Kylmään maahan

KuolemanAjatuksia

Tuttavani kuoli vähän aikaa sitten, ja hautajaisten jälkeen olen miettinyt erästä ahdistavaa asiaa. Minusta on kauheaa, että kun kuolen, ruumiini lasketaan kylmään maahan. Suomen ilmastossa on suurin osa vuodesta kylmää ja routaista, niin on todennäköistä, että hautajaisteni aikaan maa tulee olemaan kylmä.

Vaikka olen silloin kuollut, ja nykytieteen käsityksen mukaan tiedottomassa tilassa, niin kukaan ei voi 100% varmuudella tietää, että olenko tietoisuutenani vielä silloin ruumiissani, vaikken voikaan sitä siinä vaiheessa ruumiini rappeutumisesta johtuen enää ilmaista mitenkään!

Minusta on kauhea ajatus, että minut laskettaisiin kylmään maahan vaikka marraskuussa yksin, pimeyteen.

Luuletteko, että on pienessäkään määrässä mahdollista, että tietoisuus pysyy ruumiissa, vaikka ruumis sammuu?

22

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hei.
      Toivoisin saavani sinut vakuutettua, että ihminen ei enää kuoltuaan tiedosta, tunne eikä koe asioita! Kun ihmisen sydän pysähtyy ja elintoiminnat lakkaavat, ruumis alkaa melko nopeasti jäykistymään. Kuolleesta huomaa ja näkee pian, että hän on tosiaan kuollut ja täysin eloton. Kaikki tuntemukset välittyvät ihmisessä aivojen kautta, aivot tarvitsevat happea, jota ne eivät saa enää sydämen pysähdyttyä. Ihmisen kuoltua, ruumista säilytetään kylmiössä tai jopa pakkasessa ennen hautajaisia, jotka ovat yleensä 1-3 viikkoa kuolinpäivästä. Silloin vainaja ei enää koe eikä tunne eikä tiedosta yhtään mitään, ole huoletta.

      Oliko nuo hautajaiset ensimmäiset, joissa olit?

      Ystävällisesti,
      Pirkko-pappi

      • KuolemanAjatuksia

        Kiitos, Pirkko-pappi :) Eivät ne olleet ensimmäiset hautajaiseni, mutta aikuisiän ensimmäiset ne olivat. Lapsena olin muutamissa hautajaisissa.

        On kai se vaan luotettava siihen, että sieluna olen poistunut ruumiistani sitten, kun olen kuollut.

        Lapsena olin yksissä kesähautajaisissa, yksi isotädeistäni kuoli keskikesällä, ja ne olivat ihanat hautajaiset (jos nyt hautajaisista tuota sanaa voi käyttää): aurinko paistoi ja oli lämmin, linnut visersivät ja hautausmaan ympärillä puiden lehvät havisivat kevyessä tuulenvireessä.


      • Kyl kuule siellä kylmiössäkin on kylmä. Ja sit saattaa hyvinkin joutua oikeustieteellisen avauksen kohteeksi, jos vaikka kotona sattui kuolemaan. Ensin siis kylmiöön odottamaan avustavan vahtimestarin Y-viiltoa, päänahan leikkausta ja kallonavausta... sit on tietty edessä tietysti sisäelinten irrottaminen jne...

        Polttohautaus tietysti tuo mieleen uskonnollisen katastrofin... hrrr.

        Pirkko, et muuten vastannut kaikkivaltiaan kyvykkyyskysymykseen:

        Pystyykö kaikkivaltias jumala luomaan niin ison kiven, ettei hän kaikkivaltiaana pysty sitä nostamaan. Kiitos etukäteen vastauksesta.


    • surusuuri

      Ihmisellä on ruumis ja sielu. Ihmisen tietoisuus ja persoona on sielussa.
      Kun ihminen kuolee, niin sielu ei jää ruumiiseen, vaan siityy Taivaaseen.
      Eräs tuttava kertoi, että hän oli leikkauksessa ja havahtui siihen, kun hän katseli katon rajasta ja näki oman kehonsa makaamassa leikkauspöydällä, lääkärien ja hoitajien tekemässä hoitotoimenpiteitä.
      Tuttava ei valehdellut tällaisissa asioissa.

      Oma isäni kuolemasta tuli tänään kuukausi ja tuntuu, että isä olisi kuollut eilen.
      Isä sai kuolla kotiin vakavan sairauden ja lyhyen sairastelun päätteeksi.
      Isän hegitys vaan alkoi harvenemaan, kunnes isä ei enää hengittänyt.
      Isä sai olla kotona kuolleena omassa vuoteessaan 6 tuntia ja odotimme, että isä olisi alkanut hengittämään, avanut silmänsä ja sanonut jotain.
      Isä ei kuoleman jälkeen enää reagoinut puheeseen, eikä siihen, kun puimme hänelle hänen lempiasunsa.
      Se tilanne tuntui epätodelliselta, että isä ei enää hengitä, herää, eikä enää koskaan puhu meille täällä.
      Isän keho oli vielä lämmin, kun hänet vietiin kotoa arkussa viimeisen kerran.
      Vaikka rakas isä makasi arkussa, niin ei hän enää ollut se meidän tuntemamme isä, koska kehosta puuttui tärkein eli sielu, joka tekee ruumiista elävän ja antaa ruumiille persoonan, jonka tunnemme.
      Ulosveisaus tilaisuudessa noin viikon kuluttua isän kuolemasta avasimme arkun.
      Isä makasi arkussa, ihon väri oli kalpea ja siinä sai varmuuden, että isän keho on lopullisesti kuollut, isä ei enää herää eloon.
      Vain isän sairauden hauraaksi runtelema keho oli arkussa ja sielu Taivaassa.

      Minuakin maahan hautaaminen vähän kauhistuttaa.
      Kävin isän haudalla, ennekuin hauta oli luotu umpeen ja puhuin isälle, jos isä olisi kuullu ja huutanut apua, mutta en kuullut avunhuutoja.
      Onko se sitten luonnollinen reaktio, että haluaa varmistaa, ettei hautaan laskettu läheinen ole enää elossa.

      Miksi ei voitaisi haudata rakkaita katakombi tyylisiin avoimiin hautoihin maan alle, jolloin kukaan ei tulisi haudatuksi, jos joku sairaus aiheuttaa pitkäaikaisen kooman ja siitä ihminen heräisi pitkän ajan kuluttua.
      Maahan voitaisiin haudata vaikka sitten, kun ihmisestä ovat enää luut jäljellä.

      Ainoa lohtu ja toivo on jälleen näkemisen toivo kuoleman jälkeen.
      Se on ainoa toivo, mikä jaksaa kantaa, että koittaa se päivä, jolloin saamme nähdä ja tavata nyt kuolleet meille rakkaat läheisemme Taivaassa, jossa ei ole sairautta, kipuja, eikä kärsimystä.
      Jos sitä toivoa ei olisi, niin kuolisin suruun, enkä jaksaisi jatkaa.

      • Hei surusuuri.

        Otan osaa menetykseesi ja suureen suruusi. Anna itsellesi aikaa tähän erityiseen elämänvaiheeseen. Isäsi kuoli lyhyen sairauden jälkeen, siihen sopeutuminen voi viedä aikaa. Hienoa, että hän sai kuolla kotiin, niin monet toivovat. Olen iloinen, että sinua lohduttaa ajatus iankaikkisesta elämästä, jolloin on mahdollisuus olla yhdessä joa aiemmin kuolleiden läheisten kanssa.

        Voimia sinulle,
        Pirkko-pappi


    • ymmärränaloittajaa

      Vaikka tietää että kuolleena ei ole enää kehossaan niin itselläni tulee vastenmielisiä ajatuksia tuhkauksesta. Jos vaikka saisi jotenkin seurailla tuonpuoleisesta, kun ruumiini kärventyy yli 1000 asteen kuumuudessa. Sitä vain mieltää elämän tunnetasolla kohonsa kautta vaikka usko ja vakaumus sanoo, että keho on vain ajallista aikaa palvellut kotelo.

      • ubuntunus

        Seuraako sitä sitten yhtälailla siellä pilven päällä sitä kun ruumis vähitellen mätänee ja luhistuu kasaan, madot syö ja ruumis päästelee mätäkaasuja, maatuu vähitellen pois...

        Aika utopinen ajatus


    • Aikku30

      Kuollut ihminen ei enää kykene tuntemaan kylmyyttä. Ruumiinavauksessa ruumiinavaaja toteaa, että ei vainaja siitä enää nouse.

      • KuolemanAjatuksia

        Siis tarkoitinkin lähinnä sitä, että mitä jos tietoisuus jää ruumiiseen, vaikka ruumis on toimintakyvytön. Mikään määrä ruumiinavausta, elintenpoistoa ja silpomista ei muuttaisi sitä, että tietoisuus edelleen olisi ruumiissa.


      • sairaalantyyny

        Tuttava on kokenut ruumiista poistumisen, kun hän oli leikkauspöydällä.
        Hän kertoi, että katseli katonrajasta ja näki kehonsa leikkauspöydällä, kun kirurgit ja hoitajat tekivät voitavansa hänen auttamisekseen.
        Tuttava ei kyllä valehtele tällaisista asioista.


      • puhukaastotta

        Höpö höpö höpö juttuja.


      • Lapsiolet

        Vastauskommentin perusteella olet ihan väärällä palstalla.
        Mene lapsellisuus palstalle!


    • Aikku30

      Moniuloitteinen ajatus.

    • eisitätiedä

      Sitä kun ei koskaan ole ollut kertomassa, että onko sellainen mahdollista, mutta itse uskon että se ainakin jonkin aikaa on jossakin määrin mahdollista, että aivoissa jotkin aistit säilyisivät vaikka muuten kroppa olisikin kuollut... Itse haluan itselleni tuhkauksen, vaikka sekin on aika raakaa sinänsä, kun jyrsimellä jyrsitään luut pölyksi.

    • MietitäänTätä

      Miksi suomessa ei ole samanlaista hautaustapaa, kuin USA:ssa.
      Siellä arkku lasketaan haudassa olevaan betoniseen laatikkoon ja arkku säilyy siellä ehjänä, eikä arkun päälle luoda maata, kuten suomessa.

      • dingledongeli

        Juurikin siksi, että ruumiiden halutaan maatuvan. Sitten 20 v päästä voi samaan paikkaan haudata jonkun toisen. Hautausmaat lopulta täyttäisi aika massiivisen pinta-alan suomenkin maaperästä, jos kaikkien haudat säilyitettäisiin koskemattomina ikuisesti. Eihän täällä lopulta muuta olisikaan kun kilometrikaupalla hautoja.


    • Ennimaaria

      Itse olen viime aikoina pohtinut tällaista: olen 4-kymppinen ja sairastunut siten, että taitavasti elämällä elinikäni voi olla normaali, jos huonosti käy, lähtö voi koittaa nopeammin. Kukaan lääkäri ei tähän ole vielä osannut vastata. Ajatus tästä tekee minut surulliseksi, etenkin läheisteni osalta. Onko ylimitoitettua varmistaa tiettyjä asioita, esim. se, että haluaa tulla tuhkatuksi ja ihan käytännön asioita, kuten kirjoittamieni tekstien (joita on paljon salasanan takana) löytämisen? Toisaalta tuntuu ristiriitaiselta, enkä haluaisi aiheuttaa ahdistusta lähimmäisissäni, mutta se tyynnyttäisi omaa mieltäni, että kaikki olisi sitten varmasti jossain määrin selvänä jos tulee äkkilähtö. Lähtöhän voi tietyti tulla kenelle vaan, milloin vaan, mutta..... Olen ajatellut että jakaisin asian lähimmän ystäväni kanssa, joka tuntee minut parhaiten. MIksi silti tunnen oloni pölvästiksi ja hysteerikoksi pohtiessani tätä. Maallista omaisuutta minulla ei ole, kasapäin kirjoja ja musiikkia, mutta se muu...

    • t-iinar

      Itse haluaisin poltto hautauksen koska en haluaisi että minun kimpussa on madot toukat ym höttiäiset. sitten kun minun aika on.

    • ToivoTaivaassa

      Minä ainakin toivon, että kuoleman jälkeen tietoisuus ja persoona jää eloon ja sielu siirtyy satumaisen kauniisiin ulottuvuuksiin Taivaaseen, jossa on kauniin alppimaiset kukkaniityt, raikkaita vesipuroja, kauniita vesiputouksia, eksoottisia hedelmäpuita ja hedelmiä, joita syödä ja sininen poutapilvitaivas.
      Jokainen on varmaan joskus kokenut "taivaskokemuksen" verrattavan asian, jos on nähnyt jonkun kauniin ja paratiisimaisen paikan täällä maanpäällä.

      Ja ennenkaikkea siellä Taivaassa saa tavata ja nähdä kaikki rakkaat läheiset, jotka ovat ovat tällähetkellä kuolleita, joita kaipaa ja ikävöi.
      Siellä saa lopultakin viettää aikaa heidän kanssaan, jos se täällä ei ole ollut mahdollista työkiireiden ja muiden kiireiden takia.

      • ilosurunkeskellä

        1.Kor.2:
        kirjoitettu on: "mitä silmä ei ole nähnyt eikä korva kuullut, mikä ei ole ihmisen sydämeen noussut ja minkä Jumala on valmistanut niille, jotka häntä rakastavat".

        Toivo on sielun ankkuri, ja saahan sitä kuvitella taivaasta, mitä ihmismieli haluaa. Maalailet taivaasta kaunista maisemaa, ja luonnollisesti jokainen meistä toivoo olevansa kuoltuaan siellä.
        Itse en kiinnitä ajatuksiani taivaallisiin maisemiin. Niistä emme tiedä. Minusta on hyvä, että kaikki tulee aikanaan yllätyksenä.
        Luotan Jumalan, Isäni, arvostelukykyyn ja mahdollisuuksiin, ja Jeesuksen kuoleman kautta saatavaan armoon. Hän on herättävä minutkin kuolleista.

        Edesmenneellä äidilläni oli tapana sanoa, että "eläessä pitää ihmisestä välittää ja kunnioittaa; kuoltuaan hän ei enää mitään tarvitse." Ajattelen siksi, että niin kiire ei saisi olla täällä maan päällä, ettei ehdi huomioida ja käyttää aikaansa edes vähän lähimmäisten hyväksi. Taivaaseen ei kannata jättää seuraavaa seurustelukertaa, vaan elää ihmisten arjessa, iloissa ja suruissa tässä elämässä, joka on ainoa tällä hetkellä todennettavissa oleva elämä.

        Vähän hupaisena tarinana voin kertoa, eräs läheinen sukulaiseni, joka tiesi kuolevansa pian, sanoi, että kun kuolisi nyt, että pääsisi lämpimiin multiin. Oli keskikesä ja kova helle, kun hän tämän nauraen sanoi. Kävi niin, että hänet haudattiinkin vasta keskitalvella kaikkein kovimpien pakkasten aikaan. Hän oli uskovainen ihminen, mutta laski leikkiä omasta lähdöstään. Hänen toiveensa lämpimästä mullasta ei toteutunut.
        Hän uskalsi kuitenkin elää ja kuolla.

        Eräs uskova ystäväni sanoi minulle mennessään sairaalaan isohkoon leikkaukseen, että jos hän ei palaa elävänä, niin pitäkää hilpeät hautajaiset.

        Uskon, ettei kumpikaan edellä mainituista yrittänyt torjua kuoleman ajatusta leikinlaskulla. Ei, vaan he tiesivät, kenen luokse he kuoltuaan menisivät. Siksi he voivat olla turvallisin mielin myös kuoleman kohdatessa.

        Olen melko varma, että eniten elämässä riippuvat ja kynsin hampain siitä kiinni pitävät, ovat jättäneet paljon elämästä elämättä. Elämätöntä elämää monet heistä surevat kuolinvuoteellaan, jos ehtivät.


    • kissankorva

      Hmm. Tuskinpa sitä mitään enää kuolleena tiedostaa, mutta meillä on ollut suvussa tuhkauskäytäntö - luulen että osin tästä syystä. Mummuni sanoi ettei halua matojen purtavaksi ja itseänikin jollain tavalla inhottaa hautausmaalla käynti - inhottaa ajatella että tuolla se rakkaan ihmisen ruumis mätänee. Tuhkaus tuntuu sinänsä "kivuttomammalta" vaihtoehdolta. Haluan itsekin tuhkauksen - varmuuden vuoksi.

    • RuoanValinta

      Tiedän, ettei ihmisen ruumis haudassa enää tarvitse ravintoa, syödä, eikä juoda, mutta jotenkin vaan tulee sellainen syyllinen olo, kun minä syön, juon ja isäni ei enää pääse osalliseksi.
      Kaupassa olen katsellut herkullisia ruokia, mutta silloinkin tulee syyllinen olo, kun ei niitä silloinkaan ostettu, kun isä oli elossa.

      Kuinka voisin nyt ostaa parempaa ruokaa, kun sitä ei ostettu aikaisemminkaan, joten ostan vain sitä tavallista, kuten silloin, kun isäkin oli elossa.
      Kävi vaan tosi sääliksi isää, kun sairaus vei isän ruokahalun, vaikka isä halusi syödä, niin ruokahalu katosi ja paino tippui valtavasti.
      Surullista nähdä, kun ihminen kuihtuu sairauden loppupuolella, kun sairautta ei enää pystytty parantamaan.

      Siitäkin syystä syöminen tuntuu niin vaikealta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      100
      2926
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      106
      2490
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2250
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      22
      2082
    5. 177
      1886
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      44
      1883
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1817
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1756
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1558
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    Aihe