Nuoren tytön suuri suru

Nuori tyttö

Olen 17-vuotias, avoliitossa oleva nuori nainen. Eilen päättyi toivottu ja odotettu raskaus, raskausviikolla 8 2. Miten tästä voi selvitä? Heräsin vuotoon ja hirveään kipuun, suoraan lääkärille. Raskaus ultrattiin keskeytyneeksi, annettiin lääkkeet ja kotiin odottamaan. Pari kuukautta ja uusi yritys. Lääkäreiltä ei pahoitteluja eikä osanottoa tapahtuneesta ja eräs hoitaja jopa totesi että parempi näin, olet vielä liian nuori. Raskaus oli todella toivottu ja odotettu. Nyt suru liian kova, emme miehen kanssa osaa käsitellä tapahtunutta. Molemmat itkemme, yhdessä ja erikseen. Emme olleet kertoneet vielä muille raskaudesta, joten nyt pitää koko suuri suru kantaa itsellämme. Miten tästä selviää?

16

550

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Semmosta se on :(

      Olette kyllä tosi nuoria, minunkin mielestäni ehkä liian nuoria. Mutta oli tuo kyllä silti ikävästi tehty hoitsulta, sanoa tuolla lailla.

      Kaikki haavat paranevat ajan kanssa. Ja vaikkette olleetkaan kertoneet muille (parempi niin, nyt kun tuli keskenmeno), niin onhan teillä silti toisenne. Varmasti tuntuu hirveältä teistä molemmista, mutta ei tälle oikein voi mitään, eikä surustakaan voi selvitä muuten kuin ajan kuluessa. Ajatelkaa positiivisesti ja yrittäkää uudestaan, kun teistä siltä tuntuu :)

      Ja neuvoistani huolimatta olen sitä mieltä, että olette liian nuoria. Olette (tai ainakin sinä olet) 17, se on melkein 16, se taas on melkein 15... Ette ole vielä itsekään aikuisia! Olette hyvin lähellä lapsia, vaikkei teitä kuitenkaan lapsiksi voi luokitella. Tuskin olette oikeasti valmiita vanhemmiksi, ehkä tuokin jokin vaihe? Jos / kun on itsekin vielä (kirjaimellisesti) vaiheessa, ei ehkä pitäisi hankkia lapsia :/

      Mut tsemppiä nyt kuitenkin!!!

    • ITSEKKYYDENHUIPPU

      Sinua on kohdannut suuri onni! Kun vain sen ymmärtäisit. (tiedän, että et ymmärrä=olet pöljä)

      Lapsi olet vielä itsekkin. Käy koulusi loppuun, hanki ammatti, jotta kykenet elättämään lapsesi, etkä elätä sitä yhteiskunnan avustuksilla. Sitten vasta haaveile lapsista.

      Kaltaisiasi surullisia luusereita on todellakin liikaa, ja arvaa kuka siitä kärsii? No se lapsipa tietenkin. Mutta siitähän sinä ET välitä. Omasta navastasi vain.

      • 1224

        Anteeksi vain mutta mikä sinä olet sanomaan mikä on toiselle parhaaksi ja mikä ei? Jos ei ole mitään "hyvää" sanottavaa asiasta niin välillä olisi hyvä mölyt pitää omassa mahassa. En tässä puolustele sitä että 17-vuotias olisi valmis vanhemmaksi, mutta jotkut ns. Aikuistuvat nopeammin ja todella haluavat lapsen. Kyllä, ammatti on hyvä saafa tietysti ennen sitä myöskin mutta mielestäni lapsen hankkimiselle ei ole koskaan niin sanotusti "oikeaa hetkeä".


    • kiitos provosta

      Hoitaja oli realistinen ja aivan oikeassa. Kehosi ei ole vielä valmis raskauteen ja lapsesta olisi todennäköisesti tullut vammainen, jollei raskaus olisi keskeytynyt.

      Suurin osa keskenmenoista johtuu siitä, että sikiö on epäkelpo. Istukka voi myös olla sellaisessa kohtaa, että lapsen kehitys kohdussa vaarantuu. Liian nuori tai liian vanha äiti voi myös olla huono valinta vauvalle. Luonto on viisas. Viisaampi kuin "luojan luomat".

    • maha84

      höpö höpö! Miten viitsittekin olla noin ilkeitä! Nuori tai ei, keskenmeno on vaikea asia! Ja biologisesti / fyysisesti 17 on ehkä parhaita aikoja lastentekoon. Ruumis on jo murrosiän kehityksen käynyt läpi ja kroppa on vahva. Ennen vanhaan 16-18 oli se paras "naimaikä", vaikka toki aikaisemmin kuoltiinkin.

      Sinä joka luuseriksi haukut, olet todella inhottava ihminen tuon kommentin perusteella. Totta, että kroppa abortoi ne huonot yksilöt mutta ei se kyllä tuohon ikään liity. Kyllä, yleistäen voisi sanoa että hommaa se ammatti ja ura ja elä nuoruutesi jne. mutta jokaisen oma valinta ja kaikki me olemme erilaisia. Itse 28 ja ekaa yrittämässä ja kuulun enemmän tuohon "mmati ensin"-ryhmään, mutta en tuomitse jos varhain haluaa lapset tehdä. silloin jaksaa vielä hyvin juosta niiden perässä ja lasten aikuistuessa on itsekin vielä hyvässä vedssa :)
      Kyllä niitä on monia jotka on lapset hommannut ja vasta sitten sen ammatin ja uran. Onpahan lapset sit ns. valmiiksi tehty.

      • niin_tai_näin

        Tuota...sikiössä ei ole välttämättä ollut mitään vikaa, joskus keho vaan hylkää sikiön ilman "terveydellistä" syytä. Mutta siis jos tosiaan hoitaja on noin sanonut niin on tosi kamalaa, olisi pitänyt keskustella asiasta ja siinä todeta, että tosiaan aikasta nuoria ootte jne..Netissä on paljon keskenmenon kokeneiden sivustoja ja tiedän, että ihmiset saanu apua sieltä, sinne siis :)


    • niintainäin

      Oli miten oli..voimia suruun..se ei koskaan oo helppoa jos lapsi on toivottu, oli sitten nuori tai vanha..

      • nuori kuullemma minäkin

        Olen todella pahoillani tilanteestasi. Olen itse 26vuotias, mutta ymmärrän täysin halusi tulla äidiksi nuorena. Olen itse tiennyt 15 vuotiaasta lähtien että tahdon olla äiti ja nuori sellainen. No elämä, järki ja periaatteet vei siihen suuntaan että ensin koulu pitkä vakaa parisuhde ja avioliitto pups pari kolme lasta. Paitsi tuo viimeinen. Heti Mieheni tavattuanui meille molemmille oli selvää samoin kuin kaikille muillekkin että perhettä tässä perustetaan. Mutta kun 1,5v alkoi kulumaan vauva yritysten alkamisesta, alkoi mielipide muuttua. No sitten ihanasti sieltä ne kaksi viivaa tulikin. Ja viikolla 12 keskenmeno..
        Voin vaan kuvitella surusi ja ahdistuksen. Itse koen edelleen keskenmenon jokainen kuukausi kun kuukautiset alkavat. Koen kaiken sen uudelleen ja uudelleen.
        Me päätimme heti alkuun kertoa läheisille raskaudesta, ihan siitä syystä että jos jokin menee pieleen. Ja sitä päätöstä en ole katunut. Mielestäni asiaa on helpompi käsitella kun sen on voinut jakaa läheisten kanssa, siitä on voinut avoimesti puhua ja surun on voinut näyttää. Toivottavasti tekin saatte jollekkin puhua tapahtuneesta. Se on aivan valtava ja käsittämätön suru. Ei sitä kukaan sellainen edes ymmärrä joka ei sitä ole kokenut.
        Uskon että juuri sinun ikäsi tuottaa sen että joudut jotenkin todistelemaan pätevyyttäsi äidiksi tuloon ja halujesi todenperäisyyttä. Mikä on mielestäni aivan typerää. Mutta voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu kun itsekkin olen saanut niin miljoona kertaa kuulla kuinka olemme niin nuoria ja meillä on vielä aikaa. Sillon tekis mieli kyllä haistattaa pitkät, kun se ei todellakaan sitä surua yhtään poista tai vähennä.
        Toivottavasti aika parantaa ja teillä tärppää uudelleen paremmalla onnella piakkoin. Mutta koita käsitellä surusi ja jaksaa


      • ei ymmärrä tuommoista
        nuori kuullemma minäkin kirjoitti:

        Olen todella pahoillani tilanteestasi. Olen itse 26vuotias, mutta ymmärrän täysin halusi tulla äidiksi nuorena. Olen itse tiennyt 15 vuotiaasta lähtien että tahdon olla äiti ja nuori sellainen. No elämä, järki ja periaatteet vei siihen suuntaan että ensin koulu pitkä vakaa parisuhde ja avioliitto pups pari kolme lasta. Paitsi tuo viimeinen. Heti Mieheni tavattuanui meille molemmille oli selvää samoin kuin kaikille muillekkin että perhettä tässä perustetaan. Mutta kun 1,5v alkoi kulumaan vauva yritysten alkamisesta, alkoi mielipide muuttua. No sitten ihanasti sieltä ne kaksi viivaa tulikin. Ja viikolla 12 keskenmeno..
        Voin vaan kuvitella surusi ja ahdistuksen. Itse koen edelleen keskenmenon jokainen kuukausi kun kuukautiset alkavat. Koen kaiken sen uudelleen ja uudelleen.
        Me päätimme heti alkuun kertoa läheisille raskaudesta, ihan siitä syystä että jos jokin menee pieleen. Ja sitä päätöstä en ole katunut. Mielestäni asiaa on helpompi käsitella kun sen on voinut jakaa läheisten kanssa, siitä on voinut avoimesti puhua ja surun on voinut näyttää. Toivottavasti tekin saatte jollekkin puhua tapahtuneesta. Se on aivan valtava ja käsittämätön suru. Ei sitä kukaan sellainen edes ymmärrä joka ei sitä ole kokenut.
        Uskon että juuri sinun ikäsi tuottaa sen että joudut jotenkin todistelemaan pätevyyttäsi äidiksi tuloon ja halujesi todenperäisyyttä. Mikä on mielestäni aivan typerää. Mutta voin vain kuvitella miltä sinusta tuntuu kun itsekkin olen saanut niin miljoona kertaa kuulla kuinka olemme niin nuoria ja meillä on vielä aikaa. Sillon tekis mieli kyllä haistattaa pitkät, kun se ei todellakaan sitä surua yhtään poista tai vähennä.
        Toivottavasti aika parantaa ja teillä tärppää uudelleen paremmalla onnella piakkoin. Mutta koita käsitellä surusi ja jaksaa

        Tulin itse raskaaksi 17 vuotiaana mutta ehti menemään kesken ennen kuin kerkesin aborttiin! Kadun nyt sitä näin lähes kolmikymppisenä etten huolehtinut ehkäisystä ja kaiken kukkuraksi abortti olisi voinut tehdä minut vaikka lapsettomaksi! Keskenmenoja alkoi sadella kunnes 21 vuotiaana tulin raskaaksi joka onnistui. Olin alle kakskymppisenä niiiin nuori ja lapsi,että luonto hoiti asian niin ettei vauvaa tullut! Lapsi olet vielä. Juuri vasta on oma lapsilisäsi loppunut joten huh huh! Nyt järki käteen!


    • kippar1

      Voimia keskenmenosta yli pääsemiseen. Nyt kun aikaakin on jo hieman kulunut, ehkä helpottaa? Meillä tuli keskenmeno viikolla 7, ja olin puhunut asiasta vain yhdelle ystävälleni. Mulle oli tärkeää jakaa paha fiilis jonkun kanssa. Mieheni kanssa surtiin yhdessä ja tuettiin toinen toistamme.

      Kamalan paha olo lakkasi vasta toisen raskauden myötä, enkä usko että kipu koskaan kokonaan häviää. Lapsen, vaikkakin syntymättömän menetys on valtava suru, eikä siinä auta se, että on nuori. Mullakin on ikää 22 vuotta, eli ymmärrän myös tuon kurjan tunteen kun ympäristö tuntuu tuomitsevan, vaikkei edes tunne sinua.

      Paljon tsemppiä jatkoon!

    • Ymmärrän sinua

      Surullinen juttu mutta tosi on,että olet vielä nuori ja tällaista tapahtuu juuri nuorille eniten. Myös vammaisia lapsia saavat eniten nuoret äidit ei vanhemmat kuten väitetään. Joka neljäs tai viides raskaus ei onnistu vaan tulee keskenmeno. ihmiset eivät usein ymmärrä että se on raskas asia vanhemmille.

    • Onnea sinulle

      Toivottavasti voit jo paremmin. En moralisoi vaikka sanonkin,että olet kovin nuori.Tällaista tapahtuu. Tuttavani sai lapsen 16 vuotiaana. Synnytys ei ollut helppo.Niin nuorta ei ole ehkä tarkoitettu äidiksi.

    • 3 kesken ja 3 lasta

      Lapsi oli todennäköisesti vammainen, koska raskaus terveellä ikäiselläsi naisella päättyi keskenmenoon ja luonto hoiti asian kuten sen kuuluu. Äidin elimistö ei turhaa rasitu raskaudessa, joka ei tuota toivottua tulosta, eli elinkelpoista jälkeläistä. Hoitaja voi myös hyvin tarkoittaa sitä, että hyvä kun meni kesken niin alkuvaiheessa, että siitä ei koidu sinulle juurikaan haittaa tai ongelmia. Asioissa on aina kaksi puolta. Nyt sinun kannattaa oikeasti odottaa ainakin tuo 2 kuukautta ja antaa elimistösi toipua jos oikeasti haluatte lapsen. Käyttäkään kondomia siihen asti ja sitten vaan uutta yritystä. Monilla tulee useampiakin keskenmenoja, mutta kyllä se yleensä ikäisilläsi jossain vaiheessa tuottaa myös toivotun lopputuloksen. Yritä nyt uskoa, että on parempi oikeasti teille ja tuleville lapsillenne, että teillä ei ole vaikeasti vammmaista esikoista vaan tulevaiduudessa ehkä lauma terveitä iloisia lapsia.

    • lukiolainen1

      Et ole mielestäni mitenkään liian nuori. Kuulostaa siltä, että olitte valmistautuneet ja todella odottaneet sitä. Itse olen myös 17v lukiolainen, asun tällä hetkellä vielä kotona jne. Mutta minulla oli keskenmeno reilu vuosi sitten. Se oli tosi alkuvaiheessa, mutta suren sitä edelleen. Kaipaan takaisin sitä mahdollista elämää, jonka olisin saanut tuoda maailmaan. Nykyinen poikakaveri ei ymmärrä tätä, vaikka haluammekin yhdessä lapsia. Mutta ei siis käsitä että miten niin alkuvaiheilla oleva voi vieläkin vaikuttaa. Voin vain kuvitella teidän surun, voimia oikeen paljon!!!

    • pahoittelut

      Hyi kun olette ilkeitä ihmisiä! Sinä alottaja tervetuloa vau.fi foorumille juttelemaan asiasta! Siellä on semmoinen ryhmä kuin nuoret äidit ja vauvakuumeilijat sieltä saat varmasti parasta mahdollista sometukea itsellesi! Siellä myös muutama keskenmenon kokenut nuori :) minun mielestäni kenelläkään ei ole oikeutta moraalisoida milloin toinen on valmis äidiksi! Älkää te vanhat kurpat tulko tänne pahoittamaan entisestään aloittajan mieltä! Häpeäisitte sillä itse käyttöydytte kuin 13 vuotiaat teinit (*_*) teille niitä lapsia ei ole vielä tarkoitettu!

      • Hoh_Hoh_Hoo

        Repesin sulle . Eiköhän toi keskenmeno ole jo vanhentunut kun jutusta on kulunut lähes kolme vuotta. Gimma on jo 20:nen . Koita nyt nuorikurppa jatkossa katsoa milloin juttu on kirjoitettu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5810
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3687
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1948
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1782
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      94
      1232
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1187
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      957
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      51
      951
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      889
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      848
    Aihe