Tietoa tukkirekan rakenteesta yms?

Jusdus

Mistähän sais tietoa siitä miten se tukkirekka poikkeaa ihan tavallisesta rekkavehkeestä. Tarkoitan, että olen kuullut että tukkirekan perävaunut on jotenkin "kasaan vedettäviä"??Miksi?kääntyy helpommin jossain metsätien päässä?ja siitä "linkutusominaisuudesta".eikö sellaisen yhistelmän voi ajaa ihan solmuun..?mistä mie kaikenlaista tietoa saisin?kirjasto ei paljon kirjallisuutta tarjoa kyseisestä aiheesta..

31

5905

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Guug

      Tukkirekkoja (-puoliperävaunuja) ei nykyisin juuri enää näekään.

      Jos tarkoitit puutavaran kuljetukseen tarkoitettuja täysperävaunuja, niin ainakin seuraavat firmat kehuvat sellaisia väsäävänsä:

      http://www.ntm.fi/
      http://www.matec-trailer.com/
      http://www.kaupe.fi/
      http://www.narko.com/factory/index1024.html

      Heinolalainen Weckman Telivaunu Oy lienee myös jonkinmoinen tekijä alalla. WWW-sivuja en kuitenkaan löydä – pitäneekö niin kiirettä hitsaamossa ettei porukka ehdi PC:n ääreen...

      • Jusdus

        Aika vähän noista irtosi vastauksia ongelmiini mutta jotain kuitenkin.. :) joku tukkikuski voisi kertoilla juttuja joka asiasta tai asioista jotain tietäisi. auttaisi neitiä kummasti kun pitäisi jotain tietää ja kokemusta vain ihan tavallisista kappaletavaraautoista. niin rekalla siis tarkoitin kuorma-autoa ja siihen kytkettyä perävaunua, tottahan mie sen tiedän että ne ihan oikeat rekat eli puoliperävaunut on pirun harvinaisia nykyään. venäläiset näkyvät käyttävän..


      • -a-

        Suomalaiset vähemmän niillä tukkiREKOILLA ajelee mutta veli venäläinen täällä itä-Suomessa suhailee niillä kyllä. Ja kalustona yleensä ameriikasta uitettu kermankeltainen International.
        Eikä parane Jykin vaunuja unohtaa, www.jyki.fi


    • jomppe

      kun kärryn saa vedettyä lyhyeksi, niin kuljettaja voi nostaa "lyhyen" kärryn metsään mennessä puukuormaimella tilapäisesti nupin kyytiin jolloin vaikeissa olosuhteissa toimiminen tulee helpommaksi...ja tämähän toimii tietenkin vain tyhjänä. ;) ei tarvi turhaan yrittää peruuttaa ahtailla lansseilla, kun on nykyaikaiset keinot käytössä.

      • Panko-Masa

        Pitkässä kiinteä runkoisessa kärrissä on vielä se verraton etu,että tyhjänä ajellessa voi kärriin ottaa kyytiin toisen tukkirekan,jolloin säästetään polttoaine kuluissa huima summa.


    • sisukas

      noista säädettäväpituisista puutavarakärreistä sen verran, että niiden ideana on pienempi kääntymistilan tarve, kun etu-ja takatelit saadaan lähelle toisiaan. Toinen etu on se, että takimmainen nippu tulee lähemmäs nosturia, jolloin se on mukavampi kuormata ja purkaa. Kiinteärunkoisessa kärrissähän vastaava etu saadaan hydraulisesti siirrettävillä pankoilla. Näyttäisivät nuo jatkettavat kärrit olevan vähenemässä kiinteärunkoisiin nähden, koska tuo kääntyvyysetu ei ole niin merkittävä verrattuna kiinteään kärriin, jossa telien takimmaiset akselit voi tyhjiltään nostaa ilmaan, jolloin kärri tottelee ohjausta nopeammin kulmaan peruutettaessa. Kiinteärunkoinen on hieman kevyempi kuin jatkettava(=enemmän hyötykuormaa), eikä nosturista tarvitse mennä auton koppiin kesken kuormauksen nykäisemään kärriä pitkäksi. Hydraulipankot liikkuvat nosturin hytistä. Lisäksi jatkettavat kärrit ovat joskus talvella nahkeita menemään kasaan, kun lumi tarttuu liukupintoihin.
      Kiinteän kärrin voi linkuttamalla käännettäessä peruuttaa ruttuun samalla tavalla kuin jatkettavan kärrinkin. Toki lyhytkärrinen yhdistelmä hieman pienemmässä tilassa pyörähtää.
      Tuosta että lyhyen kärrin voisi nostaa nosturilla nupin kyytiin....kai se oli vitsiksi tarkoitettu. Puutavaranosturit nostavat puomi pitkänä 1000-1200 kg, 3 metrin etäisyydeltä noin 4000 kg...ei niillä 7-8 tonnin painoista kärriä mihinkään nostella, ainakaan ei nupin kyytiin :)

      • sisukas

        tarkoitti noita pylväsajoon tarkoitettuja vehkeitä, niissähän oikeasti saa tosiaan sen telin nykäistyä nupin kyytiin. Itse kun olen ajellut vain täysperävaunuilla, niin en heti älynnyt että jomppe puhui noista. Sori!


