Tämä oli mormonismin alku

Selkeyttä

Joseph Smith ihmetteli, mikä kirkoista on oikea, sillä monet suunnat ja kirkot väittivät, että juuri he ovat oikea. Joseph löysi Jaakobin kirjan kohdan:
Jaak. 1
5 Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. [1. Kun. 3:9; Sananl. 2:2,3]
6 Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne.
7 Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään,

Joseph Smith kertoo historiassaan mm. näin:

13 Lopulta päädyin siihen tulokseen, että joko minun oli jäätävä pimeyteen ja ymmälle tai sitten minun oli tehtävä, niin kuin Jaakob neuvoo, eli pyydettävä Jumalalta. Lopulta päätin a pyytää Jumalalta päätellen, että jos hän antaa viisautta niille, joilta puuttuu viisautta, ja antaa auliisti ja soimaamatta, minä saattaisin uskaltaa.
14 Niinpä tämän päätökseni mukaan pyytää Jumalalta vetäydyin metsään yrittämään. Se oli kauniin, kirkkaan päivän aamuna aikaisin keväällä tuhatkahdeksansataakaksikymmentä. Yritin sitä ensimmäisen kerran elämässäni, sillä kaikkien huolieni keskellä en ollut vielä milloinkaan siihen mennessä yrittänyt a rukoilla ääneen.
15 Vetäydyttyäni paikalle, jonne olin edeltäkäsin aikonut mennä, katsottuani ympärilleni ja havaittuani olevani yksin polvistuin maahan ja aloin esittää sydämeni toiveita Jumalalle. Olin tuskin tehnyt niin, kun minuun kävi heti käsiksi jokin voima, joka valtasi minut kokonaan ja jolla oli sellainen hämmästyttävä vaikutus minuun, että se kahlitsi kieleni, niin etten voinut puhua. Synkkä pimeys tiheni ympärilläni, ja minusta tuntui hetken kuin olisin ollut tuomittu äkilliseen tuhoon.
16 Mutta ponnistaessani kaikki voimani Jumalan avuksi a huutamiseen, jotta hän vapauttaisi minut tämän vihollisen vallasta, joka oli käynyt minuun käsiksi, ja juuri sinä hetkenä, jona olin valmis vaipumaan epätoivoon ja antautumassa turmioon — eikä mihinkään kuviteltuun perikatoon vaan jonkun todellisen näkymättömästä maailmasta olevan olennon valtaan, olennon, jolla oli sellainen ihmeellinen voima, jollaista en ollut milloinkaan ennen tuntenut missään olennossa — juuri tämän suuren hädän hetkellä minä näin b valopatsaan aivan pääni yläpuolella, c aurinkoa kirkkaamman, ja se laskeutui vähitellen, kunnes se lankesi minuun.
17 Heti sen ilmestyessä havaitsin itseni vapautetuksi minua kahlinneesta vihollisesta. Valon levätessä päälläni a näin b kahden Persoonan, joiden hohdetta ja c kirkkautta on mahdoton kuvata, seisovan yläpuolellani ilmassa. Toinen heistä puhui minulle kutsuen minua nimeltä ja sanoi osoittaen toista: Tämä on minun d rakas e Poikani. Kuule häntä!
18 Aikomuksenani mennessäni a kysymään Herralta oli saada tietää, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa, jotta tietäisin, mihin liittyä. Sen tähden, heti kun hallitsin itseni, niin että pystyin puhumaan, kysyin Persoonilta, jotka seisoivat yläpuolellani valossa, mikä kaikista lahkoista oli oikeassa (sillä tähän mennessä mieleeni ei ollut tullut, että kaikki olisivat väärässä) ja mihin minun piti liittyä.
19 Minulle vastattiin, etten saanut liittyä yhteenkään niistä, sillä ne olivat kaikki a väärässä; ja minulle puhuva Persoona sanoi, että kaikki niiden uskontunnustukset olivat iljettäviä hänen silmissään, että nämä julistajat olivat kaikki turmeltuneita, että "he b lähestyvät minua huulillaan, mutta heidän c sydämensä on minusta kaukana; he opettavat oppeina d ihmiskäskyjä, ja he ovat e ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman".
20 Jälleen hän kielsi minua liittymästä mihinkään niistä; ja hän sanoi minulle monia muita asioita, joita en voi kirjoittaa tällä kertaa. Kun toinnuin ennalleni, havaitsin makaavani selälläni katsellen ylös taivaalle. Kun valo oli poistunut, olin voimaton; mutta toivuin pian jonkin verran ja menin kotiin. Ja kun nojasin takkaan, äiti kysyi, mikä minua vaivasi. Vastasin: "Älä huoli, kaikki on hyvin — voin aivan hyvin." Sitten sanoin äidilleni: "Olen saanut tietää omalta osaltani, että presbyteriaanisuus ei ole totta." Näyttää siltä kuin a vastustaja olisi tiennyt sangen varhaisessa vaiheessa elämääni, että minun oli määrä osoittautua hänen valtakuntansa häiritsijäksi ja kiusaksi; minkäpä muun vuoksi pimeyden vallat olisivat yhdistyneet minua vastaan? Miksi b vastustus ja vaino, joka nousi minua vastaan melkeinpä lapsuudessani?
---
www.mormonit.fi sivuilta voi tutustua lisää siihen, mitä tapahtui. Se on Joseph Smthin historiassa Kallisarvoisessa helmessä.

28

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taasoletpielessä

      Ei ollut. Nyt tähän kopioimasi sepitelmä julkaistiin vasta 22 vuotta väitetyn tapahtuman jälkeen. Tarinaa työstivät useat henkilöt usean vuoden aikana ja tämä versio, joka siis päätyi virallisesti versioksi, julkaistiin Times and Seasons lehdessä 1842.
      http://en.wikipedia.org/wiki/First_Vision#Dating_the_First_Vision
      Keskenään ristiriitaisia versioista on tästä aiheesta pulpahtanut kymmenkunta eivätkä ne ole keskenään yksimielisiä edes siitä mitä, kenet tai keitä Joseph Smith väitti tavanneensa. Tarinan kehityskaari noudattelee Joseph Smithin teologian kehittymistä 1830-luvulla alkaen monoteistisesta näkemyksestä Herrasta päätyen lopulta polyteistiseksi erottaen Herran ja Hänen Poikansa omiksi erillisiksi henkilöikseen.

      Tarina on siis tyypillinen huijarin sepitelmä, jota on työstetty monta vuotta ennen kuin tarina on saavuttanut lopullisen muotonsa.

      • Selkeyttä

        Samasta tapahtumasta voi kertoa usealla eri tavalla. Uuden testamentin Matteus, Markus, Luukas ja Johannes ovat siitä osoituksena.


      • voityperyyttä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Samasta tapahtumasta voi kertoa usealla eri tavalla. Uuden testamentin Matteus, Markus, Luukas ja Johannes ovat siitä osoituksena.

        Vaikka Peter Panista kertoisi kuinka monella eri tavalla, niin mikään ei tee Peter Panista kuitenkaan todellista.


      • Näinonon
        Selkeyttä kirjoitti:

        Samasta tapahtumasta voi kertoa usealla eri tavalla. Uuden testamentin Matteus, Markus, Luukas ja Johannes ovat siitä osoituksena.

        Samasta asiasta on kuitenkin Tapani sinun itsesi mukaan vain yksi totuus. Siispä vähintään osa evankelistoista valehteli tai heillä oli väärää tietoa. Osa mm. sanoi haudalla olleita valkoasuisia miehiä enkeleiksi. Jokainen täysijärkinen tietää, että olivatko kyseessä (sikäli kun tapahtuma on ylipäänsä tosi) enkelit vai ihmiset. Smithin näky on kerrottu usealla keskenään ristiriitaisella tavalla. Siispä vähintään osa on potaskaa tyhmienkin mielestä. Viisaiden mielestä kaikki versiot ovat potaskaa.


      • Selkeyttä
        Näinonon kirjoitti:

        Samasta asiasta on kuitenkin Tapani sinun itsesi mukaan vain yksi totuus. Siispä vähintään osa evankelistoista valehteli tai heillä oli väärää tietoa. Osa mm. sanoi haudalla olleita valkoasuisia miehiä enkeleiksi. Jokainen täysijärkinen tietää, että olivatko kyseessä (sikäli kun tapahtuma on ylipäänsä tosi) enkelit vai ihmiset. Smithin näky on kerrottu usealla keskenään ristiriitaisella tavalla. Siispä vähintään osa on potaskaa tyhmienkin mielestä. Viisaiden mielestä kaikki versiot ovat potaskaa.

        Mikä tekee viisaasta viisaan? - Sokrates oli viisas, koska hän tiesi, ettei tiedä mitään. Ihmiskunta on saanut jumalallisia ilmoituksia, jotka antavat viisautta niille. jotka ottavat ne vastaan Totuuden Hengessä.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mikä tekee viisaasta viisaan? - Sokrates oli viisas, koska hän tiesi, ettei tiedä mitään. Ihmiskunta on saanut jumalallisia ilmoituksia, jotka antavat viisautta niille. jotka ottavat ne vastaan Totuuden Hengessä.

        olet kuitenkin itse väittänyt etteivät ilmoitukset aina ole totta koska jostain syystä, ainakin israelin jumala aina omasta luonnostaan puhuessaan, on esittänyt asiat niin kuin ne EIVÄT ole ja on tehnyt niin koko VT:n kirjoitusajan vanhimmista profeetoista viimeiseen.


      • Näinonon
        Selkeyttä kirjoitti:

        Mikä tekee viisaasta viisaan? - Sokrates oli viisas, koska hän tiesi, ettei tiedä mitään. Ihmiskunta on saanut jumalallisia ilmoituksia, jotka antavat viisautta niille. jotka ottavat ne vastaan Totuuden Hengessä.

        Et vastannut lainkaan itse asiaan. Eikä Sokrates tarkalleen ottaen ihan noin sanonut. Jos hän olisi sanonut, että ei tiedä mitään, hän olisi valehdellut...


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        olet kuitenkin itse väittänyt etteivät ilmoitukset aina ole totta koska jostain syystä, ainakin israelin jumala aina omasta luonnostaan puhuessaan, on esittänyt asiat niin kuin ne EIVÄT ole ja on tehnyt niin koko VT:n kirjoitusajan vanhimmista profeetoista viimeiseen.

        Aidot Ilmoitukset ovat aina totta, mutta läheskään aina ne eivät kerro kaikkea asiaan kuuluvaa. En ole koskaan tarkoittanut, että ilmoitukset eivät olisi totta.


      • Selkeyttä
        Näinonon kirjoitti:

        Samasta asiasta on kuitenkin Tapani sinun itsesi mukaan vain yksi totuus. Siispä vähintään osa evankelistoista valehteli tai heillä oli väärää tietoa. Osa mm. sanoi haudalla olleita valkoasuisia miehiä enkeleiksi. Jokainen täysijärkinen tietää, että olivatko kyseessä (sikäli kun tapahtuma on ylipäänsä tosi) enkelit vai ihmiset. Smithin näky on kerrottu usealla keskenään ristiriitaisella tavalla. Siispä vähintään osa on potaskaa tyhmienkin mielestä. Viisaiden mielestä kaikki versiot ovat potaskaa.

        On vain yksi totuus jokaisesta asiasta! Ihmiset eivät pysty esittämään asioita selkeästi. Evankelistat eivät suinkaan valehdelleet, vaikka noissa versioissa on eroja. Kukin on kirjoittanut oman kykynsä ja ymmärrykensä mukaan. Pyhä Henki todistaa siitä, mikä on totta eikä mikään evankelista. Luettaessa ja tutkittaessa on annettava Hengen auttaa.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aidot Ilmoitukset ovat aina totta, mutta läheskään aina ne eivät kerro kaikkea asiaan kuuluvaa. En ole koskaan tarkoittanut, että ilmoitukset eivät olisi totta.

        Eli yksikään niistä ilmoituksista joita Jahve antoi profeetoilla itsestään ei siis ollut aito, kumminkin jopa Jeesus viittasi niihin ja apostolit vielä useammin. Olisit nyt edes rehellinen.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aidot Ilmoitukset ovat aina totta, mutta läheskään aina ne eivät kerro kaikkea asiaan kuuluvaa. En ole koskaan tarkoittanut, että ilmoitukset eivät olisi totta.

        kun Jahve Raamatun mukaan lähestyy tiettyä kansaa ja tekee sen kanssa liiton ja antaa lain liiton merkiksi, hän ilmoittaa että Israel on nyt tehnyt liiton ainoan jumalan kanssa joka on joka on ollut tai tulee olemaan ja että Israelin tehtävä on olla sen todistajana, ettei ole muuta jumalaa, on vain yksi ja anoa .
        Ei sinä ole rivienvälissä että onhan muitakin jumalia, mutta en nyt kerro sitä vaan valehtelen ettei ole koska se sopii tähän tilanteeseen. Myös Jahve ilmoittaa millainen hän on : ikuinen,muuttumaton , maan ja taivaan ja kaiken niissä olevan luoja. Ihmisten luoja ei ihmisestä kehittynyt. Ei inkarnoidu eikä joudu roomalaisten tappamaksi.

        Jos mormonismi on totta, mikään Jahven itsestään ilmoittama ei olekaan totta, eikä tuosta voi millään selittelyllä kiemurrella pois.Tästäkin asiasta on vain yksi totuus: joko Jahve valehteli tai ei valehdellut .


      • valehtelevatjumalanne
        Selkeyttä kirjoitti:

        Aidot Ilmoitukset ovat aina totta, mutta läheskään aina ne eivät kerro kaikkea asiaan kuuluvaa. En ole koskaan tarkoittanut, että ilmoitukset eivät olisi totta.

        Kun jätetään jotain aiheeseen liittyviä merkittäviä yksityiskohtia tai asioita kertomatta syyllistytään puolitotuuksien kertomiseen, mikä on vain yksi valehtelun ja propagandan muoto. Teidän jumalanne siis valehtelevat antaessaan ilmoituksia.


      • Selkeyttä
        valehtelevatjumalanne kirjoitti:

        Kun jätetään jotain aiheeseen liittyviä merkittäviä yksityiskohtia tai asioita kertomatta syyllistytään puolitotuuksien kertomiseen, mikä on vain yksi valehtelun ja propagandan muoto. Teidän jumalanne siis valehtelevat antaessaan ilmoituksia.

        Ihmiset eivät voi kestää kaikkea nykyisessä tilassaan. Olemme kuin lapsia, joille ei voi kertoa kaikkea heti. Kun otamme vastaan alkeet, saamme lisää sitä mukaa kuin voimme omaksua. Raamatun mukaan emme kestä vahvaa ruokaa heti.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        kun Jahve Raamatun mukaan lähestyy tiettyä kansaa ja tekee sen kanssa liiton ja antaa lain liiton merkiksi, hän ilmoittaa että Israel on nyt tehnyt liiton ainoan jumalan kanssa joka on joka on ollut tai tulee olemaan ja että Israelin tehtävä on olla sen todistajana, ettei ole muuta jumalaa, on vain yksi ja anoa .
        Ei sinä ole rivienvälissä että onhan muitakin jumalia, mutta en nyt kerro sitä vaan valehtelen ettei ole koska se sopii tähän tilanteeseen. Myös Jahve ilmoittaa millainen hän on : ikuinen,muuttumaton , maan ja taivaan ja kaiken niissä olevan luoja. Ihmisten luoja ei ihmisestä kehittynyt. Ei inkarnoidu eikä joudu roomalaisten tappamaksi.

        Jos mormonismi on totta, mikään Jahven itsestään ilmoittama ei olekaan totta, eikä tuosta voi millään selittelyllä kiemurrella pois.Tästäkin asiasta on vain yksi totuus: joko Jahve valehteli tai ei valehdellut .

        Sinulla on oletuksesi, joka estää sinua ymmärtämstä. Kun tajuaisit, että Jahve ja Kristus ovat sama Jumala, niin ymmärryksesi esteitä olisi vähemmän. Isä-Jumala eli Elohin on korkein Jumala, jolle Jahve antoi kunnian kakesta. Jahve eli Kristus on Hänen vanhin henkipoikansa ja Ainossyntyinen lihan mukaan.


      • Selkeyttä
        Selkeyttä kirjoitti:

        Ihmiset eivät voi kestää kaikkea nykyisessä tilassaan. Olemme kuin lapsia, joille ei voi kertoa kaikkea heti. Kun otamme vastaan alkeet, saamme lisää sitä mukaa kuin voimme omaksua. Raamatun mukaan emme kestä vahvaa ruokaa heti.

        1. Kor. 3:2

        Annoin teille ravinnoksi maitoa, en vahvaa ruokaa, sillä sitä te ette olisi vielä kestäneet. Ette kestä sitä vielä nytkään, [Hepr. 5:12]

        Hepr. 5:12

        Jo aikoja sitten teistä olisi pitänyt tulla toisten opettajia, mutta sen sijaan te olette itse jälleen opin tarpeessa: jonkun olisi opetettava teille Jumalan sanan alkeet. Te tarvitsette taas maitoa, ette te kestä vahvaa ruokaa. [1. Kor. 3:1,2]


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Sinulla on oletuksesi, joka estää sinua ymmärtämstä. Kun tajuaisit, että Jahve ja Kristus ovat sama Jumala, niin ymmärryksesi esteitä olisi vähemmän. Isä-Jumala eli Elohin on korkein Jumala, jolle Jahve antoi kunnian kakesta. Jahve eli Kristus on Hänen vanhin henkipoikansa ja Ainossyntyinen lihan mukaan.

        Eivät ole sama ja jos ovat, silloin Jahve valehtelee ei hän ole koskaan ollut ainoa jumala , eikä muuttumaton tuskin hän on ehtinyt luvata että on ikuinen eikä muutu , kun hän sinun versiosi mukaan muuttuikin ihmiseksi ja hänet tapettiin ja joku muu jumala herätti hänet kuolleista Eli nimenomaan jos hän oli Jeesus, hän valehteli.Tosin Jeesus itse ja Ut kyllä sanovatettä Jeesuksen isä on Israelin jumala Jahve, eihän muuta mahdollisuutta edes ollut .
        Nyt on vika, ei minun, vaan sinun ymmärryksessäsi .
        Mihinkähän aikaan sinun elohimisi kehittyi ihmisestä jumalaksi, ilmeisesti vasta historiallisella ajalla, koska "kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa,"hepr. 6.13

        "Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte"
        "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette" Paavali siis kiivaili ennen kristityksi kääntymistään kolobin elohimin puolesta joka oli antanut lain?
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;" Jahve herätti itse tsensä kun ensin oli kuollut sitä ennen valehdeltuaan profeetoilla ettei koskaan kuole?
        "Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
        ja lopuksi:
        Jes. 42.8 "Minä, Jahve, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille. "


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Eivät ole sama ja jos ovat, silloin Jahve valehtelee ei hän ole koskaan ollut ainoa jumala , eikä muuttumaton tuskin hän on ehtinyt luvata että on ikuinen eikä muutu , kun hän sinun versiosi mukaan muuttuikin ihmiseksi ja hänet tapettiin ja joku muu jumala herätti hänet kuolleista Eli nimenomaan jos hän oli Jeesus, hän valehteli.Tosin Jeesus itse ja Ut kyllä sanovatettä Jeesuksen isä on Israelin jumala Jahve, eihän muuta mahdollisuutta edes ollut .
        Nyt on vika, ei minun, vaan sinun ymmärryksessäsi .
        Mihinkähän aikaan sinun elohimisi kehittyi ihmisestä jumalaksi, ilmeisesti vasta historiallisella ajalla, koska "kun Jumala oli antanut lupauksen Aabrahamille, vannoi hän itse kauttansa, koska hänellä ei ollut ketään suurempaa, kenen kautta vannoa,"hepr. 6.13

        "Meidän isiemme Jumala on herättänyt Jeesuksen, jonka te ripustitte puuhun ja surmasitte"
        "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette" Paavali siis kiivaili ennen kristityksi kääntymistään kolobin elohimin puolesta joka oli antanut lain?
        "Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;" Jahve herätti itse tsensä kun ensin oli kuollut sitä ennen valehdeltuaan profeetoilla ettei koskaan kuole?
        "Ja miten soveltuvat yhteen Jumalan temppeli ja epäjumalat? Sillä me olemme elävän Jumalan temppeli, niinkuin Jumala on sanonut: "Minä olen heissä asuva ja vaeltava heidän keskellään ja oleva heidän Jumalansa, ja he ovat minun kansani".
        ja lopuksi:
        Jes. 42.8 "Minä, Jahve, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille. "

        Kunpa käyttäisit ymärrystäsi etkä vaatisi kirjaimellista selvitystä kaikkeen! "Kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi."

        Missä sanotaan tarkalleen näin: "Tosin Jeesus itse ja Ut kyllä sanovat että Jeesuksen isä on Israelin jumala Jahve," Jeesuksen Isä on Israelin Jumala, mutta ei Jahve, vaan Jahven Isä. Jeesus toimi Isänsä nimissä erottamatta itseään Hänestä. Tätä sinun näyttää olevan mahdoton ymmärtää, mutta vain sen ymmärtäminen tuo selkeyden. Olisi ollut VT:n aikana sekavaa joka kerta mainita, että Jahve toimii Isänsä puolesta ja Hänen nimissään. Uudessa testamentissa tämä sanotaan selkesti, mutta sivuutat sen, vaikka kohta on ollut jo usein esillä:

        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        Jahve oli VT:n aikana henkiolento ilman ruumista kuten me kaikki ennen fyysistä syntymää. Kristus on vanhin henkiveljemme. Hänellä ja meillä on yhteinen taivaallinen Isä, jonka nimeksi on ilmoitettu Elohim. Elohim on muuttumaton saavutettuaan täydellisyyden. Jahven eli Kristuksen tuli saada ensin fyysinen kuolevainen ruumis, jotta Hän voisi tulla Isänsä kaltaiseksi kaikin puolin. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Hän sai aikaan kaikkien maan päällä eläneiden, elävien ja tulevaisuudessa elävien ylösnousemuksen. Syntimme Hän sovitti Getsemanessa kärsimyksellään evankeliumin ehdoin.


      • Näinonon
        Selkeyttä kirjoitti:

        On vain yksi totuus jokaisesta asiasta! Ihmiset eivät pysty esittämään asioita selkeästi. Evankelistat eivät suinkaan valehdelleet, vaikka noissa versioissa on eroja. Kukin on kirjoittanut oman kykynsä ja ymmärrykensä mukaan. Pyhä Henki todistaa siitä, mikä on totta eikä mikään evankelista. Luettaessa ja tutkittaessa on annettava Hengen auttaa.

        Sanoinkin, että joko valehtelivat tai heillä oli väärää tietoa. Miten voi luottaa sellaisiin henkilöihin, joilla on virheellsitä tietoa jostain asiasta?

        Smithin väitetyn näyn eri versiot ovat keskenään ristiriitaisia, eli vähintään kaikissa paitsi yhdessä on virheellistä tietoa. Lämpimät tuntemuksetko ratkaisevat, että mikä versio on oikea? Vai onko parempi jättää koko "näky" omaan arvoonsa?


      • Selkeyttä

        Kuka tässä puhuu 5. jakeessa? Kenet Hän kutsui 6. jakeessa? - On kysymys kahdesta eri toimijasta: Elohimista ja Jahvesta. Jakeessa 8 puhuu minun ymmärtääkseni Jahve eli Kristus. Hänelle kuuluu kunnia siitä työstä, jonka Hän tuli tekemään puolestamme. Näitä jumalallisia olentoja ei aina tarkoin eroteta eikä ole tarpeenkaan, sillä se, mnkä He tekevät ja tekivät, on yhteisen suunnitelman toteuttamista.

        Jes. 42
        4 Eikä hän murru, ei himmene hänen liekkinsä, vaan hän saattaa kaikkialla oikeuden voimaan. Hänen opetustaan ikävöivät kaukaiset rannat.
        5 Näin sanoo Jumala, Herra, hän, joka loi taivaan ja levitti sen auki, joka muovasi maan ja kaiken mitä siitä versoo ja antoi sen päällä kulkeville elämän hengen: [Neh. 9:6; Job 33:4; Jes. 40:22, Jes. 45:12]
        6 -- Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Herra, olen kutsunut sinut. Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi, [Jes. 49:6, Jes. 60:3; Luuk. 2:32; Ilm. 21:24]
        7 avaamaan sokeat silmät, päästämään kahlitut vankeudesta, tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat. [Jes. 35:5, Jes. 61:1; Matt. 11:5]
        8 Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville. [2. Moos. 6:3; Ps. 83:19 | Jes. 48:11]


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kunpa käyttäisit ymärrystäsi etkä vaatisi kirjaimellista selvitystä kaikkeen! "Kirjain kuolettaa, mutta henki tekee eläväksi."

        Missä sanotaan tarkalleen näin: "Tosin Jeesus itse ja Ut kyllä sanovat että Jeesuksen isä on Israelin jumala Jahve," Jeesuksen Isä on Israelin Jumala, mutta ei Jahve, vaan Jahven Isä. Jeesus toimi Isänsä nimissä erottamatta itseään Hänestä. Tätä sinun näyttää olevan mahdoton ymmärtää, mutta vain sen ymmärtäminen tuo selkeyden. Olisi ollut VT:n aikana sekavaa joka kerta mainita, että Jahve toimii Isänsä puolesta ja Hänen nimissään. Uudessa testamentissa tämä sanotaan selkesti, mutta sivuutat sen, vaikka kohta on ollut jo usein esillä:

        1. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. [2. Moos. 17:6; 4. Moos. 20:10,11]

        Jahve oli VT:n aikana henkiolento ilman ruumista kuten me kaikki ennen fyysistä syntymää. Kristus on vanhin henkiveljemme. Hänellä ja meillä on yhteinen taivaallinen Isä, jonka nimeksi on ilmoitettu Elohim. Elohim on muuttumaton saavutettuaan täydellisyyden. Jahven eli Kristuksen tuli saada ensin fyysinen kuolevainen ruumis, jotta Hän voisi tulla Isänsä kaltaiseksi kaikin puolin. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Hän sai aikaan kaikkien maan päällä eläneiden, elävien ja tulevaisuudessa elävien ylösnousemuksen. Syntimme Hän sovitti Getsemanessa kärsimyksellään evankeliumin ehdoin.

        Israelin isä ja isien jumala on Jahve, niin hän itse sanoo ja myös sen että hän, Jahve, on lain antaja ja liiton tekijä. Valehteliko Jahve senkin ja joku tuntematon jumala antoi nekin? Mitä Jahve sitten ylipäänsä teki, sano nyt joku asia joka hänestä on Raamatussa totta ja jonka voi ottaa kirjaimellisesti?

        "Olisi ollut VT:n aikana sekavaa joka kerta mainita, että Jahve toimii Isänsä puolesta ja Hänen nimissään. Uudessa testamentissa tämä sanotaan selkesti, mutta sivuutat sen, vaikka kohta on ollut jo usein esillä:. Kor. 10:4
        ja joivat samaa hengellistä juomaa. Hehän joivat siitä hengellisestä kalliosta, joka kulki heidän mukanaan; tämä kallio oli Kristus. "
        Oli monin verroin sekavampaa ja täysin moraalitonsta Jahvelta valehdella ettei ole isää, vaan että hän on ainoa jumala joka on olemassa ja vannoa väärin, senhän hän teki joka käänteessä, jos te mormonit olette oikeassa.

        Eikä Paavali missään sano että Jeesus on Jahve, mutta sen sijaan sanoo monet kerrat että Jahve on Jeesuksen isä, koska Jeesuksen isä on on sama kuin isien jumala -jahve-sama kuin se joka antoi lain -Jahve -ja sama joka teki liiton, sama Jahve taas, ja jonka puoleen monet pakanat Paavalin mukaan kääntyivät jo ennen kristinuskoa. Muita jumalia ei ollut, sama joka lupasi lähettää messiaan oli tämän asian saman profeetan suulla vakuuttanut todeksi. Voiko joku valehdella ja sen päälle luvata että ei valehte, vaan puhuu totta ja siksi häneen voi luottaa?

        " Jahve oli VT:n aikana henkiolento ilman ruumista kuten me kaikki ennen fyysistä syntymää."Oli henkilolento mutta voi antaa itsensä näkyä tavalla jolla halusi näinhän VT kertoo useassakin kohdassa.Olet lukenut Raamatun todella huonosti eikä nyt näköjään kymmeniinkään todistajiin voi luottaa, no ei kai kun kyse on raamatusta, sen sijaan kun on kyse kultalevyistä kolmekin jenkkiukkoa riittää.

        "Hänellä ja meillä on yhteinen taivaallinen Isä, jonka nimeksi on ilmoitettu Elohim. Elohim on muuttumaton saavutettuaan täydellisyyden. Jahven eli Kristuksen tuli saada ensin fyysinen kuolevainen ruumis, jotta Hän voisi tulla Isänsä kaltaiseksi kaikin puolin. Kuolemallaan ja ylösnousemuksellaan Hän sai aikaan kaikkien maan päällä eläneiden, elävien ja tulevaisuudessa elävien ylösnousemuksen. Syntimme Hän sovitti Getsemanessa kärsimyksellään evankeliumin ehdoin "
        Raamatussa ei ole elohim nimistä jumalaa ilmoitettuna, vaan Jahve ilmoittaa että ei ole muuta elohimia (jumalaa) kuin hän ja tuo yllä on muutenkin yksin sinun uskontosi oppia, sääli että uskontosi ei kykene seisomaan omin jaloin vaan sen pitää valehdella kun tulee osoitetuksi vääräksi, mutta eihän joka käänteessä voi puhua totta.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Kuka tässä puhuu 5. jakeessa? Kenet Hän kutsui 6. jakeessa? - On kysymys kahdesta eri toimijasta: Elohimista ja Jahvesta. Jakeessa 8 puhuu minun ymmärtääkseni Jahve eli Kristus. Hänelle kuuluu kunnia siitä työstä, jonka Hän tuli tekemään puolestamme. Näitä jumalallisia olentoja ei aina tarkoin eroteta eikä ole tarpeenkaan, sillä se, mnkä He tekevät ja tekivät, on yhteisen suunnitelman toteuttamista.

        Jes. 42
        4 Eikä hän murru, ei himmene hänen liekkinsä, vaan hän saattaa kaikkialla oikeuden voimaan. Hänen opetustaan ikävöivät kaukaiset rannat.
        5 Näin sanoo Jumala, Herra, hän, joka loi taivaan ja levitti sen auki, joka muovasi maan ja kaiken mitä siitä versoo ja antoi sen päällä kulkeville elämän hengen: [Neh. 9:6; Job 33:4; Jes. 40:22, Jes. 45:12]
        6 -- Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Herra, olen kutsunut sinut. Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi, [Jes. 49:6, Jes. 60:3; Luuk. 2:32; Ilm. 21:24]
        7 avaamaan sokeat silmät, päästämään kahlitut vankeudesta, tyrmästä ne, jotka sen pimennossa istuvat. [Jes. 35:5, Jes. 61:1; Matt. 11:5]
        8 Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville. [2. Moos. 6:3; Ps. 83:19 | Jes. 48:11]

        Teksti menee näin ja kirjoittaja on sama joka ilmoitti ettei ole muuta jumalaa kuin Jahve. On todella arpapeliä yrittää selvittää kuka puhuu jos on päättänyt että jahveksi esittäytyvä ei puhu.
        Jes. 42:5 Näin sanoo Jumala,Jahve, hän, joka loi taivaan ja levitti sen auki, joka muovasi maan ja kaiken mitä siitä versoo ja antoi sen päällä kulkeville elämän hengen:
        6 -- Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Jahve , olen kutsunut sinut. Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi,
        7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.
        "Minä, Jahve, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille."
        Se josta puhutaan on Kyyros ja ainoa jumallinen olento on Jahve.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Teksti menee näin ja kirjoittaja on sama joka ilmoitti ettei ole muuta jumalaa kuin Jahve. On todella arpapeliä yrittää selvittää kuka puhuu jos on päättänyt että jahveksi esittäytyvä ei puhu.
        Jes. 42:5 Näin sanoo Jumala,Jahve, hän, joka loi taivaan ja levitti sen auki, joka muovasi maan ja kaiken mitä siitä versoo ja antoi sen päällä kulkeville elämän hengen:
        6 -- Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Jahve , olen kutsunut sinut. Minä tartun sinun käteesi ja suojelen sinua. Sinut minä asetan toteuttamaan sen liiton, jonka olen tehnyt tämän kansan kanssa kaikkien kansojen valoksi,
        7 avaamaan sokeat silmät, päästämään sidotut vankeudesta, pimeydessä istuvat vankihuoneesta.
        "Minä, Jahve, se on minun nimeni, minä en anna kunniaani toiselle enkä ylistystäni epäjumalille."
        Se josta puhutaan on Kyyros ja ainoa jumallinen olento on Jahve.

        Minun Raamatussani on näin 6. jakeessa: "Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Herra, olen kutsunut sinut." Herralla tosin useimmin viitataan Jahveen mutta olet lisännyt sanan Jahve tähän kohtaan. Jakeissa on kaksi jumalallista erilistä persoonaa ja olentoa: kutsuja ja kutsuttu.

        Ketä tarkoitat Kyyroksella? Se ei ilmene tuossa kohdassa. Wikipediaan mukaan:
        "Messias (voideltu, hepreaksi מָשִׁיחַ, mashiach) oli alun perin muinaisen Israelin kuninkaista käytetty arvonimi, mutta myöhemmin nimitys tuli tarkoittamaan profeettojen lupaamaa tulevaa pelastajakuningasta. Kristinuskon käsityksen mukaan Jeesus oli tuo profeettojen lupaama Messias, minkä vuoksi hänestä käytetään myös nimitystä Kristus (kreik. Χριςτος), joka on Messias-nimen kreikankielinen käännös."

        Mielestäni tulkintasi ei ole oikea, vaan Hän joka kutsuttiin, oli Kyyros, tuleva Kristus.


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Minun Raamatussani on näin 6. jakeessa: "Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Herra, olen kutsunut sinut." Herralla tosin useimmin viitataan Jahveen mutta olet lisännyt sanan Jahve tähän kohtaan. Jakeissa on kaksi jumalallista erilistä persoonaa ja olentoa: kutsuja ja kutsuttu.

        Ketä tarkoitat Kyyroksella? Se ei ilmene tuossa kohdassa. Wikipediaan mukaan:
        "Messias (voideltu, hepreaksi מָשִׁיחַ, mashiach) oli alun perin muinaisen Israelin kuninkaista käytetty arvonimi, mutta myöhemmin nimitys tuli tarkoittamaan profeettojen lupaamaa tulevaa pelastajakuningasta. Kristinuskon käsityksen mukaan Jeesus oli tuo profeettojen lupaama Messias, minkä vuoksi hänestä käytetään myös nimitystä Kristus (kreik. Χριςτος), joka on Messias-nimen kreikankielinen käännös."

        Mielestäni tulkintasi ei ole oikea, vaan Hän joka kutsuttiin, oli Kyyros, tuleva Kristus.

        Tavattoman huonosta raamatun tuntemuksesta kertoo tämä:"herralla tosin useimmin viitataan Jahveen mutta olet lisännyt sanan Jahve tähän kohtaan. Jakeissa on kaksi jumalallista erilistä persoonaa ja olentoa: kutsuja ja kutsuttu. " Alkukielellä noissa kohdissa on nimi Jahve, KÄÄNTÄJÄT siis ne jotka käänsivät alkukielestä muihin kieliin, KORVASIVAT nimen Jahve sanalla herra. Eli minä en lisännyt mitään vaan Jahven nimi on aina siellä ollut, Jesaja sen sinne lykkäsi . Moitit huonoista raamatun käännöksistä ja itse lainaat sellaista ja jopa väität väärää käännöstä oikeaksi ja alkukielen tekstiä, sitä josta käännös on tehty, vääräksi.

        Kun puhun Kyroksesta ei tässä ole tulkintaa vaan Jesaja sen itse kertoo , olet mormoni et ilmeisesti voi ymmärtää että tässä on kyse olemassa olevan kansan kohtalosta tietyssä sen historian vaiheessa .Suuri osa kansaa on pakkosiirrossa, mutta Jahve ilmoittaa että vapaus koittaa ja vapauttajksi hän on voidellut Kyyroksen, Persian kuninkaan joka todella vapauttikin kaikki pakkosiirretyt, muistakin kansoista voitettuaan Babylonian, siitä kertovat myös Jeremia, Esra sekä Aikakirjat Jesajaa eteenpäin.
        Jes. 44

        24 Näin sanoo jahve sinun lunastajasi, hän, joka jo kohdussa muovasi sinut: -- Minä olen Jahve, olen tehnyt kaiken! Yksinäni minä leväytin auki taivaan, muovasin maan kenenkään auttamatta. [Job 9:8]

        25 Minä teen tyhjäksi ennustajapappien merkit ja todistan taikurit petkuttajiksi, minä kukistan maan viisaat ja osoitan heidän tietonsa typeryydeksi. [Jes. 29:14; 1. Kor. 1:19]
        26 Mutta palvelijani sanan minä toteutan ja panen täytäntöön sanansaattajieni neuvot. Minä sanon Jerusalemille: "Sinä saat asukkaasi takaisin", ja Juudan kaupungeille: "Teidät rakennettakoon jälleen!" Minä annan kaupunkieni nousta raunioista.
        27 Minä sanon merelle: "Kuivu, minä kuivatan sinun syöverisi." [Jes. 43:16]
        28 Minä sanon Kyyrokselle: "Paimeneni." Mitä minä tahdon, sen hän toteuttaa, hän sanoo Jerusalemille: "Sinut rakennettakoon", ja temppelille: "Sinut perustettakoon jälleen!"

        Jes. 44.1-2Näin sanoo jahve Kyyrokselle, voidellulleen(limesicho) jonka oikeaan käteen Jahve on tarttunut alistaakseen kansat hänen eteensä, temmatakseen vyön kuninkaiden kupeilta, avatakseen hänelle portit ja ovet niin ettei niitä kukaan sulje"
        voideltu oli kuka hyvänsä jahven tehtävään valitsema ja lue wikipedia kohdasta Kyyros


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Minun Raamatussani on näin 6. jakeessa: "Vanhurskaan suunnitelmani mukaan minä, Herra, olen kutsunut sinut." Herralla tosin useimmin viitataan Jahveen mutta olet lisännyt sanan Jahve tähän kohtaan. Jakeissa on kaksi jumalallista erilistä persoonaa ja olentoa: kutsuja ja kutsuttu.

        Ketä tarkoitat Kyyroksella? Se ei ilmene tuossa kohdassa. Wikipediaan mukaan:
        "Messias (voideltu, hepreaksi מָשִׁיחַ, mashiach) oli alun perin muinaisen Israelin kuninkaista käytetty arvonimi, mutta myöhemmin nimitys tuli tarkoittamaan profeettojen lupaamaa tulevaa pelastajakuningasta. Kristinuskon käsityksen mukaan Jeesus oli tuo profeettojen lupaama Messias, minkä vuoksi hänestä käytetään myös nimitystä Kristus (kreik. Χριςτος), joka on Messias-nimen kreikankielinen käännös."

        Mielestäni tulkintasi ei ole oikea, vaan Hän joka kutsuttiin, oli Kyyros, tuleva Kristus.

        Paremmalla ajalla:nyt sitten Persian kuningas Kyyros on sinusta messias , tuleva kristus(?) ja kai mormoniteologian mukaan myös Jahve. Jahve on teistä sama kuin hänen voidelttunsa "Mielestäni tulkintasi ei ole oikea, vaan Hän joka kutsuttiin, oli Kyyros, tuleva Kristus" Olet nyt esittänyt merkillisimmän väitteen Raamatusta jonka olen koskaan kuullut.Jahve siis inkarnoitui Persian kuninkaaksi, kuoli normaalisti ehkä naisen vuoksi ja ilmaantui sitten Jeesuksena ollakseen taas oma voideltunsa ???


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Paremmalla ajalla:nyt sitten Persian kuningas Kyyros on sinusta messias , tuleva kristus(?) ja kai mormoniteologian mukaan myös Jahve. Jahve on teistä sama kuin hänen voidelttunsa "Mielestäni tulkintasi ei ole oikea, vaan Hän joka kutsuttiin, oli Kyyros, tuleva Kristus" Olet nyt esittänyt merkillisimmän väitteen Raamatusta jonka olen koskaan kuullut.Jahve siis inkarnoitui Persian kuninkaaksi, kuoli normaalisti ehkä naisen vuoksi ja ilmaantui sitten Jeesuksena ollakseen taas oma voideltunsa ???

        Wikipediaa antaa tietoa myös Kyyyros -nimisestä kuninkaasta Sanalla voi olla useita merkityksiä:

        "Kyyros II Suuri (noin 576–529 eaa.[1]) oli Persian kuningas. Historiankirjoissa käytetty nimi Kyyros on kreikkalainen (Kυρoς) versio hänen persiankielisestä nimestään Korouš tai Khorvaš. Vanhoissa raamatunkäännöksissä nimi esiintyy myös muodossa Koores. Kyyros kuului Akemenidien hallitsijasukuun, joka hallitsi Persiaa vuosina 648–330 eaa. välillä. Kyyroksen aikana Persiasta tuli suurvalta, joka ulottui Lähi-idästä Intiaan. Häntä pidetään Persian ensimmäisenä merkittävänä kuninkaana."


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Wikipediaa antaa tietoa myös Kyyyros -nimisestä kuninkaasta Sanalla voi olla useita merkityksiä:

        "Kyyros II Suuri (noin 576–529 eaa.[1]) oli Persian kuningas. Historiankirjoissa käytetty nimi Kyyros on kreikkalainen (Kυρoς) versio hänen persiankielisestä nimestään Korouš tai Khorvaš. Vanhoissa raamatunkäännöksissä nimi esiintyy myös muodossa Koores. Kyyros kuului Akemenidien hallitsijasukuun, joka hallitsi Persiaa vuosina 648–330 eaa. välillä. Kyyroksen aikana Persiasta tuli suurvalta, joka ulottui Lähi-idästä Intiaan. Häntä pidetään Persian ensimmäisenä merkittävänä kuninkaana."

        Ei tuolla persialaisella nimella ole monta merkitystä vai täysin historiaton uskonto kuten mormonismi voi laittaa Persian tunnetulle hallitsijalle joka töineen mainitaan raamatussa moneen kertaan, jonkun toisen merkityksen.

        "Persian kuninkaan Kyyroksen ensimmäisenä hallitusvuotena Jahve toteutti sanansa, jonka profeetta Jeremia oli julistanut. Hän johdatti Kyyroksen kuuluttamaan kaikkialla valtakunnassaan sekä suullisesti että kirjallisesti
        "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: Jahve, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä sinne. Olkoon Jahve, teidän Jumalanne, teidän kanssanne!" 2.Aikak 36:22-23
        esra 1.11 2Persian kuninkaan Kyyroksen ensimmäisenä hallitusvuotena Jahve toteutti sanansa, jonka profeetta Jeremia oli julistanut. Hän johdatti Kyyroksen kuuluttamaan kaikkialla valtakunnassaan sekä suullisesti että kirjallisesti "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: Jahve, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. [Jes. 44:28]"
        Babylonia heikentyi ja nousevan mahdin, Persian, hallitsija näki tilaisuutensa hyökkäsi ja lopulta voitti. Hänelle oli enemmän hyötyyä siitä että päästi pakkosiirtolaiset koteihinsa kuin että olisi jatkanut samaa sortopolitiikkaa kuin Assyyria ja Babylonia aikonaan.Israelilaiset ja juutalaiset näkivä Persian voitot Jahven antamina ja oman paluunsa Jahven ansiona.


      • Selkeyttä
        kaksipisteto kirjoitti:

        Ei tuolla persialaisella nimella ole monta merkitystä vai täysin historiaton uskonto kuten mormonismi voi laittaa Persian tunnetulle hallitsijalle joka töineen mainitaan raamatussa moneen kertaan, jonkun toisen merkityksen.

        "Persian kuninkaan Kyyroksen ensimmäisenä hallitusvuotena Jahve toteutti sanansa, jonka profeetta Jeremia oli julistanut. Hän johdatti Kyyroksen kuuluttamaan kaikkialla valtakunnassaan sekä suullisesti että kirjallisesti
        "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: Jahve, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. Kaikkien teidän, jotka kuulutte hänen kansaansa, tulee lähteä sinne. Olkoon Jahve, teidän Jumalanne, teidän kanssanne!" 2.Aikak 36:22-23
        esra 1.11 2Persian kuninkaan Kyyroksen ensimmäisenä hallitusvuotena Jahve toteutti sanansa, jonka profeetta Jeremia oli julistanut. Hän johdatti Kyyroksen kuuluttamaan kaikkialla valtakunnassaan sekä suullisesti että kirjallisesti "Näin sanoo Kyyros, Persian kuningas: Jahve, taivaan Jumala, on antanut minulle kaikki maan valtakunnat. Hän on nyt käskenyt minun rakentaa itselleen temppelin Juudan Jerusalemiin. [Jes. 44:28]"
        Babylonia heikentyi ja nousevan mahdin, Persian, hallitsija näki tilaisuutensa hyökkäsi ja lopulta voitti. Hänelle oli enemmän hyötyyä siitä että päästi pakkosiirtolaiset koteihinsa kuin että olisi jatkanut samaa sortopolitiikkaa kuin Assyyria ja Babylonia aikonaan.Israelilaiset ja juutalaiset näkivä Persian voitot Jahven antamina ja oman paluunsa Jahven ansiona.

        Erehtyykö wikipdia, kun siinä sanotaan:
        "Messias (voideltu, hepreaksi מָשִׁיחַ, mashiach) oli alun perin muinaisen Israelin kuninkaista käytetty arvonimi, mutta myöhemmin nimitys tuli tarkoittamaan profeettojen lupaamaa tulevaa pelastajakuningasta. Kristinuskon käsityksen mukaan Jeesus oli tuo profeettojen lupaama Messias, minkä vuoksi hänestä käytetään myös nimitystä Kristus (kreik. Χριςτος), joka on Messias-nimen kreikankielinen käännös."


      • kaksipisteto
        Selkeyttä kirjoitti:

        Erehtyykö wikipdia, kun siinä sanotaan:
        "Messias (voideltu, hepreaksi מָשִׁיחַ, mashiach) oli alun perin muinaisen Israelin kuninkaista käytetty arvonimi, mutta myöhemmin nimitys tuli tarkoittamaan profeettojen lupaamaa tulevaa pelastajakuningasta. Kristinuskon käsityksen mukaan Jeesus oli tuo profeettojen lupaama Messias, minkä vuoksi hänestä käytetään myös nimitystä Kristus (kreik. Χριςτος), joka on Messias-nimen kreikankielinen käännös."

        kyllä erehtyy, määritelmä on liian suppea. Ainoa henkilö josta profeetoissa nimeltä mainiten sanotaan että hän on Jahven voideltu, on juuri Kyyros. Hänhän auttoi Israelin kansaa jatkamaan elämää kuningaskuntien ja kulttipaikan tuhon jälkeen, joten nimitys ei ole lainkaan ihmeteltävä.
        Sinulla on vaikeuksia ymmärtää tai tunnustaa tekstiä sellaisena kuin se on.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1900
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1288
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1275
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1200
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      109
      881
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe