Nmea 0183 / Lowrance HDS 7 m

ongelmanmea0183

Minulla on Standard Horizon 2150 vhf ja otsikossa mainittu plotteri. En ole onnistunut kytkemään AIS :a eli jos joku tietää / tuntee homman, niin ilolla ottaisin tiedon vastaan.
Olen googlettanut ja vaikuttaa siltä, etta ongelmia on ympäri maailmaa. Manuaalin mukaan homma on selkeä, mutta ei vaan worki.

7

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kjhtg4

      " Mitä tarkoittaa En ole onnistunut kytkemään AIS :a"? AIS 'han on puhelimen sisäinen ominaisuus, plotterista tarvitaan vain GPS'n NMEA 0183 singnaali (speciaali kaapeli). Vai kuinka?

    • o30

      Oletko varma että piuhat on kytketty oikein? Ja ongelmia vain plotterin NMEA-asetusten kanssa? Vai onko kaikki levällään?

    • ongelmanmea0183

      Toki AIS on puhelimen sisäinen ominaisuus. Ongelmani on etten SAA välitettyä ais tietoa puhelimesta plotterille nmea 0183 : lla.

    • KatotaanIllallaTota

      Hei,
      kytkemisellä voi saada pari asiaa tehtyä.
      Yksi on GPS tiedon lähettäminen AISille ja toinen on AIS kohteiden näkymin plotterilla.
      Kumpi on ongelma vai onko molemmat?

      • KatotaanIlallaTota

        Unohtui vielä mainita, että plotteri ei ota sisään yhtään AIS-lauseketta NMEA0183:lla. Siksi sen avulla ei saa näytölle kohteita.
        Plotteri lukee AIS lausekkeita vain NMEA2000 sisääntulolla ja VHF lähettää niitä vain NMEA0183:lla.

        Eli VHF/AISin signaali (valitse se nopein) pitää muuntaa NMEA2000 signaaliksi ja työntää plotteriin. Se käy vaikka tolla:

        http://www.marinea.fi/amec_datamuunnin_nmea_2000_verkon_ja_nmea_0183_laitteiden_valilla

        Joudut siis rakentamaan NMEA2000 verkon, joka ei ole iso juttu.


    • ongelmanmea0183

      Kiitos. Epäilinkin jo että jokin palikka pitää väliin laittaa. Mukavaa purjehduskautta.

      • KatotaanTotaIlalla

        Hyvää veneilyä


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      90
      4596
    2. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      29
      3324
    3. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      201
      3162
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      51
      3007
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      24
      2935
    6. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      321
      2766
    7. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      43
      2669
    8. Kela valvoo lasten tilejä.

      Tämä isoveli Kela kyttää jopa lasten yli 200,- euron rahat jotka on melko varmasti lahjaksi saatu. Se vaikuttaa perheen
      Yhteiskunta
      235
      2428
    9. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      25
      2236
    10. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      47
      2185
    Aihe