Miten vanhemmat suostumaan kevariin tai edes mopoo

kevarinhaluaja

Niin. Täytän kohta jo 17 ja olen varmaan 13-vuotiaasta halunnut mopoa ja 16-vuotiaasta kevaria. Molemmat vanhemmat vaan sanovat, että liian vaarallista. Heillä ei ole mitään muuta perusteita sille miksi en saisi hankkia jompaa kumpaa. Minulla olisi varaa aivan itse maksaa kaikki menot, mitä hankinnasta tulisi ja tottakai olen sen vanhemmilleni sanonut. Kouluun on 20km matkaa ja olisi vaan niin kätevä mennä matka edes mopolla hikisen bussin sijaan. Haluaisin olla itsenäinen ja kulkea itse muuallekin enkä olla aina riippuvainen siitä kuskaavatko toiset. Taidan vaan mennä suorittaan kevarikortin, käydä kaikki teoria-ja ajotunnit ja iskee ajokorttilupahakemuksen vanhempien eteen, että pääsen teoria- ja käsittelykokeeseen, mut miten saan ne taivuteltuu laittaan allekirjotuksensa siihen? Ja sit, jos en onnistu taivuttelussa, hankin kortin varmasti viimeistään, kun täytän 18, mut haittaako se sillon, kun oon käyny tunnit täytettyäni 17 ja kokeisiin meen vasta, kun oon 18 eli siinä on vuosi väliä?

2

132

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jjaaa-a

      Muistaakseni autokortissa on se tietty aika suorittaa asiat tai muuten kaikki hylätään ja joudut käymään uudelleen tunnit. En tiedä sitten kevarikortista. Itse olen 15v asti mopolla ajanut (nyt kevari), jos sinä olisin niin en välttämättä enää kevaria ostaisi, vaan alkaisi suorittamaan autokorttia. Autokortin voi suorittaa 17vuotiaana opetusluvan kanssa, jos huoltajasi siihen vain suostuvat. Mutta siis mielestäni ei ole järkevää maksaa tuhansia kevarista jolla kuitenkaan aja enempää kuin vuoden, mutta enhän minä sitä toki päätä. :D

    • Entäpäs jos malttaisit odotella vielä reilu vuoden verran ja hommaisit sitten vaikkapa A2-kortin ja kys. luokkaan sopivan pyörän, jos pyörää kohtaan on kiinnostusta?

      A2-kortti maksaa suurinpiirtein saman verran, mitä kevarikorttikin ja semmonen on ehkä n. 10 kertaa hauskempi ja helpompi peli. Kivana lisäetuna iso-A-kortin saa 2 vuoden päästä muutamalla lisätunnilla autokoulussa, jos kiinnostusta löytyy.
      Mopon hankkimisen unohtaisin ihan suosiolla.

      Noissa isommissa pyörissä on se kiva puoli, että tehoa on ihan mukavasti, mutta samalla moottorikin on kestävä. Tämä edellämainittu toimii vähän kehnosti kevareiden kohdalla. Nelarit on kohtuullisen tuhnuja ja 2-t kevareita joutuu laittelemaan. Tälläset A2-pyröt menee ihan helposti perushuolloilla ~40-80tkm tekemättä juuri mitään.

      Äkkiä katsottuna ktm duke 390 ja honda cb500(f/x) vaikkutaisi asiallisilta uudempien pyörien kohdalla ja saa ajaa sellaisenaan A2-kortilla. Hintaa ei ole ihan kauheasti (vähän käytetyn saa uuden kevarin hinnalla) ja kulutus samaa luokkaa. Vakuutukset voi olla jopa halvemmat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 171
      5042
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4563
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2921
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1710
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1623
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe