Ankkurivinsseistä

pollari

Tyhmä kysymys ankkurivinsseistä:Onko tosiaan ideana,että kettinki jätetään ankurissa ollessa vinssin rummun ympärille,jolloin vinssi ottaa kaiken vedon vastaan?Harvemmin olen nähnyt erillistä knaapia/ pollaria esim keulassa johon kettingin voisi kietaista.Jossain tosin,esim.Skip Novakin storm sailing videoissa....

24

690

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Cqr

      Rummun varaan sitä ei voi eikä saa jättää.
      Joko kettinki knaapiin. tai käytä erillistä köyden pätkää.

      Ankkuri vinssin käyttö siten että käyttää sitä ankkurin nostossa vetolaitteena eli vetää vinssillä aluksen ankkurin kohdalle kuuluu kiellettyjen toimenpiteiden listalle.
      Käytä ajomoottoria/moottoreita aluksen Siirtoon ankkurin luokse.
      Joten tätäkin peilaten kiinnitä aina knaapiin .

    • 16-13

      Paljonko sinulla on sitä akkurikettinkiä. Normaalistihan kettingin jatkona on köysi. Itsellänikin on lyijyköysi eikä kettinkiä ollenkaan. Mutta asiaan, köysihän tulee sitten lukita knaapiin.

      Miten paljon sinulla on sitä ankkurointi etäisyyttä ankkurin ja veneen välillä ja mitä mahtaa vene painaa on tässä ne avain kysymykset.

      • kledjuttaa

        Mulla on 60m 8mm kledjua...


    • seppomartti

      Keveällä kelillä jätän aina vääräoppisesti kettingin vinssin (oikeastaan ankkuripelin) varaan. Ja se pitää hyvin. Mikäli luistaisi niin kolina kyllä herättää.
      Jos on aallokkoa niin kettinkiin kiinnitetään köysi helalla, jonka nimeä en tiedä, ja köysi kiinnitetään pollariin. On luotettavampi ja hiljaisempi.

      • Oikeaoppisesti

        Allokkoa on syytä olettaa esiintyvän aina. Toinen vene saa sen helposti aikaiseksi tyynessäkin säässä. Vastaat oman veneesi vahingoista ihan itse jos ankkuripelisi hajoaa tai irtoaa veneestä ketjun nykäyksen seurauksena.


    • kettinkilukko

      Käytän erillistä kettinkilukkoa ja vinssi on hiukan löysällä.
      Jos kettinkiä on ulkona muutama kymmen metriä, niin se itsessään joustaa eikä allon aiheuttama liike välity nykäyksinä ankkuriin.
      Köysi on myös hyvä vaihtoehto, mutta se vaatisi meillä hiukan jumppaa eikä keula ole aina se hauskin paikka olla aaltoja vastaan

      • ei-muuten-jousta

        Ketju ei jousta. Ei koskaan.


      • seppomartti

        Onkohan "ei muuten jousta" tai "oikeaoppisesti" koskaan ankkuroinut ankkurikettingillä. Niin päättömiä ajatuksia. Keveässä kelissä jo 4:1 ankkurointi joustaa ja kovassa kelissä 7:1 ankkurointi 10mm kettingillä aiheutta aivan hirveitä nykäyksiä. Kukaan ei pysty nukkumaan vaikka ankkuri pitäisi. Kyse ei ole ankkurikettingin metallin joustosta tai joustamattomuudesta.


      • TaasSeHapeton
        ei-muuten-jousta kirjoitti:

        Ketju ei jousta. Ei koskaan.

        Muuten joustaa, ei toki kettinki, mutta kiinnitys. Kettinkiä ei saa olla ulkona niin vähän, että nykäys kohdistuisi ankkuriin ylöspäin.

        Kettingin vetäminen suoraksi, kun sitä on muutama kymmenen metriä ulkona vaatii paljon voimaa ja mitä suoremmaksi, sitä enemmän. Kiinnityksessä on sisään rakennettu progressio.


      • ei-muuten-jousta

        Toki kiinnitys "joustaa" jos ankkuri rekaa. Eli voimat jäävät pienemmäksi kuin rakenteiden tai ankkuripelin rikkominen vaatisi. Järkevä veneilijä vaan ei tuollaista joustamiseksi kutsu, vaan ankkurin rekaamiseksi.

        Kettinkiä et toisesta päästä vetämällä saa suoraksi yhtään mllään voimalla, ellet vedä pystysuoraan ylöspäin. Tällä vaan ei ole mitään merkitystä keskustelun aiheen kannalta. Kysehän oli siitä että sitä voimaa pitää rajoittaa niin alhaiselle tasolle että kaikki veneen osat ja varusteet kestävät ehjinä. Tämä ei ketjulla onnistu, jos se on kiinni pelkässä ankkuripelissä.


      • seppomartti

        Kuinka kovassa kelissä olet ankkuroinut kun jaksat jauhaa roskaa? Kettingillä ankkuroinnin jousto on aivan muuta kuin ankkurin rekaaminen. Oletko kokenut ankkuripelin hajoamisen vai mistä kokemukset kumpuaa?


      • MuutenJoustaa
        ei-muuten-jousta kirjoitti:

        Toki kiinnitys "joustaa" jos ankkuri rekaa. Eli voimat jäävät pienemmäksi kuin rakenteiden tai ankkuripelin rikkominen vaatisi. Järkevä veneilijä vaan ei tuollaista joustamiseksi kutsu, vaan ankkurin rekaamiseksi.

        Kettinkiä et toisesta päästä vetämällä saa suoraksi yhtään mllään voimalla, ellet vedä pystysuoraan ylöspäin. Tällä vaan ei ole mitään merkitystä keskustelun aiheen kannalta. Kysehän oli siitä että sitä voimaa pitää rajoittaa niin alhaiselle tasolle että kaikki veneen osat ja varusteet kestävät ehjinä. Tämä ei ketjulla onnistu, jos se on kiinni pelkässä ankkuripelissä.

        Spede totesi aikoinaan, että pistä suu kiinni, niin korvat aukeaa.
        Kettinki on toki kiinni ankkuripelissä, mutta sitä ennen se on kiinni lukossa. Ankkuripeliin ei tule silloin kuormaa. Tilanne ei ole oleellisesti erilainen, vaikka lukon sijaan käytettäisiin köyttä, koska köyden ja jopa sen mukana olevan joustimen nykimistä pienentävä voima on pientä ankkurikettingin antamaan joustoon. Ankkurikettinki antaa joustoa jopa metrejä, joustin ja köysi senttejä.


    • ketjukoukku

      Itse käytän ketjukoukkua, joka on tämän näköinen: https://www.bluemarinestore.com/images/embedded/anchor-chain-hook.jpg

      Tässä kuvassa ketjukoukusta on tuplaköydet knaapeihin. Yksikin riittää.
      http://www.bosunsupplies.com/images/var/Snubber.gif

      Avoin ketjukoukku on helppo laittaa ketjuun ja vielä helpompi poistaa. Kun ankkuria nostaessa ketju kiristyy ja koukkuköysi löystyy, koukku irtoaa itsestään.
      Jätän ketjun ankkuripelin varaan vain, jos ankkuripaikka on suojainen ja ankkurointi lyhytaikainen. Muuten aina kuorma ketkukoukulle ja köydelle. Se on varma tapa ja vähentää myös ketjun tempauksia ääniä aallokossa.

      • seppomartti

        Ok, grab hook on siis ketjukoukku. Jos riinä on toiselle köydelle kiinnityspaikka niin sitten käy myös toiseen tarkoitukseen. Ristiin menneet ankkuriketjut voi pyydystää samalla koukulla ja vapauttaa oma vetämällä vapautusköydestä. Yhden köyden koululla ei onnistu.


      • Koukkuja_riittää
        seppomartti kirjoitti:

        Ok, grab hook on siis ketjukoukku. Jos riinä on toiselle köydelle kiinnityspaikka niin sitten käy myös toiseen tarkoitukseen. Ristiin menneet ankkuriketjut voi pyydystää samalla koukulla ja vapauttaa oma vetämällä vapautusköydestä. Yhden köyden koululla ei onnistu.

        Ristiin menneiden ankkuriketjujen tai -köysien vapautukseen käytetään hiukan erinäköistä avointa koukkua:
        http://www.penelope.fi/ankkurointi/kuvia/Naapurin_kettingin_vapauttaja.jpg
        Aiemmin esitetty ankkuriketjun lukitukseen käytettävä "grab hook" ei luista, jokaiselle ketjukoolle on oma koukku.


      • seppomartti

        Molempia veneestäni löytyy, mutta jos tuo isompi ja väljempi on lenkin lohjasta riittävän ahdas lukitsemaan kettingin niin käy molempiin tarkoituksiin


      • seppomartti

        Itse asiassa " multipurposekoukku" on nimimerkki ketjukoukun ylemmän viitteen kuvassa. Laukaisunarun reikä näkyy mutta naru puuttuu. Pidempi ja ulkonevampi leuka helpottaisi ankkurikettingin pyydystystä vedestä.


      • ankkurointitarina
        seppomartti kirjoitti:

        Itse asiassa " multipurposekoukku" on nimimerkki ketjukoukun ylemmän viitteen kuvassa. Laukaisunarun reikä näkyy mutta naru puuttuu. Pidempi ja ulkonevampi leuka helpottaisi ankkurikettingin pyydystystä vedestä.

        Ariel37:n ankkurointijuttua lukiessani tuli mieleen oma ankkurointini, jossa Lewmarin ankkurivinssin ketjupyörä rikkoutui aallokossa. Tuulisilla ankkuripaikoilla olin aina siirtänyt ketjun vedon ankkurivissiltä ketjukoukkuun köyteen, mutta kerran tein poikkeuksen vajaan tunnin ajaksi. Se sattui Wreck Bayssä (virallinen nimi on Puerto Baquerico Moreno) Islan San Cristobalissa. Olin nostamassa ankkuria ja vielä n 50 m ketjua oli vedessä, kun VHF kuulutti veneeni nimeä. Keskeytin noston ja jätin ketjun ankkurivinssin ketjupyörän varaan. (VHF on sisällä veneessä). Puhelun jälkeen järjestelin jotain irtotavaroita kaappeihin, koska aallokokin oli kohtalainen. Samalla kuului rysäys ja ketjun kolinaa. Ketjupyörän pultit olivat katkenneet. Opetus oli: älä koskaan jätä ketjua ankkurivinssin ketjupyörän varaan. Se ei kestä ketjun tempauksia!
        Tarina päättyi hyvin. Sain vinssin korjattua sillä aikaa, kun ketju oli ketjukoukun ja köyden varassa.


      • seppomartti

        Erikoinen vaurio. Neljäs ankkurivinssi on nyt menossa ja minulla ketjupyörä= gybsy, ei ole koskaan ollut ruuvilla kiinni vaan kitkalla. Veto välittyy ja nykäykset kohdistuvat keskiakseliin mikä on kaikissa vinsseissä kestänyt. Kovimmalle ovat varmaan joutuneet vinssin rungon kiinnityspultit. Aallokon lisääntyessä kolinan vuoksi olen ottanut kettingistä köysikiinnityksen käytöön, joten ihan murtolujuuteen asti ei ole tullut testatuksi. Mutta varsin kovia nykäyksiä välineet ovat kestäneet. Suomesta en ole ole löytänyt sopivaa nylonköyttä, millä kettingin nykäystä voisi vaimentaa.


      • näinkinvoikäydä
        seppomartti kirjoitti:

        Erikoinen vaurio. Neljäs ankkurivinssi on nyt menossa ja minulla ketjupyörä= gybsy, ei ole koskaan ollut ruuvilla kiinni vaan kitkalla. Veto välittyy ja nykäykset kohdistuvat keskiakseliin mikä on kaikissa vinsseissä kestänyt. Kovimmalle ovat varmaan joutuneet vinssin rungon kiinnityspultit. Aallokon lisääntyessä kolinan vuoksi olen ottanut kettingistä köysikiinnityksen käytöön, joten ihan murtolujuuteen asti ei ole tullut testatuksi. Mutta varsin kovia nykäyksiä välineet ovat kestäneet. Suomesta en ole ole löytänyt sopivaa nylonköyttä, millä kettingin nykäystä voisi vaimentaa.

        Koska et ilmeisesti tunne Lewmarin ketjupyörän (=gypsy) rakennetta, laitan kuvalinkin.
        http://www.lewmar.com/products.asp?id=8415&type=13&channel=1
        Ketjupyörä koostuu kahdesta puoliskosta, jotka on yhdistetty pulteilla toisiinsa. Näiden pulttien katkeamisesta oli kysymys!
        Nykyisen veneeni ankkuripeli on Simpson-Lawrence, jonka konstruktio on järeämpi. Silti en halua jättää ketjun vetoa ankkuripelin varaan, jos ankkuripaikka on vähänkin avoin merenkäynnille.

        Kerron vielä opettavaisen tapauksen, miten voi käydä, kun ankkuriketju on pelkästään ketjupyörän varassa eikä vinssin sähköä ole kytketty pois. Eräs 39-jalkainen suomalaisvene ankkuroi Los Christianoksen satamaan ja koko miehistö lähti syömään rantaravintolaan. Siellä kaverit seurasivat satamassa syntynyttä hässäkkää, johon osallistui useita veneitä ja ihmisiä. Äkkiä joku miehistöstä hoksasi, että kysymys olikin heidän veneensä pelastamisesta! Se oli ajautunut rantatyrskyihin. Haverin syy oli se, että jostain syystä ankkurivinssi oli käynnistynyt omia aikojaan ja kelannut ketjun sisään. Veneeseen tuli laminointityötä vaativia runkovaurioita.


      • seppomartti
        näinkinvoikäydä kirjoitti:

        Koska et ilmeisesti tunne Lewmarin ketjupyörän (=gypsy) rakennetta, laitan kuvalinkin.
        http://www.lewmar.com/products.asp?id=8415&type=13&channel=1
        Ketjupyörä koostuu kahdesta puoliskosta, jotka on yhdistetty pulteilla toisiinsa. Näiden pulttien katkeamisesta oli kysymys!
        Nykyisen veneeni ankkuripeli on Simpson-Lawrence, jonka konstruktio on järeämpi. Silti en halua jättää ketjun vetoa ankkuripelin varaan, jos ankkuripaikka on vähänkin avoin merenkäynnille.

        Kerron vielä opettavaisen tapauksen, miten voi käydä, kun ankkuriketju on pelkästään ketjupyörän varassa eikä vinssin sähköä ole kytketty pois. Eräs 39-jalkainen suomalaisvene ankkuroi Los Christianoksen satamaan ja koko miehistö lähti syömään rantaravintolaan. Siellä kaverit seurasivat satamassa syntynyttä hässäkkää, johon osallistui useita veneitä ja ihmisiä. Äkkiä joku miehistöstä hoksasi, että kysymys olikin heidän veneensä pelastamisesta! Se oli ajautunut rantatyrskyihin. Haverin syy oli se, että jostain syystä ankkurivinssi oli käynnistynyt omia aikojaan ja kelannut ketjun sisään. Veneeseen tuli laminointityötä vaativia runkovaurioita.

        "Silti en halua jättää ketjun vetoa ankkuripelin varaan, jos ankkuripaikka on vähänkin avoin merenkäynnille." Tämä on tietenkin täysin oikein.
        Vaikka ankkuroinnin aikana olisi millainen järjestely kettingin nykäysten varalta niin isossa aallokossa ankkuria nostaessa nykäyksiä sattuu ja rakenteet ovat kovilla. Ei kaikki Lewmarinkaan ketjupyörätkään ole kahdesta kappaleesta kootut. Sehän on selvä konstruktion heikkous.
        Kerrotaan yksi ankkuriin liittyvä moka. Ankkurini on lukittuna jykevään telineeseen keulassa metallitangolla, mikä kulkee ankkurissa ja telineessä olevien reikien läpi. Kolmen reiän läpi pujottaminen vaatii puikon kierämisen eri aina asentoihin. Laiturissa ja kauniissa kelissä luotettava kiinnitys. Avomerellä aallokossa ankkuri ja lukitustappi liikkuvat ja kahdesti ankkuri on pudonnut. Jos olisi ollut "free fall" asento niin olisi mennyt 70m 10mm kettinkiä kerralla. Parin metrin kettingin ja ankkurin nostaminen käsin olosuhteissa, joissa keulakansi sukelsi syvälle aaltoihin, oli äärimmäinen ponnistus. Tämän jälkeen avomerelle lähtiessä ankkurin kiinnitys on varmistettu aina köydellä. Toisessa päässä on köyttä siltä varalta, että joskus tulisi vastaan tilanne, missä ankkurista olisi päästävä puukolla eroon. Kuviteltu tilanne on esimerkiksi, jos moottori ei lähtisi käymään. Ankkurivinssini vaatii nimittäin moottorin käynnistämisen toimiakseen, mikä toisaalta on fiksua kun virtaa riittää ilman lisäakkua.


      • joustimetköyteen
        seppomartti kirjoitti:

        Erikoinen vaurio. Neljäs ankkurivinssi on nyt menossa ja minulla ketjupyörä= gybsy, ei ole koskaan ollut ruuvilla kiinni vaan kitkalla. Veto välittyy ja nykäykset kohdistuvat keskiakseliin mikä on kaikissa vinsseissä kestänyt. Kovimmalle ovat varmaan joutuneet vinssin rungon kiinnityspultit. Aallokon lisääntyessä kolinan vuoksi olen ottanut kettingistä köysikiinnityksen käytöön, joten ihan murtolujuuteen asti ei ole tullut testatuksi. Mutta varsin kovia nykäyksiä välineet ovat kestäneet. Suomesta en ole ole löytänyt sopivaa nylonköyttä, millä kettingin nykäystä voisi vaimentaa.

        Laita joustimet, jos nykiminen huolettaa. Kettinki itsesään joustaa, jos sitä on tarpeeksi ulkona.


    • opetusvideo
    • Ariel37

      Kerran "Jurmosta itään olevalla lammassaarella" alkoi yöllä tuulla jokseenkin tosissaan. Ankkuriketju oli sähkövinssin ketjurummulla ja varmistusköysi oli jäänyt laittamatta. Vene tempoili rajusti pysyen kuitenkin paikallaan ahtaassa kalliolaguunissa ihan ok, mutta aamulla ankkurin nostossa oli aikamoinen yllätys. Rosteritaotun 15 kg Brucen varsi oli vääntynyt viitisen senttiä.
      Käytän kyllä köyttä ketjun lukitsemiseen knaapiin noin yleensä. Tuon kokemuksen jälkeen se vaan on tuntunut ylimääräiseltä työltä. Sama vääntynyt ankkuri on edelleen käytössä. Siihen jotenkin luottaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

      kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      105
      9533
    2. Pieni häivähdys sinusta

      Olet niin totinen
      Ikävä
      49
      4681
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

      Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1976
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

      r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      42
      1951
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

      Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1650
    6. Vanha Suola janottaa Iivarilla

      Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1401
    7. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

      Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      40
      1319
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

      Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      54
      927
    9. Känniläiset veneessä?

      Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      30
      913
    10. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

      Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      912
    Aihe