Kuinka paljon vaaterahaa?

minävaan11

Kuinka paljon sijaisvanhemmat yleensä laittavat rahaa sijaislapsen vaatehankintoihin, sanotaanko esimerkiksi kuukautta kohden?

Asun tällä hetkellä sijaisperheessä ja saan vaatteita vain satunnaisesti. Ajattelinkin siis soittaa sossuun ja ehdottaa jonkinlaista summaa. Mikä olisi hyvä summa?

40

6881

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 3vuotiaan sijaisäiti

      Lapsen tarpeen mukaan. Riippuu minkä ikäisestä lapsesta on kysymys.
      Meillä kolmevuotias lapsi, hänen koko vaatevarasto vaihdetaan 4x vuodessa ja välillä täydennetään mitä hän tarvitsee, koska kasvuvauhti on nopeaa tämän ikäisellä.

      Laitan myös 100 €/kk hänen tilille, itsenäistymisvaroja hänelle näin säästämme.

    • ap

      Kiitos vastauksesta. Mä itse olen saanut tosiaankin aika vähän vaatteita, tänä vuonna 1-2 farkut, muutaman hupparin ja paidan, satunnaisia t-paitoja jne. Tosin enpä ole kovin ''vaativa'' ollutkaan.

      Tiedostan että tarvitsen lisää vaatteita mutta en tiedä kuinka paljon kulukorvauksesta on vaatteisiin tarkoitettu, siksi juuri aionkin soittaa ja ehdottaa jotain summaa.

    • 3-vuotiaan sijaisäit

      Kulukorvauksessa ei ole eritelty erikseen vaatteiden osuutta.

      Kulukorvausten vähimmäismäärä on 1.1.2011 lukien 378,08 euroa perhehoidossa olevaa henkilöä kohti kuukaudessa.

      Kulukorvauksen tarkoituksena on korvata perhehoidossa olevan henkilön ravinnosta, asumisesta, harrastuksista, henkilökohtaisista tarpeista ja muusta elatuksesta aiheutuvat tavanomaiset menot sekä ne tavanomaiset terveydenhuollon kustannukset, joita muun lainsäädännön nojalla ei korvata. Lisäksi kulukorvaus sisältää perhehoitoon sijoitetulle lapselle tai nuorelle hänen omaan käyttöönsä annettavat käyttövarat, joista säädetään lastensuojelulaissa.

      Keskustele sijaisvanhempiesi kanssa vaatteiden hankinnasta. Kunnissa vaihtelee kulukorvaukset, mutta niistä pitäisi vaatehankinnat tehdä. Minkä ikäinen olet? Eikö kanssasi voisi tehdä suunnitelmaa, minkä verran saat vaatteisiin rahaa ja paljonko saat käyttövaroja?

      Itse saan kulukorvausta 500€/kk, josta laitan 100€/kk lapselle säästöön ja loput jää hänen ruoka, ihovoiteet (ihosairaus), lääkäri, vaate, kerho, lelujen, huonekalujen (sänky, syöttötuoli, pöytä ja tuoli, polkupyörä, sukset, ) jne.. hankintoja varten.

      • ap

        Olen 16-vuotias, saan käyttövaroja 50 euroa kuukaudessa. Laissa on kohta, että yli 15-vuotiaalle tulee maksaa käyttövaroja kuukaudessa 47,62 euroa. Tämänkin ''lain'' sain tietooni itse etsimällä netistä, eipä sijaisvanhempani tästä asiasta itse kertoneet, saati sosiaalityöntekijät.

        Jonkinlainen suunnitelma siitä kuinka paljon käytetään rahoja vaatteisiin olisi kyllä hyvä.


    • sijaislapsivm87

      Ollessani vielä sijaisperheessä, sain kuukausirahaa 50euroa. Tällä ostin vaatteita ja leffalipun tms.. Jos esim tarvitsin takkia, farkut tai muuta kalliimpaa, sijaisvanhemmat tulivat vastaan ja maksoivat yleensä puolet.
      Synttäri- ja joululahjaksi toivoin ( ja sainkin ) yleensä lahjakortteja, ja ne käytin vaatteisiin :)

      • 3+3

        Meille on sijoittajakunnan toimesta ilmoitettu, että lapsilisän (n.100€/kk) tulee riittää 15 v:n vaatteisiin ja on se suurinpiirtein riittänytkin.
        Joinakin kuukausina on ostettu esim. goretexlenkkarit (129 €), ulkoilupuku (140€) ja välillä menee pari kuukautta niin ettei ole tarvis ostaa mitään.
        Joululahjaksi ja tuliaisiksi on myös usein ostettu vaatteita.


    • ap

      100 e kuukaudessa voisi toisaalta olla kohtuullinen summa vaatteisiin. Ensi viikolla on palaveri, täytynee ottaa asia puheeksi siellä...

      Yleensä kun pyydän rahaa vaikkapa vaatteisiin, käy niin ettei huoltajalla olekaan rahaa sillä hetkellä, vaan mun täytyy maksaa vaatteet (ja esim. parturi) itse, toimitan kuitit huoltajalle ja hän maksaa rahat tililleni. No, yleensä saan odottaa noita rahoja tililleni viikkoja.

      Koomista sinänsä, että samaan aikaan kun ei ole rahaa mun tarpeisiin, kämppää remontoidaan, sijaisvanhempani tekevät ulkomaanmatkan, ostavat itselleen vaatteita eikä tämä ''köyhyys'' näy mitenkään arjessa. Ainoastaan silloin kun ITSE tarvitsen jotain, rahaa ei ole...

      Toisaalta ymmärtäisin tilanteen silloin, jos olisin jotenkin vaativa sijaislapsi, jonka menoihin oikeasti menee rahaa. Mutta kuten mainitsin, tänä vuonna sijaisvanhemmaltani on vaatteisiini on mennyt pyöreästi 200 euroa.

      Siksipä kysynkin teiltä muilta sijaisvanhemmilta, onko tosiaankin niin, ettei kulukorvaus (ja mahdollisesti hoitopalkkio) riitä tämmöisiin menoihin? Ärsyttää tämä tilanne suoraan sanoen...

      • bghyy

        Älä ap hermostu =) juttele asiasta, niin varmasti pääsette sopivaan lopputulokseen. Joskus vanhemmille voi tulla yllätyksenä että lapsi onkin jo niin iso että vois itse ostaa vaatteita ja hoitaas asioita =) Puhumalla asiat yleensä ratkeaa.

        Pieni huomautus: palkkio ei ole tarkoitettu sijoitetun kuluihin, se on nimensä mukaisesti perhehoitajien palkkiota tuosta työstä. Kulukorvauksella maksetaan kaikki sijoitetusta tulevat kulut, vaatteet on vain pieni osa. Silti uskon että tietty summa sieltä varmasti riittäisi vaatekuluihin, vaikka niin kun täällä osa kirjoittikin, että vaikka 50e/kk kuukaudessa vaatteisiin, ja isommat vaatehankinnat sitten erikseen.

        Se mihin sij.vanhemmat käyttävät palkkionsa tai muut palkat ja omaisuutensa, ei pitäisi vaikuttaa tähän. Heille on ihan yhtäläinen oikeus käyttää palkat/palkkiot matkusteleen jne kun kenellä tahansa =)


    • Km....

      Meillä vaateraha on 50€/kk ja lisäksi kustannamme isommat vaatehankinnat, kuten esim kausitakit ja jalkineet erikseen. Myös juhlavaatteet ja urheilu- ja ulkoiluvarusteet hankimme.

      Tuolla 50€:lla nuoret tekevät itse pikkuvaattehankintoja, kuten alusvaatteita, sukkia, t-paitoja ja kesähepeneitä. tai säästävät johonkin itse haluamaansa muotivaatteeseen.

      Tiedän nuorisolaitoksia, joissa vaateraha on 50€ kuussa tai 600€ vuodessa ja sen pitää riittää kaikkeen. Minusta ei riitä. Omat vanhemmat ja sukulaiset vaatettavat silloin nuorta, toivottavasti.

    • sijari

      Meillä nuorille ostetaan vaatteita aina kun niitä tarvitaan. Mitään kuukausikohtaista summaa ei ole.Joskus kuukaudessa menee useita satoja euroja kun ostetaan esim. talvivaatteet ja välillä on taas kuukausia ettei tarvitse tehdä mitään vaatehankintoja. Nuoret saavat kuukausirahaa 50 euroa kuukaudessa ja käyttävät sen mopon bensaan, herkkuihin ym. mihin haluavat.

      • heihejvaan :)

        Talvivaate on muuten kallis. Se kannatta ostaa hyvin harkitusti. Sitten iloa ja rempseyttä mukaan silti: Joskus voi ostaa esim höpsötumput vaikka ei pakastaisikaan. Säärystimiä voi neuloa yhdessä. Villavaate on aina lämmin.

        Aina onkin oltava tarpeelliset vaatteet päällä meillä ihan kaikilla:)


    • äidin sijainen

      Meillä myös vaatetta ostetaan tarpeen mukaan kaikille lapsille, tosin sijaislapsemme on perheen ainoa tyttö, joten joskus repsahdan hemmottelemaan häntä. Mutta ihan tarpeen mukaan.

    • sinikk

      Meillä 4 poikaa,harvoin vaateostoksilla.3-4 kertaa vuodessa ja kerralla palaa tosi paljon rahaa en puutu ostoksiin koska tietävät mitä tahtovat.
      Pojat ovat 17v15v13v12v ja aina ostavat merkki vaatteet.
      Nyt juuri joulun jälkeen kävimme ostoksilla ja sitten menimme syömään joku lapsista kysyin mitä minä sain tai ostin?
      No se reissu oli lasten.

      • sjöberg

        Jaa. Mikäs on sellanen arvomaalima, että jokin merkki vaatteessa saa päättää sen vaatteen hinnan? 3-4 x vuodessa on hurjan paljon etkö kasvata lapsia omaan ajatteluun taikka kritiikkiin kuluttamisen sijaan??? Pappa och mamma betalar-tyyli ei ole mistään kotoisin. -Vai säästävätkö he itse nuo vaaterahat? Se on eri.


    • sinikk

      Arvomaalimoita on joka lähtöön, kelle opetaan mitäkin.
      Olen huomannut omissa ja muissakin ja varsinkin jos on sijaislapsi MERKILLÄ on väliä.
      Mielestäni meidän perheessä on arvot kohdallaan.
      Ja minusta ei 3-4 kertaa ole paljon lapset kasvavat ja kuluttavat paljon vaatetta,myöskin isommilta jää pienemmille jotka tietenkin käytetään.
      Vaatteet me aikuiset ostamme,lapset kyllä säästävät rahaa,mutta he käyttävät ne omiin juttuihinsa peleihin ja mitä nuoret tarviivat.
      Meillä on kuukausiraha lapsille jonka lapset ovat itse valinneet ja ovat tyytyväisiä.

      • Sijoitettu

        Olen sijaislapsi, 15v ja ihmettelen tuota merkillä on väliä- kommenttiasi. Itselleni on ihan sama, hm ja muu perusvaatekaupan vaatteet käy minulle. Tunnen jonkin verran muita sijoitettuja eivätkä he välitä mitenkään erityisesti merkkivaatteista. Hassu juttu, miten sijaislapsia karsastetaan yleensä, vaikkei olla mitään erikoisia. Ehkäpä nämä tuntemasi merkkivaatesijaislapset yrittävät olla kuin muutkin lapset. Sanoisin että kyllä ns.normaaleissa perheissä asuvat ovat merkkipainotteisia, paljon enemmän kuin sijaislapset. On se ikävää katsoa pikkusiskon saavan suurinpiirtein mitä huvittaa, mutta minun pyytäessä sanotaan 'ei sinun kulukorvaus kata kaikkea, siitä maksetaan ruuat ja muut asiat.' Totta kai, ymmärrän, mutta ei miusta kyllä paljoa kuluja tule, en edes harrasta mitään. Huvittavaa on, että sijaisvanhempani sanovat aina minulle kuinka paljon rakastavat minua. Eriarvoinen kohtelu kuitenkin vähän latistaa noihin sanoihin uskomista. Että sellasta :D


    • sijarisissi

      MInunkaan mielestäni 3-4 kertaa vuodessa ei ole usein, varsinkin kun kyseessä kasvavat lapset. Meillä yksi lapsi sijaishuollossa ja tarpeen mukaan ostetaan, niin uusia kuin kirppariltakin, jos sattuu sopiva kohdalle (sieltähän löytää välillä ihan pitämättömiäkin ja uusia). Toki en ole koskaan laskenut riittääkö kulukorvaus näihin, ehkä ei jos ynnää muutkin hankinnat hänelle, mutta tilanteen mukaan mennään.

      • poistoale

        Kasvaako joittenkin lapset niin mieletöntä vauhtia, että esim kevättalven takki on syyspuolella jo pieni? Eikös takki voi olla ostettaessa numeroa isompi, nykyään takkimallit on aikaslailla reilujakin eikä niistä ihan vuodessa kasva yli.


      • 3+3
        poistoale kirjoitti:

        Kasvaako joittenkin lapset niin mieletöntä vauhtia, että esim kevättalven takki on syyspuolella jo pieni? Eikös takki voi olla ostettaessa numeroa isompi, nykyään takkimallit on aikaslailla reilujakin eikä niistä ihan vuodessa kasva yli.

        Kasvavat ne. Teini-ikäisen tytön kanssa käytiin jouluomalla vaatekaappi läpi ja todettiin ettei yhdetkään syksyllä hankitut housut/mekot mahtuneet enää päälle - oli näet naiselliset muodot kehittyneet puolessa vuodessa. Ulkoilutakit sen sijaan sopivat edelleen, koska pituutta ei ollut enää tullut lisää ja takkien mallit väljiä.Ostoksilla paloi kaksiin farkkuihin, lasketteluhousuihin, topparatsastushousuihin ja mekkoon yhteensä 180 €, kun mekko ja lasketteluhousut olivat alessa puoleen hintaan ja farkuistakin sai alennusta 10€/pari (Lindex).

        Yhdessä vaiheessa pojalle jäivät housut lyhyiksi parissa kuukaudessa, samoin kengät olivat pienet hetkessä - ei niitä voi vaatia käyttämään ensin liian suurina, ainakin meillä on sellainen käytäntö, että sopivat ja kunnolliset kengät on oltava, maksoi mitä maksoi.


    • möyh

      "Laissa on kohta, että yli 15-vuotiaalle tulee maksaa käyttövaroja kuukaudessa 47,62 euroa"

      Itse saan vain 30euroa, joten voisiko joku kertoa missä kohtaa laissa se määrätään, et paljonko saa??

      • 2+5

        Lastensuojelulaki 55§ sanoo, että 15-vuotta täyttäneelle on käyttörahan määrä 1/3 yhden lapsen elatustuen määrästä. Elatustuen määrä löytyy elatustukilaista 9§.


      • sijaisäiti51

        Hei!

        Olen sijaisäiti ja maksan kolmelle sijoitetulle kuukausirahan joka kuukauden viimeinen päivä. Kaksi on täyttänyt 15 v. ja heille maksan 50,61 e/kk ja nuorimmalle 30 e, joka on sovittu lapsen suunnitelmassa. Maksan rahan lasten tilille ja lähetän tiliotteista kopion kuntaan vuoden vaihteen jälkeen. Siitä näkevät, että on maksettu sovitusti. Kaksi lapsista käyttää osan puhelinlaskuun, jonka minä ensin maksan ja otetaan sitten lasten tililtä. Ovat halunneet niin. Kolmannen lapsen mummo maksaa puhelinlaskun, joten hänelle jää koko summa sitten muihin menoihin. Omalta tililtä ottavat huvituksiin, karkkiin, elokuviin. Nytkin olivat Särkänniemessä. Maksoin liput, matkat, ruuat ja he laittoivat 20 e sitten muuhun huvitteluun.


      • Sijaislapsivm95

        Lain mukaan se on sen ~50e/kk. Elatusmaksuista tullut raha annetaan nuorelle. Jos on päihteiden käytön epäilyä, tulee kuukausiraha, esim. viikoittain 12.50e. Ja mitä pidemmällä itsenäistyttämistä niin kuukausiraha muuttuu todellakin vain kerran kuussa, joko käteinen tai tilille maksu. :)


      • Sijaislapsivm95
        Sijaislapsivm95 kirjoitti:

        Lain mukaan se on sen ~50e/kk. Elatusmaksuista tullut raha annetaan nuorelle. Jos on päihteiden käytön epäilyä, tulee kuukausiraha, esim. viikoittain 12.50e. Ja mitä pidemmällä itsenäistyttämistä niin kuukausiraha muuttuu todellakin vain kerran kuussa, joko käteinen tai tilille maksu. :)

        Ja tosiaan tää ~50e/kk on siis 15v täyttäneille :)


    • k.jjk.k.j.

      Ihmetyttää kun meillä nuori saa viikkorahaa 20e/kk 17v..Ei ole ollut puhettakaan jotta jotain lapselle laitettaisiin säästöön.

      • hammalaasi

        Yli 15 v on perhehoitajan/sijaivanhemman annettava tuo lain asettama raha, kyse ei ole halusta tms. Mutta se on lapsen rahaa se, joten hän voi puolestaan joko tuhlata tai säästää sen rahan.

        Siinä tapauksessa jos lapsen rahankäyttö olisi älytöntä (menisi esim. tupakkaan tms) yrittäisin neuvotella sossun kanssa että lapsi saisi just vaikka vaan ton 20e/kk käyttöön ja loppu 30 menisi tilile säästöön.


      • Näin täällä
        hammalaasi kirjoitti:

        Yli 15 v on perhehoitajan/sijaivanhemman annettava tuo lain asettama raha, kyse ei ole halusta tms. Mutta se on lapsen rahaa se, joten hän voi puolestaan joko tuhlata tai säästää sen rahan.

        Siinä tapauksessa jos lapsen rahankäyttö olisi älytöntä (menisi esim. tupakkaan tms) yrittäisin neuvotella sossun kanssa että lapsi saisi just vaikka vaan ton 20e/kk käyttöön ja loppu 30 menisi tilile säästöön.

        Tässä raha-asiassa laki tosiaan määrää tuon 15-vuotta täyttäneen osalta tarkan summan eli 50,16€/kk käyttörahaa. Meilläkin on ollut yläkoululaisten kk-raha 30€/kk omille biologisille lapsille, mutta sijoitetut siis saavat enemmän. Toisaalta lukiolaisille ja ammattikoullaisille on maksettu 60€/kk ja sijoitetut saavat sitten tuon saman 50,16€, kunnes alkavat 17-vuotiaina saada opintorahaa 180€/kk - siihen eivät vaikuta sijaisperheen vanhempien tulot (omat eivät mitään opintorahaa ole saaneet).

        Meillä on asiakassuunnitelmassa sovittu, että nuoren on käyttörahoista maksettava puhelinkulut, herkut ym. Vaateostot tehdään vielä lapsilisillä ja kulukorvauksilla, mutta kun lapsilisä loppuu ja opintoraha alkaa, niin nuoren on rahoitettava opintorahalla myös vaatehankintoja.


    • pettynyt taas

      Itse olen sijaislapsi ja olen saanut vain 25 euroa kk:ssa ja täytin vähän aikaa sitten 18v. Rhasta on pitänyt maksaa ja säästää itse vaatteisiin/kosmetiikkaan jos on jotakin halunnut ostaa. Koen tuon vääryytenä sillä jos kerran laissakin on määrätty tietty summa joka pitää antaa ja sitä en ole edes saanut 15 vuotta täyttäestä eteenpäin. Vaikka kuitenkin n. puolet siitä rahasta olen saanut,eikä sitä loppu summaa ole laitettu mihinkää talteen. Niin voinko mainita tuosta sossulle ettei oo menny niikuin laki käskee, vaikka olenkin nyt vielä perheessä jälkihuollossa niin olisiko sitä menetettyä summaa mahdollista saada enää itselle vai mitä? Sillä toi ärsyttää kovasti koska sijaisvanhemmilta ku kysyi saisko uuden vaatteen niin aina ne vaan sanoi että säästä kuukausi rahasta ym :(

      • oi hitsi

        hankitko tuolla rahalla (25 e) saniteettitarvikkeet? (Oma dödö, kasvojenpuhdistusaineet, kuukautissuojat jne)? Entä limulla/kahvilla käynti?


      • Asiat kuntoon

        Meille sanottiin pride-koulutuksessa, että kun lapselle antaa kuukausirahan pitää ottaa kuittaus antamastaan! Näin voidaan todistaa raha annetuksi ja vastaanotetuksi. Helppoa ja yksinkertaista. Kannattaa siis ottaa asia puheeksi, koska lain mukaan sijaisvanhemmat ovat velkaa kuukausirahoja. Ikävä tilannehan tuo on, mutta rahat kuuluvat sinulle. Sosiaalitoimistosta saat varmasti apua, minkälaisia summia minäkin vuonna olisi tullut maksaa.


    • pettynyt taas

      Kaiken itse oon maksanu, joskus ehkäi kaks kertaa vuodessa saanut jonkun kasvonpuhistusaineen ja tietenki oon kyllä saanu joululahjoja mut nii sossuhan neki maksaa ja sitte ku lukion alotin nii aloin saamaa opintotukee nii sillä oon maksanu sitte siitä eteenpäin kaiken... Mutta nii näinhän meitä lapsia aina vedätetään :/

      • Eikaikkisamanlaisia

        Ei teitä lapsia kuitenkaan kaikki vedätä. Itse maksan lain vaatimat summat lasten tileille. Ostan vaatteet, kengät, luostimet ym hygieniatuotteet, kaikki tarvikkeet, maksan puhelinlaskut/ netit. Maksan myös heset ja kebabit ym. Kulukorvaus nyt 500- verot


    • hammalaasi

      Nuo raha-asiat ovat helposti neuvoteltavia, siis varmasti tapaat sossuasi vähintään vuoden välein ja itsekin voit soittaa hänelle tai pyytää ottamaan yhteyttä sinuun.

      Noista raha-asioista on hyvä jutella ,niin että nuori, sijaisvanhemmat ja sossu kaikki tietävät mitkä asiat maksaa sijoitettu, mitkä sijaivanhemmat ja mitkä sossu.

      Yleensä perushygienia tuotteet maksetaan kulukorvauksella, eli sijoitettu ei maksa niitä itse. Joululahjoja ei täällä ainakaan sossu maksa vaan sijaisvanhemmat maksavat niitä kulukorvauksilla tai hoitopalkkiollaan.

      Tärkeää kaikkien kannalta olisi sopia se, kuka maksaa mitäkin, niin ei tulisi turhaa pahaamieltä tms.

      Kulukorvaus on melko pieni, eikä riitä kaikkeen mutta tuollaisiin nuoren perusmenoihin se kuitenkin riittää ja sijoitettu on oikeutettu saamaan tuon oman rahansa.

    • Haaveilija4

      Itse vasta harkitsen perhehoitajaksi ryhtymistä ja mielenkiinnolla luen näitä keskusteluja. Aika uskomattomalta kuulostaa jos ei mitään saa tai lapsia kohdellaan eriarvoisesti. Itse ajattelen että kaikki lapset, sekä omat että sijoitetut saavat yhtä lailla vaatteita silloin kun tarve on. Meillä ei kyllä kauheesti rahaa käytetä vaatteisiin, ihan Citymarketista ostetaan ja h&m:stä joten jos sitten sijoitettu lapsi haluaisikin vaan jotain kalliita merkkijuttuja niin saattaisin vähän kakistella. Riippuu ehkä vähän missä päin Suomea asuu? Täällä pikkukaupungissa kaikki kulkee Lindexin ja H&M:n vaatteissa.

      Sen ymmärrän ettei kaikkea osteta mitä lapset haluavat, meilläkin lapset ostavat pientä omilla rahoillaan esim. kynsilakkoja tai jos olen just ostanut syksyksi muutamat farkut ja vähän myöhemmin löytyykin jotkut tosi kivat mitkä haluaa niin olen sanonut että saat ostaa omilla rahoilla jos tahdot kun kuitenkin farkkuja on jo tarpeeksi yhdeksi syksyksi(toki on sitten leggareita, collegehousuja, ulkoilu/urheiluvaatteet jne). Mulla on kolme omaa lasta niin pystyn jotain kierrättämään, mutta en tiedä "kehtaisinko" sijoitetulle lapselle kierrättää jollei lapsi erityisesti ihastuisi johonkin vaatteeseen ja haluaisi sen itselleen. No ehkä kumisaappaat tms. vaatteet joita ei kovin paljon käytetä. En osaa sanoa kun ei tässä olla vielä niin pitkällä.

      Luulen, että samanarvoisuuteen tulee kiinnittää silloin enemmän huomiota, jos on sijoitettu lapsi. Meillä on kuitenkin eri ikäisiä omat lapset ja jotain voidaan perustella että jotain uutta ostetaan esim. koululaiselle rannekello ja puhelin kun aloittaa koulun. Pienemmälle ei osteta mutta toki hänellekin sitten kun menee kouluun jne.

      Luulen että jos on pidempiaikainen sijoitus niin kulukorvauksesta saattaa jäädä pieneltä lapselta hiukan käyttämättä ja sitten isompana voisi käyttää niitä säästyneitä kulukorvauksia jos se on niin tarkkaa. Laittaisi kulukorvaukset lapselle eri tilille ja sieltä sitten aina ottaisi jos tarvitsee ostaa talvitakkia yms isompaa. Vaikka kyllä ihan pienillä menee vaatteisiin esim. toppapuvut on tosi kalliita, vaippojakin jos vielä pitää ostaa jne. Mutta siltikin luulen, että isommilla yläasteikäisillä menee vaatteisiin aika paljon enemmän rahaa.

      • Aika kuluu

        Ajatuksesi kulkevat samoja ratoja omieni kanssa. Sijoitettujen pitäisi tietysti olla samanarvoisia kuin perheen omat lapset. Mutta totuuden nimissä täytyy sanoa, että kyllä he ottavat välillä normaalia suuremman tilan ja tarvitsevat enemmän huomiota. Se heille suotakoon, kun muutakaan ei voi. Vaatteissa, säännöissä yms. voidaan silti mennä ihan siten, miten perheessä on ollut tapana. Ja tietyn ikäisenä saa tiettyjä asioita ja tulee tiettyjä velvollisuuksia. Jokaisella perheellä on omat tapansa eikä kotiin sijoitettu lapsi voi lähteä niitä muokkaamaan. Lapsellehan on valittu hänen tarpeisiinsa vastaava perhe ja näin lapsi on se, joka opettelee uudet, turvalliset rajat ja tavat. Vaatii muuten aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta vuosien kuluttua satoa voi toivoa korjaavansa.

        Ostan lapsosellemme ne vaatteet mitä tarvitaan ja hyödynnän alennusmyyntejä ostoksissani, jos se vain on mahdollista. Jossain voi säästää ja toisaalla taas voi hieman tuhlatakin. Merkkivaatteita emme ole ostaneet omillekaan, joten niitä ei muidenkaan tarvitse odottaa, ellei ole juuri täsmävaate johonkin tiettyyn tarpeeseen. Sijoitettu ei voi saada jotain enemmän vain siksi, että on kokenut kovia ennen sijoitustaan tai siksi, että jonkun sukulaisen tms. mielestä pitäisi saada jotain enemmän. Rakkautta ei voi mitata materiaalissa. Laadun ja hinnan tulee myös kohdata asusteissa eli kaikkein halvimmat jäävät kauppaan, koska eivät kestä pesua ja käyttöä kulahtamatta. Esim. pihalle ostan aina vettä hylkivää ja hengittävää, koska näin on hyvä lapsen leikkiä ja pysyä kuivana. Vaatteen käyttötarkoitus on siis ratkaisevaa, yhdessä vaatehuollon ja lapsen mieltymysten kanssa. Hankimme siistiä, kestävää ja pestävää käyttövaatetta, unohtamatta vuodenajan mukaisia juhlavaatteita, urheiluvaatteita yms. tarvittavaa. Jos lapsiltamme pieneksi jääneissä vaatteissa on käyttökelpoista, käytetään niitäkin. Jos kirpputorilta löytyy sopivaa, ostetaan sieltäkin. Kirppiksellä vaatteet ovat yleensä kankaansa puolesta laadukkaita, kun ovat sinne saakka päässeet! Likaisia ja rikkinäisiä vaatteita ei käytetä, tosin reiän tai tahran voi peittää applikaatiolla tai jollain kivalla kuvalla. Piristää vaatetta ja yksilöllistää vaatteita kummasti ja miellyttää yleensä lastakin. Omalla kuvalla varustettu vaate kun on helppo löytää päiväkodissakin. Kulukorvaus on kuukausitasolla aika pieni ja kuluu suurimmaksi osaksi ruokaan, joten rahat tulee käyttää tarkkaan ja harkiten. Arvostelijoita löytyy varmasti siitä, miten ne tulisi käyttää, mutta ne voi asettaa omaan arvoonsa ja tehdä parhaansa lapsen hyväksi. Kaikki sijaisvanhemmat tietävät, että kulukorvaus kuluu lapsen kuluihin, ennemmin tai myöhemmin.

        Lapsen kasvaessa kulukorvauksesta tulee antaa tietty osa lapsen käyttöön. Tällä hän rahalla nuori voi opetella ostamaan niitä pieniä arjen ylellisyyksiä ja toteuttaa mielihalujaan, joita tuntee tarpeellisiksi. Kannattaa sopia, mitä kaikkea kuukausirahalla tulee itse hankkia. Näin nuori oppii myös säästämistä, kun vanhemmat eivät annakaan rahaa jokaiseen ”mä haluun” -tilanteeseen ja itsenäisyyttäkin tuntee, kun voi itse päättää, mihin rahansa milloinkin käyttää. Tämäkin on rakkautta ja huolenpitoa.


      • no jaa...
        Aika kuluu kirjoitti:

        Ajatuksesi kulkevat samoja ratoja omieni kanssa. Sijoitettujen pitäisi tietysti olla samanarvoisia kuin perheen omat lapset. Mutta totuuden nimissä täytyy sanoa, että kyllä he ottavat välillä normaalia suuremman tilan ja tarvitsevat enemmän huomiota. Se heille suotakoon, kun muutakaan ei voi. Vaatteissa, säännöissä yms. voidaan silti mennä ihan siten, miten perheessä on ollut tapana. Ja tietyn ikäisenä saa tiettyjä asioita ja tulee tiettyjä velvollisuuksia. Jokaisella perheellä on omat tapansa eikä kotiin sijoitettu lapsi voi lähteä niitä muokkaamaan. Lapsellehan on valittu hänen tarpeisiinsa vastaava perhe ja näin lapsi on se, joka opettelee uudet, turvalliset rajat ja tavat. Vaatii muuten aikaa ja kärsivällisyyttä, mutta vuosien kuluttua satoa voi toivoa korjaavansa.

        Ostan lapsosellemme ne vaatteet mitä tarvitaan ja hyödynnän alennusmyyntejä ostoksissani, jos se vain on mahdollista. Jossain voi säästää ja toisaalla taas voi hieman tuhlatakin. Merkkivaatteita emme ole ostaneet omillekaan, joten niitä ei muidenkaan tarvitse odottaa, ellei ole juuri täsmävaate johonkin tiettyyn tarpeeseen. Sijoitettu ei voi saada jotain enemmän vain siksi, että on kokenut kovia ennen sijoitustaan tai siksi, että jonkun sukulaisen tms. mielestä pitäisi saada jotain enemmän. Rakkautta ei voi mitata materiaalissa. Laadun ja hinnan tulee myös kohdata asusteissa eli kaikkein halvimmat jäävät kauppaan, koska eivät kestä pesua ja käyttöä kulahtamatta. Esim. pihalle ostan aina vettä hylkivää ja hengittävää, koska näin on hyvä lapsen leikkiä ja pysyä kuivana. Vaatteen käyttötarkoitus on siis ratkaisevaa, yhdessä vaatehuollon ja lapsen mieltymysten kanssa. Hankimme siistiä, kestävää ja pestävää käyttövaatetta, unohtamatta vuodenajan mukaisia juhlavaatteita, urheiluvaatteita yms. tarvittavaa. Jos lapsiltamme pieneksi jääneissä vaatteissa on käyttökelpoista, käytetään niitäkin. Jos kirpputorilta löytyy sopivaa, ostetaan sieltäkin. Kirppiksellä vaatteet ovat yleensä kankaansa puolesta laadukkaita, kun ovat sinne saakka päässeet! Likaisia ja rikkinäisiä vaatteita ei käytetä, tosin reiän tai tahran voi peittää applikaatiolla tai jollain kivalla kuvalla. Piristää vaatetta ja yksilöllistää vaatteita kummasti ja miellyttää yleensä lastakin. Omalla kuvalla varustettu vaate kun on helppo löytää päiväkodissakin. Kulukorvaus on kuukausitasolla aika pieni ja kuluu suurimmaksi osaksi ruokaan, joten rahat tulee käyttää tarkkaan ja harkiten. Arvostelijoita löytyy varmasti siitä, miten ne tulisi käyttää, mutta ne voi asettaa omaan arvoonsa ja tehdä parhaansa lapsen hyväksi. Kaikki sijaisvanhemmat tietävät, että kulukorvaus kuluu lapsen kuluihin, ennemmin tai myöhemmin.

        Lapsen kasvaessa kulukorvauksesta tulee antaa tietty osa lapsen käyttöön. Tällä hän rahalla nuori voi opetella ostamaan niitä pieniä arjen ylellisyyksiä ja toteuttaa mielihalujaan, joita tuntee tarpeellisiksi. Kannattaa sopia, mitä kaikkea kuukausirahalla tulee itse hankkia. Näin nuori oppii myös säästämistä, kun vanhemmat eivät annakaan rahaa jokaiseen ”mä haluun” -tilanteeseen ja itsenäisyyttäkin tuntee, kun voi itse päättää, mihin rahansa milloinkin käyttää. Tämäkin on rakkautta ja huolenpitoa.

        " Lapsellehan on valittu hänen tarpeisiinsa vastaava perhe ja näin lapsi on se, joka opettelee uudet, turvalliset rajat ja tavat."


        Jos lapsen tarve on että häntä kunnioitetaan koulussa ja että kiusaaminen loppuu ja että hän saa henkilökohtaisen luokka-avustajan, niin onko ihan oikeesti reilua, että lapsen on opeteltava toisen perheen rajat ja säännöt?

        Sadonkorjuutuloksia löytyy vankiloista, joita jo kovin suunnitellaan. Yksityisiä toki, just Ameriikan malliin.


      • Anonyymi

        Niinhän se varmaan menee lasten tarpeiden mukaan?


    • Rinnalla kulkija

      Tietääkseni ketään lasta ei sijoiteta siksi, että häntä kiusataan koulussa tai siksi, että hän tarvitsee avustajan koulunkäyntiinsä. Sijoituksen syinähän ovat lapsen terveyteen ja hyvinvointiin vaikuttavat seikat, joihin tarvitaan parannusta. Toki koulukiusaus vaikuttaa hyvinvointiin kovastikin, mutten ole koskaan kuullut, että koulukiusattuna olo olisi ollut huostaanoton syy. Koulukiusatuksi joutuminen voi olla seurausta tilanteesta jossa lapsi on elänyt ennen huostaanottoa ja siten vaikuttaa myös koulussa selviytymiseen. Ja tiedän, että kouluelämä on karua. Enkä hyväksy kiusausta ollenkaan ja mielestäni asialle täytyy ehdottomasti tehdä kaikki voitava.

      Sijoitetut lapset ovat oppineet selviytymään arjessaan normaalista poikkeavilla tavoilla, koska olosuhteet ovat tämän usein vaatineet. Tarkoitin näistä tavoista poisoppimista eli normaaleja käytössääntöjen omaksumista ruoka- ja nukkumaanmeno aikoineen yms. On paljon lapsia, jotka eivät tiedä että on ruoka-aikoja tai että tiettynä aikana tulee mennä nukkumaan tai iltapesulle yms. Ja tietenkin sitä, että lapsi voi olla perheessä lapsi ja aikuinen hoitaa aikuisten asiat. Tätä ei voi kylliksi lapselle toistaa.

      Jos lapsi tarvitsee kouluavustajan tai muuta tukea kasvunsa kanssa, tulee häntä hoitavien aikuisten ja sosiaalityöntekijän huolehtia siitä, että lapsi saa tarvitsemansa tuen! Tiedän, että tämä vaatii paljon työtä sijaisvanhemmilta ja jämäkkyyttä ajaa lapsen asiaa, mutta tämä rooli tulee sijaisvanhemmuuden myötä. Ymmärrykseni mukaan, kaikki lähtee yksilöstä itsestään eli tässä tapauksessa lapsesta. Se mitä voimme vanhempina tehdä, on kannustaa lasta eteenpäin ja kuunnella, miltä hänestä tuntuu missäkin tilanteessa ja mitä hän voisi vastaavasti tehdä, jotta tilanne muuttuisi. Tämän jälkeen täytyy vielä opettaa lapsi toimimaan toisin, jotta selviäisi jatkossa hankalista tilanteista. Tiedän kyllä, ettei tämä auta kaikkein kamalimmissa tilanteissa, mutta ehkä se auttaisi lasta kuitenkin tuntemaan itsensä hieman paremmaksi kuin ilman henkistä kannustusta. En tiedä, onko tässä edes mitään järkeä, mutta toivon että on. Itse yritän kannustaa lapsia eteenpäin ja tarjoan ongelmissa usein useamman vaihtoehdon mietittäväksi, joista hän voi valita itselleen sopivimman. Ja aika hyvin on tainnut toimia, kun kertovat ongelmiaan oma-aloitteisesti.

      Toivon totisesti, etteivät sijaisperheissä kasvaneet lapset jatka matkaansa mainittuihin vankiloihin! Eihän tässä vuorokauden ympäri tapahtuvassa tiiviissä puurtamisessa olisi mitään järkeä, jos näin kävisi. Täytyy olla toivo paremmasta huomisesta, mitä se sitten tässä maailmassa tarkoittaakaan...

    • lapsen oikeus

      Meille maksetaan 15 vuotiaasta kulukorvauksia lähes 700 e. Lisäksi tulee lapsilisä. Kyllä lapsi sen kuluttaakin, kun siitä maksetaan koulumatkat, harrastukset, uudet vaatteet (enää ei kirpputorivaate kelpaa, kuten kotiaikana), uudet känhykät, kamerat, ipadit ja muut. Onneksi on traumaton ja mukava sijoitettu. Vanhemmat ovat ihan taviksia, ja toivomme, että pääsee pian kaipaamaansa kotiin. Sitten taas on kelvattava ne kirpputorilta löytyvät vaatteet, jotka ovat usein toki paljon tyylikkäämpiä kuin kaupan tusina-asut. Kulukorvaukset ovat suuremmat kuin toimeentulotuki? Miksi sijaislapsen kulut ovat suuremmat kuin kotona asuvien? Jos sijaisperhe maksaa viikkorahaa vain 25 e/kk ja ostaa vaatteita aniharvoin, niin pitää kyllä suuresti ihmetellä. On hyvä ottaa sossuun yhteyttä ja kysellä asioiden perään.

    • Tyytyväinen

      Minulla 15-vuotias nuori.
      Ostan vaatteita aina kun tarvitsee, kuukausittain tulee ostettua joskus vähemmän ja milloin enemmän. Mopokortti maksettu ja moposta osamaksut maksetaan myös. sekä täysvakuutukset mopoon. Tietokoneen osamaksut ja pelihiiret maksetaan myös osamaksulla. Viikkoraha on 25 euroa.
      Ruoka tehdään nuoren mieleistä kotiruokaa joskus käydään syömässä tai ostetaan mäkkäristä.
      Ollaan tavallinen perhe.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3045
    5. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3045
    6. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    7. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    8. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3036
    9. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3034
    Aihe