Opettajien epäoikeudenmukainen arvostelu

jooooh

Onko muille sattunut tilanteita, joissa opettaja on mielestäsi sinua arvioinut väärin ja antanut sinulle väärän/epäoikeudenmukaisen arvosanan kurssista? Minulla on useasti, ja minua ärsyttää suunnattomasti, kuinka opettajat antavat numeron vertaillen muiden suorituksia. Välillä jopa tuntuu, että jos naama tai olemus ei miellytä, sekin näkyy numerossa, ja sitten kun kysytään perusteluja arvostelulle, niin keksitään kaiken maailman tekosyitä, jotka ovat mahdollisimman ''uskottavia''. Minä ainakin tiedän, koska on kyse henkilökohtaisista seikoista, vaikka sitä ei sanottaisikaan ääneen. Sen vain tietää. Olen myös huomannut, että mielistelijät ja sosiaalisemmat ihmiset saavat parempia numeroita, kunhan on vain mukava, niin eihän opettaja voi antaa huonompaa numeroa mitä oikeasti ansaitsisi, sillä muutenhan siitä voisi mennä ''kivan open'' maine.

Olen muutaman kerran joutunut menemään rehtorillekin saakka puhumaan näistä epäoikeudenmukaisista arvioinneista, mutta ei siitäkään oikein tunnu olevan apua. Kyllä opettajalla on enemmän arvovaltaa kuin rehtorilla, kun eihän hän tiedä, mitä kaikkea kurssilla on tapahtunut. Rehtori on ainakin minun kohdallani ollut vain pelkkä diplomaattinen kuuntelija, joka ei ole sanonut juuta eikä jaata, vaan myötäillyt opettajia, kun he ovat perustelleet arviointejaan. Lopuksi on vain aina sanonut, että ''Yritä paremmin seuraavalla kerralla, ei se yksi kurssi niin paljoa haittaa.'' Niinpä niin...

Kyllä on hanurista tämä touhu: tuntuu, että opettajille ja rehtorille on ihan yhdentekevää, miten niitä numeroita oikein annetaan. Mielivaltaisuus on valttia, kun on omat arviointikriteerit käytössä.

Onneksi on mahdollisuus vaihtaa opettajia, jotka arvostavat oppilasta juuri sellaisena kuin hän on. Mutta aina tämä ei ole mahdollista, valitettavasti...

Kertokaa omista kokemuksistanne. Olisin kiinnostunut lukemaan samanlaisista tapauksista.

36

1629

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huutaaakovaaaa

      No on totisesti! Minulla oli koko silloisen yläasteen ajan eräästä aineesta todistuksessa aina puhdas kymppi. Sen peruste ei ollut minun osaamiseni tai harrastuneisuuteni, vaan opettajan omassa päässä oleva ikuinen kiitollisuudenvelka toiselle vanhemmalleni.

      • Viikinki

        Opettajien mielivalta. Ennen se oli ehkä vielä yleisempää, kun nykyään. Varsinkin pienemmissä kouluissa.
        Aiemmin ei ollut nettiä, yms. Eli ei saanut vertaistukea muista kokemuksista. Ja opettajan sana oli ainoa oikea, vaikka olisi ollut väärässäkin. :(
        Itseäni vituttaa vieläkin moni vääryys opettajien taholta.


    • sevaao

      Asia on vaan niin, että ns. pärstäkerroin vaikuttaa kehdosta hautaan. Sille ei voi mitään.

      • vitonenjavitonen

        Jokainen saa itselleen sellaisen pärstäkertoimen kuin haluaa.
        Minä hankin itselleni niin huonon pärstäkertoimen että kun opettjat laskivat keskiarvoa todistuksen numeroille, niin jättivät jakamatta jotta saivat todistukseen viitosen. Pääsivät sillä tavalla minusta eroon eikä tarvinnut katsella enää pisempään.


      • Tuskinpa_vaan
        vitonenjavitonen kirjoitti:

        Jokainen saa itselleen sellaisen pärstäkertoimen kuin haluaa.
        Minä hankin itselleni niin huonon pärstäkertoimen että kun opettjat laskivat keskiarvoa todistuksen numeroille, niin jättivät jakamatta jotta saivat todistukseen viitosen. Pääsivät sillä tavalla minusta eroon eikä tarvinnut katsella enää pisempään.

        Ja hahhah... Kuule täyttä skeidaa kirjoitat, olin aikoinaan opiskelemassa ja kurssillamme oli yksi kaveri yhdestä Suomen rikkaimmasta perheestä, hänen isoveljensä oli jo tienannut ko. oppilaitoksessa sellaisen maineen, että kaverillani ei ollut mitään mahdollisuuksia saada kunnollisia numeroita, vaikka hän teki mitä hyvänsä, ei eroittunut porukasta mitenkään olemuksen, tapojensa ym. kanssa, mutta opettajia ei vain sattunut naama mielyttämään, kun tiesivät kaverin isän omistavan "puoli Suomea", kostivat kaverille isoveljen töppäilyt ja oman kateutensa.


    • OpenLellikki

      Itselleni ei, mutta yksi kaverini saa liikunnasta AINA numeroksi 10, vaikka hän on hanurista pallopeleissä, joita liikunnassa lähinnä on. Ehkä seiskan arvoinen suoritus. Hän saa kympin vain, koska harrastaa lajia X.

    • Mysteeri___

      Meitä oli 3 tytön kaveriporukka liikassa. Lihavin meistä sai seiskan todistukseen, minä kasin ja kolmas kaveri ysin, vaikka kaikki liikkuivat/olivat liikkumatta yhtä paljon. Tätä tuli hieman ihmeteltyä, että millähän helvetin perusteella meidän numerot heittää noin.

    • dgjtgtjnthfsdss

      Jännä juttu, en ole koskaan viitannut tunneilla, mutta olen saanut kymppejä, vaikka periaatteessa kymppiä ei ehkä pitäisi oppilaan/opiskelijan saada, jos ei ole aktiivinen tunnilla. Lukiossa onneksi opettajat vähemmän korostavat tuntiaktiivisuutta ja koearvosanasta sekä mahdollisista pistareista/sanakokeista/välikokeista voi laskea suoraan kurssiarvosanansa. Aika monet ovat lukiossa tunneilla melko passiivisia, joten tuntiaktiivisuuden perusteella opettajat saisivat laskea aika monien arvosanoja, jos siihen ryhtyisivät.

      Näin kyllä sivusta tilanteen, jossa opiskelija ihmetteli, miksi sai kurssista huonomman numeron kuin olisi kokeen perusteella saanut. Hän olikin lähinnä räplännyt tunneilla kännykkää, mikä selvästi lukion säännöissä kielletään, joten siitä voi vähän rankaistakin.

    • Abi2014

      Itse olin aina open lellikki varsinkin yläasteella :) Sain matikasta pariin otteeseen totariin ysin vaikka kokeesta tuli seiskaa. Syynä tosin saattoi olla tuntiosaaminen, sillä tunnilla tein aina kaiken todella nopeasti oikein ja autoin vierustovereita minkä kerkesin. Sitten lukion ruotsin ykköskurssista tuli kerran 6- mutta totariin tuli 7.

    • gfazdddddd

      Oletko koskaan tutkinut millä tavoin mitkin kurssit arvioidaan? Jos et niin kannattaa, sieltä löytyy vasrmasti vastaus tähän mitä et ymmärrä.

      Saatat myös kärsiä vakamammankin puoleisesta oppimisongelmasta. Kannattaa mennä juttelemaan terveydenhoitajalle ja pyytää että sinulle teetettäisiin testejä, että oppimisvaikeutesi voidaan ottaa arvosanoja antaessa huomioon.

      • Hmmmm

        Kuka on sanonut, että ap:lla oppimisvaikeuksia? Ei hän ainakaan itse sitä mainitse eli tuskin liittyy asiaan millään tavalla ja on muutenkin minusta sivuseikka tässä asiassa. Kohtuutonta edes väittää tuollaista.

        Kai hän nyt sentään on perehtynyt siihenkin millä tavoin kurssit arvioidaan. Tarkoitan, että minä en ainakaan tulisi huutelemaan tänne, jos en olisi asiaa miettinyt laajemmin. Onhan hän jo lukiossa. Uskon tähän, että opettajilla voi olla välillä joiden oppilaiden kohdalla tällaista, eikä se ole suinkaan tavatonta. Sille ei vaan mahda mitään.


    • Entinenope

      Mistä olet saanut päähäsi, että saisit ansaitsemaasi huonompia arvosanoja? Suosittelisin perehtymään kurssivaatimuksiin kunnolla ja sen jälkeen omiin suorituksiisi, jolloin voit ehkä löytää niitä virheistäsi ja oppia niistä. Saatat huomata, että arvosanoillasi on selkeä perustelu. Ennen kaikkea saatat oppia paremmin ja vältyt jäämästä lopuksi ikääsi nillittäjäksi, joka syyttää aina muita omista vastoinkäymisistään eikä suostu ottamaam vastuuta omasta tekemisestään. Tällainen kuva sinusta nimittäin aloituksen perusteella tulee.

      • Abi2014-

        Ainakin omasta puolesta voin sanoa, että ap on oikeassa, sillä saman aineen eriopettajat voivat antaa jopa 2 numeron heitolla eri numeron samasta suorituksesta. Se vähän riippuu miten opettajan on ollut tapana arvioida kurssia. Esimerkiksi voin sanoa kun sain yhdestä matematiikan kurssin kokeesta 7puoli niin tämä opettaja antoi minulle kurssista sitten 7 ja yhdelle toiselle 8 vaikka suoritustaso oli aivan sama ja toinen opettaja antoi sitten toisesta matematiikan kurssista 9 kun koe oli 8- tai eli lähes samasta suorituksesta voi saada hyvin poikkeavat numerot. Tuntiaktiivisuus oli näillä kursseilla ihan samat, joten sen puoleen ei voi vedota. Se nyt on vaan niin, että opettajat antavat numeroita ihan sen mukaan miten itse tykkäävät. En tiedä vaikuttaako tuon ap:n mainitsema pärtsäkerroin asiaan joidenkin kohdalla, mutta mikseipä voisi vaikuttaa?

        Hyvä sinun "Entisenopen" on ottaa asiaan kantaa, kun et varmaan osaa ottaa oppilaan näkökulmaa asiaan. Ja jos olet kerran vielä entinen niin kouluajoistasi saattaa olla vierähtänyt tovi ja luulen, että ne ovat olleet hieman erilaiset kuin tänäpäivänä. Ei kaikki mene niin kuin kurssivaatimukset sanoo. Pitäisi kyllä mennä.

        T. Viime vuonna kirjoittanut abi


      • Hueroi

        Aivan turha väittää etteikö opettajat antaisi arvosanoja myös puhtaalla mutulla ja pärstäkertoimen perusteella.

        Ihmisiä hekin vain ovat ja joukkoon mahtuu sekä mahtavia tyyppejä että täysiä kuspäitä. Eri asteiden opettajia on lopulta suunnaton määrä eikä heitä seulota erityisen tiheällä kammalla jos he vain täyttävät suorittavat tarvittavat aine-, sekä pedagogiset opinnot. Aivan samalla tavalla myös lääkäreiksi päätyy sellaisia tyyppejä joita ei oikeasti pitäisi päästää kosketuksiin ihmisten kanssa, vaan heidät pitäisi pitää korkeintaan laboratorioissa suljettujen ovien takana.

        Esimerkkeinä on noussut eteen mm. opettajia, jotka kieltäytyvät opettamasta mm. opintosuunnitelman mukaisia biologian opintoja, jos sattuukin että esim. evoluutioteoria on ristiriidassa opettajan omien uskomusten kanssa. Mitenkä puolueeton esim. tällainen opettaja voi olla, jos pelkän opintosuunnitelman noudattaminen on myrkkyä?

        Saati lukematon kirjo opettajien muita henkilökohtaisia näkemyksiä, uskomuksia tai sosiaalisia verkostoja ja luonnevikoja, jotka vaikuttavat ihmisten elämään. Opettaja voi olla esim. suuntautunut politiikkaan ja sen varjolla sitten jakaa opetettavia erilaisiin lokeroihin joko mielipiteiden tai lasten vanhempien mielipiteiden mukaan. Tai katsoa että vaikka kunnavaltuuston puheenjohtajan pilttiä ei kannata liikaa kurmottaa, vaan päästää vähän helpommalla.

        Eikä tämmöinen ole välttämättä edes tietoista pahantahtoisuutta, vaan esimerkiksi "väärän" ihmisen habitus vain aiheuttaa voimakkaaman reaktion joka jonkun toisen kanssa ei kulmakarvaa kohottaisi ja toisaalta taas antaa jollekin toiselle jopa ansaitsemattoman sädekehän.

        Muistan jo omalta ala-asteelta pari tapausta jossa eräiden oppilaiden vanhemmat kestittivät tiettyä opettajaa ja vaikutus näkyi mm. siinä, että kun poikajoukkona kolttosteltiin, niin kovin kummasti sitä kaikki muut saman joukon jäsenet joutuivat jälki-istuntoon, paitsi se tyyppi, jonka vanhemmilla ns. suora linja ko. opettajaan joka rangaistuksesta päätti. Sitä kakaratkin kummasti huomaavat mitä ympärillä tapahtuu, etenkin tuollaisissa tilanteissa.

        Tiedän myös joitain tapauksia männä vuosikymmeniltä, jossa jälki-istuntoa jaettiin mm. jos terävämpi tapaus sattuikin kyseenalaistamaan itärajan takaista yhteiskuntaa, ja se ei sopinut opettajan maailmankuvaan.

        Opettajat ovat osa sitä samaa ihmisten kirjoa kuin kaikki muutkin ja omaavat samoja vahvuuksia ja heikkouksia, joka leimaa kaikkea muutakin ihmisten toimintaa. Toisilla on esim. huomattavasti parempi luontainen auktoriteetti ja siinä missä jonkun tunneilla saatettiin riehua päättömästi, toisen opettajan alaisuudessa oli hipihiljaista kysymättäkin.

        Toki tässä ko. tapauksessa näillä tiedoilla voi olla kyse ihan mistä tahansa, mahdoton sanoa, mutta se että arvosanoilla olisi automaattisesti aina selkeä ja yhtäläinen perustelu on syvää paskapuhetta tämän enempää kaunistelematta.

        Outoa sinänsä, jos entinen ope ei tämän vertaa ihmisluontoa ja sen heikkouksia tunne, vai siitäkö se ex-status johtuukin? Pilkkujen paikat tiedettiin, mutta ihmisluonto jäi vähän hämärämmäksi.


      • elämä.on.lottoa
        Abi2014- kirjoitti:

        Ainakin omasta puolesta voin sanoa, että ap on oikeassa, sillä saman aineen eriopettajat voivat antaa jopa 2 numeron heitolla eri numeron samasta suorituksesta. Se vähän riippuu miten opettajan on ollut tapana arvioida kurssia. Esimerkiksi voin sanoa kun sain yhdestä matematiikan kurssin kokeesta 7puoli niin tämä opettaja antoi minulle kurssista sitten 7 ja yhdelle toiselle 8 vaikka suoritustaso oli aivan sama ja toinen opettaja antoi sitten toisesta matematiikan kurssista 9 kun koe oli 8- tai eli lähes samasta suorituksesta voi saada hyvin poikkeavat numerot. Tuntiaktiivisuus oli näillä kursseilla ihan samat, joten sen puoleen ei voi vedota. Se nyt on vaan niin, että opettajat antavat numeroita ihan sen mukaan miten itse tykkäävät. En tiedä vaikuttaako tuon ap:n mainitsema pärtsäkerroin asiaan joidenkin kohdalla, mutta mikseipä voisi vaikuttaa?

        Hyvä sinun "Entisenopen" on ottaa asiaan kantaa, kun et varmaan osaa ottaa oppilaan näkökulmaa asiaan. Ja jos olet kerran vielä entinen niin kouluajoistasi saattaa olla vierähtänyt tovi ja luulen, että ne ovat olleet hieman erilaiset kuin tänäpäivänä. Ei kaikki mene niin kuin kurssivaatimukset sanoo. Pitäisi kyllä mennä.

        T. Viime vuonna kirjoittanut abi

        "Se nyt on vaan niin, että opettajat antavat numeroita ihan sen mukaan miten itse tykkäävät."
        Jos osaat, saat hyvän numeron. Jos et osaa, saat muunlaisen numeron. Vrt: Jos saat Lotossa 7 oikein, saat miljoonia. Jos saat 4 oikein, saat kymppejä. Vaikka ihan varmaan meinasit ne loputkin numerot laittaa oikein, sattui vaan huono päivä, kun eihän sitä joka päivä voi aina täysillä skarpata. Veikkaus on siis epäoikeudenmukainen.


      • ei-se-niin-yksinkertaist
        elämä.on.lottoa kirjoitti:

        "Se nyt on vaan niin, että opettajat antavat numeroita ihan sen mukaan miten itse tykkäävät."
        Jos osaat, saat hyvän numeron. Jos et osaa, saat muunlaisen numeron. Vrt: Jos saat Lotossa 7 oikein, saat miljoonia. Jos saat 4 oikein, saat kymppejä. Vaikka ihan varmaan meinasit ne loputkin numerot laittaa oikein, sattui vaan huono päivä, kun eihän sitä joka päivä voi aina täysillä skarpata. Veikkaus on siis epäoikeudenmukainen.

        "Jos osaat, saat hyvän numeron. Jos et osaa, saat muunlaisen numeron."

        Väitätkö oikeasti, että kaksi tasan samantasoisesti osaavaa oppilasta ei mitenkään voi saada eri nuomeroa? Että opettaja on robotti, jonka arviointiin oppilaan pärstäkerroin ei mitenkään voi vaikuttaa, ei sitten koskaan ikimaailmassa?


    • ei_ole_reilua

      Yläasteella oli yksi opettaja, joka antoi numeron aina koearvosanan ja "tuntiaktiivisuusnumeron" keskiarvona. Jos ei häiriköinyt, mutta ei myöskään viitannut, tuntiaktiivisuus oli 7. Itsekin sain kerran kokeesta 10- eli 9,75 ja tuntiaktiivisuudeksi 7, mutta arvosana oli näiden pyöristetty keskiarvo eli 8. Mielestäni oli kohtuutonta saada 8 kun kokeestakin tuli melkein 10. Tuntiaktiivisuus voi mielestäni vähän vaikuttaa, ainakin ylöspäin tai alaspäin jos häiriköi, mutta ei näin paljon.

    • fdsdfddfdfs

      Onhan näitä, ei tosin lukiossa, kun olen suorittanut ainoastaan mantsat ja nekin nettilukiossa, niin ei ole ainakaan pärstä päässyt vaikuttamaan suuntaan tai toiseen. :D En sitten tosiaan tiedä, että onko se mun pärstästä vai mistä kiinni, niin aika paljon muakin on sorsittu kouluissa opettajien taholta.

      - kuudennella luokalla innostuin matikasta, yksi puhdas kymppi ja loput kokeet 8½ ja 9½ väliltä, aktiivinen tunnilla ja oikeasti innokas oppimaan ja todistukseen tuli kuitenkin 8.
      - yläkoulussa istuin valehtelematta useita tunteja jälki-istunnossa, syyttä suotta. Esim. yksi tunti jälkkää tuli siitä, että olin kuulemma melunnut ja heitellyt karkkipapereita joulujuhlan aikana. Näin opettaja kertoi nähneensä, vaikka mulla ei ensimmäistäkään karkkia ollut ja vierustoveritkin sanoivat minun olleen aivan hiljaa koko juhlan ajan.
      - sain myös kotiinvietäväksi kirjallisen varoituksen tupakoinnista, vaikken tuohon aikaan edes polttanut tupakkaa. Aivan uskomatonta.
      - ammattikoulussa meno ei enää ollut noin pahaa, mutta yksi opettaja jaksoi piikitellä aina välillä. esim. olin tehtäväni tehnyt ja istuskelin juttelemassa vielä tehtävää tekevän vierustoverin kanssa. Opettaja tulee mun viereen ja sanoo, että lopeta se vierustoverilta lunttaaminen ja keskity tekemään itse omat tehtäväsi. Eikä viitsinyt edes anteeksi pyytää, kun kävin näyttämässä, että tehtävät on tehty ja vierustoverikin oli useita tehtäviä jäljessä.

      Yksi opettaja tulee yläkoulusta mieleen, jonka me uskottiin arpovan noppaa heittämällä päättävänsä tokarinumerot. Mulle tuli aina sen aineesta 8, mutta monet epäaktiiviset ja huonosti kokeissa pärjänneetkin sai joko 8 tai 9, sen sijaan yksi kaveri sai kutosen, vaikka oli kohtalaisen aktiivinen ja sai sen syksyn ainoasta kokeesta ysin. :D On niitä muitakin kyseenalaisia arvostelijoita ollut, mutta tuo oli kyllä harvinaisen räikeä. Onneksi noppa kuitenkin suosi minua.

    • lilly3333

      on itselläni paljonkin kokemusta todella epäoikeudenmukaisista arvosanoista, etenkin liikunta, kuvaamataito, ja musiikki.
      Jos käyt musiikkikoulua,soitat instrumenttia tai jopa kahta, läpäiset sen ja sihen kuuluvat teoriakurssit vaikkapa erinomaisin arvosanoin, osallistut vuosia vaikka orkesteritoimintaan, voit saada musiikkinumeroksi 8. Saman 8 saa kaikki muutkin jotka eivät ole jalallaan astuneet musiikkikouluun, eivätkä osaa soittaa instrumenttia, pääasia on mitä koulunkokeesta saat, ja miellyttääkö pärstäsi opettajaa,oletko lukenut koealueen ulkoaopettelemalla, laulatko kohtalaisesti laulukokeessa, ja istutko aina eturivissä hiljaa ja kiltisti.Näillä vain on väliä, ei oikeasti musiikkiharrastuksellasi tai musikaalisuudellasi.
      Liikunta: käyt vuosia useissa urheiluseuroissa, arkisin jopa jokapäivä, harrastat monipuolisesti monia eri urheilulajeja, joko hyvin tuloksin tai ainakin paremmin kuin ikäryhmäsi, saat piirinmestaruuksia, se ei välttämättä näy missään kouluarvosanassa. Tietysti opettaja arvioi vaikkapa juoksutuloksiasi johonkin tilastoon, mutta on paljon lajeja joissa ei voi arvioida, vaikkapa jalkapallo, lentopallo, sähly...Numerosi on 8.

    • alkoipa_v_tuttaa

      Maailman sivu tätä on tapahtunut. Olen aikuisena usein ihmetellyt sitä, että miksi suurimmalla osalla opettajista täytyy olla joku lellikki. Miksi täytyy arvioida sen mukaan. Ensinnäkin ihan kasvatukselliseltakin kannalta: Mitä se opettaa lapsille, kun opettaja/kasvattaja on jo epäreilu ja epärehellinen? Lisäksi saattaa tulla jopa koulukiusaamista tästä. Ymmärrän kyllä, että jostakusta lapsesta saattaa jostain syystä pitää enemmän kuin toisesta, mutta ei se saisi vaikuttaa mihinkään.

      Olen sitä mieltä, että tästä kannattaa aina puhua opettajalle ja jos edelleen kokee tulleensa/jonkun toisen tulleen epäoikeudenmukaisesti arvioiduksi, niin sitten rehtorille. Ei tähän muuten tule muutosta koskaan. Eikä luultavasti sittenkään tule muutosta, mutta itse saattaa ainakin saada rehdimmän arvostelun.

      Minulle kerran yläasteella köksän opettaja sanoi, että hän aikoo laskea numeroani kahdeksikosta seiskaan, vaikka olin saanut kokeesta 9-, olin tunneilla aktiivinen ja en tosiaan ollut huono ruoanlaittamisessa. Sen sijaan tiesin, että eräs lellikki oli saamassa ysin, vaikka hänellä oli minua huonompi arvosana kaikissa kokeissa ja hän vietti tunnit ns. kodinhoitohuoneessa kaverinsa kanssa juttelemassa. Sanoin opettajalle suoraan tästä asiasta, arvosanoista, aktiivisuudesta ja siitä, että häneltä näköjään tuleekin arvosana nuoleskelun perusteella. Opettaja alkoi änkyttää, että "En minä sellaista...". Minä sanoin siihen, että "Et tietenkään, mutta onpa opettajalla tänään kaunis pusero". Ei muuten laskenut numero ja en olisi sitä laskua ansainnutkaan.

      Liikunnanopettaja meillä valmensi vapaa-ajallaan lentopalloa. Kaikki lentopallon pelaajat saivat yhdeksikön tai kympin. Sama liikunnanopettaja valitsi myös esimerkiksi vanhojentanssien parhaan tanssiparin, vaikka erään oppilasryhmän piti se valita. Opettaja oli vaan mennyt sanomaan, että "Tämä pari sitten voittaa". Siis tietysti jo ennen tansseja.

      Englanninkurssilla kaverilla ja minulla oli täysin samat numerot testeistä, kokeista ja vastaavista. Kotiläksyt tehtiin. Niin siinä kuitenkin kävi, että kaveri sai paremman numeron todistukseen kuin minä. Puhuin opettajan kanssa asiasta ja hän totesi, että toinen on varmaan ollut tunnilla aktiivisempi ja viitannut. Totuus kun oli se, ettei tämä kaverini ei ollut aktiivinen, eikä Koskaan viitannut tunneilla. Ei millään tunneilla, koska hän vihasi sitä. Minä kyllä viittasin. Sama opettaja taas antoi siskolleni aina kymppejä. Sisko toki oli hyvä englannissa, mutta sanoi itsekin, että ei hän olisi ansainnut aina niitä kymppejä.

      Isälleni oli muinoin laulunnumero merkitty ennen laulukoetta. Reilua :).

      Kyllähän näitä riittää. Olen koulut lopettanut jo yli kymmenen vuotta sitten ja vieläkin, kun asiaa alkaa miettiä, tulee mieleen tilanteita, jotka alkavat v*tuttaa. Ja nyt muistaa monia asioita/tilanteita, joissa olisi pitänyt aukaista suunsa. Joten: AUKAISKAA SUUNNE! Ja jos tietää jostain opettajasta, että hänellä on taipumuksia olla epäreilu, niin merkkaa itselleen ylös paperille kaikki kerrat päivämäärineen, kun on tehnyt läksyt (hyvin tai ainakin parhaansa yrittäen) ja kaikki kerrat, kun on viitannut ja ollut muutenkin aktiivinen. Siinä voi sitten rehtorille myöhemmin sanoa, että on merkannut nämä kaikki ylös, kun opettaja on aiemminkin ollut epärehellinen arvioissaan. Luulen, että on opettajan vaikea siinä sitten selittää vääriä perusteluja.

    • kaikkeasitä_

      Tämä ei liity kurssien arvosanoihin, mutta muuten opettajan epäreiluuteen.

      Jonotimme bussia, kuten aina koulun jälkeen. Paikalla oli myös opettaja valvomassa jonoa, kuten aina. Kaveri heitti vitsillä opettajalle, että "Tuopa etuili". Opettaja tuli siihen sanomaan, että minun on mentävä jonon perälle. Puolustin toki itseäni ja sanoin, että en minä ole etuillut. Opettaja oikein suuttui, "Jonon perälle siitä". Kaveri oli tosi hämmentynyt koko tilanteesta ja sanoi vaan, että "No ei se oikeasti etuillut, se oli vitsi". Sain jäädä paikalleni.

      Tämä juttu jäi kyllä mieleen. Kyseinen opettaja ei nähnyt koko tilannetta, joten siinä oli sana sanaa vastaan. Tilanne oli tosi outo. Sama kuin olisi sanonut, että "Tuo tyttö otti minulta rahaa ja pisti alushousuihinsa" ja opettaja oli saman tien sanonut "Riisu vaatteet pois". Eikä sanonut, että "No olikohan niin, näkikö joku muu jotain".

    • yh-isä123

      Just näin.

    • hahahahaha

      hahha aloittaja ei selvästi tiedä miten maailma toimii XD jos katsot vaikka mediaa niin siitä saa hyvän kuvan miten maailma todellisuudessa toimii. paljasta pintaa tai nätti naama ei muuta vaadi

    • Kyllä minäkin olen kokenut opettajien mielivaltaa. Ennen se oli ehkä vielä yleisempää, kun nykyään. Varsinkin pienemmissä kouluissa.
      Aiemmin ei ollut nettiä, yms. Eli ei saanut vertaistukea muista kokemuksista. Ja opettajan sana oli ainoa oikea, vaikka olisi ollut väärässäkin. :(
      Itseäni vituttaa vieläkin moni vääryys opettajien taholta.

    • OnKokemusta

      On kokemusta. Sain aikoinaan uskonnosta arvosanaksi ysin, vaikka kokeista tuli puhtaita kymppejä. Tosin, niitä tuli myös muista aineista.

      Uskonnon numero oli kuitenkin todistuksessa ysi. Kun kysyin opettajalta syytä siihen, sain vastaukseksi, että tuntiaktiivisuuteni ei riittänyt kuulemma kymppiin.

      Epäilen todelliseksi syyksi sitä, että halusin opiskella elämänkatsomusoppia, mutta koska haluajia ei ollut tarpeeksi koulussa, opetusta ei järjestetty ko. aineessa. Toki olisin saanut uskonnottoman kodin lapsena katsella myös tunnin seiniä, mutta valitsin sen sijaan uskonnonopetuksen, mikä näin myöhemmin aikuisiällä on ärsyttänyt joka kerta, kun ajattelen niitä arvosanoja.

      Saisivat poistaa koko raamatunaikaisen uskonnonopetuksen koulusta ja laittaa tilalle enemmän luonnontieteitä tai filosofiaa. Ne antiikin filosofit olivat oikeasti oppineita miehiä, vieläkin ajankohtaisia ajatuksia, kun taasen kristinusko ei ole muuta kuin sitä saman kirjan jauhantaa.

      • näin

        Et siis tiennyt että antiikin filosofit tunsivat jo Raamatun.
        Vaikutausta on ollut puoleen ja toiseen.

        Kympin saaminen vastaa myös todella aktiivista tuntityöskentelyä: kysymyksiä ja vastauksia.
        Joten koe numerot eivät riitä.


    • lollo-80

      itselläni on myös muistoja kouluajoilta, jotka ovat TODELLA ihmetyttäneet näin aikuisena. mm.opettajien väärämielisyys, epäreiluus, ja puolueellisuus, jopa joidenkin lasten selkeä syrjintä.Ihan itseäni harmittaa kaikki ne omat väärät arvosanat,joihin silloin ei kukaan puuttunut millään lailla, lapsihan ei ymmärrä sanoa vaikka olisi väärin arvosteltu alaspäin. Tosin kuka tietää jos joskus olisi ollut ylöspäinbkin väärin arvostueltu.=)
      Uskonnonopettajamme oli vanhan lestadiolainen HÖMELÖ (en kehtaa hänen lempinimeään mainta) mutta se yhden pojan avoin mielistely oli tosi inhottavaa, olisiko lie ollut rakastunut tähän tyyppiin.
      Sitten taas eräs luokkalaisemme joka ihan suoraan kehtasi PYYTÄÄÄ opettajia antamaan hänelle kymppejä, vaikka ei olisi ansaiinnut, tämä tapahtui lukiossa, ja hän oliikn oikea pyrkyreiden pyrkyri (on vielä aikuisenakin),rehellinen TYÖ ei häntä kiinnostanut. Ihan opettajiakin hävetti se kymppien ruinaaminen.

    • Kungpao

      Yläasteella ja myöskin koko peruskoulun ajan tuli huomattua että tietyt henkilöt saavat myötätuntoa ja parempaa kohtelua. Myöskin luokanvalvoja ja hänen poikansa on ikävä kaksikko, kun hänen poikansa sai kaiken myötätunnon, avun, mielistelyn ja hyvät numerot.

      • Kungpao

        Ja sitten jotkut meistä ( minuun mukaan lukien ) jäävät taka-alalle.


    • näinLempäälässä

      LEMPÄÄLÄSSÄ (Pirkanmaan -muka- taitokeskus) oli tämmöinen opettaja:
      Opetti huuhaata ... jos edes opetti... tai kävi tunnilla.
      Ei tarkistanut kokeita.
      Antoi arvosanoja ulkonäköön perustuen ja kehuskeli sillä.
      Lopulta kun kokeet palautettiin: pisteenlasku oli aivan outo: alemmalla pistemäärällä sai korkeamman arvosana ihan... pärstäkertoimen perusteella.
      Koskaan ei kerrottu edes oikeita vastauksia (palaute puuttui: mikä on oppilaan perusoikeuksia)
      Opettaja vetosi ns. tuntisuoritukseen - mutta kun hän ei ollut tunneilla läsnä.
      Käytti oppitunteja omien töiden suoritukseen. Lopulta ei edes käynyt tunneilla.
      Lopulta kehui sillä että hän oli reputtanut jotkut oppilaat jo ekalla tunnilla (koska oli kuulemma päättänyt että nämä eivät tule läpäisemään kurssia)

      Myöhemmin ilmeni että se ei ollut edes opiskellut mitä opetti (ja muuten kehuskeli silläkin).
      Asiasta tehtiin valitus johtokunnalle (mitä ei käsitelty, koska se meni rehtorin kautta)
      Asiasta tehtiin valitus Opintohallitukseen - missä sitä ei ole tähänkään päivään mennessä käsitelty.

      Eli SUOMESSA JOSSA PITÄSI OLLA KORKALUOKKAINEN KOULUOPETUS - OPETTAJA VOI AIVAN LAILLISESTI OLLA TÄYSIN MIELIVALTAINEN.
      Huom: yksi toinen opettaja oli viettänyt aikoja mielisairaalassa. Kolmas päätyi sinne.
      OPISKELJA ON SIIS VAILLA IHMISOIKEUKSIA.
      Mainittakoon vielä että opettajan ei tarvi edes puhua suomea tai ruotsia (tämä ei siis koske kieliopetusta)

      • näinLempäälässä

        Niin joo... tohon liittyi vielä oppilaiden pahoinpitelyä (yhdellä on selkävamma vieläkin), seksuaalista häirintää.
        ...nekin on ihan sallitua, jos objektina on oppilas.

        Eli rikosilmoitus on ainoa oikea tie oikeudeen saamiseen


      • työkyvytön40

        -- pitää paikkansa ,60 ja 70 luvuilla jolloin homoilla ei vielä ollut ihmisarvoa muuallako opettajanhuoneessa ja poliisilaitoksella ja siellä ne käytti sitä arvoansa yltäkylläisesti -- oppilaita savustettiin koulusta ja pieksätettiin poliiseille - opettajat olivat todella natsi homoja ja niin saastanan sukurunttasen näköisiä, että inhottaa vieläkin ne luikurit ....


    • OpiskellutkinDuunaaja30v

      No voi kun kamalaa...Ihmisiä pitää osata käsitellä.

      Työelämään jos joskus pääset niin pomo on usein tuhatkertaa vittumaisempi kuin joku hikinen opettaja. Toivottavasti opit ihmissuhdetaitoja koulussa eli sellasta nuoleskelua.
      Töissä pitää jo osata.Koulussa on hyvä harjoitella eli ole mieliksi opelle niin arvosanat pompsahtaa yhtä helposti kuin töissä ylennykset, palkan korotukset, paremmat eli helpommat hommat ja jos pitää vaihtaa työpaikkaa niin kiitettävät työtodistukset ja suositukset irtoo myös jne.

    • Kakkutikkari

      Itseäni ärsyttää aika paljon, kun tuntuu, että välillä arviointiin vaikuttaa opettajan huono päivä, kuun liikkeet tai opiskelijan naama. Olen siis nettilukiossa, jossa tiettyjen aineiden opettajat ovat paljon tiukempia kuin toiset. Tuntuu, että esim. enkun kurssilla on aivan sama tekeekö paljon vai vähän töitä, aina se on se sama kasi joka pätkähtää suoritusrekisteriin. Viime kurssin arvioinnissa opettaja oli monistakin tehtävistä antanut arvosanaksi kasin tai ysin, eikä ollut edes kertonut mitä virheitä tehtävässä oli. Jos ei siis ollut virheitä, missään kohdassa, niin kymppi täysin oikein suoritetusta tehtävästä olisi pitänyt antaa. Eihän siinä edes opi mitään, jos ei tiedä tekemiään virheitä.

    • Ope_jo_reilun_20v_ajan

      Varmasti on erilaisia opettajia ja he arvostavat eri asioita. Tämä jatkuu läpi koko elämän. Esim. yo-kokeen lopputuloskin riippuu jossain määrin siitä, kuka sensoreista lukee vastauksesi. Mutta kuuntele tarkasti, kun opettaja esittelee kurssin arvosteluperiaatteet kurssin aluksi. Jos saat ne kirjallisesti, niin aina parempi (niiden pitäisi näkyä kurssin opetussunnitelmassa). Jos on jotain epäselvää, niin esitä tarkentavia kysymyksiä, esim. kuinka paljon tuntiaktiivisuus, viittaaminen, poissaolot jne. vaikuttavat. Sitten jos olet sitä mieltä, että sinua on kohdeltu väärin, mene puhumaan opettajan kanssa. Jos se ei auta, mene rehtorin luokse vaatimaan oikeutta.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      788
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      695
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      646
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      628
    Aihe