Kelan virheistä kärsivät asiakkaat kohtuuttomasti

ja minne valitata...

Kela todellakin tekee törkeitä virheitä ja kukaan ei joudu niistä vastuuseen vaan virheiden uhri joutuu kantamaan karvaasti seuraukset. Helsingissä Malmin Kelan toimistossa on tehty kolme virhettä omiin päätöksiini liittyen. Viimeksi kun asioin siellä virkailijana oleva mies ei edes tiennyt miten asumistuen välitarkastuksessa meneteltiin vaan valeheteli minulle. Ensin hän sanoi, että ei välitarkastuksesta lähetetä mitään paperia kotiin vaan asiakkaan tarvitsee tietää siitä itse ( ?). Kun kerroin hänelle, että aiemmin minulle on lähetetty paperi välitarkistuksesta hän muutti kantaansa ja sanoi, että sellainen on lähetetty minulle. Tämä kelan toimisto on palkannut työntekijöitä jotka eivät mitenkään täytä osaamista jota työ vaatii vaan suorastaan ovat epäilyttäviä. Hirvitti antaa omat henkilötiedot tuolle valehtelevalle epämääräiselle virkailijalle.
Nyt kun kävin netin kautta katsomassa tietojani jäi epäilyttämään mahtoiko tuo työntekijä laittaa edes nyt vireille sen hakemuksen kunnolla elikkä merkitä tuomani liitteet.
Kelan neuvontaan soittaessa olen saanut kunnollista tietoa, mutta valitettavasta puhelin on varattu siellä jatkuvasti. Malmin Kelaan kun menee on todennäköisempää, että siellä neuvotaan väärin ( niin, että joudut taloudelliseen ahdinkoon kun virhe paljastuu).

15

2000

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • justniin

Kela neuvoi virheellisesti kun siirryin kodinhoidontuelta työttömäksi työnhakijaksi, että miehen tulot eivät vaikuta tukeeni kolmeen kuukauteen. Toisena kertana tehdessäni osa-aika töitä kela ei katsonut tarpeelliseksi tarkistaa asumistukea vaikka sitä itse pyysin.."Ei huolta sanottiin, katsotaan puolenvuodenpäästä." Tulos asumistukeani haluttiin periä 1000 euroa ja asiaan ei vaikuttanut se, että tällöin minulla ei ollut töitä. Olin nimeomaan halunnut estää tuon ja pyytänyt tarkistusta aiemmin, mutta virkailija oli vakuuttanut ettei noin käy. Nyt maksan takautuvasti tuota. Tein valituksen, mutta asiakas maksaa AINA jos joku Kelan virkailija töpeksii. Asiakkaan pitäisi siis osata ,tietää itse kaikki koska Kelan toimistosta saatavaan apuun ja tietoon ei voi luottaa.

• milllleniummm

Jos pystyis niin tekis joukkoboikotin kyseiseen laitokseen! Se vaan ettei taida käytännössä toimia kun on niin paljon Kelan tuista riippuvaisia :/..hyvin on valtio taktikoinu muinoin...

• Pahin skenaario

Niin, kannattaa varautua etukäteen siihen, että Kelan kanssa asioidessa juuri se pahin ajateltavissa oleva pelko toteutuu.

Kun minulle tuli asumistuen tarkistuksen paperit kotiin, päätin palauttaa ne hyvissä ajoin ettei varmasti unohdu. Täytin monisteet ja vein ne Kelan postiluukkuun 5 viikkoa ennen määräaikaa eli vuodenvaihdetta. Yllätys yllätys: viime tingassa juuri ennen viikonloppua tuli tyly kirje, että asumistukesi on lakkautettu koska et ole palauttanut papereita.

Onneksi hain postin päivällä, että ehdin soittaa asiasta. Muutoin olisin joutunut tuskailemaan koko viikonlopun. Siellä vaan sanottiin, että on varmaan ollut tietokonejärjestelmässä jotain vikaa. Eli ei ole vikaa kenessäkään ihmisessä. Sydänkohtaus oli lähellä, mutta eihän se heille kuulu!

• Valesairas

Työnhaku kantsii pitää voimassa vaikka olisi kodinhoidontuella,liitonrahalla, sairauspäivärahalla....muuten tulee 5kk karenssi, kun yrittää työkkäriin.
      Esim; jos sairauspäivärahan kielteisestä päätöksestä valittaa, ei ole oikeutta peruspvrahaan tai työmarkkinatukeen (ovelia porsaanreikiä)
      Olet siis yli vuoden tuloitta, jos perheen "tulot" ylittää toimeentulotukirajan.
      Eläkettä tai sairauspäivärahaa ei edes kannata hakea fyysisestä sairaudesta vaan ihan heti psyykkisestä joita kyllä fyysisesti sairaille tulee (unihäiriöt,väsymys,itsetuho yms)
      Tiedän monia ihmisiä joille on viikon psykiatrisenosaston keikan jälkeen tarjottu työkyvyttömyyseläkettä, mutta he eivät ole sitä tajunneet hakea tai ovat hupsuja sille jäämään (veljeni yksi näistä)

• ldkjaslkdjsl

Jänniä näissä kelan takaisinperintäpäätöksissä on ne seikat, että ASIAKASTA syyllistetään joka käänteessä vilpillisyydestä, vaikka liikamaksu useinmiten on johtunut kelasta itsestään. KELA muuten voi luopua takaisinperinnästä vähävaraisuuden ja pienituloisuuden perusteella, tämä lukee laissa, mutta moniko tietää näin ikinä tapahtuneen?

• hhijn

Ite oottelen päätöstä takaisinperinnästä, kohtuullistamisesta tai peräti perinnän luopumisesta. Ja kyllä, täälläkin Kela mokasi aika rankasti. Minähän se toki sitten makselen, kun kaksi epäpätevää ihmistä on tehnyt samassa asiassa virheen.

Huvittavinta oli ns. kuulemiskirjessä kysymykset:

1. Mikä mielestäsi aiheutti liikamaksun?
        2. Mihin seikkoihin haluat vedota perinnästä luopumiseksi tai kohtullistamiseksi?
        3. Miten haluat maksaa?

Jep jep. Siinä se totuus onkin viimeisessä kysymyksessä (tietty kysymyksenasettelu on kapulakielisesti siinä Kelan lapussa).

• hhijn
        hhijn kirjoitti:

Ite oottelen päätöstä takaisinperinnästä, kohtuullistamisesta tai peräti perinnän luopumisesta. Ja kyllä, täälläkin Kela mokasi aika rankasti. Minähän se toki sitten makselen, kun kaksi epäpätevää ihmistä on tehnyt samassa asiassa virheen.

2. Mihin seikkoihin haluat vedota perinnästä luopumiseksi tai kohtullistamiseksi?
        3. Miten haluat maksaa?

Jep jep. Siinä se totuus onkin viimeisessä kysymyksessä (tietty kysymyksenasettelu on kapulakielisesti siinä Kelan lapussa).

Päätös tuli. Summa puolittui, mutta edelleen minä maksan, mutta senhän nyt tiesinkin.

• Kelan uhri
        hhijn kirjoitti:

3. Miten haluat maksaa?

Vastasin kolmanteen kysymykseen: En aio maksaa Kelan tekemistä virheistä.
        Viikon sisällä tuo perintä puolittui ja Kelaa perii sen vieläkin omasta asumistuestani kolmanneksen...

• Kela boikottiin

Kannattaa AINA valittaa, jos on ollut vääryyttä heidän puoleltaan.
      Itselleni sattui että he omasta virheestään olivat maksaneet liikaa asumistukea, ensin tuli päätös, että maksetaan näin ja näin paljon, sitten parin päivän kuluttua oikaisu päätökseen etta maksettiin teille liikaa. Mainittiin summa yli 100 Euroa, rahaa jota minulla ei ole maksaa. Sitten lopussa kiitos seisoi, eli ilmoitettiin etteivät vaadi minua maksaan tätä summaa.

Ota sitten siitä selvää. Eihän nuo Kelan virkailijat itsekään ymmärrä tekstiä, kunhan vain näppäilevät tietokonetta ja copy paste tekstiä kansalaisille.
      Paras tapa on käydä itse toimistolla juttelemassa.

• mp3 käyttöön

Nauhoittakaa KAIKKI keskustelut, joita kelalaisten kanssa käytte. Pitäkää kaikki kirjeenvaihto. Älkää keskustelko kännykällä, ellei puhelua voi nauhoittaa. Ottakaa kaikkien virkailijoiden nimet ylös. On liian helppoa piiloutua kasvottomuuden taa.

• rehho

Millanen nauha sulla on mp3 soittimassa?

• mp3 käyttöön

Mulla on 8mm kaitafilmi. Tosin tämmöset soittimet on nykyään aika vähissä.

• mp3 käyttöön

Tyhmä varastaa toisten nimimerkkejä.
        Nauhoittaminen ja äänittäminen ovat synonyymejä, tietääkseni. Jos kumpikaan noista sanoista ei sinulle kelpaa, etsi parempi. Minä nauhoitan mp3-soittimella ja kasettinauhurilla ja puhelimella ja millä tahansa käsiin osuvalla, jolla voi. Äänitä sinä.

• AsianomistajaMH
        mp3 käyttöön kirjoitti:

Tyhmä varastaa toisten nimimerkkejä.
        Nauhoittaminen ja äänittäminen ovat synonyymejä, tietääkseni. Jos kumpikaan noista sanoista ei sinulle kelpaa, etsi parempi. Minä nauhoitan mp3-soittimella ja kasettinauhurilla ja puhelimella ja millä tahansa käsiin osuvalla, jolla voi. Äänitä sinä.

Suomi24-oikeudenkäynnit sivulla seuraavia Kelan asioihin liittyviä
        tekstejä....

Onko mahdollista, että kansalainen voittaisi Kelan? Kyllä. Se on nyt nähty. Hyvä ennakkopäätös Vakuutusoikeudesta 28.11.2013. Kaltoin kohdellulla edunsaajalla on Vakuutusoikeuden päätöksen täytäntöönpanon kautta Kelasta liki 11 kuukauden sairauspäivärahasaatavat. Laiminlyödyt sellaiset v. 2009-2010. Sen lisäksi (kun Kelan virhe ja tuottamuksellinen teko) on nyt saanut oikean ratkaisun, on Kelalla edessä melkoinen paketti viivästyskorkojen maksamiseksi.
        Mutta, Kelan hallinnollisen osaston lakimies Anitta Holappa 20.1. 14 päiväämässään kirjeessä ilmoittanut, että Kela on valmis sovintoneuvotteluun, siis vahinkolajeista.. . (Ne ovat vireillä Kanta-Hämeen käräjäoikeudessa, juttu L 12/13099).
        Moni on sanonut, että onpas kummalliset kuviot, kun Suuri Kela-Byrokraatti ilmoittaa olevansa valmiudessa sovintoneuvotteluun, kanslaisrääpäleen kanssa, joka lähes viisi vuotta (tammikuusta 2009 lukien) on ollut Kelan jatketun ja todistettavan virhetrendin objektina!! No, ei Kelallakaan ole lupaa kasvattaa viivästyskorkoja. Kela toimii verovaroilla... Ja lakimies Anitta Holappa on jo vastuussa liian pitkään jatkuneesta, tiedossaan olleesta laittomuuslinjasta!

Kansalainen voitti Kelan
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11995817

Avoin kirje Anitta Holapalle
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/11880476

• AndThisIsTrue

Tuli tässä mieleen yksi vanha juttu kun täytin työtön-työtön-työtön-lappua kotona mutta kuulakärkikynää ei löytynyt kotoani sitten mistään. Täytinkin hakemuksen lyijykynällä sekä allekirjoitin. Sitten kovalla kiireellä Kelan tiskille palauttamaan hakemusta ajoissa. Tiskillä Kelan täti totesi, että ei ota vastaan lyijykynällä täytettyjä ja allekirjoitettuja hakemuksia. Minä : MIKSI

Täti totesi, että hakemuksia voidaan väärentää ??? Siis Kelassa kun hakemukset on toimitettu, voidaan kenties väärentää dokumentteja? Kuka noita väärennyksiä Kelassa sitten mahdollisesti tekee?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      319
      2442
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      271
      2270
    3. Veriteko Kajaanissa.

Nuorta naista epäillään puukotuksesta. Väkivaltaisuus lisääntyy, eihän ole kauan kun kyse oli samanlaisesta teosta.
      Kajaani
      23
      1519
    4. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      51
      1387
    5. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1291
    6. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      45
      1276
    7. Oletko kaivattusi

Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      102
      1246
    8. Martina makkarankuori päällä

Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      165
      1244
    9. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      82
      1231
    10. Anna vihje jonka vain te tiedätte

Tällä näkyy olevan monia etsijöitä ja kaipaajia. Otetaan ketju jossa voi antaa vihjeen. Kirjoittakaa jotain mitä muut e
      Ikävä
      90
      1214
    Aihe