Moottoritorpedovene TAISTO 3-8

Ollit

En ole löytänyt yhtään isompaa juttua ko. aluksista. 8 esimerkisi pitäisi olla entisöinnin alla, mitä sille kuuluu nyt ?

57

12878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lappeenranta

      Hei
      Moottoritorbedovene Taisto 7 ( Seiska) on Lappeenrannassa.Alus on Lappeenrannan matkustajasatamassa telakoituna.
      Tiedoksi

      • Lämminmies

        Miksi kukaan ei kirjoita Taisto 5 joka oli samana kesänä käytössä kuin taisto 7 Kesällä 54 ölimme HLA Katajanokalla.( tais olla upseeri " esikurssi "


    • Weasel
      • eikka

        on pilalla niin..siis alushan on otettu hyötykäyttöön enkä tuosta kuvakulmasta ainakaan huonommaksi alkuperäistä sano.museotavaraa pitää olla mutta eihän kaikkea voi museoida,eihän?


      • Pyhäinhäväistys.

        Järkyttävää. Eikö olisi ollut helpompi rakentaa se runkokin kokonaan alusta lähtien, kun tärvellä vahna hieno torpedovene? Insinööritoimisto Sven Ståhle on pysyvässä boikotissa minun listallani. Terveisiä vaan Heikki Pakarisellekin, törkeän tempun teit.


      • Pyhäinhäväistys.
        eikka kirjoitti:

        on pilalla niin..siis alushan on otettu hyötykäyttöön enkä tuosta kuvakulmasta ainakaan huonommaksi alkuperäistä sano.museotavaraa pitää olla mutta eihän kaikkea voi museoida,eihän?

        ...niin se on pilalla. Järkyttävää.


      • jokakesä

        Kuvan taistovene on kesäisin Snappertunan Storön saaren eteläkärjessä.
        Niemi joka on vastapäätä Wexsärin saarta.
        Vene on oikein hyvässä kunnossa.
        Näkyy hyvin jopa 5,5 olympiaväylälle, jos huomaa katsoa.


    • Weasel

      Taisto 3 on Turussa Forum Marinumissa odottamassa restaurointia ja museointia.

      • Xconna

        Itse olein kyseistä Taisto-3:sta ollut useita satoja tunteja kunnostamassa, ja kyllä nämä taistot on sotaveneiden aatelia....


    • Weasel

      Taisto 4:
      http://www.sinikotkat.org/?page=1005

      Vakuutusyhtiön myi raadon jollekulle kunnostusta yrittäneelle. Runko makasi jonkun vuoden Turussa Raunistulan ja joen välimaastossa, kunnes siirtyi Topinojalle (kaatopaikka).

      • Turussa

        minä vaikkakin olen Helsinkiläinen väitän että ,Turun tauti levittäytykööt muaalle,mutta ei tänne Pääkaupunkiin. Me Helsinkiläiset olemme Helsingin kaupungin ihmisiä!


    • Hurja 4

      terve, tiedän kuka Taisto 8:n omistaa.
      Haluatko yhteystietoja?
      Itselläni on muuten Hurja 4.
      Puh: 0500-845980.

      • Ollit

        Onko omistaja sama, kuin taannoin muistaakseni VENE lehdessä esitelty...?
        Olen muuten vaan kiinnostunut vanhoista aluksista. Onko Hurjasta fotoja sähköisessä muodossa ?


      • Hurja 4
        Ollit kirjoitti:

        Onko omistaja sama, kuin taannoin muistaakseni VENE lehdessä esitelty...?
        Olen muuten vaan kiinnostunut vanhoista aluksista. Onko Hurjasta fotoja sähköisessä muodossa ?

        Omistaja on edelleen sama, kuvia Hurjista löytyy kyllä jos kiinnostaa.
        Terv. Hurja 4


      • Ollit
        Hurja 4 kirjoitti:

        Omistaja on edelleen sama, kuvia Hurjista löytyy kyllä jos kiinnostaa.
        Terv. Hurja 4

        Kiva !
        Laitatko sähköpostina kuvia :
        [email protected]


      • Hurja 4
        Ollit kirjoitti:

        Kiva !
        Laitatko sähköpostina kuvia :
        [email protected]

        Jep, lähetän illalla kuvia


      • Hurja 4
        Hurja 4 kirjoitti:

        Jep, lähetän illalla kuvia

        Ollit HUOMIO !!!
        Lähetin tänään uudelleen, eilen ei onnistunut.

        T:Hurja 4.


      • Rami W
        Hurja 4 kirjoitti:

        Ollit HUOMIO !!!
        Lähetin tänään uudelleen, eilen ei onnistunut.

        T:Hurja 4.

        niitä kuvia. Asia kiinnostaa.
        siis: [email protected]


      • Hurja 4
        Rami W kirjoitti:

        niitä kuvia. Asia kiinnostaa.
        siis: [email protected]

        Laitan tulemaan muutaman kuvan...

        T;Hurja 4


    • res. konem.
      • Suntsi

        Morjensta...

        Löytyyko keneltakään a) kuvia, b) piirustuksia Taisto luokan moottoritorpedoveneistä...?


      • Taistot

        Tietääkö kukaan missä on Taisto 2? Oli 70-luvulla Lappeenrannassa nimellä Marika jonka jälkeen nimi muistaakseni Calypso?!


      • Hurja 4
        Taistot kirjoitti:

        Tietääkö kukaan missä on Taisto 2? Oli 70-luvulla Lappeenrannassa nimellä Marika jonka jälkeen nimi muistaakseni Calypso?!

        Oliskos tuo myös joskus esiintynyt "Tuulentupa"-nimisenä 60-luvulla. Jossain pitäisi olla kuva tuosta kapineesta...


      • Taistot
        Hurja 4 kirjoitti:

        Oliskos tuo myös joskus esiintynyt "Tuulentupa"-nimisenä 60-luvulla. Jossain pitäisi olla kuva tuosta kapineesta...

        Kyllä oli Tuulentupa! Olisi kiva tietää vieläkö on "hengissä"!


      • Hurja 4
        Taistot kirjoitti:

        Kyllä oli Tuulentupa! Olisi kiva tietää vieläkö on "hengissä"!

        En ole ihan varma mutta jäljet johtais tähän; http://www.venesuunnittelu.fi/refekuvat/3.jpg

        Oikaiskaa jos olen väärässä.


      • TVÄL
        Hurja 4 kirjoitti:

        En ole ihan varma mutta jäljet johtais tähän; http://www.venesuunnittelu.fi/refekuvat/3.jpg

        Oikaiskaa jos olen väärässä.

        Kyllähän tuo muunnos on aivan järkyttävä - pilalle on komea alus mennyt.

        Seiska seilaa Saimaalla edelleen joka kesä ja juhannuksena yleensä olen miehistöä käynyt morjenstamassa.

        Yksi Taistoista oli ainakin muutama vuosi sitten Tammisaaressa. Kuulopuheiden mukaan kyseinen alus on aikaisemmin ollut myös Saimaalla.


      • Hurja 4
        TVÄL kirjoitti:

        Kyllähän tuo muunnos on aivan järkyttävä - pilalle on komea alus mennyt.

        Seiska seilaa Saimaalla edelleen joka kesä ja juhannuksena yleensä olen miehistöä käynyt morjenstamassa.

        Yksi Taistoista oli ainakin muutama vuosi sitten Tammisaaressa. Kuulopuheiden mukaan kyseinen alus on aikaisemmin ollut myös Saimaalla.

        Lainaus; Yksi Taistoista oli ainakin muutama vuosi sitten Tammisaaressa. Kuulopuheiden mukaan kyseinen alus on aikaisemmin ollut myös Saimaalla.

        Oletko ihan varma ? Ettei ollut Nuoli-luokan tykkivene, joka sittemin meni Saimaalle (nro13)


      • Mikko M.
        Hurja 4 kirjoitti:

        Lainaus; Yksi Taistoista oli ainakin muutama vuosi sitten Tammisaaressa. Kuulopuheiden mukaan kyseinen alus on aikaisemmin ollut myös Saimaalla.

        Oletko ihan varma ? Ettei ollut Nuoli-luokan tykkivene, joka sittemin meni Saimaalle (nro13)

        Hei!

        Forum Marinum -merikeskuksessa on kunnostettu Taisto 3 eli Tyrsky. Teemme parhaillaan kirjaa Taisto -luokan moottoritorpedoveneistä.

        kirja käsittelee veneiden hankintaa ja suunnittelua, sotatoimia, käyttöä moottoritykkiveneinä ja Taisto 3:n kunnostushanketta. Kirjassa tulee olemaan myös lyhyt osuus Taisto -luokan veneiden siviilikäytöstä. Jota yritämme nyt täydentää.

        Tässä vähän tietoja veneiden myöhemmistä vaiheista, yritämme täydentää niitä.

        Taisto 1 (Tarmo)pommiosuma Viipurinlahdella 1944

        Taisto 2 (Taisto), myytiin siviilikäyttöön 1963,
        Keskusteluissa on viitattu Taisto 2:een onko kenelläkään tietoa mihin se päätyi?

        Taisto 3 (Tyrsky), jäi museoveneeksi, kunnostettuna Forum Marinumissa.

        Taisto 4 (Tuima), myytiin 1964 meripartiolippukunta Turun sinikotkille, nimeksi Neptunus, ajoi karille 1980.

        Taisto 5 (Tuisku), myytiin siviilikäyttöön 1964, ei tietoja?

        Taisto 6 (Tuuli), kokeiluveneenä laivastolla, vesijetti asennus, myytiin vasta 1979, kunnostustyön alaisena Liedossa.

        Taisto 7, myytiin 1965 siviilikäyttöön,(partiolippukunta Kannelmäen Kajavat?), on Saimaalla, Lappeenrannassa, onko kenelläkään tietoja omistajasta?

        Taisto 8, myytiin siviilikäyttöön 1965 , päätyi Eero Tammiselle, kunnostustyö aloitettu, mutta jäänyt kesken.


        Terveisin
        Mikko Meronen
        tutkija
        Forum Marinum
        Linnankatu 72
        20100 Turku
        02-282 9504
        050-3427922
        mikko.meronen(at)forum-marinum.fi
        www.forum-marinum.fi


      • Taisto 8
        Mikko M. kirjoitti:

        Hei!

        Forum Marinum -merikeskuksessa on kunnostettu Taisto 3 eli Tyrsky. Teemme parhaillaan kirjaa Taisto -luokan moottoritorpedoveneistä.

        kirja käsittelee veneiden hankintaa ja suunnittelua, sotatoimia, käyttöä moottoritykkiveneinä ja Taisto 3:n kunnostushanketta. Kirjassa tulee olemaan myös lyhyt osuus Taisto -luokan veneiden siviilikäytöstä. Jota yritämme nyt täydentää.

        Tässä vähän tietoja veneiden myöhemmistä vaiheista, yritämme täydentää niitä.

        Taisto 1 (Tarmo)pommiosuma Viipurinlahdella 1944

        Taisto 2 (Taisto), myytiin siviilikäyttöön 1963,
        Keskusteluissa on viitattu Taisto 2:een onko kenelläkään tietoa mihin se päätyi?

        Taisto 3 (Tyrsky), jäi museoveneeksi, kunnostettuna Forum Marinumissa.

        Taisto 4 (Tuima), myytiin 1964 meripartiolippukunta Turun sinikotkille, nimeksi Neptunus, ajoi karille 1980.

        Taisto 5 (Tuisku), myytiin siviilikäyttöön 1964, ei tietoja?

        Taisto 6 (Tuuli), kokeiluveneenä laivastolla, vesijetti asennus, myytiin vasta 1979, kunnostustyön alaisena Liedossa.

        Taisto 7, myytiin 1965 siviilikäyttöön,(partiolippukunta Kannelmäen Kajavat?), on Saimaalla, Lappeenrannassa, onko kenelläkään tietoja omistajasta?

        Taisto 8, myytiin siviilikäyttöön 1965 , päätyi Eero Tammiselle, kunnostustyö aloitettu, mutta jäänyt kesken.


        Terveisin
        Mikko Meronen
        tutkija
        Forum Marinum
        Linnankatu 72
        20100 Turku
        02-282 9504
        050-3427922
        mikko.meronen(at)forum-marinum.fi
        www.forum-marinum.fi

        Hei
        Olli-Pekka kävi eilen luonani ja kertoi hienosta tulevasta kirjastanne.
        Taisto 2 :sesta tuli todellakin nykyaikainen huvivene ja minulle päätyi osia siitä Taisto 8-projektiin.
        Taisto 4:stä minulla on myös osia esim akselistot.
        Taisto 5:stä sain hienot potkurit ja vene meni välimerelle.
        Taisto 6:sta minulla on myös osia.
        Taisto 8:n kunnostustyö Haminassa on edennyt pikkuhiljaa


      • hyvät ilmat
        Mikko M. kirjoitti:

        Hei!

        Forum Marinum -merikeskuksessa on kunnostettu Taisto 3 eli Tyrsky. Teemme parhaillaan kirjaa Taisto -luokan moottoritorpedoveneistä.

        kirja käsittelee veneiden hankintaa ja suunnittelua, sotatoimia, käyttöä moottoritykkiveneinä ja Taisto 3:n kunnostushanketta. Kirjassa tulee olemaan myös lyhyt osuus Taisto -luokan veneiden siviilikäytöstä. Jota yritämme nyt täydentää.

        Tässä vähän tietoja veneiden myöhemmistä vaiheista, yritämme täydentää niitä.

        Taisto 1 (Tarmo)pommiosuma Viipurinlahdella 1944

        Taisto 2 (Taisto), myytiin siviilikäyttöön 1963,
        Keskusteluissa on viitattu Taisto 2:een onko kenelläkään tietoa mihin se päätyi?

        Taisto 3 (Tyrsky), jäi museoveneeksi, kunnostettuna Forum Marinumissa.

        Taisto 4 (Tuima), myytiin 1964 meripartiolippukunta Turun sinikotkille, nimeksi Neptunus, ajoi karille 1980.

        Taisto 5 (Tuisku), myytiin siviilikäyttöön 1964, ei tietoja?

        Taisto 6 (Tuuli), kokeiluveneenä laivastolla, vesijetti asennus, myytiin vasta 1979, kunnostustyön alaisena Liedossa.

        Taisto 7, myytiin 1965 siviilikäyttöön,(partiolippukunta Kannelmäen Kajavat?), on Saimaalla, Lappeenrannassa, onko kenelläkään tietoja omistajasta?

        Taisto 8, myytiin siviilikäyttöön 1965 , päätyi Eero Tammiselle, kunnostustyö aloitettu, mutta jäänyt kesken.


        Terveisin
        Mikko Meronen
        tutkija
        Forum Marinum
        Linnankatu 72
        20100 Turku
        02-282 9504
        050-3427922
        mikko.meronen(at)forum-marinum.fi
        www.forum-marinum.fi

        Palvelin Taisto 5 ;ssä 1954 . Tuona kesänä myös Taisto 7 oli käytössä . Menin alukseen Katajanokalla , sieltä sitten Lappohjaan ( majoitus Suomen Joutsenessa ) Sitten syksyllä Pansioon ( venevajaan )
        48 solmua oli huippu mitä ajettiin . Olin moottoritykkimies ( ruorimies , olinhan seilannut jo sivilissä )


      • Taistot kirjoitti:

        Tietääkö kukaan missä on Taisto 2? Oli 70-luvulla Lappeenrannassa nimellä Marika jonka jälkeen nimi muistaakseni Calypso?!

        Minä luen ekaa kertaa tätä viestiketjua ja näiden tiedonmurusten seurauksena päätin vastata. Tämän Pakarisen modernisoiman veneen nimeksi tuli nimenomaa Calypso ja omistaja asui ainakin 90-luvulla Hesassa. Ei voi puhua Turun taudin levittäytymisesti sinne, koska referenssi tuli sieltä heh heh... Suunnittelutoimisto toteuttaa asiakkaiden toiveita, kunhan hinnoista sovitaan lol... Että suunnatkaa boikottinne ja muu hömppänne taas sinne referenssin suuntaan. Mistäkö tiedän ma mato maan...? Olin 90-luvulla vasta laivanrakennuskoulusta valmistunut teknikko ja löysin SS:n. Sain tehdä muutaman projektin toimiston kanssa. Yksi niistä oli tämä Taisto-veneen muutostyö ja minun osalle tuli virtausmallin rakentaminen. Mallista tuli hieman alle metrin mittainen ja sillä testattiin VTT:llä. Sen muistan, että mallin mittauksessa selvitetty taloudellisin mahdollinen nopeus pienimmällä polttoaineen kulutuksella per maili oli vasta noin 46: solmussa. Se tietenkin johtuu niistä pohjan kerroksista. Taistossa oli muistaakseni 2 isoa bensakonetta, joilla saatiin riittävä hyötysuhde, mutta Calypso ei dieseleineen pääse edes lähelle eikä siihen pyrittykään. Huiput taitaa siinä jäädä johonkin kolmannekseen alkuperäisestä..


      • austerlitz
        Mikko M. kirjoitti:

        Hei!

        Forum Marinum -merikeskuksessa on kunnostettu Taisto 3 eli Tyrsky. Teemme parhaillaan kirjaa Taisto -luokan moottoritorpedoveneistä.

        kirja käsittelee veneiden hankintaa ja suunnittelua, sotatoimia, käyttöä moottoritykkiveneinä ja Taisto 3:n kunnostushanketta. Kirjassa tulee olemaan myös lyhyt osuus Taisto -luokan veneiden siviilikäytöstä. Jota yritämme nyt täydentää.

        Tässä vähän tietoja veneiden myöhemmistä vaiheista, yritämme täydentää niitä.

        Taisto 1 (Tarmo)pommiosuma Viipurinlahdella 1944

        Taisto 2 (Taisto), myytiin siviilikäyttöön 1963,
        Keskusteluissa on viitattu Taisto 2:een onko kenelläkään tietoa mihin se päätyi?

        Taisto 3 (Tyrsky), jäi museoveneeksi, kunnostettuna Forum Marinumissa.

        Taisto 4 (Tuima), myytiin 1964 meripartiolippukunta Turun sinikotkille, nimeksi Neptunus, ajoi karille 1980.

        Taisto 5 (Tuisku), myytiin siviilikäyttöön 1964, ei tietoja?

        Taisto 6 (Tuuli), kokeiluveneenä laivastolla, vesijetti asennus, myytiin vasta 1979, kunnostustyön alaisena Liedossa.

        Taisto 7, myytiin 1965 siviilikäyttöön,(partiolippukunta Kannelmäen Kajavat?), on Saimaalla, Lappeenrannassa, onko kenelläkään tietoja omistajasta?

        Taisto 8, myytiin siviilikäyttöön 1965 , päätyi Eero Tammiselle, kunnostustyö aloitettu, mutta jäänyt kesken.


        Terveisin
        Mikko Meronen
        tutkija
        Forum Marinum
        Linnankatu 72
        20100 Turku
        02-282 9504
        050-3427922
        mikko.meronen(at)forum-marinum.fi
        www.forum-marinum.fi

        hyvää ltaa herra meronen
        olisin kiinostunut tuosta taisto luokkan veistä olevasta kirjasta onko se ilmestynyt?onko siinä piirustuksia veneestä, aikomus tehdä 1/72 oleva malli ,löytää sopiva runko,ehkä vosperin airfixin mitat ovat sopivat.
        terveisin oksanen


      • Taisto 8
        Hurja 4 kirjoitti:

        En ole ihan varma mutta jäljet johtais tähän; http://www.venesuunnittelu.fi/refekuvat/3.jpg

        Oikaiskaa jos olen väärässä.

        Oikeassa olet. Taisto 8:n odottaa entisöinnin jatkoa Haminassa.Eero Tammiselta voi kysellä lisää 050-3376306.


    • ile

      Ms Seiskalla on omat sivut netissä www.msseiska.org. Sieltä löytyy tietoa seiskasta ja kuvia myös

      • Hurja 4

        Saman sivuston olen bongannut vähänaikaa sitten, hienot sivut.


      • ex Sailor
        Hurja 4 kirjoitti:

        Saman sivuston olen bongannut vähänaikaa sitten, hienot sivut.

        Olin mukana kuiduttamassa yhden Taisto luokan veneen pohjaa Kokkilan lossirannassa Kemiön puolella
        70 luvun alussa omistaja oli silloin romukauppias Saarinen Liedosta, tämän jälkeen näin saman paatin
        Paraisilla jossa se oli vedetty maihin ja perään oli sahattu oviaukko eli näky oli järkyttävä. Nyt kuitenkin
        kuulin pari vuotta sitten että kyseinen paatti olisi ollut Loimaalla yhä projekti vaiheessa, tosin näin nyt
        kesällä 09 Tampereen Mustassalahdessa Taisto luokan veneen joka voisi olla sama kenties Taisto2 ?


      • Hurja 4
        ex Sailor kirjoitti:

        Olin mukana kuiduttamassa yhden Taisto luokan veneen pohjaa Kokkilan lossirannassa Kemiön puolella
        70 luvun alussa omistaja oli silloin romukauppias Saarinen Liedosta, tämän jälkeen näin saman paatin
        Paraisilla jossa se oli vedetty maihin ja perään oli sahattu oviaukko eli näky oli järkyttävä. Nyt kuitenkin
        kuulin pari vuotta sitten että kyseinen paatti olisi ollut Loimaalla yhä projekti vaiheessa, tosin näin nyt
        kesällä 09 Tampereen Mustassalahdessa Taisto luokan veneen joka voisi olla sama kenties Taisto2 ?

        Kuidutettu paatti josta kirjoitat oli Hurja 2;nen, kävin itse tutustumassa siihen viimeksi vuonna 2000 Loimaalla.

        Mustalahdessa oleva vene on myös Hurja, tuttu vene minulle jo 60-luvulta asti...

        Terv. Entinen Hurjan omistaja.


      • ex Sailor
        Hurja 4 kirjoitti:

        Kuidutettu paatti josta kirjoitat oli Hurja 2;nen, kävin itse tutustumassa siihen viimeksi vuonna 2000 Loimaalla.

        Mustalahdessa oleva vene on myös Hurja, tuttu vene minulle jo 60-luvulta asti...

        Terv. Entinen Hurjan omistaja.

        Asia selvä Hurja 4 no sitten se Taisto 2 lojuu yhä siellä Paraisilla kenties?


      • Vesiapina
        Hurja 4 kirjoitti:

        Kuidutettu paatti josta kirjoitat oli Hurja 2;nen, kävin itse tutustumassa siihen viimeksi vuonna 2000 Loimaalla.

        Mustalahdessa oleva vene on myös Hurja, tuttu vene minulle jo 60-luvulta asti...

        Terv. Entinen Hurjan omistaja.

        Paraisilla maalitehtaan viereisessä ns. Alpon rannassa ollut vene oli Hurja 3. Sama vene joka oli Loimaalla maissa. Oli sahattu taakse ovenkokoinen kulkuaukko, kuidutettu ympäriinsä ja muutettu koko ylärakenne. Ennen Loimaata oli meidän omistuksessa.


      • ex Sailor
        Vesiapina kirjoitti:

        Paraisilla maalitehtaan viereisessä ns. Alpon rannassa ollut vene oli Hurja 3. Sama vene joka oli Loimaalla maissa. Oli sahattu taakse ovenkokoinen kulkuaukko, kuidutettu ympäriinsä ja muutettu koko ylärakenne. Ennen Loimaata oli meidän omistuksessa.

        Alkoi asia selviämään liki 40 vuoden jälkeen paatti jota olin mukana kuidutta-
        massa kesällä 1971 oli siis Hurja 3, vene oli silloin Halikossa Kokkilan lossin
        ylösvetopaikalla Kemiön saaren puolella ja veneen omisti silloin romukauppias
        Saarinen Liedosta hän vei veneen ajamalla Paraisille jossa näin sen pari vuotta
        myöhemmin silloin siihen oli sahattu oviaukko/kulkuaukko peräpeiliin.

        Romukaupias Saarisella oli Alpo niminen poika, siitäkö kenties tulee nimi
        Alpon ranta siellä Paraisilla?


      • ## Lämminmies
        Hurja 4 kirjoitti:

        Saman sivuston olen bongannut vähänaikaa sitten, hienot sivut.

        Oikeen piti tarkistaa sotilaspassista , tosiaan palvelin - 54
        Mt- vene 7 tykkimiehenä ( määrätty 1 - ruorimieheksi )
        Aliluutnantti ( päälikkö ) Kuukka.


    • LPRMLI

      Saimaalla muistan nähneeni Seiskan ja Calypson lisäksi 70-80-luvulla ex-torpeedoveneen Vivi tai Viivi. Uskoakseni Taisto- tai Hurja-luokan vene. Se oli jo silloin jotenkin rapistuneen näköinen, mitä muistan, olin itse reilu 10v.silloin. Onko kellään havaintoa moisesta.

      • Taisto 8

        VIIVi on Taisto 8. Terveisin omistaja Eero Tamminen 050-3376306


    • konsaales

      porvoon joki rannassa kunnosti yks konemestari torpedovenettä vuosia en tiedä oliko se taisto vai joku muu se siirtyi sieltä isnäsin sahanrantaan satama jäänsärkijä turson viereen .se muistutti muodoiltaan taistoa .kyseinen entisöijä haaveili lähtevänsä veneellä välimerelle viettämään eläke päiviä en tiedä toteutuko haave

      • Hurja 4

        Isnäsissä oleva vene on toinen Vasama-luokan tykkiveneistä. projekti pahasti kesken, konemestari siirtynyt harrastamaan kevytlentokoneita. En ole nyt tavannut häntä pariin vuoteen...


    • mrrock

      Vanha viestiketju, mutta kirjoitanpa vähän lisää. Perheemme asui Lappeenrannassa. Isäni osti Taisto kakkosen 60-luvun puolivälissä ja muistelen, että se oli ollut yksityiskäytössä. Vietimme kaikki kesät 65-71 Saimaalla. Äitini keksi nimen "Tuulentupa". Inhosin syvästi jokakeväisiä kunnostustalkoita, mutta onneksi vanha saha, jonka rannassa Tuulentupa oli talvisäilössä, oli mahdottoman mielenkiintoinen meidän poikien mielestä. Kiiskin perheen ja Seiskan kanssa vietimme paljon aikaa, Tynkkyset ja Tiina oli joskus mukana. Tuulentuvan osti, muistaakseni 1974, Lasse Lindqist. Vene kävi karilla, upposi, mutta jatkoi vielä seilaamistaan Calypso -nimellä. Ilmeisesti veneestä ei enää ole mitään jäljellä, jos noista aikaisemmista viesteistä päättelee. Sikäli mikäli joku tätä ketjua vielä lukee, olisi mukava tietää veneen ja ihmisten kohtaloita.

      Vili Pesonen, lappeenrantalainen 60-76

    • jiihoooo

      Taisto 4 oli jossain Suomifilmissäkin.
      muistaako kukaan mikä oli leffan nimi?
      Sama vene joka oli Sinikotkilla partiokäytössä.
      olin mukana kun jysäytettiin karille... 1980.

      • Anonyymi

        Elokuva on luullakseni Laivaston Monnit Maissa. Suomi filmi, 1954 tms. Ois ollu mukava kun kyseinen alus ois vielki olemassa. [email protected]


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elokuva on luullakseni Laivaston Monnit Maissa. Suomi filmi, 1954 tms. Ois ollu mukava kun kyseinen alus ois vielki olemassa. [email protected]

        Päivän Ilta- Sanomissa on aivan eri aiheeseen liittyvässä jutussa kuva Porvoon Tolkkisten rannasta, kuvassa pilkottaa jonkun Taisto- Nuoli- tms- vanhan torpedoveneen keula ja vähän etuosan ylärakenteita. Jonkinlaista ajohyttirakennelmaa on siihen tehty, ilmeisesti kattamalla alkuperäinen avoin ohjaamotila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päivän Ilta- Sanomissa on aivan eri aiheeseen liittyvässä jutussa kuva Porvoon Tolkkisten rannasta, kuvassa pilkottaa jonkun Taisto- Nuoli- tms- vanhan torpedoveneen keula ja vähän etuosan ylärakenteita. Jonkinlaista ajohyttirakennelmaa on siihen tehty, ilmeisesti kattamalla alkuperäinen avoin ohjaamotila.

        Ilta-Sanoman kohu-uutisessa näkyi Hurja-luokan moottoritorpedovene joka myös kuolla kupsahti samaan paikkaan myöhemmin onnettomien sattumuksien summana, Hurja 4 eli Hyrsky.


    • erkki_merkki

      Onko täällä muita joilla on mottoritorpedolaivueen numeroitu ansiomerkki? Se iso merkki jossa moottoritorpeedovene lehvästöjen välissä.

      • Anonyymi

        Ei taida olla?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei taida olla?

        Ketä pienehkössä torpedo/tykkiveneessä palvellutta pitäisit noin maailmanlaajuisessa mielessä myöhemmillä ansioillaan pisimmälle päässeenä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä pienehkössä torpedo/tykkiveneessä palvellutta pitäisit noin maailmanlaajuisessa mielessä myöhemmillä ansioillaan pisimmälle päässeenä?

        Jouko Pirhosta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ketä pienehkössä torpedo/tykkiveneessä palvellutta pitäisit noin maailmanlaajuisessa mielessä myöhemmillä ansioillaan pisimmälle päässeenä?

        Naapurin Tarmoa, hänestä tuli imuauton kuljettaja


    • Anonyymi

      John F. Kennedyä, hänestä tuli USA:n presidentti.

      • Anonyymi

        Oikea vastaus!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6233
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3986
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      262
      2397
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1940
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1403
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1087
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      971
    Aihe