Mikähän on kun -98 1.9 T4 v40

Rosbergk

on alkanut tekeen sellaista että jos kiihdyttäessä painat kaasupolkimen pohjaan se lakkaa kiihtymästä, ikään kuin tukkeentuu ja kun nostan poljinta se jälleen alkaa kiihtymään, en ymmärrä auto käy ja käynnistyy muuten ihan normaalisti.

21

2181

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • volvomiehiä

      Olisikohan ilmamassamittari tai Lamdasondi, tietysti voi olla puolavika, ilmansaantia tai huonot tulpat.

    • Arvataan

      Kaasuläpän asentotunnistin kertoo ruiskuboksille, että kaasu on vain osittain painettuna ja siksi antaa liian vähän bensaa.

      Toinen vaihtoehto voisi olla tukkeentunut bensasuodatin.

      • Rosbergk

        No se kyllä reagoi kaasupolkimen asentoon jos on pohjassa se nykii ja paukuttaa jos nostaa hiukan poljinta alkaa jälleen kiihtymään tasaisesti, mutta jos antaa paukkua poljin pohjassa se viimein lähtee kulkeen, voisiko se sitten olla tuo tunnistin.


      • Rosbergk

        Ilmeisesti on Lamda-anturi menny takimmainen jolloin se syöttä bensaa liikaa ja paukuttelee sitten putkessa josta aiheutuu myös se nykiminen, katoin OBD 2 pistokkeesta tabletin kanssa ja ilmoitti viaksi kakkos sensorin.


      • öööööööööööööööö

        Kakkos lambda ei säädä seoksia. Sen tehtävä on tutkia katalysaattrin toimintaa. OBD herjaa tuossa melko varmaan vian oiretta eikä syytä. Kannattaa katsoa "fuel trimmit" jos se tuossa autossa on mahdollista.


      • Rosbergk

        Onhan se mahdollista tässäkin mallissa, Volvon korjaamonpitäjä meinasi kyllä että tämä lamda aiheuttaisi bensan kovan kulutuksen sekä nykimisenkin, tilasin jo osan täytyy katella.


      • öööööööööööööööö

        Onkohan tuossa säköinen kaasupoljin vai vaijeri kaasuläpälle, tai vain kaasuläpässä asentotunnistin? Kaasupolkimen ja kaasuläpän asentotunnistimet tsekkaisin jos olisi oma keissi.


      • Rosbergk

        Joo pitääpäs sitä puolta vielä katsoa, en ostanut vielä Lamda-anturia kun otin ilmamassamittari pistokkeen irti niin ei paukkunut eikä nykinyt silloin, mutta teki ihme jutun kun käänsi virran pois niin moottorin jäähdytystuulettimet alkoivat pyöriin ja jälleen kun käänsi virran päälle ne pysähtyivät, sama jatkui kunnes laitoin pistokkeen takaisin ja kuittasin vikakoodin, miten se ilmamassamittari on yhteydessä tuuletinmoottoreihin. ?


      • öööööööööööööö

        Oudolta kuulostaa tuo tuuletinjuttu. Saattaa olla että moottorinohjaksen vikatilaan on ohjelmoitu tuollainen toiminto???

        Lambda-antureita jos haluaa testailla niin lämpimällä koneella moottori käynnissä, etummaisen lambdan signaalijohdon jännitevaihtelu pitäisi olla n. 0,1V-0,9V. Taempi vaeltelee lähempänä 0,6V jos katti on kunnossa.

        Kunnollisella autotesterillä voi nähdä lambdojen signaalijännitteet. Yleismittarillakin saattaa onnistua jos mittarin näyttö päivittyy riittävän usein. (Vastusmittarin käytössä kannattaa olla varovainen ettei vahingossa pilaa ohjainlaitetta)

        Ilmamassamittariakin pystyy yleismittarilla mittaamaan. Signaalijohdon jännite vaihtelee n. 0,5V:sta jonnekkin 4V paikkeille käyttötilojen "sytytysvirta päällä- joutokäynti-täydet kierrokset" välillä. Ilmamassamittarissa on yleensä lisäksi imuilman lämpötunnistin. Eli tarkoittaa kahta erillistä signaalijohtoa.

        Tarkimmat mittaukset saa oskilloskoopilla. Sillä näkee hyvin toimilaitteiden signaalikuvaajat eikä tarvitse turhaan ehjiä komponentteja vaihdella. Tosin käyttö vaatii hiukan ammattitaitoa.


      • öööööööööööööööööl1

        Sytytyspuolikin kannattaa katsoa jos se kerran putkessa paukuttaa, niin kuin joku tuolla ylempänä ehdottikin. (tulpat, puolat, johdot (jos on))


      • Rosbergk

        No minäpäs kattelen niitä´, eilen olisin katsastusasemalla käyttänyt testissä mutta oli kovin kiire siellä ei ehtinyt ensi viikon alulla vasta.


      • Rosbergk
        öööööööööööööööö kirjoitti:

        Onkohan tuossa säköinen kaasupoljin vai vaijeri kaasuläpälle, tai vain kaasuläpässä asentotunnistin? Kaasupolkimen ja kaasuläpän asentotunnistimet tsekkaisin jos olisi oma keissi.

        Vaijerilla näyttäs olevan tuo kaasuläppäsysteemi, ei ole vielä kovin tuttu auto tuo malli, on ollut S80 aiemmin mutta sehän on ihan erisysteemeillä, näissähän on 1000 kpl. Mitsubishin osaa ei tiedä mitkä.


      • Rosbergk

        Vuokrasin nosturihallia ja kattelin sitä lamdajuttua on kyllä laitettu hankalasti kun takimmaisen johto menee alustasta korin sisään joten siitä täytyy ilmeisesti purkamaan keskikonsulinkin ennen kun saa näkyviin sen liitoskohdan, koetin puhdistusaineella puhdistaa ilmamassamittariakin sekä liitoksia niin johan tuli yks vikakoodi lisää eli ilmoittaa huonosta ilmansaannista, minulla oli ihan siihen tarkoitukseen olevaa sumutinainetta. Täytyy vielä käyttää se kansi pois ja tutkia puolan kopat sekä liitokset.


      • ööööööööööööl1

        Sytytystulpat kannattaa nyt ainakin vaihtaa ihan suosiolla kun ne ei paljoa kustanna. Puolia ei taida saada kunnolla testattua kuin hyvälaatuisella/oskilloskoopilla, ja saahan niistä ensiö ja toisiopuolen vastukset mitattua yleismittarilla. Mutta oskilloskooppitestauksen hinnalla saapi varmaan ostettua jo uudet puolat. Tulpanjohdot kannattaa vaihtaa jos tuossa niitä edes on. Testeri näyttää myös sytytyskatkokset jos ohjausyksikkö sitä tietoa valvoo.

        Vialliselle ilmamassamittarillekkaan ei muuta mahda kun vaihtaa uuden jos ei puhdistaminen auta. Ellei tuossa sitten ole niin uudenmallinen mittari että pitää testerillä koodata jos vaikka on ollut sytytysvirrat päällä liitintä irroittaessa.


      • Rosbergk
        ööööööööööööl1 kirjoitti:

        Sytytystulpat kannattaa nyt ainakin vaihtaa ihan suosiolla kun ne ei paljoa kustanna. Puolia ei taida saada kunnolla testattua kuin hyvälaatuisella/oskilloskoopilla, ja saahan niistä ensiö ja toisiopuolen vastukset mitattua yleismittarilla. Mutta oskilloskooppitestauksen hinnalla saapi varmaan ostettua jo uudet puolat. Tulpanjohdot kannattaa vaihtaa jos tuossa niitä edes on. Testeri näyttää myös sytytyskatkokset jos ohjausyksikkö sitä tietoa valvoo.

        Vialliselle ilmamassamittarillekkaan ei muuta mahda kun vaihtaa uuden jos ei puhdistaminen auta. Ellei tuossa sitten ole niin uudenmallinen mittari että pitää testerillä koodata jos vaikka on ollut sytytysvirrat päällä liitintä irroittaessa.

        Joo pitääpäs ne tulpat vaihtaa ne ei kylläkään näyttäisi pahoilta, mutta onhan nekin joskus vaihettava, on ne erikoistulpat noissa, ja on kyllä käytetty liitin irti sytysvirta päällä, joten en tiedä, näkyy maksavan aika paljon se ilmamassamittari, Motonetissäkin tais olla 260e. Minä jatkan näillä neuvoilla nyt, hyvä kun joku osaa neuvoa näissä asioissa.


    • Outoa

      Onko volvon huolto siirtynyt katsastus asemalle.???

      • einekaikki

        Siellähän on maksullinen päästömittaus, jos et ole sitä tiennyt, siellä näkyy tarkkaan vika.


      • näinhänse

        Niitä on aina klossia kyttäämässä aikuisten asiallisia keskusteluja sitten muka laittavat jotain omasta mielestään viisasta väliin kuten tämä "outoa" siellähän otetaan OBD mittauskin maksusta.


      • MMMMMMn

        Mitenhän olisi jos koettaisi Forte puhdistusta jos on tukkoinen.


      • Rosbergk

        kyllä se on aika tukkoinen ja nokea pukkas pakoputkestakin ko anto kovia kierroksia.


      • Rosbergk

        Nyt on tulpat vaihettu ja imamassamittari, niin ja puhdistin sekä tarkistin puolan johtojen liittimet, mutta pauke jatkuu, seuraavana vaihan sen bensasuodattimen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, tervetuloa

      Tule luokseni eka vaikka viikoks tai pariksi. Saisin helliä, kannustaa ja tukea sua ja kokata lempi herkkujasi. Pääsisit
      Ikävä
      27
      3693
    2. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      294
      3466
    3. TTK-tähti Saana Akiola paljasti tv-ohjelmassa tapahtuneen ahdistelun

      Olisko pitänyt suunnitella ulostulo paremmin? Nyt lehdet soittelevat kaikki 8 läpi ja kuusi sanoo ettei koskenut häntä.
      Maailman menoa
      29
      2311
    4. Olisit ollut varovaisempi

      Nyt jos minut hylkäät ja et meidän asiasta minulle mitään ilmoita niin ettet edes anteeksi pyydä, niin tiedä että minä e
      Ikävä
      34
      2120
    5. Mitä haluaisit sanoa hänelle

      Nyt tällä hetkellä?
      Ikävä
      133
      2012
    6. Elisa laskuttaa jo sähköpostilaskusta erikseen euron

      Paperilaskuista on otettu lisämaksua jo ajat sitten, mutta nyt Elisa ottaa euron siitä että lähettävät sähköisen laskun
      Maailman menoa
      120
      1761
    7. Vastenmielisyys

      Kuvaa sinua parhaiten
      Ikävä
      48
      1724
    8. Oho! Susanna Laine kohtasi epäonnea lomareissulla Italiassa - Avaa tilannetta: "Vähän sahaavaa..."

      Ou nou! Tsemppiä kuitenkin loppulomaan Italiassa, Susanna Laine ja mahdollinen seuralainen! Lue lisää ja katso kuvat:
      Suomalaiset julkkikset
      8
      1485
    9. Ensitreffit alttarilla Jyrki paljastaa hääyön intiimiasioista kameroiden sammuttua: "Fyysinen..."

      Ooo-la-laa… Ensitreffit alttarilla -sarjassa alkaa hääparien välillä ns. tunteet kuumenemaan. Lue lisää: https://www.s
      Ensitreffit alttarilla
      2
      1353
    10. Väliämme on noin 6 km

      Niin lähellä ja niin kaukana. Sinä olet kotona, minä olen kotona. Olet jo unessa. Mutta kun herään, olet jo töissä ja vä
      Ikävä
      9
      1236
    Aihe