Ajokortti Suomessa EU:n kallein

yliampuva hinta

nyt on menty jo niin paljon yli kohtuuden että on jo ihan sama laittaa hinnaksi samantien vaikka 10.000e tai 100.000e, ei tuohon kolmeenkaan tonniin ole enää varaa kuin hyvin harvoilla eikä ole mitään JÄRKEÄ maksaa kolmea tonnia moisesta asiasta!
Miten ihmeessä muut maat tulevat toimeen alhaisemmalla hintatasolla kaikessa...

52

391

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • No Kun olet noin vii

      sas, niin kerro miksi ruoka, vaatteet, bensa, asuminen, hammalääkäri, auto huoltaminen, silmälasit, pizzat, oluet, vakuutukset, vuokrat, palkat, työnantajakulut, vesi, sähkö, puhelin, lehdet, mainostaminen ja miljoona muuta asiaa on aina muualla halvempaa kuin suomessa,

      Olen samaa mieltä, palkat, bensa, autot, vuokrat, ja miljoona muuta voisi olla halvempaa täällä suomessa, mutta ei vaan ole.

      Mitä vähemmän ajokortteja sen vähemmän kuljeytajia, sen vähemmän kuljettajia liikenteessä, sen parempi liikenneturvallisuus ja sen puhadsta matematiikkaa. Tämä sääntö pätee kaikissa maissa.

      • ap.

        Yksi ainut syy kaikkeen pa8kaan Suomessa: AHNEUS!


    • kiiiinnostaais

      Voisko joku linkata paikan jossa kortin ajaminen on ton hintasta?? Keski-Suomessa kaikki mahdolliset vaiheet ja kulut ym. ei riko edes 2 500 €:a.

    • Alvalv

      Alv, alv, alv.....ensinnäkään missään ei maksa 3000 e kortti, se maksaa noin 2300 kaikkinensa, tästä ensin 24% pois ni on hinta joka jää yrittäjälle. Huomioikaa kaikessa, vaikka juustopaketissa että valtio siinä on kärkkymässä, 24 pinnaa on lähes 1/4 osa koko hinnasta! Milloinka te suostutte tajuamaan sen?

      • ¤EDFR

        Mistäs Hesari sit ton 3000 repäs? Sitähän mä tässä ihmettelen, en mitään muuta.


      • hönööö

        http://www.hs.fi/autot/Suomalainen ajokortti on huippukallis/a1380454624786?ref=hs-art-top-7

        Tossa vielä linkki, jotta menee asia tarpeeksi hyvin perille!


      • No tuota ...

        Kortti Ruotsissa maksaa reilun 1000-1200 €, ja ruotsin kokonaisveroaste on Suomea korkeampi. Eli verot ei ole syy.

        Syy on se, että autokoulut lobbasivat uuden ajokorttilainsäädännön, jossa koulutuksen vaatimukset nostettiin järjettömiksi.

        Lisäksi, liikenneturvallisuus Ruotsissa on Suomea paremmalla tasolla tapahtuneiden onnettomuuksien määrällä mitattuna. Joten sikäli, koulutuksen määrä ei selvästikkään korreloi ihan niin hyvin turvallisuuden kanssa kuin väitetään.

        Olennainen kysymys on, mikä on kohtuullinen ajokortin hinta, ja mikä on kohtuullinen vaadittu koulutustaso, mikä aloittelevalla kuljettajalla on syytä olla kortin saamiseksi.

        Koulutuksen määrää voidaan lisätä maailman tappiin asti, mutta jossakin menee se raja, jolloin sen lisääminen ei enää kovin tehokkaasti paranna liikenneturvallisuutta, tai se raja missä ajokortin hankkimisesta tulee kohtuuttoman kallista, jolloin sillä alkaa olla kansantaloudellisesti negatiivisia vaikutuksia. Ei ole varaa ajaa korttia, ei pääse kulkemaan töihin tai opiskeluihin, jne . . . Vähemmän kortillisia ihmisiä, kuljetuskustanukset nousee, Suomen kilpailukyky laskee, talouden syöksykierre kasvaa . . .

        Mielestäni Suomen ajokorttikustannusten pitäisi olla linjassa muun EU:n kanssa.

        Mitä tulee esim. asumis ja ruokakustannuksiin. Suomi ei todellakaan ole näissä Euroopan kallein. Päinvastoin, helsingin keskustaa lukuunottamatta, asumiskulut täällä ovat erittäin kohtuulliset, varsinkin kun ne vielä suhteutaa asumisen laatuun. Kaikki asunnot ovat täällä pääasiassa lämmitettyjä ympäri vuoden, tulee juomakelpoiset vedet ja sähköt. Nämä asiat eivät ole itsestäänselvyyksiä monessa paikassa. Esimerkiksi sähkö, on keskieuroopassa tavalliselle kuluttajalle huomattavasti Suomea kalliimpaa. Eikä eteläeuroopassa läheskään kaikilla ole talossa lämmtiystä, talvella voi sisälämpötila vaihdella ja toisinaan käydä hyvinkin matallalla.


    • että näin

      Ymmärrän kyllä ihmisten porun kortin hinnasta, mutta kyllä tuo 3000 €:n hinta on hatusta. 2300-2500 tuntumassa on todelliset hinnat. Herää ainaa vaan mielenkiinto, että miten tämä lain myötä tullut korotus on yhtäkkiä kynnyskysymys ihmisille? Se on kärpäsen xxska siihen nähden, mitkä on autoilun kokonaiskustannukset...millä rahalla ne teidän kultalusikka suussa kasvaneet taaperot meinaa ajella tai omistaa näillä kustannuksilla autoa jos ei ole saumaa hankkia edes korttia, jonka hinta on noussut muutaman sata € lakimuutoksen jälkeen?

    • tulkaaJykylään :)

      Jyväskylän alueella on tullut perusvaiheen hinnat pari sataa alaspäin vuoden takasesta. Ehkä sillä ei mene jakeluun nämä "uskomattomat" hinnan nousut mitä lehdistö ainakin viljelee. Periaatteessa ajokortin hinta täysin sama kuin vuosi sitten vaikka siihen lasketaan toi uutena tullut harjoitteluvaihe mukaan. Tiiä sitten, ketkä niitä hintoja pilviin nostelee.

    • ap.

      Suomessa ei missään asiassa älytä pysyä kohtuudessa vaan kaikki aina vedetään ihan yli äyräidensä ja pipoa kiristetään niin että se kohta jo katkeaa kun vaatimuksia ja kustannuksia vaan lisätään ja lisätään ilman mitään kohtuutta tai edes panos/tuotos -suhteen ajattelemista.
      H3lvetti miten typeräksi tämä maa on mennyt, aivan käsittämätöntä!

    • Huohtaas

      Kokonaisveroaste ja alv on kaksi eriasiaa

    • Hyödytön asentaja.

      Hinnat on ihan mielettömän korkeat, ainakin minulle, jolle ei äiti tai isä tai sukulaiset maksa korttia. Kädestä suuhun eletään, ja kaikenmaailman tuilla.
      Olen alkanut miettimään, aloitin vuosi sitten opiskelut ammattiin joka minua kiinnostaa, ja jossa olen pärjännyt todella hyvin-ajoneuvoasentaja opinnot. Olen jo päälle parikymppinen, ja korttia ei ole. Minua 6 vuotta nuoremmat teinit ovat aloittaneet kesällä ja keväällä ajokortin hankkimisen, joillain se jo on, koska fyffee riittää. Tammikuussa pitäisi mennä työssäoppimiseen ekaa kertaa, 2015 pitäs valmistua, JA hakea töitä? Millä haen asentajan duunia jos ei ole korttia, aika hyödytön olen siinä vaiheessa jos muiden pitää ajaa autoa nosturille yms. Töihin ei ole koulun ohella mahdollisuutta tällä hetkellä, päivät venyvät arkisin 12-14 tuntisiksi, ja viikonloppuna on rästihommia ja univelkojen hoitamista (myös mielenterveys ei anna tässä vaiheessa myöten). On käynyt kaikenlainen vippailu ja laittomuudet mielessä että saisi rahat kasaan, mut ei anna myöten tehdä niinkään. Joku on joskus puhunut jostain avustuksista, joita myönnetään, mm.ajokorttiin,vaan mistä tähän löytyisi tietoa,varmistusta?
      suomi on paska maa muutenkin.

      • yrittäjä

        Valitettavasti liikenneopet eivät tee työtään ilmaiseksi.Autokoulu ei ole mikään kultakaivos.Kesäkuun lopun tilinpäätös näytti 4%voittoa.Kaikki on Suomessa ylikallista joka johtuu paljolti ylisuurista palkoista.


      • Ei yrittäjä
        yrittäjä kirjoitti:

        Valitettavasti liikenneopet eivät tee työtään ilmaiseksi.Autokoulu ei ole mikään kultakaivos.Kesäkuun lopun tilinpäätös näytti 4%voittoa.Kaikki on Suomessa ylikallista joka johtuu paljolti ylisuurista palkoista.

        Sikamaista ahneutta tuo autokoulujen hinnoittelu. Yrittäjät kyllä valittaa sehän on selvä. En muista montaa tyytyväistä yrittäjää tavanneeni. Opetuslupa myös nykysäännöillä järjetön kun joutuu pakosta maksamaan ahneelle autokoululle. Tällä menolla ajokortllisten määrä vähenee koska sitä ei vaan ole mahdollista kaikkien hankkia.


      • vaadin omakotitalon

        Miksi ihmeessä et ota opintolainaa, jos sinulle ajokortti on niin elintärkeä? On lähes korotonta lainaa. Jos ajokortti on sinulle niin tärkeä, niin laita asiat tärkeysjärjestykseen! Etkä omista mitään kallista kännykkää ja puhelinlaskut on kunnossa? Mikset tee jonkun muun alan töitä sen verran, että saat kasattattua rahat ajokorttiin? Ei kaikki tule tarjottimella, vaan ota itseäsi niskasta kiinni?


      • toinen ei yrittäjä
        Ei yrittäjä kirjoitti:

        Sikamaista ahneutta tuo autokoulujen hinnoittelu. Yrittäjät kyllä valittaa sehän on selvä. En muista montaa tyytyväistä yrittäjää tavanneeni. Opetuslupa myös nykysäännöillä järjetön kun joutuu pakosta maksamaan ahneelle autokoululle. Tällä menolla ajokortllisten määrä vähenee koska sitä ei vaan ole mahdollista kaikkien hankkia.

        Niin no...milläs rahalla ne nuoret tai te nuorten vanhemmat meinaatte maksaa sen nuoren autoilun jos ei ole varaa edes ajokorttia maksaa? Ajortin hinnasta vingutaan ja vongutaan, mutta sitten on myöhemmin varaa maksaa tarvittaessa vaikka nuorten **lluralli ja kalusto sitä varten. Mutta ajamisen opetteluun ei tosiaan meinaa millään rahaa löytyä..kyllä se meidän pikku petteri osaa ajaa..onhan se istunut kyydissä jo vauvasta asti ja katsonut kun isi "osaa" ajaa ...Vielä kun mietitään minkätasoisia kuskeja tuonne autokouluihin menee niin suorastaan ihme, että onnettomuustilastot on näinkin kauniita. Tasoeroja on meissä ihmisissä niin pirusti...miettikääpä hyvät ihmiset, että useimmat joutuvat opettelemaan ajamisen ihan perusasioista lähtien..miten virta-avainta käännetään tai millä tavalla rattia tulee kääntää jne. Asiat ei ole itsestään selvyyksiä jos ei niitä ole koskaan joutunut tekemään tai ei ole motivoitunut asiaan eli autot ei ole se ykkösasia elämässä. Silloin aikaa joutuu opettamisessa käyttämään mitä ihmeellisimpiin asioihin, mitä ns. kokenut kuljettaja ei osaa edes pienessä mielessään ajatella.


      • huomaa tämä
        yrittäjä kirjoitti:

        Valitettavasti liikenneopet eivät tee työtään ilmaiseksi.Autokoulu ei ole mikään kultakaivos.Kesäkuun lopun tilinpäätös näytti 4%voittoa.Kaikki on Suomessa ylikallista joka johtuu paljolti ylisuurista palkoista.

        Ei ylisuurista palkoista vaan ylisuuresta verotuksesta ja palkkojen sivukuluista. Verottajan ja valtion ahneus on tuhoamassa tämän maan täydellisesti.


      • siitäs saitte
        yrittäjä kirjoitti:

        Valitettavasti liikenneopet eivät tee työtään ilmaiseksi.Autokoulu ei ole mikään kultakaivos.Kesäkuun lopun tilinpäätös näytti 4%voittoa.Kaikki on Suomessa ylikallista joka johtuu paljolti ylisuurista palkoista.

        Itsepä olette poliitikoilta sumplineet valtavan määrän pakollisia tunteja. Seurauksena on ollut se että kannattava hinta on noussut kipurajalle ja kysyntä on vähentynyt. Tyytyisitte vähempiin tunteihin niin voisitte laskuttaa tunnista enemmän ja kortti olisi silti halvempi.


    • fdfdffffff

      19 teoriatuntia, 17 2 ajotuntia. Siinä on opettajan palkkaan jo ties kuinka paljon. Auton kulutus käyttö, kuinka monta kilometriä ehdit ajaa autokoulun aikana? Ainoa mikä ihmetyttää on pimeänsimulaattorin hinta.. 100 euroa... mistä?

      • tähhähhhäh

        Jos kirjottasit vähän selvemmin, niin joku ehkä vois tajutakin asian pointin ja hyvällä tuurilla jopa vastatakin viestiin. Eihän tosta ymmärtänyt muuta kun että simulaattori on älyttömän hintanen..


      • kortti pleikkarilla

        Voisiko pimeänsimun hoitaa PS3:lla ja Gran Turismo 5:lla esim. Nürburgringillä kellonajan keskiyöhön säätämällä :D

        Opettaja perustaa GT5 online huoneen johon oppilas tulee ajamaan ja ajavat vaikka vastakkaisiin suuntiin että tulee kaukovalojen vaihto lähivaloille vastaantulijaa kohdatessa kokeilluksi, säänkin voisi säätää vaikka sateiseksi että olosuhteet olisi mahdollisimman haastavat :D Ajonäkymänä tietenkin kojetaulun takaa, ratti/poljin ohjaimet ja Premium mallinnettu auto että siinä on toimivat kaukovalot ja lasinpyyhkijät.

        Onhan pelisarjassa GT Academykin jonka avulla jotkut pelaajat pääsee oikean kilpa-auton rattiin ja autourheilijan uralle, tosin yksi vaatimuksista on oikean auton ajokortti...


      • yrittäjä
        kortti pleikkarilla kirjoitti:

        Voisiko pimeänsimun hoitaa PS3:lla ja Gran Turismo 5:lla esim. Nürburgringillä kellonajan keskiyöhön säätämällä :D

        Opettaja perustaa GT5 online huoneen johon oppilas tulee ajamaan ja ajavat vaikka vastakkaisiin suuntiin että tulee kaukovalojen vaihto lähivaloille vastaantulijaa kohdatessa kokeilluksi, säänkin voisi säätää vaikka sateiseksi että olosuhteet olisi mahdollisimman haastavat :D Ajonäkymänä tietenkin kojetaulun takaa, ratti/poljin ohjaimet ja Premium mallinnettu auto että siinä on toimivat kaukovalot ja lasinpyyhkijät.

        Onhan pelisarjassa GT Academykin jonka avulla jotkut pelaajat pääsee oikean kilpa-auton rattiin ja autourheilijan uralle, tosin yksi vaatimuksista on oikean auton ajokortti...

        Simulaattori maksaa 38000e,kuka sen maksaa?


      • Jgchjgrt
        yrittäjä kirjoitti:

        Simulaattori maksaa 38000e,kuka sen maksaa?

        Tuo laite on täysin tarpeeton ajokorttiopetuksessa. Vain yksi keino lisää saada lisää hintaa ajokortilla. Kymmeniä vuosia on pärjätty ilmankin.


      • ABC.
        yrittäjä kirjoitti:

        Simulaattori maksaa 38000e,kuka sen maksaa?

        Kuluttaja maksaa, niin kuin yleensäkin.


      • kivikausikalle
        Jgchjgrt kirjoitti:

        Tuo laite on täysin tarpeeton ajokorttiopetuksessa. Vain yksi keino lisää saada lisää hintaa ajokortilla. Kymmeniä vuosia on pärjätty ilmankin.

        Tuhansia vuosia on pärjättyu ilman autojakin.


    • ahneet paskat

      Ahneudella ei ole tunnetusti mitään rajaa! Autokouluyrittäjien on pian pakko alkaa tiputtamaan kiskurihintojaan. Kukaan täysjärkinen ei suostu maksamaan täysin järjettömiä ylihintoja kortista. Eiköhän näidenkin ahneiden paskojen jalat ala pikkuhiljaa hipomaan maata, kun luokkahuoneet kumisee tyhjyyttään. Ahneella on paskanen loppu!

      • yrittäjä

        Niin kauan kuin palkkataso on tämä njjn hinnat ei tipu.Eihän kukaan täysjärkinen yrittäjä myy palvelua tappiolla.Palkkojen sivukulut pois ja alv 10% niin hnnat tippuis! ja reilusti.


      • liikenneope 1
        yrittäjä kirjoitti:

        Niin kauan kuin palkkataso on tämä njjn hinnat ei tipu.Eihän kukaan täysjärkinen yrittäjä myy palvelua tappiolla.Palkkojen sivukulut pois ja alv 10% niin hnnat tippuis! ja reilusti.

        Minä en pudota palkkatasoani!Laittakoot omistaja pakkolomalle,tienaan sittenkin n.2500e/kk


      • sivistynyt ope
        liikenneope 1 kirjoitti:

        Minä en pudota palkkatasoani!Laittakoot omistaja pakkolomalle,tienaan sittenkin n.2500e/kk

        Ammattikoulun puolella kun yhteiskunta maksaa palkan, palkka on 4000e/kk.Laskin tuossa että jos yhteiskunta kouluttaisi,tulisi B-kortti maksamaan lähes 10000e.


      • Halvalla mennöö
        sivistynyt ope kirjoitti:

        Ammattikoulun puolella kun yhteiskunta maksaa palkan, palkka on 4000e/kk.Laskin tuossa että jos yhteiskunta kouluttaisi,tulisi B-kortti maksamaan lähes 10000e.

        itse laskin että valtion kouluttama ajokortti (ilman kertellia) maksaisi noin 400€, koska silloin ei pitäisi maksaa "itse itselleen" jos ymmärrät


      • Eiveroeurottyhjääole
        Halvalla mennöö kirjoitti:

        itse laskin että valtion kouluttama ajokortti (ilman kertellia) maksaisi noin 400€, koska silloin ei pitäisi maksaa "itse itselleen" jos ymmärrät

        400e, eli valtio saa ihmisen kouluttamaan koko asian tuolla rahalla? Onko se nyt niin hankalaa tajuta, että olkoon kouluttava instituutti mikä hyvänsä niin joku sen työn tekee ja ottaa siitä palkan. Ammattikoulutuksen puolella palkat ovat autokouluja kovemmat. Tästä valtion maksamisesta aiheutuu myös se, että veronmaksajat eli kaikki, osallistuvat maksamiseen. Nut itketään että ei ole varaa ja ratkaisuksi tarjotaan muidenkin korttien maksamista.


    • ketuttaa valitus

      Tiedän työni puolesta, että hyvin suuri osa nuorista naisista 17-20v teetättävät itsellensä niin ripsipidennykset, kuin rakennekynnet. Näiden ylläpito maksaa melko tarkkaan 2000e / vuosi!!! Joka vuosi taivaan tuuliin 2000euroa - miettikää!

      Sivusta olen seurannut, että mopoauto (ei ole ikinä välttämätön, on sitä ennenkin selvitty), maksaa maltaita esim. 30 000e käyttökulut. On sitä rahaa perheillä oltava turhuuteen.

      Kun itse olin ajokortti-ikäinen 80-luvun lopulla, perheemme oli keskituloinen (äiti kaupan kassana ja isä pienyrittäjä, minä jaoin mainoksia lisätulojen toivossa ja silti perheen rahat oli vähissä. En edes päässyt ulkomaan luokkaretkelle varojen puuttesta. Ajokortin maksoin monessa erässä ja se maksoikin silloin vähän enemmän kuin äitini silloinen kuukausipalkka.
      Tarkistin asian ja se on suhteessa saman verran kuin minun palkkani nyt, pari sataa enemmän, mutta on sitä opetustakin enemmän.

      Pointtini on siis se, että ei sitä ennenkään kaikki ole ajokorttia suorittaneet eikä ole tarkoituskaan. Syynä on ollut ja tulee olemaan onko rahaa, onko nuorella motivaatio/ tarve ajokortille? Vanhemmat, tarvitseeko lapsesi sen ajokortin? Säästäkää tupakasta, viinasta, jääkiekon kausikorteista, elokuvista, Thaimaan matkoista ja jos ei onnistu, niin sitten ajokortti ei ole liian kallis - sitten perheellä ON RAHAA!

      Suututtaa tämä ihmisten valittaminen, minäkin olen elämäni tähän saakka pärjännyt, välillä n ollut vähän vähemmän rahaa ja välillä tosi vähän, mutta silloin pitää pidättäytyä turhuuksista!

      • nikotinististi

        "ketuttaa valitus" on oikeilla linjoilla.

        Pelkästään se, että polttaa askin Marlboroa päivässä maksaa 1800e vuodessa.


      • Toinen ..
        nikotinististi kirjoitti:

        "ketuttaa valitus" on oikeilla linjoilla.

        Pelkästään se, että polttaa askin Marlboroa päivässä maksaa 1800e vuodessa.

        80 luvulla oli vielä varaa tupakkaan ja ajokorttiin. Ei ollut mitään turhia kakkos ja kolmos vaiheita. Eikä simulaattoreita. Autokouluautot oli silloinkin uusia bemareita. Nyt vaan kortista pyydetään sikamaisia hintoja eikä opetusluvallakaan voi enää säästää paljoakaan.


      • että näin
        Toinen .. kirjoitti:

        80 luvulla oli vielä varaa tupakkaan ja ajokorttiin. Ei ollut mitään turhia kakkos ja kolmos vaiheita. Eikä simulaattoreita. Autokouluautot oli silloinkin uusia bemareita. Nyt vaan kortista pyydetään sikamaisia hintoja eikä opetusluvallakaan voi enää säästää paljoakaan.

        Niin mikä on turhaa ja mikä ei. Sinun mielestäsi nämä vaiheet on turhia. Minun mielestäni on vain ihme, että onnettomuustilastot on näinkin sievät. Kyllä tuolla osaamattomat kuskit vetää menemään niin isoilla riskeillä, että vain tuuri pelastaa...se on huolestuttava se.


      • rosvot
        että näin kirjoitti:

        Niin mikä on turhaa ja mikä ei. Sinun mielestäsi nämä vaiheet on turhia. Minun mielestäni on vain ihme, että onnettomuustilastot on näinkin sievät. Kyllä tuolla osaamattomat kuskit vetää menemään niin isoilla riskeillä, että vain tuuri pelastaa...se on huolestuttava se.

        Miten osaamattomuuteen tehooa se että maksaa satasittain siitä että opettelee käyttämään valonvaihdinta tai ajaa muutaman kierroksen öljytyllä pellillä?


      • rosvot

        Jos kerran perheillä on noin paljon ylimääräistä rahaa niin lopetetaan ihmeessä julkiset oppilaitokset. Isoisäni kävi pari viikkoa kiertokoulua ja joutui pärjäämään sillä loppuikänsä, mikä siinä on että nykyajan lapsia pitää pitää kaikkia yhdeksän luokkaa väkisin koulussa veronmaksajien rahoilla. Ei muuta kuin muutama tonni vuodessa koulumaksua heti ensimmäisestä luokasta lähtien. Joka perheellä siihen on varaa kun näyttää kerran olevan varaa ostaa pikkulapsille kalliita leluja ja kännyköitä. Jos ei ole varaa niin ei hankita lapsia. Keskiasteella voisi vuosimaksu olla jo kymppitonni ja yliopistossa sata tonnia. Johan ihmiset valmistuisivat ajoissa ja kyllä opintolainat ehtisi eläkeikään mennessä maksaa.


      • että näin
        rosvot kirjoitti:

        Miten osaamattomuuteen tehooa se että maksaa satasittain siitä että opettelee käyttämään valonvaihdinta tai ajaa muutaman kierroksen öljytyllä pellillä?

        Niin...kyllä siellä autokoulussa muutakin opetetaan kuin valokatkaisijan käyttöä. Kyllä näillä ajonarvioinneilla on hyötyä syventävässä vaiheessa (entinen 2 vaihe) jos oppilas aines on sellaista joita kiinnostaa. Opettaja ei valitettavasti voi sille mitään jos asenteet on väärät...on myös niitä jotka saavat aika paljon uutta tietoa ajamiseensa ja sitten on niitä jotka luulevat tietävänsä paremmin...mm. taloudellisesta ajotavasta..tuntuu monille olevan hepreaa tietyt faktat asiasta. Ja valitettavaa on se, että nämäkin jotka sinne tulee henkselit paukkuen ja omaavat mielestään hyvät auton käsittelytaidot, eivät kyllä tiedä pätkän vertaa siitä, miten nopeus pitäisi sovittaa esim. taajamassa tilanteen mukaan. Mitä tohon osaamattomuuteen tulee niin kantasi kielii juuri siitä "fiksusta" asenteesta autokouluopetusta kohtaan...ei muuta kun opettamaan jos tiedät asian paremmin...sinunlaisella asenteella varustetulle mistään liikenneopetukseen liittyvästä tuskin on hyötyä...olet varmaan näitä keskivertoa "parempia" kuskeja mielestäsi. Kieltämättä olisi hauska istua kyytiisi ja mielessään naureskella....


      • että näin
        rosvot kirjoitti:

        Jos kerran perheillä on noin paljon ylimääräistä rahaa niin lopetetaan ihmeessä julkiset oppilaitokset. Isoisäni kävi pari viikkoa kiertokoulua ja joutui pärjäämään sillä loppuikänsä, mikä siinä on että nykyajan lapsia pitää pitää kaikkia yhdeksän luokkaa väkisin koulussa veronmaksajien rahoilla. Ei muuta kuin muutama tonni vuodessa koulumaksua heti ensimmäisestä luokasta lähtien. Joka perheellä siihen on varaa kun näyttää kerran olevan varaa ostaa pikkulapsille kalliita leluja ja kännyköitä. Jos ei ole varaa niin ei hankita lapsia. Keskiasteella voisi vuosimaksu olla jo kymppitonni ja yliopistossa sata tonnia. Johan ihmiset valmistuisivat ajoissa ja kyllä opintolainat ehtisi eläkeikään mennessä maksaa.

        Niin no...kumma juttu enemmänkin on se, että kun ihmisillä on varaa ostaa muksuilleen ipadit, iphonet ja vehkeet mutta sitten kitistään kun ajokortti on niin kallis...jättää jotain hankkimatta niin saa jotain tilalle. Jättää vaikka kaljan ja röökit vähemmälle niin voi saada lapselleen ajokorttirahat. Kyllähän toisaalta viinaan ja rökiin pitää olla aina rahaa...onhan ne yleishyödyllisiä asioita elämässä...


      • 3030
        että näin kirjoitti:

        Niin...kyllä siellä autokoulussa muutakin opetetaan kuin valokatkaisijan käyttöä. Kyllä näillä ajonarvioinneilla on hyötyä syventävässä vaiheessa (entinen 2 vaihe) jos oppilas aines on sellaista joita kiinnostaa. Opettaja ei valitettavasti voi sille mitään jos asenteet on väärät...on myös niitä jotka saavat aika paljon uutta tietoa ajamiseensa ja sitten on niitä jotka luulevat tietävänsä paremmin...mm. taloudellisesta ajotavasta..tuntuu monille olevan hepreaa tietyt faktat asiasta. Ja valitettavaa on se, että nämäkin jotka sinne tulee henkselit paukkuen ja omaavat mielestään hyvät auton käsittelytaidot, eivät kyllä tiedä pätkän vertaa siitä, miten nopeus pitäisi sovittaa esim. taajamassa tilanteen mukaan. Mitä tohon osaamattomuuteen tulee niin kantasi kielii juuri siitä "fiksusta" asenteesta autokouluopetusta kohtaan...ei muuta kun opettamaan jos tiedät asian paremmin...sinunlaisella asenteella varustetulle mistään liikenneopetukseen liittyvästä tuskin on hyötyä...olet varmaan näitä keskivertoa "parempia" kuskeja mielestäsi. Kieltämättä olisi hauska istua kyytiisi ja mielessään naureskella....

        En kuvittele että olisin sen parempi kuski kuin muutkaan, mutta parikymmentä vuotta on ajettu ilman että olen aiheuttanut yhtään kolaria. Autolla ajaminen ei ole rakettitiedettä vaan jotain joka opitaan pääasiassa itse tekemällä. Se ymmärretään muualla maailmassa jossa ajokortti ei ole keinotekoisen kallis, esim. Ruotsissa jossa liikenneturvallisuus on parempi kuin Suomessa. Ja kuten itsekin totesit, vääriin asenteisiin ei mikään koulutus auta enää 18-vuotiaana. Niille olisi ehkä voitu tehdä jotain jos liikennekasvatus kuuluisi laajemmin perusopetukseen ala-asteelta lähtien.


      • Pakko ja ei
        rosvot kirjoitti:

        Jos kerran perheillä on noin paljon ylimääräistä rahaa niin lopetetaan ihmeessä julkiset oppilaitokset. Isoisäni kävi pari viikkoa kiertokoulua ja joutui pärjäämään sillä loppuikänsä, mikä siinä on että nykyajan lapsia pitää pitää kaikkia yhdeksän luokkaa väkisin koulussa veronmaksajien rahoilla. Ei muuta kuin muutama tonni vuodessa koulumaksua heti ensimmäisestä luokasta lähtien. Joka perheellä siihen on varaa kun näyttää kerran olevan varaa ostaa pikkulapsille kalliita leluja ja kännyköitä. Jos ei ole varaa niin ei hankita lapsia. Keskiasteella voisi vuosimaksu olla jo kymppitonni ja yliopistossa sata tonnia. Johan ihmiset valmistuisivat ajoissa ja kyllä opintolainat ehtisi eläkeikään mennessä maksaa.

        Tässä on pieni ero


        Koulussa on PAKKO lusia 9 vuotta, vaikka olisi syytön, siis pakko 9 vuotta opetella kaikkea ylimääräistä(kin) jos ei lapsi mene kouluun, niin jonkun ajan päästä on poliisit ovella...

        Autokoulu taas ei ole pakolline

        Mutta tosiaan, jos valtio hoitaisi opetuksen, laskisi hinta roimasti, koska silloin ei menisi autoveroa, ei polttoaineveroa, ei ALV:tä eikä muitakaan maksuja, tai siis menisi, mutta ne tulisi kouluttajalle itselleen takaisin

        Joten joku 600€ voisi olla realistinen hinta valtion kouluttamalle kortille


      • tarkemmin..
        Pakko ja ei kirjoitti:

        Tässä on pieni ero


        Koulussa on PAKKO lusia 9 vuotta, vaikka olisi syytön, siis pakko 9 vuotta opetella kaikkea ylimääräistä(kin) jos ei lapsi mene kouluun, niin jonkun ajan päästä on poliisit ovella...

        Autokoulu taas ei ole pakolline

        Mutta tosiaan, jos valtio hoitaisi opetuksen, laskisi hinta roimasti, koska silloin ei menisi autoveroa, ei polttoaineveroa, ei ALV:tä eikä muitakaan maksuja, tai siis menisi, mutta ne tulisi kouluttajalle itselleen takaisin

        Joten joku 600€ voisi olla realistinen hinta valtion kouluttamalle kortille

        Pakko on vain oppivelvollisuus, ei välttämättä tarvitse käydä koulua! Hah


      • Pakko on pakko
        tarkemmin.. kirjoitti:

        Pakko on vain oppivelvollisuus, ei välttämättä tarvitse käydä koulua! Hah

        Mitä tapahtuu jos ei reagoi kirjeisiin jossa muitutellaan oppivelvollisuudesta???

        No kyllä sitä tulleen kotiin asti katsomaan mikä mättää

        Sama juttu jos vain jää pois koulusta, niin jo parissa kuukaudessa ollaan ovela


      • ei nyt ihan sama
        Pakko on pakko kirjoitti:

        Mitä tapahtuu jos ei reagoi kirjeisiin jossa muitutellaan oppivelvollisuudesta???

        No kyllä sitä tulleen kotiin asti katsomaan mikä mättää

        Sama juttu jos vain jää pois koulusta, niin jo parissa kuukaudessa ollaan ovela

        Näkeehän sen jo tekstistä, että olisi kannattunut siellä koulussa viettää sitä aikaa hiukan pidempään.. Oma moka, jos on niin idiootti ettei tajua mikä hyöty itselleen on koulutuksesta.


      • sovjet avto
        Pakko ja ei kirjoitti:

        Tässä on pieni ero


        Koulussa on PAKKO lusia 9 vuotta, vaikka olisi syytön, siis pakko 9 vuotta opetella kaikkea ylimääräistä(kin) jos ei lapsi mene kouluun, niin jonkun ajan päästä on poliisit ovella...

        Autokoulu taas ei ole pakolline

        Mutta tosiaan, jos valtio hoitaisi opetuksen, laskisi hinta roimasti, koska silloin ei menisi autoveroa, ei polttoaineveroa, ei ALV:tä eikä muitakaan maksuja, tai siis menisi, mutta ne tulisi kouluttajalle itselleen takaisin

        Joten joku 600€ voisi olla realistinen hinta valtion kouluttamalle kortille

        Jos valtio hoitaisi opetuksen, niin silloin puhuttaisiin kommunismista. Se ei ole toiminut sen paremmin Neuvostoliitossa, kuin missään muuallakaan maailmassa, joten eiköhän anneta sen aatteen olla.


      • että näin
        3030 kirjoitti:

        En kuvittele että olisin sen parempi kuski kuin muutkaan, mutta parikymmentä vuotta on ajettu ilman että olen aiheuttanut yhtään kolaria. Autolla ajaminen ei ole rakettitiedettä vaan jotain joka opitaan pääasiassa itse tekemällä. Se ymmärretään muualla maailmassa jossa ajokortti ei ole keinotekoisen kallis, esim. Ruotsissa jossa liikenneturvallisuus on parempi kuin Suomessa. Ja kuten itsekin totesit, vääriin asenteisiin ei mikään koulutus auta enää 18-vuotiaana. Niille olisi ehkä voitu tehdä jotain jos liikennekasvatus kuuluisi laajemmin perusopetukseen ala-asteelta lähtien.

        Eihän tässä kukaan ole väittänytkään, että autolla ajaminen olisi rakettitiedettä. Itse asiassa se on helppoa jos sen opetteluun on motivaatiota, kykyä ja ylipäänsä kiinnostusta eikä rasitteena ole esim. motoriset ongelmat tms. Tosiasia on, että tilanne on aikalailla toinen tuolla ajo-oppilaiden kanssa. Ruotsissa liikenneturvallisuus on parempaa isoksi osaksi syystä, että siellä liikennesuunnittelu on paljon parempaa ja liikenneympäristöt siis turvallisempia. Se, että ajaminen on sinun mielestäsi helppoa, etkä ole ajanut kolareita ei tarkoita, että ajaminen on kaikille helppoa ja, että kuka vaan oppii ajamaan tosta noin. On kyllä kieltämättä erikoinen ajatus tuo sinun heittosi, että ajaminen opitaan pääasiassa itse tekemällä...yhtälailla voidaan sitten todeta, että kyllähän me jokainen osataan tehdä kotona kaikki sähköasennukset kun vaan yritetään...kyllä, tekemällä oppii...mitä nyt ruumiita saatta tulla kun ei ole taitoa, mutta ainahan sitä tuurilla voi yrittää vaikkei ole tietoa mitä pitäisi tehdä. Oppiihan sitä vaikka tekemällä lentämäänkin ja tekemään kylpyhuone remontin kosteuserityksineen...voi voi mitä ajattelua.Oiskohan autokoulun ajatus kuitenkin siinä, että yritetään tehdä liikenteeseen mahdollisimman hyvin ja paljon sellaisia kuljettajia, jotka selviävät siellä turvallisesti ja itsenäisesti aiheuttamatta vaaraa muille ja itselleen? Se mitä yksilöt sitten tuolla itsenäisesti lopulta tekee on toinen asia...siihen ei enää voi vaikuttaa vaan toivoa että autokoulusta saatuja oppeja noudatetaan ja sovelletaan ennen kaikkea turvallisesti. Vääriin asenteisiin pystyisi eniten vaikuttamaan perusopetuksen sijaan kotona...ne mitä vanhemmilta takapenkiltä opitaan on aika vaikea kitkeä pois...toisaalta aina ei omgelma siinäkään. Olemme kaikki yksilöitä..jokainen tekee valintansa liikenteessä ihan itse. Minun tehtäväni on kuitenkin pyrkiä antamaan uusille kuskeille niin hyvin kuin mahdollista ja niin hyviä neuvoja kuin mahdollista, jotta ajaisivat ihmisiksi. Mutta kyllä...ilmaiseksihan tätä pitäisi tehdä niin ihmiset olisivat tyytyväisiä.


      • raha puhuu
        sovjet avto kirjoitti:

        Jos valtio hoitaisi opetuksen, niin silloin puhuttaisiin kommunismista. Se ei ole toiminut sen paremmin Neuvostoliitossa, kuin missään muuallakaan maailmassa, joten eiköhän anneta sen aatteen olla.

        USA:ssa julkiset koulut hoitavat ainakin teoriapuolen opetuksesta. Ihmeesti se "kommunismi" on siellä puolen Atlanttia toiminut. Siellä luultavasti ihmetellään meikäläistä kommunismia jossa yliopisto-opinnotkin ovat maksuttomia ja niihin saa vielä tukeakin. USA:ssa lukukausimaksut voivat olla satakin tuhatta euroa. Autokouluyrittäjien mielestä pitäisi varmaan ottaa siitä mallia.


      • tietäjä
        Pakko ja ei kirjoitti:

        Tässä on pieni ero


        Koulussa on PAKKO lusia 9 vuotta, vaikka olisi syytön, siis pakko 9 vuotta opetella kaikkea ylimääräistä(kin) jos ei lapsi mene kouluun, niin jonkun ajan päästä on poliisit ovella...

        Autokoulu taas ei ole pakolline

        Mutta tosiaan, jos valtio hoitaisi opetuksen, laskisi hinta roimasti, koska silloin ei menisi autoveroa, ei polttoaineveroa, ei ALV:tä eikä muitakaan maksuja, tai siis menisi, mutta ne tulisi kouluttajalle itselleen takaisin

        Joten joku 600€ voisi olla realistinen hinta valtion kouluttamalle kortille

        Trafin hinnoilla valtion koulutus tulisi maksaan n.8000e


      • 3030
        että näin kirjoitti:

        Eihän tässä kukaan ole väittänytkään, että autolla ajaminen olisi rakettitiedettä. Itse asiassa se on helppoa jos sen opetteluun on motivaatiota, kykyä ja ylipäänsä kiinnostusta eikä rasitteena ole esim. motoriset ongelmat tms. Tosiasia on, että tilanne on aikalailla toinen tuolla ajo-oppilaiden kanssa. Ruotsissa liikenneturvallisuus on parempaa isoksi osaksi syystä, että siellä liikennesuunnittelu on paljon parempaa ja liikenneympäristöt siis turvallisempia. Se, että ajaminen on sinun mielestäsi helppoa, etkä ole ajanut kolareita ei tarkoita, että ajaminen on kaikille helppoa ja, että kuka vaan oppii ajamaan tosta noin. On kyllä kieltämättä erikoinen ajatus tuo sinun heittosi, että ajaminen opitaan pääasiassa itse tekemällä...yhtälailla voidaan sitten todeta, että kyllähän me jokainen osataan tehdä kotona kaikki sähköasennukset kun vaan yritetään...kyllä, tekemällä oppii...mitä nyt ruumiita saatta tulla kun ei ole taitoa, mutta ainahan sitä tuurilla voi yrittää vaikkei ole tietoa mitä pitäisi tehdä. Oppiihan sitä vaikka tekemällä lentämäänkin ja tekemään kylpyhuone remontin kosteuserityksineen...voi voi mitä ajattelua.Oiskohan autokoulun ajatus kuitenkin siinä, että yritetään tehdä liikenteeseen mahdollisimman hyvin ja paljon sellaisia kuljettajia, jotka selviävät siellä turvallisesti ja itsenäisesti aiheuttamatta vaaraa muille ja itselleen? Se mitä yksilöt sitten tuolla itsenäisesti lopulta tekee on toinen asia...siihen ei enää voi vaikuttaa vaan toivoa että autokoulusta saatuja oppeja noudatetaan ja sovelletaan ennen kaikkea turvallisesti. Vääriin asenteisiin pystyisi eniten vaikuttamaan perusopetuksen sijaan kotona...ne mitä vanhemmilta takapenkiltä opitaan on aika vaikea kitkeä pois...toisaalta aina ei omgelma siinäkään. Olemme kaikki yksilöitä..jokainen tekee valintansa liikenteessä ihan itse. Minun tehtäväni on kuitenkin pyrkiä antamaan uusille kuskeille niin hyvin kuin mahdollista ja niin hyviä neuvoja kuin mahdollista, jotta ajaisivat ihmisiksi. Mutta kyllä...ilmaiseksihan tätä pitäisi tehdä niin ihmiset olisivat tyytyväisiä.

        Niin, mutta eikö ajokokeen pitäisi olla sellainen, että se mittaa miten asiat on opittu? Nythän siinä testataan rajallisen ajan puitteissa tärkeimmät kaupunkiajossa tarvittavat asiat, joita ajotunneilla sitten pyritään opettamaan "tärppeinä". Kortin voi siis saada vaikka taidot olisivat hyvinkin puutteelliset. Itse en ajokokeessa esimerkiksi joutunut peruuttamaan metriäkään. Ja maantieajollehan siinä ei ole aikaa ollenkaan.

        Ja mitä rakentamiseen ja asumiseen tulee niin suurimman osan asioista saa tehdä itse tai teettää ilmaiseksi tutullaan. Valtio ei määrää, että pesukoneen asennus on teetettävä putkifirmalla ja siihen pitää käyttää aikaa tunti. Näin siitäkin huolimatta, että jos tuon homman sössii niin voi aiheuttaa koko talon pilaavan vesivahingon. Talon saa tehdä suunnitelmista lähtien suurimmaksi osaksi itse, ja rakennusviranomaiset ensin tarkistavat että suunnitelmat ovat asialliset ja lopputarkastuksessa että talo on tehty kunnolla. Ei siis mene niin, että laki määräisi, että piirustukset on teetettävä arkkitehti- tai insinööritoimistolla, jonka on käytettävä työhön X tuntia, ja rakennustyö taas valtuutetulla rakennusfirmalla, jonka on kulutettava työhön y tuntia.


      • -----------
        3030 kirjoitti:

        Niin, mutta eikö ajokokeen pitäisi olla sellainen, että se mittaa miten asiat on opittu? Nythän siinä testataan rajallisen ajan puitteissa tärkeimmät kaupunkiajossa tarvittavat asiat, joita ajotunneilla sitten pyritään opettamaan "tärppeinä". Kortin voi siis saada vaikka taidot olisivat hyvinkin puutteelliset. Itse en ajokokeessa esimerkiksi joutunut peruuttamaan metriäkään. Ja maantieajollehan siinä ei ole aikaa ollenkaan.

        Ja mitä rakentamiseen ja asumiseen tulee niin suurimman osan asioista saa tehdä itse tai teettää ilmaiseksi tutullaan. Valtio ei määrää, että pesukoneen asennus on teetettävä putkifirmalla ja siihen pitää käyttää aikaa tunti. Näin siitäkin huolimatta, että jos tuon homman sössii niin voi aiheuttaa koko talon pilaavan vesivahingon. Talon saa tehdä suunnitelmista lähtien suurimmaksi osaksi itse, ja rakennusviranomaiset ensin tarkistavat että suunnitelmat ovat asialliset ja lopputarkastuksessa että talo on tehty kunnolla. Ei siis mene niin, että laki määräisi, että piirustukset on teetettävä arkkitehti- tai insinööritoimistolla, jonka on käytettävä työhön X tuntia, ja rakennustyö taas valtuutetulla rakennusfirmalla, jonka on kulutettava työhön y tuntia.

        Harvemmin vesivahinkoon kuolee


      • 3030
        ----------- kirjoitti:

        Harvemmin vesivahinkoon kuolee

        Homevauriosta voi sairastua vakavasti ja kasaan romahtava talo voi tappaa. Jos itse rakennettu/nuohottu hormi polttaa talon, siihenkin voi kuolla. Mutta harvoin niin käy kun nuohooja tarkistaa että on tehty kunnon jälkeä. Autokoululogiikalla valtio määräisi että työ on teetettävä muurarilla, jonka pitää kuluttaa hommaan pykälän määräämä luku tunteja.


    • sovjet avto

      Me ei olla USA:ssa, vaan suomessa. USA:n liikennejärjestelmä on monella tapaa erilainen kuin Suomessa. Esimerkiksi ajokortin saa halvalla, muutta sen jälkeen vakuutusmaksut ovat järkyttävän suuria.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      408
      1633
    2. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      105
      1318
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      117
      1245
    4. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      173
      1230
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      44
      1007
    6. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      916
    7. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      92
      851
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      846
    9. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      840
    10. Tuhdit oluet kauppoihin. Miksi vastustaa?

      8% oluet kauppoihin mutta mikä siinä on että osa politikoista vstustaa ? Kauppa kuitenkin hinnoittelee vahvan oluen ni
      Maailman menoa
      192
      768
    Aihe