Miten tulla uskovaiseksi?

kyseleväinen

Tälläkin palstalla usein perustellaan ihmisen roolia uskon synnyttämisessä (ja sillä ainoalla oikealla tavalla) Raamatun kohdalla Room: 1:17, joka on käännetty niin Bibliassa, 1938 ja 1992 käännöksissä;

................

> Sillä siinä Jumalan vanhurskaus ilmestyy uskosta uskoon, niin kuin kirjoitettu on: ’’Vanhurskas on elävä uskosta’’.

..............

Huomasin ’THE LIVING BIBLE’ amerikkalaisessa käännöksessä, ja siinä sanotaan

vastaava kohta Room: 1:17;

> This Good News tells us that God makes us ready for heaven. makes us

right in God’s sight – when we put our faith and trust in Christ to

save us. This is accomplished from start to finish by faith.

As the Scripture says it, ‘’The man who finds life will find it through

> trusting God.’’

-----------------------

Siis alusta loppuun uskosta – joka on aivan eri asia kuin uskosta

uskoon siis siinä mielessä, että se siirtyisi ihmiseltä toiselle.

Tarkistin asian erään vuosikymmeniä Raamattua ja nimenomaan alkukieltä tutkineelta optettajalta ja seuraavassa hänen kommenttinsa;

.................................

´´

Kreikaksi se on ek pisteoos eis pistin.

Paavali käyttää alkutekstissä vastaavaa ilmaisua myös muualla. Esim. 2 Kor 2:16:ssa ek thanantou eis thanatou. Siellä ilmaisu on käännetty: ”Se on toisille kuoleman haju, joka tuou kuoleman.” Jatko on seuraava: ek zooees eis zooees eli ”toisille elämän tuoksu, joka tuo elämän.”

Näissa kohdissa on siis asia ymmärretty siten, että ilmaisun kaksinkertaisuus vahvistaa sitä. Sellainen toisto on tavallista VT:lle ja sitä voi kutsua semitismiksi ja taustalla on heprean prepositiot min ja al. Niitä prepositioita käytetään esim. Ps. 84:8:ssa: ”he käyvät voimasta voimaan.” (vuoden 1933 käännös)

Näin ymmärrettynä Paavalin ilmaisussa on ”vain” kysymyksessä uskon korostaminen. Ihminen pelastuu uskosta, ei tekojen kautta. Siksi vapaasti käännetty Room 1:17 saisi muodon: ”Evankeliumissa paljastuu Jumalan

vanhurskaus: se on saatavilla vain uskosta ja yksin uskosta.” Sitä korostaa myös jatkon lainaus Habakukin kirjasta.

Tässä ei ole siis kysymys siitä, että yksi antaa uskon toiselle vaan siitä, että pelastus on yksin uskosta. ´´

..........................................

Siis tällä kohdalla ei mielestäni pysty perustelemaan sitä, että usko siirtyy vain toiselta uskovaiselta toiselle, koska sitä se ei alkukielessä tarkoita.

Admata on yrittänyt tätä samaa asiaa korostaa useassa kohdin.

Jos jollakin on alkukieleen syvästi perehtynyttä henkilöä, olisi mukava saada kommentteja sieltäkin !

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotakin_tähän

      On hyvä asia, että alkukieliä tutkitaan ja harjoitetaan ja Jumalan sana pyritään säilyttämään muuttumattomana myös kielen vaihtuessa.

      Tässä on kuitenkin hyvä muistaa Raamatun opetus siitä, että mitään ei tule lisätä tai pois ottaa. Myös opetukset, että vaikka enkeli toisin taivaasta julistaisi kuin mitä Jumalan lapset opettavat, se enkeli olkoon kirottu.

      Onko tämä turhaan annettu varoitus? Eikö Jumalalla ole mahdollisuus säilyttää kirjoitettu sana juuri sellaisena kuin Hän haluaa?

      Kun noita esille ottamiasi asioita pohtii, on suuri vaara alkaa menemään tielle, jonka päässä ei ole taivas. Jumalan edessä kelpaava vanhurskaus hukkuu ihmisviisauteen ja sanoihin tarttumiseen.

      Se, mihin te enkä minä voi vaikuttaa, on Jumalan henki. Pyhää Henkeä ei voi mitätöidä. Sitä ei voi vääristellä. Sitä ei voi kääntää kielille. Siihen ei Jumala ole antanut perkeleelle valtaa. Eihän nyt Jumala, joka perkelettä vahvempi on, antaisikaan itseään perkeleen vallan alle.

      Kun Jumala armossaan lahjoittaa uskon, silloin Pyhä Henki laskeutuu sen ihmisen sydämeen. Sydämen täyttää Jumalan edessä kelpaava vanhurskaus, ilo ja rauha. Pyhä Henki meille Jumalan lapsille kirkastaa uskon ja Jumalan valtakunnan kalleutta ja salaisuutta. Silloin pyhät kirjoitukset aukeavat meille juuri sellaisena ja juuri niin riittävästi kuin Jumalan tahto on.

      On kuitenkin totinen tosi, että ei Jumala anna ihmisen pyhää Raamattua turmella siten, etteikö se Jumalan ilmoitus tulisi esiin Pyhän Hengen kautta.

      Jumala voi myös laittaa jumalattoman palvelemaan omia pyhiä tarkoituksiaan ja ei esim.Raamatun käännöstyö ole siitä kiinni, onko ihminen uskomassa. Sillä käännöstyöllä ei vain ole mitään merkitystä Jumalan edessä kelpaavan vanhurskauden kanssa.

      Mitä tällä kaikella tahdoin sanoa? Kysellä teiltä, että teettekö te kaikkenne, jotta saisitte Jumalan valtakunnan opin näyttämään mieleiseltänne ja saisitte uskoa juuri niin kuin haluatte?

      • ajatuksia

        Ei ole koskaan ollutkaan muuta pelastusta kuin usko. Yksin armo, yksin usko ja yksin Kristuksen ansion tähden. Nuo kaikki kulkevat yhdessä. Ilman armoa ei olisi Jumala Poikaansa uhrannut. Ilman Kristusta ei olisi uskoa. Ja ilman uskoa ei olisi taivastoivoa eikä Jumalan edessä kelpaavaa vanhurkautta.

        Miten usko saadaan?

        Se on yksin Jumalan lahjaa. Ihmisen tärkein asia elämässä on Jumalan lapseksi pääseminen tai Jumalan lapsena varjeltuminen. Jumala suo armossaan uskon lahjan sille ihmiselle, jonka Hän on omakseen valinnut. Raamatusta voi lukea useita esimerkkitapauksia, miten Jumala on syntisairaan parantanut. Jumala on lähettänyt työmiehensä syntisairaan luokse vapauttamaan hänet kuolon kahleista. Ei ole ihminen saanut uskon lahjaa rukouksessa tai salaisuudessa tai jonkun elämän kohtalon kautta. Rukous ja elämänkohtalot ovat olleet vain välineitä, joilla Jumala on puhutellut tai kuullut ihmisen huudon Hänen puoleensa, mutta niissä ei ole Jumala vanhurskauttanut ketään antanut kuten ei sakramenteissakaan.


      • vihulainen
        ajatuksia kirjoitti:

        Ei ole koskaan ollutkaan muuta pelastusta kuin usko. Yksin armo, yksin usko ja yksin Kristuksen ansion tähden. Nuo kaikki kulkevat yhdessä. Ilman armoa ei olisi Jumala Poikaansa uhrannut. Ilman Kristusta ei olisi uskoa. Ja ilman uskoa ei olisi taivastoivoa eikä Jumalan edessä kelpaavaa vanhurkautta.

        Miten usko saadaan?

        Se on yksin Jumalan lahjaa. Ihmisen tärkein asia elämässä on Jumalan lapseksi pääseminen tai Jumalan lapsena varjeltuminen. Jumala suo armossaan uskon lahjan sille ihmiselle, jonka Hän on omakseen valinnut. Raamatusta voi lukea useita esimerkkitapauksia, miten Jumala on syntisairaan parantanut. Jumala on lähettänyt työmiehensä syntisairaan luokse vapauttamaan hänet kuolon kahleista. Ei ole ihminen saanut uskon lahjaa rukouksessa tai salaisuudessa tai jonkun elämän kohtalon kautta. Rukous ja elämänkohtalot ovat olleet vain välineitä, joilla Jumala on puhutellut tai kuullut ihmisen huudon Hänen puoleensa, mutta niissä ei ole Jumala vanhurskauttanut ketään antanut kuten ei sakramenteissakaan.

        os sielunvihollinen yrittää uskovaisen uskoa saada kuivumaan ja luopumaan uskosta, miten paljon se sitten saarnaakaan uskottomalle valhesaarnaa, kun Jumalan valtakunta pyrkii ihmistä lähestymään.

        Vihollinen silloin kääntää Raamatunkin aivan päälaelleen ja "lukee kuin piru Raamattua" ei ole vain lentävä lause.

        Kuitenkin me voimme luottaa Jumalan johdatukseen ja todeta sydämestä saakka, että Jumalan valtakunnassa jokainen lapsi haluaa olla nöyrän paikalla ja olla kirkastamassa uskoamme juuri sen uskon jälkeen, jonka Jumala on lahjoittanut.


      • lutterilainen
        vihulainen kirjoitti:

        os sielunvihollinen yrittää uskovaisen uskoa saada kuivumaan ja luopumaan uskosta, miten paljon se sitten saarnaakaan uskottomalle valhesaarnaa, kun Jumalan valtakunta pyrkii ihmistä lähestymään.

        Vihollinen silloin kääntää Raamatunkin aivan päälaelleen ja "lukee kuin piru Raamattua" ei ole vain lentävä lause.

        Kuitenkin me voimme luottaa Jumalan johdatukseen ja todeta sydämestä saakka, että Jumalan valtakunnassa jokainen lapsi haluaa olla nöyrän paikalla ja olla kirkastamassa uskoamme juuri sen uskon jälkeen, jonka Jumala on lahjoittanut.

        Mielestäni on kuitenkin tärkeää huomata, että luterilaisuudessa usko perustetaan täysin Raamattuun. Siten lähtökohta on se, että Jumalan lasten täytyy opettaa Raamatun mukaan. Ja jos enkeli tulis taivaasta ja opettaisi Raamattua vastaan, niin sitä ei tule uskoa. Ihminen voi aina erehtyä, mutta Raamattu ei. Esim. katolinen kirkko oli lähtenyt liiaksi omille poluilleen ja luottamaan "Jumalan lasten" sanomaan. Juuri siksihän Luther sanoi, että kaikki on perustettava Raamattuun, ei ihmisiin.

        Ja uskon näkökulmasta Jumala on antanut sanansa Raamattuun, alkukieliseen Raamattuun. Ainakin minun näkökulmasta siellä pitäisi olla se oikea sanoma. Käännöksissä on vaara mennä vikaan. Esim. uusimmassa raamatun käännöksessä on monia "virheitä".

        On aina vaarana, varmaan jokaisella, tulkita mielensä mukaan. Oikoa jopa mutkia oman mielipiteen mukaan. Esim. eikö vl:läkin ole mahdollisuus tulkita tuo kohta oman mielen mukaan, jotta saisitte uskoa haluamallanne tavalla? Jos tuo nykyinen lause todettaisiin alkukielen mukaan hieman virheelliseksi, niin olisitteko valmiit tunnistamaan sen?


      • wehalainen
        lutterilainen kirjoitti:

        Mielestäni on kuitenkin tärkeää huomata, että luterilaisuudessa usko perustetaan täysin Raamattuun. Siten lähtökohta on se, että Jumalan lasten täytyy opettaa Raamatun mukaan. Ja jos enkeli tulis taivaasta ja opettaisi Raamattua vastaan, niin sitä ei tule uskoa. Ihminen voi aina erehtyä, mutta Raamattu ei. Esim. katolinen kirkko oli lähtenyt liiaksi omille poluilleen ja luottamaan "Jumalan lasten" sanomaan. Juuri siksihän Luther sanoi, että kaikki on perustettava Raamattuun, ei ihmisiin.

        Ja uskon näkökulmasta Jumala on antanut sanansa Raamattuun, alkukieliseen Raamattuun. Ainakin minun näkökulmasta siellä pitäisi olla se oikea sanoma. Käännöksissä on vaara mennä vikaan. Esim. uusimmassa raamatun käännöksessä on monia "virheitä".

        On aina vaarana, varmaan jokaisella, tulkita mielensä mukaan. Oikoa jopa mutkia oman mielipiteen mukaan. Esim. eikö vl:läkin ole mahdollisuus tulkita tuo kohta oman mielen mukaan, jotta saisitte uskoa haluamallanne tavalla? Jos tuo nykyinen lause todettaisiin alkukielen mukaan hieman virheelliseksi, niin olisitteko valmiit tunnistamaan sen?

        Muutama esimerkki. Etioppialaisen hoviherran parannus (apt.8:26-40). Ei hän ominvoimin saanut henkeä, vaan Philippuksen synninpäästöstä.

        Samoin Saul (Paavali: apt.9:1-9)

        Korneluksen parannus (apt..10)

        Tuhlaajapojan parannuksen armo (Luuk.15:11-24).

        Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

        Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, ...kohdassa sanottiin: apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata?

        35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.

        Siis huomaa tarkoin, että kamarinpalveliakin rukoili ja oli tehnyt pitkän matkan sitä varten...mutta oli etsivällä mielelä ja sai parannuksen armon ja tunnusti uskonsa ja sai kasteen.

        36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?

        37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.

        38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.

        Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.

        Tapahtumahan oli seuraava:

        apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.

        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        --Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille. Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä:

        Kol.2:9. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,

        10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.


      • saulilainen
        wehalainen kirjoitti:

        Muutama esimerkki. Etioppialaisen hoviherran parannus (apt.8:26-40). Ei hän ominvoimin saanut henkeä, vaan Philippuksen synninpäästöstä.

        Samoin Saul (Paavali: apt.9:1-9)

        Korneluksen parannus (apt..10)

        Tuhlaajapojan parannuksen armo (Luuk.15:11-24).

        Samarian tapauksessa (apt.8:8:5-17) on teksti teologisesti erittäin monitahoinen ja rikas. Asiaa on tarkasteltava uskon näkökulmasta. Näiltä ihmisiltä puuttui Pyhä Henki. Miten tämä oli mahdollista? Tällöin todetaan, ettei samarialaisilla ollutkaan vielä tässä vaiheessa elävää todellista uskoa, sillä ”Pyhä Henki” saadaan uskolla. Paavali sanoo myös: ” Me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen”. (Gal.3:14). Tämä on todettavissa tekstistä, joka osoittaa, että kuulioiden sydän oli ”jaettu”: he kuuntelivat ja ylistivät Simon-noitaa sen jälkeen, kun he olivat yksimielisesti ottaneet vaarin Filippoksen saarnasta. Tässä tilassa he uskoivat myös Filippoksen evankeliumin julistukseen. Toisin sanoen, he uskoivat samanaikaisesti sekä Simon-noidan puheeseen, että Filippoksen julistukseen. Tällöin ei voinut syntyä vanhurskauttavaa uskoa. Teksti osoittaa syvällisesti, ettei ilman uskoa voi tulla vanhurskaaksi, eikä saada kasteen siunausta. Kun Pietari ja Johannes siunasivat samarialaiset kättenpäällepanemisen kautta (= Kuva evankeliumin julistamisesta) syntyi usko, ja he saivat Pyhän Hengen. Heitä ei kuitenkaan tarvinnut kastaa uudelleen, sillä Jumalan sanan mukainen kaste oli voimassa ja usko omisti sen omakseen.

        Etiopian kuningattaren Kandasen voimallinen kamaripalvelia, joka oli pantu kaiken hänen tavaransa päälle, se oli tullut Jerusalemiin rukoilemaan, ...kohdassa sanottiin: apt.8:31. Mutta hän sanoi: kuinka minä taidan ymmärtää, ellei joku minua johdata?

        35. Niin Philippus avasi suunsa ja rupesi tästä kirjoituksesta hänelle saarnaamaan evankeliumia Jesuksesta.

        Siis huomaa tarkoin, että kamarinpalveliakin rukoili ja oli tehnyt pitkän matkan sitä varten...mutta oli etsivällä mielelä ja sai parannuksen armon ja tunnusti uskonsa ja sai kasteen.

        36. Ja kuin he tiellä vaelsivat, tulivat he veden tykö, ja kamaripalvelia sanoi: katso, tässä on vesi: mikä estää minua kastamasta?

        37. Mutta Philippus sanoi: jos sinä kaikesta sydämestä uskot, niin tapahtukoon. Hän vastasi ja sanoi: minä uskon Jesuksen Kristuksen Jumalan Pojaksi.

        38. Niin hän käski seisahtaa vaunun; ja he astuivat molemmat veteen, Philippus ja kamaripalvelia, ja hän kasti hänen.

        Kun katsomme vaikka Saulusta Raamatussa. Ei hän saanut Pyhää Henkeä ilmestyksessä ja kokemuksessaan. Sellaista ei Raamattu kerro, vaikka kovin usein eri hengellisyydet niin väittääkin, Mutta se on väärää puhetta, tekstin mukaan.

        Tapahtumahan oli seuraava:

        apt.9:17. Niin Ananias meni sinne ja tuli huoneeseen sisälle ja pani kätensä hänen päällensä, ja sanoi: rakas veljeni Saul! se Herra lähetti minun, (Jesus, joka sinulle ilmestyi tiellä, jotas vaelsit,) että sinä saisit näkös jälleen, ja Pyhällä Hengellä täytettäisiin.

        18. Ja hänen silmistänsä putosivat kohta niinkuin suomukset, ja hän sai sillä hetkellä näkönsä jällensä, nousi ja kastettiin.

        --Niin Ananiaskin sai tarkan johdatuksen Jumalalta, mihin hänen tuli mennä ja tässäkin usko siirtyi uskovaiselta nyt Saulille, eli Paavalille. Jokainen uskoontullut myös täyttyy Pyhällä Hengellä:

        Kol.2:9. Hänessä on jumaluus ruumiillistunut koko täyteydessään,

        10. ja hänen yhteydessään myös te olette tulleet tästä täyteydestä osallisiksi. Hän on kaikkien valtojen ja voimien pää.

        Yhdyn edellisiin. Tuo Saulin eli myöhemmin Paavalin esimerkki on mielestäni hyvin kuvaava.

        Ei Saul saanut uskoansa ilmestyksessä, ei myöskään rukoilemalla sokeana ollessaan, vaan

        nimenomaan toisen uskovaisen kautta, jonka

        Jumala oli lähettänyt.


      • uuswehalainen
        saulilainen kirjoitti:

        Yhdyn edellisiin. Tuo Saulin eli myöhemmin Paavalin esimerkki on mielestäni hyvin kuvaava.

        Ei Saul saanut uskoansa ilmestyksessä, ei myöskään rukoilemalla sokeana ollessaan, vaan

        nimenomaan toisen uskovaisen kautta, jonka

        Jumala oli lähettänyt.

        21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.

        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:

        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh. 20:31)

        On Pyhän Hengen virka, joka uskon synnyttää:

        2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.

        7. Johonka minä myös olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu (minä sanon toden Kristuksessa ja en valehtele,) pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

        Toki Jeesus sovitti meidät Jumalan kanssa, mutta:

        "Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät".

        2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.

        19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

        20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        Fil.1:6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,


      • lainaaja
        uuswehalainen kirjoitti:

        21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.

        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:

        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh. 20:31)

        On Pyhän Hengen virka, joka uskon synnyttää:

        2.kor.3:6. Joka meitä soveliaiksi tehnyt on Uuden Testamentin virkaa pitämään, ei puustavin, vaan Hengen; sillä puustavi kuolettaa, vaan Henki tekee eläväksi.

        7. Johonka minä myös olen saarnaajaksi ja apostoliksi asetettu (minä sanon toden Kristuksessa ja en valehtele,) pakanain opettajaksi uskossa ja totuudessa.

        Toki Jeesus sovitti meidät Jumalan kanssa, mutta:

        "Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät".

        2.kor.5:18. Mutta ne kaikki ovat Jumalasta, joka meitä on itse kanssansa sovittanut Jesuksen Kristuksen kautta, ja antoi meille viran sovinnosta saarnata.

        19. Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itse kanssansa, ja ei lukenut heille heidän syntiänsä, ja on meissä sovintosaarnan säätänyt.

        20. Niin olemme me Kristuksen puolesta käskyläiset; sillä Jumala neuvoo meidän kauttamme. Niin me rukoilemme siis Kristuksen puolesta, että te Jumalan kanssa sovitte.

        Fil.1:6. Ja te olette meitä ja Herra seuraamaan ruvenneet ja olette sanan monessa vaivassa, ilolla Pyhässä Hengessä, ottaneet vastaan,

        21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.

        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:

        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh. 20:31)


      • paavalilainen
        lainaaja kirjoitti:

        21. Ja Jesus taas sanoi heille: rauha olkoon teille! niinkuin Isä minun lähetti, niin minä myös lähetän teidät.

        22. Ja kuin hän nämät sanonut oli, puhalsi hän heidän päällensä ja sanoi heille: ottakaat Pyhä Henki:

        23. Joille te synnit anteeksi annatte, niille ne anteeksi annetaan, ja joille te ne pidätte, niille ne ovat pidetyt.

        Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh. 20:31)

        Paavalihan oli evankeliumin sanansaattaja, mutta ei hän missään laita sanansaattajaa evankeliumin kohdalleen uskomisen ehdoksi. Ei, vaan Paavali piti sanansaattoansa puhtaasti tiedonvälityksenä:

        "minä annoin teille ENNEN KAIKKEA TIEDOKSI sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan," (1. Kor. 15:3)

        Ei siis ensisijaisesti siksi että Paavali mitenkään välittäisi uskoa, vaan hän välitti ainoastaan tietoa, johon Jumalan Pyhä henki voi kirjastaa ihmisen turvautumaan. Aivan samoin kuin Jumalan Pyhä henki voi kirkastaa turvautumaan Jeesukseen yksin kirjoitetunkin tekstin tiedonvälityksen kautta.

        "Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh. 20:31)


      • uskonsynnyttäjä
        paavalilainen kirjoitti:

        Paavalihan oli evankeliumin sanansaattaja, mutta ei hän missään laita sanansaattajaa evankeliumin kohdalleen uskomisen ehdoksi. Ei, vaan Paavali piti sanansaattoansa puhtaasti tiedonvälityksenä:

        "minä annoin teille ENNEN KAIKKEA TIEDOKSI sen, minkä itse olin saanut: että Kristus on kuollut meidän syntiemme tähden, kirjoitusten mukaan," (1. Kor. 15:3)

        Ei siis ensisijaisesti siksi että Paavali mitenkään välittäisi uskoa, vaan hän välitti ainoastaan tietoa, johon Jumalan Pyhä henki voi kirjastaa ihmisen turvautumaan. Aivan samoin kuin Jumalan Pyhä henki voi kirkastaa turvautumaan Jeesukseen yksin kirjoitetunkin tekstin tiedonvälityksen kautta.

        "Tämä on kirjoitettu siksi, että te uskoisitte Jeesuksen olevan Kristus, Jumalan Poika, ja että teillä, kun uskotte, olisi elämä hänen nimensä tähden." (Joh. 20:31)

        Uskon synnyttäjä on Raamatun mukaan Kristuksen sana. Toisin sanoen juuri noin kun kirjoitit nimimerkki The Living Bible 29.6.2006 klo 12:09

        Raamattuhan kertoo Aabrahamin esimerkillä siitä, kuinka vanhan liiton vanhurskaatkin tulivat vanhurskaiksi uskosta, eivätkä töistä.

        Heillä oli uhrijumalanpalvelus, mutta Raamattu kertoo että nämä uhrit olivat MUISTUTTAMUS SYNNISTÄ, eivät ne voineet puhdistaa synneistä ja tehdä vanhurskaaksi. Vanhan liiton ihmisillä oli LUPAUS Kristuksesta joka pois ottaa maailman synnit. Lupaukseen USKO toi pelastuksen vanhassa liitossa.

        Näin ajatellen voidaan sanoa, että vahan liiton lupaukseen uskomisesta siirryttiin uudessa liitossa täytettyyn työhön uskomiseen. Siis uskosta uskoon!


      • USKovainenn
        uskonsynnyttäjä kirjoitti:

        Uskon synnyttäjä on Raamatun mukaan Kristuksen sana. Toisin sanoen juuri noin kun kirjoitit nimimerkki The Living Bible 29.6.2006 klo 12:09

        Raamattuhan kertoo Aabrahamin esimerkillä siitä, kuinka vanhan liiton vanhurskaatkin tulivat vanhurskaiksi uskosta, eivätkä töistä.

        Heillä oli uhrijumalanpalvelus, mutta Raamattu kertoo että nämä uhrit olivat MUISTUTTAMUS SYNNISTÄ, eivät ne voineet puhdistaa synneistä ja tehdä vanhurskaaksi. Vanhan liiton ihmisillä oli LUPAUS Kristuksesta joka pois ottaa maailman synnit. Lupaukseen USKO toi pelastuksen vanhassa liitossa.

        Näin ajatellen voidaan sanoa, että vahan liiton lupaukseen uskomisesta siirryttiin uudessa liitossa täytettyyn työhön uskomiseen. Siis uskosta uskoon!

        Jumalan lasten joukko on hengen yhteys Jeesuksessa Kristuksessa. Kun uskova on uskon kautta osallisena "totisessa viinipuussa" hän tunnustaa, tuntee ja iloitsee samassa uskossa myös muiden uskovaisten kanssa. Siinä mielessä uskon vanhurskaus ILMESTYY uskosta - uskoon, eli sama yhteinen usko tulee yhteisessä todistuksessa julki pyhän hengen vaikuttamana. On luonnolista ajatella, ettei uskovaiset ole ns. armonvarkaita, vaan kulkevat samassa laumassa Jeesuksen viitoittamalla tiellä. Laidun on yhteinen, sama ruoka ja juoma.

        1. Tess. 1:

        5 sillä evankeliumi ei tullut teidän luoksenne vain sanoina vaan myös Pyhän Hengen voimana, kun me täynnä varmuutta sitä julistimme. Tiedättehän itsekin, miten me toimimme teidän luonanne, teidän parhaaksenne.


      • kommentoija

        Vallan mainiosti keskustelit itsesi kanssa ja vielä raamatullisesti.


      • Älä_muuta
        kommentoija kirjoitti:

        Vallan mainiosti keskustelit itsesi kanssa ja vielä raamatullisesti.

        sano!

        Tämän ketjun kommentit ovat eräästä ketjusta vuodelta 2006. Tuohon ketrjuun oli linkki eräässä toisessa etusivun ketjussa.


      • Se_oli_tuossa
        Älä_muuta kirjoitti:

        sano!

        Tämän ketjun kommentit ovat eräästä ketjusta vuodelta 2006. Tuohon ketrjuun oli linkki eräässä toisessa etusivun ketjussa.

        ketjussa "Uskosta uskoon":

        http://keskustelu.suomi24.fi/t/3117075


      • saulilainen kirjoitti:

        Yhdyn edellisiin. Tuo Saulin eli myöhemmin Paavalin esimerkki on mielestäni hyvin kuvaava.

        Ei Saul saanut uskoansa ilmestyksessä, ei myöskään rukoilemalla sokeana ollessaan, vaan

        nimenomaan toisen uskovaisen kautta, jonka

        Jumala oli lähettänyt.

        Oletko tosissasi?
        Jeesus puhutteli Saulia.
        - "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        Siihen Saul vastasi
        - "Herra, kuka sinä olet?
        Jeesus ei puhu toisten omille, ainoastaan omille Ja Saul sanoi jo Jeesusta Herraksi.
        Hän myös parannuksen tehtyään alkoi rukoilla (sitä ei VL tee) joka jo kertoo, että Hän löysi Jeesuksen.
        - "Mene Suorallekadulle ja kysy Juudaksen talosta Saulia, jota kutsutaan Tarsolaiseksi. HÄN RUKOILEE,
        Ananiaksen tehtävä oli käsien pääalepano rukous, jossa suomukset poistuivat, sekä kastoi Paven.
        Onko Sinulla pokkaa väittää, ETTÄ JEESUS ON NIIN MITÄTÖN, JOS HÄN PUHUU IHMISELLE, JA KUTSUU, niin ihminen tehtävän vastaan otettuaan ei ettei uskossa.
        Miten joku ihminen voi tulla kristityksi VÖ:n toimesta, koska Hänessä ei ole Pyhää Henkeä, ei yhtään armolahjaa, eikä ole Uudesti syntynyt.. miten sokea sokeaa kulejttaa.


    • HerraHerra

      Missä siis on tämänkaltaista uskoa tänäpäivänä? Että armon lisäksi on mahdollisuus saada myöskin Pyhä Henki, että armo kuitenkin on kuluvaa ainetta.

      • eihuolta

        Room. 5:20
        Mutta laki tuli väliin, että rikkomus suureksi tulisi; mutta missä synti on suureksi tullut, siinä armo on tullut ylenpalttiseksi,


      • HerraHerra

        Kyllä se armo on ylenpalttista ja ihana asia, mutta ilman Pyhää Henkeä ei siitä paljon ole hyötyä, että sitä taas kohta kaipaa lisää ja enemmän, eikä mistään tule pysyväistä. Missä siis on tämä järjestys tänäpäivänä että kättenpäälle-panemisen kautta ei ainoastaan syntejä saa anteeksi eli maistaa vähäisen siitä ihanasta armosta, mutta saisi myös tuon Pyhän Hengen josta Raamattu todistaa.


    • Tästä uskosta uskoon tehtiin avaus viikko sitten, lanseerasin sinne alkukieleen, Koineen Kreikan mukaisen tekstin.
      Tämä Room;1.17 kuuluu näin.
      Vanhurskas sillä Jumala siinä ilmestyy uskosta, uskoon, kuten on kirjoitettu.
      Mitenkään se ei ruoki toiselle uskon siirtämistä, vaan uskosta uskoo omalla kohdalla.
      Siinä on usko identiteettinä, sekä olemuksena.
      *********
      Sitten tuohon 2Kor 2;16 se kuuluu kuitenkin näin; toiselle haju kuoleman kuolemaksi, toiselle haju elämän elämäksi.
      Käännöksesi ei ole Koinetta.
      Vaikuttaa, että vaikutteita on nykykreikasta, tai Wescottin tekstilaitoksesta.
      Siinä ilmenee se, että eri ihmiset suhtautuvat eri asioihin erilaisesti.
      Jollekin kuoleman haju on kuolemaksi, toisille elämänhaju lisää elämäntunnetta.
      Kes.

    • Pyhä Henki herättää ihmisessä kaipauksen Jumalan puoleen. Omasta itsestä tämä kaipaus ei synny.

      Jos ihminen vastaa myöntävästi Jumalan kutsuun ja nöyrtyy omasta minästä sekä vastaanottaa SYDÄMENUSKON Jeesukseen Kristukseen, niin silloin hänestä tulee uskovainen mies/nainen.

      Uskoontulo voi tapahtua vanhemman uskovaisen avustamana = tämä rukoilee ns. uskonrukouksen janoavan henkilön puolesta. Tällöin janoinen saa vettä juodakseen.

      Joh. 4:

      "13. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,
      14. mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään"."

      Tai se voi tapahtua vaikkapa metsässä kannonpäällä yksin istuessa (tästä tavasta palstan vanhoillislestadiolaiset jaksavat irvistellä minulle tavantakaa). Mutta tuo irvistely on suruttomien pakanoiden osa.

      Joh. 14:6

      "6. Jeesus sanoi hänelle: "Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

      #####################

      SAASTAINEN vanhoillislestadiolainen VALHEOPETUS asiasta:

      Ihminen voi saada syntinsä anteeksi vain vanhoillislestadiolaisen henkilön käsien kautta.

      Niiden käsien sormet ovat NORTIN kellastamat ja kyseisen vl-henkilön henki haisee pahemmalle kuin KISSANPASKALLE (= vanhoillislestadiolaisille rakkaan TUPAKAN haju).

      #####################

      Edellä esitin Raamatun mukaisen tavan uskoontulosta ja vanhoillislestadiolaisen VALHEOPETUKSEN mukaisen tavan uskoontulosta.

      Kumpaan tapaan sinä hyvä tämän viestin lukija uskot?

      • HerraHerra

        Raamattu opettaa apostolien teoissa luvussa 8 kun Johannes ja Pietari tulevat, ettei Pyhä Henki vielä saapuvilla ollut. Lue se paikka ja selitä mulle.


      • HerraHerra

        Kyse ei ole suoraan uskosta, eikä suoraan armosta, mutta Pyhästä Hengestä niin kuin Raamattu todistaa että se lahja annetaan kättenpäälle-panemisen kautta. Missä sen kaltaista uskoa eli kristillisyyttä on tänäpäivänä!


      • HyväTietääTämä
        HerraHerra kirjoitti:

        Kyse ei ole suoraan uskosta, eikä suoraan armosta, mutta Pyhästä Hengestä niin kuin Raamattu todistaa että se lahja annetaan kättenpäälle-panemisen kautta. Missä sen kaltaista uskoa eli kristillisyyttä on tänäpäivänä!

        Vanhoillislestadiolainen herätysliike on saatanasta!


      • HerraHerra

        Juu itse olen esikoinen, mutta ei se nimi paljoa auta jos on pelkkä armo, mutta ei kuitenkaan ole Jeesusta Kristusta, elävän Jumalan ainoata Poikaa, sillä Pyhä Henki käy ulos sekä Isästä että Pojasta, jos meillä siis Poika eli Isä on eli Pyhä Henki. Pyhä Hengen lahja siis todistaa että meillä on Poika eli Jeesus Kristus eli Isä Jumala taivaassa joka kuulee meidän rukoukset, mutta jos ei meillä ole Pyhää Henkeä, ei meillä myöskään ole Isää joka kerran päästää meidät niistä porteista lävitse, niin kuin me tiedämme ne sanat; totisesti, totisesti, en minä teitä ikinä tuntenut, menkää pois minun tyköäni te väärintekijät. Missä siis on tänäpäivänä nämä apostolit Pietari ja Johannes jotka rukoilevat taivaallista vanhempaa että Hän armossaan omia lapsiaan kohtaan vielä Pyhän Hengen pantiksi antaisi heille, tielle, tien viitoittajaksi. Ettei ne meidän tiemme nyt olisi niin sumeita ja pimeitä, ettei meidän varsin pitkääkään tarvitse vaeltaa kuin me jo olemme johonkin vikaan eli lankeemukseen joutuneet, ja olemme vielä heikot ja voimattomat puhumaan siitä, mikä ei tosin näy silmiemme edessä mutta hallitsee koko meidän elämäämme, että me myös sen tuntisimme, että Hän on Isä ja me olemme lapset, että Hän henkensä meille antoi, niin ristillä, mutta myös ylösnousseena Kristuksena eli Henkenä. Pyhä Henki, auttaja, muistuttaja, lohduttaja ja väkevä tavara maailman keskellä, kuuletkos nyt, missäs olet, se henki, joka jo apostolien aikana sai aikaan totista vanhurskautta, ja totista elämää Jeesuksessa ja ylösnousseessa Kristuksessa. Se Henki, joka oli niin väkevä, että ne harvat jotka sen saivat, he antoivat koko ruumiinsa ja sielunvoimansa Hänelle ja Hän kantoi heitä pienen hetken läpi maailman taipaleen, ja nyt heistä muutamat ehkä jo veisaavat kiitos ja ylistys virttä sillattoman virran toisella puolella. Se Henki, sitä nyt kysytään.


      • heinolasta

        #"13. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Jokainen, joka juo tätä vettä, janoaa jälleen,

        14. mutta joka juo sitä vettä, jota minä hänelle annan, se ei ikinä janoa; vaan se vesi, jonka minä hänelle annan, tulee hänessä sen veden lähteeksi, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään"."#
        Onko sulla ymmärrystä, mitä toi vesi on? Taitaa hellarissa olla astiat kuivia,
        varsinkin sun kohdallas rutikuiva.


      • HerraHerra kirjoitti:

        Raamattu opettaa apostolien teoissa luvussa 8 kun Johannes ja Pietari tulevat, ettei Pyhä Henki vielä saapuvilla ollut. Lue se paikka ja selitä mulle.

        Ei pidä paikkaansa.
        Apt 8;7 Monet vapautuivat saastaisista hengistä, jotka lähtivät heistä kovalla äänellä huutaen, ja monet halvaantuneet ja rammat paranivat.
        8 Kaupungin täytti ilo ja riemu.

        Rammat parantuivat yms. Vain Hengen voimasta tämä onnistuu, kuten nykyäänkin.
        Mutta ei teillä, kun ei ole Hneki vielä saapuvilla ollut.

        Kes.


      • HerraHerra

        Mutta mitäs luulet mitä niille olisi viimein käynyt jos he olisivat jääneet siihen tilaan, ehkä olisi käynyt niin että he olisivat jälleen tulleen siihen samaan epäuskon ja toivottomuuden tilaan tai sitten he olisivat jälleen alkaneet uskoa sitä samaa vanhaa noitaa joka heitä oli jo pitkän aikaa vaivannut, sentähden tuli Pietari ja Johannes, että siitä pienestä uskon kipinästä joka heidän sydämiinsä syttyi, että se kipinä myöskin jäisi sinne iankaikkisesti; ottakaat vastaan Pyhä Henki. Sitä mä kysyin, sitä pysyväistä kipinää, etten mä taas huomenna olisi ilman uskoa.


    • Huomioikaas

      Room. 8:9 "jolla ei ole Kristuksen Henkeä, ei se ole hänen omansa."

      Eli ihminen ilman Pyhää Henkeä ei Kristuksen oma.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 195
      2689
    2. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      236
      2577
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      65
      2337
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      191
      1808
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1354
    6. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      12
      1318
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1297
    8. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      21
      1259
    9. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1225
    10. Venäjän sissit lakkojohtajat

      Odottavat 'lisätä lakkoja' Toverit käskyttää. Eikä ensimmäinen kerta.
      Suomen Keskusta
      3
      1128
    Aihe