Paras hirvipatruuna?

@#&₩£{

Mikä olisi paras hirvipatruuna kal .308? Eli tehdaspatruuna, itse en lataile..

Norma oryx?
Lapua naturalis?
Lapua mega?
Joku muu?

Kertokaa hyviä ja huonoja puolia ja kokemuksia

8

2679

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Osuma ratkaisee

      Näissä on kahta filosofiaa. Joko hidas ja raskas luoti tai sitten kevyt ja nopea. Kummallakin on etunsa ja haittansa. Kolmenollakasilla ei voi valita tehokkainta yhdistelmää eli nopeaa ja raskasta.

      Osumapaikka kuitenkin ratkaisee enemmän kuin luodin rakenne tai muut pikkuseikat.

    • kalmenollakosi

      NykyNatu on hyvinkin notkeaniskainen, lyijyttömyydestäkin sille pojot. Älä ammu pitkään matkaan kolmenollakasilla ja tylppäpäällä.

    • 308

      Siirryin Lapuan Naturalikseen heti kun se tuli markkinoille. Luoti on ottanut joka kerta oikean muotonsa osuessaan hirveen. Erinomainen patruuna.

    • on-noin---

      se on se joku muu,,eli barnes tsx tai ttsx

      • Ruger

        Itsellä on kokemusta Barnessista kalipeissa .30 , .375 ja .458 ja hyvin on toiminut kaikissa. Hyvä ja tarkka kuula.


    • kuparisydän

      Naturalis on varmaan paras mutta kallein. Joku vuosi sitten lehdissä oli noiden luotien testejä joissa niitä on ammuttu märkiin sanomalehtiin ja välissä on ollut vaneri simuloimassa luuta. Noissa testeissä "luun" ja sen jälkeen vielä hirven keuhkotkin olisivat läpäisseet nuo kupariluodit.

      Lyijysydämiset luodit nekin missä vaippa on kiinni lyisydämessä menettivät painoaan "luu" osumasta kun massiiviluodit pysyivät ehjänä ja läpäisy oli riittävä. Itse ostan noita kupariluoteja nimenomaan tuon luiden läpäisy kyvyn vuoksi. Ei minulla tietysti ole tarkoitus hirveä lapaan ampua mutta ainakin jos käy huono tuuri hirvi kaatuu todennäköisemmin kuin lyijyluodilla.

      • 10plus9

        lyijyluotejakin on monenlaisia, paremmissa on lyijy kemiallisesti sidottu vaippaan ja siinä jäämäpaino pysyy korkeana. Esimerkiksi norma oryx.
        Lapuan mega ja sakon hammerheadissa taas ei ole vastaavaa lukitusta niin tahtoo kovissa osumissa hajota.

        Ei naturalis huono ole mutta ei paraskaan. Riippuu mitä haetaan.
        kupariluodit vaatii vauhtia että aukeaa. Tylppä pää antaa kovan iskun osumassa mutta lentorata sellaisella huono verrattuna teräväkärkiseen.


    • hgfc

      Oryx oli juuri noita jotka eivät läpäisseet riittävästi. Ammuin kerran vasan 11,7 g oryxilla ja luoti lävisti kyllä keuhkot mutta jäi toiseen kylkeen. Toinen oli kun ammuin pientä sonnia edestäpäin 10 g hammerheadilla. Luoti oli läpäissyt hädin tuskin keuhkon. Hirveä nylkiessä olen nähnyt useammakin kerran noita lyijyluoteja jotka ovat särkyneet isoihin luihin. Itseltäni on mennyt luotto noihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      290
      3257
    2. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      25
      3034
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      24
      2017
    4. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      132
      1916
    5. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      35
      1804
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      119
      1671
    7. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1410
    8. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1233
    9. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1153
    10. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      39
      1122
    Aihe