Rauman opiskelija-asunnot ja lukio

Apua kaivataan

Olen näillä näkymin muuttamassa ensi syksynä Raumalle yksin vuokrakämppään, jos siis opiskelupaikan saan. Olen silloin 17 vuotias. Äitini kustantaa elämisen. Mitä tukia saan?

Haen siis Rauman lyseon lukioon. Saako opiskelija-asuntoja vuokrattua helposti? Mikä on vuokra? Kuuluuko vesi ja sähkö vuokraan? Milloin kannattaisi metsästää asuntoa ja tehdä sopimus, jos vuokrakämpän saan? Missä kämpät sijaitsee ja mihin pitäisi ottaa yhteyttä?

Vinkkejä saa antaa lukiosta, yksin asumisesta ja Raumalla asumisesta yleensäkkin. Tuet kiinnostavat myös, koska niistä en ole täysin selvillä.

Kiitän. :)

8

605

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • veikkausveikkaus

      Tuista en osaa tarkemmin sanoa, mutta lukiolainen saa pienen (alle 100e?) opiskelutuen. Muista tuista ei tietoa. Paras aika hankkia vuokrakämppä on luultavasti keväällä-kesällä kun koulut loppuvat ja monet opiskeljiat suuntaavat kesäksi kotikonnuilleen pois Raumalta. Mutta aktiivinen kun itse on niin se kämppä löytyy lähes milloin tahansa. Varsinaisia opiskelija-asuntoja Raumalla ei ole ja vuokrat ovat sijainnista ja koosta riippuen ainakin yksiöillä ja kaksioilla noin 420-600 euroa.

      • Apua kaivataam

        Kiitos avusta.. :) Lisää vinkkejä ja tietoa saa antaa, jos jollakin tulee mieleen.


      • haahuuhaa
        Apua kaivataam kirjoitti:

        Kiitos avusta.. :) Lisää vinkkejä ja tietoa saa antaa, jos jollakin tulee mieleen.

        http://issuu.com/marvagroup

        http://www.raumalainen.fi/ didijulkaisut.

        1. Mitä tukia saan? Opintojen aikana voit saada opintotukea, johon kuuluvat opintoraha, asumislisä ja opintolainan valtiontakaus
        koulumatkatukea, jos opiskelet lukiossa.

        2. Saako opiskelija-asuntoja vuokrattua helposti? Tällä hetkellä saa vapailta markkinoilta hyvin asuntoja.

        3. Mikä on vuokra? yksiöt 400-600€kk.

        4. Kuuluuko vesi ja sähkö vuokraan? Yleensä sähkö ei. Vesi voi kuulua tai sitten maksaa n.20€/hlö

        5. Milloin kannattaisi metsästää asuntoa ja tehdä sopimus, jos vuokrakämpän saan? Keväällä/Kesällä

        6. Missä kämpät sijaitsee ja mihin pitäisi ottaa yhteyttä? Ympäri Rauma. Vältä Lajo, Kourujärvi, Sinisaari, Sampaanala, Merirauma.

        Parhaat löydät Ota, Lensu, Syvärauma, keskusta jne...

        7. Vinkkejä saa antaa lukiosta, yksin asumisesta ja Raumalla asumisesta yleensäkkin. Tuet kiinnostavat myös, koska niistä en ole täysin selvillä.


    • Miami
    • abi

      Kaupungilta vuokra-asuntoja ainakin. Ja lukio on ihan toimiva, mm. oppilaskunta myy halvalla oppikirjoja.

    • ent asukas

      On opiskelija-asuntoja. Soluja ja pikku yksiöitä. Pläkkluatissa. Realia Isännöinti vuokraa.

    • Apua kaivataan

      Kiitos paljon jokaiselle avittaneelle!

      Äitini on valmis kustantamaan asumisen, myös kesälomalla. Raha ei siis tällä hetkellä ainakaan näytä olevan ongelma.

      Pyysumppu kuulostaa kyllä hyvältä opiskelijakämpältä. Eritoten siksi, koska isosiskoni (yli 20v) asuu samassa paikassa. Saakohan sieltä helposti kämppää? Soluun en pysty asettumaan, joten yksiö olisi OK.

      Milloin kannattaisi hakea sitä asuntoa? Onko nyt liian aikaista? Myös Rauman kaupungille varmaankin pistetään myös hakemusta menemään. :)

      Kokemuksia saa edelleen antaa Rauman lyseon lukiosta ja asumisesta yms.

      • Miami

        Kannattaa hakea mahdollisimman ajoissa ainakin noita Pyysumpun asuntoja koska ne menevät nopeasti...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      102
      3205
    2. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      82
      3116
    3. Puhuuko Orpo niin totta kuin osaa?

      Vai osaisiko "en muuta keksinyt" -Orpo edes vähän paremmin puhua totta? https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/f8d5241f-
      Maailman menoa
      322
      1959
    4. Laita viestiä?

      Sitten kun on sinulle hyvä hetki, minä odotan. Jotain jäi kesken ja haluan viedä sen loppuun 😘
      Ikävä
      90
      1459
    5. Salakamera! Kirsikka Simberg julkaisi Farmilla otetut salakuvat: "Paha tapa" paljastuu! Katso kuvat!

      Oho, no nyt on kyllä rikottu sääntöjä… Farmi Suomi -kuvauksista paljastuu yllättävää materiaalia. Lue lisää: https://w
      Tv-sarjat
      6
      1246
    6. Olen ollut pois täältä neljä kuukautta

      Neljä kuukautta sitten olin tosiaan psykoottinen, ja jouduinkin osastolle hoidettavaksi kahdeksi kuukaudeksi. Ystävyys-
      Ikävä
      186
      1165
    7. Olen ollut ikävä, tiedän

      ja myönnän sitten ettei johdu mistään vahvuudesta, vaan siitä, että olen ollut aika loukkaantunut. Voit kerätä siitä pi
      Ikävä
      77
      888
    8. Keski-ikäinen nainen raiskasi miehen

      https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010451173.html Ei olisi varmasti kymmenen vuotta nuorempana tarvinnut pakottaa.
      Sinkut
      125
      817
    9. 46
      793
    10. Olet seksikäs nainen

      Olet seksikäs nainen
      Ikävä
      46
      757
    Aihe