amatöörimaalari kyselee

amatöörimaalari

moikka. ostin käytetyn ruokailuryhmän ja nyt meinaan maalata sen kokonaan valkoiseksi. kertokaa, mitkä kaikki seikat mun pitäisi huomioida, miten saa parhaimman tuloksen yms. mua on myös mietityttänyt se, että mitä maalia mun pitäisi käyttää, pitääkö hioa pois kaikki vanhat maalit vai riittääkö maalipinnan rikkominen ja kannattaako ruokapöytäkansi lakata lopuksi? ja vielä maaleista, voinko käyttää vesiohenteista maalia vai pitääkö käyttää jotakin muuta. kummalla saisi nätimmän ja kestävämmän lopputuloksen? :)

4

52

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puusepän_alku

      jos haluat kestävän lopputuloksen, jätä vesiohenteiset maalit pois puulta. hio vanha pinta rikki hyvän tartunnan varmistamiseksi, pyyhi pölyt ja vedä valkolakkaa pari kertaa pintaan. mä olen tätä viimeisen vuoden käyttänyt tätä valkolakkaa (koska ei sisällä teollisuus bensaa) :http://www.biofarben.fi/epages/biofarben.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014021105/Products/BF940 . tota vaan pitää malttaa vetää ohuet kerrokset ja kuivuu vähä pidempään kuin esim tikkurilan vastaava, mutta eipä käryä nokkaan.

      • amatöörimaalari

        mutta tuleeko siitä sitten kiiltävä, kun mä olisin halunnut himmeän pinnan. ja eikö sitten tarvitse laittaa mitään muuta kuin tätä valkolakkaa? tulisiko parempi lopputulos, jos hioo kaikki vanhat maalit pois? :)


      • retrofriikki

        Maaliksi suosittelen http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tuotteet/empire#lyhyesti vaikkakin se sisältää liuottimia.

        Pellavaöljypohjaisissakin maaleissa voi olla yllättävänkin voimakas haju varsinkin jos joutuu käyttämään ohentimia.

        Pöydän pintaa ei tarvitse lakata, mutta jos haluat lisätä sen kulutuksen kestävyyttä voisi käyttää vaikka http://www.tikkurila.fi/kotimaalarit/tuotteet/kiva_10_himmea_kalustelakka.14346.shtml.

        Jos vanha maali on kiinni alustassaan niin pelkkä pinnan hiominen epätasaisuuksien poistamiseksi ja tartuntapinnan aikaansaamiseksi uudelle maalille riittää hyvin.Mahdolliset vauriot ja kolot kannattaa kitata ja hioa hyvin. Hyvin tehdyt pohjatyöt ovat olennaisia lopputuloksen kannalta - oikeastaan maalaus on vähiten työtä aiheuttava.

        Maalatessa ei kannata pyrkiä peittävään jälkeen yhdellä maalauksella, sillä se aiheuttaa usein valumia ja epätasaisuuksia vaan tulisi maalata useita ohuita kerroksia välihiontoineen - joskus hyvä peitto vaatii jopa 4-5 kerrosta. Tämä tietysti vie aikaa välikuivumiseen, mutta jälkikin on parempi eli kärsivällisyys kannattaa.

        Vanhoja maaleja hiottaessa tulisi myös noudattaa varovaisuutta ja käyttää henkilösuojaimia, sillä aikoinaan (ennen 1985) maaleissa ja muissakin materiaaleissa käytettiin nykyään kiellettyjä aineita käsiteltävyyden ja keston parantamiseksi. Lisäksi esim. pellavaöljypohjaisten maalien hiontapölyssä voi olla itsesyttymisvaara, joten hiontapölyn ja -papereiden hävittämisessä tulee olla huolellinen eli upottaa ne veteen kannelliseen metalli- tai lasiastiaan.

        Huolellisesti ja kärsivällisesti tehden saa melkein tehdaslaatua, joten käy rohkeasti ruokailuryhmän kimppuun - toivottavasti saat mieleistäsi jälkeä.


      • amatöörimaalari

        kiitoksia vastaajille! :) kiva kuulla, että siitä voi jopa saada melkein tehdaslaatua :)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      134
      5345
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3327
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      72
      1542
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1435
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1326
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1317
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      20
      1288
    Aihe