oma hevonen

alexa11

Hei, kaipaisin hiukan mielipiteitä teiltä jotka ovat kokeneita hevos ihmisiä:)
Ollaan muuttamassa ja talossa on valmiina talli ja laitumet sekä ratsastus kenttä ja vanhempani lupasivat että saan oman hevosen seuraavana vuonna jos vain viellä haluan. Olen ajatellut asiaa niin sanotusti innolla ja kauhulla. Rehellisesti sanottuna en tiedä mitä ajatella! Olen ratsastanut nyt 4 vuotta ens vuonna tulossa 5 vuosi täyteen ja hoitanut hevosia todella paljon tallilla käyn joka arkipäivä ja sunnuntaina. Auttelen ylensä tallin omistajaa aamuisin ruokinnassa ja hevosten hoidossa touhun ylensä aamu seittämästä ilta kaheksaan tallilla ja päivään mahtuu monenlaista ratsastusta ja aloittelijoiden ohjastamista. minulla on 1 hoitoheppa jota olen pitänyt suunilleen kolme vuotta kuin omana hevosena, eli joka aamu tallilla hoitamassa ja ratsastamassa iltaan saakka, ja olen myös opiskellut hevosia todella paljon sekä päähän on jäänyt kaikki asiat hevosista mitä olen kuullut ja lukenut. Silti olen epä varma kannattaako minun ottaa hevonen? jos en kuitenkaan osaa hoitaa sitä oikealla tavalla vaan sille käy jotain? Kannattaisiko minun hankkia hevoselle kokenut hoitaja? koska ratsastustallille en sitä saa viedä koska omalla pihalla on kaikki tarvittavat jo valmiina ja se tulisi hirveän kalliiksi. Vai pitäisikö minun luopua tästä haaveesta jota olen toivonut aina vaikka se nyt toteutuisi ja vuorata vain jollekin karsina paikka ja katsoa miten asia lähtisi käyntiin? olen 12. vuotta kohta 13. ja 164cm pitkä ja painan 45kg. Kiitos kaikesta avusta:)

23

806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • HH

Ensiksi katsot ratsastusvuotesi , mitkä on aika hyvät . Sitten sun pitäisi päättää hevosen tai ponin säkää , ikä , sukupuolta ja rotua mikä sua kinnostaa :)
      Annan vinkin että älä osta Virosta vaan vain suomesta !!
      Se on järkevää että on omassa pihassa , mutta sinun pitää ostaa hevoselle kaveri eli vain hevonen ei se yksin halua olla kun olet koulussa .
      Hevonen ruokitaan 3-5 kertaa päivässä .

Varaudu siis aikaisiin herätyksiin . Karsinan sun tarvii ite siivota joka päivä . Sun pitää viedä tarhaan sateessa , kylmässä , helteessä tai muussa säässä mut ei ukkosella tai myrskyssä tietenkää :')

Sit ku oot päättäny hevosen tai ponin sään , iän , sukupuolen ja rodun mikä sua kinnostaa niin onko se harraste , kisa käytössä vai seurana jos se on ratsu .

Madotukset joka vuosi , raspaukset , kengitys 6-8 vkon välein .
      Uudet loimet , satulahuovat ym . maksaa .
      :)

Toivottavasti tää autto mut ei siis ollu mikään tarkoitus mollata hevosen ostosta vaan kannustavaksi että muistat vastuun .
      Eli et sitten pääse joka päivä kamujen kanssa elokuviin tai kauppaan .x)

Hevosen myyntipaikkoja
      :
      hevostalli.net

hevosnetti

ym.

Onnea hevosen ostoon

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :)))

• alexa11

Kiitos tosi paljon oli apua:) ja noista kyllä kaiken tiädänkin itse. Mutta hevonen tulisi kilpailu käyttöön ainakin osaksi. Yks kysymys jäi vaivaamaan minua. Kun sanoit että hevosella pitää olla jokin kaveri niin voiko se olla jokin muu kuin hevonen esim koira tai lammas tai kissa? :))

• Selestine

Valitettavasti hevonen tarvitsee aina hevosseuraa. Ja jos otat hevosen omaan pihapiiriin siitä tulee huomattavasti hankalampaa ja aika vievämpää. Toivottavasti saat hiukan apua.

Onnea hevosen ostoon! :)

• Oilijutta

Suomen lain mukaan hevosella pitää olla kaverina hevonen, lammas tai muu eläin ei kelpaa. (laki muutui pari vuotta sitten) Hevonen on vaativa eläin jonka hoitaminen ei ole ihan helppoa. Varsinkin nuorilla on tapana kyllästyä kun huomaa miten paljon oman hevosen hoito vaatii. Suosittelen että katselet pari vuotta ja osta vasta sitten jos vielä siltä tuntuu. Ja aina kun alaikäiselle ostetaan eläin VASTUU on aina vanhemilla.Terkuin vanha heppastelia eukko

• 16+1

Mikä laki? Kyllä esim. kissa riittää hevosen kaveriksi mainiosti, ja jos hevosella ei ole koskaan ollut hevosseuraa niin sillon muukaan eläin ei oo välttämätön.(Kunhan viettää itse hevosen kanssa paljon aikaa) Jos sillä on joskus ollut hevosten tai muiden eläinten seuraa niin sillon ehdottomasti joku eläin sen seuraksi, jos vaan suinkin on mahdollista niin toinen hevonen.

• Kurkop

Se että tarviiko hevonen toista heppa kamua on aika yksilöllistä. Minulla on 2 hevosta ja toinen on erakko toisella on taas toinen hepo bestits jota ilman se ei enää pärjää

• piflutx,kjhb,m

hevosella PITÄÄ OLLA heppa kaveri! tunnen yhen tytönki jolla oli pon i joka oli ollu yksin pari vuotta ja yhtäkkiä se vaan masentu ja ei syöny jne. ja sitten sille hommattiin shettis ja se virkisty ihan silmissä!eli hommaa vaikka shettis voit pitää sitä vaikka mukanar atsastuksessa irti niinku meki ollaan tehty jos ei voi liikuttaa kerralla kuin yhen hepan niin ollaan otettu toinenki mukaan ja perässä(tai edessä:) on tullu ja se tyttöki pitää sitä shettistä mukana kun ridaa omalla ponillaan:) eli hommaa toinen hepo tai poni! vaikka se hepo olis tottunu oleen yksin! ihan kokemuksesta tiiän että hevonen tarvii kaverin! ei mikään kissa riitä ja toiseksi semmosii hevosii on harvassa jotka pärjää yksin O.o muuten mun mielestä voisit ottaa hevosen:)

• alexa11

kiitos, kaikista vastauksista ja tuota suomenlakia kyllä ihmettelen?? olen lukenut aiheesta paljon ja useammilla hevosilla on ollut kaverina kissa tai jokin muu eläin.. ja kuitenkin minulla on mahdollisuus viedä hevonen aina vähän matkan päähän missä sillä olisi heppa kaveri sen aikaan mitä olen koulussa. ja päätin nytte että otan hevosen vuokralle vuodeksi ja kokeilen miten se lähtee jos onnistuu niin sitten hankin hevosen:)

• Sinuna Miettisin:D

Sinulla on melko hyvät onnistumismahdollisuudet siihen, että kaikki menee suhteellisen hyvin: Tiedät hevosista & niiden hoidosta, olet ratsastanut pian 5 vuotta... Sekin vaikuttaa huomattavasti asiaan positiivisesti, kun sinulla on talliarkikokemusta, yhdessä ammattilaisen kanssa :) Huolestuttaa vaan se, että olet omaan pihaan kauramopoa hommaamassa.. Se ei ole ensihevosen kohdalla kannattavaa eikä järkevää. Sijoita sen sijaan hevonen täysi- tai puolihoitotalliin. http://www.hevostalli.net löytyy paljon myyntihevosia & talleja, käy kurkkaamassa! :D Siellä voit myös ostaa & myydä itse hevos-ja ratsastajatarvikkeita. Ja jos ostat kauramopon omaan pihaan ilman, että lähettyvillä on hevosammattilaisia, sinun täytyy ostaa myös TOINEN HEVONEN yhden kaveriksi. Ruokaan kuluu paljon rahaa, varsinkin kun on 2 ahmattisuuta ruokittavana. Myös kahden humman kengitykset, vuolut, raspaukset, rokotukset, muut eläinlääkärikulut, madotukset, tarvikkeet, kentän & tarhojen & laidunten kunnossapitoon uppoaa paljon seteleitä...!

• alexa11

kiitos, ketä nyt uskoisi tossa hevoskaveri juttua? kun monet sanoo että pitää olla ja sit taas toiset sanoo että ei tarvitse olla? sen tiedon tarvitsen viellä :)

• PööPö99

Meillä ori ja sen seuraksi en suosittele toista hevosta, muuten toinen lähtee jalat edellä pois tarhasta. Äidin ravuri ja isän ruuna olivat kuin paita ja peppu, kunnes isän ruuna kuoli. Muutaman päivän ajan se jaksoi hirnua perään ja sitten ei ollut moinaankaan. Sen jälkeen yritettiin kaveriksi russ-ponia, mutta siitä ei tullut mitään, sillä tamma tuntui vihaavan poneja. Connemaraakin oltiin kokeiltu kun saatiin ylläpitoa vastaan ja sekin meni poskelleen.

Kaikki hevoset eivät ole seurankipeitä, vaikka ovatkin laumaeläimiä. Meille eläinlääkäri ei kyllä ole maininnut mitään mistään kahden hevosen laista. O.o Jos ponia/hevosta menet ostamaan voit kysellä vähän omistajalta, millaisessa seurassa hevonen on ollut. Ja jos tallissasi/tarhassasi on tilaa, voithan vuokrata jollekin karsina/tarhapaikan.

• Eläinten ystävä

Täysin hölyn pölyä!! Hevoset ovat olleet aikonaan maalla työ
        hevosia, eikä siellä ollut laumaa mukana. Pisneksen tullessa mukaan
        omistajat vievät hevoset talleille ja oletetaan että kaiikki hyvin!
        Tosiasiassa kun bisnes on ainut asia mitä yrittäjä ajattelee niin
        "pommi" on valmis! Huom! Aukaiskaa silmänne miten teidän
        hevoset voivat talleilla, mieten tarhaus? uivatko lietteessä, miten
        talli ja ilman vaihto, entä kokonais kuva ympäristöstä, onko kuin
        kaatopaikka kaikki hoitamatta? Pistää miettii välittääkö tallin
        omistaja ollenkaan eläimistä vai pelkästään rahasta!!!

• HH

Kyllä heppa tarvii heppa kaverin . :) ( sori vähän myöhäs )

16 1 : Kyllä laki siihen puuttuu ja mikäli hevoselle ei osteta kaverii ni eläinsuojelu ottaa sen huostaan ja etsii uuden kodin ....

JOKO OSTIT OMAN HEVOSEN ? Olisi kiva tietää minkä rotuseen , ikäseen , säkäseen ym . päädyit

• PööPö99

Finlexin sivuilla ei kyllä löydy mitään "kahden hevosenlaista", vaikka siellä kyllä on aina ajantasaiset lait. Onhan se suotavaa, että olisi useampi hevonen, kuin se yksi, onhan hevonen laumaeläin, mutta laki ei sitä tietääkseni vaadi. Hyvä jos on varaa pitää kahta hevosta, mutta periaatteessa laki ei voi vaatia sitä. Onhan koirakin laumaeläin, mutta ei laki vaadi hankkimaan kahta koiraa.

• alexa11

Kiitos nyt kaikille paljon ja kyllä ostin oman hevosen ja mailmanparhaan sellaisen; ) rotu oli friisiläinen ja loistavasti on pärjännyt ilman hevos kaveria koska ei ollut entisillä omistajillakaan kuin yksi hevonen ja sanoivat etteivät ole kuullutkaan tuosta laista? ja myös kysyin asiaa pätevältä hevosammattilaiselta ja hän sanoi, että monella on vain yksi hevonen jos itse on paljon hevosen kanssa hevonen ei tarvitse toista kaveriksi . ja hh ostin friisiläis tamman ikä n.10 ja säkä n, 155 : )

• Ridaa

Onnee sulle hirveesti. Minäkin unelmoin omasta hevosesta mutta nyt unohdin haaveen. Harrastan muuten vaan ja hoidan hoitsuani. Nyt unelmoin omasta hamsterista... Mutta: Onnee sulle ja friisilles! Toivottavasti viihdytte yhdessä. Eikä sitä toista hevosta pakosti tarvita.

• Tietämätön.com

En nyt oikeastaan ole kokenut ja hyvä ratsastaja mutta, jos harkitset hevosen ottoa, kokeile ensin ylläpitö hevosta tallissasi, jos ajatus tuntuu hyvälle voit harkita jo omaa (::

• <<<

Ois nastaa aikanaan harrastaa ratsastusta 35 v josta taukoa 23 v ja sitten oma hevonen 7.5 vuotta ja avovaimo Johannalla hevonen ruskeasuolla meilahti jossa asuisimme 3.5 v ni siellä...Johanna Kisaisi jopa esteratsastajana ja toimisi opettajana

• alexa11

tietämätön mulla on jo oma hevonen : D

• turnusill

Hevoselle kaveriksi hevonen. Ei se hevonen ymmärrä mitään kissan tai lampaan päälle, koska eivät puhu samaa "kieltä". Ei, laki EI VAADI lajitoveria, mutta se on erittäin suositeltavaa. Vaikka hevonen ei tule toimeen muiden hevosten kanssa, sen täytyy kuitenkin saada sitä seuraa, silloin ne tarhataan yksinkertaisesti yksin ja niin, että ovat kuitenkin näköetäisyydellä.

Eli ei hevosta koskaan yksin, vaikka olisi kuinka "erakko". Tuolla yksin pitämisellä nimenomaan saadaan hyvin paljon hevosia, jotka ovat aggressiivisia toisia hevosia kohtaan, koska eivät ole saaneet elellä toisen/toisten hevosten kanssa. Ei siis osaa mukautua lajitoveriin.

-

Jos olet vähänkään epävarma, niin et todellakaan ota hevosta etkä varsinkaan omaan pihaan. Omassa pihassa oleva hevonen vie aikaa ja siinä täytyy oikeasti olla sitä tietoa ja taitoa. Vai saatko joltain osaavalta apua? Mikäli et, niin sinun tulee tietää ruokinnasta, lääkinnästä yms. Sinun tulee osata säännöstellä ja annostella ruoka sen mukaan miten hevonen liikkuu, sinun tulee osata tunnistaa erilaisia sairauksia ja hoitaa haavoja sun muita.

Eli vaikka muutatte taloon jossa on talli, niin ei suuna päänä pidä ottaa omaa hevosta sinne jos ei tiedä vielä asioista ihan kaikkea. Pelkät ratsastusvuodet eivät kerro sinun hevostaidoistasi mitään.

• assi

Sun kantsis juoda enemmän maitoo tai syödä ehk vähän enemmän(älä pahastu ihan hyvällä tarkoitan)

Ja toooooooodella paljon onne hevosen ostón puolesta kaikkea hyvää teille.

• heppaostos
    • plöyhd

Jos teillä kerran on talli pihapiirissä niin mikset vuokraa yhtä tallipaikkaa jollekin joka samalla toisi kaverin hevosellesi ? Saisi "tuloja" jolla kattaa omaa hevosta ja hevosesi kaverin :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruotsissa uusi vakava ongelma: Vanhusten seksuaalinen hyväksikäyttö

palvelutaloissa ja kotihoidossa. Tämäkin on ihan puhtaasti väärän maahanmuuton vaikutusta, sillä tekijät ovat kaikki keh
      Maailman menoa
      72
      1892
    2. Työeläkkeiden maksaminen lopetettava ASAP.

"Vanhimmat sukupolvet ovat saaneet vastinetta eläke­maksuilleen monin­kertaisesti nykyisiin ja tuleviin sukupolviin verr
      Maailman menoa
      97
      1643
    3. Millä kolmella sanalla

Kuvailisit kaivattuasi?
      Ikävä
      141
      1151
    4. Kyllä mä oon valmis jos sä oot

Vaikka ja mihin... mutta paikka on väärä.
      Ikävä
      59
      678
    5. Miltä se tuntuu olla

vihattu ja kukaan ei puolusta?
      Ikävä
      198
      642
    6. Järkytys uutisten ystäville - Huomenta Suomen kesään iso muutos

Huomenta Suomi on monen suomalaisen vakio-ohjelma. Suorana nähtävä Huomenta Suomi seuraa päivän tärkeimpiä uutisia, pol
      Maailman menoa
      6
      626
    7. Trumpille jälleen voitto

Trump ensin tuhosi Iranin ydinohjusprojektin, jotta ko. terroristivaltio ei voisi aiheuttaa ydinsotaa. Ja nyt Trump pako
      Maailman menoa
      185
      535
    8. Mitä mietit juuri nyt?

🤔
      Ikävä
      51
      500
    9. Aurinkoni...

On ikävä sua ❤️
      Ikävä
      46
      488
    10. Haluan teidät molemmat elämääni

Toista rakastan todella syvästi, ja toinen on kuin paras ystävä minulle. En voi luopua kummastakaan... </3
      Ikävä
      37
      452
    Aihe