Caliberin tehot häviävät = vaihda kaasuläppäkotelo

jussi46

Minulla oli kesän aikana Caliberissa (1,8 manuaali SXT ajettu yli 155.000 km)
ongelmia - käynti meni ajoittain vikasietotilaan ja moottori kävi
epätasaisesti ja kierrokset korkeintaan 1500-alle2000. Eli autolla pääsi
vitosella korkeintaan 60 km/h ja ylämäessä melkein hyytyi - eli
vaihdettava pienempään ja pienempään...
Kesän alussa merkkikorjaamolla sain kolme vikakoodia, jotka
viittasivat ilmaläpän/kaasun ongelmiin (P2101, P2118 ja P2110)
Varoitusvaloista paloi tuo kaasuläpän (vilkkuu) ja pian sen jälkeen
muistaakseni ajonvakautuksen valo. Kaasupoljin ei tuossa tilassa toiminut vaan
"ottaa kiinni" vain tietyssä kohdassa.
Koodit nollaattiin - mutta muuta ei silloin osattu tehdä, koska näytti, että
vika meni ohi (117 e). Eli asentajillekin yllätys!???
Auto lähti liikkeelle, kunnes vika ilmeni parin sadan kilsan jälkeen
uudelleen. Se poistui, kun sammutti koneen ja odotteli parikymmentä sekuntia.
Ostin vikakoodin lukijan (49 e) - ja netistä löytämäni ohjeen mukaisesti puhdistin
varovaisesti tosi likaisen ilmaläpän siihen tarkoitetulla sprayllä. Toistin
puhdistuksen muutaman kerran ja varsinkin keskellä olevan saranakohdan.
Se tepsi, mutta vain hetkeksi - noin tuhannen kilsan matkat pystyin aina
ajamaan, kunnes jouduin jälleen toistamaan puhdistuksen. Eli selkeästi vika
on ilmaläpän suunnalla.
Kaasu/ilmaläppäkotelo on hieman hankalassa paikassa kuljettajan puolella syylarin alatasossa, jonne ilmanpuhdistimen putki menee. Eli putsari irti ja alhaalta kiristin auki, niin putken saa irrotetuksi. Mutta älä vielä tee tätä vaan lue loppuun, jos sinulla on samanlainen vika...
Ylättävää, ettei vikakoodeja enää näkynyt, vaikka vika ajoittain uusiutui.
RATKAISU
Kyse on kaasuläppäkotelosta, jonka mekaniikka on kuluvaa. Eli
rattaan alkavat takerrella. Kun auton kaasua pumppailee pärjää hetken aikaa kun läppä liikkuu, mutta jossain vaiheessa se jämähtää. Näin minullekin kävi. Netistä löytyi kuvaa hajotetusta laitteesta, jossa nuo onnettomat rattaat näkyvät.
Ostin uuden Autokeskuksesta hintaan 330 euroa. Jenkeistä saisi ehkä halvemmalla (Amazonin varaosana: 4891735AC).
Se on helppo vaihtaa - kiinni neljällä pultilla ja tiivisteenä o-rengas, joka ainakin minulla pysyi hyvin kiinni, enkä sitä vaihtanut.
Huom! Vian poistuminen edellyttää vikakoodinlukijan avulla tietsikan nollausta. Vaikka koodeja ei koneella näkyisikään teed se silti. Vasta sen jälkeen kone alkoi toimia kuten pitää.
Vikakoodit saat luetuksi Caliberistasi myös siten, että laitat virran päälle kolme kertaa viiden sekunnin aikana (älä siis starttaa) ja kilometrit menevät viivoilla ja sitten auton tietika skannaa systeemit itse - MUTTA ei nollaa niitä! Siihen tarvitset tuo koodilukijan
Tein muuten aika hyvän tilin...

12

5461

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dodgelaine

      Mielenkiintoinen keissi, koskeehon tuo Dodgeja yleisemminkin? Itsellä on Avenger 2008 2.0 5M ja siinä elektroninen kaasupoljin on mennyt tuohon vikasietotilaan useamman kerran. Sammuttaminen ja uudelleen käynnistys saa moottorin käymään normaalisti eikä ole tarvinnut odottaa pariakymmentä sekuntia. Lisäksi moottori nykäisee kiihdyttäessä aina välillä ja huollossa tutkivatkin tätä. Sain vikakoodin P2110 ja siihen ohjelmistopäivityksen 93 €. Vika kuitenkin jonkin ajan kuluttua takaisin ja nyt olisi taas vuosihuolto edessä ja jännityksellä odotan osaako Autokeskus tehdä sille mitään vai asennetaanko taas joku kallis päivitys, mistä ei ole mitään hyötyä. Ajettu on vasta 42000 km. Onnistuisikohan tuo vikakoodien luku noin myös Avengerissa? Huollossa sanottiin, että auto tekee myös vikakoodien itsediagnoosin joten esim. juuri ennen katsastusta ei kannata nollata muisteja, koska silloin OBD-mittaus ei mene läpi.

    • Kalle_71

      Avenger 2008 ja kaasuläppäkotelon vaihto meneillään juuri. Kiihdyttäessä nykii ja elektronisen kaasupolkimen valo vilkkuu.
      350e työt autokeskuksella.

      • Liber

        Sama vika 2007 Caliber 1,8 SXT. Ajettu 220 000.


      • Liber
        Liber kirjoitti:

        Sama vika 2007 Caliber 1,8 SXT. Ajettu 220 000.

        Läpän vaihto Olarin Autokeskuksessa, odotus kaksi viikkoa ja 540 euroa....


      • Liber kirjoitti:

        Läpän vaihto Olarin Autokeskuksessa, odotus kaksi viikkoa ja 540 euroa....

        https://www.youtube.com/watch?v=-oIFyvBpr_U

        Hyvä video, josta selkeästi näkyy mikä kyseisessä osassa hajoaa.


      • Ganiperi
        Liber kirjoitti:

        Läpän vaihto Olarin Autokeskuksessa, odotus kaksi viikkoa ja 540 euroa....

        Tilasin uuden kaasuläpän ebayn kautta jenkeistä ja vaihdoin itse, ei mikään järin vaikee homma, hintaa osalle tuli 102€ sisältäen rahdin ja jonkun tullimaksun jenkkilään. Oli kans menny ne muoviset hampaat ja oireenaa oli epätasainen käynti varsinkin tyhjäkäynnillä, huono kiihtyvyys/ nykiminen, kaasuhirtti hieman välillä ja vikavalo vilkkui sillointällöin...


    • Tietämätön

      Onko tietoo on Dodge caliber dieselissä sama kaasuläppäkotelo? Vika ainakin on juuri sama :) Aikasemmin lähtenyt tuolla sammuttamisella pois, mutta nyt sekään ei auta.

      • Calibaa

        Justiinsa vaihdoin kaasuläppäkotelon -08 crd calikkaan. Irroitin vanhan ja kuuklailin numeron perusteella ja löytyi tähän hätään mätänetistä sama. Iskin kiinni ja hyvin toimii, sen mitä pienellä koeajolla totesin niin tehot tuntui säilyvän ja moottorin häiriövalo sammui. Vanhasta kotelosta oli muovirattaasta katkennut pari hammasta joten se siitä. Mätiksen numero osalle on 28-3438 ja hintaa on 279.90 egee.


      • nightbird
        Calibaa kirjoitti:

        Justiinsa vaihdoin kaasuläppäkotelon -08 crd calikkaan. Irroitin vanhan ja kuuklailin numeron perusteella ja löytyi tähän hätään mätänetistä sama. Iskin kiinni ja hyvin toimii, sen mitä pienellä koeajolla totesin niin tehot tuntui säilyvän ja moottorin häiriövalo sammui. Vanhasta kotelosta oli muovirattaasta katkennut pari hammasta joten se siitä. Mätiksen numero osalle on 28-3438 ja hintaa on 279.90 egee.

        Missäpäin tuo kotelo on CRD moottorissa? Onko se moottorin ja rintapellin välissä ja miten siihen pääsee käsiksi? pitääkö mennä alakautta?


      • Rotke
        nightbird kirjoitti:

        Missäpäin tuo kotelo on CRD moottorissa? Onko se moottorin ja rintapellin välissä ja miten siihen pääsee käsiksi? pitääkö mennä alakautta?

        Siinä se on het syylärin takana. Ebaysta löytyy 60 €.
        Pieruburggi on vähä kalliimpi


    • nitroapitääottaa

      Hyi mitä vikoja?

    • CaliberDodge

      Itsellä tuli samoja ongelmia Dodge Caliberiin ja käytin heti huollossa, jossa tekivät vikakoodien luvun. Kaasuläppäkoteloa herjasi ja käski vaihtamaan. Hieman etsin tietoa aiheesta ja löysin esimerkiksi tämän keskustelun, josta oli hyötyä. Kiitokset vastanneille jo tähän väliin, oli suuri hyöty lukea teidän kokemuksia. Tilasin itse osan ja tiivisteen netistä, sekä asensin myös omin kätösin. Vika hävisi samantien ja auto toiminut loistavasti. Lisäksi muut vikakoodit omasta OBD-lukijasta hävisivät (lambda sekä catalyst monitor, jälkimmäisestä en ottanut edes selvää mikä oli).

      Mulla on bensakone, joten en osaa sanoa kuinka CRD:n osan vaihto eroaa minun vaihtoprosessista. Kaasuläppäkotelo on moottorin etupuolella, alaosan tuntumassa. Itse irroitin moottoritilasta imuilman vaimentimen, ilmanpuhdistimen kotelon, akun ja ilmanottoputken. Kaasuläppäkotelo on ilmanottoputken juuressa, eli putki on kiinnitetty koteloon. Tämän jälkeen on suhteellisen helppo päästä käsiksi kaasuläppäkoteloon, mikä on kiinni yhteensä viidellä pultilla. Eli neljä oli kiinni kotelon kannessa ja lisäksi kotelon päällysosaa pitää kiinni metallilevy, mikä on yhdellä isommalla pultilla kiinni. Kotelon irroituksen jälkeen saa myös tiivisteestä näköhavainnon, mikä on omassa urassa.

      Hakusanat: Dodge Caliber, kaasuläppäkotelo

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      0
      7937
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      177
      1755
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1114
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1113
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      62
      1031
    6. Persut petti duunarit

      Kyllä persujen kuuluu nyt mennä häpeämään kun äänestivät lakkolakien puolesta. Vielä muka kehutaan olevan työväenpuolue,
      Perussuomalaiset
      193
      945
    7. Persuille kovaa kyytiä YLEn kannatusmittaus

      https://yle.fi/a/74-20085866 Näin se menee persueliitti. Pettäjän tie on karu, persujen äänestäjät ovat nyt reagoineet
      Maailman menoa
      182
      920
    8. Lindtman runnonut demarit huimaan nousukiitoon!

      Palkansaajat – siis Suomen käynnissä pitävä kansanosa – ei näemmä arvosta EK/SY-sätkyakka Purran saksipelleilyä. Niin
      Maailman menoa
      271
      886
    9. Mitä ajattelen sinusta

      Että olit erilainen kuin muut ja jollakin kummalla tavalla samanlainen kanssani, vaikka ei tunnetukaan. Sinun kanssa tu
      Ikävä
      35
      823
    10. Itkisikö onnesta

      Jos panisin sua kunnolla?
      Ikävä
      86
      707
    Aihe