Miksi Porvoossa ajetaan oudon hitaasti. Kaupunki alueella ei voi käyttää kakkosta suurempaa vaihdetta. Vain vanhassa kaupunkissa on 15km/h rajoitus ei ole esim. Mannerheiminkadulla ja Aleksanterinkadulla. Jonot kulkevat lähes kävelyvauhtia. Mikä tähän on oikein syy? Pitäisikö porvoolaiset laittaa kaikki uudelleen autokouluun? Mitään hidasteita eikä rajoitusten alentamista ei kannata edes tänne harkita.
Liikennevaloista lähtö on porvoolaisille ylivoimainen tehtävä. Vihreä saa palaa pitkään ennenkuin minkäänlaista liikettä on havaittavissa. Ja silloinkin jono lähtee tosi hitaasti liikkeelle tuntuu kuin kaikilla olisi mopoauto. Kiihtyvyys on lähes olematonta. Usein näkee kun on Mannerheiminkadun Teboilin kohdalla kuinka valot näyttävät vihreää sillalle asti, mutta jono ei liiku mihinkään. Mistä tämä oikein johtuu. Nukutaanko sitä liikennevaloissa tai katsellaan aivan muualle kuin pitäisi tai puhutaan ja räplätään kännykkään.
Porvoossa madellaan
22
686
Vastaukset
- XC-60
No,sehän on näin ett ensin tihrataan minkähän värinen tuo valo mahtaa olla ja sitte ruvetaan arpomaan mikäköhän vaihde pitäis laittaa.. ai niin sitte vielä kaasua on lisättävä..mistähän sitä..? Voi ei, liikenneympyrä..mites nyt? No eiköhän tämäkin selvitetä, porvoolaisittain! Villku päälle kun mennään sisään liikenneympyrään ja ei hän sitä sitte poistuessa tietenkään enää tarvii näytellä..! No siitä selvittiin nätisti ja matka jatkukoon sujuvasti,kaistaa vaiíhtaen,vähän kiilaten,tietty ilman vilkkua mutta mitäs pienistä näinhän me aina ollaan täällä "perslävessä ajeltu! Että hyvin menee kuitenkin!
- Autoilija3
Joo ja moni ajattelee, että kunhan vain minä pääsen näistä vihreistä läpi ei takana olevilla ole mitään väliä. Pitää siitä huolimatta lähteä ripeästi liikkeele, vaikka seuraavassa risteyksessä palaisikin punainen (mikä on yleistä, kiitos Porvoon liikennevalojen suunnittelun) että mahdollisimman moni pääsee samoista vihreistä läpi. Kun minä olen jonossa ensimmäinen ja minä lähden nopeasti jää minun takana oleva ihmettelemään tilannetta kuin Hoo Moilanen MITÄ!!! sehän lähtikin heti ja nopeasti. Ja jos minun edessä oleva on kääntymässä esim. oikealle en minä taakse odottamaan kuten muut vaan minä ohitan aina vasemmalta ohi ja siihen riittää kyllä tilaa vaikka porvoossa ei osatakkaan ryhmittyä.
Jos ollaan kääntymässä vasemmalle. Silloin valtaosa autoilijoista jää liikennevalotolpan kohdalle odottamaan. Minä ajan aina risteyksen keskelle odottamaan. - havainnoitsija3
Kyllä Porvoossa on paljon värisokeita autoilijoita! päivittäin näkee kuinka päin punaisia ajetaan. Ja osa ei näe, että vihreä on jo syttynyt. Tietääkseni ei värisokeille myönnetä ajokorttia, mutta kuinka nämä autoilijat ovat sen saaneet? Ajavatko he ilman korttia?
- ämcee
Kerrankin joku on samaa mieltä. Koko liikenne takkuu porvoossa aika pahasti, etenkin just ku valoista yrittää lähteä niin sen kolme autoa kerkee ja neljäs sammuu jo niihin valoihin. Ja sitte nopeudet; normaalisti kaupungissa sekä taajamassa alinopeutta ja jos sataa lunta tai vettä, putoaa nopeus vielä siitäkin.
Liikenneympyrät, ne ne vasta perkeleitä onki ku ei ihmiset uskalla ajaa niihin jos sieltä tuleeki joki? Kai sen nyt ***kele näkee tuleeko sieltä autoa vai ei!?
Ja vielä yks! PARKKIPAIKAT! Se tyhjä ruutu pitää itse ettiä, ei se ruutu tule sen auton luokse! Pahimpia esimerkkejä Robinhood/Lidl, Citymarket, Posti jne.- autoilija3
"Liikenneympyrät, ne ne vasta perkeleitä onkin kun ei ihmiset uskalla ajaa "
Samaa mieltä. Kuninkaanportin liikenneympyrässä vain joka viides käyttää vilkkua, kun poistuu ympyrästä. Tämä vilkun käyttö olisi arvokas tieto sinne pyrkivälle autolle ettei turhaan jäisi odottelemaan.
Tolkkistentiellä missä on 60km/h olen muutan kerran joutunut ajamaan jonossa joka liikkuu vain n.40km/h eikä jonoa suinkaan vedä mopoauto. Tekisi joskus mieli lähteä seuraamaan tuota jonon vetäjää ja kysyä häneltä, että etkö uskalla ajaa yhtään lujempaa? Vai tekeekö joku itsensä niin tärkeäksi, että minä määrään mitä nopeutta muut ajavat?
- kielioppivirhe66
Hienoa, että on muitakin keitä tämä askarruttaa! Yksi asia mikä myös kummastuttaa: Taidetehtaalta kun tullaan sillan yli ja jatketaan suoraan, niin miksi ihmiset jarruttavat keskellä ylämäkeä? Näin talvisin keskelle mäkeä pysähtyminen ei ole mitenkää kivaa, varsinkaan takavedolla. Joten painattehan reippahasti kaasua niissä mäissä ja ajatelkaa muitakin. 30km/h rajoitus pätee muistaakseni vain torinläheisyydessä ei koko porvoossa. Korjatkaa ihmeessä, jos olen väärässä. Kiitos ja anteeksi.
- sprengporten
Tänään melkein pysähdyin siihen ylämäkeen, kun annoin jalankulkijalle tietä.
- sprengporten
sprengporten kirjoitti:
Tiedän olevani lähes poikkeus porvoolaisessa autoilijaporukassa kun aina annan jalankulkijalle mahdollisuuden mennä kadun yli. Täällä ei todellakaan ole sellainen tapana. Enkä aja törkeästi päin punaisia, vaikka sellainen on tapana myös. Emme osallistu formulakisoihin, vaan ainakin yritämme yhteispelillä selviytyä ehjin nahoin tuolla liikenteessä.
...peukut alas vaan, tunnen porvoolaiset autoilutavat. - autoilija3
sprengporten kirjoitti:
Tiedän olevani lähes poikkeus porvoolaisessa autoilijaporukassa kun aina annan jalankulkijalle mahdollisuuden mennä kadun yli. Täällä ei todellakaan ole sellainen tapana. Enkä aja törkeästi päin punaisia, vaikka sellainen on tapana myös. Emme osallistu formulakisoihin, vaan ainakin yritämme yhteispelillä selviytyä ehjin nahoin tuolla liikenteessä.
...peukut alas vaan, tunnen porvoolaiset autoilutavat.Kyllä minäkin annan tietä suojatiellä oleville ja sinne pyrkiville jalankulkijoille, et sinä mikään poikkeus ole.
Tuota formulaajoa en ole Porvoossa havainnut, vaan paremminkin Porvoossa ajetaan aina oudon hiljaa reilusti alle rajoitusten!!! - väsynyt matkustaja
sprengporten kirjoitti:
kyllä, samaa mieltä ollaan tässä:) onneks aina joku nostaa asioit esille ettei jää sinne mätänemään, mutta asiaan olen itsekkin huomannut tämä helvetinmoinen matelu kaupungilla ja maantiellä... asiaan kuuluu töötata mut se toimii yhtä hyvi kun vr:n systeemit tai jopa päinvastoin... sitte ku sais painaa kaasua nii mitäköhän ne tekee?? JARRUTTAA TIETENKI!!! ei herranjestas mä sanon, eiköhän pitäis pystyy ajaa jos kerran kortti on?
- Ämcee
Ai että meni taas hermot ku keskustassa ajelin, vihreet palaa ja jono ei liiku? Pitääkö siihen risteykseen jäädä kattomaan josko ois tonttia myytävänä? Jos ei voi edes sitä 30 km/h ajaa keskustassa suoralla tiellä ni jättäis suosiolla auton kotiin. Mun mielipide, ei tarvii stressata jos joku on eri mieltä :-)
- autoilija3
Näitä autoilijoita varten on bussit. Jos ei osat edes vihreissä valoissa lähteä liikkeelle ei ole asiaa silloin auton rattiin. Ja myös punaisia päin ajetaan jatkuvasti. Tämän asian todistajaksi minä joudun päivittäin ja usein useitakin kertoja samana päivänä.
- Sujuvasti vilkutan
Tekiskö ikä tepposet, sitä kun reagointikyky hidastuu iän myötä...
Liikenneympyrästä poistuessa sais kyllä todellakin näyttää sitä vilkkua, niin ei tarttis kenenkään turhaan odotella, että vieläkö se kiertää. - kerkkoon kautta...
Näin ulkopaikkakuntalaisena voisin sanoa, että Porvoon katuverkosto on kokonaisuutena suht rikkonainen ja kadut ovat kapeita.
Selkeät isot baanat puuttuu kokonaan ja joutuu kiertelemään turhan paljon.- Monta kummallista as
Tämä on totta. Kaikki varmasti muistavan sen, kun Aleksanterinkadun silta valmistui!!! Silloin ihmeteltiin, kun autojen ajoväylä oli tehty tosi kapeaksi, niin että autot kohdatessa melkein koskettivat toisiaan ja jalkakäytävä ja pyörätie oli tehty monta kertaa leveämmäksi kuin autojen ajoväylä. Silloin senaikainen apulaiskaupunkin johtaja oliko hänen nimensä Arvinen (korjatkaa jos olen väärässä) perusteli asiaa näin. "Autoliikenteen tulee edetä hitaasti sillan yli" Eli ei joustavasti eikä nopeasti vaan madellen. Tämäkö on Porvoon liikenteen suunnittelun tarkoitus?
Osataan sitä muuallakin. Tampereella kysyttiin kaupungin insinööriltä, että miksi monessa risteyksessä palaa punainen pitkään kaikkiin suuntiin? Vastaus tuli kuin revolverin suusta: " Näin saadaan autojen keskinopeutta alennettua" Ts. Tarkoitus että autot seisoo pitkään valoissa ja aiheuttavat ylimääräisiä päästöjä tämä mielestäni vain houkuttaa ajamaan päin punaisia oransilla yli, kun on tiedossa ettei risteävällä kadulla syty vihreät vielä aikoihin ja jos pysähdyn joudun tosi pitkään odottamaan ja ajavat hitaasti näin saastuttaminen on suurempaa kuin että liikenne sujuisi joustavasti.
Eräitä suunnittelu kukkasia Porvoosta: Aleksanterinkaaren ja Tolkkistentien risteyksessä kaupungista päin tultaessa palaa pitkään vihreä nuoli sekä oikealle että vasemmalle, mutta suoraan palaa punainen samaan aikaan. Tekisi mieli kysyä asiaa suunnittelialta, että mikä logiikka tässä on?. Ja Mannerheiminkadun ja Runeberginkadun (rihkamatori) syttyy vihreä paljon aikaisemmin kaupungista sillalle päin menijöille kuin silalta kaupunkiin päin tulevilla ja samoin sillalta kaupunkiin päin meneville syttyy punainen huomattavasti aiemmin kuin toiseen suuntaan meneville. Olisi tuotakin asiaa mukava kysy suunnittelijalta oikein kasvoista kasvoihin.
- ämcee
Totta. Itteäni eniten ottaa päähän porvoossa ajellessa surkeet liikennevalojen järjestelyt, vihreet palaa, samoin jarruvalot, alinopeus sekä se kun ihmiset eivät osaa ryhmittyä! Turhaa jonon keräystä kun ei jätetä tilaa niille joilla niitä menojaluja on.
- köyhä köyhä
ostakaa vanhempi auto niin jo 40km/h vauhti tuntuu hurjalta. Ennemmin ajan talvella hiljaa ja kesällä kovempaa, kuin toistepäin. nyt 10 talvea kohta ajaneena ilman kolareita. Pitääkö siinä perseessä roikkua sitten niin lähellä. anna tilaa kilometri ni silloin voit tykittää menemään
- sprengporten
Älkää viitsikö, aikuiset ihmiset! Liikennevaloista ei tarvitse lähteä kuin formulakisoissa. Ottakaa sekunttikello käteen ja katsokaa aiheuttaako jo sekunnin viive otsasuonien pullistumista ja kiroiluryöppyä! Teidän pitäisi jättää autonne kotiin!
- Autoilija3
Ei mitään formula lähtöjä. mutta ei siihen liikennevaloihin parane seisomaankaan alkaa. Kun vihreä syttyy pitää silloin jo lähteä liikkeelle sujuvasti, että muutkin pääsee samoissa vihreissä risteyksen yli. ei niinkuin nyt, että kun vihreä on jo syttynyt jäädään miettimään ja etsitään vaihdetta ja vielä mietitään voinko minä jo lähteä. Näin tekee yli 95% porvoolaisista autoilijoista
- sprengporten
En voi todistaa väitteesi oikeellisuutta, vaikka pyörin kaupungilla päivittäin. Punaisia vastaan ajavia sitävastoin näkee jatkuvasti.
- tykittäjä
Motari tuntuu olevan ainut paikka missä pääsee ajamaan nopeuksien mukaan.
Muualla saa nytkytellä alle 40km/h, ja ihailla uusien autojen jarruvaloja. Jättäkää ne turbo audinne talliin, jos ette uskalle edes nostaa nopeuttanne 60km/h. Ärsyttävää pykimistä joka tiellä, jos pelottaa älkää ajako. Ihmiset itkee, että mopoautot tukkii ja hidastaa liikennettä, kyllä ne oikeatkin autot on yhtälailla tukkeena. Autokoulussa opettiin ennakoimaan, jos näet, että samansuuntaisesti kävelijöille vaihtuu vihreät niin varaudu, että autoilijalla vaihtuu 10 sek. sisään myös vihreät. Sadekeli tuntuu myös sekoittavan autoilijat ja ajetaan alle nopeuksien. Innolla odotan talvea, kun liikenne kulkee kun hidastetussa filmissä.
Vinkki: Menkää bussilla, jos pelkäätte liikenteessä. Älkää tulko muiden tukkeeksi, koska jotkut haluavat kulkea autollaa sujuvasti eteenpäin ja luultavasti myös hautaan. Kiitos. Ei vihaa ketään kohtaan.- Autoilija3
Ihmettelen tuota vain, että miksi ihmiset ostavat itselleen tehokkaita auotoja, kun ei niitä tehoja sitten missään käytetä. Liikennevaloista lähdetään tosi madellen että mieli tekisi tuupata. Ja moottoritielle mennessä rampilla kiihdytetään vain 60-70km/h ja sulkuviivan päätyttyä mennään heti moottoritielle, että jarrutaa pitää siellä muiden.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos yhdistät nimikirjaimet
Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne1107090- 954601
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista594547Kyllä se taitaa olla nyt näin
Minusta tuntuu et joku lyö nyt kapuloita rattaisiin että meidän välit menisi lopullisesti. Sinä halusit että tämä menee503743- 513708
- 2023637
Odotan että sanot
Sitten siinä että haluaisit vielä jutella kahdestaan kanssani ja sitten kerrot hellästi että sinulla on ollut vaikea san263213- 502673
- 312281
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222078