin kai sitä pitäisi silloin esiintyä useammassakin maassa.- prian
tässä tapauksessa on ilmiselvä et omalle kansalle ei uskalleta tuunnustaa joku virhe,,,kun sen jalkeen ,,,isosta rahasta on?
mut suomessa on niin hyvija marjoja mustik,,puoluk,,y.m,,,ne on ylivertaisija
niiden jalostettuja eikä kypsyneita hyvin ukopuol,,tulevija hedelm,,,,ja
ja luomutuotteet suomessa on tosi hyvija,,,,,yks asia on vaan paha
kun ihmiset ei viitti tekemään mitä ruoka kotona,,,kun aika vievän net ja tv
tää netinsukopolvi on muuten ihana ,,,mut siitä tulee täys pömpelöita
kun netin kautta elätään lapsenomaisessa ja mielikuvituksellisessa maailmassa,,,
- Hamburgergagga
Eihän se mistään vihannestuottajalta ole, vaan perseestä kotoisin.
Et nähtävästi ymmärrä luettua tekstiä.
Kaikki on jostakin lähtöisin, niin se Lassa-kuumekin jostain Kongon apinaluolasta.
Tämä ehekki tulee nähtävästi saamaan nimekseen, Hampuri- liitteen. Esim. Hampurin Ehekki, tai kansanomaisesti vaan Hampurin veriripuli.- Hyvää maailmalta
Mistäpä te tiedätte Espanjan tämänvuotisesta vesitilanteesta.
Vesivarannot ovat täynnä ja mitä tulee tuohon kurkkuun,
aiheuttaja ei ole espanjassa.
Ihme, espanjassa ihmiset syövät vihanneksia ja voivat hyvin.
Maksumiehenä tässä "myrkkykurkku sotkussa" ovat onneksi
EU/tai Saksa ja lasku vain n.200 miljoonaa €uroa/ viikko.
Kuinka on mahdollista, että useissa elintarvikkeilla on rajan
ylityksen jälkeen siniristilippu perceessä;-))
Kotimaisuus on YÖK YÖK
Ai niin onhan teillä Niilin ahvenkin kotimaista ahventa!!!
- näin meillä
Helsingin vesi jakoi viime vuonna ilmaiseksi maanviljelijöille jätevedestä tehtyä multaa . Kasvaa hyvin ja kolibakteerit viihtyvät. Toivottavasti multaa ei käytetä vihannesten ja juuresten kasvatukseen. Saastunutta porkkanaraastetta on silloin tällöin löytynyt.
- Tunnettu Tosiasia
Elintarvikkeen käsittelyketjussa on Saksanmaalla halpatyövoimaa kolmansista maista ja minkään valtakunnan 'hygieniapassit' eivät noteeraa työntekijän kotimaassaan vierailua ja "muuta ei tarvitakkaan", kun bakteerit ovat 'kotoutettavien' mukana suurkeittiön kautta sinunkin lautasellasi - sama pätee Suomeenkin.
- Kolmansista Maista
http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Pitopalvelu ehec-tutkinnassa kuolleiden määrä nousi taas/1135266795548
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792372Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1411526- 1331462
- 1581234
- 1091023
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten377950Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683