      • KYYTIIN?
        sisukas kirjoitti:

        tarkoitti noita pylväsajoon tarkoitettuja vehkeitä, niissähän oikeasti saa tosiaan sen telin nykäistyä nupin kyytiin. Itse kun olen ajellut vain täysperävaunuilla, niin en heti älynnyt että jomppe puhui noista. Sori!

        juuh


      • sisukas
        KYYTIIN? kirjoitti:

        juuh

        Näin voidaan mielestäni sanoa. Tarkoitus on tietysti eri kuin vetoauton akselin nostaminen ilmaan, mitä sitäkin jotkut sanovat telin kyytiin ottamiseksi. Mutta toivottavasti itse asia tuli jusdukselle selväksi.


      • jomppe
        sisukas kirjoitti:

        tarkoitti noita pylväsajoon tarkoitettuja vehkeitä, niissähän oikeasti saa tosiaan sen telin nykäistyä nupin kyytiin. Itse kun olen ajellut vain täysperävaunuilla, niin en heti älynnyt että jomppe puhui noista. Sori!

        bingo! ois pitäny muotoilla asia hieman selkeämmin, mut kiireessä tuli siansaksaa.. ;) joo siinä vois kuormain sanoa että "niuh" jos alkais kovin painavaa nostelloon...


      • Jusdus
        sisukas kirjoitti:

        Näin voidaan mielestäni sanoa. Tarkoitus on tietysti eri kuin vetoauton akselin nostaminen ilmaan, mitä sitäkin jotkut sanovat telin kyytiin ottamiseksi. Mutta toivottavasti itse asia tuli jusdukselle selväksi.

        Kyllä mie olen kärryillä


      • Nostattaja

        >Puutavaranosturit nostavat puomi pitkänä
        >1000-1200 kg, 3 metrin etäisyydeltä noin
        >4000 kg...ei niillä 7-8 tonnin painoista
        >kärriä mihinkään nostella, ainakaan ei
        >nupin kyytiin :)

        Pitää laittaa vähäsen järeämpi hiioppi! Vaikkapa tällainen:
        http://80.20.222.23/ENG/Product_F1000AXP.lasso

        Olin veneineni mukana 23.10., kun juuri tuollaisella Fassi F1000AXP:llä nostettiin kuusi venettä maihin. Nostokyky mukavaa 85-90 tonnimetrin luokkaa; siinä nousevat 8-tonniset teräsveneetkin vielä yli 10 metrin varrella!Nousisi 7-8 tonnin puutavarakärrykin...

        Toisaalta: veisihän tuo omalla painollaan muutaman kuution verran hyötykuormaakin pienemmäksi.


    • Jusdus

      Alkaa mullekin aukenemaan jutun juoni :D mutta että kyytiin nostaa..hmm

      • Kajaus

        Katsoppas kun useimmissa kuorma-autoissa on telinnostin ja tällä telinnostimella voidaan nostaa vetoauton sekä perävaunun molemmat telit vetoauton kyytiin.Joko selkes???


      • Jusdus
        Kajaus kirjoitti:

        Katsoppas kun useimmissa kuorma-autoissa on telinnostin ja tällä telinnostimella voidaan nostaa vetoauton sekä perävaunun molemmat telit vetoauton kyytiin.Joko selkes???

        Jo vain


      • sisukas
        Kajaus kirjoitti:

        Katsoppas kun useimmissa kuorma-autoissa on telinnostin ja tällä telinnostimella voidaan nostaa vetoauton sekä perävaunun molemmat telit vetoauton kyytiin.Joko selkes???

        tuo oli tietysti höpöä


      • ylös
        sisukas kirjoitti:

        tuo oli tietysti höpöä

        Mää rupeen autokuskiks heti, kun joku keksii sellasen telirakenten, et molemmat teliakselit voi nostaa yhtäaikaa ylös.


      • Kiiruna
        ylös kirjoitti:

        Mää rupeen autokuskiks heti, kun joku keksii sellasen telirakenten, et molemmat teliakselit voi nostaa yhtäaikaa ylös.

        Löytyyhän sellainen nostin,paikallinen hinausliikkeen hinuri nosti komiasti veturini perseen ilmaan,nousi vetoakseli,takateli sekä viel kääntyvä etuteli,joten tervetuloa rekkahommiin.


    • Jusdus

      Käyttääkö kukaan enää puoliperävaunuja? Ja miksi jos käyttää? Onko niissä tukkirekoissa ihan oikeasti hiekoittimet?

      • sisukas

        joo aika vähänhän noilla puoliperävaunuilla puuta nykyisin suomessa ajetaan, itärajan pinnassa niitä liikkuu jonkin verran, tuovat venäjän puuta imatralle ja joutsenoon ja vähän muuallekin. Näissä vehkeissähän ei ole nosturia mukana, vaan kuorma tehdään muulla kuormauslaitteella metsässä tai välivarastolla. Ja kyytiin sopii kaksi tukki- tai rankanippua. Onhan tuollaisen yhdistelmän hinta reilusti halvempi kuin normaalin täysperävaunuajokin nostureineen, mutta kantavuus on pienempi ja sopii lähinnä välivarastoilta tehtaalle ajoon.
        Eri asia on sitten pylväsajoon tarkoitetut puoliperävaunuajokit, joissa on järeä nosturi asennettu hytin taakse. Puupylväiden käyttö lienee nykyisin vähäisempää kuin ennen, mutta kyllä näitä ajokkeja jonkin verran liikenteessä pyörii.
        Hiekoittimiahan puuautoissa on jonkin verran...mitähän arvioisin...ehkä joka toisessa nykyisin? Suomessa yleisin on Alucarin valmistama, jossa sähkömoottorin pyörittämä rulla varistaa vetopyörien eteen hiekoitusmursketta, kun hytissä painaa nappia. Murskaa tulee siis aina vakiomäärä ajonopeudesta riippumatta. Kesäksi murskesäilöt voi ottaa pois kolhiintumasta. Säiliöön mahtuu mursketta satakunta litraa. Itse tykkään kyllä noista vehkeistä, säästävät monesti ketjuttamiselta ja mukavia liukkaissa risteyksissä ja noin. Mutta onhan niissä se täyttämisen vaiva, kun ei tyhjällä hiekoittimella tee mitään :). Aikaisemmissa malleissa murske tahtoi holvaantua ja jäätyä klimpeiksi, jolloin murskeen sekaan laitettiin suolaa tai glykolia, mutta nykyisin hiekoittimiin saa sähkölämmitysvastuksen, joka vähentää noita ongelmia. Tärkeää kuitenkin on, että säiliö täytetään kuivalla murskeella.


      • Ajuri
        sisukas kirjoitti:

        joo aika vähänhän noilla puoliperävaunuilla puuta nykyisin suomessa ajetaan, itärajan pinnassa niitä liikkuu jonkin verran, tuovat venäjän puuta imatralle ja joutsenoon ja vähän muuallekin. Näissä vehkeissähän ei ole nosturia mukana, vaan kuorma tehdään muulla kuormauslaitteella metsässä tai välivarastolla. Ja kyytiin sopii kaksi tukki- tai rankanippua. Onhan tuollaisen yhdistelmän hinta reilusti halvempi kuin normaalin täysperävaunuajokin nostureineen, mutta kantavuus on pienempi ja sopii lähinnä välivarastoilta tehtaalle ajoon.
        Eri asia on sitten pylväsajoon tarkoitetut puoliperävaunuajokit, joissa on järeä nosturi asennettu hytin taakse. Puupylväiden käyttö lienee nykyisin vähäisempää kuin ennen, mutta kyllä näitä ajokkeja jonkin verran liikenteessä pyörii.
        Hiekoittimiahan puuautoissa on jonkin verran...mitähän arvioisin...ehkä joka toisessa nykyisin? Suomessa yleisin on Alucarin valmistama, jossa sähkömoottorin pyörittämä rulla varistaa vetopyörien eteen hiekoitusmursketta, kun hytissä painaa nappia. Murskaa tulee siis aina vakiomäärä ajonopeudesta riippumatta. Kesäksi murskesäilöt voi ottaa pois kolhiintumasta. Säiliöön mahtuu mursketta satakunta litraa. Itse tykkään kyllä noista vehkeistä, säästävät monesti ketjuttamiselta ja mukavia liukkaissa risteyksissä ja noin. Mutta onhan niissä se täyttämisen vaiva, kun ei tyhjällä hiekoittimella tee mitään :). Aikaisemmissa malleissa murske tahtoi holvaantua ja jäätyä klimpeiksi, jolloin murskeen sekaan laitettiin suolaa tai glykolia, mutta nykyisin hiekoittimiin saa sähkölämmitysvastuksen, joka vähentää noita ongelmia. Tärkeää kuitenkin on, että säiliö täytetään kuivalla murskeella.

        Tehdasalueilla ajetaan lähes poikkeuksitta puoliperä-yhdistelmillä puut.


    • Jusdus

      Kuinka kuormankiristimet toimii?

      • toemii

        ilmalla, öljyllä, mekaanisesti... ylleensä ilmala???


      • sisukas

        Pankkoja ne ovat meilläpäin, jossain puhutaan myös karikoista kun tarkoitetaan pankkoja. Ja se pystyosa yksinään on tolppa. Paineilmalla nuo kuormankiristimet yleensä toimivat, jarrukelloa vastaava vehje (jarrukelloja ne ovatkin) vetää liinaa/ketjua lyhyemmälle sitä mukaa kun puut asettuvat ja löysää tulee. On myös jousivoimalla kiristäviä, vipuvarrella vedetään rullassa oleva jousi tiukalle, ja se vetää löysät pois ajon aikana. Muitakin systeemeitä löytyy, mutta harvemmin, esim. exte valmisti joskus systeemiä, jossa tolppien päistä tuli ulos teräspannat, jotka tarttuivat toisiinsa kuorman päällä ja puristuivat sitten nippua vasten (paineilmakäyttöiset). Käytössä en ole noita suomessa nähnyt, ja epäilen, etteivät edes täytä kuormansidonnan vaatimuksia.


    • Jusdus

      Millainen öljyntorjuntavarustus pittää olla mukana, kun eikös siellä ole aina olemassa riski että hydrauliöljyt tms. pukkaa pihalle kauniin luonnon keskellä?

      • sisukas

        No puutavara-autoissa useimmilla varmaan useimmilla on mukana öljynimeytysmattoa. Se on mukavampaa käyttää kuin turve ja menee pienempään tilaan. Matto imee öljyä mutta ei vettä. Useimmilla on käytössä biohajoavat öljyt, joko synteettiset tai kasviöljypohjaiset. Mitään isoa katastrofia ei niillä saa aikaan jos nyt ei ihan kaivon viereen niitä valuta. Jos jossain herkässä paikassa öljyvahinko sattuu, lapioidaan öljyinen maa/lumi jätesäkkeihin. Öljyiset maat ja matot toimitetaan sitten eteenpäin ongelmajätteisiin.
        Tavallisessa letkurikossa, jolloin puomistossa oleva letku pettää, ei maahan mene litraa paria enempää öljyä. Hätäseis-napilla saa auton moottorin pysäytettyä, jolloin öljyn tulokin loppuu. Suurin öljyvahinko sattuu, kun auton alla oleva paine- tai paluuletku pettää, jolloin vahingon huomaa vasta kun nosturi lakkaa toimimasta. Silloin on jo lähes kaikki hydrauliikkaöljy tiellä, eli 100-150 litraa. Harvemmin noita onneksi sattuu.


      • Pankk0
        sisukas kirjoitti:

        No puutavara-autoissa useimmilla varmaan useimmilla on mukana öljynimeytysmattoa. Se on mukavampaa käyttää kuin turve ja menee pienempään tilaan. Matto imee öljyä mutta ei vettä. Useimmilla on käytössä biohajoavat öljyt, joko synteettiset tai kasviöljypohjaiset. Mitään isoa katastrofia ei niillä saa aikaan jos nyt ei ihan kaivon viereen niitä valuta. Jos jossain herkässä paikassa öljyvahinko sattuu, lapioidaan öljyinen maa/lumi jätesäkkeihin. Öljyiset maat ja matot toimitetaan sitten eteenpäin ongelmajätteisiin.
        Tavallisessa letkurikossa, jolloin puomistossa oleva letku pettää, ei maahan mene litraa paria enempää öljyä. Hätäseis-napilla saa auton moottorin pysäytettyä, jolloin öljyn tulokin loppuu. Suurin öljyvahinko sattuu, kun auton alla oleva paine- tai paluuletku pettää, jolloin vahingon huomaa vasta kun nosturi lakkaa toimimasta. Silloin on jo lähes kaikki hydrauliikkaöljy tiellä, eli 100-150 litraa. Harvemmin noita onneksi sattuu.

        Sisukas taitaa olla ainoa täällä jolla kokemusta. Olen kuullut että ennen tukkiautot vierittivät kuormat ranta luiskalta suoraan järveen siihen sopivissa paikoissa, pitäneekö paikkansa?


    • Jusdus

      ..kaikille tukkiautoasioissa valaisseille :) tai jos ei kumartaa ni niiailee ainakin. kiitoskiitos sisukas sun muut

    • KyrväkäsPeräLissu

      Jokos täysperä julleilla on ratin mukaan kääntyvät peruutuspeilit ? On meinaan helppo peruuttaa.

      • Ajetaanko-Nykimällä

        Miksi tikkukyyti on niin usein kumossa??


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      56
      861
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe