The Sims 4 kokemuksia

slalalaerf

Moi!
Ostin tänään The Sims 4 pelin, ja haluaisin kysyä muilta ostaneilta mielipiteitä pelistä? Omasta mielestäni nelonen on paljon vaikeampi, ehkä enemmän "harrastajapelaajille" suunnattu, ja kokonaisuudeltaan TODELLA PALJON huonompi, kuin The Sims 3. EN SUOSITTELE OSTAMISTA! Pelissä et voi pelata kahdella simillä eri paikoissa tarkastellen molempia vuorotellen, et pääse kunnolliseen karttanäkymään, kameran hallinta on huonompaa ja vaikeampaa, rakennus- ja ostostila on vaikea, hidas ja typerä. Sim saa yhtäkkiä joitakin kohtauksia, joissa haluaa olla luova ja jos et toteuta sitä, simisi tympääntyy tai ei suostu tekemään asiaa minkä laitoit hänet tekemään. Siminluonti on vaikeaa ja hidasta, vartalot vielä epäaidompia kuin kolmosessa. Vaatteet ovat tönkköjä ja rumia. Aivan liian kallis laatuun verrattuna.....

174

16704

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pettynyt8

      Ostin Sim 4 pelin, mutta se onkin englanniksi! MIstä kieltä voi vaihtaa vai voiko vaihtaa? Nyt peliä asennettaessa tulee esiin kielivalikko, mutta valittavia kieliä on vain yksi ja se on englanti.

      • Simssii

        Petyin pelin naapurustoon, se on ihan liian suppea ja tosi huonosti tonttipaikkoja, myös kaupunkia olisin luullut kauniimmaksi ja monipuoliseksi toimintoineen. Ei taida edes simien koulua siellä näkyä. Muutenkin olisi ollut mukavaa jos valmiita taloja olisi ollut jossain valikossa. Eipä niitä jaksa itse rakentaa. Myös uima-altaita jäin kaipaamaan ja ihan pieniä taaperoita. Miksei voi valikossa tehdä pieniäkin lapsia, koululaisia ja teinejä vain. Teinitkin ovat jostain syystä tosi iso kokoisia. Pelin rakennus jutut yms. vaativat kyllä totuttelua, samoin kuin simien luonti. Huonekaluista, vaatteista yms. en osaa oikein sanoa mitään, niitä on pelissä vähän joka lähtöön. Osa ihan karseita ja sitten tosi hienojakin mukana, sims kolmosessa oli sama juttu. Nopeaa rahaa tuon pelin tuotossa on haluttu, eikä mitään muuta!


      • Simahtanut

        Kieli asetuksista sen verran, että juuri latasin uudelleen koko roskan aloittamalla Originin sivulta toisella kielellä. Vaihdoin muuten suomesta englantiin - ja se ainakin toistaiseksi toimii. Veikkaan, että toiseen suuntaan menisi vastaavalla tavalla. Itse pelistä en sattunut kieliasetuksia huomaamaan.


      • Thesims4onparas

        sinun olisi pitänyt ostaa Originistä itsellä on suomalainen The sims 4


      • Simahtanut
        Thesims4onparas kirjoitti:

        sinun olisi pitänyt ostaa Originistä itsellä on suomalainen The sims 4

        Ostin kyllä Originista vaikkei olisi varmaan pitänytkään. Sinä puolestasi olisit voinut lukea viestini ajatuksella ennen kuin vastasit siihen.

        Kohteliaimmin S.


      • Ansku251

        Taaperon jäi hissin taakse jumiin enkä voi hakea sitä sietlä koska se on kerrostalo enkä voi muokata että saisin sen pois. Mitä teen


      • Simahtanut
        Ansku251 kirjoitti:

        Taaperon jäi hissin taakse jumiin enkä voi hakea sitä sietlä koska se on kerrostalo enkä voi muokata että saisin sen pois. Mitä teen

        Ansku251 kirjoitti: "Taaperon jäi hissin taakse jumiin enkä voi hakea sitä sietlä koska se on kerrostalo enkä voi muokata että saisin sen pois. Mitä teen"
        - anna simin etsiä itse tie turvaan. Ellei toimi, niin:
        - teleporttaa taapero. (huijaus, ohjeet löytyvät netistä) Ellei onnistu, niin:
        - siirrä perhe maailmojen hallinnassa pois maailmasta välillä ja sijoita taas uudelleen. Taapero kulkee mukana.
        - ellei mikään noista auta, niin laita ongelmasta oma otsikko tänne palstalle. Silloin lukijat sen ainakin löytävät hiukan helpommin. :)


      • Anonyymi

        Tai sitten te paskahousut ette vaan osaa pelata sims 4


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten te paskahousut ette vaan osaa pelata sims 4

        Eikä sinun kannata edes yrittää. :)


      • Anonyymi

        Mähän en siis pääse taloon sisälle jonka latasin galleriasta. Nää tyypit seisoo ulkona enkä pääse sisälle mitä teen??


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten te paskahousut ette vaan osaa pelata sims 4

        Siis mä oon iha samaa mieltä kaikki vaan valittaa kaikesta The Sims 4 on mahtava peli ja aplodit sille


      • Anonyymi

        "Ostin Sim 4 pelin, mutta se onkin englanniksi!"
        Onko kotelon teksti englanniksi vai suomeksi? Mistä ostit pelisi, oliko suomalainen pelikauppa vai tilasitko ulkomailta? Taitaa olla niin, että pelin tekstin muuttaminen toiselle kielelle vaatii pelin ohjelmakoodin muuttamista ja ohjelmoijan ammattitaitoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai sitten te paskahousut ette vaan osaa pelata sims 4

        TÄMÄ


      • Anonyymi

        asetuksista


    • KuusamaSim

      "Miksei voi valikossa tehdä pieniäkin lapsia, koululaisia ja teinejä vain."
      Nelosessa ei ole lainkaan taaperoita.
      "Nopeaa rahaa tuon pelin tuotossa on haluttu, eikä mitään muuta!"
      Niinhän se oli kolmosenki kanssa. Siitä ois voinu tehä niin paljon paremman! Kakkonen oli vielä huolella tehty, mut sen jälkee ei oo haluttu muuta ku rahaa!

      • Kokemustakinon

        Vuonna 2017 on tullut taaperoita... toki olen itse vähän jäljessä tämän keskustelun suhteen 😂


    • Minäwaan

      IMinä ennakkolatasin pelin, enkä itsekkään jaksanut pelata sitä kuin ehkä tunnin...
      Mulla ei ole mitään muuta sims kokemusta, kuin tablettiversio simsistä. (the sims freeplay), ja olen sitä mieltä että sekin on parempi kuin sims 4. Yksinkertaisen tablettiversion jälkeen the sims 4:n rakennustila tuntuu varmasti vieläkin vaikeammalta, kuin mitä se on, mutta se oli kyllä ihan viimeinen mokaus pelissä, lähti jo samana päivänä palautukseen. Ehkä ostan levynä joskus myöhemmin kun hinta laskee...

      • Kivvdi

        Mun mielestä sims 4 on paljon parempi kuin sims3 se on kyllä tyhmää kun aina tulee lataus kun menee paikkoihin sims 4 on kivempo jos sitä osaa pelata kunnolla


      • HyväSuomi
        Kivvdi kirjoitti:

        Mun mielestä sims 4 on paljon parempi kuin sims3 se on kyllä tyhmää kun aina tulee lataus kun menee paikkoihin sims 4 on kivempo jos sitä osaa pelata kunnolla

        Sulla on hyvä okein kirjoitus


    • Lissuliisa

      Sen kameran ohjauksen voi muuttaa Sims 3:n tyyliseksi asetuksista, ja siihen on pikanäppäimetkin joita en nyt muista.

    • .Pikkis.

      Saako Sims 4:ssa sen sensuuripikselöinnin pois? Vai eikö vielä ole siihen koodia? Itsellä ei vielä peliä ole ja jos sitä sensuuria ei saa pois, niin harmittaisi aika vietävästi... :/

      • DECENSORISAATANA

        Kyllä saa pois. Mene sivustoon modthesims.com ja hae sieltä decensor


      • Anonyymi
        DECENSORISAATANA kirjoitti:

        Kyllä saa pois. Mene sivustoon modthesims.com ja hae sieltä decensor

        Entä jos modit ei toimi. Onko siihen joku koodi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entä jos modit ei toimi. Onko siihen joku koodi?

        On. Kirjoita testingcheats on


    • Pettynyt simsfani

      Ei oo taaperoita? Ei voi ohjata useampaa simiä vuorotellen eri paikoissa? Huonommat grafiikat kuin kolmosessa? Rakennustila vaikea? Karttanäkymä huono? Mun odottaminen turhaa?? EN OSTA! Sims 3 on vaa täydellinen

      • Anonyymi

        Taaperoita saadaan sillä tavalla, että luot poika- ja tyttö-simin samaan taloon ja panet ne nukkumaan samaan sänkyyn. Decensor (modthesims) on syytä ottaa käyttöön.


    • sdfgslololo

      Siinä normi peruspelissä ei ole mitään että kaikki ostaa sitten taas samat uudelleen tehdyt lisäosat 40€/kpl :)

    • Pettynyttytsy

      Joo taitaa olla sama siis unohtaa kokonaan sims 4 ostaminen... Vähän sellaisen kuvan sain näiden kommenttien perusteella ja mä oon tosi pettynyt siihen ettei peliä ole edes mac versiona!?! Sama jatkaa sims 3 pelailua siis...

      • Pömppö

        Sen saa kyllä nykyään macille


    • Kaksyks

      Mua harmittaa kans ite ehin myymään kaikki mun sims 3 pelit, ku aattelin et tää nelonen on sen verran hyvä. No ei ihan vastannu odotuksia. Oon nyt pari päivää pelannu kyl täs on aika paljon puutteita verrattuna 3, mut kyl mä alan jo ymmärtää miten tätä pelataan.

    • Germ Inurbelly

      Ostin Deluxe version 70 eurolla jotta sain vähän enemmän kuvaa ja kyllä oli pettymys. Pelasin reilun 10 tuntia putkeen mutta en saanut irti edes kolmosen vertaa joten otin rahat takaisin Originista. Karmee pettymys, mutta onneksi Origin palauttaa pettyneille rahnat joten ei tullut takkiin lainkaan. Ainut oikea parannus minkä huomasin oli Eve Online tyylinen vartalomuokkain :D eikä sekään nostatellut hurraa huutoja.

    • 234

      Ihan turha sims 3:sta ja kaikkia sen lisäosia ja kamasettejä on verrata neloseen, josta on tehty vain alkuperäinen.

      Eli jos vertaatte, ni verratkaa vaan alkuperäisiä keskenään! :D

    • Kova pettymys

      Vuoden odottelu oli siis turhaa, kun ei kerta mac:lle saa. Ja kommenteista ja videoista päätellen sims 4 on pahasti keskeneräisenä julkastu. Se mitä youtube videoista näkee, niin vaikuttaa ihan siltä kännykälle saatavalta sims peliltä.

    • Eleni

      Kyllähäm tuo pettymys oli! Naapurustoon ja taloihin/tontteihin olin pettynyt sekä simien uravaihtoehtoihin. Odottavatko teilläkin simit esim lautasia siivotessa tai kokatessa? Onko mun koneessa jotain vikas kun ne kesken ruuanlaiton vain seisoskelevat, kyllä ottaa päähän...

    • Sims91

      SIMS 4 oli täyttä kuraa. Ihmettelen tosiaankin , miksei edes kattavaa listaa näppäimistöstä ole tehty, millä käännetään mitäkin kuvakulmaa yms. Jos joku aloittaa sims 4 niin on todella huono verrata tuohon, että samat näppäimet kun kolmosessakin tai ylipäätään lähteä kokeilemaan, mistä tapahtuu mitäkin.

      Sims 2 oli todella loistava ja kattava versio. Tulihan sen mukana muistaakseni neljä asennuslevyäkin. Sen jälkeiset versiot ovat tehneet sims:eistä vielä vain tyhmempiä ja avuttomampia. Eniten kolmosessa petyin siihen, että rakennuksiin ei päässyt enää sisään. plussaa toi luonteenpiirteet.

      Jos sims 4 oltaisiin yhdistetty kakkosen ja kolmosen hyvät puolet: luonteen piirteet ja rakennuksiin pääsyt, sen lisäksi lisätty tämä "erinomainen" kehonmuokkaamminen tuplasti laadukkaampana versiona, olisi nelonen hiponut täydellisyyttä. Lisä mausteena oltaisiin voitu lisätä lisää eri persoonia, töitä ja niiden haasteita. Kysyn vain että MIKSI simsit menevät koko ajan huonompaan suuntaan...

      • Simssii

        Harmittaa, kun isoja tontteja on todella vähän saatavilla. Rakastan tehdä isoja taloja simeille ja sisustaa niitä sitten pikkuhiljaa. No nyt taitaa olla todella suuria tonttipaikkoja vain yksi per kaupunki.. :(

        Noi uuden pelin simit on tosi hassuja, saattavat herätä kesken uniensa pelaamaan tietokoneella tai käymään vessassa :D Myös ärsyttävän jumittavia kesken tiskien korjaamisen. Lapsille on kyllä paljon kaikkia leluja, nyt lapsetkin voivat oppia soittamaan eri soittimilla ja tekemään käsitöitä. Toi on mun mielestä ihan kivaa. Harmittaa sitten, kun simit eivät voi uida edes paikallisissa rapakoissa :(

        Taaperoita jäin kaipaamaan, vaikka niillä ei kauaa jaksanutkaan pelata. Siti oisin odottanut, että simit kasvavat pikkuhiljaa vauvasta kohti taapero-ikää ja sitten taas lapsuutta/nuoruutta. Sellainen elämänkaari olisi ollut kivaa seurata.. Hohhoijaa, nyt simi on vauvasta sitten suoraan lapsi ja siitä teini :( Mun simit vaikuttaa kokoajan negatiivisilta ja masentuneilta..

        Uravalinnat tosiaan ovat aika tylsiä.


      • eseienenju

        Nykyään on taaperot!💫


    • Pettynyt (ehkä)

      Peli on minulle myös outo, aivan kuten aloittajan viesti sanoi näin. En silti halua kommentoida huonosti, sillä minä tyydyn siihen, mitä minulla on saatavina. Onhan sinänsä totta, että aikaisemmat pelit ovat hiukan parempia kuin tulevat The Sims pelit.

      Miltä sitten The Sims 5 näyttäisi, jos tekijät suunnittelisivat sen tekemisen? Myönteisiä vai kielteisiä mielipiteitä?

      • Anonyymi

        Tarailereita on jo tullut sims 5 pelistä ja minun mielestä se näyttää todella aidolta😋


    • Älkää valittakopliiz

      Itse ostin myös sims4. Mielestäni peli ei todellakaan ollut pettymys. Ehkä parempi kuin sims3. Simit ovat paljon aidomman tuntuisia kuin kolmosessa ja myös talon rakentaminen on helpompaa. Ja mitä sitten jos pelistä puuttuu taaperot, uima-altaat, autot yms, sillä ehkä ne tulevat lisäosissa, ehkä ei. Mutta kuitenkin peli on kehittynyt paljon edelliseensä verrattuna.

      • kaunissimi

        Enpä tiedä ovatko ne simit niin paljoa aidomman tuntuisi kuin kolmosessa? Mun mielestä kolmosessa simeistä sai tehtyä nätimmän näköisiä.


    • Myydään sims 4!

      Ihan veit sanat suustani, slalalaerf (vitsi mikä nimimerkki....) ostin pelin ja pelasin muutaman tunnin, en ehkä pelaa enää koskaan. Sims 3:n periaatteet on loistavia, nyt sen huomaa.

    • ennen olin paremmin

      Kyllä kakkonen on se ainoa ja oikea Sims!

      • kakkonenjep

        Vanha keskustelu mutta pakko sanoa että näin on! :D (vakken 4 ole pelannutkaan ja 3 :kin vain vähän)


      • Simahtanut
        kakkonenjep kirjoitti:

        Vanha keskustelu mutta pakko sanoa että näin on! :D (vakken 4 ole pelannutkaan ja 3 :kin vain vähän)

        Hieno selkeä kommentti ja hyvin perusteltu. Jos on pakko sanoa, niin sanottavahan se tietenkin on. Toisaalta, kun otsikko on "The Sims 4 kokemuksia", olisin henkilökohtaisesti odottanut jotain hiukan muutakin. Esimerkiksi vaikkapa jotain Sims 4:n pelaamiseen liittyvää :)


    • Ryula

      Joo, TODELLA suppea ja huono! Pelasin varmaan pari päivää ja siihen jäi innostus. Enkä todellakaan aio ostaa lisäosia, kyllähän se on nähty jo että rahastusta vain. Peruspeli tehdään hutaisulla ja samoin lisäosat.

      • Sims4

        No minun mielestä on kyllä juuri kiva! Mutta miulla on ongelmana se, että rupeaa jossain vaiheessa lagaamaan ja kone ei tee mitään. Ainut ratkaisu on repiä johdot seinästä.


    • Tarvitsen apua

      Minulla pelin lattaminen ei onnistu... Ärsytää kyllä aika paljon.

    • Yhyyy

      Pakko tulla tänne myös avautumaan, koska oon erittäin pettyny tähän peliin! Ostettiin peli eilen ja sisko ehti pelata tunnin kunnes JUMITTU täysin ja sit menetettiin koko tallennustila. Alusta asti peli jumittelee vähän välillä sekunttien ajan ja jatkaa taas normaalisti kunnes sama toistuu.

      Naapurusto näyttää siltä kuin se olis hutaistu kiireessä ja jos haluaa vaihtaa tonttia niin se on samanlaista kuin sims 2, että pitää odottaa latausruudun ääressä ja ei voi pelata kuin yhdellä tontilla yhdellä kertaa.

      Jos haluaa lisätä omia muita simejä naapurustoon niin pitää luoda uusi tallennustila.

      Nämä olen selvittänyt tunnin pelaamisen aikana ja harmittaa eniten. Toivon, että peli saisi mut pitämään siitä enemmän kun pelaan. Sims 3 on tähän asti mielestäni paras Sims peli ja kuvittelin nelosen olevan kolmosta parempi.

      • Vhjgdgkbdt

        Se on hyvä mun mielestä


      • asdasdasdasdasdasda

        Osta parempi kone, ei lagaa mulla


    • parempi

      Mun mielestä sims 4 on paaaljon parempi kun 3!!

      • SimsPelaaja123

        Samaa mieltä!


    • hyvä peli

      minusta the sims 3 on parempi kuin 4 mutta the sims 4 on kuitenkin hyvä mutta ts4 olisi tullut vuodenajat heti tai se olisi tullut sims 4 mukana automaattisesti ja itse peli olisi tullut marraskuussa eli olisivat parannelleet lisää tätä peliä mutta en kuitenkaan ymmärrä... ei taaperoita?

    • Villeke

      Itse ootan vielä sims 3 ja sims 4 on jotenkin hyvä videoiden perusteella ja katoin vaan mitkä vaatimukset ja en aio tilata. Sims 3 on PARAS!!

      • Sim3lover

        Joo, ei se minustakaan oo hyi.


    • sallimusta

      Uima-altaat muuten tulee ilmaisena päivityksenä ensi kuussa!

    • .Pikkis.

      Sain pelin synttärilahjaksi ja äsken lopetin useamman tunnin pelaamisen. Kameran kuvakulmien hallitseminen on jotenkin tönkköä, vaikka vaihdoin sen Sims 3-hallintatyyliin... Sain rakennettua ihan kivan talon eli itse tykkään tosta "huone kerrallaan"-rakennustyylistä (aikaisemmissa Simseissä en koskaan rakentanut taloja itse, kun en osannut). Katosta tuli vähän erikoinen kun ei harjakaton kulmia pystyny mitenkään häivyttämään, törröttivät typerästi jostain keskeltä jne.

      Simien tunnetilat on ihan kivoja, tosin alkoi sekin tuntumaan raskaalta, jos simi muuttui kireäksi, nolostui tai esim. tylsistyi. Suhteiden luominenkin kestää jotenkin kauemmin mitä Sims 2:ssa jota tykänny pelata ennen Sims 4:sta (sain kyllä mies simin muuttamaan naisen kanssa yhteen, mut kyllä se vähän kestikin).

      Vähäiset työurat harmittaa ja samaten se, että aina kun teet ruokaa niin siitä menee pieni maksu. Niin ja sekin vielä, että jotkut ruoat vaatii tuoreita aineksia ja sitten kun ne loppuu jääkaapista, niitä pitäisi kait alkaa kasvattaa omalla pihalla (eikä kyseistä ruokaa voi tehdä, ennen kuin kaikki ainekset on saatavilla).
      Omalla simillä oli rahat tiukilla koko ajan kunnes uusi poikaystävä muutti taloon ja toi muutaman tonnin simoleoneja lisää. Myöskin autojen puuttuminen ottaa päähän, sillä kuitenkin naapurustossa suhailee ei-ohjattavia autoja ohi koko ajan...

    • Nelonen on kamala

      Tää on vaan niin kamala... kaduttaa ihan älyttömästi, että tuhlasin 60e vähäisistä rahoistani tähän! :/ Ainut hyvä puoli on se, että siminluonti on helpompaa ja kätevämpää. Kaikki muu on mennyt huonompaan suuntaan alaspäin.

      Ei ole taaperoita, ei avointa naapurustoa, tontit on valmiina eikä karttaan voi lisätä erikokoisia tontteja (tai ei ylipäätään minkäänkokoisia), maailman kartta on niin ruman näköinen, ei ole niin hyviä ammatteja mitä kolmosessa, maastoa ei voi muokata, rakennusosio on huono ja sieltä on lähtenyt hyviä juttuja pois sekä vielä jotain pieniä yksityiskohtia... niin huono. Petyin pahemman kerran.

    • sims fani

      ömmm sims 4 kameran hallinnan voi muuttaa samanlaiseks kun Sims 3. ite aion tilata sen Originista!

    • TS4

      Olen rakastunut The Sims 4 peliin ja ainoa mitä oikeasti kaipaan on sukupuu. No, kauppa ja sadettaja puutarhaan toisivat mukavan lisän upeasti toimivaan ja selkeään peliin.
      The Sims 3 oli täynnä pieniä yksityiskohtia joita en enää edes kaipaa, koska peli etenee ja saa oikeasti pelata , ei odotella ikuisuuksia että Sim menee esim. vain ovesta ulos jos muita edessä... vain jotakin mainitakseni.

      • Anonyymi

        Itse tykkään sims 4 pelistä todella todella todella paljon, varsinkin kun on paljon lisäosia. Ja vaikka ei olisikaan on kiva pelata. Ups... taisi tulla vähän sekava kommentti😅😅


    • pelaaja 3

      Pelaan kolmosta ku sitä voi kunnolla pelata.

    • auttakaa jooko

      auttaka! mulla on ongelma uima lataiden kanssa.
      1. vesi on sameaa ja ensimäisellä pelikerralla altaat toimivat mutta nyt en näy altaan pohjaan kun on niin sumea.
      2. kun teen altaan ja laitan reunoille ikkunat jotta näkisin altaasee mutta ne muuttuvat sumeiksi ?
      missä vika!?

    • didu

      Ostin itse the sims 4 pelin noin viikon julkaisupäivän jälkeen. Kyllä sitä odotettiinkin innolla, mutta kun ensimmäiset 3 h peliä pelasin niin olin todella pettynyt (lievästi sanottuna). Nyt kun olen jokusen kuukauden peliä pelannut niin olen siitä enemmän uusien päivitysten johdosta alkanut pitämään. Olen samaa mieltä, että the sims 4 on mahdollisimman nopeasti hutaistu peli, mutta on siinä myös paljon hyviäkin uudistuksia verrattuna aiempiin sims-pelisarjan peleihin. Te, jotka olette peliin kyllästyneet ja heti ensimmäisen pelikerran jälkeen luovuttaneet: Kokeilkaa vielä muutaman kerran ja saatatte ehkä saada jopa rahoillenne vastinetta. Itse muokkasin pelistä mieluisan lataamalla modeja peliini tms.

      • .Pikkis.

        Ainut vaan, ettei modeja yms. ole kukaan vielä paljoa tehnyt Sims 4:een joten ei se ns. paranna peliä... Muutaman asun ja yhden uuden hiustyylin olen ladannut, että lisää odotellessa. Asensin Sims 2:en uudelleen varmuuskopioilla ja tulikin pelattua koko yö :) Katellaan, josko Sims 4 innostaa enää tai tulevat lisärit.


    • Outoo

      No nyt oon tehny sinne jaupunkiin hassun perheen ja rakentanunniille ison, tunnelmallisen ja hassun talon. Menin toisella oerheellä sinne kylään. Se oli tosi hauskaa jotenki. Ihana olo ;D paransi oma luomus peliä

    • Z3r5hji

      The sims4 on hauska peli! Olen pelannut sitä siitä asti kun sain sen. Olen jakanut monia perheitäni galleriassa. Tein oudon perheen jossa oli 5 haamua!

    • HRD 123

      Olen ihan eri mieltä kuin sinä!

    • ostinjulkaisupäivänä

      Sims 4¨otsin 60 € ja olen ihan tyytyväinen. Ohjaukseen tottuu ja uima-altaat yms. tulevat myöhemmissä päivityksissä. Vaikka valinnan vara väreissä on pienempi on silti toisaalta kamaa enemmän ja tulee varmaan lisää päivitysten kanssa. Levyäkään et tarvitse kuin asennukseen, pelaaminen onnistuu ilman sitä. Hahmoista saa ihan hienon näköisiä kunhan homman oppii. Itseäni jäi harmittamaan kyllä tuo karttanäkymä, tonttien vähyys ja pieneys, kerroksia sai olla vain max. 3 kpl ja paikkoja kaupungissa ei ole paljoa. Toisaalta uusia toimintoja on paljon, eikä se että similtä puuttuu yksi ikä luokka haittaa. Vauvan hoidossa on todella harmillista kun ei pysty katsomaan tarpeita. Mielialat ovat helposti säädeltävissä saatavilla "bonus esineillä" ja se että jotakin tekemällä voit saada simille jonkinlaisen mielialan on aika hauskaa. Grafiikat ovat ekalla pelikerralla nollissa kunnes käyt ne asetuksita laittamassa. Minulla ei ole peli jumittanut mikä on parempi kuin kolmosessa. Tällä hetkellä mielestäni nelonen ja kolmonen on aika samalla tasolla.
      Oho mikä saarna.

      Mutta joo, oikeasti tulin tänne kysymään että tieääkö joku miten saan avattua gallerian pelissä? En ole itse sitä vielä hokannut....

    • inkaappp

      mua ärsyttää sims 4 se, kun vaatteiden ja tavaroide värii ei voi ite muuttaa. sims 3 avoin maasto on parempi kuin sims 4:sen. sims 4:ssa tykkään kuitenkin enemmän kasvojen ja vartalon muokkaamisessa, ja rakennuski on helpompaa

    • Kamera

      Kameran voi vaihtaa sims 3: sen kameraan jos haluaa silloin se on helpompi

      • Pikkis

        No ei se kyllä helpota sitten yhtään, yhtä tönkköä kameran hallinta silti. :P


    • simittäjäukko

      Olen ollut aina sims pelien suuri fani, mulla on ollut lähes kaikkien pelien lisäosat ja täytyy sanoa että sims 4 tuli pettymyksenä. Siis tossa pelissä noi teinitkin on tosi aikuismaisia. Ne on aikas saman pituisiakin kuin aikuiset simit ja melkeinpä yhtä kehittyneitä vartaloltaan. Eli aika tylsää, kun eivät ole persoonallisemman näköisiä. Taaperoita tosiaan odotan tuohon peliin. Olisi mukavaa ollut, jos olisi erikseen esimurrosikä ja murrosikä. Lapsi hyppää suoraan lapsuudesta lukioon, jossa ollaan jo melki varhaisaikuisia. Eli siis enemmän näkyisi noiden simien kasvunkaari. Eli siis vauva- taapero- lapsi, esimurkku- murkku- nuori aikuinen- aikuinen- keski-ikä ja vanhuus. Ihan kuten oikeassakin elämässä menee.. Hauskaa olisi myös, jos simit kasvaisivat. :)

      Sitten kaupunki saisi olla monipuolisempi, paaaaljon enemmän taloja ja toivottavasti päivityksissä voisi tulla lisää tonttitilaa.. Puhumattakaan lisäosista. Ostin sen lisäpackin, jossa on luontoaihe.. En järin inostunut siitä, vaikka tosi kivoja esineitä siinä tuli. Se luonnonpuistoalue noin muuten on tylsä, muka tekemistä riittää, no ei kyllä riitä. Olisivat edes jotain lintuja sinne lisänneet tai vaikka oravia, joita simit voisivat tutkiskella. Siellä voi kalastaa ja kerätä yrttejä, samoja juttujahan on siinä oikeasa pelissäkin. Noh, ajattelin hankkia kuitenkin sen ammattiosan, kun joskus huhtikuussa se ilmaantuu. Eniten mua kiinnostaa siinä humanoidit. :))

    • Tyttötäältä

      Mitenkäs tohon neloseen saa lsättyy netistä lataamia ilmaisia vaatteita,huonekaluja jne?

      • Simahtanut

      • Simahtanut

    • SIMS4APUA13

      APUA!
      Ostin sims 4 ja olen ihmetellyt, kun olen tehnyt perheen ja sisustanut talon yms. ja pelannut pari kertaa ja aina olen tallentanut niin sitten parin kerran jälkeen perhe ja talo katoavat enkä löydä niitä mistään! Näin käy joka kerta, kun teen uusia perheitä talot ja perhe katoavat eikä niitä löydy mistään osaako kukaan auttaa??

      • Simahtanut

        Ei ole mulla kunnon vainua tuosta hommasta, mutta... oletko:
        - päivittänyt pelin
        - päivittänyt Originin
        - korjannut pelin Originin kautta
        -ladannut koko pelin uudestaan?
        Sorry, mutta mulla ei tullut mitään noita järkevämpiä mieleen. Tosi ärsyttävä temppu tuo, kun tallennukset haihtuu. :(

        Itekkin harmistuneena S.


      • Simahtanut
        Simahtanut kirjoitti:

        Ei ole mulla kunnon vainua tuosta hommasta, mutta... oletko:
        - päivittänyt pelin
        - päivittänyt Originin
        - korjannut pelin Originin kautta
        -ladannut koko pelin uudestaan?
        Sorry, mutta mulla ei tullut mitään noita järkevämpiä mieleen. Tosi ärsyttävä temppu tuo, kun tallennukset haihtuu. :(

        Itekkin harmistuneena S.

        "Ongelmissa yleensä otetaan yhteys EA:n asiakastukeen (googlella löytyy)." kirjoitti Supiisi toisessa ketjussa.


      • InkeriP

        Teetkö uuden perheen aina valitsemalla "uusi peli"? Silloin aloitat aina uuden pelin puhtaalta pöydältä. Jo pelatut tallennetut pelit löytyvät päävalikkossa oikeassa yläkulmassa tallennus diskettiä (lataa peli) painamalla. Sieltä voit valita haluamasi pelin ja perheesi ja talosi pitäisi olla siellä tallessa. Jos olet avannut pelin aina sieltä, niin sitten en osaa auttaa.


      • simspeluri

        Varmistathan että lopussa tallennat pelin


      • Anonyymi

        Onko ne eri tallennuksissa‼️


    • TheSimmerSim

      Määki oon saanu jotenki semmosen mielikuvan että TS4 ois paljon huonompi joten taitaa jäädä munki osalta kokonaan ostamatta

    • Gebbu

      Olen itsekkin aika pettynyt The Sims 4:seen :( Tykkäsin siminluonnista, koska simeistä pystyy tekemään persoonallisemman näköisiä. Oli hauska kun sliderit olikin korvattu "veto" tekniikalla joka tosin oli hieman hankala ensimmäisellä pelikerralla. Vaatteet ja hiukset ovat kauniita ja tavaratkin ihan tyylikkäitä. Suurin pettymys oli varmaankin naapurusto. Typerää että se ei ole enään niin avoin kuin kolmosessa. Myös simien mielialat alkavat pitemmän päälle käydä hermoille. Simejä on niin vaikea pitää tyytyväisenä! Ärsyttää myös, kun esim. Sim on väsynyt ja laitan nukkumaan että jaksaa mennä aamulla töihin, niin sitten kesken unien sim lähteekin pelaamaan tietokoneella vaikka energia palkki ei ole edes täynnä :( Uima-altaidenkin puute häiritsi mutta se korjattiin päivityksellä. Muuten olen kyllä ihan tyytyväinen peliin, mutta kuitenkin jäi jotenkin kolmosen peruspeliä suppeammaksi....

    • Turhamainen

      Odotin peliä innolla näkemieni trailerien takia, siinä oli kaikkea mitä The Sims 3:sta puuttui. Ostin sitten pelin liki 60€:lla. Lataaminen kesti päivän ja oli mukavaa vihdoin päästä pelaamaan. Siminluontiin olin melkoisen pettynyt, se oli muuten hyvä mutta simeille ei saa persoonallisia vaatteita, ärsyttää kun jokaisella simillä täytyy olla samanlaiset vaatteet. Pääsin vihdoin pelaamaan ja tein itselleni hienon talon. Siinä ei periaatteessa haitannut että huonekaluja ei pysty muokkaamaan kun siellä oli valmiiksi melko hienoja ja yhteensopivia. Kun se varsinainen pelaaminen sitten alkoi niin mietin että missä ne kaikki asiat ovat jotka luvattiin trailereissa, niitä ei näkynyt ja jos pelattaessa on perhe tai joku päämäärä niin pelaaminen on ihan mukavaa mutta jos pelaa vain yhdellä simillä niin siinä ei ole oikein mitään tekemistä. Pelasin Simssiä muutaman tunnin ja kyllästyin, lopetin pelaamisen ja sen jälkeen olen pelannut vain The Sims 3:sta, ehkä joskus vielä kokeilen nelosta, ajattelin ostaa siihen Ulkoilma-lisäosan ja katsoa että parantuuko peli sillä ollenkaan.

      • Simahtanut

        Ennakkomainonta oli jokseenkin estotonta kehumista ja ostohysteriaa ruokittiin lupauksilla, jotka pyrittiin sitten hiljaa hautaamaan kun peli ei niitä lunastanut.
        Itse suhtauduin mainostukseen melko penseästi, mutta ostin peruspelin toivoen näkeväni jotain hyvää "käänteentekevässä tunnejärjestelmässä" ja "paljon entistä fiksummissa" simeissä.
        Joo. Fiksuja ovat. Jopa niin fiksuja, etteivät varsinaisesti mitenkään näytä noita käänteentekeviä tunteitaan. Pelin kannalta tunnejärjestelmä on käytännössä osoittautunut (toistaiseksi) lähinnä vain ärsyttäväksi hidasteeksi.
        Ulkoilma-lisäri oli soma mutta kovin suppea. Duunipäivä on minun mielestäni huomattavasti parempi, lähes hintansa väärti.
        Sims 3:sta kyllä pelataan täälläkin, mutta vilkuillaan välillä hiukan sitä, mitä modaajat saavat irti TS 4:stä. Tunnejärjestelmää ei kuitenkaan tietääkseni ole vielä kukaan korjannut.


      • Simahtanut
        Simahtanut kirjoitti:

        Ennakkomainonta oli jokseenkin estotonta kehumista ja ostohysteriaa ruokittiin lupauksilla, jotka pyrittiin sitten hiljaa hautaamaan kun peli ei niitä lunastanut.
        Itse suhtauduin mainostukseen melko penseästi, mutta ostin peruspelin toivoen näkeväni jotain hyvää "käänteentekevässä tunnejärjestelmässä" ja "paljon entistä fiksummissa" simeissä.
        Joo. Fiksuja ovat. Jopa niin fiksuja, etteivät varsinaisesti mitenkään näytä noita käänteentekeviä tunteitaan. Pelin kannalta tunnejärjestelmä on käytännössä osoittautunut (toistaiseksi) lähinnä vain ärsyttäväksi hidasteeksi.
        Ulkoilma-lisäri oli soma mutta kovin suppea. Duunipäivä on minun mielestäni huomattavasti parempi, lähes hintansa väärti.
        Sims 3:sta kyllä pelataan täälläkin, mutta vilkuillaan välillä hiukan sitä, mitä modaajat saavat irti TS 4:stä. Tunnejärjestelmää ei kuitenkaan tietääkseni ole vielä kukaan korjannut.

        Pari turhautunutta lisäkommenttia ja moitteen tapaista. Jos todella tykkäätte PALJON TS4:stä, niin älkää lukeko.
        Viimeisessä ilmaisessa (Vau!) päivityksessä luvattiin mm. tiskikoneet, joita ei aiemmin ilmeisesti ollut keksitty pelin puitteissa. Epäilin pahaa, mutta menin ja latasin. Ostovalikostahan tosiaan löytyi nyt tiskikone ja komea teksti käsintiskaamisen vanhanaikaisuudesta, blah blah. EA:lta kesti melkein vuoden tajuta asia? Konetta en kuitenkaan saanut asetettua talouteen (ainakaan ilman jotain koodia tms.), vaan peli herjasi tarvittavan tasaista tilaa. !!!!!????WTF jne.
        Simini koppi ei tosin ole kuin arviolta 150 neliömetriä, mutta kun liki puolet on keittiötä, niin olisi luullut mahtuvan. Ei mahtunut olohuoneeseen tai pihalle, eikä koko kylään. Se niistä tiskikoneista minun osaltani. Muut keittiökapistukset kyllä toimivat edelleen, muttei tuo "ilmainen" tiskikone.


    • Simskommentoi

      Te ette nyt tajua arvostelijat. Sims 4 sijoittuu tunne-elämään kuin siihen normaaliin kaavaan. Kannattaa miettiä vähän, ennen simit oli tyhmiä jne. Koettakaa ymmärtää että nelonen ei sovi kaikille edellisille faneille. Se saattaa olla innostus uusille pelaajille.

      • Simahtanut

        Simskommentoi kirjoitti mm: " Te ette nyt tajua arvostelijat. Sims 4 sijoittuu tunne-elämään kuin siihen normaaliin kaavaan. ..."

        Jep. En tajua. Nimenomaan tuota tunne-elämän normaalikaavaa Sims 4:ssä en bonjaa. Simit esimerkiksi seisoo vieressä ja katsoo tyytyväisinä, kun oma talo palaa. Ihan yhtä tyytyväisinä kun esikoisen saatuaan. En kehu aiempien simien järkeä, mutta väitän ettei nuo nelosen simitkään mitään varsinaisia välkkyjä ole.
        Tunne-elämä on kyllä taatusti oikein hyvä juttu - kunhan joku ensin saa sen toimimaan.
        Ymmärrän kyllä koettamattakin että TS 4 on innostus uusille pelaajille ja varmaan monelle vanhallekin. Tavallaan nelkussa ärsyttääkin se, että se on niin lähellä mahtavaa peliä ja silti vielä edelleenkin niin kaukana siitä.


    • tuotanoinjoo

      mukava lukea näitä vanhempia kommentteja kun sims 4:n on tullut paljon ilmaisia päivityksiä Esim. uima-altaat, uusi kaupunki, tiskikoneet, korjaajat, taloon saa jopa neljännen kerroksen! Oli kyllä vähän ikävä odottaa näitä pitkään mutta sentään ilmaiseksi tuli :)! harmillista on ettei kaupungit ole isompia ja ylellisiä tontteja ei ole paljoa :/ ja karttakin on aika erillainen. Ja kun Taaperoita ei ole.. Odotan että taaperotkin tulisivat edes jossain lisäosassa taikka päivitksessä. Toivoisin myös ylä-aste ikäisiä simejä :D sims 3 on parempi, mutta nelosestakin pidän todella paljon!

    • Sims.ongelmia

      Joo mulla on sims 4 ja oon tykännyt tosi paljon mutta muutama juttu ihmetyttää, nimittäin tonteilta katoaa kaikki talot välillä et ne piitää laittaa sinne itse uudestaan ja samoin jos on rakentanut jonkun talon niin sen tontin alueelle eikä taloon pääse kun se sim alkaa siinä kävelytiellä huitomaan ettei pääse sinne alueelle..? Onko samaistujia?

    • Maijjukka

      Tiedän, että moni on tähän peliin pettynyt, ja täytyy kyllä myöntää että itsekin tykkään kolmosesta enemmän. Tuo kuitenkin kivaa vaihtelua kolmosen pelaamiseen, vaikka puutteita onkin. Pelistä on silti tullut joiltakin osin realistisempi, mistä pidän. Kouluarvosanoissa peruspeli on ehkä 8, kun taas kolmonen pyörii 9 nurkilla.

      • Simahtanut

        Oon samaa mieltä kuin Maijukka. Sama arvosana-asteikko täällä.
        Kokonaisuutta ajatellessani mä yritän itselleni muistuttaa, että Nelonen on vieläkin keskeneräinen. Sillä on edelleen tätä kirjoitettaessa vuosia aikaa parantua monella tavalla. Vaikka EA ei onnistuisi tekemään hyviä lisäreitä (ja onnistuuhan se), niin pelaajat kehittävät itsekin yhtä ja toista mielenkiintoista juttua peliin.
        Sims 3:n ja Sims 4:n tunnelmat on ainakin erilaisia. Nelonen puhuttelee monia pelaajia heille sopivalla tavalla, mutta mulle TS3 on edelleen se "järkevämpi", eikä mua haittaa, että mä joudun (tai saan, ihan miten sen ajattelee) käyttämään slidereita ja melkoisesti modeja sun muuta semmoista hahmoja tehdessäni tai rakentaessani.


    • VitunVajukit

      Jos väitätte että sims 3sessa on paremmat grafiikat ku nelosessa nii teilon paskat koneet, nelosessa on paljo paremmat grafiikat.

      • PaskatKoneet3

        No ainakin ne Sims 3 grafiikat riittää esimerkiksi 3D-karttoihin ja epätasaiseen ympäristöön. Yritän kuitenkin muistaa rakentavan kommenttisi ajellessani pelissä autolla mäkistä maastoa ilman välilatauksia ja muita nelosen typeryyksiä. Sopiva nimimerkki muuten tuo "VitunVajukit". :)


    • LolllxD

      Voi

    • eltsu92_

      En ole muita Simsejä pelannut kuin 4sta eli en osaa verrata muihin simseihin, mutta siis kokonaisuudessaan tykästyin tuohon peliin. Puutteita kyllä löytyy mutta nii kai kaikissa peleissä on jonkin näköisiä puutteita. Moni on valittanu kameran ohjauksesta tms. siihen tottuu samoin hahmon luonti ei tunnu enää lainkaan hankalalta. Vaatevalikoima saisi olla laajempi kuten hiustyylejä tms. Kun lataa sen Kimppapuuhaa version niin silloin on ihan ok valikoima ympäristössä (Baareja tms.) mutta muuten jää ehkä liian suppeaksi siltä osalta. Krafiikka on mielestäni hyvä ja näin mutta asiasta kolmanteen. Olisi kiva kokeilla the Sims 2sta ko sitä on niiin paljon kehuttu. Kuulisin mielelläni paljon mielipiteitä ja kokemuksia ja tietoa siitä pelistä? :)

      • Simahtanut

        Nimimerkki eltsu92 kirjoitti mm: " ... Olisi kiva kokeilla the Sims 2sta ko sitä on niiin paljon kehuttu. Kuulisin mielelläni paljon mielipiteitä ja kokemuksia ja tietoa siitä pelistä? :) "
        Tietoa saa eri julkaisuista ja pelejä koskevaa tietoa, mielipiteitä ja kokemuksia esimerkiksi netistä ja varsinkin pelipalstoilta ja -foorumeilta. Suomeksi TS 2:n asioista pääsee jyvälle mm. Radolan kautta lukemalla mieleisiään topikkeja. Ellei englannin kieli haittaa, on sitten netti edelleen 'pullollaan' Sims 2:een liittyvää grafiikkaa, videopätkää ja mielipidettä. Radola esim: http://radosims.com/radola/viewforum.php?f=18&sid=590f2720376df60b23e88a727cb66ff2
        Muita kanavia tiedon pariin esim: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Sims_2
        http://sims.wikia.com/wiki/The_Sims_2
        http://www.pcgamer.com/the-sims-2-is-being-retired-ea-to-give-owners-a-free-ultimate-collection-upgrade/ (Ei ehkä enää toimi tuo latauslinkki, mutta on aikanaan kyllä toiminut. Jostain peli edelleen lienee ladattavissa tai halvalla ostettavissa, mutta itse en tunne asiaa. Kehotan varovaisuuteen latausten suhteen, koska jotkut latauspaikat ovat pullollaan ikäviä viruksia, selainkaappareita yms. Suomessa n. joka kymmenennessä taloudessa on ollut Sims 2 jossakin laajuudessa, vaikkakin harvemmin täydellisenä. Kirppikseltä ja/tai Huutonetistä tms. voisi löytää levykkeinä, jos olisi hyvä tuuri.)


    • simii

      minkä ihmeen takia sims4 sessa vaituu yö jä päivä niin nopeasti..se vaihtuu niinku sekunnin välein ja rääppii vaan niinku koko ajan

      • Simahtanut

        Sekunnin välein? Sulla on tosi nopee tietokone tai sitten hidas kello. Mulla ei edes pikavauhdilla saa yötä (eikä ainakaan päivää) kulumaan ihan sekunnissa.
        Sitä olen kuitenkin foorumeilla nähnyt, että moni pelaaja on moittinut ajan kulkua liian nopeaksi sims-peleissä yleensäkin ja myös sims4:ssä. Ainakin yks modi löytyy tuolta: http://www.modthesims.info/download.php?t=533026 ja sitten on tietenkin koodi, josta on juteltu mm: https://www.reddit.com/r/thesims/comments/2fcrm3/nraas_relativity_is_essentially_built_into_the/
        Huom. En oo ite kokeillut noita, mutta arvelisin niiden toimivan.
        Rääppimisestä en tiedä senkään vertaa. Olisko se vaan merkki siitä että peli toimii normaalisti? :)


      • OutoSim
        Simahtanut kirjoitti:

        Sekunnin välein? Sulla on tosi nopee tietokone tai sitten hidas kello. Mulla ei edes pikavauhdilla saa yötä (eikä ainakaan päivää) kulumaan ihan sekunnissa.
        Sitä olen kuitenkin foorumeilla nähnyt, että moni pelaaja on moittinut ajan kulkua liian nopeaksi sims-peleissä yleensäkin ja myös sims4:ssä. Ainakin yks modi löytyy tuolta: http://www.modthesims.info/download.php?t=533026 ja sitten on tietenkin koodi, josta on juteltu mm: https://www.reddit.com/r/thesims/comments/2fcrm3/nraas_relativity_is_essentially_built_into_the/
        Huom. En oo ite kokeillut noita, mutta arvelisin niiden toimivan.
        Rääppimisestä en tiedä senkään vertaa. Olisko se vaan merkki siitä että peli toimii normaalisti? :)

        Rääppii: Kolmannen persoonan yksikön indikatiivin preesens sanasta rääppiä. Sivistyssanakirja tuntee rääppimisen ja antaa esimerkkinä sanan käytöstä häiden rääppimisen. Jos peli rääppii se ei ilmeisesti toimi tyydyttävästi.
        Nykyään nuoret pelaajat käyttävät varsin sofistikoituneita ilmauksia, joita ei vanha polvi tunne.


      • Simahtanut
        OutoSim kirjoitti:

        Rääppii: Kolmannen persoonan yksikön indikatiivin preesens sanasta rääppiä. Sivistyssanakirja tuntee rääppimisen ja antaa esimerkkinä sanan käytöstä häiden rääppimisen. Jos peli rääppii se ei ilmeisesti toimi tyydyttävästi.
        Nykyään nuoret pelaajat käyttävät varsin sofistikoituneita ilmauksia, joita ei vanha polvi tunne.

        Hm? Julkisuuden henkilöt näkyvät käyttävän rääppimistä teksteissään. Mm. Janne Oivio ja Hilkka Raczek-Järventölä - tosin hekään eivät käsittääkseni kuvaile sanalla peliin liittyviä ongelmia, vaan aivan muita ilmiöitä.
        Olen vaiheessa, jossa ymmärrän osapuilleen bugaamisen, lagaamisen, pätkimisen ja jumittamisen. Jos pelaaja kertoo pelin esimerkiksi klompottavan, könyävän, räähäytyvän tai hunkkivan, en luultavasti osaa sellaisista päätellä mitään. Värikäs kielenkäyttö voi olla mielenkiintoista ja kivaa luettavaa, mutta ei välttämättä auta ongelmanratkaisussa.


      • OutoSim
        Simahtanut kirjoitti:

        Hm? Julkisuuden henkilöt näkyvät käyttävän rääppimistä teksteissään. Mm. Janne Oivio ja Hilkka Raczek-Järventölä - tosin hekään eivät käsittääkseni kuvaile sanalla peliin liittyviä ongelmia, vaan aivan muita ilmiöitä.
        Olen vaiheessa, jossa ymmärrän osapuilleen bugaamisen, lagaamisen, pätkimisen ja jumittamisen. Jos pelaaja kertoo pelin esimerkiksi klompottavan, könyävän, räähäytyvän tai hunkkivan, en luultavasti osaa sellaisista päätellä mitään. Värikäs kielenkäyttö voi olla mielenkiintoista ja kivaa luettavaa, mutta ei välttämättä auta ongelmanratkaisussa.

        Juu. Vaikeaksi menee. :)


    • Mörkö1234

      Voiko joku auttaa mua?? Mä oon ladannut sim 4 ja mulla se gallerian keskimmäinen isa ei
      toimi. Voiko joku kertoo mulle että miten saan sen toimimaan koska haluisin nähä kovasti muittenki luimuksui:))))))

      • Mörkö1234

        Sori kirjotusvirheistä


      • Simahtanut
        Mörkö1234 kirjoitti:

        Sori kirjotusvirheistä

        Höh, ihan selvää tekstiä. Kyl mäkin joskun tsiigaan luimuksui. :)
        Tuota, en yhtään tiedä auttaisko, mut kokeilu ei varmaan kauaa kestäis jos menis Originiin, klikkais Sims 4:n kuvaketta oikealla hiiren painikkeella ja tsekkais vaikka ekana sen "Tarkista päivitys"- kohdan. Jos se on ajan tasalla, niin vois ehkä silti kokeilla sitä "Korjaa pelin asennus"- kohtaa. Mä olen sitä käyttänyt kerran pari, kun oli jotain pelissä pielessä ja sillä korjautui peli ihan minuuteissa.
        (Huom. Ei ole mulla ollut tuota gallerian ongelmaa, mut tuli vaan mieleen et pelin korjaaminen vois kukaties auttaa.)


    • emtcvfrt6543e

      Kannattaa laittaa sen oma tahto pois peliasetuksista jos ei halua että se alkaa yhtäkkiä tekemään jtn mitä et ole häntä laittanut tekemään. :) Itse tykkään enemmän Sims 4 kuin Sims3 tai Sims2 tai Sims1. Eikä peli ole minusta mitenkään vaikeata :D

      • Simahtanut

        Aiheellinen kommentti tuo peliasetusten tarkistaminen.
        Peli ei tosiaan minustakaan tunnu vaikealta. Sen säätämisessä olen vaan huomannut hankaluuksia, jotka viittaavat joko omaan tyhmyyteen (!), säätöjen vajavuuteen tai pelimoottorin pinnallisuuteen. Jälkimmäistä arvelen mahdolliseksi sen takia, että moni minua paljon fiksumpi modaaja on jo heittänyt "pyyhkeen kehään" ja ilmoittanut mm. ettei ole mahdollista hienosäätää simien toimintoja heidän toivomallaan tavalla.
        Paljon hyvää on nelkussa. Simit on söpöjä, kulissit kauniita, peli bugaa tuskin ollenkaan, lataukset ovat lyhyitä (vaikka nekin ehtii ärsyttää, kun niitä on aina alueelta toiselle mennessä) ja yksityiskohtiin on paneuduttu monissa asioissa.
        Juuri tällä hetkellä olen kuitenkin edelleen tyytymätön mm. Originin toimintaan, EA:n politiikkaan yleensä ja erityisesti pelinkehittämis-strategiaan Sims 4:n osalta. Heivasin koko vempulan koneeltani toistaiseksi ja tarkistan parin vuoden kuluttua löydänkö siitä silloin minua tyydyttäviä ominaisuuksia. 600 pelituntia riitti, kiitti. :)


    • kinkku999

      Tietääkö joku toimiiko tietokone normaalisti vaikka samaan koneeseen olisi asennettu sims 3 ja sims4 ?

      • simsimsims

        Riippuu varmaan aika varmasti mikä kone on mutta en ole varma itselläni on vain 3 enkä aijo sims 4:losta ostaa


      • Salli12

        Toimii molemmat samalla koneella.


      • OutoSim
        Salli12 kirjoitti:

        Toimii molemmat samalla koneella.

        Tosi on.


    • Sims4onparas

      Sims 4 on paras muut ihan paskoja älkää tulko tänne valittaa mistää aitoudesta sims 4 on helppo ja laatu on paras ja simit aidon näkösii ja kauniita

    • Tietämätön123456

      Miten saa pelistä simin oman tahdon pois?

      • Simahtanut

        Pelivalikosta klikkaamalla. Pelivalikkoon pääsee oikeasta yläkulmasta klikkaamalla hiirellä sitä "..."-kuvaketta silloin kun on pelissä tai karttanäkymässä.


      • Eneene

        Asetukset: peliasetukset ja sieltä...


    • Vampyyrit

      Mä tykkään tosi paljon sims 4, varsinkin nyt kun tuli toi uus lisäosa vampyyrit. Ihan mahtava lisäosa!

      • SimahtanutJokaEiKirjaudu

        Vampyyrit onkin TS4:n paras lisäri tähän mennessä.

        Peli on parantunut paljon viime aikoina muutoinkin ja saanut lisää sisältöä. Paradoksaalista ehkä, jälkimmäisen huomaa mm. bugien lukumäärän kasvusta. Lueskelin huvikseni crinrictin bugilistaa ja löysin sieltä hämmästyksekseni lähes 300 erilaista kummajaista, joista pelaajat ovat aikanaan kertoneet. Joukossa oli useita joita ei ole tähän päivään mennessä korjattu. Eivät ne keskimäärin vaikuttaneet mitenkään peliä kaatavilta. Suurin osa on pikkujuttuja eivätkä haittaa kaikkia, mutta käsitys nelosen bugittomuudesta lienee syytä unohtaa.

        Pari esimerkkiä nelkun bugeista yhdestä ainoasta osasta nimeltä Ulos syömään.
        - ravintolaan palkatut työntekijät eivät ilmesty työpaikalle joko lainkaan tai jäävät ulos töllistelemään tuntikausiksi, kunnes sitten poistuvat paikalta. (ei joka ravintolassa tai joka kerta, mutta riittävän usein harmittaakseen omistajaa. Minun ainakin piti vaihtaa työntekijöitä tämän takia, mikä tuntui aika murheelliselta.)
        - asiakkaat eivät aina syö annostaan, vaan kököttävät pöydässä sulkemisaikaan asti - eivätkä tietenkään silloin maksa. (ongelma hoituu esimerkiksi ajamalla asiakas ajoissa tiehensä, mutta ei sekään oikein fiksulta tunnu)
        - duunarit poistuvat työpaikalta juoksulenkille (Ei niitä saa silloin kiinni ja kannattaako enää moittia käytöksestä kun sitten palaavat töihin?)
        - ruokailijoiden järkevä sijoittaminen ei aina onnistu. Seurueet hajoavat useista eri syistä, asiakkaat hortoilevat ympäriinsä ja poistuvat väliin paikalta palatakseen mahdollisesti myöhemmin.
        -asiakkaana voi tilata ruokalistalta mitä vain, muttei muuta kuin yhden ruoka-annoksen ja yhden juoman kerralla. (Viimeinen tilattu ateria pyyhkii listalta yli edellisen, joten alkupalat, pääruoka ja jälkkäri pitää tilata tarjoilijalta aina erikseen, jos niitä haluaa - ja yhdenkin annoksen syöminen voi kestää tuntikausia.)
        -asiakkaana keskusteluyritykset muiden seurueen simien kanssa johtavat outoihin ilmiöihin. Oma simi tai keskustelukumppani esimerkiksi poistuu pihalle kesken kaiken yms. (reititys pelin valmiissa ravintolassa virheellinen?)

        Edelläolevat esimerkit eivät tarkoita, ettenkö pitäisi TS4:n ravintolaa hauskana juttuna. Juuri bugien ja ihmeellisyyksien takia se tarjoaa pelaajalle hyvän haasteen. Pöytien ja muiden esineiden sijoittelulla on merkitystä tarjoilijoiden työn kannalta yms. Pelin logiikka sallii yhtäältä temppuja joita ei kukaan ei luultavasti yrittäisi elävässä elämässä ja oikeassa ravintolassa. Kenelle esimerkiksi tulisi mieleen sulkea ravintola ennen kuin asiakkaat ovat ehtineet syödä? Pelissä se kannattaa tehdä heti kun viimeinen asiakas on maksanut, ettei omistajan tarvitse maksaa työntekijöilleen palkkaa joutavasta seisoskelusta. Toisaalta kalliisti palkattua kokkia ei voi lähettää kotiin ennen muita työntekijöitä. Joko kaikki tai ei ketään on pelin suunnittelija määrännyt. Vuorottelua ei tunneta pelissä. Mikään varsinainen kultakaivos ei ravintolan pitäminen ole, se sopii lähinnä ajankuluksi rikkaille ja stressiä hyvin sietäville simeille. Jos haluaa pitää työntekijät ja asiakkaat tyytyväisinä samanaikaisesti vähänkin pitempään, joutuu pelaaja harkitsemaan monia yksityiskohtia. :)


      • SimahtanutJokaEiKirjaudu kirjoitti:

        Vampyyrit onkin TS4:n paras lisäri tähän mennessä.

        Peli on parantunut paljon viime aikoina muutoinkin ja saanut lisää sisältöä. Paradoksaalista ehkä, jälkimmäisen huomaa mm. bugien lukumäärän kasvusta. Lueskelin huvikseni crinrictin bugilistaa ja löysin sieltä hämmästyksekseni lähes 300 erilaista kummajaista, joista pelaajat ovat aikanaan kertoneet. Joukossa oli useita joita ei ole tähän päivään mennessä korjattu. Eivät ne keskimäärin vaikuttaneet mitenkään peliä kaatavilta. Suurin osa on pikkujuttuja eivätkä haittaa kaikkia, mutta käsitys nelosen bugittomuudesta lienee syytä unohtaa.

        Pari esimerkkiä nelkun bugeista yhdestä ainoasta osasta nimeltä Ulos syömään.
        - ravintolaan palkatut työntekijät eivät ilmesty työpaikalle joko lainkaan tai jäävät ulos töllistelemään tuntikausiksi, kunnes sitten poistuvat paikalta. (ei joka ravintolassa tai joka kerta, mutta riittävän usein harmittaakseen omistajaa. Minun ainakin piti vaihtaa työntekijöitä tämän takia, mikä tuntui aika murheelliselta.)
        - asiakkaat eivät aina syö annostaan, vaan kököttävät pöydässä sulkemisaikaan asti - eivätkä tietenkään silloin maksa. (ongelma hoituu esimerkiksi ajamalla asiakas ajoissa tiehensä, mutta ei sekään oikein fiksulta tunnu)
        - duunarit poistuvat työpaikalta juoksulenkille (Ei niitä saa silloin kiinni ja kannattaako enää moittia käytöksestä kun sitten palaavat töihin?)
        - ruokailijoiden järkevä sijoittaminen ei aina onnistu. Seurueet hajoavat useista eri syistä, asiakkaat hortoilevat ympäriinsä ja poistuvat väliin paikalta palatakseen mahdollisesti myöhemmin.
        -asiakkaana voi tilata ruokalistalta mitä vain, muttei muuta kuin yhden ruoka-annoksen ja yhden juoman kerralla. (Viimeinen tilattu ateria pyyhkii listalta yli edellisen, joten alkupalat, pääruoka ja jälkkäri pitää tilata tarjoilijalta aina erikseen, jos niitä haluaa - ja yhdenkin annoksen syöminen voi kestää tuntikausia.)
        -asiakkaana keskusteluyritykset muiden seurueen simien kanssa johtavat outoihin ilmiöihin. Oma simi tai keskustelukumppani esimerkiksi poistuu pihalle kesken kaiken yms. (reititys pelin valmiissa ravintolassa virheellinen?)

        Edelläolevat esimerkit eivät tarkoita, ettenkö pitäisi TS4:n ravintolaa hauskana juttuna. Juuri bugien ja ihmeellisyyksien takia se tarjoaa pelaajalle hyvän haasteen. Pöytien ja muiden esineiden sijoittelulla on merkitystä tarjoilijoiden työn kannalta yms. Pelin logiikka sallii yhtäältä temppuja joita ei kukaan ei luultavasti yrittäisi elävässä elämässä ja oikeassa ravintolassa. Kenelle esimerkiksi tulisi mieleen sulkea ravintola ennen kuin asiakkaat ovat ehtineet syödä? Pelissä se kannattaa tehdä heti kun viimeinen asiakas on maksanut, ettei omistajan tarvitse maksaa työntekijöilleen palkkaa joutavasta seisoskelusta. Toisaalta kalliisti palkattua kokkia ei voi lähettää kotiin ennen muita työntekijöitä. Joko kaikki tai ei ketään on pelin suunnittelija määrännyt. Vuorottelua ei tunneta pelissä. Mikään varsinainen kultakaivos ei ravintolan pitäminen ole, se sopii lähinnä ajankuluksi rikkaille ja stressiä hyvin sietäville simeille. Jos haluaa pitää työntekijät ja asiakkaat tyytyväisinä samanaikaisesti vähänkin pitempään, joutuu pelaaja harkitsemaan monia yksityiskohtia. :)

        Jaha, nyt on sitten ilmestynyt MTS:n sivulle modi, jonka avulla voi palkata omia perheen/talouden jäseniä töihin ravintolaansa. Omistaja ei kuitenkaan voi edelleenkään itse keittää, toimia hovina tai tarjoilla. Omistajan hommaksi jää ruokavieraiden tervehtiminen ja muu miellyttäminen.

        Harmi kyllä EA/Maxis ehti edelle ja asennutti jo hieman ennen modin ilmestymistä bugin, joka tekee taitavastakin kokista pelkän aloittelijan gurmee-annosten suhteen. Yhdessä kaikkien muiden bugien ja kummallisuuksien kanssa tämä uusi bugi riitti jo mielestäni käytännössä tekemään ravintolan pitämisestä kannattamattoman ja jokseenkin järjettömän puuhastelun.
        Kokatkoot nyt pelinkehittäjät luomuksellaan. Minä luovutan. :)


    • En.ole.robotti

      Mun Sims nelosen valikot on kutistunu, enkä meinaa enää nähä siitä mitään. Jos ette ymmärtänyt, niin deatan "onko tämä peli rasistinen" videossa on hyvä esimerkki. Mitä mun pitäs tehä että saan ne taas normaaliks?

      • OutoSim

        En ymmärtänyt, eikä videossa näkynyt mitään poikkeavaa - paitsi se kiljuva tyyppi. Toivottavasti joku muu huomaa mistä on kysymys.


    • SusuV

      Omasta kokemuksesta ts4 on parhain tulleista simsseistä. Taaperot tulivat 2017-vuoden alussa. Taaperot ovat niin söpöjä ❤ Laatu on hyvä, ts4 kameraa helppo käyttää, rakennustila mukava, simit ovat niin ihania, simien luonti on entistä hauskempaa! En löytäisi mitään negatiivista puolta!

      • OutoSim

        Elleivät välilataukset naapuritontilla käväistessä haittaa, ei välitä 3D- kartoista, muusta kuin tasaisesta maastosta, taustakulisseista taikka tarvitse TS2:n ihanaa tunnelmaa, TS2:n ja TS3:n verratomasti TS4:ää laajempaa sisältöä ja The Sims-pelin alkuperäisyyttä ja innovatiivisuutta, ei ole TS4:n voittanutta.
        Taaperot OVAT söpöjä ja niillä voi pelata, simien luonti ON takuulla hauskaa (tosin siinäkin on jatkuvasti pikku bugeja, joita eivät viitsi korjata) ja toimivaa, kulissit ovat kauniita taustalla (johon ei tarvitse - eikä voi - ikinä mennä) ja jos tykkää vain katsella ohikulkevia ajoneuvoja eikä itse vaikkapa ajaa niillä tai yleensäkään käy missään, niin kaikki on hyvin nelosessa. Rakentaminenkin sujuu niin hyvin, että esim. kolmosen vastaavia pienemmät ja harvalukuisemmat tontit ovat äkkiä täynnä.

        Henkilökohtaisesti ja varsin itsekeskeisesti katson TS4:n parhaaksi puoleksi sen, että se kehittyy! On kyllä varaakin.
        Toiseksi parhaana puolena katson sen, että nelosen ostettuaan kukaties joku pystyy vakuuttamaan EA-tuen siitä, että asianomaiselle kannattaa antaa ilmaiseksi pelioikeudet TS2:een. Tätä en sattuneesta syystä ole kylläkään itse vielä kokeillut.

        Nelosen huonoiksi puoliksi luen:
        - Originin. Eivät kaikki tykkää esimerkiksi siitä, ettei peli toimi kun netti kaatuu tai puoliksi pakosta asennettu vakoiluohjelma ei vain muuten toimi. Muitakin iljettävyyksiä löytyy, mutten nyt mene niihin.
        - Aivan muuhun kuin alunperin PC-käyttöön tarkoitetun pelimoottorin. Eivät kaikki tykkää siitä, että lähes olematon kapasiteetti rajoittaa pelin kehittämistä.


      • Ilo lukea, mitä SusuV kirjoittaa edellä!
        En olisi uskonut vielä 2 vuotta sitten, mutta nyt olen minäkin ruvennut tykkäämään Sims 4:stä. Toisin kuin OutoSim edellä, en osaa kunnolla verrata TS2:een, mut TS3:een taatusti. Nyt kun neloseen on tullut (lopulta) mm:
        - uima-altaat ja astianpesukoneet jo ajat sitten (ilmaiseksi, eli ei tarvinnut maksaa enempää, jos peruspeli jo oli) ja sukupuut
        - taaperot melkein kahden ja puolen vuoden huolestumisen ja odottelun jälkeen (ilmaiseksi samalla tavalla kuin edellä)
        - vampyyrit lisärissä, joka tosin on maksullinen,
        niin ilmoittaudun itsekin jo nelosen tykkääjäksi. :)

        On Sims 4:ssä selviä puutteita muihin verrattuna , omia heikkouksia ja ihmeellisyyksiä, mut on myös monia oivalluksia ja hienouksia. Ei oo täydellinen, eikä semmoiseksi tule (syistä, joita mm. OutoSim mainitsi edellä). Sittenkin käy mielessä että ne, jotka pettyivät pahan kerran neloseen vielä pari vuotta sitten, vois jo varovasti kokeilla uudestaan. Jos on paljon pelannut edellisiä versioita, ei kyllä heti totu nelkun tyyliin, mut ajan mittaan kyllä. (Ne jotka on pelanneet oikein tosi paljon muita, ei ehkä totu koskaan) Aloittajalle TS4 on kuitenkin todennäköisesti helpoin tähänastisista Sims-peleistä. Se ei vaadi toimiakseen kunnolla läheskään sitä määrää 'hiljaista' tietoa, mitä edelliset, mut edellisten tapaan sitä voi jo muokata itselleen mieleisemmäksi mm. modeilla ja muilla luomuksilla (CC:llä).

        Mun rankingissa TS4:n viat ovat lähinnä:
        - ahtauden tunne. Ei tätä ainakaan toistaiseksi voi laajentaa loputtomiin sillä tavoin kuin TS2:a (ja kolmostakin esim. maailmojenluontityökalun avulla), eli aiemmat jutut säilyttäen ja jos on tottunut "avoimeen" maailmaan (vrt. TS3), niin tökkii nuo välilataukset. Ei voi mitään. Tuohonkin kyllä tottuu, jos on tottuakseen.
        - sisällön puute peruspelissä - edelleen.
        - EA ja maxis yhdessä: Tuottaja selittää pelistä mitä sattuu mieleen juolahtamaan, PR/kommunikaatio -päällikkö käy ärhentelemässä pelaajille netissä, eikä pelinkehittäjätkään taida kaikki pelata itse Sims 4:ää, vaan luultavasti muita pelejä. (Korjaisivat takuulla 'ikibugit', jos itse pelaisivat. Etteivät vaan tappelisi keskenään siellä.)

        Mistä mä eniten tykkään:
        - CAS (Siminluonti) on nopea, simppeli ja tehokas, kun ei tarvii simiä säätää slidereilla.
        - nopeat alkulataukset. Ei ehdi voikkaria tekemään jäkiksellä, kun peli jo kaipaa huomiota. Tällä on merkitystä mm. silloin, kun jostain syystä joutuu pelin lopettamaan ja taas aloittamaan hiukankin useammin, kokeilee CC:ä ta etsii jotain vikaa yms.
        - helppous, sujuvuus ja luotettavuus yhdessä. Peli kaatuu toistaiseksi tosi harvoin.
        - taaperot! En mä niillä paljoa pelaa, mut ne on tosi tärkeitä tarinan kannalta, täysin korvaamattomia perhe-elämässä ja ihkumpia kuin mitkään. Lisäks ne osoitti, et maxis edelleenkin osaa tehdä jotain fiksua.
        - vampyyrit! Eka kerta kun oikeesti innostun semmoisista pelissä. Ovat pelin kehittäjätkin tainneet olla innoissaan noita suunnitellessaan.


    • Sims444

      Se on ärsyttävää kun simit jää seisomaan paikalleen jopa 2 sims tunniksi! Sillä välin koiratkin ehtivät jo pissimään lattialle. Ärsyttävää on myös, että sims 4:seni pätkii todella paljon. Voisiko se vain olla pätkimättä? Auttakaa miten saisin pätkimisen pois aivan uudesta pelistä?! Edes pelin aloittaminen uudelleen ei auta! (Sain siis pelin 24.12, ja pätkii jo nyt. Eka ei pätkiny ollenkaa ja seuraavana päivänä alko pätkii vähän, kolmantena päivänä pätki jo reilusti) Voisiko se auttaa pätkimisen poistamisessa jos en pelaisi simssiä joka päivä 3-10 tuntia? Vai mikä siihen voisi auttaa?

      • OutoSim

        Mikä tietokone?


    • Sims444

      Käykö teidänkin sims4:sen koirilla joskus niin että ne yhtäkkiä vain ikäänkuin pitenevät ja muuttuvat takaisin normaaleiksi? Se on sekunnin bugi. Mielestäni hieman pelottavan näköistä. Ja tämä tapahtuu useimmiten vessassa.

      • Sims444 kirjoitti: "Käykö teidänkin sims4:sen koirilla joskus niin että ne yhtäkkiä vain ikäänkuin pitenevät ja muuttuvat takaisin normaaleiksi? Se on sekunnin bugi. Mielestäni hieman pelottavan näköistä. Ja tämä tapahtuu useimmiten vessassa."

        Eivät ole pelin tekemät ostetut, adoptoidut tai itse luodut normaalit koirat tuota mun pelissä tehneet. Sen sijaan modien avulla luotu vampyyrikoira venähtää käydessään puremaan uhriaan kaulaan - ja on melko oudon muotoinen kun vampyyrille suunniteltu animaatio venyttää koiran vartaloa. Melko pelottavan näköinen otus tuo hurmehurtta kyllä muutenkin, ei silti. Hehkuu pimeässä aavamaisesti ja vaeltelee öisin mun pelissä milloin missäkin.


    • Oottekotyhmiä

      Kylläpä te jaksatte valittaa. L O L!

      Sims 4 on paljon parempi kuin Sims 3.

      • EiNoinTyhmiäKuinSä

        Käykö kateeksi kun meillä on myös Sims 3? :)


    • minätaaskait

      Sims 4:ssä on paremmat grafiikat kuin missään edellisessä. Sims 3 oli outo ja ei realistinen.

      • OutoSim

        "Sims 4:ssä on paremmat grafiikat kuin missään edellisessä. Sims 3 oli outo ja ei realistinen. "

        Tosi on. Sims 3 ON outo, kun siinä on rajaton maailma, maailmojenluontityökalu, millä pelaaja voi tehdä ihan omia uusia maailmoja, paljon vapaita rakennettavia tontteja, 3D-kartat, hevosia, talleja ja pelaajan ohjattavat autot. Ei ne oo realistisia! Lisäks Sims 3:a pitää vielä osata pelata ja tietokonekaan ei saa olla mikään triiska.

        Pitää olla kauniita kulisseja mihin ei pääse pelaaja katsomaan läheltä, vähän tontteja ja nekin pieniä, 2D-kartat ja nekin ihan väärin piirretyt, välilatauksia naapuriin mennessä ja koiria ja kissoja joita ei voi pelata ja muutenkin aika vähän mitään järkevää tekemistä. Sitten on realistinen peli, niin kuin Sims 4. Siinä on melkeen kaikki valmiina, eikä tarvii osata paljon mitään. Tietska saa olla ihan mikä pilipali vaan ja aina toimii, leikisti.


      • Anonyymi
        OutoSim kirjoitti:

        "Sims 4:ssä on paremmat grafiikat kuin missään edellisessä. Sims 3 oli outo ja ei realistinen. "

        Tosi on. Sims 3 ON outo, kun siinä on rajaton maailma, maailmojenluontityökalu, millä pelaaja voi tehdä ihan omia uusia maailmoja, paljon vapaita rakennettavia tontteja, 3D-kartat, hevosia, talleja ja pelaajan ohjattavat autot. Ei ne oo realistisia! Lisäks Sims 3:a pitää vielä osata pelata ja tietokonekaan ei saa olla mikään triiska.

        Pitää olla kauniita kulisseja mihin ei pääse pelaaja katsomaan läheltä, vähän tontteja ja nekin pieniä, 2D-kartat ja nekin ihan väärin piirretyt, välilatauksia naapuriin mennessä ja koiria ja kissoja joita ei voi pelata ja muutenkin aika vähän mitään järkevää tekemistä. Sitten on realistinen peli, niin kuin Sims 4. Siinä on melkeen kaikki valmiina, eikä tarvii osata paljon mitään. Tietska saa olla ihan mikä pilipali vaan ja aina toimii, leikisti.

        Olen vähän vanhempaa sims pelaajakuntaa ja täytyy sanoa että oikeassa olet. Tuntuu että sims 4 on lapsille suunnattu..vaikka grafiikatkin ovat paremmat(?) (enpä sanoisi vuosi oli kuitenkin 2013-2014 kun niitä tehtiin muistakaa tämä) peli on niin ontto,niin tylsä jopa lisäosien kanssa ja toiminnot ovat jotenkin niin,lapsekkaita. Vähän innostui tuosta IL-osasta mutta olipas yllätys,sekin pelkkää silkkoa sisältä ja rahastusta. Ilman modeja ja CC kamaa en pystyisi pelaamaan ollenkaan. Tätä ongelmaa ei ole sims 1,2 eikä kolmosen kanssa.
        Toivon että jos se viitonen tulee,se on jotain aivan muuta kun tämä väkerrys(eikä enää lego hiuksia kiitos)


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olen vähän vanhempaa sims pelaajakuntaa ja täytyy sanoa että oikeassa olet. Tuntuu että sims 4 on lapsille suunnattu..vaikka grafiikatkin ovat paremmat(?) (enpä sanoisi vuosi oli kuitenkin 2013-2014 kun niitä tehtiin muistakaa tämä) peli on niin ontto,niin tylsä jopa lisäosien kanssa ja toiminnot ovat jotenkin niin,lapsekkaita. Vähän innostui tuosta IL-osasta mutta olipas yllätys,sekin pelkkää silkkoa sisältä ja rahastusta. Ilman modeja ja CC kamaa en pystyisi pelaamaan ollenkaan. Tätä ongelmaa ei ole sims 1,2 eikä kolmosen kanssa.
        Toivon että jos se viitonen tulee,se on jotain aivan muuta kun tämä väkerrys(eikä enää lego hiuksia kiitos)

        Joo. Ikäsuositus 12 taitaa olla esitetty väärin. (Se on ainakin yleisesti ymmärretty että pitäisi olla yli 12 vuotias pelatakseen nelosta, kun tosiasiallisesti sitä ei ehkä saisi suositella yli 12-vuotiaille.)

        Informoinnissa on ollut muutakin vikaa, mutten mene tällä kertaa yksityiskohtiin niiden paljouden takia. Sims 4:ää on kuitenkin markkinoitu simulaatiopelinä, mikä ostajalle tuo tietynlaisen - ja tässä tapauksessa enimmäkseen väärän - mielikuvan. Minun mielestäni olisi erityisesti tätä versiota pitänyt kuvata parodiaksi tai karikatyyriksi ennen kuin simulaatioksi.

        Kivat graffat kyllä. Olen niistä tykännyt - ja jokunen animaatiokin on minun mielestäni onnistunut. Pelattavaa sisältöä vain ei ole - eikä tule - viereenkään edellisten versioiden vertaa.


    • Hei tietääkö joku miten voi estää muutumasta vampyyriksi??

      • OutoSim

        "Hei tietääkö joku miten voi estää muutumasta vampyyriksi??"

        Kyllä joku tietää.


    • Sims4onparas

      Voinko ostaa lisäosia ennen kuin ostan sims peruspelin

      • OutoSim

        "Voinko ostaa lisäosia ennen kuin ostan sims peruspelin "

        Voit.

        ...
        ...

        (Et kysynyt, joten et luultavasti halua tietää muuta. Kerron siitä huolimatta ettet luultavasti saa lisäreitä asennettua ennen peruspeliä. Netissä ainakin sellaista väitetään ja arvelen sen pitävän paikkansa vaikken ole itse kokeillutkaan. Ehkäpä sinä kokeilet ja kerrot muillekin miten kävi?)


      • Anonyymi
        OutoSim kirjoitti:

        "Voinko ostaa lisäosia ennen kuin ostan sims peruspelin "

        Voit.

        ...
        ...

        (Et kysynyt, joten et luultavasti halua tietää muuta. Kerron siitä huolimatta ettet luultavasti saa lisäreitä asennettua ennen peruspeliä. Netissä ainakin sellaista väitetään ja arvelen sen pitävän paikkansa vaikken ole itse kokeillutkaan. Ehkäpä sinä kokeilet ja kerrot muillekin miten kävi?)

        " ettet luultavasti saa lisäreitä asennettua ennen peruspeliä."
        Olet aivan oikeassa. Lisäosia voi ostaa, jos on rahaa, mutta niillä ei voi pelata, ennen kuin perusosa on asennettu ja päivitetty uusimpaan versioon. Ensin on asennettava perusosa ja sen päivitykset, sen jälkeen voi asentaa lisäosia, jos kiintolevyllä on tarpeeksi tilaa. Sinä ole suvereeni Sim-pelien asentamisessa.


    • Anonyymi

      Hei ihmiset! En voi olla ainoo, jonka mielestä sims 4 on pilattu uuden päivityksen takia! Siis se intro, latausskriini ja alotusnäyttö on ihan KAMALIA!

      • Et ole ainoa. Valtava määrä pelaajia on kanssasi samaa mieltä.


      • Anonyymi
        OutoSim kirjoitti:

        Et ole ainoa. Valtava määrä pelaajia on kanssasi samaa mieltä.

        "Valtava määrä pelaajia on kanssasi samaa mieltä"
        En voi ottaa kantaa, koska olen pelannut vain ja ainoastaan uusinta Sim 4 -versiota. Se päivitti itsensä netin kautta, ennen kuin aloin pelata. Ehtiikö kukaan opettaa minua?


    • Anonyymi

      Muuten ihan kiva peli mutta ärsyttää kun en tiiä miten saan tiskikoneen

      • Anonyymi

        Siellä keittiökoneissahan se on,samassa missä mikrot ynnä muut(ellen väärin muista)


      • Anonyymi

        " miten saan tiskikoneen"
        Minulla ei ole koskaan ollut itselläkään tiskikonetta, joten en osaa sitä kaivata pelissäkään.


    • Anonyymi

      Tosi on. Simit muuttuvat epämääräisiksi kirjaviksi möhkäleiksi, kun ovat alasti. Miksi ihmeessä? Onko suunnittelijalla puuttunut taitoa kuvata alastomia Simejä?
      Sitten aivan toinen juttu. Latasin lisäosan Kaupunkielämää. Aloitusnäkymä ilmoittaa, että Kaupunkielämää on asennettu, mutta en ole huomannut minkäänlaista muutosta ohjelman toimminnassa sen jälkeen, kun asensin Kaupunkielää-lisäosan. Miten lisäosan toiminnat saadaan esiin. Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte. Arvostan kaikkia asiallisia vastauksia. Kiitos jo etu käteen, terveisin Janne.

    • Anonyymi

      Tietääkö kukaan, miten lisäosan ominaisuudet saa otettua käyttöön, sen jälkeen kun lisäosa on asennettu koneeseen. Kyseessä on lisäosa Kaupunkielämää. Sim 4 -ohjelman toiminnassa en ole huomannut mitään lisää.

    • Anonyymi

      Mitä teen kun mun simssissä peruspeli ja osa lisäosasta ei toimi?!🤔 kolme lisäosaa joita voin käyttää......
      Osaako joku auttaa?🧐

      • Anonyymi

        Korjaa peli. Moni taida tajuta mitä tarkoittaa, oletan että rehellisesti ostettu peli originista? Siellä originin pelivalikossa "the sims" on toiminto "korjaa peli" kokeile sitä, yleensä tuo fixaa kaikki ongelmat pelissä.


    • Anonyymi

      Jostain syystä kissat ja koirat lisäosaa ei näy pelin päävalikossa missä muut lisäosat ovat. Se on ollut ennen siellä mutta nyt ei enää. Sitten kun menen storeen ja etsin sieltä sen niin lukee että ”tämä lisäosa ei ole ostettavissa”. Mistä se johtuu?

    • Anonyymi

      Mitä tehdä jos psp ei toimi koodit vaikka ovat toimineet ennen?

    • Anonyymi

      Moi! Mul on sims 4 pleikal mut mun simit ei suostu käyttää tietokonetta mitä mä teen? Ja haluisin vaihtaa niiden työ paikan mut ne ei suostu käyttää tietokonetta

      • Anonyymi

        Miksi simit suostuisivat käyttämään tietokonetta, kun itsekin pelaat pleikalla?

        ...

        ;) Ok... kokeile vaihtaa pöytä ja tuoli pelissä uusiin tai peräti toisenlaisiin, On auttanut joillakin tuohon ongelmaan. (Joku pöytä on netissä kerrotun mukaan myös tunnetusti sopimaton tietskakäyttöön ja se pitää kuulemma vaihtaa ennen kuin onnistuu)

        Jos sattumalta toisessa seivissä samat härpäkkeet toimivat ja toisessa eivät, niin kysymys voi olla korruptoituneesta tallennuksesta. Pelitallennuksetkin kun vioittuvat toisinaan.

        Ellei nuo auta, niin peli kukaties kannattais korjata


    • Anonyymi

      Kun simini ei mene vessaan ja silti se valittaa niin mitä pitäisi tehdä ?

      • Anonyymi

        todennäköinen syy on este kulkureitillä


      • Anonyymi

        Pitää ajatella positiivisesti. Kyseessä on The Sims 4-kokemus, jotka ovat (mainosten perusteella) tosi hienoja!

        Voi ajatella myös sitä mikä pelissä sen kaikesta hienoudesta huolimatta on useimmin pielessä silloin kun simi valittaa - ja ne syyt voi yleensä jossakin määrin arvata. Sinä hallitset, sinä määräät (sanoo mainosteksti) - ja toisinaan myös arvaat silloinkin kun et hallitse tai edes määrää. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä mitä olet tehnyt simillesi, sen asunnolle tai vessalle, mutta aina voi arvella ja ehdotella sitä sun tätä. Esimerkiksi:
        - korjaa vessa
        - tarkista simin kulkureitti. Jos joku kama tukkii tien, se valittaa. (Jos joku muu simi pystyy käyttämään sitä samaa vessaa, niin vika ei ole vessassa vaan jossain muussa)
        - selvitä onko simi viimeisillään raskaana tai muuten vain sekopäisenä
        - lääkitse simiä yhden kerran siltä varalta että se onkin sairas
        - peruuta edelliseen pelitallennukseen, missä simi vielä kykeni käymään vessassa
        - vaihda simi terveeseen (Joo, tosi julmaa - paitsi ettei Sims 4:n simeillä ole tunne-elämää, kipuaistia, ei juuri järkeä, eikä ne kanna kaunaa pelaajaa kohtaan)
        - ellei edelläolevat miellytä, niin anna simin valittaa ja katso mitä tapahtuu jatkossa. Ongelmilla on tapana ratketa aina jollakin tavoin. Ei aina ollenkaan kivasti, mutta ratkeavat kyllä.

        PS. Voi olla myös bugi. Mikään ei bugaa niin paljon kuin Sims 4 nykyään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää ajatella positiivisesti. Kyseessä on The Sims 4-kokemus, jotka ovat (mainosten perusteella) tosi hienoja!

        Voi ajatella myös sitä mikä pelissä sen kaikesta hienoudesta huolimatta on useimmin pielessä silloin kun simi valittaa - ja ne syyt voi yleensä jossakin määrin arvata. Sinä hallitset, sinä määräät (sanoo mainosteksti) - ja toisinaan myös arvaat silloinkin kun et hallitse tai edes määrää. Kukaan ulkopuolinen ei tiedä mitä olet tehnyt simillesi, sen asunnolle tai vessalle, mutta aina voi arvella ja ehdotella sitä sun tätä. Esimerkiksi:
        - korjaa vessa
        - tarkista simin kulkureitti. Jos joku kama tukkii tien, se valittaa. (Jos joku muu simi pystyy käyttämään sitä samaa vessaa, niin vika ei ole vessassa vaan jossain muussa)
        - selvitä onko simi viimeisillään raskaana tai muuten vain sekopäisenä
        - lääkitse simiä yhden kerran siltä varalta että se onkin sairas
        - peruuta edelliseen pelitallennukseen, missä simi vielä kykeni käymään vessassa
        - vaihda simi terveeseen (Joo, tosi julmaa - paitsi ettei Sims 4:n simeillä ole tunne-elämää, kipuaistia, ei juuri järkeä, eikä ne kanna kaunaa pelaajaa kohtaan)
        - ellei edelläolevat miellytä, niin anna simin valittaa ja katso mitä tapahtuu jatkossa. Ongelmilla on tapana ratketa aina jollakin tavoin. Ei aina ollenkaan kivasti, mutta ratkeavat kyllä.

        PS. Voi olla myös bugi. Mikään ei bugaa niin paljon kuin Sims 4 nykyään.

        Jatketaas vielä hiukan lisää ehdotuksia vessakäyntiä välttelevän simin pään kääntämiseksi.
        Varmaan on jo kokeiltukin seuraavat, mutta laitanpa silti näkyviin:
        - pelin korjaaminen. (Auttaa ihmeen usein, vaikkei pelissä tietenkään pitäisi olla mitään vikaa )
        - Modien siirto tilapäisesti sivuun (jos modeja on. Muutoin ei tarvitse). Mikäli ilman modeja peli toimii kuten pitää, niin vika oli modeissa. Siinä tapauksessa ei muuta kuin seulomaan viallinen tai vialliset pois ja vaihtamaan mahdollisesti uudempiin ja/tai korjattuihin versioihin
        - Cache-tiedostojen tyhjennys. (Peli kerää paitsi tarpeellista, myös pelille ja pelaajalle täysin tarpeetonta krääsää, mikä vie vain tilaa koneen muistissa ja pahimmillaan aiheuttaa ongelmia pelin toiminnalle.)


    • Anonyymi

      Alkaa kyllästyttämään todella paljon tämä blm villitys sims tiimissä. Pelkkiä mustien hiuspäivityksiä ollut kuukausi kaupalla(naurettavan ihonväri kitinän jälkeen. Todella vaaleat ja aasialaiset ihot näyttävät edelleen pas*alta). Voisiko JOSKUS korjata niitä muitakin aivan karseita lego hiuksiakin? Vai eikö pysty kun liian "kaukaasialaisia"?
      Tekisivät saman tien jonkun ghetto-packin, kuitenkin haluavat.

      • Anonyymi

        Jahas, uudessa päivityksessä lisää mustien hiuksia. montakohan afroa aikovat vielä lisäillä, kuvottavat kusen keltaiset legohiukset saavat jäädä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jahas, uudessa päivityksessä lisää mustien hiuksia. montakohan afroa aikovat vielä lisäillä, kuvottavat kusen keltaiset legohiukset saavat jäädä..

        Ja muuten lisää tulossa afroja, tiedoitusten mukaan. Sims 4 on kunnon ghettopeli nykyään lol. Onneksi käytän cc. eihän tuota paskaa voisi pelata muuten..


    • Anonyymi

      Ei kerro kuinka kauan kestää että teini Simi kasvaa nuoreksi aikuiseksi

    • Anonyymi

      Tietääkö joku mistä löytää sen peräkärryn alusta jutun peruspelistä

      • Anonyymi

        ???


    • Anonyymi

      tuleeko the sims 4 ilmainen

      • Anonyymi

        18. 10. pitäisi peruspelin tulla ilmaiseksi


    • Anonyymi

      Ostin simssiin lisäosia, ja peli sanoo vain että pitää olla netti yhteys vaikka kun kysyin kaverilta hän sanoi että toimii ihan ilman nitteä, joten miten pystyn pelaamaan ilman nettiä kun olin ladannut jo lisäosan joka vei melkein gigatavun? Pitääkö se ladata jostain muualta uudestaan? Mistä?

    • Ostin sims 4 peliin lisäosan, mutta lisäosa ei ole käytössä ilman nettiä ja en voi yhdistää aina nettiin kun pelaan. Olen kysyn kavereilta ja he ovat sanoneet että he voivat pelata ilman netti joten miten voin? Pitääkö mun ladata se jotenkin toisin uudestaan? Olen ladannut jo lisäosan

      • Anonyymi

        Hmm, nyt täytyy muistella, siitä on aikaa kun pelasin sims 4:sta(niin tylsä) Luulen että kaverisi tarkoittivat "offline" pelaamista. Jos en ihan väärin muista sinun kyllä pitää kirjautua ensiksi originiin mutta voit sitten valita "offline" tilan ja netti pois käytöstä.


    • Anonyymi

      Vanha juttu mutta nyt kaikille ketkä sanoo sims 4:n hinnasta niin nyt se on ilmainen 28.5.2023 saakka! Itsellä on jo ps 4 ja kannettava ladattu ja voi ladata myös kannettavalle siis!

    • Anonyymi

      onko kellään muulla ongelmana että esim simin luonissa ohjaus muuttuu yhtäkkiä tosi nopeaksi eikä muutenkaan tottele ollenkaa. pelaan ps4

      • Anonyymi

        Mulla ei kyllä oo tota ongelmaa🤔 voi toki johtua siitä, että pelaan koneella. Saiskohan asetuksiata vaihdettua ohjauksen/hiiren herkkyyttä?


    • Anonyymi

      Että näin ikkään, ei voitu lisätä esim varkaita takaisin koska se olisi kuulema ollut liian pelottavaa lapsille..nyt siellä on rintojenpoisto arvet teineille ja muuta trans sekoilua. Voi viddu taas..

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      139
      2033
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1918
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1670
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1468
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1158
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe