Asumiskustannukset ovat erityisen suuret kaupungei

Päivänlehti-HSkirjoittaa

Suomessa on yli miljoona yksin elävää. Ennen vaaleja yksineläjiä koskevat asiat olivat jonkin verran esillä keskusteluissa ja mediassa. Valli ry ja Y-säätiö järjestivät vaalipaneelin, jossa yksin asuminen oli keskeinen teema.

Keskustalla oli poliittisen ohjelmakakkaransa lounaisreunalla oma lohkonsa yksin elävien tasa-arvolle. Vaalien jälkeisissä hallitusneuvottelukysymyksissä ei ollut enää mainintaa yksinään elävistä. Vain perheet mainittiin.

Se, miten yksineläjäksi päädytään, ei kuitenkaan sinänsä ole tärkeää. Siviilisäädyn ei pitäisi johtaa erilaisiin elämän edellytyksiin, kuten nyt on asian laita. Suomessa pariskunnan euro on keskimäärin yksineläjän 30 senttiä.

Köyhyys on yksin elävien keskuudessa yleisempää kuin muilla asuntokunnilla. Edellä mainittu elämisen suhteellinen kalleus lisää köyhtymisen ja syrjäytymisen riskiä. Ja toisaalta köyhää yksin elävää ei auta perhenormatiivisuuden ehdoilla rakennettu yhteiskunta. Yksin asuvien keskuudessa köyhyysrajan alittaa noin 30 prosenttia, perheellisistä ja pariskunnista alle 10 prosenttia. Asumiskustannukset ovat erityisen suuret varsinkin kaupungeissa. Sinkkutalouden nettotuloista valtaosa menee useimmiten elämän perustarpeiden tyydyttämiseen.

Suomessa on osaamista suunnitella ja toteuttaa kohtuuhintaisia asuntoja myös yksin asuville. Helsingissä näitä talouksia on noin puolet.
Kysyntää riittänee asumismuodolle, jossa on yhteisöllisiä tiloja, mutta myös oma, säädyllisen kokoinen asuintila.
Kansantalouden surkeaa tilaa voitaisiin osaltaan helpottaa alentamalla yli miljoonan suomalaisen yksinasujan asumisen hintaa. Näin lisättäisiin yksin asuvien kulutusmahdollisuuksia."

Jutta Järvinen
Pirjo Lehtonen
Tomi Flemming
hallituksen jäseniä,
Suomen Yksinelävät ry



http://www.hs.fi/paivanlehti/18052015/a1431827526786

11

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mitäkä.mies

      Ei pidä paikkaansa..Asumisjustannukset koostuvat asunnon koon mukaan ja jos yksin eläjällä on liian suuri asunto niin se on oma valinta.

      • ö-Öö

        ?

        Asunnon koko tottakai vaikuttaa eniten. Siis sen vuokra, tai vastike. Sellainen vaan, oli minkä kokoinn asunto tahansa, aina niissä vessa suihku ja keittiö. Ne usein samankokoisia pienemmissä asunnoiss ja käyttäjien määrä voi vaihdella paljonkin, asukasluvun mukaan. Lisäksi pienemmät asunnot suhteessa neliöihin paljon kalliimpia, kuin isommat. Sinkun yksiö tulee kalliimmaksi, kuin pariskunnan kaksio, per maksaja.

        Ja sitten nämä muut menot. Sinkku maksaa yksin ihan kaikki menot, se hokattava. Ihan perinteinen esimerkki, telkkari tai sanomalehti. Niitten hankintahinta ja juoksevat kulut maksaa sinkku yksin, monissa huusholleissa useitajik maksajia. Vaikkapa ruokalasku sinkulla suurempi, elintarpeitten pakkauskoot suunniteltu isommille perheille, sinkku maksaa yhdestä lihapiirakasta paistopisteessä saman, mitä perhellinen isosta pakkauksesta jne.

        Vaan, ilmeisimmin et ole vielä koskaan ollut sinkku, kyllä sekin päivä tulee ja pääset katselemaan itellesi sopivaa roskalaatikkoa asunnoksesi :D

        =DW=


      • mitäkä.mies

        Totta jos on pelkästään aikuisia ja mieluummin vielä työssä käyviä aikuisia maksamassa osuutensa,mut kun perheessä on usenkin lapsi tai useampiki niin käyttäjiä on monta ja masajia vain yksi.Kyllä väitän edelleen että sinkun elämä on halvempaa kuin perheen.Molempia olen kokeillut ja pärjäsin sinkkuna ruhtinaallisesti siihen verrattuna kun oli kolme elätettävää.


      • ö-Öö
        mitäkä.mies kirjoitti:

        Totta jos on pelkästään aikuisia ja mieluummin vielä työssä käyviä aikuisia maksamassa osuutensa,mut kun perheessä on usenkin lapsi tai useampiki niin käyttäjiä on monta ja masajia vain yksi.Kyllä väitän edelleen että sinkun elämä on halvempaa kuin perheen.Molempia olen kokeillut ja pärjäsin sinkkuna ruhtinaallisesti siihen verrattuna kun oli kolme elätettävää.

        Asumistuet, lapsilisät, työttömyyskorvaukset, hirveästi pummattua rahaa. Tössä käyvä sinkku ei niitä saa.

        Selitä minulle, miten yksi timpurimies elättää vaimon ja 16 lasta? Kyllä ne rahat tulevat verovaroista ja veroja maksavat myös sinkut.

        Väittää voi mitä tahansa, mutta ota kalkulaattori käteesi ja laske menot ja vertaa tuloihin. Siis kaikkiin tuloihin. Jostain syystä samoilla tuloilla lapsiperhe asuu ok-talossa, ajaa kahdella farmariautolla, kuuslasta käy lätkätreeneissä jne, kuin sinkku makselee vuokransa ja muut kulunsa, ilman tukijaisia. Lapsiperheitä voi verrata maanviljelijöihin tappiollahan kumpikin pisnen pyörii, ja työtätekevät sinkut makselevat toimintaa veroina.

        Ja laske miten tahansa. Sama kaksio, pariskunta maksaa siitä saman verran, kuin sinkkukin. Sillä erolla, että maksajia on kaksinkertainen määrä.

        =DW=


      • mitäkä.mies

        Esinnäkin,Työssä käyvä timpuri ei saa asumistukea vaikka olisi pari lasta.Suurperheiden veroetuihin en jaksa syventyä,mutta todennäköisesti jyväjemmari saa etuja samana vuonna kun lapsi on syntynyt ja se selittää kannattavuuden,kuin myös jatkuvuus kun ei tarvitse järjestää lasten hoitopaikkoja ja maksaa siitä.Esikoinen hoitaa homman kun kykenee,jne.Kuitenkin suurin tekijä on suuri velka,mitä ei ole tarkoituskaan maksaa koskaan pois.Kikkailua ja kusetusta,sillä se selittyy.Lapsilisä ei kata kustannuksia lähellekkään ja hyvä kun vaatteet saa sillä lisällä hankittua penskoille.

        Asunnon koko?Mikä on oikea koko sinkulle?Jos kolmen lapsen perhe joutuu ahtautumaan kolmioon ja sinkulla on varaa kaksioon niin kannattaa ottaa sellainen kalkulaattori käteen missä on patterit kunnossa,että saa neliöt henkeä kohden laskettua oikein ja tasapuolisesti.
        Keskellä kaupunkia asuvalla on oma valinta asua kalliisti ja sama koskee perheellistä,vaikka kylläkin harvemmalla perheellä on varaa asua keskikaupungilla.
        Kaikki on kiinni vain siitä mitä suostuu maksamaan..Mediamaksu on kaikille,myös pareille ja kukan enää paperilehteä tilaa jos on vesivessa.
        Kaikki on hyväksymistä ja hyväksymistä et joutuu maksamaan hinnan jostain.Minä hyväksyn kalliin hinnan kun asun kolme kertaa liian suuressa asunnossa.Maksan liian kalliin auton huoltokustannukset koska ko.merkkisen auton mukavuus miellyttää.Asiat pitää vain suhteuttaa oikein ja huomaa että itse on valinnut asunnon koon,paikan,muodon.Sinkkuutta ei ehkä jokainen valitse itse jos ei kertakaikkiaan kelpaa kenellekkään.


      • ö-Öö
        mitäkä.mies kirjoitti:

        Esinnäkin,Työssä käyvä timpuri ei saa asumistukea vaikka olisi pari lasta.Suurperheiden veroetuihin en jaksa syventyä,mutta todennäköisesti jyväjemmari saa etuja samana vuonna kun lapsi on syntynyt ja se selittää kannattavuuden,kuin myös jatkuvuus kun ei tarvitse järjestää lasten hoitopaikkoja ja maksaa siitä.Esikoinen hoitaa homman kun kykenee,jne.Kuitenkin suurin tekijä on suuri velka,mitä ei ole tarkoituskaan maksaa koskaan pois.Kikkailua ja kusetusta,sillä se selittyy.Lapsilisä ei kata kustannuksia lähellekkään ja hyvä kun vaatteet saa sillä lisällä hankittua penskoille.

        Asunnon koko?Mikä on oikea koko sinkulle?Jos kolmen lapsen perhe joutuu ahtautumaan kolmioon ja sinkulla on varaa kaksioon niin kannattaa ottaa sellainen kalkulaattori käteen missä on patterit kunnossa,että saa neliöt henkeä kohden laskettua oikein ja tasapuolisesti.
        Keskellä kaupunkia asuvalla on oma valinta asua kalliisti ja sama koskee perheellistä,vaikka kylläkin harvemmalla perheellä on varaa asua keskikaupungilla.
        Kaikki on kiinni vain siitä mitä suostuu maksamaan..Mediamaksu on kaikille,myös pareille ja kukan enää paperilehteä tilaa jos on vesivessa.
        Kaikki on hyväksymistä ja hyväksymistä et joutuu maksamaan hinnan jostain.Minä hyväksyn kalliin hinnan kun asun kolme kertaa liian suuressa asunnossa.Maksan liian kalliin auton huoltokustannukset koska ko.merkkisen auton mukavuus miellyttää.Asiat pitää vain suhteuttaa oikein ja huomaa että itse on valinnut asunnon koon,paikan,muodon.Sinkkuutta ei ehkä jokainen valitse itse jos ei kertakaikkiaan kelpaa kenellekkään.

        Suosittelen jurttaa puurajan yläpuolelta.

        =DW=


      • mitäkä.mies
        ö-Öö kirjoitti:

        Suosittelen jurttaa puurajan yläpuolelta.

        =DW=

        Voitko selventää?En ymmärrä mistä on kysymys.


      • ö-Öö
        mitäkä.mies kirjoitti:

        Voitko selventää?En ymmärrä mistä on kysymys.

        Täsmennän.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Jurtta

        Kun muuttaa tollaseen, saapi takuulla olla sinkkuna, eik asumiskustannukset tule kovinkaan korkeiksi :D

        =DW=


      • mitäkä.mies

        Aa:) Siirrettävä kesäkoto.Tai miksei talvellakin jos puita tai kamelinpaskaa riittää..


    • Eitiedäjoseikokenut

      Kaikkein köyhin olen ollut pienituloisena sinkkuna jolloin kaikki sai tarkkaan laskea ettei elänyt yli varojen eikä huveihin jäänyt rahaa ollenkaan kun piti osamaksulla kodinkoneet hankkia.

      Riippuu tietenkin tuloista mutta pienituloisten sinkkujen, eläkeläisten ja opiskelijoiden elämä ei kyllä ole hääppöistä siis juuri yksineläjien. Kaikki centit saa varmasti laskea hyvin tarkkaan. Sairaudesta tai kodinkoneen hajoamisesta johtuvia yllätysmenoja ei budjetti usein kestä vaan on heti pulassa. Itse en olisi pärjännyt ilman vanhemmilta saatua avustusta.

      • mitäkä.mies

        Vaikea sanoa miksi mun kokemukset sinkkuna elosta on päinvastaiset.Kun oli lapset kaikkine harrastuksineen kouluineen ja pienenä hoitopaikkoineen,tuntui että pennit piti kaivaa vaikka kiven alta.Ja nyt voisi hankkia lähes mitä tahtoo..Tietyissä rajoissa tietusti..Kuitenkaan ennen ei ollut varaa ostella joka kuukausi jotain jos tavii.Pelkän tv,n uusiminen oli huomattava vaje..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2733
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2320
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2080
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      15
      1827
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1721
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1705
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1686
    8. 100
      1646
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      129
      1477
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe