8,5/18" vanteet mutta 225 rengas liian kapea?

Biffy Clyro

Iltaa taloon

Olen hommaamassa 18 tuumaisia vanteita, leveydeltään 8,5. Kapeampia kun saa tuolla uumakoolla etsiä.

Renkaaksi kokeilin 225 leveää kumpparia, mutta nyt ekan asennuksen jälkeen näyttää siltä ettei kumi juuri yllä vanteen reunan yli. Ensimmäisenä katukivetykseen osuu siis ikävästi vanne. Voihan niitä katukivetyksiä väistää, mutta joskus kuitenkin sattuu.

Rengasmallissa on valmistajan mukaan turvareuna vanteelle, mutta 225 leveässä ei 8,5 vanteille sitä turvareunaa tunnu riittävän.

Runsaasti näitä katsellessa näyttää kyllä siltä että useissa isovanteisissa peleissä ei vanteen suojana juuri kumia ole. Vai onko 225 leveä kumi liian kapea noihin vanteisiin. Liian leveä kun mielestäni näyttää typerältä varsinkin kun ikää on jo lähes 30 ja viikset on ajeltu jo 15v sitten.

Onko siis syytä huoleen vai otanko paketin ja alan olemaan tarkempi katukivetysten kanssa?

Kiitos kommenteista/kokemuksista etukäteen

5

7681

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Biffy Clyro

      Tarkemmat tiedot:
      Vanteet: 8.5x18 jako: 5x120 ET: 35
      Renkaat: 225/40-18 W

      • täääärrriiseeeee

        ota 17 tuumaiset ja hermot lepää.


    • Siinä ja siinä riittääkö leveys. Varovaisuutta, sillähän siintä selviää.
      Itsellä 255/45 - 18 renkaat, 9 x 18 vanteilla ja kyllä kerran on joutunut vannepajalle :o)
      Oletko muuten varma et noi renkaat sopii pyörimään ja ettei nopeusmittarin virhe kasva liiaksi.
      Tuolta http://www.vannetukku.fi/rengasinfo.php löytyy laskuri millä saa helposti katottua minkä kokoiset renkaat voi laittaa. Ei sekään vielä kerro onko ne teknisesti sopivat.

    • Biffy Clyro

      Vaikea sanoa tuosta nopeudesta. En tosiaan tiedä.
      Nykyiset renkaat on: 205/55r 16"

      Rengas siis madaltuu 1,5, levenee 20 ja vanne kasvaa 2"

    • DB

      Kerrotko myös ihan jopa mikä auto, rengas ja vannemalli on kyseessä? (miksi kukaan ei koskaan kerro näitä asioita, vaikka neuvoja täällä kysellään???)

      Ei, ei, ei... rengasmerkinnät vaativat opettelua.

      205/55R16 on 63,2 cm korkea, ja 225/40R18 on 63,7 cm korkea.
      Ero on 0,5 cm korkeutta uuden renkaan hyväksi. Renkaasi koko siis kasvaa, eikä madallu. Itse renkaan profiili madaltuu kyllä, ja se madaltuu peräti 2,3 cm. Vanteen alla on siis 2,3cm vähemmän kumiakuin aiemmin, joka vaimentaa tien iskuja. Leveä vanne ei siis ole ainoa huolesi...

      225/40R18 on lähin alkuperäistä kokoa, mutta 215/45R18 tai 225/45R18 - jotka on edelleen ainakin koon puolesta lailliset - olisivat mukavammat. Niihin sitten tarvitsetkin kyllä enintään 8" leveät vanteet.

      Kyllä, 8,5 leveä vanne on liian leveä 225/40 renkaalle, vaikkakin laillinen.

      BMW:n OEM (alkuperäis)vanteita ja mm. BBS:n, Breytonin, ym asiallisten vannevalmistajien 18x7,5 vanteita on maailma täynnä. 18x8 nyt on jo ihan tuiki-tavallinen ja yleinen. Ei mitään vaikeuksia löytää sellasia.

      Jos ikää on tosiaan jo vähän enemmän, niin laita kuule sun saksalaiseen autoon ihan saksalaiset vanteet. Mielellään OEM-sellaiset. Näyttääkin sit jopa joltain...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1402
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      104
      1103
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      983
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      310
      845
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      702
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      624
    Aihe