Bavaria 35 match

Bavaristi

Miten bavaria 35 matchin vuosimallit ovat muuttaneet venettä? Eli onko jostain tietystä vuosimallista lähtien jotain oleellisia parannuksia, jotka on tärkeitä?

29

1884

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joakim1

      Vene tuli kaudelle 2004. 2005 tuli MKII, jossa masto vaihtui Sparcraft->Selden, 2 m köli tehtiin 200-300 kg painavammaksi ja L-bulbilliseksi (MKI kölin alaosa oli vain paksumpi) ja sisustuksen puulajit/värit muuttuivat niin, että kaapistot/laipiot vaalenivat, turkkilevyt tummuivat ja mittaripanelit muuttuivat harmaasta "hiilikuituisiksi". Nuo muutokset eivät tapahtuneet kerralla, vaan on MKII-yksilöitä, joissa on edelleen MKI-köli. Toisaalta useaan MKI-yksilöön on vaihdettu MKII-köli, varsinkin Ruotsissa, jossa se taisi olla osa OD-kampanjaa. Kölimuutos koskee vain 2 m köli. Matalampi ja syvempi eivät muuttuneet. L-köliset veneet ovat jostain syystä yli 200-300 kg painavampia.

      Ilmeisesti samoihin aikoihin vinssit vaihtuivat Harken->Lewmar.

      2006 etustaagi siirtyi aivan keulasta taaksepäin ja samalla rullalaite kannen alle. Tuossakin on variaatiota sen verran, että on myös taaksepäin siirrettyjä keulastaageja ilman kannen alapuolista rullalaitetta. 2006-yksilöitä ei hirveästi ole.

      Aika paljon tietoa löytyy täältä: http://35match.se/

      En sanoisi muutoksia oleellisiksi. Sisustus on mielestäni tyylikkäämpi MKII:ssa, mutta se on tietysti makuasia. Painavampi köli tietysti muuttaa jonkin verran venettä, mutta ei tuokaan ole suuri eikä myöskään pelkästään positiivinen muutos. Rikimuutos ei vaikuttanut purjemittoihin.

    • Bavaristi

      Arvasinkin kellä on tässä asiassa paras asiantuntemus. Kiitos vastauksesta.

      • bavafani

        Missä versiossa kölit irtoavat, mk1 vai mk2?


      • LuulisinEttä

        Eiköhän ne ole kaikissa irrotettavissa? Kölinsä menettänyt taisi olla Match 42


      • bavafan

        Nimenomaan irrotettavissa mutta ei itsestään. Taisi johtaa koko malliston lopettamiseen ja sitä myötä veneiden jm arvot romahtivat...


      • Joakim1
        bavafan kirjoitti:

        Nimenomaan irrotettavissa mutta ei itsestään. Taisi johtaa koko malliston lopettamiseen ja sitä myötä veneiden jm arvot romahtivat...

        Täällä kukaan tuskin tietää miksi Match-mallisto lopetettiin. Sehän ei alunperinkään myynyt yhtä hyvin kuin Cruiser-mallisto. En ole nähnyt tarkkoja lukuja, mutta käsittääkseni myyntimäärät olivat muutamia satoja/malli koko tuotantoaikana yhteensä, kun Cruiserilla myyntimäärät olivat tuhannen luokkaa.

        Tuon yhden veneen kölin tipahtaminen tapahtui 2005, kun ensimmäinen Match-malli tuli jo kaudelle 2003 ja viimeiset tehtiin 2006. Malli-ikä oli myös Cruisereilla tuohon aikaan vain n. 3 vuotta. Esimerkiksi Bavaria 36 tuli 2002, korvaava Bavaria 37 2005 ja korvaava Bavaria 36 2010.

        Bavaria 35 Matchissä on täysin erilainen kölituenta kuin 38/42:ssa ja siinä ei ole koskaan ollut ongelmia. 38/42 taas vahvistettiin kaikki 2005/2006, jonka jälkeen niissäkään ei ole ollut ongelmia.

        Ei noiden jälleenmyyntiarvo ole mitenkään romahtanut, pikemminkin päinvastoin. Edullinen uutena on tietysti edelleen edullinen. 2005 42 maksoi 151, 38 128 ja 35 91 tonnia. Jos tuolta poimii muutaman "kilpailijan", kuten vaikkapa Dufour 34 (106), X-35 (130), Dehler 34 DD (115), FG 33 (117), First 36.7 (125), Elan 37 (123), First 40.7 (167), Dufour 40 (170), niin suhteellisesti Matchit ovat pitäneet hintansa varsin hyvin, erityisesti 35. Noista Dufour 40 taitaa nykyään olla ainoa Keski-Euroopassa yli 100 tonnin arvoinen ja halvimmat ovat 60 tonnin kieppeillä.


      • Bavafan

        Kyllä varustellun veneen hinta on kovempi kuin nuo alkaen hinnat. X-35, Fg33 ym pohjoismaiset veneet ovat pitäneet hinnan yli 100 k tasolla edelleen. Bava 35 varustettuna lähtee mm ruotsista n. 70 k hintaan helposti...


      • Halvalla_menee

      • Joakim1
        Bavafan kirjoitti:

        Kyllä varustellun veneen hinta on kovempi kuin nuo alkaen hinnat. X-35, Fg33 ym pohjoismaiset veneet ovat pitäneet hinnan yli 100 k tasolla edelleen. Bava 35 varustettuna lähtee mm ruotsista n. 70 k hintaan helposti...

        TIetysti hinnat varusteltuna olivat kalliimpia, mutta ei suhteellinen ero ainakaan pienemmäksi muuttunut varustelusta.

        Vanhempia X-35:n saa nyt alle 100 tonnilla vaikkapa Ruotsista tai Englannista ja FG 33:ia on saanut 90 tonnin paikkeilla Suomesta viimeisen vuoden aikana.

        Mikään tuon listan veneistä ei ole pitänyt hintaansa hyvin, verrattuna perinteiseen "saa perusveneen listahinnan verran euroissa/markoissa", vaan kaikkien hinnat ovat tippuneet tuon 10 vuoden aikana 30-50%. Erona ehkä se, että "laatuveneiden" hinta pysyivät varsin korkeana ja ovat nyt viimeisen 2-5 vuoden aikana tippuneet roimasti. Syynä tähän varmastikin uusien "laatuveneiden" hurja hinnannousu 2005->2009. Esimerkiski FG 33:n hinta oli 2009 jo 160 tonnia!


      • bavafan

        Kyllä päivänselvää on se, että mallisto lopetettiin koska kauppa ei käynyt kölin irtoamisten jälkeen. Ei kai nyt kukaan sellaista venettä osta missä pitää jatkuvasti pelätä kölin irtoamista!


      • Taasko_se_alkaa
        bavafan kirjoitti:

        Kyllä päivänselvää on se, että mallisto lopetettiin koska kauppa ei käynyt kölin irtoamisten jälkeen. Ei kai nyt kukaan sellaista venettä osta missä pitää jatkuvasti pelätä kölin irtoamista!

        Lopeta jo tuo jauhaminen. Tai oikeastaan, mieti tästä miten ja millaisiin veneisiin köliongelmia todennäköisimmin tulee:
        Sweden Yacht 70, Paper Moon, ARC-2003 Atlantilla
        Cruiser, kölin kiinnityksessä vuoto, lähetti maydayn, onnistui palaamaan Las Palmasiin
        http://www.caribbeanracing.com/artman/publish/article_385.shtml

        Sweden Yacht 42, Caliso, ARC-2005 Atlantilla
        Cruiser, köli irtoamassa, hylättiin merelle
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20051101130243ywarc05.html

        Sweden Yachtin veneistä toisessa epäiltiin osasyyksi aiempaa karilleajoa ja korjausta, ei varma juttu.

        SuperMaxi, Skandia, Tasman Sea 2004
        Racer
        http://www.sailingscuttlebutt.com/photos/04/sh1228/

        Baltic Yacht, Martela, Atlantilla
        Aikanaan kovakin raaseri. Nykymittapuun mukaan kai nopea cruiser-racer kisakäyttöön, köli nyt vaan putosi
        http://www.boats.com/boat-articles/General News-121/Scuttlebutt Europe: January 20/18684.html

        Rabin 41, Mazianna, Ranskan rannikolla, 2001(?)
        Köli irtosi, arvellaan osuneen johonkin kelluvaan esineeseen, konttiin, ei varmaa.
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        Siis lähes kuin Bavaria Match 42
        (sivu poistettu netistä)

        Farr 38, Rising Farrster, Australia 2001
        2 menehtyi (yht. 6 crew) kölin irrotessa 5,5 mm ohuesta rungosta, suunnittelu- ja valmistusvirhe.
        Nopea cruiser-racer
        http://www.sailing.org.au/default.asp?Page=6916

        Alumiinivene 50 ft, Excalibur, Australia 2002
        4 kuoli kölin pettäessä, valmistus- ja asennusvirhe kölissä
        http://news.syd.ninemsn.com.au/article.aspx?id=77913
        Valmistajatehtaan johtaja sai tuomion 4:stä kuolemantuottamuksesta
        http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20090302150319ibinews.html

        Fast 42, Moquini, Etelä-Afrikan edustalla
        6 kateissa / hukkunut kölin irrottua
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.sundayindependent.co.za/index.php?fArticleId=3107423

        Bavaria Match 42, Adrian merellä, 2005
        1 hukkui, köli putosi, esitetty epäily aiemmasta kivelle ajosta
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.morsko-prase.hr/2006/

        Max Fun 35, Hooligan V, Englannin kanaalissa, 2007
        Cruiser-racer, köli putosi. Köli oli rakennettu suunnittelijan piirustuksista poiketen.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20070105125210ywnews.html

        One Off 55 ft, Bounder, Englannin kanaali, 2007
        Köli vaan putosi. Epäillään suunnitteluvirhettä, raportti ei vielä valmis.
        http://media-newswire.com/release_1053245.html

        One Off 54 ft, GiGo2, Intian Valtameri, 2007
        "a 54-footer made of light carbon, designed as a competitive racer".
        Köli irtosi, omistaja epäilee kölipulttien pettäneen.
        http://www.sail-world.com/index.cfm?SEID=2&Nid=39585&SRCID=0&ntid=0&tickeruid=0&tickerCID=0
        http://www.haaretz.com/hasen/spages/927186.html?nid=39585

        IMOCA 60 ft Open, Materiaux, Cap Horn, 2009
        "Built in carbon fibre using the latest hi-tech structures..."
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi, vene nurin, kippari Jean Le Cam pelastettiin toiseen veneeseen.
        http://www.vendeeglobe.org/en/newswire/8101/video-of-the-upturned-vm-materiaux.html
        http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=2929&start=50

        IMOCA 60 ft Open, Veolia Environnement, Atlantti, 2009
        After the third major keel problem in this race...
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20090030094244ywnews.html
        http://www.yachtingworld.com/yw/blog/elaine_bunting.html

        J/133, 4 viikon ikäinen 43 ft, Englannin kanaali, 2009
        Cruiser-racer, köli irtosi ilmeisesti pohjakosketuksen seurauksena.
        Miehistö pelastettiin helikopteriin.
        http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=223841
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/kent/8435822.stm

        Swan 60, Itämeri Öölannin ja Gotlannin välillä, syyskuu 2010
        Vettä tulvii veneeseen, miehistö pelkäsi kölin putoavan.
        Pääsi luotsiveneen avustamana Grönhögenin satamaan.
        http://www.blur.se/2010/09/28/swan-60-som-tappar-kolen/

        Taitaa olla niin, että köliongelmia tulee oleellisesti suuremmalla todennäköisyydellä kilpakäyttöön suunnitelluille ja pienissä sarjoissa valmistetuille veneille. Bavarioita on valmistettu luokkaa 30.000 kappaletta, mutta sen "kisamallia" Match 42 mallia vain hyvin vähän. Kuten listan muitakin köliongelmaisia.

        Pikkusarjoissa tehtävissä veneissä kölin tekijä voi olla vailla aiempaa kokemusta tai osaamista asiasta, myös kölimateriaali saattaa poiketa standardin määräämästä. Pienillä valmistajilla saattaa olla vaikeuksia myös kölimateriaalin laadunvalvonnassa. Varminta on pysyä suurten valmistajien suosikkimalleissa.

        Myös vanhoissa kotimaisissa on ollut paljon köliongelmia, täällä ehkä eniten on ollut esillä Maxi ja niiden kölivauriot. Lisäksi Navigaressa esitelty Guy, josta köli ruostui irti.


      • Bavafan

        Veikkaan, että kun tuollainen kölin irtoaminen tapahtuu, veneen myynti loppuu kuin seinään. Siitä Bava match hyvänä esimerkkinä. On off veneet on vähän eri asia mutta ei tietysti niissäkään pitäisi tuollaista tapahtua. Kannattaisi ottaa oppia mm. X, Arcona, Salona kölituennasta. Näissä on teräskehikko tai palkki, jossa köli on kiinni. Nämä on myös suunniteltu cruiser/ racer veneiksi oikeasti eikä pelkästään sen näköisiksi kuten match sarja...


      • ja-lisää

      • ja-vielä-lisää

      • Joakim1
        Bavafan kirjoitti:

        Veikkaan, että kun tuollainen kölin irtoaminen tapahtuu, veneen myynti loppuu kuin seinään. Siitä Bava match hyvänä esimerkkinä. On off veneet on vähän eri asia mutta ei tietysti niissäkään pitäisi tuollaista tapahtua. Kannattaisi ottaa oppia mm. X, Arcona, Salona kölituennasta. Näissä on teräskehikko tai palkki, jossa köli on kiinni. Nämä on myös suunniteltu cruiser/ racer veneiksi oikeasti eikä pelkästään sen näköisiksi kuten match sarja...

        Veikata voi mitä vaan, mutta onko sinulla jotain tietoakin? Minä tiedän, että Suomeen myytiin/tuotiin vuosimallia 2003-2004 Bavaria Matchia (2 38, loput 35). 2005 mallien myynti oli jo olematonta (yksi ?). 2005 vuosimallit olisi myyty pääosin syksyllä 2004 tai alukuvuodesta 2005 siis ennen tuota onnettomuutta (25.4.2005). Tuskin kaupan peruminen on onnistunut enää toukokuussa, joten onnettomuus on vaikuttanut vasta syksyn 2005 kauppoihin. Vastaavankokoiset Cruiser-mallit myivät paljon paremmin. Ruotsissa tilanne oli hyvin samankaltainen.

        Varmasti kölin tippuminen vaikutti myyntiin, mutta menekki ei ollut riittävää ennen tuotakaan.

        X on luopunut uusimmissa malleissa teräskehikosta ja monessa muussa C/R-merkissä (FG, First, Dehler jne) sellaista ei koskaa ole ollutkaan.

        Sinänsä hauskaa, että mainitset Salonan, jonka tunnetuimmat C/R-mallit tulevat samalta suunnittelijalta (J&J) kuin Bavaria 2000-luvun loppupuoleen saakka.


      • Bavafan

        X on vaihtanut kehikon hiilikuituiseen, mutta perusratkaisu on.sama. Kuten sanoin, jotkut veneet on suunniteltu kilpailukäyttöön, kuten Salona, ei pelkästään sen näköisiksi. Sama toimisto toki suunnittelee sekä cruisereita että kilpureita.


      • Joakim1
        Bavafan kirjoitti:

        X on vaihtanut kehikon hiilikuituiseen, mutta perusratkaisu on.sama. Kuten sanoin, jotkut veneet on suunniteltu kilpailukäyttöön, kuten Salona, ei pelkästään sen näköisiksi. Sama toimisto toki suunnittelee sekä cruisereita että kilpureita.

        Ja kuinkas monella Salonalla ja Bavarialla olet kilpaillut? Bavaria Matcheillä on kilpailtu ympäri Eurooppaa. Menestystäkin on tullut. Viime vuosina mm. yksi Norjan parhaista ORC-veneistä on juuri Bavaria 42 Match.


      • Lostatsea

      • seppomartti

        Cheeki Rafiki poikkeaa "pienten sarjojen" riskiteoriasta. Tietolähteestä riippuen, niitä on rakennettu 550 tai 800 ja muissa veneissä köli on pysynyt kiinni. Palasi Antiqua race weekista, mikä purjehditaan hyvin matalissa vesissä. Tuskin design- tai konstruktiovirhe kuten Bavaria 42 match.
        Kaiken kaikkiaan aivan liian paljon köliongelmia vaikka yo esimerkkiveneet eivät ole purjehtinert Suomen saariston kaltaisessa kivikossa. Veneen ostaja on maallikko, joka ei voi arvioida eväkölin kiinnityksen kestävyyttä. Matkustin Bavan tehtaalle Giebestadtiin kasomaan 38 Machia ostoaikeissa kun näin piirustukset. Eivät näyttäneet mitään niin jäi onneksi ostamatta.


      • Bavafan
        Joakim1 kirjoitti:

        Ja kuinkas monella Salonalla ja Bavarialla olet kilpaillut? Bavaria Matcheillä on kilpailtu ympäri Eurooppaa. Menestystäkin on tullut. Viime vuosina mm. yksi Norjan parhaista ORC-veneistä on juuri Bavaria 42 Match.

        Vain yhdellä 38:lla v. 2006. Silloisen maahantuojan veneellä sm-kisoissa. Salonan menoa seurannut viereisestä veneestä. Purjehtinut kisoissa myös X-362, FF36, FG33 & 37, Infernot jne. Tuo kyseinen norskien 42 raportoi aikanaan myös köliongelmista ja muistaakseni juttu meni käräjille ja sovittiin.


      • tähtäin_vinossa
        Taasko_se_alkaa kirjoitti:

        Lopeta jo tuo jauhaminen. Tai oikeastaan, mieti tästä miten ja millaisiin veneisiin köliongelmia todennäköisimmin tulee:
        Sweden Yacht 70, Paper Moon, ARC-2003 Atlantilla
        Cruiser, kölin kiinnityksessä vuoto, lähetti maydayn, onnistui palaamaan Las Palmasiin
        http://www.caribbeanracing.com/artman/publish/article_385.shtml

        Sweden Yacht 42, Caliso, ARC-2005 Atlantilla
        Cruiser, köli irtoamassa, hylättiin merelle
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20051101130243ywarc05.html

        Sweden Yachtin veneistä toisessa epäiltiin osasyyksi aiempaa karilleajoa ja korjausta, ei varma juttu.

        SuperMaxi, Skandia, Tasman Sea 2004
        Racer
        http://www.sailingscuttlebutt.com/photos/04/sh1228/

        Baltic Yacht, Martela, Atlantilla
        Aikanaan kovakin raaseri. Nykymittapuun mukaan kai nopea cruiser-racer kisakäyttöön, köli nyt vaan putosi
        http://www.boats.com/boat-articles/General News-121/Scuttlebutt Europe: January 20/18684.html

        Rabin 41, Mazianna, Ranskan rannikolla, 2001(?)
        Köli irtosi, arvellaan osuneen johonkin kelluvaan esineeseen, konttiin, ei varmaa.
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        Siis lähes kuin Bavaria Match 42
        (sivu poistettu netistä)

        Farr 38, Rising Farrster, Australia 2001
        2 menehtyi (yht. 6 crew) kölin irrotessa 5,5 mm ohuesta rungosta, suunnittelu- ja valmistusvirhe.
        Nopea cruiser-racer
        http://www.sailing.org.au/default.asp?Page=6916

        Alumiinivene 50 ft, Excalibur, Australia 2002
        4 kuoli kölin pettäessä, valmistus- ja asennusvirhe kölissä
        http://news.syd.ninemsn.com.au/article.aspx?id=77913
        Valmistajatehtaan johtaja sai tuomion 4:stä kuolemantuottamuksesta
        http://www.ibinews.com/ibinews/newsdesk/20090302150319ibinews.html

        Fast 42, Moquini, Etelä-Afrikan edustalla
        6 kateissa / hukkunut kölin irrottua
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.sundayindependent.co.za/index.php?fArticleId=3107423

        Bavaria Match 42, Adrian merellä, 2005
        1 hukkui, köli putosi, esitetty epäily aiemmasta kivelle ajosta
        Suunniteltu kilpakäyttöön soveltuvaksi nopeaksi perheveneeksi
        http://www.morsko-prase.hr/2006/

        Max Fun 35, Hooligan V, Englannin kanaalissa, 2007
        Cruiser-racer, köli putosi. Köli oli rakennettu suunnittelijan piirustuksista poiketen.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20070105125210ywnews.html

        One Off 55 ft, Bounder, Englannin kanaali, 2007
        Köli vaan putosi. Epäillään suunnitteluvirhettä, raportti ei vielä valmis.
        http://media-newswire.com/release_1053245.html

        One Off 54 ft, GiGo2, Intian Valtameri, 2007
        "a 54-footer made of light carbon, designed as a competitive racer".
        Köli irtosi, omistaja epäilee kölipulttien pettäneen.
        http://www.sail-world.com/index.cfm?SEID=2&Nid=39585&SRCID=0&ntid=0&tickeruid=0&tickerCID=0
        http://www.haaretz.com/hasen/spages/927186.html?nid=39585

        IMOCA 60 ft Open, Materiaux, Cap Horn, 2009
        "Built in carbon fibre using the latest hi-tech structures..."
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi, vene nurin, kippari Jean Le Cam pelastettiin toiseen veneeseen.
        http://www.vendeeglobe.org/en/newswire/8101/video-of-the-upturned-vm-materiaux.html
        http://www.plaanaa.com/phpBB/viewtopic.php?f=4&t=2929&start=50

        IMOCA 60 ft Open, Veolia Environnement, Atlantti, 2009
        After the third major keel problem in this race...
        VenDeeGlobe-vene. Bulb irtosi.
        http://www.ybw.com/auto/newsdesk/20090030094244ywnews.html
        http://www.yachtingworld.com/yw/blog/elaine_bunting.html

        J/133, 4 viikon ikäinen 43 ft, Englannin kanaali, 2009
        Cruiser-racer, köli irtosi ilmeisesti pohjakosketuksen seurauksena.
        Miehistö pelastettiin helikopteriin.
        http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=223841
        http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/england/kent/8435822.stm

        Swan 60, Itämeri Öölannin ja Gotlannin välillä, syyskuu 2010
        Vettä tulvii veneeseen, miehistö pelkäsi kölin putoavan.
        Pääsi luotsiveneen avustamana Grönhögenin satamaan.
        http://www.blur.se/2010/09/28/swan-60-som-tappar-kolen/

        Taitaa olla niin, että köliongelmia tulee oleellisesti suuremmalla todennäköisyydellä kilpakäyttöön suunnitelluille ja pienissä sarjoissa valmistetuille veneille. Bavarioita on valmistettu luokkaa 30.000 kappaletta, mutta sen "kisamallia" Match 42 mallia vain hyvin vähän. Kuten listan muitakin köliongelmaisia.

        Pikkusarjoissa tehtävissä veneissä kölin tekijä voi olla vailla aiempaa kokemusta tai osaamista asiasta, myös kölimateriaali saattaa poiketa standardin määräämästä. Pienillä valmistajilla saattaa olla vaikeuksia myös kölimateriaalin laadunvalvonnassa. Varminta on pysyä suurten valmistajien suosikkimalleissa.

        Myös vanhoissa kotimaisissa on ollut paljon köliongelmia, täällä ehkä eniten on ollut esillä Maxi ja niiden kölivauriot. Lisäksi Navigaressa esitelty Guy, josta köli ruostui irti.

        Sama postaus on nähty jo tusinan kertaa. Tällä kertaa tähtäys meni kyllä täysin vikaan, eihän tässä ollut ollenkaan merkitystä sillä, minkälaisen tai minkä merkkisen veneen köli irtosi. Vain sanottiin, että jos jostakin venetyypistä löytyy selvä tyyppivika, sen venetyypin myynti laskee. Kyse voi siis olla mistä ongelmasta hyvänsä, köli on vain yksi mahdollisuus monista.


      • Taasko_se_alkaa
        tähtäin_vinossa kirjoitti:

        Sama postaus on nähty jo tusinan kertaa. Tällä kertaa tähtäys meni kyllä täysin vikaan, eihän tässä ollut ollenkaan merkitystä sillä, minkälaisen tai minkä merkkisen veneen köli irtosi. Vain sanottiin, että jos jostakin venetyypistä löytyy selvä tyyppivika, sen venetyypin myynti laskee. Kyse voi siis olla mistä ongelmasta hyvänsä, köli on vain yksi mahdollisuus monista.

        Pysy totuudessa, näin siinä vastaamassani viestissä sanottiin: "Kyllä päivänselvää on se, että mallisto lopetettiin koska kauppa ei käynyt kölin irtoamisten jälkeen."

        Ei sanottu kuten väität: "sanottiin, että jos jostakin venetyypistä löytyy selvä tyyppivika, sen venetyypin myynti laskee. Kyse voi siis olla mistä ongelmasta hyvänsä, köli on vain yksi mahdollisuus monista."

        Köliongelmaisten listalla oli myös mm. Baltic, Sweden Yachts ja Swan (lisäksi FG 28e, joka puuttuu listalta). Tuskin noilla köliongelma 1-2 veneessä on paljoakaan vaikuttanut myyntiin tai mallin valmistuksen lopettamiseen.

        Monessa skandiveneessäkin on ihan näillä kotivesillä ollut köliongelmia, mutta näitä ei sen kummemmin ihmetellä tai kysellä syitä. Miksi se ei kiinnosta, mutta jokin vieraassa maassa ulkolaiselle veneelle sattunut vastaava juttu räjäyttää netin. Sairasta.


      • totta_se_oli
        Taasko_se_alkaa kirjoitti:

        Pysy totuudessa, näin siinä vastaamassani viestissä sanottiin: "Kyllä päivänselvää on se, että mallisto lopetettiin koska kauppa ei käynyt kölin irtoamisten jälkeen."

        Ei sanottu kuten väität: "sanottiin, että jos jostakin venetyypistä löytyy selvä tyyppivika, sen venetyypin myynti laskee. Kyse voi siis olla mistä ongelmasta hyvänsä, köli on vain yksi mahdollisuus monista."

        Köliongelmaisten listalla oli myös mm. Baltic, Sweden Yachts ja Swan (lisäksi FG 28e, joka puuttuu listalta). Tuskin noilla köliongelma 1-2 veneessä on paljoakaan vaikuttanut myyntiin tai mallin valmistuksen lopettamiseen.

        Monessa skandiveneessäkin on ihan näillä kotivesillä ollut köliongelmia, mutta näitä ei sen kummemmin ihmetellä tai kysellä syitä. Miksi se ei kiinnosta, mutta jokin vieraassa maassa ulkolaiselle veneelle sattunut vastaava juttu räjäyttää netin. Sairasta.

        Match 42:sissa vikoja löytyi monista yksilöistä ja tehdas korjasi kaikki veneet, samoin samalla rakenteella toteutetussa 38:t. Kyse oli siis nimenomaan tyyppiviasta, ei satunnaisesta yksilöstä, kuten kaikissa niissä pitkän listasi tapauksissa. Varmasti Joakim on oikeassa siinä, että valmistus olisi loppunut ilman sitä kohuakin suhteellisesti ottaen pienen menekin takia, mutta yhtä varmasti löydetty tyyppivika oli iso naula siinä arkussa.

        Aika paljon on kirjoiteltu myös Firstien rakenteellisista ongelmista. Niillä ei kuitenkaan ole yhtä selvää yhteistä tekijää. Matchin kohdalla kirjoittavaa yleisöä luultavasti suututti myös valmistajan asenne, kun heidän mielestään rakenteessa ei ollut mitään vikaa ja omistajat olivat huolimattomuuttaan rikkoneet hyvät veneet. Varmasti häly nousee valmistajasta riippumatta, jos jossain venemallissa alkavat toistuvasti rustit irtoilla tai muuta vastaavaa.


      • Svg
        Bavafan kirjoitti:

        X on vaihtanut kehikon hiilikuituiseen, mutta perusratkaisu on.sama. Kuten sanoin, jotkut veneet on suunniteltu kilpailukäyttöön, kuten Salona, ei pelkästään sen näköisiksi. Sama toimisto toki suunnittelee sekä cruisereita että kilpureita.

        Bavaria 38 Matchin pääsuunnittelija Doug Peterson kertoi piirtäneensä puhtaalta pöydältä mittasääntöihin optimoimattoman, yksinkertaisen, helpon ja nopean rungon. Yhteistyössä J&J:n kanssa Peterson suunnitteli veneen nimenomaan cruiser/raceriksi. Toki sama mies on piirtänyt myös puhtaita kilpaveneitä, esimerkiksi America's Cupin voittoon.

        Mitä Doug ja J&J sitten unohtivat suunnitelmistaan, kun konstruktiota ei Suomi24:ssä tunnusteta C/R veneeksi? Erillisen kehikon kölin ja rikin kuormia kantamaan? Siitäkään ei voi olla kyse, koska kehikko 38:sta löytyy. Ehkä kehikon sitten pitäisi olla galvanoitua terästä kuten X-Yachteissa 80-luvulla, tai hiilikuitua kuten uusimmissa X:issä. Ei sittenkään - Salonahan on suunniteltu kilpaveneeksi, ja sen kehikko on rosteria, kuten Bavariankin. Olen ymmälläni.


      • tähh
        Svg kirjoitti:

        Bavaria 38 Matchin pääsuunnittelija Doug Peterson kertoi piirtäneensä puhtaalta pöydältä mittasääntöihin optimoimattoman, yksinkertaisen, helpon ja nopean rungon. Yhteistyössä J&J:n kanssa Peterson suunnitteli veneen nimenomaan cruiser/raceriksi. Toki sama mies on piirtänyt myös puhtaita kilpaveneitä, esimerkiksi America's Cupin voittoon.

        Mitä Doug ja J&J sitten unohtivat suunnitelmistaan, kun konstruktiota ei Suomi24:ssä tunnusteta C/R veneeksi? Erillisen kehikon kölin ja rikin kuormia kantamaan? Siitäkään ei voi olla kyse, koska kehikko 38:sta löytyy. Ehkä kehikon sitten pitäisi olla galvanoitua terästä kuten X-Yachteissa 80-luvulla, tai hiilikuitua kuten uusimmissa X:issä. Ei sittenkään - Salonahan on suunniteltu kilpaveneeksi, ja sen kehikko on rosteria, kuten Bavariankin. Olen ymmälläni.

        Kaikenlaista Bavoista ja sen Match-sarjasta täällä on kirjoiteltu, mutta en kertaakaan ole nähnyt kiistettävän, etteivät Matchit nimenomaan olisi C/R-veneitä.


      • Bavafan
        Svg kirjoitti:

        Bavaria 38 Matchin pääsuunnittelija Doug Peterson kertoi piirtäneensä puhtaalta pöydältä mittasääntöihin optimoimattoman, yksinkertaisen, helpon ja nopean rungon. Yhteistyössä J&J:n kanssa Peterson suunnitteli veneen nimenomaan cruiser/raceriksi. Toki sama mies on piirtänyt myös puhtaita kilpaveneitä, esimerkiksi America's Cupin voittoon.

        Mitä Doug ja J&J sitten unohtivat suunnitelmistaan, kun konstruktiota ei Suomi24:ssä tunnusteta C/R veneeksi? Erillisen kehikon kölin ja rikin kuormia kantamaan? Siitäkään ei voi olla kyse, koska kehikko 38:sta löytyy. Ehkä kehikon sitten pitäisi olla galvanoitua terästä kuten X-Yachteissa 80-luvulla, tai hiilikuitua kuten uusimmissa X:issä. Ei sittenkään - Salonahan on suunniteltu kilpaveneeksi, ja sen kehikko on rosteria, kuten Bavariankin. Olen ymmälläni.

        Sinun mielestä Bavassa on teräskehikko jossa köli on kiinni? Höpö höpö.


      • Joakim1
        Bavafan kirjoitti:

        Sinun mielestä Bavassa on teräskehikko jossa köli on kiinni? Höpö höpö.

        Ainakin 35:ssa on rosterikaari, johon rustien vetotangot tulevat, mutta kölipalkisto on lasikuitua.


      • Svg
        Bavafan kirjoitti:

        Sinun mielestä Bavassa on teräskehikko jossa köli on kiinni? Höpö höpö.

        Mielestäni Bavassa on teräskehikko kölin ja rikin kuormia kantamassa.Mielipiteeni olen muodostanut lähinnä allaolevista artikkeleista.

        http://www.yachtsandyachting.co.uk/boat-reviews/boat-tests/bavaria-match-38-review/:
        "Structurally the Match 38 uses much more by way of triaxial woven cloth in the lay up, on the same production line as the rest of the range, and there is a very substantial steel space frame/chassis to take the keel and rig loads."

        Täällä on suttuinen kuvakin, mutta kölin kiinnitystä ei siinäkään näy. Oletettavasti kuitenkin Joakimin mainisema kaari ja pari muuta kaarta sekä ehkä pitkittäisiä palkkeja:
        http://www.boatpoint.com.au/content/reviews/2003/bavaria-yachts-38-match-9423
        "A structural grid incorporating a stainless steel frame plus GRP stringers supports the rig and keel loads, and all the bulkheads are glued and glassed in to strengthen the overall structure."

        Missään ei tosiaan sanota, että köli olisi kiinnitetty kehikon läpi, eikä varmaan olekaan. Kuten ei uusissa X-jahdeissakaan näyttäisi olevan. Niissä köli on pultattu ison, melkein kölin pituisen, aluslevyn läpi. Lujitemuovikehikko ei siis ole tekemisissä kölin kiinnityksen kanssa. Näin ainakin tulkitsen tätä kuvaa: http://www.x-yachts.com/files/$images/Xp-38-systems1.jpg.


      • Joakim1

        Tuo teräskaari on näkyvissä vain rustien vetotankojen läheisyydessä. Olettaisin sen menevän puolelta toiselle kölin edessä olevan lasikuitupalkin sisällä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe