Ihana dokumentti yritteliäisyydestä!

Silloin tällöin jään mielelläni katsomaan Tanskalaisen maajussin vaiherikasta puurtamista tilallaan. Tilalla, missä kädentaito yhdistettynä nuoren miehen intoon ja taitoon on uskomaton:D Nuori perhe elää pienimuotoisen karjan, viljelysten ja jatkuvan kunnostamisen arkea,..kaikkine elämänläheisine luontoon liittyvine viehättävyyksiensä pienten lastensa kanssa.

Maailmalla ovat tanskalaiset luokiteltu onnellisimmaksi kansaksi,...monessa suhteessa, enkä ihmettele yhtään, niin valloittavan hyväntuulinen ja yritteliäs on tuo nuori mies!

Pienimmistä entisöimisistä veräjän korjauksista, rakennusten purkuun, kaiken rakennusmateriaalin hyödyntämisestä saa oppia, josta moni nykynuori ei ole edes tietoinen.
Entisajan kalkinpolttoon tarvittavan uunin rakensi vanhojen tietojen perusteella tiilistä nuori muurari, uunin, jossa lämpötila saadaan nousemaan 1000° asti. Minusta on upeaa tallentaa käsityötaidon näytteitä arkisissa askareissa jälkipolville, se lie filmatisoinnin tarkoituskin on,...näyttää miten innostavaa ja harvinaistakin maahenkeä vielä löytyy.
Olen ihan ihastunut tuohon filmatisointiin :D heippa,..

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Otinpa selvää tuosta miehestä josta löytyikin paljon tietoa.
      Frank Erichen synt. -83 sai jo 10 ikäisenä aivan pienen maatilkun nimiinsä, josta innostus ehkä saikin alkunsa :D
      Kouluttautui Helgenäs Naturefterskolan'issa, Folkhöjaskole käsityö ja vapaa-aika, sekä Århus Akadem'issä. Aloitti säästämisen ja nukkui jopa ladossa makuupussissa 204-205 ostaen vihdoin tuon tilansa, jota nyt viljelee ja kunnostaa.
      On pitänyt luentoja sekä opettaa, aiheena Yksinkertainen elämä.

      Paljon on ihailijoita ja seuraajiakin, hämmästyttävästi Facebookissakin 100.000, joihin liityn nyt minäkin:D

      Oletteko katselleet ohjelmaansa kanssakirjoittajat?

    • ihmispolo

      Ei tosiaan kiinnosta.

    • Täyttä todellisuutta on tuo elämätapa, suosittu ohjelma kaikissa pohjoismaissa, mutta ei toki kaikille mahdollinen ollenkaan! Tietoa, viitseliäisyyttä ja taitoa se vaatii, maahenkisyyden lisäksi:D
      Opin todella kunnioittamaan ruuantuottajia aikanani maatalon emäntänä, siellä ne on viljelijäisät ja äidit Suomessakin saaneet leivän lapsilleen!

      • zxwå

        Alkujaan katselin tätä mielenkiintoista ohjelmaa, sitten tuli jokin este ja pääsi unohtumaan, nyt sitten olen seurannut.
        Alkuaan se oli vieläkin kiintoisampaa, oli pieni pala ja siihen istutti perunaa ja sipulia. Olisi mukavaa saada se uusintana. Siinä on mies jolla on ideoita, tarmoa ja voimia toteuttaa niitä. Kyllä näitä on suomessakin, sodan jälkeen kuokkivat ja kylvivät joka kivenkolon.


    • tasku.lamppunen

      Olen elänyt itse lapsuudessani tuota ''ihanaa dokumenttia'', koko perheen kokoonpanolla tehtiin kaikki yhdessä.
      Syksyisin kun oli puinti ja juurikkaiden nosto, ne hoidettiin kylän väen voimalla kussakin talossa, ihanaa yhteistyötä oli ja kellarit ja jyvälaarit täytettiin.
      Talvisin käsityöt kokosivat yhteen ja hommat hoitui, lapion- ja kirveiden varret vuoltiin yhteistuumin, tiet aurattiin omatekoisilla hevosvetoisilla auroilla j.n.e. Ihanaa!

      • kotimaani

        Tervettä elämää se onkin ollut verrattaessa nykyiseen tekniikan aikakauteen. Ei maaseutukaan aikanaan voinut kaikkia elättää, lapsilukujen ollessa suuret. Syntyvyyden säännöstelyn saadessa vähin erin tilaa jäi monen äidinkin taakka pienemmäksi.
        Teollisuus veti työntekijöitä elantoaan ansaitsemaan ja kaupungistuminen oli seurauksena. Silti on hyviä muistoja monilla lomanviettoineen mummolassa, ja lasten kirmailut isovanhempien luona tutuilla kotitanhuvilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1582
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1349
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      38
      1020
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      805
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      686
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      182
      676
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe