Delta-Auton myymät ja myöntämät "takuut"

J.Nummela

Tuli ostettua Delta-Auto Oulusta viime syksynä BMW 530i A E61 2009 ja metrejä oli mittarissa ja kauppakirjaan merkittynä 73300km. Myyjä puhui että auto on sen verran uusi ja todella hyvässä kunnossa että siihen saa myön Täysturvan hintaan 380e ja se on voimassa 12kk tai 20000km. Turvan myöntäjästä ei ollut mitään puhetta, oli vain kuulemma nimensä veroinen tuote joka kattaa kaiken.

Ajelin autolla ja ihmettelin savuttamista lämpöisenä. Minulle vain sanottiin että normaalia vesihöyryn muodostumista se. No vein sen kuitenkin huoltoon kun auto oli ollut minulla noin 1,5kk ja metrejä oli tullut lisää n 1200km. Auto savuttaa lämpöisenä todella paljon. Jonka todennut useampikin ihminen jotka ovat autojen korjausten kanssa tekemisissä.

Ensimmäinen huolto kerta oli lähinnä vitsi. Syysmyrsky oli viennyt nettiyhteydet ja testeriä ei siis voitu käyttää. Mutta pyysivät minua kuitenkin että jos voisin ajaa autolla 75km yhtä jaksoista ajoa vauhdilla 105-110km/h. Jo sinällään mielenkiintoinen pyyntö tietäen suomen talvinopeudet. No ajelin kuitenkin koska se muka polttaisi katalysaattorista pashaa pois. Eipä ollut mitää vaikutusta mihinkään, tosin tankista sain ainetta pois ja metrejä mittariin.

Seuraavalla kerralla olikin sitten testeri käytössä. Ja sieltä tulikin sitten aikamoinen yllätys, katalysaattori vanhetunut! Ja uuden hinta 2300e ja samalla uusittaisiin Nox-anturi hinta noin 500e. Laittelivat sitten takuukyselyä ja siitä se paska sitten alkoikin. TÄYSTURVAN oli myöntänyt Fragus niminen firma. Sieltä tuli ilmoitus että Nox-anturi korvataan mutta katalysaattoria ei. Koska takuu kattaa seuraavat, Kaikki liikkuvat komponentit ja kaikki sähköiset komponentit.

Alkoi nyt reilun kuukauden kestänyt puhelujen soittelu tai soittojen odottelut ja sähköposteissa sama. Seuraavassa kappale minulle Delta-Auto Oulusta tulleessta sähköpostista...

"Valitettavasti kyseinen katalysaattori on huollollisen luonteensa vuoksi rajattu
pois esimerkiksi ostamanne turvan sisällöstä. Valitettavasti mitkään
huollollisesti vaihdettavat komponentit eivät kuulu myös kuluttajasuojalain
mukaisen turvan sisältöön."

Tuolla koittivat että olisin suostunut 50/50 osuuteen maksusta joka oli kokonaisuudessaan reilu 3000e. Kysyin sitten asiaa kuluttajaneuvojalta ja hyvät naurut sai ja sen jälkeen sai sanotuksi että minuahan koitetetaan kusettaa oikein urakalla. Ja kyselin tuon mailin lähettäjältäkin että mistäs tuommoisen repinyt ettei mene edes kuluttajasuojalain alla olevaan myyjän vastuuseen. Niin rupesi sanomaan ettei ole semmoista väittänytkään. Luin sitten hänelle hänen omaa sähköpostiaan, ja eipä sieltä sitten mitään viisasta vastausta enää tullutkaan.

Olen ollut myös yhteydessä Delta-Auto Oulun päällikköön niin hänen rupes puhumaan jonkun minulle täysin tuntemattoman ihmisen VW Passatin 7000e rempasta ja lopuksi totesi ettei tällä ole kyllä mitään tekemistä minun asian kanssa. Kyselin heidän myymästään täysturvasta niin senkin kanssa ollaan kuulemma samassa veneessä. Hekin vain myyvät niitä minimoidakseen tulevia kuluja. Lupasi olla yhteydessä, eipä ole ollut vaan nakitti toisen soittamaan minulle.

Odottelin ja odottelin. Viime viikolla sitten sain puhelun Delta Bavaria Lahden huollosta että onko minuun oltu yhteydessä asian tiimoilta, sanoin että ei. Minulle sitten kerrottiin että homma oli nyt niin että minun pitäisi maksaa 1/3 osuus joka olisi 1000e. Ilmoitin että ei onnistu koska olen maksanut jo 380e Täysturvasta minkä piti kattaa kaikki. Soitto Ouluun automyyjälle joka lupasi käydä kertomassa terveisiä että nyt järkeä toimintaan ja 1000e on kohtuuton maksu minulle kun miettii kauanko auto on minulla ollut ja paljonko olen autolla ajanut.

Eilen sitten juttelin lahden myymälän johdon kanssa joka lupasi olla Ouluun yhteydessä ja sanoin että voin 200e maksaa ja piste. Tänään sitten sain tulokset keskustelusta Oulun kanssa. Ensinnäkin olivat jo aikaisemmin ilmoittaneet että asia on jo sovittu. Minun kanssa ei kyllä oltu sovittu mitään?!?
Ja toiseksi että se on se 1000e mikä minun kuuluisi maksaa. Kerroin sitten koko tarinan ja minulle myydystä täysturvasta niin tokaisipa lahden pomo että nythän tämä alkaa vasta hänellekkin avautua. Lupasi soittaa Ouluun ja pyytää olemaan minuun huomenna yhteydessä. Perusteet tuohon 1000e on kuulemma että katin odotetaan kestävän 200000km tai 10v. Minun autossa se murikka kesti n 4 vuotta ja n 73000km. Minä odottelen nyt huomisen puhelun ja ensi viikolla sitten siirretään asia kuluttajariidakunnan hoidettavaksi.

Tässä olisi tämmöistä tarinaa ja kaikki mainittu valitettavasti karu totuutta.
Eli kehoittaisin tutustumaan kaikkeen mahdolliseen tekstiin ja vaatimaan niitä myyjältä jos aiotte Delta-Autosta auto ostaa. Varsinkin Oulun Delta on erikoistunut kuulemman noihin Fraguksen takuihin. Ja jos suoraan sanon niin en voi suositella kyseistä autoliikette pahimmalle vihamiehellenikään. PRKL!

26

5146

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 98e5

      Niin. tätä se viinabensa 95e10 teettää. Sanokaa minun sanoneeni, että tankkiin pitää laittaa e5-tavaraa ja koska suomessa ei enää saa sitä kuin 98-oktaanisena niin sitä pitää tankata.

      • ei oo

        höpöhöpö mä oon ajanu dodgellani jo reilu 2 vuotta ja 15 tuhatta mailia seoksella puolet 95E10 ja puolet RE85 ja hyvin pelittää eikä ole mikään flexifuel. Suuremmallakin RE85 suhteella olen koettanut, mut sitte meinaa vähän nykiä eikä käynnisty kunnolla ja kulutus nousee rutkasti


      • HaRa Zoo
        ei oo kirjoitti:

        höpöhöpö mä oon ajanu dodgellani jo reilu 2 vuotta ja 15 tuhatta mailia seoksella puolet 95E10 ja puolet RE85 ja hyvin pelittää eikä ole mikään flexifuel. Suuremmallakin RE85 suhteella olen koettanut, mut sitte meinaa vähän nykiä eikä käynnisty kunnolla ja kulutus nousee rutkasti

        Odota vielä @ei oo jonkin aikaa.Ongelmat tulevat taatusti jossain vaiheessa !


      • kemisti_2014
        ei oo kirjoitti:

        höpöhöpö mä oon ajanu dodgellani jo reilu 2 vuotta ja 15 tuhatta mailia seoksella puolet 95E10 ja puolet RE85 ja hyvin pelittää eikä ole mikään flexifuel. Suuremmallakin RE85 suhteella olen koettanut, mut sitte meinaa vähän nykiä eikä käynnisty kunnolla ja kulutus nousee rutkasti

        odota odota siellä ne yllätykset odottaa kulman takana....


    • uudehkot autot

      Jos haluaa nykypäivänä auton mikä kestää kilometrejä ja ei tuo omistajalle ylimääräisiä huoltoja kannattaa jättää kaikki saksalaiset autot ostamatta...tämä on 100% tosiasia haluaa sitä tai ei. Jos ostaa saksalaisen, saa vakaan ja tukevan auton mutta ongelmia on ennätyksellisen paljon.

      • kemisti_2014

        eikä kannata sekaantua 95e10 bensaan, alkoholi rikkoo katalysaattorin, kovettaa muoviholkit ja liitokset jotka sitten pakkasessa halkeavat ja vuotavat.
        Öljyinen moottori, bensaa ja kipinä siitä ne moottoripalot syntyvät.


    • a siantuntia

      olisi enemin kanatanutostaa vaikapa toyta esimekiksi avesis niiin ei tavitsisisi ridelä liiken kansa kun toytassa ei ole tuolaisia vikoa tai munkan laisia on palon houletomanpi auto veratttuna bnwhen

      • Asiantuntijako?

        Olisi ennemmin kannattanut opetella kirjoittamaan, kuin ajamaan autolla "a siantuntia"!

        Itselläni on takana pitkälti neljättä miljoonaa kilometriä saksalaisilla joista, noin puoli miljoonaa bemarin dieseleillä.

        Ei valittamista, huoltaahan tietysti aina pitää.

        Delta-auto kusettaa! Pysy tiukkana!


    • turve elvis

      Paljon olet ajanut, kerrotko vielä koska aloitit,paljonko vuodessa, ja viel minkä ikäinen olet.Laita vielä millä autoilla ja mikä paras.Niin tiedän mikä kannattaa itselle seuraavaksi ostaa Itsellä bmw kokemuksia 200000 km eikä voi kehua.Tojolla 350000 km ja pelkkää juhlaa.

    • Pate 2

      Minulla on samanmoisia kokemusia Oulun Pörhöltä, auto oli AUDI 100 D

    • takuu=auton makuu

      Onko BMW penkit kuluneet? Yritä nekin saada vaihdetuksi uusiin tuolla takuulla.

      • automyyjä 2014

        Iso BMW myynnissä merkkiliikkeen ulkopuolella, VAIN 73tkm ajettu, vm2009?
        savuttaa, katalysaattorin pitäisi kestää 200tkm.

        Ensimmäisenä epäilyksiä herättää se miksi noin vähän ajettu auto on myynnissä Delta-autossa?
        Toiseksi kilometrilukema ei ole realistinen, suomessa ajetaan vähintään 20tkm per vuosi BMW-tyyppisillä autoilla jopa enemmän.
        Olisikohan mittarista "pudotettu" ajokilometrejä puolet tai jopa 100tkm pois?
        Katalysattorin ikääntyminen puolustaisi tuota 173tkm ajotaipaletta samoin koneen savutus.
        Auton huoltomuistista saattaisi löytyä jälki todellisesta ajokilometrimäärästä?
        Yhteys auton edelliseen omistajaan, hän saataisi antaa arvokasta lisätietoa?


    • neudoC

      Miksi ostit takuun? Tuo osa kannattaa vaatia virhevastuuseen liikkeen piikkiin. Vikahan on ollut jo piilevänä myydessä. Täysin hyödyttömän takuun Takuuehdot olisi kannattanut lukea ennen kuin heität hukkaan 380e..

    • ruuvataan

      Oliko kyseessä kuitenkin uitettu auto ja kilsat ruuvattu paljon pienemmiksi?

    • ASo2

      Liikkeet ovat ulkoistaneet käytettyjen autojen takuut erillisille yhtiöille, itse ostin auton Seinäjoen Käyttöautosta,,,siellä käytetään Käyttöauto-takuu nimitystä ja kyselyyni ongelmien maksajasta sain saman vastauksen, juuri tämä ongelma ei kuulu takuun piiriin. Takuu sanasta asiakas ymmärtää että edessä on huolettomia kilometrejä, ulkoistetut takuut eivät todellakaan niitä turvaa!

      • vakuutusonkusetus

        "Liikkeet ovat ulkoistaneet käytettyjen autojen takuut erillisille yhtiöille,"

        Kyllä tässä on täysi kusetus kyseessä. Liike siis MYY vakuutuksen, jonka ostaja maksaa. Ostajaparka ei sitten edes ymmärrä vaatia liikettä korvaamaan korjauksi virhevastuun perusteella, joka liikkeellä on automaattisesti ja sehän maksaa sen nolla euroa!


    • Pommi käsissäsi

      Kyllä puuttuu mittarista 200th.?!

      Jos kyseessä ei huoltokirjallinen Suomi-auto, on Mohammed käyttänyt Bemua läppäri-huollossa...

      Tarkista taustat, löytynee syy perua kaupat.

    • faxisti

      Niin, mietityttää miksi pitäisi ostaa käytetty isokoneinen BMW? Olisiko ollut tyytyä varallisuuden mukaiseen uuteen autoon, tosin pari pykälää pienempään? Maksamallasi 30000,- olisi saanut hyvät Kia Ceedin kaikilla varusteilla ja uuden! Suomalaiset on hauskoja kun täytyy maksaa itsensä kipeäksi 5 vuotta vanhoista saksalaisista romuista (ei siis itsetuntoa ollenkaan) ja sitten valittaa että voi voi kun ei ollutkaan kuin uusi auto, vaikka oli jopa mersu tai BMW.

      • audimies

        Laitappa joskus se Kia romusi autokaupan pihaan ja käy kokeilemassa 5 vuotta vanhaa Saksalaista, saatat pikkasen yllättyä. On hieman eri luokkaa ajaa, kun Korean romut.


      • Faxisti
        audimies kirjoitti:

        Laitappa joskus se Kia romusi autokaupan pihaan ja käy kokeilemassa 5 vuotta vanhaa Saksalaista, saatat pikkasen yllättyä. On hieman eri luokkaa ajaa, kun Korean romut.

        Ei ole Kiaa mutta audi on ollut ja käytettynä. 3 v autosta hajosi lämmityslaitteen säätöventtiilin läppä, mitä ei Korean eikä japanin autoissa tapahdu. Audi joka sinulla on taitaa olla 10 vuotta vanha, kaikki osat huollettu koska saksalainen auto ei koska käy korjaamolla ja viimeisillä rahoillasi saanut sen vielä irti. Voisi olla eduksesi kokeilla varallisuutesi mukaista uutta autoa, saatat yllättyä. Toiseksi nyt on superb ja malibu käytössä.


    • turve elvis

      Kiasta ei isömpia kokemuksia saksalaisista kyllä.Kysymys kumpi näistä on romu se kia jolla ajetaan, vai saksan seisoja .Saksalaisiin täysin kyllästynyt.Viisi vuotiaaseen saksalais autoon,en koskis pitkällä tikullakaan.Tietty jos auto on sitä varten ,et pitää sääliä herättää niin sitten kyllä.

    • hgxfchvjbklkkjhfcgvj

      Vuoden 2011 delta auton lehdessä on pieni selitys täysturvasta:

      http://www.delta.fi/Portals/0/Delta_fi/JAMES_1_2011.pdf

      -Täysturva kattaa 20.000km vuodessa.
      -Täysturva edellyttää auton huollattamista auton huolto-ohjelman mukaisesti, delta autossa.
      -Täysturva korvaa vuoden korjauskulut kokonaan.

      Mikäli täysturva ei ole tuosta muuttunut niin eikun asia vaikka käräjille.

    • smdmmdd

      Haiskahtaa pahasti että auto uittopeli ja kilometrit jotain muuta kuin mitä mittarissa lukee. Ja toiseksi, miksi ihmeessä ostaa ehjä auto joka savuttaa? Haloo??

    • 40v kokemus

      Ei pidä ostaa savuttavaa autoa se varmimpia merkkejä ei kone kunnossa ole.

    • fragusei

      älkää missään tapauksessa ostako autoa joka on tulossa fraguksen takuun piiriin. Yrityksen menetti autoasiassa 30000e . takuuaikana ilmoitettu vika ei lupaa asian tutkimiseen joten uudes autos meni laatikko 8 lovinen ja kulut maksoimme itse . Fragus henkilökunta koulutettu välttämään vastuita alkamalla mykkäkouluun

    • deegus

      Delta ja Fragus samaa kusettavaa porukkaa. Kiertäkää kaukaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Terveystalo paljasti yksityisen sairaanhoidon empatia puutteet

      Yksityisellä puolella raha ratkaisee, jos ei ole rahaa potilas ei saa empatiaa eikä siten apuakaan: Poliisi teki rikosi
      Maailman menoa
      180
      1827
    2. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      270
      1344
    3. Ehdin aamulla

      ajattelemaan sinua. Olit ensimmäisenä mielessäni. Avasin silmäni tähän uneen, jota elämäksi kutsutaan. Kuuntelin lintuje
      Ikävä
      139
      1275
    4. Mä todella toivon että

      Sulla on nyt kaikki hyvin sun elämässä, olet sisukas nainen sen näki jo ensimmäisestä hetkestä.
      Ikävä
      36
      1057
    5. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      61
      922
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      162
      914
    7. Naiselle kysymys

      Oletko rakastunut minuun?
      Ikävä
      67
      908
    8. Katselimme pitkään ja se merkitsi minulle paljon

      Sinulle se ei merkannut näköjään mitään.
      Ikävä
      40
      808
    9. Sun pitää mies unohtaa

      Minut jo. Tiedän että se on sulle tosi hankalaa. Mut sun pitää unohtaa mut jo. Älä kirjoita mulle tänne viestejä enää.
      Ikävä
      57
      762
    10. Ymmärräthän, että sun katkeruus ajaa mut pois

      Sä olet niin itseriittoinen, ettet edes tajua mitä myrkkyä suollat ympärillesi. Olet harhaisessa päässäsi kuvittellut et
      Ikävä
      39
      725
    Aihe