Tulipa käytyä Haaparannan K-raudassa

Rakentaja Rauno

Muutamia huomioita:

Onpa todella iso kauppa muuten. Ihan suuruusluokkaa Helsingin K-raudat. Myös valikoima on paikoin erittäin kattava. Tarjolla on myös erikoisempaa tavaraa, mikä on plussaa. Enää ei välttämättä tarvitse lähteä tilaamaan erikoisempaa tavaraa nettirautakaupasta tai matkustaa Ouluun/Helsinkiin hakemaan sitä.

Tuo Lakkapää onkin vähän kyrsinyt kun esimerkiksi villaveitset on joutunut hakemaan Kemin K-raudasta. Lakkapään paikoin omituinen ja ohut tuotevalikoima kun ei aina oikein palvele. Lisäksi Lakkapään hinnat eivät ole kilpailukykyisiä. Eivät ne olleet edes K-rauta aikoina saati nyt sitten itsenäisenä. Kemin K-raudasta on ollut paremmin rakentajan tarvitsemaa erikoistavaraa ja mm. työkaluja ja tarvikkeita (esim. naulaimeen nauloja).

Lakkapään vahvuus onkin kait tunturialueen rakentajien palvelukyvyssä, jonne ajavat rekoilla tavaraa. Sen sijaan tämän perän rakentajaa Lakkapää on heikommin jaksanut palvella ja olla hintakilpailukykyinen. Monesti on pitänyt lähteä Kemiin hakemaan tavaraa kun se on siellä ollut niin paljon halvempaa!

Mutta puhutaanpa tästä uudesta tulokkaasta.

Se mitä jaksoin hintoja katsella, niin ei tuo nyt aivan pahalta vaikuttanut. Kruunun kurssinkin on nykyään julman kova, joten mielestäni hinnat olivat siedettäviä (eivät kuitenkaan halvat). Hieman jäi epäselväksi, minkälaisiin alennuksiin pystyvät tai haluavat ryhtyä (ammatti)rakentajien kanssa?

(jatkuu seuraavassa viestissä)

53

3018

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rakentaja Rauno

      (jatkoa 5000 merkin rajoituksen vuoksi)

      Muutama negatiivinen huomio paikasta:

      - informaatio suomeksi tökkii monin paikoin, kirjoitettu informaatio on lähes pelkästään ruotsiksi?

      - henkilökunta ilmeisesti osaa hyvin suomea, mikä hieman kompensoi puutetta, mutta joskus olisi hauska vain itse katsella asioita ilman että joku myyjä huohottaa koko ajan niskaan ja pommittaa kysymyksillään - semmoinen on ahdistavaa eikä anna ajatuksen rauhaa

      - henkilökunnasta tulikin mieleeni, että ainakin näin avajaispäivinä siellä oli porukkaa töissä kuin pipoa - vaikka väkeäkin oli paljon niin jatkuvasti oli niskassa joku huohottamassa "mitä sais olla" - käsittääkseni paikka leuhkii panostuksillaan palveluun - mielestäni tuollainen niskaan hyppiminen ei ole palvelua vaan asiakkaan ahdistelua

      - luulisi nyt henkilökunnankin ymmärtävän, että avajaispäivänä ja muutoinkin aikuinen ihminen osaa kyllä tulla myyjältä kysymään jos apua tarttee - jatkuva niskaan hyppiminen on ahdistavaa - kuten sanoin, usein sitä haluaa itse rauhassa tutkia tarjontaa ja funtsia - funtsiminen on mahdotonta jos joku on niskassa jatkuvasti pommittamassa kysymyksillä - ainakin minulle riittää palveluksi että tiedän myyjän olevan jossain olemassa ja voin hänet halutessani tavoittaa kun olen kypsynyt ajatustyössäni päätökseen lähteä hieromaan kauppaa tai että olen saanut funtsittua kysymykset valmiiksi mitä haluan oikeasti tietää tuotteesta

      - ettei vain henkilökunnan määrään ole panostettu liikaa? Palvelu on toki tärkeää, mutta niin ovat edulliset hinnatkin. Jostain syystä näitä K-kauppiaita vaivaa ylipalvelun syndrooma. Kuvitellaan, että asiakkaita kiinnostaa vain jatkuva passaaminen ja hyysääminen. Kannattaa muistaa, että niiden myyjien lauman palkat maksaa aina asiakas. Ei minua kiinnosta valtavan myyjälauman elättäminen vaan kohtuus tässäkin asiassa, lagom är bäst.

      - toivottavasti tuosta K-raudasta ei tule asiakkaan painajaista, jossa valtava myyjälauma käy herhiläisten tavoin kimppuun aina kun erehtyy kauppaan sisään astumaan - jos kerran rakentaa valtavan ison hallimyymälän IKEA:n tapaan niin kannattaisi ymmärtää antaa asiakkaalle rauha myös antaa vaellella ja "ihailla" valikoimaa.

      Ikeasta muuten tuon Haaparannan K-raudankin kannattaisi ottaa enemmänkin oppia. Mielestäni Ikeassa on aika hyvin balanssissa tuo että saa toisaalta itse rauhassa kierrellä ja katsella. Mutta silti on myyjäkin olemassa, jokaisen osaston keskellä on myyjän saareke, josta usein tavoittaa myyjän. Varsinkin erikoisemmat osastot kuten Keittiö ym. ovat Ikealla aina miehitettyjä ja palvelua saa - jos sitä tarvitsee ja haluaa. Mutta Ikeassa ei kukaan tule ahdistelemaan jatkuvalla kiusaamisella ja kyselemisellä. Tuosta kannattaa ottaa oppia. Hienovarainen tyyli. Ikean menestyksenhän jokainen tietää, joten sitä ei tarvitse kerrata.

      Ikeasta kannattaisi ottaa myös oppia kirjallisen informaation tarjoamisessa myös SUOMEKSI. Katsokaapa kuinka Ikeassa on esimerkillisesti liki kaikki kyltitetty kahdella kielellä. Myyjien rinnasta näkee suoraan mitä kieliä he osaavat ja vaikka joskus myyjällä olisi vain ruotsinlippu rinnassa, niin silti näköjään osaavat ainakin auttavasti suomenkieleä (olen testannut piruuttani).

      Ikeasta kannattaisi ottaa oppia myös kanta-asiakaskortin kanssa. Nythän ei kuulemma Plussa kortista anneta pisteitä. Ikealla ei ole mitään vaikeuksia toimia kahden maan korttien kanssa, mutta kankea K-rauta ei näköjään tähän taivu?

      Ilmiselvästi Haaparannan K-rauta on rakennettu suomalaisten eurojen varaan. Joten kannattaisi ottaa hieman enemmän tosissaan silloin suomalaisten asiakkaiden tarpeet ja erityispiirteet.

      Ehkä svensson asiakkaille ei ole tärkeää edulliset hinnat (mitä epäilen kyllä). Ehkä svensson asiakkaille on tärkeää, että niskassa on joku jatkuvasti huohottamassa ja pakottamassa kaupankäyntiin.

      Mutta näin suomalaisena sanoisin, että minä en moisesta tyylistä tykkää.

      Ehkä hintoihin on suomalaistyyliin jätetty tinkivaraa? Siitä en kauheasti välittäisi. Siinä kohtaa pidän enemmän ruotsalaistyylistä, että pannaan reilusti ne hinnat esiin, millä kauppaa kyetään käymään. Toivottavasti siinä ei mennä kuitenkaan lakkapäämäisyyksiin. Lakkapäähän toteutti tuon hintojen ruotsalaistamisen niin, että otettiin K-raudan hinnat (joissa oli aina 10-30% tinkivara) ja jätettiin niistä tinkausvara pois. Ilmoitettiin että tää on apoteekin hinta ja Piste. Ilmankos sen jälkeen Kemin K-raudasta tuli perkeleesti paljon kiinnostavampi kun saman tavaran saa jopa 40% alennuksella Lakkapäähän nähden (esim. FPS palosuojavilla jne)

      • villaa tarvis.

        hyvä että on kilpailua.

        mun mielestä ei ole hirveesti haittaa jos ne meisselit ja sudit ei lue ruotsiksi,itse asiassa se on surkeaa jos ei sen vertaa ruotsia ymmärrä,sitä on koulussa pakosta oppinut (ala ja yläaste)varsinki näin raja naapureina kun ollaan.nimittäin ei tämä ole mikään turistien "veto"marketti,vai meinaatkos että joku lähtee esim.rovaniemeltä/oulusta haaparannan k-rautaan?? never.kaiken lisäksi myyjät osaa suomea,ne on sitä varten siellä että ne palvelee.toki tässä se perisuomalainen ujous iskee,jos on löydä villa veitseä täältä ilman kysymättä niin ajan vantaan k-rautaan.

        lmiselvästi Haaparannan K-rauta on rakennettu suomalaisten eurojen varaan.tuskimpa vain.veikkaampa että kävijöitä on enemmän ruotsista ja muualta entä suomesta.ei se ikea suomalaisia "niin kauheasti vedä" mitä luullaan.ne joita ikea kiinnostaa ne käy kerran ja huomaa että jaa-a tässäkö se nyt oli ja tavaran laatu on mitä on.ainaki parkkipaikalla 90% on muiden maiden rekkareita, entä suomen.ja on pöljää olettaa että kun käy ikeassa niin käy muissakin liikkeissä.

        se on ainainen riesa uudessa kaupassa,että myyjät "hyökkäävät" kyllä se kohta on niin että niitä saa etsiä ja hakea kissojen ja koirien kans.ei poikkea tämäkään asia haaparannan k-raudassa.

        ica-maxi ei ole kaatunut vielä vaikkei siellä lue suomeksi? jotku jopa kehuu sitä kauppaa.

        jos kauppa on halvempi entä torniossa / kemissä.käyn siellä kun tilanne rauhottuu eli myyjät jää notkuun koneille jne..

        ett måttband och skruvmejsel.


      • Rakentaja Rauno
        villaa tarvis. kirjoitti:

        hyvä että on kilpailua.

        mun mielestä ei ole hirveesti haittaa jos ne meisselit ja sudit ei lue ruotsiksi,itse asiassa se on surkeaa jos ei sen vertaa ruotsia ymmärrä,sitä on koulussa pakosta oppinut (ala ja yläaste)varsinki näin raja naapureina kun ollaan.nimittäin ei tämä ole mikään turistien "veto"marketti,vai meinaatkos että joku lähtee esim.rovaniemeltä/oulusta haaparannan k-rautaan?? never.kaiken lisäksi myyjät osaa suomea,ne on sitä varten siellä että ne palvelee.toki tässä se perisuomalainen ujous iskee,jos on löydä villa veitseä täältä ilman kysymättä niin ajan vantaan k-rautaan.

        lmiselvästi Haaparannan K-rauta on rakennettu suomalaisten eurojen varaan.tuskimpa vain.veikkaampa että kävijöitä on enemmän ruotsista ja muualta entä suomesta.ei se ikea suomalaisia "niin kauheasti vedä" mitä luullaan.ne joita ikea kiinnostaa ne käy kerran ja huomaa että jaa-a tässäkö se nyt oli ja tavaran laatu on mitä on.ainaki parkkipaikalla 90% on muiden maiden rekkareita, entä suomen.ja on pöljää olettaa että kun käy ikeassa niin käy muissakin liikkeissä.

        se on ainainen riesa uudessa kaupassa,että myyjät "hyökkäävät" kyllä se kohta on niin että niitä saa etsiä ja hakea kissojen ja koirien kans.ei poikkea tämäkään asia haaparannan k-raudassa.

        ica-maxi ei ole kaatunut vielä vaikkei siellä lue suomeksi? jotku jopa kehuu sitä kauppaa.

        jos kauppa on halvempi entä torniossa / kemissä.käyn siellä kun tilanne rauhottuu eli myyjät jää notkuun koneille jne..

        ett måttband och skruvmejsel.

        Itselläni on kotikielenä ruotsi, mutta ymmärrän silti etteivät kaikki ihmiset tässä maailmassa osaa ruotsia. En kirjoittanut kommenttiani oma-napa-lähtökohdista, kuten 99% ihmisistä tuppaa tekemään vaan yritin käsitellä asiaa vähän yleisemmälläkin tasolla.

        Varmaankin käsität, että meikän ruotsi on sillä tasolla, että minä en paljon tulkkeja Pohjoismaiden alueella liikkuessa tarvitse - kun käyn kauppaa ihan omasta takaa liki joka päivä. Myönnettäköön, että tanskan kieli mulla vähän tökkii, mutta siinäkin on edistytty. Entäs herra kommentaattori itse. Sujuukos siellä kommunikaatio tanskaksi? :)

        Ainakin meikäläinen lähtee kauppamiehenä siitä periaatteesta, että asiakasta pyritään palvelemaan ja informoimaan hänen ÄIDINKIELELLÄÄN. AINA.

        Mitä paremmin tavoitat asiakkaan ja pääset hänen kanssaan kontaktiin, sitä paremmin kauppa käy.

        Kaikki eivät ruotsia sujuvasti osaa ja tällöin siitä tulee kauppiaalle kauppojenteon este. Jos asiakas ei täysin ymmärrä esim. tuoteinformaatiota tai mihinkä tuotetta voisi käyttää, jää ahaa-elämykset saamatta ja kaupatkin tekemättä. Tai sitten asiakas vaan ostaa sieltä missä kauppias tavoittaa hänen tietoisuutensa paremmin. Näin se vaan menee.

        Kirjoitin kommenttini aivan tuosta lähtökohdasta. Jos kauppiasta kiinnostaa kaupanteko ja liikevaihtonsa maksimointi, silloin hän miettii asiat asiakkaan kielellä. Tästä on kokemusta vaikka huru mycket, joten asiasta on turha taittaa peistä.


      • Menkää hei itteenne.

        Jos olisit ees joskus ollu palvelualalla töissä, ymmärtäisit mistä on kyse. Kun kauppa avataan, koko henkilökunta on töissä samaan aikaan. Ja juuri sen takia koska avajaispäivänä asiakasmäärä on todella suuri. Ihan turha kuvitellakaan, että normaali päivänä myyjät "hengittää niskaan". Ja vaikka kysyisivätkin, ne on just teitä varten siellä. Näyttää, ettei mikään kelpaa....Luin juttua eräästä Suomen puolella olevasta kaupasta, josta valitettiin sitä, että myyjiä ei oo ja ny valitetaan, et myyjiä on liikaa!!!! Teidän valittajien pitäis käydä esim. Turkissa, niin loppuis valitus. Siellä jos missä myyjät tunkeilee... Tosi pitkän jutun kirjoitit, mutta olisko pitäny vähän miettiä, mitä kirjoittaa. Itse kaupassa vuosia työskenneellenä voin kertoa, että on ihan sama mitä kauppias tekee asiakkaiden eteen, niin Aina löytyy joku jollon jotain valittamista.


      • Masut
        Menkää hei itteenne. kirjoitti:

        Jos olisit ees joskus ollu palvelualalla töissä, ymmärtäisit mistä on kyse. Kun kauppa avataan, koko henkilökunta on töissä samaan aikaan. Ja juuri sen takia koska avajaispäivänä asiakasmäärä on todella suuri. Ihan turha kuvitellakaan, että normaali päivänä myyjät "hengittää niskaan". Ja vaikka kysyisivätkin, ne on just teitä varten siellä. Näyttää, ettei mikään kelpaa....Luin juttua eräästä Suomen puolella olevasta kaupasta, josta valitettiin sitä, että myyjiä ei oo ja ny valitetaan, et myyjiä on liikaa!!!! Teidän valittajien pitäis käydä esim. Turkissa, niin loppuis valitus. Siellä jos missä myyjät tunkeilee... Tosi pitkän jutun kirjoitit, mutta olisko pitäny vähän miettiä, mitä kirjoittaa. Itse kaupassa vuosia työskenneellenä voin kertoa, että on ihan sama mitä kauppias tekee asiakkaiden eteen, niin Aina löytyy joku jollon jotain valittamista.

        näin se on! siihen lisäksi minunki on pakko kysyä,että kuka yrittäjä antaa "vinkkejä" täällä muille yrittäjille ja itse on loistava firmanpyörittäjä ? varsinkinkun kyse on kohtuu kokoisesta ketjusta suomessa 40 myymälää ja ruotsissa 14.

        kauhea itkeminen kun liike ollut 1pv auki? hehehee Rauno the Rakentaja my ass.


      • Rakentaja Rauno
        Menkää hei itteenne. kirjoitti:

        Jos olisit ees joskus ollu palvelualalla töissä, ymmärtäisit mistä on kyse. Kun kauppa avataan, koko henkilökunta on töissä samaan aikaan. Ja juuri sen takia koska avajaispäivänä asiakasmäärä on todella suuri. Ihan turha kuvitellakaan, että normaali päivänä myyjät "hengittää niskaan". Ja vaikka kysyisivätkin, ne on just teitä varten siellä. Näyttää, ettei mikään kelpaa....Luin juttua eräästä Suomen puolella olevasta kaupasta, josta valitettiin sitä, että myyjiä ei oo ja ny valitetaan, et myyjiä on liikaa!!!! Teidän valittajien pitäis käydä esim. Turkissa, niin loppuis valitus. Siellä jos missä myyjät tunkeilee... Tosi pitkän jutun kirjoitit, mutta olisko pitäny vähän miettiä, mitä kirjoittaa. Itse kaupassa vuosia työskenneellenä voin kertoa, että on ihan sama mitä kauppias tekee asiakkaiden eteen, niin Aina löytyy joku jollon jotain valittamista.

        Noin minäkin arvelin, että siellä oli varmaan kaikki paikalla. Järkeväähän se. Toisaalta siellä oli kyllä ihmisiäkin paljon ja silti ahdistelijoita riitti. Pitää suhteuttaa siihenkin.

        Aika näyttää sitten paljonko siellä tosiaan ahdistellaan ja eihän tämä asia henkilökunnan MÄÄRÄSTÄ ole kiinni vaan ASENTEISTA. Sama se vaikka siellä ei olisi kuin 1 myyjä töissä, mutta jos käy päälle kuin yleinen syyttäjä eikä anna asiakkaille edes pyytämällä ajatuksen rauhaa, niin hanuristahan semmoinen myymälä on.

        Kuten kirjoitin: pa*kaako sitä rakentelee IKEA:n tyylisiä itsepalveluhalleja jos ei kerran anna asiakkaiden sitten rauhassa kierrellä ja funtsia?

        Kannattaa tehdä siitä rautakaupasta Spede Pasesen sketsin mukainen rautakauppa. Siellä oli palvelua. Joka ikinen prikkakin piti anella myyjältä ja mihinkään ei saanut omin käsin tutustua tai "hypistellä".

        Enkä minä ole mitään valittanut. Kannattaa vähän kouluttaa sitä omaa itsetuntoa. Se, että toteaa mitenkä asiat ovat, ei ole valittamista.

        Kirjoitin miten kirjoitin ja jos oli mielestäsi liian pitkä, niin jätä lukematta tai muuta sinne Turkkiisi valittamaan.


      • Rakentaja Rauno
        Masut kirjoitti:

        näin se on! siihen lisäksi minunki on pakko kysyä,että kuka yrittäjä antaa "vinkkejä" täällä muille yrittäjille ja itse on loistava firmanpyörittäjä ? varsinkinkun kyse on kohtuu kokoisesta ketjusta suomessa 40 myymälää ja ruotsissa 14.

        kauhea itkeminen kun liike ollut 1pv auki? hehehee Rauno the Rakentaja my ass.

        Miksen antaisi? Ei se ole minun busineksista pois. Toimin aivan eri toimialalla ja B2B.

        K-Rauta on muuten Ruotsissa tappiollinen ketju. Ei se suuruus tee onnea jos ei osaa hommaa.

        Kovasti tuntuu jengiä ketuttavan kun sanavalmiutta ja valistuneita mielipiteitä löytyy tästä kynästä.


      • Y ja I
        Rakentaja Rauno kirjoitti:

        Miksen antaisi? Ei se ole minun busineksista pois. Toimin aivan eri toimialalla ja B2B.

        K-Rauta on muuten Ruotsissa tappiollinen ketju. Ei se suuruus tee onnea jos ei osaa hommaa.

        Kovasti tuntuu jengiä ketuttavan kun sanavalmiutta ja valistuneita mielipiteitä löytyy tästä kynästä.

        K-Rauta on muuten Ruotsissa tappiollinen ketju.? on vain? eiköhän se nyt ole pääsääntöisesti kuules voittava ketju siellä sveduissa myös.

        :D


      • Faktat ovat tylyjä
        Y ja I kirjoitti:

        K-Rauta on muuten Ruotsissa tappiollinen ketju.? on vain? eiköhän se nyt ole pääsääntöisesti kuules voittava ketju siellä sveduissa myös.

        :D

        Tilinpäätöstietojen mukaan kuitenkin tämä "voittava ketjusi" Ruotsin operaatio kyntää tappiota vuosi toisensa jälkeen, joten Rane on oikeassa.

        http://tinyurl.com/krautaab


      • joo faktaa
        Faktat ovat tylyjä kirjoitti:

        Tilinpäätöstietojen mukaan kuitenkin tämä "voittava ketjusi" Ruotsin operaatio kyntää tappiota vuosi toisensa jälkeen, joten Rane on oikeassa.

        http://tinyurl.com/krautaab

        joo tekee AINA VAIN pelkkää miinusta,se on hyödyllistä.


      • jlwön

        Siisti paikka ja tavarat helppo löytää.Hain tänään puutavaraa. Ei tarvi kahlata roskien , laudanpätkien ja teräspantojen seassa kuten parissa muussa paikallisessa varastoyymälässä.
        Hinnat pikkuisen korkeahkot, mutta onhan kruunukin vahva.
        Otetaan paikalliset vaikka parin kuukauden ajan tavaramme täältä, saadaan lakkapäät ja puukeskukset tosissaan puristaan löysät hinnoistaan ja ehkä myös siivoamaan tilansa .....


    • aeaeaeeaae

      mikä teitä tolloja vaivaa,siellä ei tarvisi lukea mitään suomeksi se on ruotsi! se ei ole kaksi kielinen maa kuten suomi! joten siitä on ihan turha marista.

      30 työntekijästä 28 osaa suomea lehden mukaan.

      • Rea-listi

        Kuka niin on väittänyt, että tarvitsee?

        Ei Ikeankaan "tarvitse". Silti siellä lukee suomeksi asiat.

        Miksi?

        Koska Ikea haluaa menestyä ja haluaa suomalaisten euroja.

        Ilmeisesti Haparandan K-rauta ei sitten suomalaisia asiakkaita kaipaa?

        Vähänkö epäilen, että 10000 asukkaan (joista 60% eläkeläisiä) Haparanda tulee elättämään tuollaista K-rautahehtaarihallia. Työntekijöitäkin 30! Käsittääkseni niille kaikille maksetaan palkka?

        Joko ruvetaan lyömään vetoa, kauanko paikka pysyy pystyssä?

        Koska päästään K-rautaan shoppaileen halvalla "lopettajaisalennusmyynnissä"?

        Olisko 1,5 vuotta sopiva veikkaus?


      • vanha suom.sananlask

        Kenen asiakkaan euroja haluat, sen kielillä laulat.

        Oli vaikka kuinka yksikielinen maa lystää.

        Meikä poika äänestää ihan itte lompakollaan mikä ja kuka kauppias saa euroni. Jos minä tykkään, että minua palvellaan urdustanin kielellä ennenkuin raotan lompakkoani, niin asian on vissiin niin ja sitä ette saa muutettua vaikka kiukkuaisitte täällä kuinka ettei ole kaksikielinen maa. Hähhää.


      • leeverkuud
        Rea-listi kirjoitti:

        Kuka niin on väittänyt, että tarvitsee?

        Ei Ikeankaan "tarvitse". Silti siellä lukee suomeksi asiat.

        Miksi?

        Koska Ikea haluaa menestyä ja haluaa suomalaisten euroja.

        Ilmeisesti Haparandan K-rauta ei sitten suomalaisia asiakkaita kaipaa?

        Vähänkö epäilen, että 10000 asukkaan (joista 60% eläkeläisiä) Haparanda tulee elättämään tuollaista K-rautahehtaarihallia. Työntekijöitäkin 30! Käsittääkseni niille kaikille maksetaan palkka?

        Joko ruvetaan lyömään vetoa, kauanko paikka pysyy pystyssä?

        Koska päästään K-rautaan shoppaileen halvalla "lopettajaisalennusmyynnissä"?

        Olisko 1,5 vuotta sopiva veikkaus?

        1v koska se pulju KAATUU siihen että ei ole SUOMENKIELISIÄ kylttejä.muita syitä ei voi olla.


      • aeeaaeeewww
        vanha suom.sananlask kirjoitti:

        Kenen asiakkaan euroja haluat, sen kielillä laulat.

        Oli vaikka kuinka yksikielinen maa lystää.

        Meikä poika äänestää ihan itte lompakollaan mikä ja kuka kauppias saa euroni. Jos minä tykkään, että minua palvellaan urdustanin kielellä ennenkuin raotan lompakkoani, niin asian on vissiin niin ja sitä ette saa muutettua vaikka kiukkuaisitte täällä kuinka ettei ole kaksikielinen maa. Hähhää.

        eli et ole ikinä käynyt missään saati ostanut mistään mitään muualta kuin torniosta.

        nykypäiväinen sananlasku on tule ihmisten kanssa toimeen.


      • Jep jep jep
        aeeaaeeewww kirjoitti:

        eli et ole ikinä käynyt missään saati ostanut mistään mitään muualta kuin torniosta.

        nykypäiväinen sananlasku on tule ihmisten kanssa toimeen.

        Tuolla ideallahan Jukka Lakkapään kannattaisi pyörittää rautakauppaansa Luleåssa suomeksi.

        Eihän sillä ole väliä, millä kielellä tekstit myymällässä ovat, eihän? :)

        Ehkä kauppias Lakkapää on sen verta perillä hommasta, että pitää ideaasi ns. typeränä. Verokalenterista näkee, kumpi teistä tienaa paremmin. Sinä vaiko Jukka :)


      • tr n
        Jep jep jep kirjoitti:

        Tuolla ideallahan Jukka Lakkapään kannattaisi pyörittää rautakauppaansa Luleåssa suomeksi.

        Eihän sillä ole väliä, millä kielellä tekstit myymällässä ovat, eihän? :)

        Ehkä kauppias Lakkapää on sen verta perillä hommasta, että pitää ideaasi ns. typeränä. Verokalenterista näkee, kumpi teistä tienaa paremmin. Sinä vaiko Jukka :)

        Tuolla ideallahan Jukka Lakkapään kannattaisi pyörittää rautakauppaansa Luleåssa suomeksi.kuka on näin väittänyt ??? ja kyse on haaparannan k-raudasta eikä lakkapäästä? ja tiedätkö minkälaista toimintaa siellä on? tiedätkö kuinka siellä arvostetaan työn tekijöitä? ja mitä jukan verotietoihin tulee niin ei ole häävit,jos vertaa minkälaiset liikkeet on ukolla.minun vero tietoja sinä et voi tietää koska et tunne minua etkä edes tiedä maksanko suomeen veroja.joten se kateus pörssin lukeminen tekee ihmisestä häviäjän.


      • Rakentaja Rauno
        tr n kirjoitti:

        Tuolla ideallahan Jukka Lakkapään kannattaisi pyörittää rautakauppaansa Luleåssa suomeksi.kuka on näin väittänyt ??? ja kyse on haaparannan k-raudasta eikä lakkapäästä? ja tiedätkö minkälaista toimintaa siellä on? tiedätkö kuinka siellä arvostetaan työn tekijöitä? ja mitä jukan verotietoihin tulee niin ei ole häävit,jos vertaa minkälaiset liikkeet on ukolla.minun vero tietoja sinä et voi tietää koska et tunne minua etkä edes tiedä maksanko suomeen veroja.joten se kateus pörssin lukeminen tekee ihmisestä häviäjän.

        Ei kai kukaan ole väittänyt, mutta minä ainakin ymmärsin vertauksen analogian. Logiikkahan on täysin sama.

        K-Rauta Haaparannalla voi siis ynseästi paskat välittää suomenkielisistä asiakkaistaan ja hoitaa hommat vain ruotsiksi.

        Ihan samalla logiikalla sitten Lakkapään kauppaa Luulajassa voisi pyöritellä suomeksi. Onhan Luulajan väestöstä yli 20% suomalaistaustaisia tai osaa muuten suomea :)

        No joo, eiköhän tämä tällä erää riitä teidän tyhjäntoimittajien kanssa vänkääminen. Siitähän ei valmista tule.

        Ps. Sinä tuskin maksat veroja minnekkään. Olemattomista tuloista on paha maksaa yhtään mitään minnekkään. Kun puhutaan kaupankäynnistä, niin kyllä se on numerot ja pörssin paksuus joilla ratkaistaan kuka on Paras Kauppias. Ei asiaa voi oikein millään kulttuurillisilla ansioilla tai tyylipisteilläkään ratkoa. Ei tämä mitään taitoluistelua tai taidemaalausta ole. Niissä Talent X ohjelmissa asiaa voi pohtia Jore-raadin edessä. Kaupankäynnissä ratkaisee viivan alle saatu tulos selkeästi kuka on paras kauppias. Muulla ei ole merkitystä.


      • styroxi
        tr n kirjoitti:

        Tuolla ideallahan Jukka Lakkapään kannattaisi pyörittää rautakauppaansa Luleåssa suomeksi.kuka on näin väittänyt ??? ja kyse on haaparannan k-raudasta eikä lakkapäästä? ja tiedätkö minkälaista toimintaa siellä on? tiedätkö kuinka siellä arvostetaan työn tekijöitä? ja mitä jukan verotietoihin tulee niin ei ole häävit,jos vertaa minkälaiset liikkeet on ukolla.minun vero tietoja sinä et voi tietää koska et tunne minua etkä edes tiedä maksanko suomeen veroja.joten se kateus pörssin lukeminen tekee ihmisestä häviäjän.

        Työntekijän arvostus tärkeää, vaihtuvuus kertoo sen!


    • tp-007

      K-rauta on on valtakunnallinen ketju, sen palvelusta on hyviä kokemuksia ja hinnat kilpailukykyisiä, on sen verran pyydettu tarjouksia rakennustarvikkeista ja muistakin tuotteista. Niin se vaan on, että EUROT ratkaisee kaupankäynnissä!

      • opetellut fraasit

        Joo, mutta oliko sulla joku omakin mielipide Haaparannan K-raudasta tuon ulkoaopetellun fraasin sijasta?

        Happiksen K-Rauta ei ole samaa ketjua Suomen K-Rautojen kanssa.


    • Konkkelis koks

      Kävin tänään katsomassa em markettia.

      Aika hiljaista oli.

      Nythän on sentään vielä avajaisviikko ja kuumin sesonki rakentamisessa.

      Taitaa olla kivat konkkeendaali loppuunmyyjäiset tulossa

    • niinseontaas

      K-raudassa on ainakin tavaraa ja laadukasta! Ei ole mitään halpismerkkejä ja kiinan tavaraa... Paras sesonki on touko-kesäkuu, täältä käyn tavarat hakee!

    • 323fes

      Se K-Prof tuotemerkki ei ole mitään muuta kuin kiinanp*skaa K-Raudan omalla merkillä. Hinta on lähellä merkkitavaraa. Onpa hyväkin diili, käy sinä vaan hakeen. Minä odottelen konkurssiloppuunmyyntiä, jolloin kaiken saa -70%

      • ääliöt!!!!!!!!!!!!!!

        kyllä täällä on ihme sakkia!aina vingutaan kun torniossa/haaparannalla ei ole mitään kauppoja.ja sitten kun niitä kauppoja tulee,aletaan naama virneessä toivoon,että menisivät konkkaan!


      • Jasberi
        ääliöt!!!!!!!!!!!!!! kirjoitti:

        kyllä täällä on ihme sakkia!aina vingutaan kun torniossa/haaparannalla ei ole mitään kauppoja.ja sitten kun niitä kauppoja tulee,aletaan naama virneessä toivoon,että menisivät konkkaan!

        noko kummun palkat riittää vain ulosheittohintoihin!!!!!


    • Huhuhuhuhu

      Tosi asia on se, että K-Rauta Haaparanta on oikea rautakauppa! Käykää ensin vertailemassa kauppoja Tornio-Haaparanta alueella ja puhukaa/kirjoittakaa sitten, jos on kirjoitettavaa!

    • aaaapppeeee

      Hieno liike ja kilpailukykyiset hinnat. Kylteissä pääosin myös suomea. Puutarhaosasto ja kylpyhuoneosasto erittäin hienot. Reilusti ystävällisiä myyjiä ja paikat järjestyksessä.
      Kannattaa käydä katsomassa, hyvä täydennys alueemme palvelutasoon. Eihän kaikkea ole pakko ostaa samasta kaupasta.....

    • kyllästynyt swe-lady

      Onko Tornion kaupoissa kylttejä Ruotsiksi?!! En kyllä ole nähnyt ainoatakaan. Miten se kieli on niin vaikeaa teille suomalaisille. Ette uskalla edes yrittää puhua ruotsia Ruotsissa kun käytte. Aina oletatte että teillä on oikeus suomalaiseen palveluun! suurin osa suomalaisista onkin niin negatiivista ja valittavaa kansaa. Suomi on sentään kaksikielinen maa jota Ruotsi ei ole!

      • myös kyllääntynyt

        Luulisi sinunkin osaavan siellä Haaparannalla sitä Suomea kun isäs on kuitenkin Suomalainen ja kaikki muutkin ympärilläs raataa Suomea. Mutta sinä vaan periaatteestakin olla jurnutat yksinästi sitä Ruottia, vaikka muut yrittää keskustella sun kas Suomeksi.
        Mutta ei hättää, mee Suomessa kauppaan niin kyllä sun kans Ruotsiksi keskustellaan, muuten se alkaakin olemaan jo katoava kieli Suomessa, myös rantaruottin alueella. Ja hyvä näin! Sitä mihinkään tarvitse.


      • h.elmeri
        myös kyllääntynyt kirjoitti:

        Luulisi sinunkin osaavan siellä Haaparannalla sitä Suomea kun isäs on kuitenkin Suomalainen ja kaikki muutkin ympärilläs raataa Suomea. Mutta sinä vaan periaatteestakin olla jurnutat yksinästi sitä Ruottia, vaikka muut yrittää keskustella sun kas Suomeksi.
        Mutta ei hättää, mee Suomessa kauppaan niin kyllä sun kans Ruotsiksi keskustellaan, muuten se alkaakin olemaan jo katoava kieli Suomessa, myös rantaruottin alueella. Ja hyvä näin! Sitä mihinkään tarvitse.

        Ahistaako? On se varmasti ihan hirviää kun täytyy asua aivan meän Ruottinmaalaisten vieressä.


      • Unnah Anumemah
        myös kyllääntynyt kirjoitti:

        Luulisi sinunkin osaavan siellä Haaparannalla sitä Suomea kun isäs on kuitenkin Suomalainen ja kaikki muutkin ympärilläs raataa Suomea. Mutta sinä vaan periaatteestakin olla jurnutat yksinästi sitä Ruottia, vaikka muut yrittää keskustella sun kas Suomeksi.
        Mutta ei hättää, mee Suomessa kauppaan niin kyllä sun kans Ruotsiksi keskustellaan, muuten se alkaakin olemaan jo katoava kieli Suomessa, myös rantaruottin alueella. Ja hyvä näin! Sitä mihinkään tarvitse.

        mene suomeen kauppaa ja ala puhumaan ruotsia,saat takuu varmasti perkeleen tollon vastauksen tai parhainmillaan ja yleisimmin se myyjä sanoo paniikissa puhun vain suomea oota haen jonku...se joku tulee joka on työhaastattelussa sanonut osaavansa ruotsia ja se keskustelu tyssää sanaan va? inte häär...javist


      • Järjen ääni

        Totta, että Tornion kaupoissakin olisi rååtsin kielen kanssa parantamisen varaa.

        Se tuskin on kuitenkaan pätevä syy olla palvelematta Haparandan K-raudassa ja missään muussakaan Haparandan kauppaliikkessä suomeksi?

        Eihän tämä mikään maaottelu pitäisi olla, jossa kilpaillaan kuka palvelee paskimmin toisen maan kansalaiset. Vaan nimenomaan päinvastoin.

        Tornion alko nyt ainakin on kunnostautunut ruotsinkielisten palvelussa. Hassua sinänsä, koska kyseessä on valtion monopoliike. Niissähän emme ole yleensä tottuneet näkemään nokkeluutta ja asiakasmyönteisyyttä.


      • eurokonkka
        Järjen ääni kirjoitti:

        Totta, että Tornion kaupoissakin olisi rååtsin kielen kanssa parantamisen varaa.

        Se tuskin on kuitenkaan pätevä syy olla palvelematta Haparandan K-raudassa ja missään muussakaan Haparandan kauppaliikkessä suomeksi?

        Eihän tämä mikään maaottelu pitäisi olla, jossa kilpaillaan kuka palvelee paskimmin toisen maan kansalaiset. Vaan nimenomaan päinvastoin.

        Tornion alko nyt ainakin on kunnostautunut ruotsinkielisten palvelussa. Hassua sinänsä, koska kyseessä on valtion monopoliike. Niissähän emme ole yleensä tottuneet näkemään nokkeluutta ja asiakasmyönteisyyttä.

        Nyt kun oli tästä haaparannan k-raudasta juttua, niin jonkinlaista suomen kielen taitoa vaadittiin työntekijöiltä, niin kuin useimmin haaparannalla tapana on.
        Torniossa ei sen sijaan ruotsin kielen taitoa vaadita eikä sitä pidetä minään valttina työnhaussa.

        Mutta suomalainenhan on tyhmä.


      • Imaami Mahmud
        eurokonkka kirjoitti:

        Nyt kun oli tästä haaparannan k-raudasta juttua, niin jonkinlaista suomen kielen taitoa vaadittiin työntekijöiltä, niin kuin useimmin haaparannalla tapana on.
        Torniossa ei sen sijaan ruotsin kielen taitoa vaadita eikä sitä pidetä minään valttina työnhaussa.

        Mutta suomalainenhan on tyhmä.

        Ei nyt aivan pidä paikkaansa tuo väite.

        Toki jos ainoa meriitti on ruåtsin osaaminen eikä ole ns. varsinaista ammattitaitoa, niin eihän silloin toki töitä saa. Ruotsissako muka saa?


    • dfhtrthrytryh

      Hyvät ihmiset; menkää Keminmaan Agrimarketiin. Sieltä saa hyvää tavaraa halvalla ja toimii suomenkielinenkin palvelu!!!

    • EURO eURO EURO

      KELPAA EURO, MUTTA VASTARAHA MAKSETAAN VESSAPAPERILLA ELI KRUUNUINA.
      >>>>>>>ÄÄRIMMÄISEN PAHA MOKA ! ! !

      • eurokonkka

        Samaa mokaa harjoittavat ketjuliikkeet myös Torniossa, tätä meän vessapaperia eli arvotonta euroa tyrkyttävät ruotsalaisille.


      • Arbelan kylkiuimarit

        Kun euron kruununoteeraus lähentelee historiallisia pohjia, 9 kruunua, niin eipä voi oikein kruunua vessapaperiksi väittää.

        Tietysti jos on kasunut ylös tynnörissä Arbelassa, niin eihän sitä voi odottakkaan, että kommentoijalla järki juoksisi.


      • harvoin käyn

        Tuo on kyllä huonoa palvelua, todellakin! Ihmetellyt sitä samaa, eli parasta on maksaa visalla, on kurssikin lähinnä oikea, eikä mitään muuta.


      • h.elmeri
        harvoin käyn kirjoitti:

        Tuo on kyllä huonoa palvelua, todellakin! Ihmetellyt sitä samaa, eli parasta on maksaa visalla, on kurssikin lähinnä oikea, eikä mitään muuta.

        Kuulin joskus että tämä vaihtorahaongelma kummallakin puolella rajaa johtuu siitä ettei myymälät saa pankista toisen maan kolikoita eikä liion pysty jättämään niitä sisään.
        En tiedä miten se sitten ennen toimi. Onhan tässä rajalla käytetty kahta valuuttaa kai jo vuodesta 1809 lähtien, kun raja tuli siihen missä nyt on.
        Asiaa pitäisi kysyä pankeilta.


    • se oli Forest laatta

      Kemin K-Rauta näyttää parantavan palveluaan koko ajan, tänään siellä oli jo ihan mukava käydä, sopivat tavarat löytyivät, yksi tulee sinne huomenna. MIes-myyjä sanoi, että Kemin K-raudalla ja Oulun Äimänraution K-raudalla on sama omistaja ja jos täällä ei jotain ole, se tuodaan huomiseksi Oulusta. Ja siellähän hääri sisustus-tiskillä se Wotsista tuttu nainen. Oli kiva käydä, Sopivan kokoinen kauppa ja palvelua sai.

      • 2000e

        no asetelmaan k-rauta lakkapää tiedän kokemuksesta että k rautaan voi luottaa jos tuotteessa on joku vika eli ottavat vastuun myymästään tuotteesta lakkapää sensiaan no kokeilkaa ite


    • hoh hoijakkaa

      eikö se ole jo purettu ja lopetettu koko pulju,koska siellä ei ole suomalaisia kylttejä!

    • Asiakaskato?

      Ehdinpä minäkin lopulta käymään vaimokkeen kanssa tuossa Haaparannan K-raudassa.

      Iso oli kauppa, vaimokin oikein ihmetteli että jo on mennyt liioitteluksi.

      Ei siinä mitään, hyvähän se on että on valikoimaa. Ei tartte ehkä lähteä jatkossa hakemaan erikoisempia raksatarvikkeita Oulusta tai Helsingistä?

      Mutta kovin oli vähän ihmisiä kaupassa. Ei edes myyjiä näkynyt. Oli la iltapäivä.

      Ensin mietittiin että onko kauppa jo kiinni kun ketään ei näy - mutta portit unohtuneet auki. Mentiin sisälle siitä lautatarhan portista.

      Mutta oli siellä joku Jööran sisällä hallissa latomassa paneelia kärryyn. Ainoa asiakas valtavassa kaupassa.

      Saapa nähä mitenkä menestyy. Toivon kyllä parasta, mutta on mulla silmätki päässä.

    • Rakentaja Reeta

      No Kemin k-raudasta sen verran, että kun ex-v etäjä Autio lähti pois, niin jopa on palvelu ja tuotevalikoima kohdallaan. Samoin hinnat tulleet ostajaystävällisemmiksi.

      Lakkapään myymälä tuttu paikka, ei moittimista, ja soittamallakin monta asiaa olen saanu selvitettyä.

      Tämä H:rannan myymälä vielä tarkastelematta. Mutta pitä katsastaa, ja sitten antaa palautetta.

      Monta mielipidettähän täällä on ollu kaikista, mutta eikö asia ole todella niin, että yks tykkää tytöstä, toinen tytön äidistä.

      • 3029309234882394

        Sama huomio Kemin K-raudasta. Taitaa olla pakko mennä uudestaan, vaikka Torniossa asunkin.


    • Tämän kesän kokemukset minula:

      Alkotama etelälästä. No soli Kemin K-rauvan pakko pistää palvelu kohihleen ko S-rauta avasi liikkeen tien toisele puolen. Ja kyllä mie tykkään palvelusta, on nykysen johtajan aikana tosihjaan moni asia menny paremmaksi. Päinvastoinko tamppis, työkalujakhaan ei Kemissä viitti sieltä ennää hakea, tavaralavoila ja paketeila ahistettu käytävät ettei kärrylä mahu kulkheen. Sammaa vikkaa on kyllä Tornionkaupassaki aina välilä.

      Keminmaassa käytän nykyhjään vain rautanettiä. Kävin mie kerran agrimarketissaki, mutta sielä on tyyristä eikä apua saa misthään. Rautanetissä homma toimii, se tupakin haju vain häirittee sielä.

      Sitten meän Tornio-Haaparanta, Kyllä mie tykkään käyä Lappapäälä, vaikka kallista onki, siksi mie ajelen välilä Kemhiin, jokku asiat ovat sielä halvemmat. Net ammattikampheet kun maksavat aika paljon, kiinanpoikien halpaterästä saapi kyllä tamppiksesta.

      Haaparannan K-rauta, en mie ihastunu, tullee samanlainen olo ko pikkupoikana ko eka kertaa luulajassa ja eksyin muista enkä mie silloin mithään ruottia puhunu. Tavaraa on mutta ko oli minun tarttemat kampheet ouvon merkkisiä niin jätimpä ottamatta ku myyjäkki raatasivat ruottiksi. Rustasta ja ÖB:stä saapi halvemmala sitä kiinan poikien terästä, päätin hakea laatukampheet Lakkapäältä tai Kemin K-rauvasta suomen puolelta.

    • EUROTKEHIIN

      SITTE OSTAN HAPITSUN KOO RAUASTA, KU NIILLE KELPAA EUROT !

      • okso sanitär

        ...........NIIN KU NUO 5000 MERKKIÄ TULIKIN TÄYTEEN, NIIN JATKAN... JA KUN NE HURRIT ANTAA EUROINA TAKAS VAIHTORAHAT, EIKÄ RUOTTIN VESSAPAPERINA.


    • bläähhh

      Suomijuntit...jaa-a. Nämä tekstit vain vahvistaa sitä.. Menkää jo itseenne ja seuratkaa että kuin monessa Suomen puolella olevissa kaupoissa on kyltit myös ruotsiksi? Vastaraha kruunuissa? Osataan puhua ruotsia? Jos tuntee itsensä ahdistuneeksi kun joku tuntematon uskaltaa kysyä tarviiko apua niin on parasta että pysyy kotona neljän seinän sisällä.. Itse olen vain iloinen että apua tarjotaan kaupoissa eikä tarvitse etsiä sitä itse.

      • Leijona voittaa 3kr

        Onko tää joku kauppiaiden keskinen kisailu tyyliin "Kuka palvelee paskimmin?"

        Ajattelin vaan kun perustelet Ruåtsalaisten haluttomuutta palvella suomalaista asiakasta sillä, kun sinäkään et saanut palvelua sillä ruåttilas Toorneåssa?

        Alueen ostovoimasta >70% on kuiten suomenkielisten hallussa, joten kannattaa ehkä kuitenkin tehdä niitä nöyryysharjoituksia siellä Aspstrandissa eikä lähteä typeriin kilpailuihin mukaan.

        Kenen asiakkaan kourasta rahnaa saat, sen kieltä puhelet...


    Ketjusta on poistettu 20 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe