VAROKAA MOBIL-PASKAA

Kallu

Tampereen/pirkkalan Halpahallissa (retail park Veska) myydään saksalaista mobil-5w50 öljyä joka ei sovi suomen talveen.
Pakkasella se on jäykkää kuin vaseliini.

Api-luokitukset on samat kuin mineraaliöljyn luokat, ja etiketissä lukee saksaa.


Ostin viime talvena sielä, ja ei lähtenyt kaara käymään suosiolla pakkasessa.
Varoittivat siitä oikeassa öljykaupassakin.

17

8722

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjaviisas...

      Katsoitko ohjekirjasta, että sopiiko 5W-50 öljy ollenkaan sinun autoosi talvioloissa?

      • Wäsäilijä

        5W-50 tarkoittaa että autossa on vika jos ei sovi.
        Jos öljy oli 15W-50,niin lähden heti ostamaan;on ihanteellinen venemoottoriin.Mutta talvella vaatii oikean auton että lähtee käyntiin.Sittenkin moottori kärsii.


    • mies

      ei mobilia käytä!

    • Kallu

      Halpahallin Mobil 5W50: Api SJ/CF
      Suomessa yleensä myyty mobil 5W50: Api SL/CF

      Kyllä 5W-öljyn pitäisi sopia, kun kerta 10W öljykin sopii talveen.

      Api sj/cf lukee myös 10w40 mobil super-öljyssä mutta se maksaa vain 12e.


      Mutta ostakaa vaan paskaa jos haluatte.
      Myyvät sitä taas.

      • HOj

        Hei
        Tuo API luokitus on tosiaan mobililla noussut, vanha on trisynth ja uusi supersynth tms. ja luokitukset API SJ -> API SL

        Ainakin mobil 0W40 öljyssä oli näin. Sinänsä sama koska auto on pysynyt samana tämän vuoden ajan ja vuosi sitten tuo entinen standardi oli vielä paras.

        Eikai se nyt ihan paskaa ole jos on viimevuoden öljyä vaikka tänä vuonna on tullut vielä parempia?

        Sinänsä kyllä asiallista huomauttaa, tarjouksessa kun ei puhuta mitään siitä että nuo on jotain vanhoja loppueriä.


      • w50
        HOj kirjoitti:

        Hei
        Tuo API luokitus on tosiaan mobililla noussut, vanha on trisynth ja uusi supersynth tms. ja luokitukset API SJ -> API SL

        Ainakin mobil 0W40 öljyssä oli näin. Sinänsä sama koska auto on pysynyt samana tämän vuoden ajan ja vuosi sitten tuo entinen standardi oli vielä paras.

        Eikai se nyt ihan paskaa ole jos on viimevuoden öljyä vaikka tänä vuonna on tullut vielä parempia?

        Sinänsä kyllä asiallista huomauttaa, tarjouksessa kun ei puhuta mitään siitä että nuo on jotain vanhoja loppueriä.

        5-50 Mopili on turpomoottoreihin tarkoitettu huippuöljy. Autollani on ajettu 350tkm eik syö mobilia yhtään ja aina on lähtenyt jopa lapin pakkasessa käymään...jos auto ei pyöri W5-50 mobililla ON AUTON AKUSSA VIKAA ! Ennen lähti moottorit käymään vaikka öljyt olivat jäätynyttä vaseliinia !


      • reiska
        w50 kirjoitti:

        5-50 Mopili on turpomoottoreihin tarkoitettu huippuöljy. Autollani on ajettu 350tkm eik syö mobilia yhtään ja aina on lähtenyt jopa lapin pakkasessa käymään...jos auto ei pyöri W5-50 mobililla ON AUTON AKUSSA VIKAA ! Ennen lähti moottorit käymään vaikka öljyt olivat jäätynyttä vaseliinia !

        koneremontit tehtiin 50 tuhannen kilometrin välein.

        Käyntiin lähteminen ja toimiva voitelu on eri asia.


    • Juntti...

      Vanha 'majuri' (=Fordson Power Major) käynnistyy kelillä kuin kelillä, huolimatta siitä mitä moskaa siellä on koneöljyjen nimikkeellä...

      Jo yli 40 vuoden ajan kone on ollut palveluksessa, ja harvoin pettänyt...

      Aina vaan käynnistyy, ainakin jos starttimoottoriin saa jotain eloa... No toisaalta, jos löytäisi jostain kammen tuohon koneeseen, niin sen oikuttelevan startin saisi heittää mäkeen...

      Onhan se niin, että edellisessä mallissa sellaisetkin varusteet kuten akku, laturi ja startti olivat vain lisävarusteita... Eikä tämäkään niitä tarvitse. Tosin jos laturin ja akun heittää pois, niin viranomaiset saattavat hermostua, kun valot eivät toimi... Selitä siinä sitten ettei koneessa ole sähköjä ollenkaan...

    • Hihhuli

      Ostin 0W-40 Mobil 1 öljyä hintaan 29,95€. Pakkaus on hieman erilainen kuin yleensä varaosaliikkeissä myytävä. Pakkauksessa ei ole myöskään alunperin ollut suomenkielisiä tekstejä. Purkkiin on liimattu jälkikäteen tarra. Öljy on API SL/CF luokiteltu. Näyttäisi oikein lukevan New SuperSyn Technology kyljessä.

      Alkoi sen verran vaivaamaan, että laitoin pakkaseen -25C Hong Kongin ja autotarvikeliikkeen öljyt. Öljyn juoksevuudessa kylmänä eikä huoneenlämpöisenä havainnut mitään eroa. Myöskään hajussa ja värissä ei ollut havaittavissa eroa. Molemmat öljyt jähmettyivät huomattavasti pakkasessa.

      Itse sain vanhan autoni hyvin käyntiin -27C pakkasissa Mobilin mineraaliöljyilläkin. Toki startti pyöritti aika verkkaisesti konetta, mutta koko talven aikana ei ollut käyntiinlähtöongelmia.

      Niin kauan kuin ei löydy tarkempia testejä näistä öljyistä, jatkan huolettomasti halpahalliöljyajoa.

      Ja jos tämä "Saksaöljy" olisi huomattavasti paksumpaa pakkasessa ei vikositeetti alkaisi 0W-lukemalla.

    • Mertmi

      Tässä erittäin hyvin API-luokituksia ja muitakin öljyluokituksia selittävä www-sivu. Sattuu olemaan Teboilin käsialaa, mutta samat standardit koskee kaikkia öljyvalmistajia. Ilmeisesti tämä alunperäinen "skandaali" on syntynyt juuri tästä vuosimallisopivuudesta. Esim. ainoastaan 80-luvun autoihin sopivia öljyjä on jo vaikea löytää, kun noin huonoja ei tehdä.

      http://www.teboil.fi/Publication.asp?path=1;1510;1508;5637;5650;5652;5653

    • Jalli

      Se on HYVÄÄ!

      Jopa yhtä euroa halvempaa kuin aito tavara!
      Mitä sillä on väliä että öljyvalo vilkkuu pakkasella?

      EI MITÄÄN! siitähän on jopa hyötyä kun kone hajoaa,saa uuden auton kaupasta!
      Sitä kannattaa ostaa..ja acn-kännykkäliittymä on kaikkein paras.

      • Pelle

        SG Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.

        SH Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.

        SJ 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.

        SL Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.


        Halpahallin Mobil 5W50: Api SJ/CF
        Suomessa yleensä myyty mobil 5W50: Api SL/CF

        Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa,eli Mobil Super 10W40 mineraaliöljykin yltää SJ-luokitukseen 12 euron hinnalla.

        Olettekon ajatelleet että nuo api normit on minimejä, ja huippuöljyt ylittävät ne helpolla?

        Jos joku saksan kertakäyttöautoille tarkoitettu moska ylittää rimaa hipoen SJ-normin niin se ei tee siitä hyvän SL-öljyn veroista.

        Viskositeetteja ei kait valvo kukaan.
        Ne on vain suuntaa antavia laatua mitatessa. Jos öljyvalo palaa pakkasessa ja kone käy niin ei voi olla hyvää öljyä,luki purkissa mitä tahansa.


        Tästä lähtien taidan vaatia autoa ostaessani öljykuitit esille. Jos on käytetty jotai saksan lientä 20tkm väleillä niin en täyttä hintaa maksa.
        Jos huoltohistoria puuttuu niin en autoa osta ollenkaan..huijarien aikakaudella saa olla tarkkana.


      • pilkunviilausta
        Pelle kirjoitti:

        SG Aiempaa parempia puhtaanapito-, lietteenesto-, käyttöikä- ja kulumisenesto-ominaisuuksia vaativa luokka. Useimpien moottorinvalmistajien laatuvaatimuksena vuodesta 1989 alkaen.

        SH Otettiin käyttöön 1993. Testeiltään ja rajoiltaan sama kuin SG, mutta testien suoritustapa on vaativampi.

        SJ 1996 käyttöönotettu luokitus, joka on kehitetty moottoreiden entistä tiukempien päästö- ja suorituskykyvaatimuksien mukaiseksi.

        SL Uusi 2001 käyttöönotettu luokitus, jossa otetaan huomioon kolme suorituskykyvaatimusta; parempi polttoainetalous, parempi suoja päästöjä vähentäville osille, halu saada aikaan moottoriöljyjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden pidempään käyttöikään. Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa.


        Halpahallin Mobil 5W50: Api SJ/CF
        Suomessa yleensä myyty mobil 5W50: Api SL/CF

        Uudet testit ja testirajat ovat merkittävästi vaativammat kuin SJ-luokituksessa,eli Mobil Super 10W40 mineraaliöljykin yltää SJ-luokitukseen 12 euron hinnalla.

        Olettekon ajatelleet että nuo api normit on minimejä, ja huippuöljyt ylittävät ne helpolla?

        Jos joku saksan kertakäyttöautoille tarkoitettu moska ylittää rimaa hipoen SJ-normin niin se ei tee siitä hyvän SL-öljyn veroista.

        Viskositeetteja ei kait valvo kukaan.
        Ne on vain suuntaa antavia laatua mitatessa. Jos öljyvalo palaa pakkasessa ja kone käy niin ei voi olla hyvää öljyä,luki purkissa mitä tahansa.


        Tästä lähtien taidan vaatia autoa ostaessani öljykuitit esille. Jos on käytetty jotai saksan lientä 20tkm väleillä niin en täyttä hintaa maksa.
        Jos huoltohistoria puuttuu niin en autoa osta ollenkaan..huijarien aikakaudella saa olla tarkkana.

        Kun auto on huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa huollatettu ja siellä on öljyt laitettu tynnyristä, käytkö tynnyreiden kyljistä katselemasta luokitukset? Ja pöh, sanon minä. Mitään eroa ei ole koneessa, on siinä sitten käytetty sj tai sl-öljyä 400 000 km! Eroa on silloin, jos ilmanputsari on joskus ollut huonosti asennettuna ja se on vuotanut hiekkapölyä sisään, öljysuodin on sattunut olemaan falskaava yksilö, koneella on hetki ajettu jäähdytysnesteen valuttua puhjenneesta letkusta tai kylmää konetta on poljettu kaasu pohjassa. Milläs nämä asiat tarkistat käytetystä autosta???????


      • 0 - 0
        pilkunviilausta kirjoitti:

        Kun auto on huolto-ohjelman mukaisesti merkkihuollossa huollatettu ja siellä on öljyt laitettu tynnyristä, käytkö tynnyreiden kyljistä katselemasta luokitukset? Ja pöh, sanon minä. Mitään eroa ei ole koneessa, on siinä sitten käytetty sj tai sl-öljyä 400 000 km! Eroa on silloin, jos ilmanputsari on joskus ollut huonosti asennettuna ja se on vuotanut hiekkapölyä sisään, öljysuodin on sattunut olemaan falskaava yksilö, koneella on hetki ajettu jäähdytysnesteen valuttua puhjenneesta letkusta tai kylmää konetta on poljettu kaasu pohjassa. Milläs nämä asiat tarkistat käytetystä autosta???????

        Tärkeää on, että moottorissa on öljyä. Ellei ole, se on huono homma.
        Vaikka olisikin, pitää olla vielä öljynpainetta. Nämä eivät ole mitää B&S pystymoottoreita, joissa on roiskevoitelu.
        Vaihtaakin kannattaa silloin tällöin!


      • KALe
        0 - 0 kirjoitti:

        Tärkeää on, että moottorissa on öljyä. Ellei ole, se on huono homma.
        Vaikka olisikin, pitää olla vielä öljynpainetta. Nämä eivät ole mitää B&S pystymoottoreita, joissa on roiskevoitelu.
        Vaihtaakin kannattaa silloin tällöin!

        On kyllä suomalaisilla lukutaitoa!

        Tuola alussa lukee monta kertaa että saksan mobililla startatessä öljynpainevalo PALAA!

        JOS SE VALO PALAA NIIN EI OLE ÖLJYNPAINETTA JA MOOTTORIN OSAT HINKKAA TOISIINSA JA KULUU!

        _________________________________________________

        Kun itse saksalaista mobilia käytin -25 pakkasessa niin auto kyllä kävi, mutta valo paloi jotai 3 sekuntia käynnistymisen jälkeen ja moottori kului vähän varmasti.
        Suomeen tarkoitetulla sammuu heti kun kone on pyörähtänyt muutaman kerran.
        Auto on Nissan Bluebird 1.8
        Viimetalvena huomasin kyllä ton öljyn ominaisuudet.
        __________________________________________________



        Millää luokituksella ei ole väliä jos se valo palaa jatkuvasti, palaminen kertoo että öljy on täyttä paskaa.
        Ja jokainen sen näkee jos viittii katsoa vähä.


    • öljyt

      Niin pieni on maailma.Ostin joskus aitoa shell
      öljyä jotain 5w50 sarjaa.Oli talvi ja meinasin lisätä öiliä koneeseen mutta.Purkki oli ollu pari viikkoo peräluukus,pakkasta oli noin 15,öljy ei tuu ulos purkista!Niin paljon kiinnosti öljy,että otin shelliltä selvän mistä
      oli tullu.Se oli jotain konttiöljyä joka oli seissy satamassa useita kuukausia.Tekevät kuulemma auton renkaille samaa.Ns. konttirenkaita.Ota siitä sitten selvää!

    • Asiakas

      Osta autotarvikkeet alan liikkeestä äläkä marketista. Osta ruoat marketista äläkä huoltoasemalta. Osta bensa huoltoasemalta äläkä marketin pihalta.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe