90-luvun Santis ja Yliluutnantti Järvi

Santis ja Sahara

90-luvulla olin Santahaminassa intissä ja siellä oli tuolloin Yliluutnantti Järvi. Mitä muistoja teille tuo tämä jämerä, särmä yli-luti muistoistanne mieleen? Mitä lie kaveri nykyään puuhailee? Taitaa olla jo eläkkeellä, kait? Kertokaa eri vuosikymmeninä Järven kohdanneet muistojanne.

50

10692

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saharan sissi

      Järvi oli rautaa. Suomen armeija kaipaa enemmän hänen kaltaisiaan käskyttäjiä. Palvelus aika saman pituiseksi kuin se oli ennen! Lisäksi Persut nousuun ja markka takaisin. Suomen asiat pitäis alkaa laittaan parempaan ryhtiin. Nyt on jo paras ryhti kadoksissa. Suomen ja Suomen poikien ryhdin palauttaminen alkaa Järven kaltaisten persoonien kautta.

    • Ohi on!

      Yliluutnantti Järven sulkeiset oli vertaansa vailla oleva kokemus. Voi niitä aikoja...

      • Old boy

        Ylil Järvi on nykyisin kapt evp Järvi. Jäi eläkkeelle reilut 10 v sitten ja ainakin
        viime vuosikymmenellä asui Lounais-Suomessa ja toimi vakuutusalalla. Le-
        gendaksi hän muodostui, koska palveli muutamaa viimeistä vuotta lukuunot-
        tamatta niissä tehtävissä, jotka parhaiten osasi ja jotka olivat hänen sydän-
        tään lähellä, eli kouluttajana. Myös eläkkeellä saattoi hänet tavata intin tilapai-
        sesti palvelukseen kutsumana kouluttajana.

        Pitkän kouluttajauransa ja unohtumattoman koulutustyylinsä johdosta hän jäi
        lähtemättömasti lukuisten vm ja res-sukupolvien mieleen. Jokaisella Järven
        kanssa tekemisissä olleella on hänestä mielipide; enemmistöllä kaiketi myön-
        teinen, vaikka mitään gallupia onkin vaikea järjestää.

        Järvi on mainittu vaihtelevilla sotilasarvoilla Jerry Cottonissä ja Tony Halmeen
        kirjassa (tosin salanimellä). Viime vuosikymmenellä Sandiksessa oli reservi-
        läisille tarkoitettu Kapt Järvi -kilpailu, mutta se jäi PV:n säästöjen uhriksi. Jos aihe vielä kiinnostaa, on Järvestä ketju S24:ssä aikaisemminkin.


    • Järven kohdannut

      Ex- yliluutnantti, nykyinen kapt evp Järvi. Särmä kaveri, katoava luonnonvara. Ei mikään neiti-ihminen.

    • Komulainen ei, Järvi

      Vuosi olis 1973-4-tai 5. Olin Fennia nimisessä Ravintolassa, siihen aikaan niikuin jatkopaikka. Siellä tapasin Tapio Järven, oli jumalaisen komea, ryhdikäs, upea pukeutuminen. Tanssimme, otimme drinksut baatiskillä ja lähdin lähden kanssaa Satikseen sieltä. Menimme taxilla, ja hän näytti ikkunan läpi kulkulupaa. Kävi näin hassusti, että hän huvikseen sanoi minulle sukunimekseen Komulainen, enkä katsonut ovesta nimeä kun menimme. Sunnuntaina lähdin pois. Sain muuten tosi ihanan aamiaistarjottimen vuoteeseen. Edelleen hemmetin komea, olin aivan lätkässä. Hän tuli seuraavana vkl vuorostaan luokseni Helsingin Kallioon ja sitten sovimme, että menen seuraava vkl bussilla, oli tarkka aika ja hän lupasi tulla pysäkille vastaan. No minä lähdin matkaan,. oli valtavan ylmä pakkasilta, ja kuinka ollakaan menin aikaisemmalla bussilla ja kun bussiin tuli mies kysymään kulkulupia, sanoin ei minulle ole, kysyi olenko menossa upseerikerholle, johon vastasin etten ollut, vaan kylään Tapio Komulaiselle, ja hänen pitäiskin vartoa minua pysäkillä. Jäin bussissa ala, eikä Tapsaa näkynyt, tää kaveri sanoi, et mun äytyylähteä päävartiostoon, no sitten mentiin, Katsoin hämmentyneenä nuoren naisena kun "sirppi" kaulassa mies tuli siihe, ja heitin et et mikäs mides olet sirppi kaulassa, hän yskäisi ja sanoi,olen vartiovuossa, Sitten sanoin, että nyt varmasti tämä Tapio on siellä pysäkillä, ja luulee etten ole tullut, joten eikö sinne voi lahteä, no ei, komensi : tuokaa neidille alokas Tapio Komulainen, no alokas Komulainen tuli ja sanoin, ettei ole sama mies, eikä ole mikään alokas, vaan komentaa teitäkin, kun en tiennyt arvonimikkeistä.Hiukka ne katsoi, toinen Tapio Komulainen tuotiin tarjolle, ei tuttu mies. Sanoin että nyt riitti ja sinne pysäkille ja äkkiä. No se kuunsirppi sanoi, onko neidille saattajaa, pojat sielytä, että kaikkihan me lähettäis, no yksi kaveri lähti, ja ulkona oli porukka jotain lumivoimistelua tekemässä, sanoin tälle, että eikös pakkasillalla ois parempaakin tekemistä, kun täällä jumpata, kaveri ei sanonut mitään. Jatkettiin matkaa ja sitten näin "Komen Tapsani" pysäkille, sanoin kaverille, että tuolla hän on, ja kun menimme lähemmäksi, tämä saattajani nosti käden lippaan kunnioittavasti: Tapsa sanoi, et mitä hittoa seikkailit päävartossa ja kerroin, että kävin katsomassa Tapio komulaisia peräti 2 kpl tuotiin mulle, Tapsa sanoi, voihan sun kanssas, hään heitti huulena Komulaisen, etkö katsonut ovestaaa että luki Järvi, no en kai kun olin hullaantunut miehestä, vaikka ois sanonu sukunimekseen Susi, aivan samantekevää. Hän oli yliluutnanttina silloin. Tämän jälkeen ei tavattu enää, mutta koko ikäni olen muistanut tämän super komeuden.Jos, joku tuntisi Tapio Järven, minä olen Merja (silloin punaiset pitkähköt hiukset, nuori , menevä,kaunis naianen).

      • Anonyymi

        olin sandiksessa krhk:sa vuonna 1983 ja silloin järven sotilas-arvo oli ylivääpeli. että jotain outoo sun jutussa on.


    • santis 88

      Vuonna -88 ltn Järvi oli kouluttajana santiksen aukissa, oltiin harjoituksissa padasjoella ja aukkilaiset olivat siellä myös Järven kanssa, harjoittelivat sitten siinä aukeella paseilla, pasit olivat kentän puolessa välissä ja käynnissä, Järvi oli ainakin 100 metrin päässä paseista ja karjaisi sieltä että ajoneuvosta nouse niin pojat kuulivat sen karjaisun sisälle käynnissä olleisiin paseihin ja pomppivat sitten kiltisti sieltä ulos, kyllä siitä miehestä ainakin ääntä lähti ja oli muutenkin särmä tyyppi, puhuttiin myös että olis ollu santiksen kovapalkkaisin mies vaikka mukaan otettiin kaikki upseerit ja toimiupseerit everstistä kersanttiin, oli niin paljon niillä mettäkeikoilla että tienas kai ihan hyvin fyffee.

      • Anonyymi

        Hmmm. Santiksessa vedin suorasuuntauus ammuntaa ja illat suunta kehää ja joutuu käyttää ääntä. Pari kertaa tultiin kysymään et onko Järvi täällä päin?
        Raukin jälkeen oli leikkimielinen kisa yhdellä mettäkeikalla kenestä lähtee kovin komentoääni. Voitin Järven. Johtunee et laulanut paljon ja osasin käyttää palleaa. Ps. Hyvä kouluttaja.


      • Anonyymi

        järven kova ääni on aina ollut legendaarinen. meillä oli saharassa krhk ammunnat (harjoitus) järvi seurasi ammuntoja heitinten vieressä ja kun ammukset lensi mihin sattui järvi puuttui asiaan olin radio miehenä yhteydessä tulen johtoon järvi otti luurin kädestäni ja huusi tulenjohdolle käskyn tulla heittimille . ja karjaisi saman sanoman huutamalla tulenjohdolle. myöhemmin tulenjohdossa ollut tupakaveri sanoi että kun järvi huusi niin se kuului paremmin kun radion välityksellä. tulenjohto sijaitsi n.500 metrin päässä heittimiltä.


    • alikjr

      Ei kait Järvi ikinä ole päässyt yltnt tasolle? Oli sotilasmestari Järvi joskus aikoinaan ja rottakoulun käyneille lienee ltnt ollee korkein taso mitä saavuttaa!? Samaan aikaan sandiksessa vaikutti yltnt Kalmari, joka lienee vielä mulkerompi kuin Järvi, no riippuu tietenkin siis siitä, oliko nurmiporana korohorossa vai oppilaana aukissa ;) Ja Järven ääni kuului sinne asti, kentän toiselta laidalta....

      • John_Rambo

        No kyllä mä olen nähnyt Järven yliluutnanttina ja kapteenina. Kauluslaatan merkit piti jo alokkaana opetella.


      • Anonyymi
        John_Rambo kirjoitti:

        No kyllä mä olen nähnyt Järven yliluutnanttina ja kapteenina. Kauluslaatan merkit piti jo alokkaana opetella.

        KRH:koossa ja Järvi oli silloin jo yliluutnantti ja 2003 olin kertaamassa ni Järvi oli meidän komppanijan päällikkö. (kaapteenina)


      • Anonyymi
        John_Rambo kirjoitti:

        No kyllä mä olen nähnyt Järven yliluutnanttina ja kapteenina. Kauluslaatan merkit piti jo alokkaana opetella.

        Mitäs kaikkea tuo Kalmari oikein puuhaili? Paljon huhuja kuulin aikanaan ja aika hurjiakin juttuja..


    • laske.palvelusvuoteeni

      T J maalautti raskaiden KrH:iden kylkeen 40 km/h mikä oli pienin sallittu asemaanajonopeus. Oli silloin ylivääpeli.

      • kranaatinheittimistä

        "...ja kun ammutaan yhteislaukaus niin se on yksi ainoa ÖNK eikä mikään ÖNK ÖNK!"


    • velipuolikuuk

      Kysykää Heiskaselta.

      • Anonyymi

        heiskanen oli evltn eli eveliina pataljoonan komentaja. v.1983


    • Pst-Jääkäri

      84 oli vielä sotilasmestari korohorossa ja samaan aikaan oli luutnantti Kalmari 1JK:ssa vittumaisia miehiä molemmat.

    • armeijassa93-94

      Itse olin EK:ssa ja ylil Järvi siihen aikaan KRH:n kouluttajana. Jonkun verran oltiin kanssakäymisessä. Jossain alan lehdessä oli Järven haastattelu jo hänen oltuaan eläkkeellä jonkin aikaa. Tuli kirjoitusta hänen legendaarisesta äänenkäytöstä. Järvi vastasi näin: "Ääneni on kyllä kantava. Sotilaalla pitää olla selkeä ääni ja ulosanti. Ääni ei saa olla mikään piipitys. Minä pystyn puhumaan niin, että kaikki kuulevat. En ole eläissäni tarvinnut megafonia". Heh, hän sanoi puhumiseksi sitä mitä me monet muut huutamiseksi! :)

    • IveBeenThereDoneThat

      Santiksessa UudJp Krh ja Krh Auk ( Ruk Hamina) 1987.
      Luutnantti Järvi oli mies paikallaan, erittäin vaativa mutta reilu.
      Kolmenkymmenen vuoden takainen meno vois olla aika haastavaa nykypäivän nuorille ja tätä ei usko kuitenkaan muut kun Järven koulussa olleet mutta uskokaa pois... ;)
      Terveisin res.ups jonka Järvi lähetti rukkiin.

    • Mikeb

      Järvi oli Korohoron sotilasmestarina -86 kun itse olin 1.JK:ssa. Kerran intin loppuaikoina Järvi otti minut "puhutteluun" ruokalassa ollessaan pu. Järvi huusi minulle niin kovaa päin naamaa, että funtsin saavani kuulovamman. Syy huutoon oli tupakka korvan päällä.

      • Victory

        Palvelin Santahaminan KRH:ssa1986. Tuolloin Sotilasmestari Järvi koulutti vanhempia jääkäreitä KRH:saa. KRH komppanian päällikkönä toimi Kapteeni Kakko.

        Vanhempana jääkärinä ompelin takkin olkapäähän viestimiehen merkin. Mulla oli kuitilla komppanian radioauto Uaz. Kävin ajamassa välillä puolustusvoimien ajokortin Hämeenlinnassa ja palasin takaisin Santahaminan KRHn UAZ kuskiksi.

        Ikäryhmäni loppusota / ampumaleiri pidettiin Rovajärvellä. Kuskasin Järveä jonkun verran ampumaleirillä ja tuli Järvi tutuksi myös kassulla.. Itselläni jäi Järvestä kuvana jemptinä, tiukkana, vaativana, mutta myös reiluna kouluttaja johtajana. Oman komppanian äijien asioista piti hyvää huolta. Olin itse paikalla kun ojensi keittiön väkeä tekemään parempaa ruokaa, että hänen miehensä jaksavat taistella ja mieliala pysyy korkealla.

        Puolisoni joutui Rovajärven ampumaleirin aikaan sairaalaan raskausmyrkytyksen takia. Sotilasmestari Järvi oli juuri se henkilö, joka järkkäsi mut leiriltä kesken kaiken pois, jotta pääsin hoitamaan siviiliasioita kondikseen. Mulla hyvät muistot äijästä!


      • Anonyymi
        Victory kirjoitti:

        Palvelin Santahaminan KRH:ssa1986. Tuolloin Sotilasmestari Järvi koulutti vanhempia jääkäreitä KRH:saa. KRH komppanian päällikkönä toimi Kapteeni Kakko.

        Vanhempana jääkärinä ompelin takkin olkapäähän viestimiehen merkin. Mulla oli kuitilla komppanian radioauto Uaz. Kävin ajamassa välillä puolustusvoimien ajokortin Hämeenlinnassa ja palasin takaisin Santahaminan KRHn UAZ kuskiksi.

        Ikäryhmäni loppusota / ampumaleiri pidettiin Rovajärvellä. Kuskasin Järveä jonkun verran ampumaleirillä ja tuli Järvi tutuksi myös kassulla.. Itselläni jäi Järvestä kuvana jemptinä, tiukkana, vaativana, mutta myös reiluna kouluttaja johtajana. Oman komppanian äijien asioista piti hyvää huolta. Olin itse paikalla kun ojensi keittiön väkeä tekemään parempaa ruokaa, että hänen miehensä jaksavat taistella ja mieliala pysyy korkealla.

        Puolisoni joutui Rovajärven ampumaleirin aikaan sairaalaan raskausmyrkytyksen takia. Sotilasmestari Järvi oli juuri se henkilö, joka järkkäsi mut leiriltä kesken kaiken pois, jotta pääsin hoitamaan siviiliasioita kondikseen. Mulla hyvät muistot äijästä!

        No siellähän minäkin.KrHk6/86 Tabe koulutti vanhempia ja meillä ylivääpeepeli Sainio(pikku tabe) Mulkku Kakko lähti varmaan johonkin koulutukseen ja tilalle tuli aika tuore luti Immonen. Törmäsin häneen muutaman kerran intin jälkeen,mukava kaveri hänkin.


    • Krh_rock

      Olin luutnantti Järven "komennossa" melkein puolet intistä. Ensin AUK:ssa oppilaana ja sitten apukouluttajana. Metsäreissuille raahattiin kasattavaa sänkyä joka pistettiin pystyy teltan perälle. Sieltä näkyi illalla röökin hehku kun Järvi poltteli. Arvatkaa uskalsiko kauan sanoa että pihallakin voisi poltella. Järvi oli jäätävän kova kouluttaja mutta ehdottoman oikeudenmukainen toisin kuin mm. AUK:n super-mulkvistit Kalmari ja Räsänen. Järvi ei nakuttanut turhasta. Jos homma toimi niin pantiin kamat kasaan takaisin kassulle. Hyvät muistot jäi siitä "sotareissusta"

    • PTP1550

      UudJP -83, 1. Jk. Kyllä, silloisen vääpeli Järven keuhkot olivat kyllä kunnossa! Heinäkuussa oli kaksipäiväinen OPEC-kokous Helsingissä ja olimme varmistamassa silloisen Seutulan lentokentän turvallisuutta koko pataljoonan voimin. Mieleen jäi mahtava vastatuuli, johon Järvi huusi 150 metrin päästä ylikersantti Martikaiselle. Me Martikaisen vieressä olleet kuulimme tuon huudon vallan mainiosti, mutta Järvi ei kuullut Martikaisen täyttä kurkkua huutamaa vastausta myötätuuleen... Korohoron pojat sanoivat että kun Järvi huusi ohjeitaan kasarmin sisätiloissa, niin ei voinut tietää oliko hän ala-, vai yläkerrassa! Eli sellainen äänenkäyttäjä, jäi mieleen!

      Toinen mainittu henkilö oli Kai Kalmari, jonka kanssa kannatti olla "väleissä." Päästessäni syksyn tullen aliupseerikoulusta, alkoi hänen upseerin uransa nuorena luutnanttina samalla. Hän ohjasi mukavasti Kadiksessa saamiaan traumoja meihin nuoriin tuleviin varusmiesjohtajiin ja muihinkin "liikkuviin esineisiin", hyvä niin. Kyllä tuollaisen kestää kun ei valita, ja niinpä pääsinkin hänen valitsemanaan joukkueensa ryhmyriksi. Homma eteni hyvin, eli ei siitä ole mitään valittamista, päinvastoin.

    • Järvi oli legenda jo 1981 - onko manttelinperijärstä Sainiosta mitään havaintoa? Olin 2 JK:ssa ja meillä oli hyvä vääpeli Haapalainen - legendaarinen Pietilä komensi silloin 2 Jk naapurissa. Onko Vääpeli Aholasta mitään havaintoa?

    • eikä_hyvällä

      luutnantti Kalmari jäi 1985 mieleen. ja luutnantti Räsänen

    • Sanzari

      Olin kenraaleina eläköityneiden Peltosen ja Salmisen alaisuudessa alokkaana, oppilaana ja santsarina. Asiallisia miehiä, jäi hyvät muistot ja pätevät opit!

    • LutkanPoika

      Yliluti= Ylilutka.

    • Anonyymi

      Muistelen että Kym Jp:ssäkin Vekaranjärvessä oli viime vuonna joku luti mutta en ole varma.

    • Anonyymi

      Vuonna 1988 Luutnantti Järvi oli AUK:n kouluttaja. Mieleeni jäivät mm seuraavat tarinat:

      1. Kirjuri yritti kerran hänen pyynnöstää soittaa vastapäisen noin 100 metrin päässä olevan komppanian toimistoon. Puhelin tuuttasi varattua. Järvi avasi ikkunan ja huusi että nyt jumalauta se puhelu loppuu perkele - ja niin sen loppui

      2. Olimmen hänen johdollaan kerran vartiointipaikalla. Hän sanoi, että jos tuolta tulee kolme ryssää niin ammutte ne näin - naps, naps, naps. Kysyin, että mitä jos sieltä tulee 300 ryssää - mitä me sitten tehdään. Vastaus oli että naps, naps, naps, naps, naps, naps, naps, naps, naps, naps, naps, naps, naps..... meneekö se perille

      3. Tarinan mukaan hän oli ollut jollain ampumisleirillä missä kranaatti oli jäänyt piippuun eikä lähtenyt. Hän oli mennyt ravistelemaan sitä piippua ja lähtihän se sieltä.

      • Anonyymi

        Loistava kouluttaja. Niillä opeilla voitettiin eteläsuomen sotilasläänin mestaruus suora_ammunnoissa ja suuntakehällä.
        Järvi vaan totes mulle. Hyvin tehty mutta hän sanoi nollapanos etukäteen ja te laitoitte ykköspanoksen.

        Ps. Kerran mentiin moottorikelkalla. Järvi ajoi ja minä alikessuna kyydissä. Narun päässä ryhmä miehiä. Järvi kääntyi ja kysyi. Vieläkö miehet on pystyssä? Ovat herra sotilasmestari. Järvi lisäsi kaasua.


    • Anonyymi

      Epäilemättä komea ura hänelläkin muistella kun ainoa saavutus on ollut kovalla äänellä huutaminen. Kaikesta meillä valtio palkkaa maksaa.

      • Anonyymi

        paras kouluttaja ikinä.


    • Anonyymi

      Krhssa II/78. Vääpeli Järvi oli äärimmäisen kova ja tiukka kouluttaja, mutta myös äärimmäisen reilu. Jos homma ei toiminu niin tuntu ja jos toimi niin siitä seuras välitön hyvä palaute, esim. loppuharjoitus levossa. Hirveen vahva keuhkoinen kaveri. Eikä ikinä käskeny mitään mihin ei olisi itsekään pystynyt. Rautanen kunto, kroppa ku punottu vaijeri. Respect. Kaveri jolle ei vittuiltu eikä lusmuttu.

    • Anonyymi

      Onneksi olin JK:ssa enkä korohorossa. Kouluttajina oli kenraaliluutnantteina eläköityneet Peltonen ja Salminen. Oli tasokasta koulutusta, ei kovaa huutoa.

    • Anonyymi

      Kuiskuteltiin että samaa sukupuolta oleviin tunsi vetoa.

    • Anonyymi

      Korohorossa 1985 viestiau:na. Kyllä Järvi oli kapiainen paikallaan. Tiukka, mutta huippureilu. Ei löydy vastaavaa auktoriteettia mistään.

    • Anonyymi

      Järven usein varusmiesaikana 1989-1990 tavanneena voin todeta, että hän oli aikamoinen sadisti ja psypopaatti. Tuolloin kapiaisille oli tosin etua siitä että oli jollain tavalla vinksahtanut ja sitä Järvi todellakin oli. Sankaruus on tästä miehestä kaukana ja tosipaikassa en toivoisi olevani joukossa jota hän johtaisi.

    • Anonyymi

      Hyvä imutahti ja peukalo-ote.

    • Anonyymi

      Meidän vääpelipä huusi kovempaa kuin teidän vääpeli!

    • Anonyymi

      Masentava duuni ollut hänellä ja kollegoillaan. Juuri kun on yhden lauman tampioita saanut opetettua petaamaan sängyt, sitomaan kengännauhat ja kaakertamaan jonkunlaisessa tahdissa ruokalaan, tulee uudet ja taas lähdetään nollatasosta.

      • Anonyymi

        Mutta sai vierasta poikulia aina. Maistuu se vääpelillekin, ja etenkin sille.


    • Anonyymi

      Vuonna 1980 vääpeli Järvi Krh:ssa oli kouluttajamme ja kyllä meistä koulutti miehiä. Harjoituksissa aina vaati kaikkia ylittämään itsensä kuin huippu-urheilijaa ja täytyy myöntää etten ole koskaan ollut timmimmässä kunnossa. Ja kuten muut sanovat, kun kaikki meni hyvin niin antoi hyvityksiä. Alikersantit olivat enemmän Mulqvistejä, esim jalkapalloilija Rantanen, heidän käytöksensä ei kyllä ollut oikeudenmukaista, toisen kuin Järven.

    • Anonyymi

      Muistaako kukaan vääpeli Rikkonen 2.jääkärikomppania santahamina?Silmät sirillä aina.-Mitä sanoo studiojoukkue?-1/94.

      • Anonyymi

        Silmät puoliummessa ja pää takakenossa. Kädet puuskassa, ellen väärin muista...


    • Anonyymi

      Olin Sandiksessa korohoron kuskina harjoituksissa talvella 86 ja Järvi oli mun esimies sillä keikalla.Kyllä sattui ja tapahtui niinkuin yleensä aina kun tää puoliksimustuneen karvareuhkan omistaja oli kuvioissa.Legendaarinen herra.

    • Anonyymi

      Olin spollina ysärillä Santiksessa ja Järvi pyysi kahta meikäläistä mukaan korohoroa hiljentämään, koska porukkaa oli seuraavana päivänä kotiutumassa. En ikinä unohda kun pääsimme sisään ja herra yliluutnantti kajautti sydämensä kyllyydestä kauneimmat Suomalaiset sanat koskaan: TURPA KIINNI!!!!
      Olen nähnyt kaikenlaista, mutta sitä seurannut hiljaisuus oli ikimuistoinen. Mahtava tyyppi. Jos miehen äänen volyymiä on siteerattu Jerry Cottonissa, ei parempaa arvostusta saadakaan.

    • Anonyymi

      Kävikö ikämiehenä vielä päällystöopiston vai kuinka oli mahdollista että ylennettiin toimiupseeriluutnantiksi?

    • Anonyymi

      En tunne koko tyyppiä mutta meilläpä oli sellainen kouluttaja joka kykeni vaikka mihin, kerran taaksepoistutti meitä pyörävaraston katon yli oli sukset jalassa ja pyörä selässä. Äijä oli ihan legends, oli kerran vedelly 50 ukkoa turpiin siltä seisomalta jossain baarissa, kykeni näkemään seinien läpi, juoksi joka aamu 20km
      yhteen tuntiin. Kyllä tuli runtua ei niin kovaa koulua olla nähty nykyaika on vaan leikkiä. Usein jäliteltiin sissejä tämän kouluttajan johdolla saatettiin marssia pohjanlahdelle ja sieltä Lappiin kerran mentiin Venäjälläkin ja pistettiin siellä porukkaa turpiin ja takas suomeen. Ja viina se äijä osasi juoda. 3 kolmivarttista kiskaisi puoleen tuntiin vähän niinkuin pohjiksi ja alkoi sitten vasta ryypätä. Kova oli koulu silloin 89 vuonna. Se on rautaa tämä mies. Tämä tarina on tosi.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1782
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1449
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      121
      1226
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1140
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      74
      915
    7. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      240
      891
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      105
      862
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      795
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe