LTO

Sunair 500

Itse olen päättänyt vaihtaa laatikko Sunairin, joko pyörivään tai PILP:n
Nyt kuitenkin, kun kaikki puhuu " lämpö arvoista", niin mittasin ne minäkin.
Mutta mitä ne kertoo?
LTO on varustettu vesipatterilla, jolla lämmitetään tuloilmaa.
Ulkona -10 °C,
sisällä 22 °C,
vesipatterille menevän veden lämpötila 24 °C
jäteilman lämpötila kennon jälkeen 5 °C,
tuloilma venttiilillä 21 °C,
No ei ne taida todellisuudessa kertoa yhtään mitään. Tuloilmapuhallin pyöri kokoajan, kun mittasin tämän.

10

179

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 1116

      Kertoohan nuo .Säädöt aikalailla kohdillaan kuutiokoneelle.
      Mittaa kauimmaisen makuuhuoneen tulolämpö venttiililtä ja 19 astetta olisi
      optimaalinen lämpötila tuloilmalle.
      Jos haluat vaihtaa toimivan koneen kieputtimeen,niin rahallista säästöä ei moisella hommalla saa.

    • LTR-3 AC

      Samaa mieltä kuin edellinen, lämpöarvot kertoo todella paljon ja en myöskään lähtisi toimivaa konetta vaihtamaan, lukemat todella hyviä.
      Mä vertaisin juuri nimenomaan tuota ulkolämmön ja jätelämmön eroa, eli sun tapauksessa kun ulkona -10c ja jäte 5c niin talo lämmittää ilmaa 15 astetta eli mitä pinemmäksi tuon eron saa niin sen parempi.
      Jäteilmahan vielä lämpiää poistopuhaltimessa hieman, eli vertailukelpoisimmat lukemat saa kun mittaa ulkoilman siitä kohtaa kanavasta kun ilma tulee talon eristekerroksen sisäpuolelle ja vastaavasti jäteilma poistuu talon eristekerroksen ulkopuolelle.
      Tässä vielä omia mittauksia tältä talvelta.

      Ulkoilma Jäteilma
      10,8c 15,0c
      2,0c 8,2c
      -2,8c 4,8c
      -5,2c 3,2c
      -6,8c 2,8c
      -13,0c -3,2c
      -14,4c -4,8c
      -17,8c -8,0c
      -21c -9,8c
      -24c -11,6c

      • Sunair 500

        Meillä tuloilmapuhallin rupeaa pätkimään, kun kennon lämpötila laskee 1°C. Sen takia meillä ei pääse - merkkiseen jäteilmaan!


      • LTR-3 AC
        Sunair 500 kirjoitti:

        Meillä tuloilmapuhallin rupeaa pätkimään, kun kennon lämpötila laskee 1°C. Sen takia meillä ei pääse - merkkiseen jäteilmaan!

        Juu se on tosi, mutta lukemista tuli vielä mieleen että enervent näyttää omalla näytöllä turhan kauniita lukemia, kun tälläkin hetkellä on koneen näytöllä ulkoilma -3c ja jäteilma 0c mutta sitten kun mittaa kanavista niin totuus onkin jotain muuta.


    • Sunair 500

      Täytyy mitata viellä kennolle tulevan ilman lämpötila. Ihan mielenkiinnosta. Kone vaihtuu, kun tuloilmapuhallin pysähtyy kennon sulatuksen ajaksi ja nostaa radon pitoisuutta ja on alimitoitettu alkujaan.

      • Sunair 500

        Tässä uusia mittaustuloksia.
        Ulkona edelleen noin -10°C
        Poistoilman lämpötila ennen kennoa 20,2 °C (huoneistossa 22 °C). Selvää hävikkiä.
        Tuloilman lämpötila heti kennon jälkeen, mutta ennen lämmitys elementtiä 15°C (kiertoilman oli käytössä mittauksen aikana).


      • ktskso
        Sunair 500 kirjoitti:

        Tässä uusia mittaustuloksia.
        Ulkona edelleen noin -10°C
        Poistoilman lämpötila ennen kennoa 20,2 °C (huoneistossa 22 °C). Selvää hävikkiä.
        Tuloilman lämpötila heti kennon jälkeen, mutta ennen lämmitys elementtiä 15°C (kiertoilman oli käytössä mittauksen aikana).

        Tässä tuleekin esille ilmastointikanavien huolellisen ja riittävän eristämisen tärkeys. Kahden asteen pudotus on aika paljon ja vuosittainen energiahävikki on melkoinen. Lämpötilan pudotus on tietenkin riippuvainen myös koneen puhallinnopeudesta. Suurempi nopeus vähentää lämpötilaeroa, mutta ei hävikkiä.


      • Sunaair 500
        ktskso kirjoitti:

        Tässä tuleekin esille ilmastointikanavien huolellisen ja riittävän eristämisen tärkeys. Kahden asteen pudotus on aika paljon ja vuosittainen energiahävikki on melkoinen. Lämpötilan pudotus on tietenkin riippuvainen myös koneen puhallinnopeudesta. Suurempi nopeus vähentää lämpötilaeroa, mutta ei hävikkiä.

        Ilmastointi putkissa on 50mm eriste alumiinipaperi teipatuilla saumoilla, lisäksi ilmastointiputkien päällä on 400mm puhallusvillaa.Kokonais eristepaksuus 600mm.
        Luultavasti tämä hävikki tulee siitä, kun kennon toisella puolella on -10°C joka laskee "säteilylämmön" takia poistopuolen lämpötilaa. Mittasin meinaan ilmastointilaitteen sisältä, en kanavistosta, josta mittaus tulisi tehdä.


      • ktskso
        Sunaair 500 kirjoitti:

        Ilmastointi putkissa on 50mm eriste alumiinipaperi teipatuilla saumoilla, lisäksi ilmastointiputkien päällä on 400mm puhallusvillaa.Kokonais eristepaksuus 600mm.
        Luultavasti tämä hävikki tulee siitä, kun kennon toisella puolella on -10°C joka laskee "säteilylämmön" takia poistopuolen lämpötilaa. Mittasin meinaan ilmastointilaitteen sisältä, en kanavistosta, josta mittaus tulisi tehdä.

        Onko sinun talossasi mahdollista tehdä lämpötilan mittaukset kanavasta ennen IV-konetta? Minun käsitykseni mukaan kaikista ullakotilaan asennetuista huolellisestikin eristetyistä IV-kanavista aiheutuu merkittäviä lämpöhäviöitä. Sinun talossasi eritystä ei voi juurikaan parantaa.

        Itse toimin säätöpuolella, mutta kerään mielelläni tähänkin puoleen liittyvää tietoa.


      • Sunair 500
        ktskso kirjoitti:

        Onko sinun talossasi mahdollista tehdä lämpötilan mittaukset kanavasta ennen IV-konetta? Minun käsitykseni mukaan kaikista ullakotilaan asennetuista huolellisestikin eristetyistä IV-kanavista aiheutuu merkittäviä lämpöhäviöitä. Sinun talossasi eritystä ei voi juurikaan parantaa.

        Itse toimin säätöpuolella, mutta kerään mielelläni tähänkin puoleen liittyvää tietoa.

        Meillä ei pysyt tekemään kanavasta mittauksia, jos ei pura eristeitä. Eli en voi! Mutta täytyy laittaa koneen vaihdon yhteydessä mittaanturi kaikkiin kanaviin, niin saa mitattua hyötysuhdetta ja käppyröitä.. Tietohan lisää tunnetusti tuskaa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Martinan firma haastettiin käräjille

      Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      295
      2183
    2. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

      ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      210
      2099
    3. Miksi haluat satuttaa

      Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      46
      1315
    4. Toivotko vielä et

      Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      87
      1251
    5. Oletko kaivattusi

      Mielestä hyvä sängyssä🤔
      Ikävä
      101
      1193
    6. Miksi ette halua kaivattuanne

      Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      82
      1191
    7. Millainen ihminen linda brandt-ahde on

      Hän on nyt julkisuudessa varsin eriskummallisen asian tiimoilta
      Lappeenranta
      43
      1175
    8. Martina makkarankuori päällä

      Voi hyvää päivää minkä asun oli valinnut Emma gaalaan, ei jäänyt kenellekään epäselväksi, minkälaiset rinnat on naikkose
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      1121
    9. Ketä sinä

      Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      1060
    10. Tykkäätkö kuinka

      Paljon kaivatustasi?
      Ikävä
      60
      954
    Aihe