Aina lihakset kipeänä

Ota löysemmin?

Treenaan pumpissa, kahvakuulassa, zumbassa ja lenkkeillen. Lihakset on lähes aina kipeänä. Vedänkö siis liian rajua treeniä? Eikö lihasten nyt pitäisi jo tottua treenaamiseen? Ärsyttää kun aina jostain vihmoo. Olen ollut aina liikunnallinen joten mitään yhtäkkistä repimistä en harrasta. Mutta luonne on vähän se että treenatessa tehdään tosissaan.

62

8009

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • punttimimmi2

      Minulla ei nyt mitään tieteellistä näyttöä ole asiasta, mutta uskoisin, että tuo lihasten kipeytyminen on yksilöstä riippuvainen. (tai sitten jotkut ei vaan ikinä treenaa kovaa, kun sanovat ettei ikinä tule lihakset kipeiksi:D.)

      Mulla ainakin kipeytyy lihakset jokaisen salitreenin jälkeen, vaikka olen käynyt salilla säännöllisesti jo vuosia. Eipä tuo ole menoa haitannut. Et kerro, kuinka usein treenaat, mutta tietenkin tärkeää myös antaa lihasten palautua. Eli huolehdi siitä, että saat myös lepopäiviä. Jos treenaa päivittäin kovaa, voisi olla hyvä idea pitää esimerkiksi lennkipäivät kevyinä, ja ottaa lenkkeily lähinnä palautumisen kannslta,

    • ota löysemmin

      Onko mahdollista että liikkumisesi on aina nasta laudassa tai ei ollenkaan? Nuorena ihminen kestää kaikenlaista, mutta ei loputtomiin.
      Liikuntasi näyttää olevan aika happopitoista, pitkiä sarjoja, kestovoimaa. Sisältääköhän edes tuo lenkkeily mitään palauttavaa peruskestävyystasolla, mielellään sen alalaidassa.
      Aika monet harrastavat pelkästään turboliikuntaa. Liikuntapaikalle saavutaan autolla. Jos kuntosali on sillä tavalla rakennettu, että autolla pääsee oven eteen ilman turhia askeleita, se on ehdotonta plussaa, ja kuntosalin valintaperuste. Työ on istumista. Muut kuin liikuntaharrastukset ovat istumista. Sitten kun rykäistään, rykäistään täysillä. Ja kehon pitäisi kiittää, ilman mitään kipuja.
      Suosittelen että tutkit tarkasti mitä nuo pumpit, zumbat ja kahvakuulat pitävät sisällään. Sarjat, lepovaiheet, kohdistus eri lihaksiin, syketasot, happotasot (arvio), poistuuko vai lisääntyy. Alkaako uusi liikunta kohdasta laktaatti nolla vai onko vaikuttamassa vielä edellisen harjoituksen rasitus.
      Pitäisiköhän miettiä superkompensaatiokäyrää ja miten nuo liikunnat asettuvat siihen?

    • örkitys

      Se on ihan normaalia että ne on treenin jälkeen kipeet.

    • ???

      Käyn salilla ja mulla tulee kans aina lihakset kipeeksi..ihan sama mitä yritän syödä tai juoda treenin jälkeen. nytkin pakottaa pirusti eilinen. Olen käynyt salilla koht 8kk.

    • wetrew

      2h reenin jälkeen venytys ja ennen reeniä alku lämmitys venyts samalla..

    • Tepeteus

      Ilman kipua ei synny tulosta.

      • wrangex

        mulla menee penkistä 10kg puhtaasti eikä oo roppa kipiänä ikuna.


    • Minä en syö

      Syötkö kolestroli nappeja,jos syöt siinä syy.

    • kuntoilija.

      ¨Treenaat liian usein. Lihakset tarvii myös lepoa. Pari lepo päivää niin lihakset on taas vetreinä.

      • parempi näin

        Mulla on niin, että jos joka päivä treenaan: joka päivä salilla, päivistä riippuen joko zumbaa, bodypumppia tms niin lihakset ei ole yhtään kipeät ja tuloksia tulee, mutta jos treenaan vain joka toinen tai joka kolmas päivä, niin särkee aivan pirusti eikä tuloksiakaan näy kovin nopeasti. Alkujaan tehty treenisaliohjelma oli paljon harvemoi ja löysempi ja kroppaa särki, nyt ei ollenkaan=) Samaa olen kuullut monelta kunto-ohjaajalta.


    • ksdfikds

      Olen 21-vuotias mies ja tosiaan "kärsin" samasta vaivasta, vaikka onhan se positiivinen merkki siitä, että jotain on tullut tehtyä. Käyn 2-3 viikossa salilla. Sen lisäksi juoksentelen ja pelailen mitä milloinkin.

      Itsellä jalat on pahimmat. Aina on sisäreidet, reidet, perse tai pohkeet jumissa ja kipeät. Itselläni ei venyttely juurikaan auta... Ruokavaliokin pitäisi olla suht kondiksessa.

      Sitten sanotaan, että pidä hyvä poika välipäiviä, mutta niiden jälkeen paikat menee niin tukkoon, että hyvä et paskalle pystyy istumaan.

    • autaaisiko?

      Mangnesium auttaa moneen vaivaan.Kun ihminen hikoilee Mangnesiumin tarve kasvaa.

    • viikarikamu

      Monet kuntoilijat ja aktiiviset liikkujat unohtavat, että kunto ei kasva liikkuessa - vaan levon aikana, jolloin lihassolut ja hermosto palautuu ja oppii. Jos riittävä lepo puuttuu, kunto ei kasva, hermotus ei toimi, ja tuloksena on lihas- ja nivelkivut. Monet nivelkivut ovat itse asiassa lihaskipuja, kun nivelien tukilihaksisto ja lihasten kiinnikkeet oireilevat, ja tuloksena saattaa lopulta olla itse nivelen väärä liikerata tai virheasento. Muistakaa levätä, vaikka se endorfiinihumala hyvältä joka päivä tuntuisikin. Hauska nyrkkisääntö on: tunti per ikävuosi.

    • ...

      Bodypumpin tarkoitus on tehdä asiakkaita kuntouttajille.

    • Lepo ja lataus

      Ootko ikinä kuullut sanoja alkulämmittely, verryttely, venyttely? Onneksi kommenttien joukossa oli pari viisastakin; pidä huoli oikeasta ravinnosta, tarpeellisista lisäaineista (esim. magnesium) ja riittävästä levosta.

    • entinen treenihullu

      Ihan vinkkinä palautuminen on myös tärkeää ja venyttelyt...
      Eli jos treenaat 3-4 krt viikko niin muista ne venyttelyt koska lihas pitää myös palauttaa takaisin normimittaansa.

    • Levodotapia

      Sulla saatta olla fibromyalkia, rasituksen jälkeen paikat entistä kipeämpänä. Jos lihakset aina kipeänä levossakin.

      • höhhöh

        Tuskin. Tauti liittyy alentuneeseen kipukynnykseen, ja kipu on jatkuvaa. Tautia ei esiinny väitetyssä määrässä alkuunkaan. Harvinaisen fibromyalgian hoitomuotoihin kuuluu juuri liikunta.


    • Herra

      Minulla oli jaloissa kipua esim. 20 km pyöräilyn jäkeen, hermosto käski todennäköisesti vain osaa ja samaa "lihaskippua". Syy selvisi kun halvaanuin, selkäytimessä onkalotauti, "nestetasku selkäytimen keskellä"

    • Foulaa

      Magnesium voi olla tarpeellinen, mutta joillakin ihmisillä liika magnesium ja suolat kiteytyvät ja aiheuttavat mystistä nivelkipua liikunnan yhteydessä. Magnesiumia kannattaa napsia vain jos sen puutteesta saa oireita... pätee muuten kaikkiin muihinkin urheilun yhteyteen liitettyihin aineisiin... Paras palautusjuoma on maito tai jogurtti, ja monipuolinen ruoka paras valmistautuminen.

    • vcxvxcvxcvxccx

      Et kerro mitään treenimääristä niin on mahdotonta tietää treenaatko liikaa. Paikkojen kipuilu voi johtua myös väärästä tekniikasta taikka puutteellisesta lihashuollosta taikka ravinnosta. Rankkojen treenien ohella kannattaa tehdä myös kevyempiä, palauttavia harjoitteita.

    • kylälähtee

      Jos treenaa kovaa, kannattaa tehdä jotain kevyttä palauttavaa hikiliikuntaa tunnin parin jälkeen. Sillä lähtee maitohapot liikkeelle, eikä tuu lihaskipua ja sen jälkeen muuten venyttely toimii todella tehokkaasti.

    • SyövänTappaja

      Lihasten jatkuvaan kiepuiluun on yleensä syynä pahanlaatuinen syöpäkasvain, joka on lähettänyt etäpesäkkeitä lihaksiin, hermostoon ja imusolmukkeisiin. Hormoonitoiminnan vaihtelut laittomien lääkkeidenkäytön seurauksena laukaisevat useita erilaisia syöpätyyppejä. Syöpähoidoilla ja lääkityksellä saattaa saada hieman lisää elinaikaa jos lääkkeet tehoaa.

    • Levodotapia

      Fibromyalkia on juuri maitohappojen kertymistä lihaksiin, jotain yhteyttä kivuilla voi olla liikunnan jälkeen, jos se on liian rankkaa, fibromyalkiassa liikunta pitää olla kevyttä.

    • klklklklklkl

      Luin juuri tovi sitten liikuntaravitsemuksen kirjaa, jossa mainittiin viivästyneen lihaskivun vähentäjänä hiilihydraattien nauttiminen suorituksen jälkeen. Kun noin paljon liikkuu, kannattaa siis kiinnittää huomiota myös ravitsemukseen. Ja muistaa lepo ja paluttavat treenit myös.

    • zarkku1

      Kannattaa vetää magnesiumia reilulla kädellä. Itselläni myös infrapunapussista on ollut tosi iso apu

    • Kari69

      Tee hyvä mies jotain fiksumpaa, vaikka tyyliin:

      "Elävästi muistan kuinka velttoilin silloin
      Nuorempana aamuin sekä päivin sekä illoin
      Luin Sartrea, Nietzscheä, Hegeliä, Kanttia
      Se oli kyllä tavallaan kovin intressanttia
      Että toiset vei naiset
      Oli jokaisella heili, ne näet urheili"

    • Voipi olla et olet yli treenannut lihakset, jolloin asia haittaa luustoa joista kipu voi heijastua lihaksiin, laiskottelua lääkkeeksi

    • Naude

      Lihaksella on kasvukipua.Lihas repeää ja kasvaa.
      Ilman kipua ei kehity.

    • arskaparska4
    • mmmmm

      Meillä Oulussa työpaikan liikuntalukkarissa on tiistaina zumba, keskiviikkona bodybump ja torstaina kahvakuula? Ettei olisi sama firma? Ihan kiva treeni vetästä kaikki putkeen samalla viikolla. Siihen vielä päälle maanantain pilates, niin kivaa on :) Ei mulla kestämisen ja palautumiseen mitään ohjeita tosin ole...kunhan kirjoitin että kokeiltu on.

      Ps. Ikä ois kiva näissä tarinoissa mainita - itsellä 34v.

    • Sama juttu joka treenin jälkeen lihakset särkee.. venytelen ja lämittelen aina ei auta..

    • terminaattori12345

      tarpeeksi lepoa,venyttelyä ja tietysti vettä

      pyhä kolminaisuus ;)

    • jahasjahas

      venyttele.. lyhyitä treeniä ennen ja pari tuntia treenin jälkee pitkiä venytyksiä

    • Ota löysemmin?

      Mitäs sanotte MINUN kuvasta avauksessa. TEILTÄ SUOMI24:N ÄÄLIÖITÄ EI LÖYDY YHTÄ PALJON HABAHAHAHAH


      TOIVOEN AVAAJA

      • KALLE KELLO

        Haloo, omasta mielestäni laitoin sinulle ASIALLISTA kommenttia, jonka jälkeen huomasin tämän. Nyt on pakko kysyä, mitä mömmöjä vedät siinä sivussa? Niistähön kaikki sinun itseaiheutetut vaivasi tulevat. Ihminen tulee 110%:ti sekopääksi niistä hormooneista sun muista mömmöistä, ja ikävä kyllä on jo nähtävissä. Vitsi koko aloituksesi pöljäke


    • jipipää

      ota buranaa

      • Tibialis

        decaa, ryssän vitosia, thaikkuja. Onhan noita, joilla lähtee särky ja palauttaa nopeasti


    • 14+11

      Sama vaiva minullakin. Haittaa elämää yleisesti. Tänään piti opiskella ja etsiä kirjoista tietoa. Motivaatio nolla, kun aina kun sivua kääntää, niin jostain vihlaisee. Ei paljoa kiinnosta turhaan plärätä mitään.

      Jos nukkuisi paremmin, niin luultavasti palautuisi paremmin. Itse nukun aika huonosti, heräilen öisin jne. Yöllä lihaskivut vielä vaikeuttivat nukkumista.

    • Orion69

      Taitaa suurin ongelma näillä "lihasvammaisilla" olla henkinen vamma, kun ei meinata saada kahta sanaa peräjälkeen oikein kirjoitettua. Jos kolottaa pakaroita, niin kannattaa vaikka suunnata kirjastoon - kuka niitä hirmuisia hauiksia oikeasti arvostaa?

    • ripa 2

      Moi. Sun tarttis käyttää proteinia ja kretiini kuuri. välillä palauttavia juomia olis hyvä käyttää sun lihases ei saa tarpeeksi proteiniia .muista välipäivät.

    • Teenanal

      Suosittelen olutta palautusjuomana kovan reenin jälkeen. Sitä kun kittaa niin ei tule lihakset ollenkaan kipeeks. Sinulla voi myös olla paha bakteerivaginoosi tai jopa vaginiitti joka kipeyttää lihaksiasi?

      • . . .

        Olen harrastanut 6 vuotta tanssia ja meillä on todella kovia treenejä. Ennen treenejä venyttelen niin että tuntuu. 2h treenien jälkeen venyttelen kevyesti niin ettei lihas tärise. Tämä auttaa aina :)


    • ggvvf

      Pientähän tuo vielä on.

      Arnold Schwarzenegger treenasi kaksi kertaa päivässä, yhteensä 5-6 tuntia ja kuutena päivänä viikosta.

      • vartsinikkari

        veti myös melkoisesti mömmöjä


    • Tutki asia

      Kannattaa käydä tutkimuksissa koska kyseessä saattaa olla vakava sairaus jossa lihakset purkavat proteiinia vereen rasittaen maksaa, munuaisia sekä sydäntä! Sen yksi oire on juuri helposti kipeytyvät lihakset suorituksen jälkeen. Jos virtsasi muuttuu tummaksi tuntien päästä lihaskuntosuorituksen jälkeen niin lääkäriin oitis!

    • KALLE KELLO

      Joka päiväkö ja montako tuntia/pv, vai 2 x/pv? No minusta tuo tuntuu liialliselta, jos lihakset on jatkuvasti kipeinä, normaaliliikunta ei käsittääkseni aiheuta lihaskipuja -ainakaa jatkuvia. Sinun pitäisi itse nyt kuunnella kehoasi, minusta tuo jatkuva lihaskipu alkaa olla varoitusääni. Heivaa nyt hyvä ihminen ja kuuntele kehoasi

    • pyöräily

      Eihän sinulla ole raudan puutostila? Vaikka HP olisi korkealla, sinulla voi silti olla raudan putostila. Tiedän sen kokemuksesta.

    • elliida1

      Treenaan 7 krt viikossa ja hyvin harvoin mun lihaksia särkee salin jälkeen...Oon jopa ollu vähän pettyny....aloin pitkän tauon jälkeen uudelleen salitreenin, eli 2,5 kk vasta menny...enkä mielestäni kovin pienillä painoillakaan tee...et pitäs jossain tuntuukin...tai sitten ei :)

      Ja oon 37v nainen

    • jkjkj

      Ota rouppingia niin et tuu kipeexi !

    • phiuphiu

      venyttely venyttely venyttely.. Futista junnuna vähä totisemminki pelanneena uskosin ite ainaki että venyttelyn puutetta, ku ei muistaakseni ollu kertaakaan sali tai kenttäreenien jäliltä jalat kipiänä, vaikka reenit oli 6-7 krt viikosa pelit..

    • 2+1

      Liian vähänen venyttely, eikä riittävää palautumista. Toiset myös aistivat kipuna sen normaali fiiliksen joka lihaksessa on kun on sitä kunnolla treenannut: kyllä hyvän treenin jälkeen vähän saakin olla paikat hellänä, tai sitten ei tee riittävästi. Saattaa toki olla että teet liikkeet väärin, joka kanssa aiheuttaa särkyä...

    • mek

      Muistatko venytellä kunnolla että lihakset ovat venyneinä ja nivelet liikkuvina niin helpottaa ja muista treenaamisen ja levon suhde ja kunnon känni kerran kuussa niin helpottaa. Kerran kuussa tai kahdessa 2-5 päivän totaalinen lepokin auttaa. Itsekkin käyn punnttisalilla ja kun kunnon terrenin tekee niin aina on lihaksistossa tuntee että on treenattu mutta jos niitä särkee niin treenaat väärin tai onko se lihas vain nivel särkyä.

    • kunthoilija

      Itse yleensä kävelen reilun kilometrin matkan kuntosalille ja sama takaisin. Tulee siinä jo heti alku- ja loppuverryttelyä. Kotona sitten illemmalla venyttelen tai poljen kevyesti kuntopyörää.

      Hyvä keino on myös käydä kuntosalin jälkeen esim. vesijuoksussa. Palauttava liikunta pitää tosiaan olla hissuttelua eikä riuhtomista. Hyvä idea olisi myös pitää välipäiviä, jolloin käy rentouttavalla kävelylenkillä, venyttelee, käy fillaroimassa jne.

      Varmistu myös, että syöt monipuolista ruokaa ja että saat ravinnosta riittävästi proteiineja (raejuustoa, rahkaa, soijaa jne). Älä unohda vedenjuontia. Iso osa lihaskivuista johtuu kropan häiriintyneestä nestetasapainosta.

      Tietysti pitää myös keskittyä tekniikkaan. Riuhtominen ja runttaaminen kostautuu ennemmin tai myöhemmin. Keskity myös siihen, että miltä itsestäsi tuntuu. Jos tuntuu pahalta, vähennä vastusta, lyhennä sarjaa tai pidä lepotaukoa.

    • Nuar naine -92

      Rispektii, itse en liiku yhtään. :D

    • Åke

      Mistä johtuu perse jatkuvasti jumissa?

    • retkeilijä1000

      Ei terve ihminen mitään treenamista tarvitse eli kokeile hankkia elämä!

    • fuli moto

      Merkillistä että niin moni täällä tuntee kipua vaikka treenaakin säännöllisesti. Minä treenaan 5-6 kertaa viikossa; kolme salitreeniä (niistä yksi tosi rankka), juoksua, pyöräilyä, spinningiä. Silloin kun alotin, oli joskus lihaskipuja. Nyt ei koskaan vaikka en löysäile. Rasitusvammoja sen sijaan tulee, ja ne kestää pirun pitkään...

    • missävika

      Ymmärtäkää immeiset, jotka laitatte useasti "lepoa ja venyttelyä ni auttaa". Hyvänä esimerkkinä se, että olen aktiivisesti liikkunu jo usean vuoden, kokeilin kun kaikki jauho tota samaa että lepäät vaan ni auttaa, et olen 2 viikko tekemättä yhtään mitään. no kappas lihakset silti jumissa ja venyttelyhän ei auta ihmisiä joilla yliliikkuvat nivelet.....

    • stillaliveniggashitt

      Ei kipuu ei hyötyy!;)

    • SaliMörkö

      Sikavanha aihe. Mut vastaampa silti. Ite treenaan 6 kertaa/viikko salilla, ja vain yhden lihasryhmän per.kerta. Jos lataa 110% treeniin niin varmasti on lihakset kipeenä vielä 4 päivän päästäkin. Muistakaa treeni, ruoka ja lepo. Jos lihakset jatkuasti kipeenä treenaa niin suoritustasot laskee pitemmällä aikavälillä. Ja sitä kutsutaan yleisesti ylikunnoksi. Sitäpaitsi elimistössä jyllää katabolinen tila joka estää lihasten palautumisen. Muistakaa protskut ja palkkarit niin kroppa palautuu nopeammin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      422
      1806
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      183
      1444
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1388
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      142
      1333
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      960
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      956
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      913
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      93
      900
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe