Ctek laturin ohjeissa sanotaan, että kun aloittaa akun lataamisen pitää ensin näppäillä askeltaen laturissa oikean tyyppinen akku, esim. auton akku. Noh, kun olen useaan kertaan jo lataillut ja nyt vasta huomasin kyseisen ohjeen, niin alkoi ihmetyttää että pitääkö noin tosiaan tehdä koska joka tapuksessa lataus on toiminut ihan hyvin mielestäni auton akun latauksessa kun on vaan työntänyt verkkokaapelin seinään ja antanut laturin hoitaa hommat.
Onko koko ohje pelkkää kikkailua vaan vai mistä on kyse?
Akkulaturin toiminta
31
5024
Vastaukset
- niin se on
No joo mutta laturi haluaa tietää millaiseen akkuun hänen olisi työtä tehtävä, jotta homma olisi optimisssaan.
se kun on älykäs laturi niin se vaatii vähän älyä käyttäjältäkin.- Järjestys kaikessa
Noin se on.
Esimerkiksi auton ajamiseen vaaditaan ajokortti ja tietty määrä sääntötuntemusta, vaikka sillä pystyy ajamaan ilman niitäkin.
Harvempi silti miettinee, että liikennesääntöjen noudattaminen olisi vain pelkkää kikkailua.
- näreen neuvo
Jos ne ovat vähääkään älykkäitä, niin pitäisi riittää kun ensimmäisen kerran on valinnut akun tyypin niin ei senjälkeen tarvita muuta kuin johto seinään ilman sen kummempia valitsemisia aina uudelleen joka latauskerralla.
Täällä mopopojat esittävät omia ajatuksiaan kun eivät ymmärrä liikenteestä yhtään mitään.- piip pling
Mistä se laturi tietää minkälaista akkua tässä nyt ollaan lataamassa kun huushollissa voi olla ainakin viidenlaisia pattereita !!
kyllä se täytyy käyttäjän ilmoittaa sille muutama perusasia jotta se voi työnsä edes periaatteessa tehdä.
tuskin monikaan täällä viisaileva osaa muuta kuin ostaa sen ja lukea ohjetta laitteen sielunelämästä ei mitään tietoa.
- Automaatti..
Näin se menee, kun kerran olet valinnut, (askeltanut) oikean akun, niin tämä jää laturin muistiin ja jatkossa ei muuta johdot kiinni. Talvella kannattaa laittaa lämpöanturin johto kiinni joka ei ole tarpeen lämpiminä aikoina. Jos käytät laturia virtalähteenä silloin kun otat akun irti, niin ennen irrottamista laita laturin johdot kiinni akun kenkiin ja askella toiminnolle SUPPLY, ja vasta tämän jälkeen irrota akku, niin auton elektroniikka toimii jatkossakin eikä tule vikakoodeja.
- Aku Akku
CTEK multi XS 4003 -laturissa ei ole tuollaista supply kohtaa, joten laturista tulee kai sykkivää tasavirtaa, joka ei ole hyvä. Olenko oikeassa?
Asiahan hoituu tietenkin vara-akulla tarvittaessa mutta sellaista harvemmin tarjolla. - Pikkujuttu tsekata
Eihän aloittaja ollut askelluttanut laturiaan minnekään, vaan se oli ensimmäisessä oletuksessaan. Jos oli oikea asetus, se oli sattumaa.
Mutta jos jännite on oikein, eli laturi tunnistaa vaikka 6/12V, lataus onnistuu väkisinkin jotenkuten. Pieniä eroja ei kuitenkaan ilman mittauksia välttämättä huomaa.
Älykäs laturi voi muistaa edellisen asetuksensa ja jatkaa sillä oletuksella seuraavilla latauksilla. Kuitenkin käyttäjän kannattaa joka kerta vilkaista niitä ledejä tai näyttöjä, että asetukset ovat säilyneet. Ainahan joku on voinut muuttuakin.
Yleensäkin muutama painallus on niin pieni juttu, ettei siitä suurta harmia luulisi olevan. - Akku Ankka
Aku Akku kirjoitti:
CTEK multi XS 4003 -laturissa ei ole tuollaista supply kohtaa, joten laturista tulee kai sykkivää tasavirtaa, joka ei ole hyvä. Olenko oikeassa?
Asiahan hoituu tietenkin vara-akulla tarvittaessa mutta sellaista harvemmin tarjolla."CTEK multi XS 4003 -laturissa ei ole tuollaista supply kohtaa, joten laturista tulee kai sykkivää tasavirtaa, joka ei ole hyvä. Olenko oikeassa?"
Ne ovat hakkurilatureita, (toimintataajuus kymmeniä kilohertsejä) joten kohtuullinen suodatus tasajännitteeksi niissä on.
Tuosta akkutyypin valinnasta: Hyytelöakut vaativat hieman pienemmän jännitteen, jotta ne kestäisivät pidempään. Ja siellä voi olla myös ylläpitolataustoiminto, jne...
- 87654edfghji987654
Tosiaankin älyttömän paskoja ne sen mallin "äly"laturit, jotka eivät tee mitään verkkosähkön kytkemisen jälkeen, vaan pitää napista painella haluttu moodi. Useat ctekit, sun muut ovat juurikin tuollaisia.
- äly hoi
Ei kun se on just älyn merkki, että ei ala heti puskemaan täysillä vaikka ei tiedä mitään mihin sitä pusketaan !
Sellainen on äly-tön joka heti käynnistyy.- CTEK..
http://www.ctek.com/fi/fi/chargers/12v Tuolta haet mallin MXS 10, ja siitä lisätietoja klikkaus, niin siellä löytyy laturin virtalähdetoiminto akun irrotuksesta autosta.
- 98765rfghi987654rfgh
Vieläkin pidän älyttömänä sitä, että jos laturi on kiinni akussa ja verkkojohto kytketään seinään, ei se aloita lataamista, ei sitten millään tapaa. Vitun typerää.
- asd231das
"Vieläkin pidän älyttömänä sitä, että jos laturi on kiinni akussa ja verkkojohto kytketään seinään, ei se aloita lataamista, ei sitten millään tapaa. vitun typerää."
Eli ladatkoon akun vaikka päin persettä, kunhan vain tekee jotakin? Vitun typerä idea minusta. - kylmyys
Sinusta kasvaa työmarkkinoille hyvä suomalainen työmies, jolle kaikki täytyy tehdä valmiiksi kun itsellä ei siihen haluja ole. Olet nimimerkkiisikin käyttänyt enemmän energiaa kuin täytyisi uhrata Ctekin askeltamiseen. Taitaa olla kaltaisellesi liian älyllistä toimintaa. Toisaalta MXS 10 on sinulle mopon akun lataamiseen väärä ja liian kallis valinta.
- ...
Eihän kellokaan tiedä aikaa ellet sitä sille ensin "kerro" asettamalla sen oikeaan...
- Osta hyvä kello
Tämä 98765rfghi987654rfgh tuskin edes tietää mikä oikea aika on.
- Onko eroja?
Osta hyvä kello kirjoitti:
Tämä 98765rfghi987654rfgh tuskin edes tietää mikä oikea aika on.
Kyllä mulla CTEK. MXS 10 lähtee aina lataamaan kun vain töpseli seinässä, eikä sillä väliä vaikka välillä irrottaa töpselin, muistaa tarkalleen aiemmin laitetut asetukset ja lähtee heti lataamaan. On muuten laitettu kiinteästi autoon, aina kun tulee jännite lohkolämmittimelle, niin samalla alkaa laturi ladata.
- ctek-fanny myös
Onko eroja? kirjoitti:
Kyllä mulla CTEK. MXS 10 lähtee aina lataamaan kun vain töpseli seinässä, eikä sillä väliä vaikka välillä irrottaa töpselin, muistaa tarkalleen aiemmin laitetut asetukset ja lähtee heti lataamaan. On muuten laitettu kiinteästi autoon, aina kun tulee jännite lohkolämmittimelle, niin samalla alkaa laturi ladata.
Mielenkiintoista! Toimiiko myös pakkasella? Tietääkseni kovalla pakkasella ei akku paljoa lataannu. Minkälainen sähkönkulutus on? Jos vielä lisäksi sisätilan lämmitin toiminnassa, niin riittääkö tavallinen auton lämmityspistoke kuten kerrostalon pihalla on?
Onko laturi auton sisätiloissa vai konehuoneessa. Saisitko jonnekin http://www.aijaa.com/ -sivuille kuvia systeemistäsi. Olisi mielenkiintoista nähdä, jotta voisin laittaa itsellenikin samoin. - älä irrota akusta
Onko eroja? kirjoitti:
Kyllä mulla CTEK. MXS 10 lähtee aina lataamaan kun vain töpseli seinässä, eikä sillä väliä vaikka välillä irrottaa töpselin, muistaa tarkalleen aiemmin laitetut asetukset ja lähtee heti lataamaan. On muuten laitettu kiinteästi autoon, aina kun tulee jännite lohkolämmittimelle, niin samalla alkaa laturi ladata.
Jos laturi on kokoajan akussa kytkettynä eivät asetukset muutu.
- Ohesta vastaaja
ctek-fanny myös kirjoitti:
Mielenkiintoista! Toimiiko myös pakkasella? Tietääkseni kovalla pakkasella ei akku paljoa lataannu. Minkälainen sähkönkulutus on? Jos vielä lisäksi sisätilan lämmitin toiminnassa, niin riittääkö tavallinen auton lämmityspistoke kuten kerrostalon pihalla on?
Onko laturi auton sisätiloissa vai konehuoneessa. Saisitko jonnekin http://www.aijaa.com/ -sivuille kuvia systeemistäsi. Olisi mielenkiintoista nähdä, jotta voisin laittaa itsellenikin samoin.Multa ei kysytty, mutta eivät nuo autoon asennettavat "ylläpitolaturit" hirveästi tehoja haukkaa. Latausvirta on enimmillään muutamia ampeereja, josta ottotehoksi voi maksimissaan arvailla jonkun 150W???
10A varokke kestää n. 2200W, 16A n. 3500W.
Kylmä akku menettää aina tehoaan. Se ei ota kunnolla latausta vastaan, eikä siitä saa kireällä pallasella ulos kuin puolet kesäkelien kapasiteetista. - Tuskin kallisa?
Ohesta vastaaja kirjoitti:
Multa ei kysytty, mutta eivät nuo autoon asennettavat "ylläpitolaturit" hirveästi tehoja haukkaa. Latausvirta on enimmillään muutamia ampeereja, josta ottotehoksi voi maksimissaan arvailla jonkun 150W???
10A varokke kestää n. 2200W, 16A n. 3500W.
Kylmä akku menettää aina tehoaan. Se ei ota kunnolla latausta vastaan, eikä siitä saa kireällä pallasella ulos kuin puolet kesäkelien kapasiteetista.Alkulataus tyhjähköön akkuun voi olla vaikkapa 100 - 150W. Mutta kun akku on jo täysi ja pelkkä ylläpitolataus suurimman osan aikaa voimassa, niin sähkönkulutus melko olematonta. Pyörähtääkö edes mittari?
Jos pitää laturia lataamassa kuukauden päivät ja akkua ja siis autoakaan ei käytetä sinä aikana, niin mikähän olisi kustannus jos olettaa sähkön hinnaksi vaikka 15 senttiä/kWh?
Onko kellään kokemusta kulutuksesta elävästä elämästä eli onko joku oikeasti mitannut? - itseoppinut sähkäri
Tuskin kallisa? kirjoitti:
Alkulataus tyhjähköön akkuun voi olla vaikkapa 100 - 150W. Mutta kun akku on jo täysi ja pelkkä ylläpitolataus suurimman osan aikaa voimassa, niin sähkönkulutus melko olematonta. Pyörähtääkö edes mittari?
Jos pitää laturia lataamassa kuukauden päivät ja akkua ja siis autoakaan ei käytetä sinä aikana, niin mikähän olisi kustannus jos olettaa sähkön hinnaksi vaikka 15 senttiä/kWh?
Onko kellään kokemusta kulutuksesta elävästä elämästä eli onko joku oikeasti mitannut?Olettaen, että laturin teho on 5A ja maksimi antojännite 15V, niin tehoksi saadaan 75W. Seinästä otettu teho lienee suurinpiirtein samaa luokkaa maksimissaan ja aivan latauksen alkuvaiheessa. Siitä se nopeasti putoaa hyvin pieneksi.
Nämä ovat pelkän harrastelijan asiantuntemattomia arvioita enkä tiedä onko ne läheklläkään oikeita. Korjatkoon joku tietävämpi.
Jos taloyhtiö vaatii laturin käytöstä lisämaksua, niin millaiseen voi suostua suosiolla? - Mitattu on
älä irrota akusta kirjoitti:
Jos laturi on kokoajan akussa kytkettynä eivät asetukset muutu.
Ihan mielenkiinnosta kävin laittamassa lohkolämmittimen päälle, ja annoin sen olla 2 tuntia päällä. CTEK. MXS 10 lähti lataamaan ja oli tuolloin latauksen loppuvaiheessa, ja olisi kohta siirtynyt ylläpitoon. Mittasin tarkalla pihtimittarilla latausvirran joka oli 0.65 A, eli tehoksi tuli 14.6 voltin jännitteellä 9,49 w. Jos lähdetään siitä, että laturi toimii 75 % hyötysuhteella, niin kulutukseksi tulee 12,65 w/h. Vuorokausi kulutukseksi tulee tällöin 0,303 kW. Joku mainitsi hinnaksi 15 senttiä/kWh, niin tällä hinnalla vuorokausi maksaisi latauksessa 4,5 senttiä vuorokaudessa.
En lähtenyt mittaamaa virtaa 230 voltin puolelta, koska laturi ottaa ilmeisesti virtaa pulsseina, ja tällöin pihtimittari olisi voinut antaa virheellisen lukeman. - Ohesta vastaaja
Mitattu on kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kävin laittamassa lohkolämmittimen päälle, ja annoin sen olla 2 tuntia päällä. CTEK. MXS 10 lähti lataamaan ja oli tuolloin latauksen loppuvaiheessa, ja olisi kohta siirtynyt ylläpitoon. Mittasin tarkalla pihtimittarilla latausvirran joka oli 0.65 A, eli tehoksi tuli 14.6 voltin jännitteellä 9,49 w. Jos lähdetään siitä, että laturi toimii 75 % hyötysuhteella, niin kulutukseksi tulee 12,65 w/h. Vuorokausi kulutukseksi tulee tällöin 0,303 kW. Joku mainitsi hinnaksi 15 senttiä/kWh, niin tällä hinnalla vuorokausi maksaisi latauksessa 4,5 senttiä vuorokaudessa.
En lähtenyt mittaamaa virtaa 230 voltin puolelta, koska laturi ottaa ilmeisesti virtaa pulsseina, ja tällöin pihtimittari olisi voinut antaa virheellisen lukeman.Eikö tuokin laturi kykene 10A virtoihin?
"Tyhjällä" akulla tuokin voi tulla vastaan, jolloin ottotehot liikkuvat alkuun 150W tuntumassa.
Vähänhän se silti lämmitintehoihin nähden on, eli ei ehkä kuitenkaan uhkaa varokkeita (Joita joku täällä kyseli). - Piia pulassa
Mitattu on kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kävin laittamassa lohkolämmittimen päälle, ja annoin sen olla 2 tuntia päällä. CTEK. MXS 10 lähti lataamaan ja oli tuolloin latauksen loppuvaiheessa, ja olisi kohta siirtynyt ylläpitoon. Mittasin tarkalla pihtimittarilla latausvirran joka oli 0.65 A, eli tehoksi tuli 14.6 voltin jännitteellä 9,49 w. Jos lähdetään siitä, että laturi toimii 75 % hyötysuhteella, niin kulutukseksi tulee 12,65 w/h. Vuorokausi kulutukseksi tulee tällöin 0,303 kW. Joku mainitsi hinnaksi 15 senttiä/kWh, niin tällä hinnalla vuorokausi maksaisi latauksessa 4,5 senttiä vuorokaudessa.
En lähtenyt mittaamaa virtaa 230 voltin puolelta, koska laturi ottaa ilmeisesti virtaa pulsseina, ja tällöin pihtimittari olisi voinut antaa virheellisen lukeman.Minulla tuli ctekin mukana parinkymmenen sentin ylimääräinen piuhanpätkä, jonka liittimet eivät ainakaan akun napojen ympärille mahdu, enkä tiedä onko se edes siihen tarkoittukaan, Liitinten läpimitta parikolme milliä.
Kuinka tämä CTEK kytketään pysyvästi siten, että aina kun auto on lämmityspistokkeessa niin se samalla lataa akkua? Jos laturi on moottoritilassa, niin eikö se ole liian tärinän ja säiden armoilla. Minulla on tosin sisätilan lämmittimen pistoke auton sisätiloissa ja voin kytkeä laturin siihen. Mutta siitä tulee melko pitkä matka akkuun, mikä on auton etuosassa ja laturin piuha pitää kulkea moottorin yli altistuen kuumuudelle jne. Voiko laturi tällöin olla kytkettynä akkuun kaikenaikaa eli myös ajon aikana.
Miten olette ratkaisseet asian? (Kaikkea sitä pitää täällä naisena kyselläkin, mutta apuja ei löydy lähimailtakaan, niin pakko olla omatoiminen täällä korvessa) - calix
Piia pulassa kirjoitti:
Minulla tuli ctekin mukana parinkymmenen sentin ylimääräinen piuhanpätkä, jonka liittimet eivät ainakaan akun napojen ympärille mahdu, enkä tiedä onko se edes siihen tarkoittukaan, Liitinten läpimitta parikolme milliä.
Kuinka tämä CTEK kytketään pysyvästi siten, että aina kun auto on lämmityspistokkeessa niin se samalla lataa akkua? Jos laturi on moottoritilassa, niin eikö se ole liian tärinän ja säiden armoilla. Minulla on tosin sisätilan lämmittimen pistoke auton sisätiloissa ja voin kytkeä laturin siihen. Mutta siitä tulee melko pitkä matka akkuun, mikä on auton etuosassa ja laturin piuha pitää kulkea moottorin yli altistuen kuumuudelle jne. Voiko laturi tällöin olla kytkettynä akkuun kaikenaikaa eli myös ajon aikana.
Miten olette ratkaisseet asian? (Kaikkea sitä pitää täällä naisena kyselläkin, mutta apuja ei löydy lähimailtakaan, niin pakko olla omatoiminen täällä korvessa)Kannattaakin tarkistaa onko malli tarkoitettukaan konehuoneeseen asennettavaksi. Näitä kiinteästi asennettavia varaajia on lohkolämmitin merkeillä, esim. defa, ne sopii suoraan johtosarjoihin ja ip-luokitukset on riittävät. Itse olen nähnyt cetekin varaajissa hauenleuat sekä 6mm tai 8mm lenkkimkallin amb-liittimet jotka voi kytkeä akun navan pultteihin. Pääsäntöisesti autoon asennettavissa varaajissa ei ole tavallista verkkojohtoa vaan asianmukainen panssarijohto.
http://www.calix.se/fi/tuotteet/akkulaturit
- Apua Piialle
Hei Piia.
En valitettavasti osaa vastata muuhun kuin CTEK. MXS 10 laturia koskeviin asioihin, mutta yritetään auttaa.
Ensinnäkin, se ylimääräinen johto joka ei sovi minnekään, on lämpötilan anturi joka on tarpeen pakkasella. Kun laturi on kädessäsi, ja katsot sitä niin, että tekstit ovat oikeinpäin, niin paikka johon se ylimääräinen johto tulee, on laturin vasemmassa päädyssä pienen kumi kannen alla, ihan latausjohdon vieressä.
Mikäli Sinulla on CTEK. MXS 10, niin se saa olla jatkuvasti kiinni ja se lähtee aina lataamaan kun vain on yhteydessä sähköverkkoon. Siinä on heti ensimmäisenä kohta, auton normaali lyijyakku, joten ei tarvitse askeltaa muille toiminnoille. Jos Sinulla on VW konsernin auto jossa on SAT/SOP toiminto, niin miinusjohtoa ei saa kiinnittää suoraan akun miinusnapaan, vaan sopiva kohta on moottorin runko, tai auton korin runko johon tulee akun miinus erään elektroniikka komponentin jälkeen. (siis korin pelirunkoon, näin selitti korjaamopäällikkö) Plus johto akun kenkään kiinni niin, että laturin johto pysyy varmasti kiinni jos joskus irrotat akun. Tämä siksi, että CTEK. MXS 10 laturissa on SUPPLY toiminto joka pitää auton elektroniikan turvallisesti hengissä akun kun akku on pois.
Mulla laturi on konepellin alla kiinni korin rungossa, joten se ei rähinöille altistu, eikä kuumuudelle, eikä kuumuus haittaa koska se ei ajonaikana lataa kun ei saa virtaa. Virran laturi saa haaroituksesta jossa on pistorasia laturille. - Piia pulassa
Kiitos vastaajille. Näyttää siltä, että malli CTEK multi XS 4003 ei sovellu kiinteään liitäntään autoon.
- öjnköjnkjj
se lyhyt piuha on juuri kiinteään asennukseen ja ne kiinnitetään akkukenkien ruuviliitokseen.
Laturin kotelointiluokka riittää moottoritila-asennukseen mutta laturin liitäntäpistokkeelle pitäisi keksiä paikka mieluimmin auton sisältä.
Toki moottoritilaan voi laittaa erillisen sisätilan pistokkeen myös mutta jätetään se suosittelematta ettei joku pa*kan tärkeä sisäjohtoasentaja tule tänne riehumaan kotelointiluokasta SFS-raamattujen kanssa.
Itse laittaisin laturin kokonaan autoon sisään ja veisin vain latausjohdot akulle moottoritilaan, tai virtalukon nastaan jonne tulee aina jännite.
- Defamies
Osta Defa laturi ja unohda huolet!
- zxsdcc
Mailman älykkäinkään akkulaturi ei osaa muuta tehdä kun syöttää akkuun sähköä, tai olla syöttämättä. Volttien määrää pikkasen säädetään latauksen aikana. Mitään muuta ne ei osaa tehdä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oulaisten vaalit, hyvä alku mutta lisää toimenpiteitä tarvitaan.
Hallituksen toimet rikollisuutta vastaan alkavat tuottaa tulosta. Puolueväriin katsomatta demokratian valtaa ja perustus54009Olet minua
vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va872072Jos tapaisimme uudelleen?
niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J50856- 47784
Mies pyysi rahaa
Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?184738Mites nyt suu pannaan
Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va34738Nähdäänkö ensi viikolla
paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.35732Taas Lieksassa tyritty
Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke119715- 35674
Miksi tuota ei saada karkotettua Suomesta?
Sillä näkyy olevan ilmeinen suojaväri. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/6af3161b-4cdc-4ca7-b6cd-1e745efd1a97127648