Tietoa tukkirekan rakenteesta yms?

Jusdus

Mistähän sais tietoa siitä miten se tukkirekka poikkeaa ihan tavallisesta rekkavehkeestä. Tarkoitan, että olen kuullut että tukkirekan perävaunut on jotenkin "kasaan vedettäviä"??Miksi?kääntyy helpommin jossain metsätien päässä?ja siitä "linkutusominaisuudesta".eikö sellaisen yhistelmän voi ajaa ihan solmuun..?mistä mie kaikenlaista tietoa saisin?kirjasto ei paljon kirjallisuutta tarjoa kyseisestä aiheesta..

31

6154

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guug

      Tukkirekkoja (-puoliperävaunuja) ei nykyisin juuri enää näekään.

      Jos tarkoitit puutavaran kuljetukseen tarkoitettuja täysperävaunuja, niin ainakin seuraavat firmat kehuvat sellaisia väsäävänsä:

      http://www.ntm.fi/
      http://www.matec-trailer.com/
      http://www.kaupe.fi/
      http://www.narko.com/factory/index1024.html

      Heinolalainen Weckman Telivaunu Oy lienee myös jonkinmoinen tekijä alalla. WWW-sivuja en kuitenkaan löydä – pitäneekö niin kiirettä hitsaamossa ettei porukka ehdi PC:n ääreen...

      • Jusdus

        Aika vähän noista irtosi vastauksia ongelmiini mutta jotain kuitenkin.. :) joku tukkikuski voisi kertoilla juttuja joka asiasta tai asioista jotain tietäisi. auttaisi neitiä kummasti kun pitäisi jotain tietää ja kokemusta vain ihan tavallisista kappaletavaraautoista. niin rekalla siis tarkoitin kuorma-autoa ja siihen kytkettyä perävaunua, tottahan mie sen tiedän että ne ihan oikeat rekat eli puoliperävaunut on pirun harvinaisia nykyään. venäläiset näkyvät käyttävän..


      • -a-

        Suomalaiset vähemmän niillä tukkiREKOILLA ajelee mutta veli venäläinen täällä itä-Suomessa suhailee niillä kyllä. Ja kalustona yleensä ameriikasta uitettu kermankeltainen International.
        Eikä parane Jykin vaunuja unohtaa, www.jyki.fi


    • jomppe

      kun kärryn saa vedettyä lyhyeksi, niin kuljettaja voi nostaa "lyhyen" kärryn metsään mennessä puukuormaimella tilapäisesti nupin kyytiin jolloin vaikeissa olosuhteissa toimiminen tulee helpommaksi...ja tämähän toimii tietenkin vain tyhjänä. ;) ei tarvi turhaan yrittää peruuttaa ahtailla lansseilla, kun on nykyaikaiset keinot käytössä.

      • Panko-Masa

        Pitkässä kiinteä runkoisessa kärrissä on vielä se verraton etu,että tyhjänä ajellessa voi kärriin ottaa kyytiin toisen tukkirekan,jolloin säästetään polttoaine kuluissa huima summa.


    • sisukas

      noista säädettäväpituisista puutavarakärreistä sen verran, että niiden ideana on pienempi kääntymistilan tarve, kun etu-ja takatelit saadaan lähelle toisiaan. Toinen etu on se, että takimmainen nippu tulee lähemmäs nosturia, jolloin se on mukavampi kuormata ja purkaa. Kiinteärunkoisessa kärrissähän vastaava etu saadaan hydraulisesti siirrettävillä pankoilla. Näyttäisivät nuo jatkettavat kärrit olevan vähenemässä kiinteärunkoisiin nähden, koska tuo kääntyvyysetu ei ole niin merkittävä verrattuna kiinteään kärriin, jossa telien takimmaiset akselit voi tyhjiltään nostaa ilmaan, jolloin kärri tottelee ohjausta nopeammin kulmaan peruutettaessa. Kiinteärunkoinen on hieman kevyempi kuin jatkettava(=enemmän hyötykuormaa), eikä nosturista tarvitse mennä auton koppiin kesken kuormauksen nykäisemään kärriä pitkäksi. Hydraulipankot liikkuvat nosturin hytistä. Lisäksi jatkettavat kärrit ovat joskus talvella nahkeita menemään kasaan, kun lumi tarttuu liukupintoihin.
      Kiinteän kärrin voi linkuttamalla käännettäessä peruuttaa ruttuun samalla tavalla kuin jatkettavan kärrinkin. Toki lyhytkärrinen yhdistelmä hieman pienemmässä tilassa pyörähtää.
      Tuosta että lyhyen kärrin voisi nostaa nosturilla nupin kyytiin....kai se oli vitsiksi tarkoitettu. Puutavaranosturit nostavat puomi pitkänä 1000-1200 kg, 3 metrin etäisyydeltä noin 4000 kg...ei niillä 7-8 tonnin painoista kärriä mihinkään nostella, ainakaan ei nupin kyytiin :)

      • sisukas

        tarkoitti noita pylväsajoon tarkoitettuja vehkeitä, niissähän oikeasti saa tosiaan sen telin nykäistyä nupin kyytiin. Itse kun olen ajellut vain täysperävaunuilla, niin en heti älynnyt että jomppe puhui noista. Sori!


      • KYYTIIN?
        sisukas kirjoitti:

        tarkoitti noita pylväsajoon tarkoitettuja vehkeitä, niissähän oikeasti saa tosiaan sen telin nykäistyä nupin kyytiin. Itse kun olen ajellut vain täysperävaunuilla, niin en heti älynnyt että jomppe puhui noista. Sori!

        juuh


      • sisukas
        KYYTIIN? kirjoitti:

        juuh

        Näin voidaan mielestäni sanoa. Tarkoitus on tietysti eri kuin vetoauton akselin nostaminen ilmaan, mitä sitäkin jotkut sanovat telin kyytiin ottamiseksi. Mutta toivottavasti itse asia tuli jusdukselle selväksi.


      • jomppe
        sisukas kirjoitti:

        tarkoitti noita pylväsajoon tarkoitettuja vehkeitä, niissähän oikeasti saa tosiaan sen telin nykäistyä nupin kyytiin. Itse kun olen ajellut vain täysperävaunuilla, niin en heti älynnyt että jomppe puhui noista. Sori!

        bingo! ois pitäny muotoilla asia hieman selkeämmin, mut kiireessä tuli siansaksaa.. ;) joo siinä vois kuormain sanoa että "niuh" jos alkais kovin painavaa nostelloon...


      • Jusdus
        sisukas kirjoitti:

        Näin voidaan mielestäni sanoa. Tarkoitus on tietysti eri kuin vetoauton akselin nostaminen ilmaan, mitä sitäkin jotkut sanovat telin kyytiin ottamiseksi. Mutta toivottavasti itse asia tuli jusdukselle selväksi.

        Kyllä mie olen kärryillä


      • Nostattaja

        >Puutavaranosturit nostavat puomi pitkänä
        >1000-1200 kg, 3 metrin etäisyydeltä noin
        >4000 kg...ei niillä 7-8 tonnin painoista
        >kärriä mihinkään nostella, ainakaan ei
        >nupin kyytiin :)

        Pitää laittaa vähäsen järeämpi hiioppi! Vaikkapa tällainen:
        http://80.20.222.23/ENG/Product_F1000AXP.lasso

        Olin veneineni mukana 23.10., kun juuri tuollaisella Fassi F1000AXP:llä nostettiin kuusi venettä maihin. Nostokyky mukavaa 85-90 tonnimetrin luokkaa; siinä nousevat 8-tonniset teräsveneetkin vielä yli 10 metrin varrella!Nousisi 7-8 tonnin puutavarakärrykin...

        Toisaalta: veisihän tuo omalla painollaan muutaman kuution verran hyötykuormaakin pienemmäksi.


    • Jusdus

      Alkaa mullekin aukenemaan jutun juoni :D mutta että kyytiin nostaa..hmm

      • Kajaus

        Katsoppas kun useimmissa kuorma-autoissa on telinnostin ja tällä telinnostimella voidaan nostaa vetoauton sekä perävaunun molemmat telit vetoauton kyytiin.Joko selkes???


      • Jusdus
        Kajaus kirjoitti:

        Katsoppas kun useimmissa kuorma-autoissa on telinnostin ja tällä telinnostimella voidaan nostaa vetoauton sekä perävaunun molemmat telit vetoauton kyytiin.Joko selkes???

        Jo vain


      • sisukas
        Kajaus kirjoitti:

        Katsoppas kun useimmissa kuorma-autoissa on telinnostin ja tällä telinnostimella voidaan nostaa vetoauton sekä perävaunun molemmat telit vetoauton kyytiin.Joko selkes???

        tuo oli tietysti höpöä


      • ylös
        sisukas kirjoitti:

        tuo oli tietysti höpöä

        Mää rupeen autokuskiks heti, kun joku keksii sellasen telirakenten, et molemmat teliakselit voi nostaa yhtäaikaa ylös.


      • Kiiruna
        ylös kirjoitti:

        Mää rupeen autokuskiks heti, kun joku keksii sellasen telirakenten, et molemmat teliakselit voi nostaa yhtäaikaa ylös.

        Löytyyhän sellainen nostin,paikallinen hinausliikkeen hinuri nosti komiasti veturini perseen ilmaan,nousi vetoakseli,takateli sekä viel kääntyvä etuteli,joten tervetuloa rekkahommiin.


    • Jusdus

      Käyttääkö kukaan enää puoliperävaunuja? Ja miksi jos käyttää? Onko niissä tukkirekoissa ihan oikeasti hiekoittimet?

      • sisukas

        joo aika vähänhän noilla puoliperävaunuilla puuta nykyisin suomessa ajetaan, itärajan pinnassa niitä liikkuu jonkin verran, tuovat venäjän puuta imatralle ja joutsenoon ja vähän muuallekin. Näissä vehkeissähän ei ole nosturia mukana, vaan kuorma tehdään muulla kuormauslaitteella metsässä tai välivarastolla. Ja kyytiin sopii kaksi tukki- tai rankanippua. Onhan tuollaisen yhdistelmän hinta reilusti halvempi kuin normaalin täysperävaunuajokin nostureineen, mutta kantavuus on pienempi ja sopii lähinnä välivarastoilta tehtaalle ajoon.
        Eri asia on sitten pylväsajoon tarkoitetut puoliperävaunuajokit, joissa on järeä nosturi asennettu hytin taakse. Puupylväiden käyttö lienee nykyisin vähäisempää kuin ennen, mutta kyllä näitä ajokkeja jonkin verran liikenteessä pyörii.
        Hiekoittimiahan puuautoissa on jonkin verran...mitähän arvioisin...ehkä joka toisessa nykyisin? Suomessa yleisin on Alucarin valmistama, jossa sähkömoottorin pyörittämä rulla varistaa vetopyörien eteen hiekoitusmursketta, kun hytissä painaa nappia. Murskaa tulee siis aina vakiomäärä ajonopeudesta riippumatta. Kesäksi murskesäilöt voi ottaa pois kolhiintumasta. Säiliöön mahtuu mursketta satakunta litraa. Itse tykkään kyllä noista vehkeistä, säästävät monesti ketjuttamiselta ja mukavia liukkaissa risteyksissä ja noin. Mutta onhan niissä se täyttämisen vaiva, kun ei tyhjällä hiekoittimella tee mitään :). Aikaisemmissa malleissa murske tahtoi holvaantua ja jäätyä klimpeiksi, jolloin murskeen sekaan laitettiin suolaa tai glykolia, mutta nykyisin hiekoittimiin saa sähkölämmitysvastuksen, joka vähentää noita ongelmia. Tärkeää kuitenkin on, että säiliö täytetään kuivalla murskeella.


      • Ajuri
        sisukas kirjoitti:

        joo aika vähänhän noilla puoliperävaunuilla puuta nykyisin suomessa ajetaan, itärajan pinnassa niitä liikkuu jonkin verran, tuovat venäjän puuta imatralle ja joutsenoon ja vähän muuallekin. Näissä vehkeissähän ei ole nosturia mukana, vaan kuorma tehdään muulla kuormauslaitteella metsässä tai välivarastolla. Ja kyytiin sopii kaksi tukki- tai rankanippua. Onhan tuollaisen yhdistelmän hinta reilusti halvempi kuin normaalin täysperävaunuajokin nostureineen, mutta kantavuus on pienempi ja sopii lähinnä välivarastoilta tehtaalle ajoon.
        Eri asia on sitten pylväsajoon tarkoitetut puoliperävaunuajokit, joissa on järeä nosturi asennettu hytin taakse. Puupylväiden käyttö lienee nykyisin vähäisempää kuin ennen, mutta kyllä näitä ajokkeja jonkin verran liikenteessä pyörii.
        Hiekoittimiahan puuautoissa on jonkin verran...mitähän arvioisin...ehkä joka toisessa nykyisin? Suomessa yleisin on Alucarin valmistama, jossa sähkömoottorin pyörittämä rulla varistaa vetopyörien eteen hiekoitusmursketta, kun hytissä painaa nappia. Murskaa tulee siis aina vakiomäärä ajonopeudesta riippumatta. Kesäksi murskesäilöt voi ottaa pois kolhiintumasta. Säiliöön mahtuu mursketta satakunta litraa. Itse tykkään kyllä noista vehkeistä, säästävät monesti ketjuttamiselta ja mukavia liukkaissa risteyksissä ja noin. Mutta onhan niissä se täyttämisen vaiva, kun ei tyhjällä hiekoittimella tee mitään :). Aikaisemmissa malleissa murske tahtoi holvaantua ja jäätyä klimpeiksi, jolloin murskeen sekaan laitettiin suolaa tai glykolia, mutta nykyisin hiekoittimiin saa sähkölämmitysvastuksen, joka vähentää noita ongelmia. Tärkeää kuitenkin on, että säiliö täytetään kuivalla murskeella.

        Tehdasalueilla ajetaan lähes poikkeuksitta puoliperä-yhdistelmillä puut.


    • Jusdus

      Kuinka kuormankiristimet toimii?

      • toemii

        ilmalla, öljyllä, mekaanisesti... ylleensä ilmala???


      • sisukas

        Pankkoja ne ovat meilläpäin, jossain puhutaan myös karikoista kun tarkoitetaan pankkoja. Ja se pystyosa yksinään on tolppa. Paineilmalla nuo kuormankiristimet yleensä toimivat, jarrukelloa vastaava vehje (jarrukelloja ne ovatkin) vetää liinaa/ketjua lyhyemmälle sitä mukaa kun puut asettuvat ja löysää tulee. On myös jousivoimalla kiristäviä, vipuvarrella vedetään rullassa oleva jousi tiukalle, ja se vetää löysät pois ajon aikana. Muitakin systeemeitä löytyy, mutta harvemmin, esim. exte valmisti joskus systeemiä, jossa tolppien päistä tuli ulos teräspannat, jotka tarttuivat toisiinsa kuorman päällä ja puristuivat sitten nippua vasten (paineilmakäyttöiset). Käytössä en ole noita suomessa nähnyt, ja epäilen, etteivät edes täytä kuormansidonnan vaatimuksia.


    • Jusdus

      Millainen öljyntorjuntavarustus pittää olla mukana, kun eikös siellä ole aina olemassa riski että hydrauliöljyt tms. pukkaa pihalle kauniin luonnon keskellä?

      • sisukas

        No puutavara-autoissa useimmilla varmaan useimmilla on mukana öljynimeytysmattoa. Se on mukavampaa käyttää kuin turve ja menee pienempään tilaan. Matto imee öljyä mutta ei vettä. Useimmilla on käytössä biohajoavat öljyt, joko synteettiset tai kasviöljypohjaiset. Mitään isoa katastrofia ei niillä saa aikaan jos nyt ei ihan kaivon viereen niitä valuta. Jos jossain herkässä paikassa öljyvahinko sattuu, lapioidaan öljyinen maa/lumi jätesäkkeihin. Öljyiset maat ja matot toimitetaan sitten eteenpäin ongelmajätteisiin.
        Tavallisessa letkurikossa, jolloin puomistossa oleva letku pettää, ei maahan mene litraa paria enempää öljyä. Hätäseis-napilla saa auton moottorin pysäytettyä, jolloin öljyn tulokin loppuu. Suurin öljyvahinko sattuu, kun auton alla oleva paine- tai paluuletku pettää, jolloin vahingon huomaa vasta kun nosturi lakkaa toimimasta. Silloin on jo lähes kaikki hydrauliikkaöljy tiellä, eli 100-150 litraa. Harvemmin noita onneksi sattuu.


      • Pankk0
        sisukas kirjoitti:

        No puutavara-autoissa useimmilla varmaan useimmilla on mukana öljynimeytysmattoa. Se on mukavampaa käyttää kuin turve ja menee pienempään tilaan. Matto imee öljyä mutta ei vettä. Useimmilla on käytössä biohajoavat öljyt, joko synteettiset tai kasviöljypohjaiset. Mitään isoa katastrofia ei niillä saa aikaan jos nyt ei ihan kaivon viereen niitä valuta. Jos jossain herkässä paikassa öljyvahinko sattuu, lapioidaan öljyinen maa/lumi jätesäkkeihin. Öljyiset maat ja matot toimitetaan sitten eteenpäin ongelmajätteisiin.
        Tavallisessa letkurikossa, jolloin puomistossa oleva letku pettää, ei maahan mene litraa paria enempää öljyä. Hätäseis-napilla saa auton moottorin pysäytettyä, jolloin öljyn tulokin loppuu. Suurin öljyvahinko sattuu, kun auton alla oleva paine- tai paluuletku pettää, jolloin vahingon huomaa vasta kun nosturi lakkaa toimimasta. Silloin on jo lähes kaikki hydrauliikkaöljy tiellä, eli 100-150 litraa. Harvemmin noita onneksi sattuu.

        Sisukas taitaa olla ainoa täällä jolla kokemusta. Olen kuullut että ennen tukkiautot vierittivät kuormat ranta luiskalta suoraan järveen siihen sopivissa paikoissa, pitäneekö paikkansa?


    • Jusdus

      ..kaikille tukkiautoasioissa valaisseille :) tai jos ei kumartaa ni niiailee ainakin. kiitoskiitos sisukas sun muut

    • KyrväkäsPeräLissu

      Jokos täysperä julleilla on ratin mukaan kääntyvät peruutuspeilit ? On meinaan helppo peruuttaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. voitaisiinko unohtaa se sotku?

      Olisiko mahdollista aloittaa puhtaalta pöydältä vielä? Ikävä sua ****
      Ikävä
      60
      4335
    2. Oisko se tosi paha

      Jos haluaisinkin susta ennen kaikkea seksiä? Nainen
      Ikävä
      85
      2882
    3. Huomenta ja hyvää tiistaita

      Huomenta ja hyvää tiistaita. ❄️🐺☕❄️
      Ikävä
      89
      2151
    4. Milloin nainen saan sinut?

      Kanssani eroottisiin hetkiin? Tiedät ja tunnet kovan haluni, hellyyden myös. Onko vastauksesi edelleen, että en tiedä, e
      Ikävä
      11
      1482
    5. Ovatko persut tehneet jo päätöksen ulkopolitiikastaan?

      Persujen olisi hallituspuolueena syytä tehdä jo päätöksiä siitä, aikovatko he olla pro-Ukraina vai pro-Trump eli pro-Put
      Perussuomalaiset
      178
      1354
    6. Jee! Palsta toimii jälleen!

      Viestiarkisto näkyy ja kaikki pelittää. Tätä on odotettu, vaikka ei tässä mitään odotettavaa ole ollut.
      Sinkut
      23
      1276
    7. Haluan että tiedät tämän

      Jos luet täällä. En ole sinulle vihainen, vaikka asiat menivät niinkuin menivät. Ajattelin, että et tykkää minusta, jonk
      Ikävä
      84
      1224
    8. Mitä olen antanut sinulle?

      Mitä olet antanut minulle?
      Suhteet
      26
      1109
    9. A, teksteistäni löydät itsesi

      jos luet tarkkaan. Vain epäsuorasti voin tunteeni myöntää, en halua minkään rikki menevän. Kaipaan sinua ja odotan näkem
      Ikävä
      17
      1099
    10. Oletko sinä lähellä?

      Tutkassani väräjää siihen malliin, pitääkö poistua mestoilta?
      Ikävä
      12
      1099
    Aihe