Jyväskylän aikuisopisto

aikuisopistoonko?

Hei. onko aikuisopiskeluun ikärajaa?
onko tutkinto pätevä eli käy työnhaussa?
saako opintotukea?
onko helppo päästä esim. jyväskylän aikuisopiston lähihoitajalinjalle, laboratorio linjalle tai metsänhoitoalalle? onko valintakokeita?

5

462

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • agsafwrq

      Jyväskylän aikuisopistoon on paljon hakijoita, mutta kuten muihinkin oppilaitoksiin niin myös sinne on mahdollista päästä opiskelemaan jos todella haluat.

      Lähihoitajalinjalle on soveltuvuus/valintakokeet jossa käydään erilaisia testejä läpi joiden perusteella oppilaat valitaan. Vain osa (noin puolet) hakijoista kutsutaan valintakokeeseen ja näistä osa valitaan opiskelemaan.

      Kannattaa ilman muuta hakeutua, jos ala tuntuu oikealta.

      • agsafwrq

        Tutkinnot on yhtä päteviä kuin muutkin toisen asteen tutkinnot, käy työnhaussa sekä jatkoopinnoissa korkeakouluihin. Opintososiaalisissa etuuksissa voi olla vaihtoehtona opintotuki, aikuiskoulutustuki, tai opiskelu työttömyysetuudella. Voit tiedustella TE keskuksesta tai KELA:ta mitkä olisivat mahdollisuutesi mihinkin opiskelun aikaiseen rahoitukseen.

        Oppisopimuskoulutuksissa saa työnopetuksen aikana alan työehtosopimuksen mukaista palkkaa työnantajalta. Mikäli työnantaja ei maksa palkkaa tietopuolisen koulutuksen ajalta, oppisopimuskeskukselta tai -toimistolta voi hakea tältä ajalta päivärahaa. Sen suuruus on 15 euroa päivältä.


      • ammatti ope

        Jatkossa aikuisopistoon tulee aina hakea jos on jo suorittanut ammatillisen tutkinnon tai lukion tai vaikka ei olisikaan mutta jos ikää on enemmän kuin 18v. Nuoren oppilaitos ammattiopisto on jatkossa vain peruskoulun päättäneille.


    • petoksenuhri666

      Välttäisin aikuisopiskelua kuin ruttoa. Siivoamalla et opi tekemään mitään työtä.

    • JAO_on_nykyään_Gradia

      Koulun nimi on nykyään Gradia, muuttui vuodenvaihteessa 2017 - 2018. Itse valmistuin Jyväskylän aikuisopistolta 2017 joulukuussa, ja oikein hyvät muistot jäi. Tosin ala ei ollut metsä, laboratorio tai lähihoitaja. Nykyään Gradialla nuoret ja aikuiset opiskelevat samoissa opintoryhmissä, ei ole aikuispuolta ja nuorisopuolta erikseen. Ja hakea voi ainakin osaan koulutuksista ympäri vuoden.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      74
      3580
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      2962
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      25
      2850
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2738
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      22
      2644
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2435
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      248
      2102
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1877
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      46
      1806
    10. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      171
      1757
    Aihe