Volvo Kad 44 ongelma

-Jarmo-

Venessäni on otsikossa mainittu moottori.

Loppusyksystä koneen kompressori alkoi tempppuilla siten, että se ei aina kytkeytynyt päälle kiihdytettäessä, vaikka sen tulisi tapahtua noin 1500 rpm:n kohdalla.

Kompressori sinänsä on ehjä, koska se toimii virheettömästi kylmäkäynnistysten yhteydessä (kytkeytyy ensin päälle, ja pysähtyy, kun jäähdytysnesteen lämpötila on riittävästi noussut).

Luulen, että vika on kierroslukuanturissa, joka sijaitsee turbon lähellä.Olenko oikeilla jäljillä?

Onko kellään muulla ollut samanlaisia ongelmia ja, onko anturi helppo vaihtaa itse?

7

5690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • varvimittari

      jos kierrokset ei nouse niin tarkista eka kierroslukumittari, luultavasti se on rikki ja vain näyttää lian pientä kiekkaa

    • 2 x KAD44

      toimiiko kierros luku mittari muuten normaalisti? Jos toimii, niin anturikin toimii. Tästä voisi ajatella, että vika löytyisi mustasta laatikosta josta käsky lähtee kompuralle. Johdot näyttäisi olevan kunnossa kompuran päässä jos kerran kylmäkäynnistyksessä lähtee surraamaan.

      Onko sulla sähkökaaviot koneesta?

      • 2 x KAD44

        Tässä hieman ruotsin kielistä ohjeistusta. Sähkökaaviosta. Laita google kääntäjää jos ei Ruotsi taivu. vaikuttais hapettumis ongelmalta?

        Konstruktion och funktion
        Varvtalsrelä (KAD32, KA(M)D42,43)
        Funktion
        Utgångar:
        • S 1 (stift 5), sluter mot jord och kopplar in
        kompressor
        • G (stift 4), matning till lägesgivare
        Ingångar:
        • G 1 (stift 6), induktiv varvtalsgivare
        • G 2 (stift 3), från lägesgivare
        • 15 (stift 7), nyckelström
        • 31 - (stift 1), batteri -
        Via utgång S 1 sluter varvtalsrelät mot jord och
        kopplar in kompressorn. Vid en varvtalsökning sluter S
        1 vid 1700 r/min och bryter vid 2400 r/min (KAMD)
        resp. 2600 r/min (KAD), ±50 r/min.
        Vid varvtalsminskning sluter S 1 4,5 s ± 2 s efter att
        varvtalet har understigit inställt värde 1700-2400 r/min
        (KAMD) resp. 1700-2600 r/min (KAD) och kopplas ur
        vid 1400 r/min ± 150 r/min.
        Mellan 600-3100 r/min sluter S 1 om ”kick down”
        lägesgivaren öppnar och bryter matningen till G 2.
        Kompressorstyrning
        1.Varvtalsrelä 4. Kompressor
        2. Lägesgivare 5. Automatsäkring
        3. Varvtalsgivare 6. Diod
        13
        Konstruktion och funktion
        Felsökning
        • Kompressorn kopplar ej in
        Ta loss kontaktstycket till komressorns
        magnetkoppling. Kör motorn över 1700 r/min,
        kontrollera med testmejsel över kontaktstyckets
        stift att strömförsörjning finns.
        Finns ström ligger felet i magnetkopplingen eller
        ledning till koppling.
        Felet kan även bero på att signal från
        varvtalsgivare inte erhålls. Kontrollera kablage
        och givare.
        Om kontaktstycket är strömlöst kan
        transientskyddet i magnetkopplingen vara skadat
        (leder igenom) vilket orsakar kortslutning. Detta
        löser i sin tur ut säkringen eller förstör
        varvtalsrelät.
        • Kompressorn kopplar ur/in inom
        arbetsområdet (oscillerar)
        Oxid eller glappkontakt i varvtalsgivarens eller
        elektronikboxens kontaktstycke. Ledningsbrott.
        Kontrollera och gör rent. Kontaktstiften skall
        smörjas in med kontaktfett.
        • Säkringen löser ut när kompressorn kopplas
        in
        Demontera kontaktstycket till kompressorn och
        kontrollera om säkringen forfarande löser ut.
        Löste den inte ut föreligger kortslutning i
        magnetkopplingen.
        Löste säkringen ut trots demonterat
        kontaktstycke föreligger kortslutning i
        varvtalsrelät.
        • Kompressorn kopplas ur vid fel varvtal
        Urkopplingsvarvtalet är justerbart med en 27-
        varvig potentiometer på elektronikboxen. Varje
        varv på potentiometern motsvarar 48 r/min, totalt
        alltså 1296 r/min, plus resp. minus från
        potentiometerns ändlägen.
        Hjälper inte justering med potentiometern måste
        elektronikboxen bytas.
        • Kompressorn kopplas in vid fel varvtal
        Inkopplingsvarvtalet ligger inprogrammerat i
        elekronikboxen utom vid ”kickdown”, där
        lägesgivaren ger impuls. Ge fullgas “Fram” på
        gasreglaget. Stoppad motor! Justera in
        distansen mellan konsol (1) och lägesgivare (2)
        till 0,7 mm.


    • KAD42

      Ainakin vanhemmissa Volvon KAD42-koneissa kierroslukumittari saa tiedon laturilta ja se induktiivinen anturi on vain kompressorin ohjausta varten

      • -Jarmo-

        Kierroslukumittari toimii aivan normaalisti; siinä ei siis ole vikaa.

        Ilmeisesti myös KAD44-koneissa kierroslukumittari saa tiedon kierrosluvusta laturilta ja pakokaasuturbon takana oleva kierroslukuanturi palvelee kompressorin ohjausta. Näin ainakin olen kuullut.

        Lisäksi KAD44 koneissa koko kompressorin ohjaus tapahtuu eri tavalla kuin KAD42 ja 43 koneissa.

        Onko kukaan tämän palstan lukijoista joutunut vaihtamaan tätä turbon takana olevaa anturia?

        Paikallinen VovoPenta-huolto totesi suurella varmuudella tietävänsä vian, mutta ennen varaosien tilausta haluaa kuitenkin tutkia moottoria. Kokemuksesta tiedän, että tämä tutkiminen maksaa lähes 300 - 500 euroa. Se säästyisi, jos löytäisin vian itse tai tämän palstan lukijoiden avustuksella.


      • Entinen KAD44 omista
        -Jarmo- kirjoitti:

        Kierroslukumittari toimii aivan normaalisti; siinä ei siis ole vikaa.

        Ilmeisesti myös KAD44-koneissa kierroslukumittari saa tiedon kierrosluvusta laturilta ja pakokaasuturbon takana oleva kierroslukuanturi palvelee kompressorin ohjausta. Näin ainakin olen kuullut.

        Lisäksi KAD44 koneissa koko kompressorin ohjaus tapahtuu eri tavalla kuin KAD42 ja 43 koneissa.

        Onko kukaan tämän palstan lukijoista joutunut vaihtamaan tätä turbon takana olevaa anturia?

        Paikallinen VovoPenta-huolto totesi suurella varmuudella tietävänsä vian, mutta ennen varaosien tilausta haluaa kuitenkin tutkia moottoria. Kokemuksesta tiedän, että tämä tutkiminen maksaa lähes 300 - 500 euroa. Se säästyisi, jos löytäisin vian itse tai tämän palstan lukijoiden avustuksella.

        Jarmo on oikeassa, noi KAD42 jne ohjeet kompuran releestä eivät päde KAD 44 koneeseen. Ja kierroslukumittarin signaali tulee ihan eri paikasta kuin EDC:n ohjauspiirille tuleva vauhtipyörän anturi.
        EDC ei katko kompuraa vain kierrosluvun kautta, muistaakseni ahtopaine tulee myös mukaan kaavioon. Siksi kompuran kytkeytyminen riippuu moottorin kuormituksesta eikä vain kierrosluvusta.
        EDC:lle menee letku/putki imusarjasta, tämä vie painetiedon anturille joka on EDC:n sisällä. Muistaakseni, möin koneeni pois pari vuotta sitten enkä voi tarkistaa asiaa.
        Helpointa olisi lyödä tietokone kiinni koneeseen, ohjeman saa Volvolta, ja siitä näkee esim antureiden tiedon.
        Onko sinulla ne active statin jne napit ohjaamossa? Vauhtipyörän anturin vika pitäisi kai näkyä vykakoodina, eli vilkkuvina merkkivaloina? Katso manuaalista miten ne saa näkyviin.


      • -Jarmo-
        Entinen KAD44 omista kirjoitti:

        Jarmo on oikeassa, noi KAD42 jne ohjeet kompuran releestä eivät päde KAD 44 koneeseen. Ja kierroslukumittarin signaali tulee ihan eri paikasta kuin EDC:n ohjauspiirille tuleva vauhtipyörän anturi.
        EDC ei katko kompuraa vain kierrosluvun kautta, muistaakseni ahtopaine tulee myös mukaan kaavioon. Siksi kompuran kytkeytyminen riippuu moottorin kuormituksesta eikä vain kierrosluvusta.
        EDC:lle menee letku/putki imusarjasta, tämä vie painetiedon anturille joka on EDC:n sisällä. Muistaakseni, möin koneeni pois pari vuotta sitten enkä voi tarkistaa asiaa.
        Helpointa olisi lyödä tietokone kiinni koneeseen, ohjeman saa Volvolta, ja siitä näkee esim antureiden tiedon.
        Onko sinulla ne active statin jne napit ohjaamossa? Vauhtipyörän anturin vika pitäisi kai näkyä vykakoodina, eli vilkkuvina merkkivaloina? Katso manuaalista miten ne saa näkyviin.

        Kiitos vastauksestasi.

        Pitääpä tarkistaa vikakoodit.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      33
      2947
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      145
      2792
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2277
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2193
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1930
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      183
      1494
    7. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      97
      1268
    8. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1266
    9. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

      Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      140
      1217
    10. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1202
    Aihe