Käyttöehdot/copyright tms

raitsielläraittäällä

Jos muokkaa jollain tietokoneohjelmalla itse ottamaansa valokuvaa, niin vaikuttaako näin luodun kuvan oikeuksiin jotenkin sen ohjelman omat ehdot? Voiko esimerkiksi ohjelman ehdot kieltää kuvan kaupallisen hyödyntämisen?

7

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä voi. Yleensä ohjelmista on ne kalliimmat versiot silloin missä ei tuollaisia ehtoja ole ja tuollaiset rajoitteet jäävät edullisiin kotiversioihin.

      • raitsielläraittäällä

        Näin vähän ajattelinkin.

        Mitenköhän sitten luodun kuvan copyrightit menee? Jos luo ilmaiskuvan, niin niihin määritellään useinkin jotain copyrightteja itse, tyyliin: GPL, Creative Commons... Saako näitäkään sitten itse heittää oikeasti, vaan pitää ottaa huomioon käytetyn ohjelman ehdot, ja vielä mahdollisesti myös käytetyn ohjelman pluginnin ehdot?

        Kellä ne oikeudet on sitten kuvaan? Kuvan ottajalla, muokkaajalla, vaiko ohjelman luojalla. Sekavaksi menee.

        Osaako M-Kar, tai joku muu valaista?


      • zpilo

        Astun ehkä miinaan, mutta....oman valokuvan oikeudet tms. pysyvät omistajalla, oli kuvaa muokattu sitten millä ohjelmalla tahansa.


      • raitsielläraittäällä kirjoitti:

        Näin vähän ajattelinkin.

        Mitenköhän sitten luodun kuvan copyrightit menee? Jos luo ilmaiskuvan, niin niihin määritellään useinkin jotain copyrightteja itse, tyyliin: GPL, Creative Commons... Saako näitäkään sitten itse heittää oikeasti, vaan pitää ottaa huomioon käytetyn ohjelman ehdot, ja vielä mahdollisesti myös käytetyn ohjelman pluginnin ehdot?

        Kellä ne oikeudet on sitten kuvaan? Kuvan ottajalla, muokkaajalla, vaiko ohjelman luojalla. Sekavaksi menee.

        Osaako M-Kar, tai joku muu valaista?

        Riippuu vähän miten on sovittu. Tekijänoikeuslaki sellainen, että kuvan oikeudet ovat kuvaajalla. Ohjelman käytössä on voitu esimerkiksi sopia niin, että ohjelman valmistaja saa kaikki oikeudet muokattuihin kuviin. Se on mahdollista, koska sopimuksilla voidaan siirtää oikeuksia.

        Parasta vaan lukea käyttämänsä ohjelman sopimusehdot.


    • Kukavalvoo

      Se on eriasia kuka näitä ehtoja valvoo. Jos ohjelma ei tallenna kuvaan omia tunnistetietoja niin ulkopuolisen on hankala paikantaa millä ohjelmalla kuvaa on muokattu jos tämä kuva on siis laitettu muokkaamisen jälkeen nettiin.

      • Ne voi vesileimata, ja itseasiassa ohjelmallisesti voidaan skannata nettiä ja lukea kuvien vesileimausta. Vähän hankala hyödyntää taloudellisesti jos ei voi omalta koneeltaan siirtää mihinkään.


    • rottenpotatoes

      Kun sitä rahaa tulee ovista ja ikkunoista kannattaa muistaa ohjelman tekijöitäkin.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisitko nähdä

      Hänet alastomana?
      Ikävä
      68
      3199
    2. Hilirimpsistä

      Hyvää huomenta ja kivaa päivää. Ilmat viilenee. Niin myös tunteet. 🧊☕✨🍁❤️
      Ikävä
      200
      2811
    3. Nainen lopeta pakoon luikkiminen?

      Elämä ei oo peli 😔😟
      Ikävä
      22
      2628
    4. Älä elättele

      Toiveita enää. Ihan turhaa. Sotku mikä sotku.
      Ikävä
      49
      2598
    5. Olet täällä. Mutta ei minulle.

      Nyt olen tästä 100% varma. Satuttaa. T: V
      Ikävä
      20
      2466
    6. Kuule rakas...

      Kerrohan minulle lempivärisi niin osaan jatkaa yhtä projektia? Arvaan jo melkein kyllä toki. Olethan sinä aina niin tyyl
      Ikävä
      41
      2315
    7. Miten hitsissä ulosoton asiakas?

      On tää maailma kumma, tässä haisee suuri kusetus ja ennennäkemättömän törkeä *huijaus*! Miten to.monen kieroilu on edez
      Kotimaiset julkkisjuorut
      210
      1753
    8. Törmättiin tänään

      enkä taaskaan osannut reagoida fiksusti. Menen aina lukkoon. Yksi asia on varma: tunteeni sinua kohtaan ovat edelleen v
      Ikävä
      24
      1707
    9. Vieläkö sä

      Rakastat mua?❤️😔
      Ikävä
      37
      1570
    10. Dear mies,

      Hymyiletkö ujosti, koska näet minut? 😌
      Ikävä
      18
      1426
    Aihe